Maling af bremsekalibre Passat B7
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Maling af bremsekalibre Passat B7
Havde lyst til at shine bremsekalibrene på min Passat op, og samtidig benytte lejligheden til at få alting renset og smurt.
Med al den erfaring der findes på vagcars, er det klart at der findes mange holdninger til hvad man bør gøre når man adskiller, renser, smører og samler bremser, samt i dette tilfælde hvordan de males og med hvad.
Denne write up er en skildring af hvad jeg valgte at gøre, og så kan man måske bruge den som inspiration.
**CREDITS** .. til bruger BR for hjælp med alskens tips & tricks og materialevalg. Stor TAK Benny!
Materialer/værktøj anvendt
Bukke : https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000036725
Donkraft : https://www.thansen.dk/bil/autovaerktoj ... -449988349
Løftesko til donkraft : https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000017051
Små stålbørster til Dremel : https://www.bauhaus.dk/dremel-stalborst ... 3-stk.html
Kalibermaling : https://www.billigbilpleje.dk/pi/Foliat ... 46330.aspx
Keramisk fedt : https://www.billigbilpleje.dk/pi/Motip- ... 46102.aspx
Maling til skiver/nav : https://www.billigbilpleje.dk/pi/Hammer ... 46526.aspx
11mm sprossepensler : 4 stk .. https://www.jemogfix.dk/sprossepensel-1 ... 0/9037769/
Silikone : https://www.harald-nyborg.dk/p2986/sili ... nsel-100ml
Hvis man ikke har det bedste (en lift), er det næstbedste at bukke bilen op, så man kan arbejde på to hjul ad gangen.
Det bliver mere effektivt på den måde, og det har desuden den fordel at man kan male to hjul i samme arbejdsgang. Malingen er en 2-komponent maling hvor lak og hærder skal mixes, og det er en fordel at man kan mixe til to hjul ad gangen.
Jeg valgte at bukke forenden af bilen op.
Sæt donkraften under dér hvor bærearmsbøsningen er boltet på (markeret med rødt). Med den linkede løftesko ovenpå donkraftens skål, kan bilen løftes højt nok til at bukken kan sættes under løftepunktet under sidepanelet.
Sæt bukken i 4. hak fra oven. Læg noget stof/gummi imellem, så det ikke bliver metal mod metal.
Man får en højde fra gulv til hjulcenter på ca 40cm og dermed fin plads.
Ydersiden af kaliberen stålbørstes nemmest mens den sidder på, eller som her, hvor jeg lige har hængt den over øverste arm på bremseholderen.
Nylonsnoren er gardering. Hvis den skulle ryge ned, falder den ikke med sin fulde vægt og trækker i bremseslangen.
På indersiden bruger jeg en lille håndstålbørste på den store flade. Med en Dremel kan man komme helt ind i alle kroge.
Når al rust/overfladeskidt er fjernet, rengøres og affedtes med bremserens, og kaliberen hænges op i fjederen så den er godt af vejen.
Derefter afmonteres bremseholderen og børstes, slibes og rengøres.
Derefter af med skiven.
Anlægsfladen på hjullejehuset skal bearbejdes meget skånsomt. Evt pudse ganske let med en messingbørste eller fint smergellærred (f.eks. korn 400). Jeg brugte kun bremserens.
Til gengæld kan det indvendige af navet og centermøtrik gøres fint rent med Dremel og bremserens.
Hvis man - som jeg - ønsker at give navcenteret et lag lak, skal der dækkes omhyggeligt af, så malingen kun rammer dér.
Det er jo kun synligt når hjul er afmonteret, så dette er udelukkende for at beskytte mod rust og skidt.
Skiven renses for rust og skidt på anlægsfladen på bagsiden, samt på forsiden i den "voldgrav" og tilhørende kantflade.
Derefter afdækkes med malertape på anlægsflade og bremsekontaktflade mhp. maling af den ydre navperimeter (i mangel af bedre udtryk..)
Denne "navperimeter" er synlig og mødes med alufælg, og derfor pynter det at give den noget alufarve.
Nu er det tid at male med kalibermalingen.
Alt gummi og bremseslange afdækkes med malertape. Kaliberen står fint fast på ankerpladen og læner sig tilbage mod støddæmperen.
Foliatec lakken gives første gang, hvorefter den tørrer i 15 min, og så kan 2. lag gives - "vådt i vådt".
Derefter venter man 2 timer til lakken er hærdet tilstrækkeligt til at man kan vende emnet om og give det på den anden side.
Foliatec lak/hærder skal mixes i forhold 2,5:1.
Der er 125ml i lakdåsen, og jeg tog 25 ml+10ml hærder til hver gang - dvs 25+10 til de to lag på forsiden, og 25+10 til de to lag på bagsiden.
På den måde rækker sættet til alle 4 hjul.
Indersiden af kaliberen behøver man ikke at male, men jeg gav det hele når jeg nu alligevel var i gang.
Anlægsfladen mod bremseklodsen malede jeg ikke.
Derefter er det tid til at samle tingene igen.
Anlægsfladen mod hjullejehuset gives et ganske tyndt lag keramisk fedt. Jeg sprayede det ud på et par fingre, fordelte med disse, og tørrede let over med en klud, inden jeg monterede skiven.
Det keramiske fedt er helt tyndt når det lige sprayes ud af dåsen. Man skal lige vente kort tid indtil det størkner til en lidt mere fast konsistens, hvorefter det er nemt at fordele og arbejde med.
Jeg bøjede mig en S-formet krog af en gammel stålbøjle. Det er meget lettere at hænge kaliberen op i den, fremfor snor.
Bremseholder monteres. Hvis man drejer rattet over til siden, er der plads til at momentnøglen kan gå forbi forkofangeren.
Det er selvfølgelig kun muligt at dreje rattet hvis hele forenden er løftet fri.. så endnu en grund til at bukke en "ende" op ad gangen.
Boltene (tilspænding: 200Nm) har fået keramisk fedt.
Alt gummi får silikone med pensel i låget på den bøtte jeg linker til.
Bremseslange renses af med klud + petroleum og får også silikone.
Styreboltene får et godt lag keramisk fedt. Bemærk hvor fint fedtet er størknet og binder til boltene.
Kaliber monteres.
Jeg kunne ikke undgå at skramme lakken lidt da kaliberen skulle på, og fjederen skulle sættes på plads, så der blev lige mixet en ultra-lille mængde maling og plet-duppet. Der var også et par små helligdage rundt omkring. Mange ville nok være ligeglade med de små mangler, da de ikke ses når hjulet er sat på...
Anlægsfladen på skiven får et tyndt lag keramisk fedt efter samme opskrift som hjullejehuset.. meget tyndt, fordelt med fingre og tørret efter.
Hjulbolte får keramisk fedt.
Hjul monteres.
Med al den erfaring der findes på vagcars, er det klart at der findes mange holdninger til hvad man bør gøre når man adskiller, renser, smører og samler bremser, samt i dette tilfælde hvordan de males og med hvad.
Denne write up er en skildring af hvad jeg valgte at gøre, og så kan man måske bruge den som inspiration.
**CREDITS** .. til bruger BR for hjælp med alskens tips & tricks og materialevalg. Stor TAK Benny!
Materialer/værktøj anvendt
Bukke : https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000036725
Donkraft : https://www.thansen.dk/bil/autovaerktoj ... -449988349
Løftesko til donkraft : https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000017051
Små stålbørster til Dremel : https://www.bauhaus.dk/dremel-stalborst ... 3-stk.html
Kalibermaling : https://www.billigbilpleje.dk/pi/Foliat ... 46330.aspx
Keramisk fedt : https://www.billigbilpleje.dk/pi/Motip- ... 46102.aspx
Maling til skiver/nav : https://www.billigbilpleje.dk/pi/Hammer ... 46526.aspx
11mm sprossepensler : 4 stk .. https://www.jemogfix.dk/sprossepensel-1 ... 0/9037769/
Silikone : https://www.harald-nyborg.dk/p2986/sili ... nsel-100ml
Hvis man ikke har det bedste (en lift), er det næstbedste at bukke bilen op, så man kan arbejde på to hjul ad gangen.
Det bliver mere effektivt på den måde, og det har desuden den fordel at man kan male to hjul i samme arbejdsgang. Malingen er en 2-komponent maling hvor lak og hærder skal mixes, og det er en fordel at man kan mixe til to hjul ad gangen.
Jeg valgte at bukke forenden af bilen op.
Sæt donkraften under dér hvor bærearmsbøsningen er boltet på (markeret med rødt). Med den linkede løftesko ovenpå donkraftens skål, kan bilen løftes højt nok til at bukken kan sættes under løftepunktet under sidepanelet.
Sæt bukken i 4. hak fra oven. Læg noget stof/gummi imellem, så det ikke bliver metal mod metal.
Man får en højde fra gulv til hjulcenter på ca 40cm og dermed fin plads.
Ydersiden af kaliberen stålbørstes nemmest mens den sidder på, eller som her, hvor jeg lige har hængt den over øverste arm på bremseholderen.
Nylonsnoren er gardering. Hvis den skulle ryge ned, falder den ikke med sin fulde vægt og trækker i bremseslangen.
På indersiden bruger jeg en lille håndstålbørste på den store flade. Med en Dremel kan man komme helt ind i alle kroge.
Når al rust/overfladeskidt er fjernet, rengøres og affedtes med bremserens, og kaliberen hænges op i fjederen så den er godt af vejen.
Derefter afmonteres bremseholderen og børstes, slibes og rengøres.
Derefter af med skiven.
Anlægsfladen på hjullejehuset skal bearbejdes meget skånsomt. Evt pudse ganske let med en messingbørste eller fint smergellærred (f.eks. korn 400). Jeg brugte kun bremserens.
Til gengæld kan det indvendige af navet og centermøtrik gøres fint rent med Dremel og bremserens.
Hvis man - som jeg - ønsker at give navcenteret et lag lak, skal der dækkes omhyggeligt af, så malingen kun rammer dér.
Det er jo kun synligt når hjul er afmonteret, så dette er udelukkende for at beskytte mod rust og skidt.
Skiven renses for rust og skidt på anlægsfladen på bagsiden, samt på forsiden i den "voldgrav" og tilhørende kantflade.
Derefter afdækkes med malertape på anlægsflade og bremsekontaktflade mhp. maling af den ydre navperimeter (i mangel af bedre udtryk..)
Denne "navperimeter" er synlig og mødes med alufælg, og derfor pynter det at give den noget alufarve.
Nu er det tid at male med kalibermalingen.
Alt gummi og bremseslange afdækkes med malertape. Kaliberen står fint fast på ankerpladen og læner sig tilbage mod støddæmperen.
Foliatec lakken gives første gang, hvorefter den tørrer i 15 min, og så kan 2. lag gives - "vådt i vådt".
Derefter venter man 2 timer til lakken er hærdet tilstrækkeligt til at man kan vende emnet om og give det på den anden side.
Foliatec lak/hærder skal mixes i forhold 2,5:1.
Der er 125ml i lakdåsen, og jeg tog 25 ml+10ml hærder til hver gang - dvs 25+10 til de to lag på forsiden, og 25+10 til de to lag på bagsiden.
På den måde rækker sættet til alle 4 hjul.
Indersiden af kaliberen behøver man ikke at male, men jeg gav det hele når jeg nu alligevel var i gang.
Anlægsfladen mod bremseklodsen malede jeg ikke.
Derefter er det tid til at samle tingene igen.
Anlægsfladen mod hjullejehuset gives et ganske tyndt lag keramisk fedt. Jeg sprayede det ud på et par fingre, fordelte med disse, og tørrede let over med en klud, inden jeg monterede skiven.
Det keramiske fedt er helt tyndt når det lige sprayes ud af dåsen. Man skal lige vente kort tid indtil det størkner til en lidt mere fast konsistens, hvorefter det er nemt at fordele og arbejde med.
Jeg bøjede mig en S-formet krog af en gammel stålbøjle. Det er meget lettere at hænge kaliberen op i den, fremfor snor.
Bremseholder monteres. Hvis man drejer rattet over til siden, er der plads til at momentnøglen kan gå forbi forkofangeren.
Det er selvfølgelig kun muligt at dreje rattet hvis hele forenden er løftet fri.. så endnu en grund til at bukke en "ende" op ad gangen.
Boltene (tilspænding: 200Nm) har fået keramisk fedt.
Alt gummi får silikone med pensel i låget på den bøtte jeg linker til.
Bremseslange renses af med klud + petroleum og får også silikone.
Styreboltene får et godt lag keramisk fedt. Bemærk hvor fint fedtet er størknet og binder til boltene.
Kaliber monteres.
Jeg kunne ikke undgå at skramme lakken lidt da kaliberen skulle på, og fjederen skulle sættes på plads, så der blev lige mixet en ultra-lille mængde maling og plet-duppet. Der var også et par små helligdage rundt omkring. Mange ville nok være ligeglade med de små mangler, da de ikke ses når hjulet er sat på...
Anlægsfladen på skiven får et tyndt lag keramisk fedt efter samme opskrift som hjullejehuset.. meget tyndt, fordelt med fingre og tørret efter.
Hjulbolte får keramisk fedt.
Hjul monteres.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Maling af bremsekalibre Passat B7
Og forresten - anvend kun roterende stålbørste på boremaskine, på overflader der kan holde til det...
- These users thanked the author HansH for the post:
- TorbenRasmussen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1370
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 228 times
Re: Maling af bremsekalibre Passat B7
Tænkte på dig da jeg var igang.
Det det sker kun for kontor folk og ikke for mig.
Slap billigt
Det det sker kun for kontor folk og ikke for mig.
Slap billigt
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Maling af bremsekalibre Passat B7
super historie
Husk hansker næste gang......
Jeg plejer at smøre inde bag gummi bælgen med ATE bremsefedt, jeg har aldrig skiftet kaliber på mine biler.
Husk hansker næste gang......
Jeg plejer at smøre inde bag gummi bælgen med ATE bremsefedt, jeg har aldrig skiftet kaliber på mine biler.
- Vedhæftede filer
-
- Udklip.JPG (67.89 KiB) Vist 6191 gange
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Maling af bremsekalibre Passat B7
Haha, præcis hvad jeg selv tænkte sidste lørdag - "Sådan noget skal jo ske, når jeg kun er vant til at trykke på knapper til daglig !!"
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Maling af bremsekalibre Passat B7
Er i gang med baghjulene denne weekend.
Måtte simpelt hen opgive at afmontere bremseholderen !
Den sidder med to store 14mm XZN bolte, og der er næsten ingen plads på bagsiden af hjullejehuset. Trækaksler og pis og papir..
Da bilen kun er bukket op, kan der kun blive plads til en almindelig topnøgle, og det moment jeg kan generere ude i enden af den, var ikke nok til at rokke de bolte så meget som en my.
Så jeg opgav, og så bliver de slebet og malet mens de sidder på. Så må der bare dækkes bedre af, og det bliver kun de synlige flader der får.
Måtte simpelt hen opgive at afmontere bremseholderen !
Den sidder med to store 14mm XZN bolte, og der er næsten ingen plads på bagsiden af hjullejehuset. Trækaksler og pis og papir..
Da bilen kun er bukket op, kan der kun blive plads til en almindelig topnøgle, og det moment jeg kan generere ude i enden af den, var ikke nok til at rokke de bolte så meget som en my.
Så jeg opgav, og så bliver de slebet og malet mens de sidder på. Så må der bare dækkes bedre af, og det bliver kun de synlige flader der får.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 21. jul 2023, 14:28
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Maling af bremsekalibre Passat B7
Hej
Ved godt indlægget er nogle år gamle, men hvor lang tid tørrede kaliberen inden du monterede hjulet og kørte ?
Ved godt indlægget er nogle år gamle, men hvor lang tid tørrede kaliberen inden du monterede hjulet og kørte ?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Maling af bremsekalibre Passat B7
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Jeg brugte den Foliatec kalibermaling der er linket til i post #1.
Se billede herunder fra brugsvejledningen..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813