Knastaksel slidt ned.

PierreBecker
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. apr 2017, 07:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Virksund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Knastaksel slidt ned.

Indlæg af PierreBecker » 19. maj 2017, 06:56

Frygter min knast også skal skiftes, 2,0 TDI blb motor. Har lavet en masse test og tjekket en masse. En ting undrer mig dog.

Den kører næsten helt normalt når den er kold. Lidt rysten i tomgang.
Først når den bliver varm at problemerne kommer. Halvdelen af tiden kraftige rystelser i tomgang og kraftige rystelser under normal acceleration ca midt i omdrejningskurven.

Var dine symptomer til stede både under varm og kold motor?

Mvh Pierre

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Knastaksel slidt ned.

Indlæg af LKA63 » 19. maj 2017, 09:56

Din er en 16V - to knaster ;) Jeg er ikke sikker på dine knaster er slidt - lyder den som en fiskekutter i tomgang ?
Har selv stået med mange af dine symptomer og kæmpet en hård kamp.
Det første jeg ville gøre er at få lukket egr ventilen elektronisk, derefter være sikker på tandremmen står præcis på 0, og så se om det bliver bedre.
Det kan også være dyserne har slidt ovale huller i topstykket, men ta' en ting ad gangen.

Jeg har stort set været hele turen igennem og endte med nyt topstykke, turbo, dyserne renset (én enkelt skiftet) nyt ledningsnet, ny tandrem og tandemspumpe, stopspjæld, lukket egr. Alt dette omkring 200.000 km. Til gengæld har den herefter kørt uden problemer siden og har nu rundet 355.000 km. Ingen hakken eller rysten, alle dyser står næsten perfekt og tæt på nul.
Sørg for at skifte olie hver 10.000 km og jeg kører også med en sjat (2 deciliter) to taks olie i en fuld tank. Den har aldrig kørt bedre. Men få lukket egr ventilen - den er virkelig roden til mange af problemerne.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Knastaksel slidt ned.

Indlæg af Peder » 19. maj 2017, 12:40

LKA63 skrev: jeg kører også med en sjat (2 deciliter) to taks olie i en fuld tank. Den har aldrig kørt bedre.
Bare husk IKKE at gøre det på en bil med DPF.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Knastaksel slidt ned.

Indlæg af LKA63 » 19. maj 2017, 13:40

Peder skrev:
LKA63 skrev: jeg kører også med en sjat (2 deciliter) to taks olie i en fuld tank. Den har aldrig kørt bedre.
Bare husk IKKE at gøre det på en bil med DPF.
Enig. Medmindre det er eftermonteret, er en blb ikke med partikelfilter ;)
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

PierreBecker
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. apr 2017, 07:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Virksund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Knastaksel slidt ned.

Indlæg af PierreBecker » 20. maj 2017, 09:09

Tak for svarerne. Den runder snart 300.000 km, så forventer den snart trænger til lidt af hvert. Fandt et firma igår. Som renoverer hele motoren for 3000 euro, så kontakter dem mandag. Ved turboen skal have et kig, dyser også snart tid og mit fuelflow er ikke helt som jeg gerne vil have det. Render op det hele, og så har jeg hurtig selv brugt de penge i dele. Her bliver alt ordnet med garanti, så kører den mange km igen. De sidste 50.000 km har der kun været nyt dmf til 3000 kr og olieskift, så stadig luksusvogn til billig penge ☺️

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Knastaksel slidt ned.

Indlæg af wahlstrom » 23. jul 2017, 16:47

Låner tråden..
Ved godt man ikke kan se løfterne, men nogen der kan bedømme knasten, sådan lige..
BilledeBillede

Har ikke nogen mislyde eller noget, havde vare lige låget af
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Knastaksel slidt ned.

Indlæg af wahlstrom » 10. feb 2018, 12:45

Synes bilen begyndte at ploppe lidt i tomgang efter olieskift, motorrens..
Inden fanden males på væggen, har læst det kan være slidte løftere/knast.
Hvis jeg skal tjekke dem, skal kranken drejes.. hvor gør jeg dette? Kan bolten nås nede på krankakslen? Eller kan jeg dreje den på knasthjulet(modsat?)?
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Knastaksel slidt ned.

Indlæg af wahlstrom » 10. feb 2018, 19:56

Lige været en tur til Kbh og retur.. den trækker fint og kører fint...
Tror alligevel jeg kigger under hætten på den snart...
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Knastaksel slidt ned.

Indlæg af Nicklossi » 10. feb 2018, 21:47

Du er nødt til at tørne ved at sætte en nøgle på møtrikken på krumtapakslen :)
These users thanked the author Nicklossi for the post:
wahlstrom

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Knastaksel slidt ned.

Indlæg af wahlstrom » 11. feb 2018, 20:26

Super..
Så må jeg se hvor meget de er slidt, HVIS de er slidte...
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Knastaksel slidt ned.

Indlæg af wahlstrom » 12. feb 2018, 14:36

Vil der ikke være mærkbar forskel ved acceleration mv, hvis knasten var slidt?
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Besvar

Tilbage til "Motor"