Passat 3C '06: Hvid røg

Besvar
Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Laioz » 13. feb 2017, 21:04

Hejsa,

Min Passat 3C (2006, 300.000 km.) har det seneste halve år sendt hvid røg ud af udstødningen. Det bliver værre og værre synes jeg. Det starter efter 20-30 sekunder i tomgang og det er meget - røgslør! Den lugter så meget, at jeg må have recirkulation på indtil den er varm. Den ryger dog ofte også efter den er gennemvarm.

Der er netop skiftet højtrykspumpe, EGR og brædt DPF (halvdyr affære)! Det fixede startproblemerne (humper en lille smule i fem sekunder nogen gange), men ikke røg/lugt og den kører/trækker som den skal.

Jeg forestiller mig, desværre, ikke at røg og lugt stammer fra samme problem. Er der klassiske problemer med den model eller er toppakningen det første jeg bør få undersøgt? Hvor kan den ellers hive vand ind?

VW taler om ompakning af dysser angående lugt og sporatisk dårlig start. Men hvis den bruger så meget olie af den lugter, burde lampen vel lyse?

Jeg har ikke undersøgt om den taber olie/vand, men det gør jeg i morgen. Ingen alarmer endnu.

Jeg kan godt leve med at den ryger/lugter hvis det ikke går ud og sikkerheden for familien eller motoren. Den bruges ikke meget.
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Laioz » 16. feb 2017, 14:56

Så fik jeg undersøgte vand og olie. Bilen bruger ingen af delene. :?

Til gengæld er den nu begyndt at hoppe når jeg slipper gassen og omdrejningerne nærmer dig 12-1300. Stopper ved tomgang eller ved gas.

Jeg er sgu lidt fortabt...
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

2meter
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. jan 2014, 21:09
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af 2meter » 17. feb 2017, 08:59

Du skal have en tester/VCDS på. Så kommer der højst sandsynligt en indikator på fejl.

Min umiddelbare vurdering er, at det er i styringen af bliandingsforholdet luft og brændstof den er gal.
Det kunne altså være styringen af dette ved hjælp af luftmassemåler, lampdasonder, tændingssensor osv.
Det kunne også være gløderørene, men en diagnose med tester vil måske gøre dig/os klogere.

Fejlmulighederne jeg nævner vil bl.a. kunne resultere i en dårlig forbrænding/ujævn motorgang.
2008 VW Passat Variant 1.8 TSI - 3C5 - B6 - BZB

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Laioz » 20. feb 2017, 07:11

Når motoren bliver varm bliver motorgangen i tomgang/frigear meget bedre. Det er meget underligt.

Kan det være at der kommer diesel i olien et sted? Ser ud til at oliestanden er over max.
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Bay
Medlem
Indlæg: 695
Tilmeldt: 1. feb 2009, 22:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Bay » 20. feb 2017, 21:58

Ud fra de symptomer du beskriver, ville jeg hive dyserne op og kontrollere dysehullerne i topstykket for slitage. Det er et svagt punkt på pumpedyse motorene og de har det med at blive utætte der og så ryger der diesel i motorolien og dysen mangler fødetryk=udsættere og dårlig forbrænding. Når motoren så er driftvarm kan problemet forsvinde fordi topstykket udvider sig og bliver "tæt" omkring dyserne igen.

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Laioz » 20. feb 2017, 22:22

Bay skrev:Ud fra de symptomer du beskriver, ville jeg hive dyserne op og kontrollere dysehullerne i topstykket for slitage. Det er et svagt punkt på pumpedyse motorene og de har det med at blive utætte der og så ryger der diesel i motorolien og dysen mangler fødetryk=udsættere og dårlig forbrænding. Når motoren så er driftvarm kan problemet forsvinde fordi topstykket udvider sig og bliver "tæt" omkring dyserne igen.
Tak for dit svar.

Det er også det jeg vil få tjekket nu og håber det er det. Kan det også have en sammenhæng med den hvide røg? Jeg forstår ikke at den kan ryge, hvis den ikke bruger vand.

Der er også nogle der taler om ventiler og topstykke. Kan det også være det?

HH Auto anbefalede at jeg holder bilen med snuden opad, for at se om det genskaber problemerne. Giver god mening, men tror ikke jeg kan få hældning nok på (bor i lejlighed, så tør ikke lade den stå på donkraften).

Den kører bedre på fuld tank. Det giver mening i forhold til start, men når den er kold? Så bør der vel bare komme endnu mere tryk på dyserne, som giver endnu dårligere motorgang ikke?
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Bay
Medlem
Indlæg: 695
Tilmeldt: 1. feb 2009, 22:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Bay » 22. feb 2017, 20:41

Dårlig forstøvning af brændstoffet kan give unormal røgudvikling.
Har du fået kontrolleret topstykket endnu?

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Laioz » 22. feb 2017, 21:18

Nej, jeg kører til HH auto i næste uge. De kan åbenbart trykprøve topstykket. Om det kan afgøre om det er topstykket eller pakninger til dyserne ved jeg ikke. Men Henrik lød til at have OK styr på det.
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Nicklossi » 23. feb 2017, 17:07

Jeg havde nogenlunde samme problem på min golf med PD motor. Stort tykt hvidt røgslør.

Jeg pakkede dyserne om - hvis du selv kan gøre det, koster reservedelene omkring 500,- i Tyskland :)

Min var dog så utæt, at den blandede smøreolie i dieslen, det fik den til at ryge helt vildt. Derud over blandede den også diesel i smøreolien. Jeg tappede cirka 6 liter af, så der har minimum været blandet to liter diesel i, før jeg blev opmærksom på det :)

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Laioz » 27. feb 2017, 11:17

Nicklossi skrev:Jeg havde nogenlunde samme problem på min golf med PD motor. Stort tykt hvidt røgslør.

Jeg pakkede dyserne om - hvis du selv kan gøre det, koster reservedelene omkring 500,- i Tyskland :)

Min var dog så utæt, at den blandede smøreolie i dieslen, det fik den til at ryge helt vildt. Derud over blandede den også diesel i smøreolien. Jeg tappede cirka 6 liter af, så der har minimum været blandet to liter diesel i, før jeg blev opmærksom på det :)
Det kan jeg desværre ikke, selvom jeg ville ønske jeg kunne.

Jeg tror jeg oplever begge problemer som du nævner. Nu må vi se på torsdag!
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Nicklossi » 27. feb 2017, 14:04

Laioz skrev:
Nicklossi skrev:Jeg havde nogenlunde samme problem på min golf med PD motor. Stort tykt hvidt røgslør.

Jeg pakkede dyserne om - hvis du selv kan gøre det, koster reservedelene omkring 500,- i Tyskland :)

Min var dog så utæt, at den blandede smøreolie i dieslen, det fik den til at ryge helt vildt. Derud over blandede den også diesel i smøreolien. Jeg tappede cirka 6 liter af, så der har minimum været blandet to liter diesel i, før jeg blev opmærksom på det :)
Det kan jeg desværre ikke, selvom jeg ville ønske jeg kunne.

Jeg tror jeg oplever begge problemer som du nævner. Nu må vi se på torsdag!
Der er faktisk en herinde der har lavet en guide til at skifte dyserne og turbolader, mener jeg det var. Han beskriver i hvert fald hvordan dyserne pilles op :)

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Nicklossi » 27. feb 2017, 14:06

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=43611

Denne guide til dyserne.
Jeg brugte dog ikke "aftrækkeren", jeg tørnede motoren, indtil dyserne poppede op. Ganske simpelt, men kræver selvfølgelig lidt mekanisk forståelse.

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Laioz » 27. feb 2017, 14:14

Og jeg er helt blank. Stik mig en computer og jeg kan lege, men bilmekanik må jeg desværre melde pas på.

HH Auto beskrev at man kunne "undersøge" om pakningerne er dårlige ved at løfte snuden på bilen og se om brændstoffet løber væk. Kender du til andre måder at "verificere" problemet på?
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Passat 3C '06: Hvid røg

Indlæg af Nicklossi » 27. feb 2017, 15:57

Laioz skrev:Og jeg er helt blank. Stik mig en computer og jeg kan lege, men bilmekanik må jeg desværre melde pas på.

HH Auto beskrev at man kunne "undersøge" om pakningerne er dårlige ved at løfte snuden på bilen og se om brændstoffet løber væk. Kender du til andre måder at "verificere" problemet på?
Det vil jeg tro man kan, men det mener jeg ikke kan fortælle om det er dyserne eller en anden utæthed.

Prøv og hiv oliepinden op og lugt om olien lugter af diesel. Hvis det gør det, er jeg næsten 100% sikker på det er pakningerne i en eller flere dyser der er utæt :)

Besvar

Tilbage til "Motor"