Indlæg
af Tonny » 17. aug 2017, 12:15
Nå en lille opdatering kan i få:
Jeg deltog i CGD træffet "VAGSHOW 2017" sidste lørdag. Jeg (og Thomas Falk iøvrigt) fik lyst til at prøve vores 911'ere af på det køretekniske anlæg. Efter 4 omgange syntes jeg egentligt at jeg havde fået en god lærerig køreteknisk oplevelse ud af det, men jeg havde samtidig fået en mislyd i bilen jeg ikke var vild med. Ved halvstor sidevejs belastning (rundt i et sving med god fart), så var der skurrende høj transmissionsstøj. Det var taget til i løbet af de 4 omgange jeg kørte så jeg valgte at afbryde. Da jeg kørte hjem konstaterede jeg at det stadig var der efter bilen var blevet kølet lidt igen, og som sagt kun ved halvstor sidevejs belastning.
Igår kravlede jeg under bilen for at tjekke motorophæng, udstødningsophæng og gearkasseophæng. Alle 3 ting havde jeg læst mig frem til, men jeg troede ikke selv på udstødningsophæng da jeg formoder at den så ville støje mere konstant.
Jeg endte med at finde et meget slidt gearkasseophæng, og jeg vil gætte på at jeg er 90% sikker på at det var det der støjede. Det passer med at gearkassen kan røre ophænget og derved få direkte forbindelse med karosseriet.
Samtidig tjekkede jeg motorophæng og de så fine ud og føltes stramme. Efterfølgende fandt jeg en video hvor man kan se en god og en dårlig og et sted man kan måle, og begge mine måler det samme som dem der dømmes som værende slidt op.
Nå sagen er så at jeg nu skal have nye ophæng til motor og gearkasse. Det er stumper for ca 4500kr hvis jeg køber nye originale Porsche stumper. De er forbedret siden dem der sidder i min bil nu. Jeg forventer at kunne montere selv på garagegulvet.
Samtidig overvejer jeg så om jeg skal gå i noget semi-solid ligesom powerflex, altså hårdere ophæng. Det skulle efter sigende give en markant forbedring af sportscar-feel, til gengæld må man forvente en smule mere støj/vibration. Prisen er ca den samme som de originale - levetidsmæssigt så ved jeg ikke hvordan de er i forhold til.
Hvad ville i montere?