Godaften Vagcars, jeg kastede mig ud i at ville skifte det nedeste motorophæng da jeg synes bilen ryster en smule ved acceleration og gearskift.
Jeg kan se det er lykkedes andre at presse disse i bundpladen med en donkraft , skruestik o.lign.
Men jeg var ikke så heldig og er stoppet inden noget går galt.
Problemet er at mit presse setup kæntre, og udfordringen er at der er en udskæring i bøsningen der går på kanten, når jeg er halvvejs.
Hvis i har gode råd og erfaringer med at få disse så høre jeg gerne om det.
Prøver at finde et værksted med en presse og lyst til at hjælpe, men forventer ikke at så mange har åbent i morgen.
Bor i Roskilde og er mobil, hvis nogen kan anbefale et værksted i nærheden.
Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 23. maj 2009, 22:50
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse
Senest rettet af lomme 28. dec 2018, 19:23, rettet i alt 2 gange.
Kasper
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse
det er rimeligt let, du skal "bare" sørge for det er 110% lige og et lige tryk
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 23. maj 2009, 22:50
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse
Det lyder som om at du har prøvet det selv. Så finder jeg et sted de har en værkstedspress og har prøvet det før, for jeg får aldrig noget bare 80% lige med mit hjemmestrik.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kasper
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 23. maj 2009, 22:50
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse
Med hjælp fra en kammerat , på et gør det selv værksted , med værkstedspresse, lykkedes det.
Det er bestemt ikke så let som at presse lejer i, da udskæringen i disse nylon bøsninger buler ud så snart de er presser halvvejs i.
Det er vist ikke uden grund at VW har 3 stykker specialværktøjer til opgaven:
Installation device 3372
Assembly tool T10214
Assembly tool T10244
Det trick der gjorde at det lykkedes var at file kanten af bøsningen skrå i det markerede område, det gjorde at den nemmere kom i, uden at deformere.
(Billedet her er af den gamle bøsning)
Det er bestemt ikke så let som at presse lejer i, da udskæringen i disse nylon bøsninger buler ud så snart de er presser halvvejs i.
Det er vist ikke uden grund at VW har 3 stykker specialværktøjer til opgaven:
Installation device 3372
Assembly tool T10214
Assembly tool T10244
Det trick der gjorde at det lykkedes var at file kanten af bøsningen skrå i det markerede område, det gjorde at den nemmere kom i, uden at deformere.
(Billedet her er af den gamle bøsning)
- These users thanked the author lomme for the post:
- jonas_kofoed
Kasper
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB
- jonas_kofoed
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 74
- Tilmeldt: 28. aug 2011, 08:37
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 4 times
Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse
Jeg skal selv til at skifte min, troede egentlig det var en smal sag, kan det være fordi bøsningen ikke var original!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ejer af flere skønne biler, men 1. VAG i rækken blev en VW Sharan 2.8V(R)6 Highline triptronic. VW TOURAN 1.9 TDI Van fra 2003
Nu ejer af en VW Multivan T5.1 2.0 140 hk TDI DSG 7 sæder
Nu ejer af en VW Multivan T5.1 2.0 140 hk TDI DSG 7 sæder
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 23. maj 2009, 22:50
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse
Jeg vil meget gerne høre hvordan din oplevelse med opgaven var.
Det var dele fra FEBI jeg brugte 22762 og 22766, det er vel rimelig originalt ?
Med den lille pris delene har skulle jeg måske have brugt lidt penge på en mekanikker også.
Men jeg blev klogere og lidt bedre til at sætte bøsninger i så det var ikke spild af tid.
Det var dele fra FEBI jeg brugte 22762 og 22766, det er vel rimelig originalt ?
Med den lille pris delene har skulle jeg måske have brugt lidt penge på en mekanikker også.
Men jeg blev klogere og lidt bedre til at sætte bøsninger i så det var ikke spild af tid.
Kasper
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB
- jonas_kofoed
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 74
- Tilmeldt: 28. aug 2011, 08:37
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 4 times
Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse
Ja jeg overvejer da også om jeg skal betale mig fra det nu jeg hører din version. Jeg har dog tilgang til en presse, men ikke en lift.lomme skrev:Jeg vil meget gerne høre hvordan din oplevelse med opgaven var.
Det var dele fra FEBI jeg brugte 22762 og 22766, det er vel rimelig originalt ?
Med den lille pris delene har skulle jeg måske have brugt lidt penge på en mekanikker også.
Men jeg blev klogere og lidt bedre til at sætte bøsninger i så det var ikke spild af tid.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ejer af flere skønne biler, men 1. VAG i rækken blev en VW Sharan 2.8V(R)6 Highline triptronic. VW TOURAN 1.9 TDI Van fra 2003
Nu ejer af en VW Multivan T5.1 2.0 140 hk TDI DSG 7 sæder
Nu ejer af en VW Multivan T5.1 2.0 140 hk TDI DSG 7 sæder
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 23. maj 2009, 22:50
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse
Det hjalp mig meget at kunne komme under bilen, både fordi den ene bolt var spændt med 100nm og det krævede en lang moment nøgle at få den fri, og så er der i alt omkring 11-13 bolte der skal ud.
Hele det hydrauliske styretøj er boltet til pladen og det skal man løsne lidt forsigtigt, jeg valgte også at understøtte gearkasse lidt så motoren ikke hang frit.
Jeg sender dig lige en PDF med NM for alle boltene, så har du dem.
Dog er du meget bedre stillet end mig med en værkstedspresse, da den vi stod med var både skæv og slidt.
Hele det hydrauliske styretøj er boltet til pladen og det skal man løsne lidt forsigtigt, jeg valgte også at understøtte gearkasse lidt så motoren ikke hang frit.
Jeg sender dig lige en PDF med NM for alle boltene, så har du dem.
Dog er du meget bedre stillet end mig med en værkstedspresse, da den vi stod med var både skæv og slidt.
- These users thanked the author lomme for the post:
- jonas_kofoed
Kasper
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB