Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 773
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 149 times
Been thanked: 118 times

Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af jencka » 21. apr 2018, 14:07

Jeg synes jeg kan se at jeg gennemsnitligt på en tankfuld kører længere pr. km lige siden vinter og påskens lave temperaturer. Ca 1-1,5 km/l.

Jeg måler ikke præcist, fører ikke log eller andet. Følger bare lidt løst med på skærmen.

Ingen andre parametre har ændret sig sønderligt. Der er stadig vinterdæk på, og det daglige kørselsmønster har ikke ændret sig. Heller ikke længere ture end normalt. AC har altid været på med fast temperatur. Det eneste jeg kan komme på af ændringer er at spejlvarmen er af nu. Og det kan simpelthen ikke være det, hvis det overhovedet skulle give en minimal ændring i forbrug.

Ser jeg syner, eller kan der være noget om det?
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af Sgh2008ejs » 21. apr 2018, 14:43

Nej du har helt ret ;)
Udetemperaturen og derved motortemperaturen ved koldstart gør en kæmpe forskel. Motoren er meget mere effektiv ved driftstemperatur end kold. Varmere udenfor = hurtigere varm motor der er mest effektiv ift. benzinforbruget.
Min egen kører godt 1 km/l længere i sommerhalvåret, men det er også længere ture hver vej. Ved flere kortere ture vil forskellen være større.

Så det er ikke bare dig ;)
These users thanked the author Sgh2008ejs for the post:
jencka
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af Charlimike » 21. apr 2018, 15:17

Bilen går helt klar længere. Min går ca. 3 km længere end for 1 mrd siden.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

linnegaard
Nyt medlem
Indlæg: 205
Tilmeldt: 12. maj 2010, 19:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 18 times
Been thanked: 2 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af linnegaard » 21. apr 2018, 15:23

Tror nu ikke så meget det er koldstarterne der gør den store forskel, 10-15 grader er jo stadig en kold motor, nej det er vind modstanden der virkelig betyder noget, molekylernes tæthed er meget større i kold luft, mærkes også klart ved at cykle i modvind, om vinteren er cyklen ikke til at drive frem, men betyder ikke helt så meget om sommeren ..
Golf 7. 1.6tdi. dsg.

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af Sgh2008ejs » 21. apr 2018, 15:26

linnegaard skrev:
21. apr 2018, 15:23
Tror nu ikke så meget det er koldstarterne der gør den store forskel, 10-15 grader er jo stadig en kold motor, nej det er vind modstanden der virkelig betyder noget, molekylernes tæthed er meget større i kold luft, mærkes også klart ved at cykle i modvind, om vinteren er cyklen ikke til at drive frem, men betyder ikke helt så meget om sommeren ..
Det gør selvfølgelig også en forskel. Men der er stor forskel på hvor hurtig motoren bliver varm, og det tror jeg betyder noget ;)
igår blev min 1.2 tsi 90 grader i vandtemperatur på 1,7 km og under 2 minutter.
For 14 dage siden i snevejr tog samme 14 kilometer og 17 minutter ;)
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af Charlimike » 21. apr 2018, 15:50

Også her, er gået fra 20 km til 5-6 km på min diesel.. på en god dag.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 773
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 149 times
Been thanked: 118 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af jencka » 21. apr 2018, 16:18

Charlimike skrev:
21. apr 2018, 15:50
Også her, er gået fra 20 km til 5-6 km på min diesel.. på en god dag.
Den sku jeg lige summe over....... var for langsomt tænkende og for hurtig på tasterne.
Det er jo km fra koldstart til driftvarm vand temp.
Derfor er denne post rettet :D
Senest rettet af jencka 21. apr 2018, 16:27, rettet i alt 2 gange.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af Charlimike » 21. apr 2018, 16:21

Prøv at læse postet før, der snakkes der om km til 90 grader.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

case
Medlem
Indlæg: 577
Tilmeldt: 5. sep 2014, 07:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af case » 21. apr 2018, 16:46

Min går mindre pr liter benzin nu
Men det er nok fordi jeg er gået fra 215 r16 til 245 r19 :mrgreen:
2016 Audi A4 Avant 2.0 tfsi quattro
2015 Audi A1 1.0tfsi

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af xbn » 21. apr 2018, 17:39

Jeg oplever det samme, også på længere ture, hvor start temperaturen må have minimal indflydelse.
Her gennemsnit for 2 års tankninger (1,2 tsi 110)
E123CAB0-2B14-4B38-B755-538552CB3DC0.jpeg
E123CAB0-2B14-4B38-B755-538552CB3DC0.jpeg (20.82 KiB) Vist 1336 gange
Billede

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 773
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 149 times
Been thanked: 118 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af jencka » 21. apr 2018, 18:09

De sjove tillægsspørgsmål kunne så være:
Hvordan det ser ud for biler med motorvarmer?
Forbruger en motor det samme hvor forudsætningen er at både vand- og olietemperatur er den samme - ved markant forskeligge ude temperaturer. F.eks. ved hhv. frysepunktet og 20 grader?
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af Thor-thor » 21. apr 2018, 20:31

jencka skrev:
21. apr 2018, 18:09
........
Forbruger en motor det samme hvor forudsætningen er at både vand- og olietemperatur er den samme - ved markant forskeligge ude temperaturer. F.eks. ved hhv. frysepunktet og 20 grader?
Nej, det gør den ikke.
Som en anden nævner er "varm" luft lettere (lavere massefylde) end kold luft og der er derfor mindre luftmodstand når temperaturen er højere = lavere brændstofforbrug

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2736
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af Nicklossi » 21. apr 2018, 21:50

Til gengæld må motoren have mere effekt om vinteren, da en M3 luft indeholder mere ilt om vinteren, end en M3 sommerluft :)

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2157
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 174 times
Been thanked: 103 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af MichaelSmed » 21. apr 2018, 22:08

Når AC ikke kører i vinter halvåret, hjælper det også på det.

Brugeravatar
Bandit
Nyt medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 13 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af Bandit » 21. apr 2018, 22:39

Nicklossi skrev:
21. apr 2018, 21:50
Til gengæld må motoren have mere effekt om vinteren, da en M3 luft indeholder mere ilt om vinteren, end en M3 sommerluft :)
Hvilket vel til dels bliver opvejet af at lmm måler på masse og ikke mængde.

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af larslyn » 22. apr 2018, 06:59

MichaelSmed skrev:
21. apr 2018, 22:08
Når AC ikke kører i vinter halvåret, hjælper det også på det.
jeg har lært at det er en dårlig idé at slukke aircon vinteren over, da pakningerne tørre ud.....

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af DanielB12 » 22. apr 2018, 07:36

larslyn skrev:
22. apr 2018, 06:59
MichaelSmed skrev:
21. apr 2018, 22:08
Når AC ikke kører i vinter halvåret, hjælper det også på det.
jeg har lært at det er en dårlig idé at slukke aircon vinteren over, da pakningerne tørre ud.....
Synes at have læst, at Den kobler automatisk fra når ude temperaturen er under et hvis antal grader
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2736
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af Nicklossi » 22. apr 2018, 18:50

Bandit skrev:
21. apr 2018, 22:39
Nicklossi skrev:
21. apr 2018, 21:50
Til gengæld må motoren have mere effekt om vinteren, da en M3 luft indeholder mere ilt om vinteren, end en M3 sommerluft :)
Hvilket vel til dels bliver opvejet af at lmm måler på masse og ikke mængde.
Måler den ikke blot ud fra flow over tid, ganget med en forudbestemt densitet?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af GranTurismo » 22. apr 2018, 23:18

Hen over vinteren har jeg typisk ligget på 21-22 km/l på mine Tysklandsture.

Idag på vej hjem fra Padborg Park kørte jeg 24,8 km/l

Jeg har ikke ændret på dæktryk, men det er selvfølgelig højere i varmere luft og dermed må rullemodstanden jo være lavere. Og som andre har nævnt er der mindre vindmodstand i varmere luft.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af JKBP » 25. apr 2018, 19:03

En alm personbil bruger ca 6 HK for at modvirke vindmodstanden ved 80 km/t.

Forskellen på luftmodstanden i 20 graders varm luft og 0 graders varm luft er ca 7 %.

Så det kan ikke være den store forskel besparelse der opnås pga mindre luftmodstand..... :geek:

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af nielshm » 26. apr 2018, 07:40

For mine biler er varmere vejr = bedre økonomi.
Jo varmere, jo bedre. Faktisk betydeligt bedre.

Men betragtningerne må se sådan ud:
Varm luft = mindre luftmodstand.
Varm vej = blødere dæk = større rullemodstand
Varm luft = færre iltmolekyler pr. liter luft

MAZ_A
Nyt medlem
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2. jun 2010, 08:42
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 10 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af MAZ_A » 26. apr 2018, 10:15

Så med andre ord, den globale opvarmning nedsætter brandstofforbruget :mrgreen: :mrgreen:
Mads
Audi A6 Avant 2.0 TDI S-LINE - 2014
Audi A3 cabriolet 1.4 TFSI - 2017

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af nielshm » 26. apr 2018, 11:45

Kørsel i bjergene giver typisk også et lavere forbrug end på flad vej.
Min erfaring er at der vindes mere ned af bakke end der tabes ved at køre op. Og hvis det så samtidigt er varmt, så ender med at jeg skal tanke benzin af bilen... :lol: :lol:

ejensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:28
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af ejensen » 27. apr 2018, 09:00

Forskellen på luftmodstanden i 20 graders varm luft og 0 graders varm luft er ca 7 %.


Det giver ved 16km/l en forbedring på 1,12 km/l altså næsten hele den ændring han ser. Alt efter kørsel mønster kan man sikkert også regne med at koldstarter øger km/l ved højere temp.
Men betragtningerne må se sådan ud:
Varm luft = mindre luftmodstand.
Varm vej = blødere dæk = større rullemodstand
Varm luft = færre iltmolekyler pr. liter luft
Mon ikke varm luft, varm vej = varmere dæk = højere dæktryk = lavere rullemodstand.

Selv kører jeg ca. 5 l 100km ved < 0 grader og ca. 4,5 ved nuværende temp. på samme dæk (vinter) .
/Erik
MB C220T 2013
Tidl.: G4 1.8 1998

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

Indlæg af Charlimike » 27. apr 2018, 10:12

Jeg køre i hvert fald noget længere. Har 225mm gummi sommer og vinter, dog hhv 17 og 18”. Bilen er opgivet til 20.8 km/l.
F858F1D2-DCC9-4A78-A819-21BBE0DFFBC6.jpeg
F858F1D2-DCC9-4A78-A819-21BBE0DFFBC6.jpeg (169.8 KiB) Vist 710 gange
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"