Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
Besvar
Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af Blackfinger » 7. aug 2017, 21:23

Hej. Jeg kigger lidt på brugt GolfVII .

Nogle har Composition Media med 6,5" skærm så vidt jeg ved. Er den uden navigation?

Så er der Discover Pro med 8" skærm, den er vel altid med navigation?

Er der andre valgmuligheder end de to jeg har nævnt?

Er der nogen af dem der har DAB+ som standard, eller er det tilkøb? Hvis de er født uden kan de så opgraderes?

Mange spørgsmål, men jeg håber der er nogen der kan gøre det lidt mere overskueligt for mig.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af Korreborg » 7. aug 2017, 22:21

Der findes både composition media og discover media. Dem der hedder discover har navi.

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af diskoboy » 7. aug 2017, 23:16

DAB er tilkøb.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af GaSelle » 8. aug 2017, 07:07

Composition XXX = Uden navi

Discover XXX = Med navi

DAB er altid tilkøb - til gengæld er der CD afspiller :shock: (Det er lige omvendt hos Skoda, hvor DAB er standard, og cd-afspilleren mangler (Superb)) :)

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af Blackfinger » 8. aug 2017, 07:20

GaSelle skrev:Composition XXX = Uden navi

Discover XXX = Med navi

DAB er altid tilkøb - til gengæld er der CD afspiller :shock: (Det er lige omvendt hos Skoda, hvor DAB er standard, og cd-afspilleren mangler (Superb)) :)
Ved du om DAB+ kan eftermonteres? Der er jo ikke meget ved at have en dyr Discover Pro hvis der om et par år bliver lukket for FM signalet

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af GaSelle » 8. aug 2017, 10:14

Det kan det ikke, hvis det skal være "originalt". Så skal enheden i handskerummet byttes ud.

Kan se, at man hos VW i Tyskland kan få byttet sin Composition Media til en Discover Media med DAB til 899€; det virker ikke helt urimeligt. Udover de penge skal man have købt en antennesplitter og et antennekabel til DAB, vil jeg tro.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af Blackfinger » 8. aug 2017, 14:52

GaSelle skrev:Det kan det ikke, hvis det skal være "originalt". Så skal enheden i handskerummet byttes ud.

Kan se, at man hos VW i Tyskland kan få byttet sin Composition Media til en Discover Media med DAB til 899€; det virker ikke helt urimeligt. Udover de penge skal man have købt en antennesplitter og et antennekabel til DAB, vil jeg tro.
899€ er nu også en slags penge.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af GaSelle » 8. aug 2017, 20:05

Helt enig. Men ikke værre end hvad fx en RNS510 med DAB går for.

hound
Nyt medlem
Indlæg: 146
Tilmeldt: 26. jul 2009, 00:03
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 0

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af hound » 9. aug 2017, 11:23

Bemærk at composition media findes i MIB og MIB2 variant. Sidstnævnt er monteret i produktionen fra uge 22 i 2015, og den er absolut af foretrække primært p.g.a bedre opløsning. Men den lagger heller ikke som første generation godt kan når man scroller mellem radionkanalerne. Begge fungerer dog generelt rigtig fint til radio/CD/USB og BT streaming og inkluderer også håndfri telefoni.

Hvis du googler lidt kan du finde navigation til eftermontering i composition media, men det er naturligvis ikke original VW. Kenwood laver ex. et sæt (http://www.kenwood-electronics.dk/car/oem/vw/GVN-MIB1/) men der er flere andre muligheder.
Senest rettet af hound 9. aug 2017, 15:12, rettet i alt 1 gang.
12/2019 VW Passat Variant 2.0 TDI 150 HK SCR Business Plus DSG

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af Blackfinger » 9. aug 2017, 14:52

Det bliver nok MIB1 for det bliver en 2013 bil jeg evt. køber. Det er betryggende at der bliver lavet uoriginale navigationsmoduler For skulle det ske at FM signalet på et tidspunkt bliver slukket må der komme et marked for uoriginale moduler med DAB+.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af i-s » 9. aug 2017, 18:21

GaSelle skrev:Det kan det ikke, hvis det skal være "originalt". Så skal enheden i handskerummet byttes ud.

Kan se, at man hos VW i Tyskland kan få byttet sin Composition Media til en Discover Media med DAB til 899€; det virker ikke helt urimeligt. Udover de penge skal man have købt en antennesplitter og et antennekabel til DAB, vil jeg tro.
Ja + det skal aktiveres hos VW. Koster 1500 kr og du skal bruge en antenne og et navikort.

Min genbo fik det monteret hos VW i Lemvig til 10.000 kr. Så man skal lige overveje, om man selv skal bøvle med det.
/Søren.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af Blackfinger » 11. aug 2017, 17:31

Her er en brugt: http://www.ebay.de/itm/VW-Discover-Medi ... SwixhZgaa2

Som jeg forstår det så skal komponentbeskyttelsen ophæves hos VW. Og har man i forvejen en Discover Media skulle det også være muligt at få aktiveret navigationen i det brugte DAB+ modul.

Kan en Discover Pro mere end Discover Media? Eller er det kun skærmstørrelsen?

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af vrod » 12. aug 2017, 07:38

Såvidt jeg hysker er original DM eftermontering kun til modeller eftter 05.2015. Dvs. Med MIB2.
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 212 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af erlingvj » 12. aug 2017, 07:51

hound skrev:Bemærk at composition media findes i MIB og MIB2 variant. Sidstnævnt er monteret i produktionen fra uge 22 i 2015, og den er absolut af foretrække primært p.g.a bedre opløsning. Men den lagger heller ikke som første generation godt kan når man scroller mellem radionkanalerne. Begge fungerer dog generelt rigtig fint til radio/CD/USB og BT streaming og inkluderer også håndfri telefoni.

Hvis du googler lidt kan du finde navigation til eftermontering i composition media, men det er naturligvis ikke original VW. Kenwood laver ex. et sæt (http://www.kenwood-electronics.dk/car/oem/vw/GVN-MIB1/) men der er flere andre muligheder.
Den knap som Kenwood laver (media/navigation) og som erstatter den originale ser virkelig ØV ud fordi det er noget andet plast.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af i-s » 12. aug 2017, 13:04

Blackfinger skrev:Her er en brugt: http://www.ebay.de/itm/VW-Discover-Medi ... SwixhZgaa2

Som jeg forstår det så skal komponentbeskyttelsen ophæves hos VW. Og har man i forvejen en Discover Media skulle det også være muligt at få aktiveret navigationen i det brugte DAB+ modul.

Kan en Discover Pro mere end Discover Media? Eller er det kun skærmstørrelsen?
Der er forskelle. I en Pro kan du sætte et sim kort i og så lave wifi spot mv i bilen. Med en Media, som jeg selv har, der skulle jeg købe en Carstick for at få 3G forbindelse (wifi spot og car-net). Jeg har så også kun et USB stik, fordi jeg har standard telefon installationen. Det har så den ulempe, at jeg skal vælge om jeg vil lave 3G forbindelse eller app-connect.
Men i praksis ikke det vilde problem, for jeg har ikke brugt app-connect de sidste 4 mdr - det er simpelhen for bøvlet og den indbyggede navi er bare 5x bedre end telefon navigation. Hvis du bare vil have lyd fra telefonen, så kan det selvfølgelig godt lade sig gøre uden kabel, men så får du ingen meta info op. Så jeg har mit musik på SD-kort.
Skulle jeg købe ny bil i dag, så ville jeg ikke kaste penge efter app-connect.
/Søren.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af Korreborg » 12. aug 2017, 15:37

i-s skrev:Der er forskelle. I en Pro kan du sætte et sim kort i og så lave wifi spot mv i bilen.
Det kræver så Mobiltelefonforberedelse Premium til 8000+, som de færreste i DK nok køber. Ellers er der ikke SIM slot i headunit. Og i MIB 1 kan man ikke have SIM kort i og samtidig koble op via Bluetooth = man har biltelefon :)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af i-s » 12. aug 2017, 15:44

Korreborg skrev:
i-s skrev:Der er forskelle. I en Pro kan du sætte et sim kort i og så lave wifi spot mv i bilen.
Det kræver så Mobiltelefonforberedelse Premium til 8000+, som de færreste i DK nok køber. Ellers er der ikke SIM slot i headunit. Og i MIB 1 kan man ikke have SIM kort i og samtidig koble op via Bluetooth = man har biltelefon :)
Ok. Synes ikke det er supernemt og de forskellige features spærrer for hinanden.
Men jeg bliver da helt glad for min Media. ;)
/Søren.

MrPedersen87
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 1. sep 2016, 11:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af MrPedersen87 » 12. aug 2017, 16:51

Blackfinger skrev:Her er en brugt: http://www.ebay.de/itm/VW-Discover-Medi ... SwixhZgaa2

Som jeg forstår det så skal komponentbeskyttelsen ophæves hos VW. Og har man i forvejen en Discover Media skulle det også være muligt at få aktiveret navigationen i det brugte DAB+ modul.

Kan en Discover Pro mere end Discover Media? Eller er det kun skærmstørrelsen?
Det er smart, men der er nu engang komponentbeskyttelse på enheder for at prøve at sætte stopper for hæler vare, så tvivler lidt på du finder en aut. Vw som vil låse den op. Tror kun det er firmaerne rundt i dk som eftermont disse, som vil. :-)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14497
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 842 times
Kontakt:

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af Watcher » 12. aug 2017, 16:54

MrPedersen87 skrev:
Blackfinger skrev:Her er en brugt: http://www.ebay.de/itm/VW-Discover-Medi ... SwixhZgaa2

Som jeg forstår det så skal komponentbeskyttelsen ophæves hos VW. Og har man i forvejen en Discover Media skulle det også være muligt at få aktiveret navigationen i det brugte DAB+ modul.

Kan en Discover Pro mere end Discover Media? Eller er det kun skærmstørrelsen?
Det er smart, men der er nu engang komponentbeskyttelse på enheder for at prøve at sætte stopper for hæler vare, så tvivler lidt på du finder en aut. Vw som vil låse den op. Tror kun det er firmaerne rundt i dk som eftermont disse, som vil. :-)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Hvis tingene er stjålet kan firmaere som mit der også har online vw/audi adgang heller ikke låse dem op.. vi logger jo på samme server som vw selv for at fjerne komponentbeskyttelsen.. så er den puha så er der ingen der få lov


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

MrPedersen87
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 1. sep 2016, 11:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af MrPedersen87 » 12. aug 2017, 16:55

Watcher skrev:
MrPedersen87 skrev:
Blackfinger skrev:Her er en brugt: http://www.ebay.de/itm/VW-Discover-Medi ... SwixhZgaa2

Som jeg forstår det så skal komponentbeskyttelsen ophæves hos VW. Og har man i forvejen en Discover Media skulle det også være muligt at få aktiveret navigationen i det brugte DAB+ modul.

Kan en Discover Pro mere end Discover Media? Eller er det kun skærmstørrelsen?
Det er smart, men der er nu engang komponentbeskyttelse på enheder for at prøve at sætte stopper for hæler vare, så tvivler lidt på du finder en aut. Vw som vil låse den op. Tror kun det er firmaerne rundt i dk som eftermont disse, som vil. :-)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Hvis tingene er stjålet kan firmaere som mit der også har online vw/audi adgang heller ikke låse dem op.. vi logger jo på samme server som vw selv for at fjerne komponentbeskyttelsen.. så er den puha så er der ingen der få lov


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er den bedste nyhed længe, dejligt at høre.. BilledeBillede

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14497
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 842 times
Kontakt:

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af Watcher » 12. aug 2017, 16:58

Men den blackfinger linker til, hvis kunden har samme radio bar uden dab så det no prob.. i med lortet, lås CP op, kode alle tilpasninger online, monter dab antennen og så kører det.. har jeg gjort flere gange før


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp til radio og navigation i Golf VII (DAB+)

Indlæg af Blackfinger » 12. aug 2017, 18:25

Nu er jeg blevet en del klogere. Men der er godt nok mange ting sådan en radio/navigation kan sættes til, med forbindelse til computer og mobiltelefon. Det er til at blive helt forpustet af.

Rart at vide at DAB+ kan eftermonteres hvis det skulle blive aktuelt.

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"