Gode råd til maling af fælge

Alt vedr. fælge, ET mv.
Besvar
Brugeravatar
JFJ84
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2017, 21:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Gode råd til maling af fælge

Indlæg af JFJ84 » 22. maj 2018, 21:56

Hejsa.
Jeg er lige gået i gang med at omlakere min gammel alufælge, og jeg kun godt bruge nogle god råd/fifs omkring selve male- og lakeringsprocessen.

Lad mig starte med at fortælle at ydersiden af fælgene egentlig er i ret fin stand, men jeg ønsker at skifte look. De er pt. stål farvede, men jeg har tænkt mig at male dem metallic grøn og metallic sort toppet af med en klarlak.
Indersiden af fælgene er i dårlig stand. Den oprindelige maling er skaldet af flere steder, så jeg har slebet alt den løse maling af med sandpapir, men jeg har tænkt mig at male indersiderne sorte og indersiden ses ikke så tydelig fra ydersiden pga fælgen design.

Ydersiderne har jeg vandslebet så nu er jeg egentlig klar til at grunde.
Mit spørgsmål er: da jeg skal male ydersiden med to forskellige farver og afdække med malertape mellem første og anden farver, bør jeg så overlakere den første farver og vente til den er gennemhærdet før at det kan holde til at afdækket med malertape? Jeg ville jo nødigt komme til at rykke malingen af når tapen fjernes.
Jeg skal selvfølgelig lige nævne at jeg maler med Motip metallic maling(akryl).
Det er første gang jeg har kastet mig ud i sådan et malerprojekt.
På forhånd takBillede

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk


Brugeravatar
JFJ84
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2017, 21:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Gode råd til maling af fælge

Indlæg af JFJ84 » 25. maj 2018, 19:45

Blot til info så gik processen meget godt. Nu mangler jeg lan at give klarlak Billede
JFJ84 skrev:Hejsa.
Jeg er lige gået i gang med at omlakere min gammel alufælge, og jeg kun godt bruge nogle god råd/fifs omkring selve male- og lakeringsprocessen.

Lad mig starte med at fortælle at ydersiden af fælgene egentlig er i ret fin stand, men jeg ønsker at skifte look. De er pt. stål farvede, men jeg har tænkt mig at male dem metallic grøn og metallic sort toppet af med en klarlak.
Indersiden af fælgene er i dårlig stand. Den oprindelige maling er skaldet af flere steder, så jeg har slebet alt den løse maling af med sandpapir, men jeg har tænkt mig at male indersiderne sorte og indersiden ses ikke så tydelig fra ydersiden pga fælgen design.

Ydersiderne har jeg vandslebet så nu er jeg egentlig klar til at grunde.
Mit spørgsmål er: da jeg skal male ydersiden med to forskellige farver og afdække med malertape mellem første og anden farver, bør jeg så overlakere den første farver og vente til den er gennemhærdet før at det kan holde til at afdækket med malertape? Jeg ville jo nødigt komme til at rykke malingen af når tapen fjernes.
Jeg skal selvfølgelig lige nævne at jeg maler med Motip metallic maling(akryl).
Det er første gang jeg har kastet mig ud i sådan et malerprojekt.
På forhånd takBillede

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Billede

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk


stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 263 times
Been thanked: 118 times

Re: Gode råd til maling af fælge

Indlæg af stadil » 28. maj 2018, 21:57

Imponerende !!! Bliver spædende at se det endelige resultat og ikke mindst om det holder :-)

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Gode råd til maling af fælge

Indlæg af Realtor » 29. maj 2018, 11:22

har engang lavet noget lign. dog i sølvfarve. Det var min erfaring, at klarlakken slet ikke er så modstandsdygtig som en prof. Meget svære at holde rene, bremsestøv brændte sig fast, og det var som om der slet ikke var nok uv beskyttelse.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
JFJ84
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2017, 21:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Gode råd til maling af fælge

Indlæg af JFJ84 » 29. maj 2018, 11:26

Realtor skrev:har engang lavet noget lign. dog i sølvfarve. Det var min erfaring, at klarlakken slet ikke er så modstandsdygtig som en prof. Meget svære at holde rene, bremsestøv brændte sig fast, og det var som om der slet ikke var nok uv beskyttelse.
Jeg har givet fælgene en ordentlig omgang Klarlak(ekstra modstandsdygtig) og behandlet dem med Soft99 fusso coat, så nu må vi se hvor godt det holder.

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk


Besvar

Tilbage til "Fælge"