Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Besvar
Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af kws » 26. sep 2017, 21:11

De bruger typisk odis-s.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Blackfinger » 26. sep 2017, 21:33

HansH skrev:
kws skrev:
HansH skrev:Kan odis-e flashe boksen selvom immo er aktiv ?
ja det kan det.
Okay, så kan jeg konstatere at det nok ikke er odis-e VW i Fredericia forsøgte med i går :)
Jeg har en aftale om kloning i morgen. Det får lige et forsøg først, og så melder jeg tilbage hvordan det spænder af.

EDIT: det er mig der vrøvler.. VWs opgave var jo ikke at flashe boksen, men at parre ECUen med min bil. Og det ville deres tester ikke være med til. Intet med odis-e at gøre. Så.. pølsesnak. Sorry.
Sagen er at VW er online til deres megacomputer. Den er noget kræsen så bare den ser en uventet software eller partnummer så går processen i stå.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 26. sep 2017, 21:35

Blackfinger skrev:Sagen er at VW er online til deres megacomputer. Den er noget kræsen så bare den ser en uventet software eller partnummer så går processen i stå.
Ja, det var også nogenlunde teknikmandens beskrivelse af forløbet.
Den "stod og tyggede på det noget tid", og derefter kom den bare og sagde at han skulle "ringe til serviceafdelingen" :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
G6r-line
Nyt medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 9. okt 2016, 07:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 48 times
Been thanked: 18 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af G6r-line » 29. sep 2017, 18:24

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 29. sep 2017, 19:57

Iflg finans idag : begynder de at smide de skyldige for svindelsagen i brummen, så må man håbe at de osse stiller dem som der har typegodkendt de berørte modeller til ansvar for slap og sjusket kontrol.

Drama i VW: Tidligere chef anholdt i motorskandale
Den tidligere chef for motorudviklingen i VW-koncernen er blevet varetægtsfængslet. Også andre bilmærker mistænkes for fusk.
No Letting the Old Man In!

Jimmy71
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. jun 2017, 09:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af Jimmy71 » 5. okt 2017, 20:04

Hej

har en passat 2,0 tdi (cbbb) 170 hk dsg fra 9-2009 som fik opdatering i august.
Siden har den af det som om den satte ud ved 50-60 km/t, og som mange andre har skrevet køre blæseren også nå bilen bliver stoppet.
Har i dag haft det hos vw for det er jo først kommer efter opdateringen :-(
retur med melding om at den skulle have skiftet dpf pris 20000.-

er der nogen i området nordfyn - trekants områder der kan ligge den gl. Version af software i den igen ?

250658
Nyt medlem
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14. jan 2010, 19:53
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 11 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af 250658 » 6. okt 2017, 05:48

What ????????????

20000 for filter.

Seriøst ??

:?:

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - Har Du Fået Bilen Opdateret Hos Forhandlere

Indlæg af HansH » 6. okt 2017, 06:02

Jimmy71 skrev:har en passat 2,0 tdi (cbbb) 170 hk dsg fra 9-2009 som fik opdatering i august.
Siden har den af det som om den satte ud ved 50-60 km/t, og som mange andre har skrevet køre blæseren også nå bilen bliver stoppet.
Har i dag haft det hos vw for det er jo først kommer efter opdateringen :-(
retur med melding om at den skulle have skiftet dpf pris 20000.-

er der nogen i området nordfyn - trekants områder der kan ligge den gl. Version af software i den igen ?
Der er umiddelbart ingen af de symptomer du beskriver, der i sig selv peger på et clogged DPF. Alt hvad du fortæller er typisk for de, der får problemer efter opdateringen - udsættere, og blæserløb efter stop (skyldes afbrudt aktiv regen).

Udsætterne skyldes typisk fejl på injektorer og/eller EGR, og begge dele er noget VW meget ofte udskifter på kulance efter opdateringen.
Det med kulance skal selvf altid tages med et gran salt. Bilens alder og km-stand, samt om du altid har benyttet aut. værksted indgår i deres afvejning. Kulance betyder "velvilje" og de er ikke forpligtet til at give dig noget. Det er ikke at sammenligne med en garanti, som har en retsforpligtende betydning.

Mht. evt downgrade, så ville jeg gøre flg:

Skriv en mail til Thomas Landberg på thomas(snabelA)chiptuning.nu og spørg om han har org. sw til din bil. Han skal allerhelst have en autoscan hvor oplysninger om motorstyreenheden fremgår, men hvis du ikke kan levere det, så er det muligt at han blot udfra din motorkode (CBBB) kan sige noget. Hvis han skal have en autoscan, så kan du evt køre forbi Taulov hvor jeg bor, og så laver vi lige hurtigt sådan en du kan sende til ham. Skriv en PB hvis du ønsker det.

Hvis Thomas mener at have org sw, så vil han som det næste kunne svare på om downgrade kan foretages hos en af hans agenter ude i landet, så du ikke skal køre helt til Hjallerup. Nærmeste for dig vil være NT Auto i Vejle.

Var det mig, ville jeg være ret ligeglad med hvor langt jeg skulle køre for en downgrade. Det skal kun gøres én gang, og fordelene er så indlysende at det forklarer sig selv.

DOG skal det tilføjes, at HVIS VW har ret i at dit filter er færdigt (det kan de jo sagtens have), så hjælper ingen downgrade på den side af sagen. Det kan kun løses med et nyt filter eller med rens, hvis du har lyst til at prøve den metode.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af kws » 6. okt 2017, 06:38

Den bør kører med sw 4131. Det er ihvertfald den version der er i min cbbb fra samme årgang. Jeg har filen liggende (03L906022BM_4131)

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af donaudi » 7. okt 2017, 13:26

Jimmy 71..

Har en superb 2010, med 170hk cbbb motorkode. Den er ligeledes blevet tvangsopdateret i juli md. Da den næsten har gået 360Tkm så det var ikke med min gode vilje det skete, men der er ingen vej udenom.

Garanti=0 ved den alder og km.

Iagttagelse af bilen efterfølgende var at nu begyndte den for hver 100-150km at regenere dpf. Tidligere lå intervallet omkring 400-500km. Den har for nyligt fået skiftet egr ventil og noget tid tilbage den bagerste egr køler. Ligeledes er der kommet ny indsugnings manifold på ved 275Tkm.

Motoren kører fint og trækker som den skal, men den hyppige regeneration af dpf skyldes nok at askemængden er høj. Jeg har derfor lige fået renset dpf hos MT filterservice, hvor de har flowet dpf før og efter. Før rens var modtrykket 48mBar og efter var det 30mBar, hvilket ligger omkring ny værdi (28-31mBar modtryk) for den type dpf filter med indbygget kat.

Så mit råd er at få filteret renset istedet for at udskifte det (2500kr) skift evt differencetryk sensor. Efterfølgende vil en downgrade til original software samt egr off, være vejen frem hvis du fremtidigt vil undgå yderligere problemer.

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Gubbi » 7. okt 2017, 22:57

donaudi skrev:Jimmy 71..

Har en superb 2010, med 170hk cbbb motorkode. Den er ligeledes blevet tvangsopdateret i juli md. Da den næsten har gået 360Tkm så det var ikke med min gode vilje det skete, men der er ingen vej udenom.

Garanti=0 ved den alder og km.

Iagttagelse af bilen efterfølgende var at nu begyndte den for hver 100-150km at regenere dpf. Tidligere lå intervallet omkring 400-500km. Den har for nyligt fået skiftet egr ventil og noget tid tilbage den bagerste egr køler. Ligeledes er der kommet ny indsugnings manifold på ved 275Tkm.

Motoren kører fint og trækker som den skal, men den hyppige regeneration af dpf skyldes nok at askemængden er høj. Jeg har derfor lige fået renset dpf hos MT filterservice, hvor de har flowet dpf før og efter. Før rens var modtrykket 48mBar og efter var det 30mBar, hvilket ligger omkring ny værdi (28-31mBar modtryk) for den type dpf filter med indbygget kat.

Så mit råd er at få filteret renset istedet for at udskifte det (2500kr) skift evt differencetryk sensor. Efterfølgende vil en downgrade til original software samt egr off, være vejen frem hvis du fremtidigt vil undgå yderligere problemer.

Det var et godt tip mht. rensning. Lyder til MT Filterservice har styr på rensning?

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af donaudi » 8. okt 2017, 21:31

Gubbi skrev:
Det var et godt tip mht. rensning. Lyder til MT Filterservice har styr på rensning?

Gubs
De har gjort det en del år, mener de startede i 2003. Virker flinke og imødekommende og vil godt give "garanti" på det de laver. Skulle det vise sig at filteret ikke virker ordentligt, så kan de få skiftet kerne + kat (og evt flexrør) for omkring 6600,-kr plus moms. Det man så har givet for filterrensen, bliver modregnet i prisen. Der skal dertil siges at de afmontere ikke dpf, det skal man selv stå for. De renser vha vand med luftbobler, der flowes modsatte vej og sendertrykbølger igennem dpf som løsner asken og skyller det ud. Renser det ikke nok, puttes dpf i ovn og ren brændes over 4 timer for afsluttende at blive vand trykrenset.

De har prøvet at sælge billige uoriginale dpf, og haft bøvl med kvaliteten så det er de standset med. De har en underleverandør i tyskland, som komplet renoverer de fleste filtre på markedet og kvaliteten af den ombyttede dpf er som oem.

Vedr. mine erfaringer, så ved jeg ikke hvordan resultatet er, da det rensede filter først bliver monteret imorgen! Skal nok komme med tilbagemelding når jeg har fået lidt km under hjelmen.

Men at man så måske kan slippe lidt billigere omkring vedligehold af dpf, ændre intet ved at resten af motoren, dvs egr køler, egr ventil, indsugnings manifold, indsprøjtningsdyser, ventiler og turbo bliver langt mere sodet til af den her skandale motor software opdatering. Det er simpelthen noget svine..! At man så efterfølgende er "tvunget" til at få bilen bragt tilbage til en "original" softwarestand, for at have en chance for at overskue hvornår skidtet selv destruerer, er under alt kritik!!!

Nægter at tro på at med Egr systemet skruet voldsomt op efter software opdateringen, at bilerne mikuraløst nok pludseligt er blevet laaangt grønnere! Hvis det skulle være tilfældet, så skulle alt der har med systemet skiftes på vw's regning!! Min balje som har gået 360Tkm kommer nok aldrig til at leve op til de her "hykleriske" Nox værdier... Og det er vel bare det som er sagen i en nøddeskal..

muldyr
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8. nov 2013, 22:45
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af muldyr » 8. okt 2017, 22:32

Jeg har en Skoda Rapid 1,6 TDi med motorkode CAYC, som er blevet opdateret midt i august med aktion 23R6.
Efter opdateringen har jeg kørt ca. km 6000, så motorstyringen burde have fundet på plads, hvis den kan lære noget om kørselsmønster.

Min oplevelse af bilen efter opdateringen er, at motoren ved svag/middel belastning har fået en mere tydelig diesellyd (raslen). Motoren har fået mærkbart ringere drejningsmoment under 15-1600 o.min. Først over 1600 o.min. sker der noget - så, hvor man før kunne køre bilen som med en dieselmotor, hvor den trak fra 11-1200 o.min. skal der nu flere omdrejninger på, før der sker noget - hvis jeg ønskede en bil, der skulle køres på omdrejninger, havde jeg købt en benzindrevet bil !!
Noget, der ikke rimer særligt godt med, at gearskifteindikatoren mener, at man skal skifte til højere gear ved 1500 o.min. Hvis man følger den anvisning, ryger omdrejningstallet ned på 11-1200 o.min. - hvor der ikke sker en sk.. !!
Jeg oplever også, som én tidligere har skrevet, at der er et tydeligt 'hul' i momentet ved ca. 3800 o.min. Det mener jeg ikke, der var før opdateringen.

Jeg ligger desværre ikke inde med en scan af versionen før opdateringen, så jeg ved ikke, hvad den var før.

Men opdateringen har fjernet køreglæden ved bilen - det er sgu lige før, jeg får lyst til at købe en japaner ... :-(

- muldyr

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 9. okt 2017, 07:27

"muldyr" skrev:
Men opdateringen har fjernet køreglæden ved bilen - det er sgu lige før, jeg får lyst til at købe en japaner ... :-(

Hvis du gjorde det ville din smiley, fremover se sådan her ud :D
No Letting the Old Man In!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 9. okt 2017, 08:02

muldyr skrev:Jeg ligger desværre ikke inde med en scan af versionen før opdateringen, så jeg ved ikke, hvad den var før.

Men opdateringen har fjernet køreglæden ved bilen - det er sgu lige før, jeg får lyst til at købe en japaner ... :-(
Som jeg ser det, skal du bare kontakte en af de anerkendte tunere mhp. at få den rullet tilbage, så du kan få køreglæden igen.
At købe en japaner eller en franskmand vil være at rulle alt, alt for langt tilbage.. ;)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

muldyr
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8. nov 2013, 22:45
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af muldyr » 9. okt 2017, 20:32

HansH skrev: Som jeg ser det, skal du bare kontakte en af de anerkendte tunere mhp. at få den rullet tilbage, så du kan få køreglæden igen.
At købe en japaner eller en franskmand vil være at rulle alt, alt for langt tilbage.. ;)
Ja, det har jeg også overvejet, men er lidt tilbageholdende nu, hvor du har luftet muligheden for, at der bliver indført paritets check på opdateringen ved bilsyn.

Hvordan takler man den? Uden at skulle forbi og få flashet til opdatering og tilbage til normal efter syn?

Under alle omstændigheder: En franskmand kan ikke komme på tale - Brrr.

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af KMDTHY » 11. okt 2017, 23:16

Dagens nummer er 9977 :cry:

Styreenhed 01: Motor (J623-CFGB) Forklaringsfil:. NEZ\03L-906-018-CFF.clb
Styreenhedsnr: SW: 03L 906 018 CJ HW: 03L 906 018 BR
Komponent : R4 2.0l TDI H23 9977
HansH skrev: I Tyskland har de længe opdateret både CFGB (170) og CFGC (177).
For CFGB's vedkommende startede de med version 9977 men er nu oppe på 9980 (er det sidste jeg har set). Altså opdateringer til opdateringen.
Så jeg tror på ingen måder man skal være ked af at vente til sidst.
Weird hvorfor jeg så lige har fået 9977 flashed.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 12. okt 2017, 06:22

KMDTHY skrev:
HansH skrev: I Tyskland har de længe opdateret både CFGB (170) og CFGC (177).
For CFGB's vedkommende startede de med version 9977 men er nu oppe på 9980 (er det sidste jeg har set). Altså opdateringer til opdateringen.
Så jeg tror på ingen måder man skal være ked af at vente til sidst.
Weird hvorfor jeg så lige har fået 9977 flashed.
Det er rigtigt at jeg skrev sådan. Men den quote er fra 3. jan. 2017 og da vidste jeg ikke bedre.

Sidenhen (30. september) skrev jeg således:
HansH skrev:Der findes både 9978, 9979 og 9980 - det er dem jeg umiddelbart kender til - men de er ikke at betragte som "forbedringer" af 9977. De anvendes blot hver især til forskellige kombinationer af motor, gear, osv.
En af mine kammerater har lige importeret en Passat 2014 CFGC 177HK/DSG/4Motion og den kører med 9979.
Et andet vc medlem har en Passat 2013 CFGC 177HK/DSG/alm forhjulstræk og den kører med 9978.
.. da jeg siden 3. januar har lært mere om hvordan opdateringerne fungerer, ved at følge med på motor-talk.de.

Men det indlæg jeg her quoter er skrevet i en anden tråd: viewtopic.php?p=1412145#p1412145
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af KMDTHY » 12. okt 2017, 07:09

HansH skrev: Men det indlæg jeg her quoter er skrevet i en anden tråd: viewtopic.php?p=1412145#p1412145
Aaaahh... Fair nok :-)
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 12. okt 2017, 07:29

Altså.. Det er ikke for at svømme rygsvømning :)

Men det er blot et levevilkår i denne sag - at viden kommer som små brudstykker fra forskellige hjørner, og så forsøger man at sætte dem sammen og få billedet til at passe. Og nogen gange må man bare spole tilbage og konstatere at noget var rygter eller forkerte antagelser og konklusioner.

Så med mindre man kender en insider, der er helt inde ved kernen af sagen hos Bosch eller VW, og som sidder og retter de her kodelinjer, så næres vi af de bittesmå mængder information vi kan opsnappe rundt omkring. Som et andet ørkendyr der opsamler kondens, og på den måde lige akkurat får en dråbe vand ud af det, så det kan leve en dag mere....

Det er forventeligt at VW ikke informerer i tekniske detaljer om hvad opdateringerne egentlig går ud på.
De har alt at miste ved det. Alt vil kunne bruges imod dem af skeptikerne.
På det plan er deres ageren fuldt forståelig.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Gubbi » 15. okt 2017, 21:47

Hvor i VCDS kan man se, hvilken software bilen kører med?

Min kammerat er i tvivl om hans er opdateret eller ej.

Hans nr. plade på VWs hjemmeside gjorde ham ikke klogere.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 16. okt 2017, 06:34

Gubbi skrev:Hvor i VCDS kan man se, hvilken software bilen kører med?
Lav en autoscan og kig under [01] Motorstyreenhed.
Tallet i den røde firkant er software versionsnr.
Hvis det hedder 9977 eller højere, er den opdateret. Hvis tallet er lavere end 9977 er den ikke opdateret.
Snap1.jpg
Snap1.jpg (114.68 KiB) Vist 4322 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 18. okt 2017, 14:19

HansH skrev:VW kunne ikke tillære min ECU #2 til bilen, da den software der lå i boksen var til noget helt andet. Hvilket jeg jo godt vidste. Men håbede på at immo var en sag for sig selv, som kunne fikses uden hensyn til software version osv. Men nej..

Summa summarum:
Jeg kan ikke flashe korrekt software til boksen pga immo on
VW kan ikke fikse immo pga forkert software
==> deadlock. Så ramte det mig alligevel at de #"/&¤)! Polakker har solgt en anden vare end hvad der stod på etiketten :)

Kloning er næste skud i bøssen.
Kort opfølgning på dette:

Det lykkedes ikke at klone min ECU #1 --> ECU #2.
Men det lykkedes til gengæld at flashe ECU #2 med org sw samt fjerne immo. Stor tak og skud ud til Gigel ! :)

Så nu har jeg to ECUer jeg uden videre kan swappe på min bil som i "stik ud - stik ind". Tager 2 min.
En med org sw + Landberg optimering til daglig drift.
En som VW en dag NOx-opdaterer, og derudover til brug ved syn i fald det skulle blive aktuelt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Dennis2k » 19. okt 2017, 07:29

Godt kæmpet Hans! Egentlig sørgeligt det skal være på dén måde.. Men jeg havde gjort det samme hvis det var mig :)
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Charlimike » 19. okt 2017, 07:30

Det må være pænt bøvlet at klone en ECU.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 19. okt 2017, 07:45

Charlimike skrev:Det må være pænt bøvlet at klone en ECU.
Ja og nej. It depends.. svaret afhænger af flere ting.

Der findes et væld af forskellige ECUer, af forskellig fabrikat, med forskellige former for beskyttelse/kryptering, forskellige generationer osv.
Metoden til at klone ECU x kan være vidt forskellig i forhold til at klone ECU y, og det afhænger allermest af hvilke tools du har til rådighed ... og selvfølgelig graden af erfaring/skills du selv råder over.
Personligt har jeg jo ikke en sk.. erfaring med det, men jeg lærte da lidt af den proces jeg lige har været igennem på sidelinjen.

Hvis du har de dyreste og svedigste tools på markedet, så kan du klone XX% af ECU typer
Hvis du har de næstdyreste og næstsvedigste, så kan du måske klone 2/3 af XX% ECU typer
Hvis du har de billigste og usvedigste, så kan du måske klone 1/5 af XX% ECU typer
... etc.

Indhold kan forelægge i forskellige filformater. Forskellige filformater giver forskellige muligheder, og nogle tools kan kun klare ét filformat mens andre kender dem alle og kan selv oversætte fra et til et andet osv.

En hardcore ECU hacker kan sikkert korrigere mig på adskillige punkter i denne post, og vil helt sikkert kunne uddybe til timelange foredrag om hvert enkelt af disse punkter :)

Kort kan det vel koges ned til:
* hvilken type ECU har du ?
* hvilke tools og skills har din hacker til rådighed ?

Og så tager man den derfra..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Pacs
Medlem
Indlæg: 545
Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 30 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Pacs » 31. okt 2017, 21:04

er der ikke nogen der tunere der tilbyder man kan komme forbi til en udlæsning og så køre til VW og få den lorte opdatering og så direkte retur til den tuner og så få den gamle fil i igen ?
Nuværende bil
Golf 6 2,0

Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam

Brugeravatar
Bigfoot
Nyt medlem
Indlæg: 348
Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Bigfoot » 31. okt 2017, 21:19

Pacs skrev:er der ikke nogen der tunere der tilbyder man kan komme forbi til en udlæsning og så køre til VW og få den lorte opdatering og så direkte retur til den tuner og så få den gamle fil i igen ?
det gør de sådan set alle sammen, bare ikke officielt :-)

men de behøver jo ikke udlæse den inden, de fleste har en database hvor de kan se hvilken udgave din bil skal køre med INDEN det hedder diesel gate
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW

Mikael
Nyt medlem
Indlæg: 384
Tilmeldt: 19. jun 2009, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Mikael » 15. nov 2017, 14:56

Smider brevet væk.
Har endnu ikke hørt om nogen der ikke har fået synet.
Min bil får de ikke lov at opdatere, da jeg kun har hørt om problemer efter

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 15. nov 2017, 18:07

"Smider brevet væk" .......Så kommer de efter dig Hermann !!!!! :lol:
No Letting the Old Man In!

Besvar

Tilbage til "Motor"