Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

JR
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. sep 2014, 08:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af JR » 11. jan 2017, 16:25

Jeg er den ellers glade ejer af en skoda octavia 1,4 tsi fra 2014. Desværre har bilen i gennem længere tid kørt temmeligt dårligt. Problemet består i, at den ved jævn fart omkring 2.000 om/min (+/-) trækker meget ujævnt/sætter ud. Problemet er værst når motoren er kold - men forsvinder aldrig. Dog aftager det jo højere farten er - for helt at forsvinde på den anden side 120 km/t.
Den har ad flere omgange været på værksted hos skoda i køge, der bl.a. Har forsøgt sig med en motoropdatering - desværre uden held. Nu har jeg netop hentet bilen på værkstedet, hvor den har været de sidste 2 dage. Den nedslående melding fra værkføreren er, at man for nuværende desværre ikke kan afhjælpe fejlen. De har været i kontakt med skoda danmark og beskeden er, at den nok har "for mager luftblanding"!!!. Det kan man desværre ikke gøre noget ved - men måske kommer der senere en motoropdatering, der muligt vil hjælpe. Det skal i den forbindelse nævnes, at jeg for ca. 2 uger siden betalte kr. 443,- for den nyeste opdatering.
I mine øjne er det rystende inkompetent, at værksted/importør dermed affærdiger kunder, der køber deres produkt og betaler store summer for servicering. Når bilen så ikke fungere (og de ikke lige kan aflæse problemet på deres "tester"), bliver kunden sendt hjem med bil, der ikke kan køre (læs: hugger/hakker afsted).
Er der nogen på dette forum, der måske har et bedre bud på årsag til problemet. På forhånd tak.

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af JerrilD » 11. jan 2017, 16:33

Måske at indsugningsventilerne er kokset til? Det giver ihvertfald dårlig motorgang...

Hvor langt har bilen kørt?

Måske du skulle prøve et andet værksted?
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Mike H » 11. jan 2017, 16:36

Jeg kan desværre ikke fortælle dig hvad motoren fejler.
Men jeg syntes også min har lidt samme problem. Det er mest mærkbart ved lave temperaturer... som om motor aldrig bliver rigtig varm. Jeg har lagt mærke til at olietemperatur falder voldsomt hurtigt ved lave temperaturer - bare temperaturen ligger lige over frysepunktet kan bilen ikke holde olie temp. over 50 grader i tomgang. Det er ikke sikkert det overhoved har noget med problemet at gøre - men lav driftstemperatur er ihvert fald ikke en fordel ved acceleration.
Min hakker også i det i de lave gear - særligt 1-2-3 gear i området 1500-2000 omdrejninger. Men jeg lever med det - indtil videre.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

JR
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. sep 2014, 08:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af JR » 11. jan 2017, 16:57

Bilen har kørt godt 70000 km. Men jeg vil mene, at problemet har stået på - i hvert fald de sidst 25-30000 km. Jeg synes, at det er blevet værre - men det også skyldes, at det nu er blevet koldere i vejret.
Ved afhentning spurgte jeg rådgiveren/værkføreren om "for mager luftblanding" er noget der bliver værre med alderen. Det svarede han nej til. Da bilen med sikkerhed ikke kørte så skidt ved køb i sommeren 2014, kan tesen om luftblandingen vel dermed udelukkes.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af GranTurismo » 11. jan 2017, 17:29

Kunne det være en dårlig MAF-sensor? Er der udlæst fejl på den?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af madsobh » 11. jan 2017, 17:53

Var der ikke på et tidspunkt problemer med wastgaten kørte stramt og derfor regulerende ladetrykket i ryk ?...

Men uanset er det alt sammen noget der kan udlæse med vcds

Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Sace
Medlem
Indlæg: 1152
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 85 times
Been thanked: 156 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Sace » 11. jan 2017, 19:41

madsobh skrev:Var der ikke på et tidspunkt problemer med wastgaten kørte stramt og derfor regulerende ladetrykket i ryk ?...

Men uanset er det alt sammen noget der kan udlæse med vcds

Tapatalk
Jo, det var på den gamel TSI med kæde. Men turboens konstruktion kan muligvis have samme svaghed ved de nye.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

JR
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. sep 2014, 08:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af JR » 12. jan 2017, 19:29

Det er nok lidt "sort snak" for mig, da jeg ikke er super teknikkyndig. Det betyder selvfølgelig også, at jeg - som mange andre bilejere - er helt i lommen på de flinke mennesker på værkstedet.

Jeg brygger lige nu på en henvendelse til fdm, som jeg håber kan hjælpe mig videre.

Det er desværre mit indtryk, at bilerne er blevet så avancerede, at værkstederne simpelthen ikke aner hvad de skal gøre, når kunden kommer med et problem, der ikke lige kan udlæses på en pc. I mit tilfælde tyr man til en komisk forklaring om, at "luftblandingen er for mager" - og så håber man at kunden accepterer dette og lever videre med en dårligt fungerende bil. Det er virkeligt "øv".

SenZer
Nyt medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 11. jul 2015, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af SenZer » 13. jan 2017, 22:00

Godt råd giv den en indsugnings rens. og husk additiver i tanken. (rens med rense maskine er at fortrække) De soder virkelig meget de motor. Det er set før på motor med højtryks dyser. at en motor er død efter 60.000km fordi dysen soder til og sprøjter over på cylinder vægen.
Det er desværre mit indtryk, at bilerne er blevet så avancerede, at værkstederne simpelthen ikke aner hvad de skal gøre, når kunden kommer med et problem, der ikke lige kan udlæses på en pc. I mit tilfælde tyr man til en komisk forklaring om, at "luftblandingen er for mager" - og så håber man at kunden accepterer dette og lever videre med en dårligt fungerende bil. Det er virkeligt "øv".
Det er jo fordi du vælger de forkerte steder så. Der er stadig rigtig dygtige tekniker. Men ja det er bleven svære og det kan være meget svær nogen gange

Hen67
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12. feb 2017, 14:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Hen67 » 12. feb 2017, 14:56

Jeg har en skoda octavia 1,4 tsi 150 hk fra 2015 kørt 28000km. Jeg har samme problem, de sidste par uger, hvor det har været koldt, trækker den også ujævnt (sætter ud )men også kun når den er kold. Er blevet opdateret den 9 november 2016, og var på værksted igen den 18 januar i år uden det har hjulpet. Har fejlmeldt i start stop system, når jeg standsede bilen, men efter 4-5 starter forsvandt fejlmeldingen. Skoda værkstedet kunne se at den havde registret udsættere, og den fik derfor en opdatering af motorstyreenhed. Seneste besked fra værksted er, at pt ikke er nogen løsning på problemet, men at der arbejdes på en ny softwareversion.

SenZer
Nyt medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 11. jul 2015, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af SenZer » 12. feb 2017, 18:04

Det er jo ikke sikkert at det er et software problem. Tsi har rigtig store problemer med at de soder til. Derfor forbyg det og lave en dyse rens og indsugnings rens. Jeg gjorde det selv på min da den havde kørt 20.000km Det er set før at det i værste tilfælde kan koste en motor ved bare 60.000km

Men igen det er self ikke sikkert det er et sod problem. Men det gør det self ikke mindre dårligt at gøre :)

SEB72
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19. feb 2017, 12:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af SEB72 » 19. feb 2017, 12:52

jr skrev:jeg er den ellers glade ejer af en skoda octavia 1,4 tsi fra 2014. Desværre har bilen i gennem længere tid kørt temmeligt dårligt. Problemet består i, at den ved jævn fart omkring 2.000 om/min (+/-) trækker meget ujævnt/sætter ud. Problemet er værst når motoren er kold - men forsvinder aldrig. Dog aftager det jo højere farten er - for helt at forsvinde på den anden side 120 km/t.
Den har ad flere omgange været på værksted hos skoda i køge, der bl.a. Har forsøgt sig med en motoropdatering - desværre uden held. Nu har jeg netop hentet bilen på værkstedet, hvor den har været de sidste 2 dage. Den nedslående melding fra værkføreren er, at man for nuværende desværre ikke kan afhjælpe fejlen. De har været i kontakt med skoda danmark og beskeden er, at den nok har "for mager luftblanding"!!!. Det kan man desværre ikke gøre noget ved - men måske kommer der senere en motoropdatering, der muligt vil hjælpe. Det skal i den forbindelse nævnes, at jeg for ca. 2 uger siden betalte kr. 443,- for den nyeste opdatering.
I mine øjne er det rystende inkompetent, at værksted/importør dermed affærdiger kunder, der køber deres produkt og betaler store summer for servicering. Når bilen så ikke fungere (og de ikke lige kan aflæse problemet på deres "tester"), bliver kunden sendt hjem med bil, der ikke kan køre (læs: hugger/hakker afsted).
Er der nogen på dette forum, der måske har et bedre bud på årsag til problemet. På forhånd tak.
jeg tror min octavia 1,4 tsi 150 fra 05/2016 og ca 14000 km på uret har samme problem. Det startede i efteråret hvor temperaturen om morgenen kom under måske 5-6 grader og ved koldstart. Ved kørsel med konstant fart og fra 1200-2000 omdr oplever man små ryk eller tændingsudsættere. Det står på nogen uger og en morgen melder den så fejl på start-stop systemet. Henvendte mig hos skodaforhandler, der havde solgt mig bilen og der fandtes tilsyneladende en tpi, der netop omhandlede begge symptomer. Bilen fik en sw-opdatering til motorstyringen. Start-stop systemet melder ikke fejl mere, men på den anden side stopper motoren aldrig. Selv efter lang tids motorvejskørsel stoppes motoren ikke ved frigear og sluppet kobling ved lyskryds. Det er måske til at leve med, men omvendt hakker,ryster, tændingsudsætter den stadig ved koldstart og nu skal temperaturen under 3 grader dvs en marginal forbedring og problemet forsvinder når olietemperaturen overstiger ca 75 grader. Har siden haft den hos smc, da de ligger tættere på bopælen og de lavede tiltag på en anden kundevogn magen til, hvilket tilsyneladende virkede. Min bil fik samme tur, men på min bil virkede tiltag ikke, mystisk nok. Fik derudover skiftet tændrør, vist nok på anbefaling af importøren. Fik samtidigt en henvendelse fra skodaforhandleren, der solgte mig bilen, at nu var der en ny sw-opdatering fra 24. Januar 17 og at de nu havde 4 andre kundevogne med samme problem. Jeg var den første da de aldrig havde hørt om problemet før og derfor virkede tøvende overfor at afhjælpe problemet. Mangler at få bekræftet om de tiltag smc prøvede er seneste opdatering fra 24. Januar eller om de har leget software-programmører selv. Bilen plejer at rende 15-16 km/l i snit, det er slut nu efter seneste opdateringer, nu er det snarere 14 km/l. Det går jo den gale vej. Havde egentlig troet at problemet havde med opvarmning af katalysator ved lave temperaturer at gøre og at det kun ramte 1,4 tsi 150, der er eu6 men kan så læse mig til at udstødningskravene for benzinbiler er ens for eu5 og eu6, hvilket kunne forklare hvorfor det også rammer 1,4 tsi eu5, dvs den med 140 hk med mindre der er noget om snakken med tilsodning, men allerede efter 14000 km? Håber lidt på kat-forvarmning som synder, da problemet kun er der ved kold motor under bestemte temperaturforhold, da de nye tsi'er ikke har en egr ventil, man kan lukke af. Man burde kunne fixe parametre for kat-forvarmning i sw men måske der går ud over typegodkendelse og miljøgodkendelsen.

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Play4Fun » 19. feb 2017, 13:39

Hvis blandingen er for mager, så er det da bare at justere den op.
Forbi en chiptuner, er sikker på de er bedre til de omtalte problemer end Skoda er.
De kan trods se rigtigt meget og justere det hele som de vil, for mager blanding hæver tempen i motoren temmelig meget så en lidt federe blanding får motoren til at kører koldere og måske bedre i jeres tilfælde
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

SEB72
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19. feb 2017, 12:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af SEB72 » 19. feb 2017, 16:04

Ja, tanken har strejfet mig. Smc gør et hæderligt forsøg, men man kunne frygte at de arbejder indenfor strengere rammer mht hvilke sw ændringer, de må udføre af importøren og derfor har begrænsede muligheder. Omvendt har jeg tilkøbt ekstra 3 års garanti og den går jo nok fløjten, hvis jeg får en chiptuner til at fixe problemet. Det er lidt et dilemma selvom indgreb fra chiptuner måske ikke kan spores. En ombytning af bilen hos forhandler vil jeg helst undgå, da det kommer til at koste kassen og hvis jeg bytter til tilsvarende, så bytter jeg jo blot skidt til noget andet skidt. Undrer mig egentligt at man ikke prøver at checke motoren for tilsodning, dyser, tændspoler osv men sw koster jo kun timer og ikke nyt isenkram.

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Play4Fun » 19. feb 2017, 22:11

SEB72 skrev:Ja, tanken har strejfet mig. Smc gør et hæderligt forsøg, men man kunne frygte at de arbejder indenfor strengere rammer mht hvilke sw ændringer, de må udføre af importøren og derfor har begrænsede muligheder. Omvendt har jeg tilkøbt ekstra 3 års garanti og den går jo nok fløjten, hvis jeg får en chiptuner til at fixe problemet. Det er lidt et dilemma selvom indgreb fra chiptuner måske ikke kan spores. En ombytning af bilen hos forhandler vil jeg helst undgå, da det kommer til at koste kassen og hvis jeg bytter til tilsvarende, så bytter jeg jo blot skidt til noget andet skidt. Undrer mig egentligt at man ikke prøver at checke motoren for tilsodning, dyser, tændspoler osv men sw koster jo kun timer og ikke nyt isenkram.
Kontrol af sod på ventiler kræver osse lidt.
Men tilbage til din garanti, den er jo ikke meget værd hvis de siger de ikke kan gøre mere, og de indgreb som en chiptuner laver kan de jo ikke se, og hvis det er så kan den jo bare stilles tilbage.
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

SEB72
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19. feb 2017, 12:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af SEB72 » 19. feb 2017, 22:26

Helt enig, ender det med at de opgiver eller siger sådan skal den gøre osv, så må jeg kraftigt overveje turen forbi landberg, fredslund eller scantune. Ser ud til at vi skal have vinter fra fredag morgen, så jeg vil forsøge at få en aftale med smc om endnu et forsøg, den skal jo gerne under 3 grader før den brokker sig ved koldstart.

Brugeravatar
8278
Medlem
Indlæg: 585
Tilmeldt: 7. aug 2008, 06:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bjerringbro
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af 8278 » 19. feb 2017, 22:27

Jamen hvis de ikke kan finde fejlen - så må de jo skifte hele motoren. - hvis den har kunnet kører fint engang,- så er der jo sket et eller andet.

Man kan altså ikke bare gemme sig bag ved en forklaring med at man ikke kan finde uf af det. - ellers må de hente en ekspert fra Skoda eller VW op og kigge på den..

Eller hvad? - jeg bliver sku helt gal af at læse det her..
John / Bjerringbro

Golf GTE 2016

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Play4Fun » 19. feb 2017, 22:33

8278 skrev:Jamen hvis de ikke kan finde fejlen - så må de jo skifte hele motoren. - hvis den har kunnet kører fint engang,- så er der jo sket et eller andet.

Man kan altså ikke bare gemme sig bag ved en forklaring med at man ikke kan finde uf af det. - ellers må de hente en ekspert fra Skoda eller VW op og kigge på den..

Eller hvad? - jeg bliver sku helt gal af at læse det her..
+1
Ja det er temmelig skidt udmelding, der er ikke meget spitzenklasse i det
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

SEB72
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19. feb 2017, 12:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af SEB72 » 19. feb 2017, 22:52

Ja det er møgirriterende at købe spritnyt og have oplevelsen som at køre i en bil med skidt i karburatoren :(
Da jeg klagede min nød da første forsøg hos Skoda, som solgte mig bilen, ikke virkede, fik jeg netop den forklaring at problemet først optræder nu, hvor det er blevet vinter og at motoren så gør et eller andet for hurtigere at varme kat'en op, så den forurener mindst muligt i varmkøringsfasen og at netop dette går ud over komforten. Fik også en forklaring om at Skoda kører med lidt federe blanding end VW og at der derfor er mere bøvl med dette hos VW. Hmmm..hvad skal jeg bruge det til, nada, har jo bøvlet som bilen er. På det tidspunkt er jeg tilsyneladende den eneste kunde i butikken med det problem, ergo et brokhoved. Jeg henvender mig derfor istedet til smc, da de er tættere geografisk og de genkender problemet med det samme, da de har en anden kunde med samme problem. De har forsøgt at løse problemet uden succes, the rest is history. Hvad der undrer mig er at jeg prøvekørte en bil magen til for et år siden og den havde ingen nykker. Kender en med samme bil dog med DSG og den har ikke noget problem, den er fra december så helt ny. Senest har Skoda, der solgte mig bilen kontaktet mig, da de nu har 4 andre brokhoveder som mig, så lyset er ved at gå op for dem. Tror dog at jeg holder fast ved at lade smc prøve at fixe alt det de evner, da skoda forekommer mig mere modvillige. Min gamle Octavia 1,6 TDI købt hos samme Skoda forhandler kunne gå i stå efter noget tid i tomgang ved frostvejr og da var svaret, jamen det er jo ulovligt at lade bilen varme op i mere end x antal minutter. Så hvis den nye 1,4 tsi skulle få problemer med at køre over 130 så kan jeg vist spare mig den klage 8-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af HansH » 19. feb 2017, 23:27

SEB72 skrev:..Mangler at få bekræftet om de tiltag smc prøvede er seneste opdatering fra 24. Januar eller om de har leget software-programmører selv.
...
Smc gør et hæderligt forsøg, men man kunne frygte at de arbejder indenfor strengere rammer mht hvilke sw ændringer, de må udføre af importøren og derfor har begrænsede muligheder.
Jeg kan godt fortælle dig hvor meget software-programmør SMC selv har mulighed for (og ønsker) at lege : 0.

De kan sætte stikket fra testeren på din bil, og så finder den selv ud af om der skulle ligge en softwareversion til din motorstyring nede på fabrikkens server, som er nyere end den der findes i din bil.
Hvis der gør, så opdateres din software, og hvis ikke så logger den bare af igen og siger "ingen opdateringer".
Eller noget i den stil.

SMC ligger definitivt ikke og roder med de samme sager som chiptunerne, dvs. ændring af maps i softwaren som laver om på blanding, ladetryk og alt mulig andet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

SEB72
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19. feb 2017, 12:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af SEB72 » 19. feb 2017, 23:39

Er også min første indskydelse, men teknikerne hos smc fortalte at han havde snakket med smc i Kbh om at lave sine egne tiltag, stille på parametre på sensorer og aktuatorer mv. Lød som sådan overbevisende og den anden kundebil kom til at køre ordentligt, måske kun en halv sandhed, men den virkede ikke på min. Spørgsmålet er om de har andre skud i bøssen. Jeg fik ikke fundet ud af om seneste sw opdatering fra 24. Januar var lagt ind, hvis ja, så tror jeg ikke umiddelbart de har flere skud mht sw. Så må de jo igang med skruetrækkeren og prøve at udskifte tændspoler, dyser, turbo, sensorer, aktuatorer etc. og evt hele motoren...

SEB72
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19. feb 2017, 12:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af SEB72 » 27. feb 2017, 20:53

Status d.d. 27. Feb - bilen har stået på værksted hos SMC siden tirsdag sidste uge dvs. 1 uge. Fejlkoder er udlæst, den har registreret fejlkoder, men ikke nok til at få motorlampen til at lyse. De tiltag der blev forsøgt i første omgang for 2 uger siden var at tilbagestille diverse parametre svarende til første ibrugtagning eller ved motorskift. Så decideret sw opdatering eller tilpasning var der slet ikke tale om. Det viser sig også at den anden kundes bil alligevel ikke kom til at køre bedre. Kunden havde ladet bilen varme op i tomgang inden kørsel, så problemet opstod selvf ikke under disse forhold trods frostvejr. Der er mindst 6 biler i det nordjyske med samme symptomer som min bil, hvor disse symptomer er meldt ind, så nu venter smc på svar fra Tjekkiet. Diverse forsøg med nye tændspoler har imellemtiden heller ikke ført til afhjælpning. Smc vil gerne beholde bilen indtil videre og da jeg fik en lånebil helt megen til klager jeg ikke. Samme motor og udstyr - ja og samme symptomer, den har samme motorkode og højst sandsynligt samme motor-sw, selvom min er seneste ubrugelige opdatering, men omvendt løber der ikke slid og km på min egen. Så længe min bil er i varetægt hos smc, er der pres på at finde en løsning, men vintervejret er jo snart slut. Så forsvinder problemet jo også - indtil næste vinter, godt med 5 års garanti. Teknikerne hos smc undrer sig over at der ikke allerede findes en brugbar sw opdatering, da 1,4 tsi er solgt i stort styktal og så er der tilsyneladende kun 2 biler med symptomer i Aa og 4 andre nordenfjords, hvad med resten? SMC-tekniker er dog ikke tvivl om at en moderne bil ikke skal køre sådan.

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af madsobh » 28. feb 2017, 08:48

Måske har min noget lignende.... det mærkes typisk 6gear mellem 1500-2000omdr hvor den nykker med en frekvens Ca 100 når man accelerere moderat

Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Peder » 28. feb 2017, 10:03

En kammerats 2015 1,4 tsi 150 har gjort - eller gør - lidt det samme, men i mindre grad end du beskriver.
Dog et par gange har den, hvor det var mere voldsomt sat en motorlampe og sat start-stop systemet ud af drift.
Første gang var der ikke lagret noget til udlæsning, og når der er ikke er der - er det ikke sket.. åbenbart..

Ved denne gang har de taget den ind, og skiftet nogle tændspoler, men de var ikke sikre på det ville løse det.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

SEB72
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19. feb 2017, 12:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af SEB72 » 28. feb 2017, 21:31

Fik svar fra SMC at man nu har fået oplyst fra importør hhv Tjekkiet at de skal skifte indsprøjtningsdyserne. Så nu håber jeg bilen snart bliver klar igen, så jeg kan få afprøvet om dette afhjælper problemet.

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Kinojserguru » 1. mar 2017, 09:18

Har man mulighed for at rense indsugningsventiler på de "nye" 1.4 TSI hvor dysen sidder i topstykket frem for foran ventilen ?
Det hjælper jo nok ikke meget at tilsætte benzinrens af en art i tanken for at rense ventilerne, men det hjælper måske med at holde dyserne rene.
Jeg tænker IKKE på at skille motoren ad, men om der findet et eller andet mirakelmiddel som kan sprøjten ind i indsugningen som f.eks REDEX eller en Dansk vand som man med held kunne bruge i gamle dage ;)
Hvad kan man anbefale af fabrikater som er afprøvet og virker ;)
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Play4Fun » 1. mar 2017, 22:28

Kinojserguru skrev:Har man mulighed for at rense indsugningsventiler på de "nye" 1.4 TSI hvor dysen sidder i topstykket frem for foran ventilen ?
Det hjælper jo nok ikke meget at tilsætte benzinrens af en art i tanken for at rense ventilerne, men det hjælper måske med at holde dyserne rene.
Jeg tænker IKKE på at skille motoren ad, men om der findet et eller andet mirakelmiddel som kan sprøjten ind i indsugningen som f.eks REDEX eller en Dansk vand som man med held kunne bruge i gamle dage ;)
Hvad kan man anbefale af fabrikater som er afprøvet og virker ;)
Desværre findes der ingen nem løsning på det Bell add har lavet en maskine som smider en masse skum i indsugning også skal den ellers står i blød nogle timer, men rigtig ren bliver den ikke.
Bedste måde at rense dem på er af med indsugningen og så skal den renses med nøddeskaller. Koster Ca 4-7000kr.
Der er pt ikke noget vidundermiddel der kan fjerne korset ventiler ved bare at sprøjte noget ind i indsugningen, der er kontakt tiden for kort til det har nogen effekt.
En god indikator er, smid den på rullefelt, har den de hk den skal ha er ventil problemet nok ikke voldsomt og burde ikke være mærkbart.
Alternativ køb et billigt endoskop kamera til din mobil elle pc og smide de i indsugningen, det koster 100kr sådanne et
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Kinojserguru » 2. mar 2017, 09:38

Tak for svar.
Håber der er nogen der arbejder på sagen, for jeg kunne godt se det som et problem med de "nye" motorer når ventiler bliver tilsodede og dermed tungere så de evt kommer til at svømme - nok ikke i min med DSG ved normal drift og ikke i manuel ;)
Hvor kommer soden fra, ved du det ?
Er det utætte ventilstyr eller hvad ?
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af Play4Fun » 2. mar 2017, 14:52

Kinojserguru skrev:Tak for svar.
Håber der er nogen der arbejder på sagen, for jeg kunne godt se det som et problem med de "nye" motorer når ventiler bliver tilsodede og dermed tungere så de evt kommer til at svømme - nok ikke i min med DSG ved normal drift og ikke i manuel ;)
Hvor kommer soden fra, ved du det ?
Er det utætte ventilstyr eller hvad ?
Normalt er det udluftningen fra ventildæksel der bliver ført ind i indsugning igen så den æder sine egne oliedampe.
Så skulle den kloge mand ellers tænke at man bare piller slangen af , Meeeeen det duer bare ikke, godt nok æder den ikke sine egen olie dampe , men af en eller anden mystisk årsag kan de begynde at bruge olie som en sindsyg , dog stopper det ved at montere slangen igen.
Alternativt har folk prøvet at montere en beholder "Catch Can" på slangen mellem Udluftningen og indsugningen , den opfanger da noget olie , men helt slippe for problemer kan man ikke.
her er en lille video af sådanne en catch can , skal dog siges han får det til at se meget mere besværligt ud end det egentligt er.
https://www.youtube.com/watch?v=tzZA8gX6xWk
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Skoda Octavia 1,4 Tsi Trækker Ujævnt

Indlæg af madsobh » 2. mar 2017, 15:06

Play4Fun skrev:
Kinojserguru skrev:Tak for svar.
Håber der er nogen der arbejder på sagen, for jeg kunne godt se det som et problem med de "nye" motorer når ventiler bliver tilsodede og dermed tungere så de evt kommer til at svømme - nok ikke i min med DSG ved normal drift og ikke i manuel ;)
Hvor kommer soden fra, ved du det ?
Er det utætte ventilstyr eller hvad ?
Normalt er det udluftningen fra ventildæksel der bliver ført ind i indsugning igen så den æder sine egne oliedampe.
Så skulle den kloge mand ellers tænke at man bare piller slangen af , Meeeeen det duer bare ikke, godt nok æder den ikke sine egen olie dampe , men af en eller anden mystisk årsag kan de begynde at bruge olie som en sindsyg , dog stopper det ved at montere slangen igen.
Alternativt har folk prøvet at montere en beholder "Catch Can" på slangen mellem Udluftningen og indsugningen , den opfanger da noget olie , men helt slippe for problemer kan man ikke.
her er en lille video af sådanne en catch can , skal dog siges han får det til at se meget mere besværligt ud end det egentligt er.
https://www.youtube.com/watch?v=tzZA8gX6xWk
Der er vakuum i krumtaphuset.... så længe slangen er på.... Billede = mindre olie bliver suget op ved stempler osv..... især ved motorbremsning

Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Besvar

Tilbage til "Motor"