Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Brugeravatar
ASC
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10. dec 2017, 14:19
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 0

Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af ASC » 13. dec 2017, 12:43

Hej alle, jeg har skiftet min vogn (peugeot 508, hdi 163 hk ) ud med en polo bluegt, henter den i herning imorgen ! Den har lidt færre heste end 508’eren men vejer også noget mindre, hvordan er mellemaccelerationen for poloen ? Sammenligningen af heste/vægt for de to biler udligner vel de lidt færre heste i poloen men kan man bruge en lignende sammenligning af nm, 250 nm/340 nm, man kommer vel lige langt med 250 nm til ca 1240 kg som med 340 nm til 1640 kg ? Poloen er med dsg så gearskift klarer den jo selv ved eks 80 km/t - 120 km/t, hvor 508’eren var med manuelt gear og gearskifte sjældent var nødvendigt ved samme acceleration !
Senest rettet af ASC 14. dec 2017, 00:17, rettet i alt 1 gang.
Vw Polo BlueGT, 2017 :D

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Bluegt

Indlæg af GranTurismo » 13. dec 2017, 13:00

ASC skrev:Hej alle, jeg har skiftet min vogn (peugeot 508, hdi 163 hk ) ud med en polo bluegt, henter den i herning imorgen ! Den har lidt færre heste end 508’eren men vejer også noget mindre, hvordan er mellemaccelerationen for poloen ? Sammenligningen af heste/vægt for de to biler udligner vel de lidt færre heste i poloen men kan man bruge en lignende sammenligning af nm, 250 nm/340 nm, man kommer vel lige langt med 250 nm til ca 1240 kg som med 340 nm til 1640 kg ? Poloen er med dsg så gearskift klarer den jo selv ved eks 80 km/t - 120 km/t, hvor 508’eren var med manuelt gear og gearskifte sjældent var nødvendigt ved samme acceleration !
Nm kan ikke sammenlignes for en benzin- og en dieselmotor. De har vidt forskellige udvekslinger i gearkasserne og derfor skal en diesel yde langt flere Nm for at modsvare accelerationen fra en benzindrevet bil. Rundt regnet svarer dine 340 Nm fra Peugeot'en til de 250 Nm i Polo'en.

Så du får nu en bil som har omtrent samme kræfter til betydeligt lavere vægt. Den vil altså accelerere væsentligt kraftigere, både fra stilstand og ved mellemaccelerationer på landevej.

Ved 80 km/t vil Polo'en skifte fra 7. til 4. gear ved kickdown. Men der er sjældent at man har brug for at den hidser sig så meget op. Jeg plejer at skifte et eller to gear ned, alt efter hvor hurtigt jeg vil forbi. Accelerationen i 7. gear er ikke overvældende, da det er et ultralangt overgear.

Hk er derimod sammenlignelige så du får 13 Hk færre. Men da 508 har større vindmodstand, tænker jeg at Polo'en også vil være hurtigere på toppen. Den trækker rimeligt anstændigt op til 210 km/t og derefter går det trægt.

Power-to-weitght ratio:
BlueGT: 121 Hk pr. ton
508 HDI: 99 Hk pr. ton

Tillykke med den. Bare glæd dig!!! ;)

P.S. Det vil ikke gøre noget, hvis du retter overskriften til noget mere sigende, f.eks. "Acceleration - Polo BlueGT vs Peugeot 508 HDI"
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
ASC
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10. dec 2017, 14:19
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 0

Re: Polo Bluegt

Indlæg af ASC » 13. dec 2017, 13:21

Hurtig ekspedition , tak for det og jeg glæder mig helt vildt :lol: også tak for det med mere sigende overskrift, er helt ny på sitet !
Senest rettet af ASC 14. dec 2017, 00:17, rettet i alt 1 gang.
Vw Polo BlueGT, 2017 :D

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Bluegt

Indlæg af GranTurismo » 13. dec 2017, 13:23

ASC skrev:Hurtig ekspedition , tak for det og je glæder mig helt vildt :lol: også tak for det med mere sigende overskrift, er helt ny på sitet !
Velbekomme! Og velkommen til Danmarks bedste forum forresten! Der er ikke den ting man ikke kan få svar på her på VAGcars.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af Charlimike » 15. dec 2017, 06:56

Benziner er også ved at komme efter det mht til gearing, de rotere ikke så mange rpm mere. Poloen vil være en del hurtigere. Nu er 163hk ikke ret meget til en tung bil som en 508er.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Pacs
Medlem
Indlæg: 545
Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 30 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af Pacs » 15. dec 2017, 08:27

Hvor lang tid bruger man i sådan en Polo GT i tiden 80-120

Jeg oplever nogle gange på landevejen når folk i de små biler fortager en overhaling at jeg synes det tager voldsomt lang tid
Nuværende bil
Golf 6 2,0

Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af GaSelle » 15. dec 2017, 08:52

Pacs skrev:Hvor lang tid bruger man i sådan en Polo GT i tiden 80-120

Jeg oplever nogle gange på landevejen når folk i de små biler fortager en overhaling at jeg synes det tager voldsomt lang tid
Så har det nok ikke været en "lille bil" med turbo. Mange ejere af mikrobiler gearer ikke ned i 3. og giver den en spand havre. Og så sker der sq ikke meget.

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af mobilos » 15. dec 2017, 09:42

Nm kan ikke sammenlignes for en benzin- og en dieselmotor. De har vidt forskellige udvekslinger i gearkasserne og derfor skal en diesel yde langt flere Nm for at modsvare accelerationen fra en benzindrevet bil. Rundt regnet svarer dine 340 Nm fra Peugeot'en til de 250 Nm i Polo'en.
Jeg ved ikke hvordan du forstår denne? Ifølge din teori, så skulle en diesel bil bruge mere brændstøf for at opnå den same acceleration som en benzin bil. Vi ved jo alle sammen at det er ikke tilfælde. Diesel biler kører længere på literen end benzin biler. Det er sfl. lidt mere energy I en liter diesel end I en liter benzin (ca. 10%).
320Nm er og vil altid blive større end 250Nm. Du vil også kunne føle en stor forskel på en motor der har 320Nm I forhold til en der kun har 250Nm.
Min oplevelse er at en TDi på 2,0 føles både hurtigere og kraftigere end en 2,0 TSi, I hvertfald på de to A4 fra 2017 jeg har haft lejlighed til at køre i.
Dermed ikke sagt at en TSi ikke kan bruges til noget. TSi er roligere, og brummer ikke så meget. Til gængeld skriger den mere når den skal bastille noget, og bruger mere brændstof.
Her er faktisk en udmærket forklaring på hvorfor diesel biler føles hurtigere:
http://blog.bilbasen.dk/derfor-foles-di ... nzin-3930/

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af GaSelle » 15. dec 2017, 09:59

mobilos skrev:Nm kan ikke sammenlignes for en benzin- og en dieselmotor. De har vidt forskellige udvekslinger i gearkasserne og derfor skal en diesel yde langt flere Nm for at modsvare accelerationen fra en benzindrevet bil. Rundt regnet svarer dine 340 Nm fra Peugeot'en til de 250 Nm i Polo'en.
Jeg ved ikke hvordan du forstår denne? Ifølge din teori, så skulle en diesel bil bruge mere brændstøf for at opnå den same acceleration som en benzin bil. Vi ved jo alle sammen at det er ikke tilfælde. Diesel biler kører længere på literen end benzin biler. Det er sfl. lidt mere energy I en liter diesel end I en liter benzin (ca. 10%).
320Nm er og vil altid blive større end 250Nm. Du vil også kunne føle en stor forskel på en motor der har 320Nm I forhold til en der kun har 250Nm.
Min oplevelse er at en TDi på 2,0 føles både hurtigere og kraftigere end en 2,0 TSi, I hvertfald på de to A4 fra 2017 jeg har haft lejlighed til at køre i.
Dermed ikke sagt at en TSi ikke kan bruges til noget. TSi er roligere, og brummer ikke så meget. Til gængeld skriger den mere når den skal bastille noget, og bruger mere brændstof.
Her er faktisk en udmærket forklaring på hvorfor diesel biler føles hurtigere:
http://blog.bilbasen.dk/derfor-foles-di ... nzin-3930/
Inden jeg købte bil prøvede jeg den i 2.0 TDI 150 og 1.4 TSI 150. Min oplevelse er, at TSI’eren var overlegen på trækkraft, elasticitet og lydbillede.

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af mobilos » 15. dec 2017, 10:12

GaSelle skrev:
mobilos skrev:Nm kan ikke sammenlignes for en benzin- og en dieselmotor. De har vidt forskellige udvekslinger i gearkasserne og derfor skal en diesel yde langt flere Nm for at modsvare accelerationen fra en benzindrevet bil. Rundt regnet svarer dine 340 Nm fra Peugeot'en til de 250 Nm i Polo'en.
Jeg ved ikke hvordan du forstår denne? Ifølge din teori, så skulle en diesel bil bruge mere brændstøf for at opnå den same acceleration som en benzin bil. Vi ved jo alle sammen at det er ikke tilfælde. Diesel biler kører længere på literen end benzin biler. Det er sfl. lidt mere energy I en liter diesel end I en liter benzin (ca. 10%).
320Nm er og vil altid blive større end 250Nm. Du vil også kunne føle en stor forskel på en motor der har 320Nm I forhold til en der kun har 250Nm.
Min oplevelse er at en TDi på 2,0 føles både hurtigere og kraftigere end en 2,0 TSi, I hvertfald på de to A4 fra 2017 jeg har haft lejlighed til at køre i.
Dermed ikke sagt at en TSi ikke kan bruges til noget. TSi er roligere, og brummer ikke så meget. Til gængeld skriger den mere når den skal bastille noget, og bruger mere brændstof.
Her er faktisk en udmærket forklaring på hvorfor diesel biler føles hurtigere:
http://blog.bilbasen.dk/derfor-foles-di ... nzin-3930/
Inden jeg købte bil prøvede jeg den i 2.0 TDI 150 og 1.4 TSI 150. Min oplevelse er, at TSI’eren var overlegen på trækkraft, elasticitet og lydbillede.
Sjovt nok, den 2,0 TSI jeg kørte i må have været defekt så, når 1,4 TSi er så overlegen.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af HansH » 15. dec 2017, 10:24

@ASC: Velkommen på forum! :)

Ved at åbne en tråd med dette emne, har du uden at vide det aktiveret Tommy/GT på et af hans yndlingsemner.
Det er vel næsten det samme som at spørge Holger Bech Nielsen om noget indenfor kernefysik :)
Spøg til side - når der er vidensmæssig substans bag, så kan vi andre kun være glade for at læse og lære når nogen der er inde i stoffet gider forklare.

Sådan helt lavpraktisk:
Jeg tror at påstanden om, at der skal noget mere moment til i en diesel for at matche en benzin, er rigtig.
Min nabo har en Passat med 1.8TSI fabriksopgivet til 180HK/320Nm.
Selv om min TDI er chippet til 200/400, og dermed på papiret har lidt flere kræfter, så er jeg ikke i tvivl om at satte man de to stævne ude på asfalten, så ville TSI'en være klart hurtigere ude af røret.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af GaSelle » 15. dec 2017, 10:40

mobilos skrev:
GaSelle skrev:
mobilos skrev:Nm kan ikke sammenlignes for en benzin- og en dieselmotor. De har vidt forskellige udvekslinger i gearkasserne og derfor skal en diesel yde langt flere Nm for at modsvare accelerationen fra en benzindrevet bil. Rundt regnet svarer dine 340 Nm fra Peugeot'en til de 250 Nm i Polo'en.
Jeg ved ikke hvordan du forstår denne? Ifølge din teori, så skulle en diesel bil bruge mere brændstøf for at opnå den same acceleration som en benzin bil. Vi ved jo alle sammen at det er ikke tilfælde. Diesel biler kører længere på literen end benzin biler. Det er sfl. lidt mere energy I en liter diesel end I en liter benzin (ca. 10%).
320Nm er og vil altid blive større end 250Nm. Du vil også kunne føle en stor forskel på en motor der har 320Nm I forhold til en der kun har 250Nm.
Min oplevelse er at en TDi på 2,0 føles både hurtigere og kraftigere end en 2,0 TSi, I hvertfald på de to A4 fra 2017 jeg har haft lejlighed til at køre i.
Dermed ikke sagt at en TSi ikke kan bruges til noget. TSi er roligere, og brummer ikke så meget. Til gængeld skriger den mere når den skal bastille noget, og bruger mere brændstof.
Her er faktisk en udmærket forklaring på hvorfor diesel biler føles hurtigere:
http://blog.bilbasen.dk/derfor-foles-di ... nzin-3930/
Inden jeg købte bil prøvede jeg den i 2.0 TDI 150 og 1.4 TSI 150. Min oplevelse er, at TSI’eren var overlegen på trækkraft, elasticitet og lydbillede.
Sjovt nok, den 2,0 TSI jeg kørte i må have været defekt så, når 1,4 TSi er så overlegen.
Det må den have været. 1.4 er i hvert fald hurtigere.

http://viewer.zmags.com/static/producti ... f67d2f5fa8

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af Charlimike » 15. dec 2017, 10:54

100kg gør meget
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af Charlimike » 15. dec 2017, 11:07

Diesler er god til moment ved lave rpm, men holder der ikke ud til så mange rpm.

Lidt OT.

Her er et udklip af en del af min log målt vejen i 5. Gear.
500mm ca ved 2200rpm, og 490mm ved 2000rpm. Den holder 500nm ud til 4000rpm ifg 4. Gears log. Arbejdsområdet vil være større på en benzin.

Dette er nye tuningsfil, og ikke det resultat som findes i mit galleri.

Jeg gætter på at 1.4tsi har større arbejdsområde, men har ingen logs på sådan en.
Vedhæftede filer
87E0BE44-28A7-4FA6-B589-F6242741CAEA.png
87E0BE44-28A7-4FA6-B589-F6242741CAEA.png (234.31 KiB) Vist 1824 gange
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af mobilos » 15. dec 2017, 11:43

GaSelle skrev:
mobilos skrev:
GaSelle skrev: Inden jeg købte bil prøvede jeg den i 2.0 TDI 150 og 1.4 TSI 150. Min oplevelse er, at TSI’eren var overlegen på trækkraft, elasticitet og lydbillede.
Sjovt nok, den 2,0 TSI jeg kørte i må have været defekt så, når 1,4 TSi er så overlegen.
Det må den have været. 1.4 er i hvert fald hurtigere.

http://viewer.zmags.com/static/producti ... f67d2f5fa8
Stærkt! Du har svar på sandheden.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af claussor » 15. dec 2017, 12:27

Bluegt vil jo være klart hurtigere på næsten alle parametre. En ting er at den er lettere, men den har jo en noget lavere gearing, og da en benzinmotor yder godt over et langt større omdrejningsområde, vil den jo have en klar fordel overfor diesel.

Skulle De begge trække i højeste gear med samme gearing var det en anden sag.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af pwh » 15. dec 2017, 12:35

Skøn tråd, og især når subjektive følelser blandes sammen med kold fysik

Glem nu de Nm! Det er motorens effekt der er interessant for bilens acceleration, men jeg køber naturlig 100% at en diesel "føles" hurtigere når den kan præstere uden at blive tævet op i høje omdrejninger.

For at få en bil op på en given hastighed, så skal den tilføres en given energi. For dem der kan huske lidt tilbage til fysiktimerne, så måles en mængde energi i joule.
Hvorfor er det nu interessant?

Det er interessant fordi en motors effekt opgives i hk/kW, som netop er joule per sekund [J/s].
Her burde der være indlysende hvorfor Nm ikke er synderlig interessant i sammenhæng med acceleration.
250 Nm kan jeg uden problemer trække med min højre arm, men jeg kan på ingen måde få bil til at køre 200 km/t med højre arm.
Nm i denne sammenhæng (som arbejde, joule [J] ) er først interessant når når du blander tid (omdrejningshastighed => [1/s]) ind i ligningen, og bliver herved til effekt, hk, kW, J/s.

Når alt ovenstående er sagt, så melder der sig altid 1.000 gode spørgsmål om hvorfor ditten og datten, og min bedstemors bil føles lige modsat.
Fysik er fysik, og er heldigvis ikke noget vi behøver at diskutere.

At en bil med 200 hk kan være langsommere fra 0-100 km/t end en bil med 180 hk er en helt anden sag!
Her skal man netop ind og se på motorens arbejdsområde, chaufføren, gearkassen og ikke mindst muligheden for at få "effekten ned til vejen" (sådan lidt poppet sagt).

Eksempel:
En motor yder 200 hk ved 6.000 RPM.
Ved hhv. 5.900 og 6.100 RPM yder den 100 hk (lidt søgt ).
Under acceleration er det i praksis umuligt at holde omdrejningerne i det områder hvor motoren har maksimal ydelse, hvorfor bilen reelt vil yde tæt på det samme som en bilen der konstant yder 100 hk i det fulde arbejdsområde.

Ovenstående er en af grundene til at gearkasser med mange gear vinder frem. Det er ganske enkelt muligt at optimere gearskift ift. motorens arbejdsområde, så man ved skift af gear rammer et sweet spot med høj effekt (... og kommer fra et område med høj effekt).
Alle der ved en fejl har ramt 5. gear, når man sigtede efter 3., ved hvad jeg mener...

Derudover giver det mulighed for et langbenet slutudveksling, som er godt for brændstoføkonomien...

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af peter w » 15. dec 2017, 12:48

mobilos skrev:Nm kan ikke sammenlignes for en benzin- og en dieselmotor. De har vidt forskellige udvekslinger i gearkasserne og derfor skal en diesel yde langt flere Nm for at modsvare accelerationen fra en benzindrevet bil. Rundt regnet svarer dine 340 Nm fra Peugeot'en til de 250 Nm i Polo'en.
Jeg ved ikke hvordan du forstår denne? Ifølge din teori, så skulle en diesel bil bruge mere brændstøf for at opnå den same acceleration som en benzin bil. Vi ved jo alle sammen at det er ikke tilfælde. Diesel biler kører længere på literen end benzin biler. Det er sfl. lidt mere energy I en liter diesel end I en liter benzin (ca. 10%).
320Nm er og vil altid blive større end 250Nm. Du vil også kunne føle en stor forskel på en motor der har 320Nm I forhold til en der kun har 250Nm.
Min oplevelse er at en TDi på 2,0 føles både hurtigere og kraftigere end en 2,0 TSi, I hvertfald på de to A4 fra 2017 jeg har haft lejlighed til at køre i.
Dermed ikke sagt at en TSi ikke kan bruges til noget. TSi er roligere, og brummer ikke så meget. Til gængeld skriger den mere når den skal bastille noget, og bruger mere brændstof.
Her er faktisk en udmærket forklaring på hvorfor diesel biler føles hurtigere:
http://blog.bilbasen.dk/derfor-foles-di ... nzin-3930/
Hej Mobilos
Husk også på, at en dieselmotor er mere energieffektiv end en benzinmotor - og - OT - elmotoren er ca. tre gange så energieffektiv som en forbrændingsmotor.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af Charlimike » 15. dec 2017, 12:49

Men effekt hp udregnes vel ud fra nm.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af pwh » 15. dec 2017, 12:58

Charlimike skrev:Men effekt hp udregnes vel ud fra nm.
Korrekt - som funktion af omdrejningshastigheden (enhed: [1/s]).

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af GranTurismo » 15. dec 2017, 18:37

mobilos skrev: Jeg ved ikke hvordan du forstår denne? Ifølge din teori, så skulle en diesel bil bruge mere brændstøf for at opnå den same acceleration som en benzin bil. Vi ved jo alle sammen at det er ikke tilfælde. Diesel biler kører længere på literen end benzin biler. Det er sfl. lidt mere energy I en liter diesel end I en liter benzin (ca. 10%).
320Nm er og vil altid blive større end 250Nm. Du vil også kunne føle en stor forskel på en motor der har 320Nm I forhold til en der kun har 250Nm.
Min oplevelse er at en TDi på 2,0 føles både hurtigere og kraftigere end en 2,0 TSi, I hvertfald på de to A4 fra 2017 jeg har haft lejlighed til at køre i.
Dermed ikke sagt at en TSi ikke kan bruges til noget. TSi er roligere, og brummer ikke så meget. Til gængeld skriger den mere når den skal bastille noget, og bruger mere brændstof.
1: Det er korrekt at der er lidt mere energi i en liter diesel end I en liter benzin. Men den største faktor til en dieselmotors lavere brændstofsøkonomi skyldes netop den længere gearing, som bevirker at en dieselbil kører ved lavere omdrejninger ved en given hastighed i et givet gear. Dette er iøvrigt også hovedårsagen til at en dieselbil typisk kan køre flere km end en benzinbil, før den skal renoveres (eller dør).

Et godt eksempel på at Nm ikke kan sammenlignes for en diesel- og benzinbil er Golf 7 1,4 TSI 150 vs 2,0 TDI 150. Ved acceleration ved lave omdrejninger, i 5. gear fra 80-120 er TSI'en faktisk marginalt hurtigere til trods for at den kun har 250 Nm mod TDI'ens 320.

Og det er netop gearingen der gør forskellen. Regner man på det, så vil de begge overføre omtrent samme antal Nm til trækakslen ved f.eks. 120 km/t i 5. gear.
Og da hjulene roterer ved samme hastighed ved 120 km/t uanset om det er en Golf 7 med diesel- eller benzinmotor, vil en omregning fra Nm på trækakslen ganget med rpm på hjulene også give omtrent samme antal hestekræfter. Når tidsfaktoren bliver en del af ligningen, bliver den fysiske kraft (Newton) samtidig omregnet til energi - eller arbejde om man vil. Som en anden også er inde på.

2: Men hvorfor føles en diesel så hurtigere i mellemområdet, hvis den ikke er det?
Det skyldes at man ved normal kørsel i en turbodiesel kører på en stigende momentkurve. Man får altså følelsen af at motoren trækker mere og mere.
Turbobenzineren topper tidligere i arbejdsområdet (%-vis) og er derfor allerede oppe og trække jævnt og derfor får man ikke samme følelse af at den trækker mere og mere.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af Charlimike » 15. dec 2017, 18:47

Igen så er vægt forskel næsten 100kg mellem en 1.4 tsi og 2.0 tdi noget man skal tage højde for. Sæt nu at de vejede det samme.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af GaSelle » 15. dec 2017, 22:15

mobilos skrev: Stærkt! Du har svar på sandheden.
Stærkt. Du er arrogant :roll:

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af GranTurismo » 16. dec 2017, 02:16

Charlimike skrev:Igen så er vægt forskel næsten 100kg mellem en 1.4 tsi og 2.0 tdi noget man skal tage højde for. Sæt nu at de vejede det samme.
Så ville de have identisk power-to-weight ratio... I hvert fald ved maks. effekt.

Men hvordan det forholder sig ved eksempelvis det halve omdrejningstal af hvor topfarten hentes, kræver at man kender udvekslingen.

Følgende er ikke 100% nøjagtigt, da omdrejningstallene nok ikke er 100% nøjagtige...

Hvis jeg husker ret, så kører 2,0 TDI 150 ved topfarten 216 km/t med ca. 3500 rpm og 1,4 TSI 150 kører ved topfarten 216 km/t med ca. 5000 rpm (Begge manuelt gear).
Så kan man jo prøve at beregne effekten ved det halve omdrejningtal af ovenstående (108 km/t i samme gear som topfarten):

TDI: 1750 rpm * 320 Nm / 7023 = 79,74 Hk
TSI: 2500 rpm * 250 Nm / 7023 = 88,99 Hk
Senest rettet af GranTurismo 16. dec 2017, 03:04, rettet i alt 2 gange.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af GranTurismo » 16. dec 2017, 02:22

Charlimike skrev:Men effekt hp udregnes vel ud fra nm.
Ja.

Man kan beregne både den ene og den anden vej.

Hk=Nm*rpm/7023

og

Nm=Hk*7023/rpm

Denne formel gælder både for effekt/moment på krumtappen og for effekt/moment på hjulene/trækakslen.
Så i eksemplet med de to 150 hestes motorer, vil de også have lige mange Nm på trækakslen når de yder 150 Hk.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

MikkelVAG
Medlem
Indlæg: 594
Tilmeldt: 9. feb 2012, 20:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af MikkelVAG » 16. dec 2017, 08:25

Dieselbiler kører da ikke primært længere på literen grundet gearing. Dieselbiler er nu engang mere økonomiske fordi deres nyttevirkning generelt er højere end tilsvarende benzin. Dette skyldes lavere varmetab ved forbrænding og dermed mere arbejde for de samme joule :)
Tidligere
Golf MKVI GTI

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af kGlerup » 16. dec 2017, 09:05

MikkelVAG skrev:Dieselbiler kører da ikke primært længere på literen grundet gearing. Dieselbiler er nu engang mere økonomiske fordi deres nyttevirkning generelt er højere end tilsvarende benzin. Dette skyldes lavere varmetab ved forbrænding og dermed mere arbejde for de samme joule :)
Energitætheden er også forskellig.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af pwh » 16. dec 2017, 09:23

MikkelVAG skrev:Dieselbiler kører da ikke primært længere på literen grundet gearing. Dieselbiler er nu engang mere økonomiske fordi deres nyttevirkning generelt er højere end tilsvarende benzin. Dette skyldes lavere varmetab ved forbrænding og dermed mere arbejde for de samme joule :)
Tjoooo. Der er som sådan ikke noget forkert i dit postulat, men det er nu ikke årsagen. Da en motors effektivitet gøres op som termisk virkningsgrad, så vil en mere effektiv motor altid have en højere termisk virkningsgrad.

Der er flere årsager til at en diesel motor er mere effektiv end en traditionel otto motor.
En traditionel benzinmotor er afhængig af at forbrændingen er støchiometrisk, med et masse blandingsforhold på 14,7:1. Det gør at man er nødt til at drøvle kraftigt i indsugningen ved dellast (gasspjældet), og her ligger der et ganske betragteligt energitab i det motorens pumpearbejde stiger. Heraf kommer også gode idéer som ACT til VAG TSi motorer, hvor man fordobler lasten på de to aktive cylindere.

En dieselmotor æder alt det luft du tilfører, og kører derfor mager blanding (lean burn).
Alle motorproducenter ligger efterhånden meget energi i lean burn motorer (som kræver direkte indsprøjtning). Den højere forbrændingsstemperatur ved luftoverskud giver et højere cylindertryk i arbejdscyklen, og derfor højere output. Ulempen er at udvikling af NOx stiger voldsomt, da den højere forbrændingstemperatur gør det muligt for luftens N2 og O2 at reagere med hinanden, og danne flere forskellige varianter af kvælstofilte.

Herudover vil lavere omdrejninger altid medføre at "friction power" reduceres, og da en dieselmotor udviklinger samme effekt (ja, glem nu Nm!) ved lavere omdrejninger, så vil tab i form af "friction power" reduceres markant.



Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af GranTurismo » 16. dec 2017, 18:22

MikkelVAG skrev:Dieselbiler kører da ikke primært længere på literen grundet gearing. Dieselbiler er nu engang mere økonomiske fordi deres nyttevirkning generelt er højere end tilsvarende benzin. Dette skyldes lavere varmetab ved forbrænding og dermed mere arbejde for de samme joule :)
Jeg mener nu stadig at den lange gearing og deraf følgende lave omdrejningstal er hovedårsagen til det lavere brændstofforbrug i en turbodiesel.

Det er korrekt at et større energiindhold og en større virkningsgrad også bidrager til de bedre forbrugstal.

Men her snakker vi i bedste fald om et sted mellem 10 og 20%.

Omdrejningstallet i det nævnte eksempel er over 40% højere for TSI'en. Der sker altså over 40% flere eksplosioner i TSI'en.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

MikkelVAG
Medlem
Indlæg: 594
Tilmeldt: 9. feb 2012, 20:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Acceleration - Polo Bluegt Vs Peugeot 508 Hdi

Indlæg af MikkelVAG » 16. dec 2017, 21:20

Dejligt forum :)
Ville nu egentlig bare frem til det helt basale i en dieselmotor, som uanset hvordan man vender og drejer det er mere økonomisk, da den laver mere arbejde og mindre varme end en tilsvarende benzinmotor. Derudover har diesel selvfølgelig et højere energiindhold/liter som også er relevant.

Det var nok OT. Beklager :)
Tidligere
Golf MKVI GTI

Besvar

Tilbage til "Motor"