Diesel uden udledning af NOX
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 694 times
Diesel uden udledning af NOX
Så skal der måske alligevel køres diesel
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/201 ... e-comeback
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/201 ... e-comeback
Senest rettet af Thor-thor 19. mar 2019, 09:19, rettet i alt 1 gang.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6026
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6457 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Det er lidt underligt at de mener det er et overraskende comeback, det er jo længe siden at det blev gjort klart at flere nye dieselmotorer er ligeså rene eller renere end tilsvarende benzinmotorer.
Og benzinmotorer skal også have partikelfilter på fremover.
Og benzinmotorer skal også have partikelfilter på fremover.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Der har længe været bred enighed om at der stadig er masser af potentiale i dieselteknologi.
Jeg er dog alligevel imponeret over at Mercedes motoren udleder 0 (!) g NOx... det er ret vildt.
Det jeg lidt savner i den forbindelse, er nogle data på hvorledes drift/vedligehold ser ud fra ejers synspunkt mht. de store filtre der er monteret.
Hvor længe holder de før der skal gøres noget ?
Og hvad skal der gøres .. er det udskiftning, kan de renses / "tømmes" .. etc.
Altså en indikator på hvilke omkostninger der ligger i dette for den glade dieselejer, i forhold til bilens levetid.
Da EU indførte DPF som lovkrav, var det ledsaget af et krav til bilfabrikanterne om at det skulle kunne holde 160.000km før det krævede opmærksomhed.
Det var så op til dem at lave en motorstyring der dels 1) opfyldte kravene mht udledning, og 2) kunne holde de 160k der var krævet.
Og det var så her VW blev lidt kreative..
Så hvis MB også har styr på den side af ligningen, så er det ret stærkt.
Jeg er dog alligevel imponeret over at Mercedes motoren udleder 0 (!) g NOx... det er ret vildt.
Det jeg lidt savner i den forbindelse, er nogle data på hvorledes drift/vedligehold ser ud fra ejers synspunkt mht. de store filtre der er monteret.
Hvor længe holder de før der skal gøres noget ?
Og hvad skal der gøres .. er det udskiftning, kan de renses / "tømmes" .. etc.
Altså en indikator på hvilke omkostninger der ligger i dette for den glade dieselejer, i forhold til bilens levetid.
Da EU indførte DPF som lovkrav, var det ledsaget af et krav til bilfabrikanterne om at det skulle kunne holde 160.000km før det krævede opmærksomhed.
Det var så op til dem at lave en motorstyring der dels 1) opfyldte kravene mht udledning, og 2) kunne holde de 160k der var krævet.
Og det var så her VW blev lidt kreative..
Så hvis MB også har styr på den side af ligningen, så er det ret stærkt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6026
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6457 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Det er altid en balancegang, men der er efterhånden ingen “traditionelle” biler der ikke skal have et filter, så det er ikke unikt for diesel.HansH skrev:Der har længe været bred enighed om at der stadig er masser af potentiale i dieselteknologi.
Jeg er dog alligevel imponeret over at Mercedes motoren udleder 0 (!) g NOx... det er ret vildt.
Det jeg lidt savner i den forbindelse, er nogle data på hvorledes drift/vedligehold ser ud fra ejers synspunkt mht. de store filtre der er monteret.
Hvor længe holder de før der skal gøres noget ?
Og hvad skal der gøres .. er det udskiftning, kan de renses / "tømmes" .. etc.
Altså en indikator på hvilke omkostninger der ligger i dette for den glade dieselejer, i forhold til bilens levetid.
Da EU indførte DPF som lovkrav, var det ledsaget af et krav til bilfabrikanterne om at det skulle kunne holde 160.000km før det krævede opmærksomhed.
Det var så op til dem at lave en motorstyring der dels 1) opfyldte kravene mht udledning, og 2) kunne holde de 160k der var krævet.
Og det var så her VW blev lidt kreative..
Så hvis MB også har styr på den side af ligningen, så er det ret stærkt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Enig. Men jeg bestrider heller ikke tilstedeværelsen af diverse filtre i konstruktionen. Det er fint nok.
Jeg er bare nysgerrig efter at se hvordan tingene ser ud over en bils livscyklus, og ikke kun i en demostand på en bilmesse (med dieselgate i frisk erindring).
Det samme kan man self sige med GPF da vi heller ikke rigtig har nogen langtidserfaringer med dem endnu.
Men nu er det jo diesel der er temaet her, så derfor jeg retter mit fokus på den motor MB viser
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5578
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 370 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Mon ikke du tænker på CO2 istedet for NOx?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6026
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6457 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Jeg tænker generelt og ikke enkelte udledninger.GranTurismo skrev:Mon ikke du tænker på CO2 istedet for NOx?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Men det er vel fordi motoren i sig selv stort set ikke producere NOx. NOx kommer fordi der er et overskud af ilt i forbrændingen. Så i teorien kan du producere 0 NOx, hvis du kan kontrollere forbrændingen 100% nøjagtigt. Så jo bedre de bliver til det, jo mindre skal klares med Adblue.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Ja.
Og det er dét jeg er imponeret over hvis de er lykkedes med at opnå, samtidig med at de ikke bukker under for alle de kendte trade-offs.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Andy
- Medlem
- Indlæg: 823
- Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Kolding
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 119 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Gad vide hvor den motor ligger med forbrug/co2, er der mon også lavet tiltag for co2.
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Det er blot ét eksempel. Der er en række andre parametre, som også skal tilgodeses, hvis det skal fungere godt.
Der er jo gode grunde til at en traditionel dieselmotor ikke bare altid kører støkiometrisk under alle forhold.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 429 times
- Been thanked: 228 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Sjovt, jeg har en bil der kører perfekt, men melder fejl på NOx sensor. 159.600km og om 300km kan den ikke starteHansH skrev: Da EU indførte DPF som lovkrav, var det ledsaget af et krav til bilfabrikanterne om at det skulle kunne holde 160.000km før det krævede opmærksomhed.
Det var så op til dem at lave en motorstyring der dels 1) opfyldte kravene mht udledning, og 2) kunne holde de 160k der var krævet.
Og det var så her VW blev lidt kreative..
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Haha. Det er bare er tilfælde
Altså generelt vil 100% styr på forbrændingen betyde at motoren også er mere effektiv, da for meget ilt jo bare er "spild"
Altså vil den udlede mindre CO2.
Mindre sod og mindre NOx vil også kunne betyde mindre filtre og mindre AdBlue. Som kan spare på vægt siden.
Altså generelt vil 100% styr på forbrændingen betyde at motoren også er mere effektiv, da for meget ilt jo bare er "spild"
Altså vil den udlede mindre CO2.
Mindre sod og mindre NOx vil også kunne betyde mindre filtre og mindre AdBlue. Som kan spare på vægt siden.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1899
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 335 times
- Been thanked: 216 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Efter hvad jeg kan se og forstå på værkstedet. Så har de ikke problemer med Om 654 og Dpf eller Scr filter. Det er på taxa som jo kører masser af km og meget tomgang tit.
Der ryger nogen Nox føler ja og det gør der også på den tideliger motor Om651. Men de bliver dækket af Mercedes så længer der er holdt service.
Når man ser hvad de kører pr/l diesel i en stor E klasse stationcar. Det er over 20 km/l, så må den os værre godt skruet samme, miljø mæssigt. Ellers kan det vel næsten ikke lade sig gører
Vidste faktisk ikke at det var et Eu krav at filter skal kunne kører 160.000 km. Så er det derfor det skal tjekkes i følge service skema
Der ryger nogen Nox føler ja og det gør der også på den tideliger motor Om651. Men de bliver dækket af Mercedes så længer der er holdt service.
Når man ser hvad de kører pr/l diesel i en stor E klasse stationcar. Det er over 20 km/l, så må den os værre godt skruet samme, miljø mæssigt. Ellers kan det vel næsten ikke lade sig gører
Vidste faktisk ikke at det var et Eu krav at filter skal kunne kører 160.000 km. Så er det derfor det skal tjekkes i følge service skema
Mercedes w124 280TE sommervogn
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32007R0715The Micktrix / Dk skrev: ↑19. mar 2019, 18:53Vidste faktisk ikke at det var et Eu krav at filter skal kunne kører 160.000 km. Så er det derfor det skal tjekkes i følge service skema
Chapter II, Article 4 - Manufacturers Type Approval Obligations (uddrag):
...Durability testing of pollution control devices undertaken for type approval shall cover 160 000 km.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 429 times
- Been thanked: 228 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Det viser sig at AdBlue tank/pumpe er død, DPF additiv tank/pumpe er død og DPF skal skiftes.. Man bliver bare så gladmertodinlo skrev:
Sjovt, jeg har en bil der kører perfekt, men melder fejl på NOx sensor. 159.600km og om 300km kan den ikke starte
-
- Medlem
- Indlæg: 1268
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 22 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Min Audi A6 diesel kører da også over 20km/l
The Micktrix / Dk skrev: ↑19. mar 2019, 18:53
Når man ser hvad de kører pr/l diesel i en stor E klasse stationcar. Det er over 20 km/l, så må den os værre godt skruet samme, miljø mæssigt. Ellers kan det vel næsten ikke lade sig gører
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1899
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 335 times
- Been thanked: 216 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Os som taxa?? Men flot af ligevel.Allanxx skrev:Min Audi A6 diesel kører da også over 20km/lThe Micktrix / Dk skrev: ↑19. mar 2019, 18:53
Når man ser hvad de kører pr/l diesel i en stor E klasse stationcar. Det er over 20 km/l, så må den os værre godt skruet samme, miljø mæssigt. Ellers kan det vel næsten ikke lade sig gører
Sendt fra min Sony Xperia
Mercedes w124 280TE sommervogn
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
-
- Medlem
- Indlæg: 1331
- Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 157 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Hvis det kan være dig en trøst, så er en dieselbil altid forholdsvis billig at skifte stumper påmertodinlo skrev: ↑19. mar 2019, 21:36Det viser sig at AdBlue tank/pumpe er død, DPF additiv tank/pumpe er død og DPF skal skiftes.. Man bliver bare så gladmertodinlo skrev:
Sjovt, jeg har en bil der kører perfekt, men melder fejl på NOx sensor. 159.600km og om 300km kan den ikke starte
Jeg har endnu til gode at se en regning på meget mindre end 10.000kr. for at åbne motorhjelmen på en diesel...
Det man siger, er man selv
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6026
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6457 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Vi har både en benzin og en diesel, indtil videre har normal vedligehold været væsentlig billigere på diesel, primært fordi tændrør åbenbart er guldbelagteAAMS skrev:Hvis det kan være dig en trøst, så er en dieselbil altid forholdsvis billig at skifte stumper påmertodinlo skrev: ↑19. mar 2019, 21:36Det viser sig at AdBlue tank/pumpe er død, DPF additiv tank/pumpe er død og DPF skal skiftes.. Man bliver bare så gladmertodinlo skrev:
Sjovt, jeg har en bil der kører perfekt, men melder fejl på NOx sensor. 159.600km og om 300km kan den ikke starte
Jeg har endnu til gode at se en regning på meget mindre end 10.000kr. for at åbne motorhjelmen på en diesel...
Jeg har kørt dieselbiler i 12 år uden en eneste ekstraregning, og kigger jeg lidt på familiens biler har den eneste dieselrelaterede udgift på en bil i familen været pga. en EGR der skulle skiftes - det var så 3.500 kr (eller lidt mindre end tre sæt tændrør) - bilen havde kørt 360.000 km.
Min bror havde godt nok en 1.4 TDI der “sprang i luften” med hul i blokken pga en skæv knastaksel, men det var et kendt problem og jeg tolker det som om at det ikke er pga. det er en diesel.
Så det er ikke alle diesel der er dyre.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1331
- Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 157 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Ingen regel uden undtagelser, vel?BrianDS skrev: ↑20. mar 2019, 07:51Vi har både en benzin og en diesel, indtil videre har normal vedligehold været væsentlig billigere på diesel, primært fordi tændrør åbenbart er guldbelagteAAMS skrev:Hvis det kan være dig en trøst, så er en dieselbil altid forholdsvis billig at skifte stumper påmertodinlo skrev: ↑19. mar 2019, 21:36
Det viser sig at AdBlue tank/pumpe er død, DPF additiv tank/pumpe er død og DPF skal skiftes.. Man bliver bare så glad
Jeg har endnu til gode at se en regning på meget mindre end 10.000kr. for at åbne motorhjelmen på en diesel...
Jeg har kørt dieselbiler i 12 år uden en eneste ekstraregning, og kigger jeg lidt på familiens biler har den eneste dieselrelaterede udgift på en bil i familen været pga. en EGR der skulle skiftes - det var så 3.500 kr (eller lidt mindre end tre sæt tændrør) - bilen havde kørt 360.000 km.
Min bror havde godt nok en 1.4 TDI der “sprang i luften” med hul i blokken pga en skæv knastaksel, men det var et kendt problem og jeg tolker det som om at det ikke er pga. det er en diesel.
Så det er ikke alle diesel der er dyre.
Det man siger, er man selv
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6026
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6457 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Selvfølgelig ikkeAAMS skrev:Ingen regel uden undtagelser, vel?BrianDS skrev: ↑20. mar 2019, 07:51Vi har både en benzin og en diesel, indtil videre har normal vedligehold været væsentlig billigere på diesel, primært fordi tændrør åbenbart er guldbelagteAAMS skrev: Hvis det kan være dig en trøst, så er en dieselbil altid forholdsvis billig at skifte stumper på
Jeg har endnu til gode at se en regning på meget mindre end 10.000kr. for at åbne motorhjelmen på en diesel...
Jeg har kørt dieselbiler i 12 år uden en eneste ekstraregning, og kigger jeg lidt på familiens biler har den eneste dieselrelaterede udgift på en bil i familen været pga. en EGR der skulle skiftes - det var så 3.500 kr (eller lidt mindre end tre sæt tændrør) - bilen havde kørt 360.000 km.
Min bror havde godt nok en 1.4 TDI der “sprang i luften” med hul i blokken pga en skæv knastaksel, men det var et kendt problem og jeg tolker det som om at det ikke er pga. det er en diesel.
Så det er ikke alle diesel der er dyre.
Verden er ikke sort og hvid
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
alt efter hvad man tanker og hvordan man køre kan DPF holde meget længre, har lige bestilt et nyt, det gamle har klaret +525000km og over 140g askeHansH skrev: ↑19. mar 2019, 19:14https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32007R0715The Micktrix / Dk skrev: ↑19. mar 2019, 18:53Vidste faktisk ikke at det var et Eu krav at filter skal kunne kører 160.000 km. Så er det derfor det skal tjekkes i følge service skema
Chapter II, Article 4 - Manufacturers Type Approval Obligations (uddrag):
...Durability testing of pollution control devices undertaken for type approval shall cover 160 000 km.
Men, hvorfor ikke gøre noget ved det vi putter i tanken ????
- Vedhæftede filer
-
- Udklip.JPG (32.97 KiB) Vist 995 gange
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6026
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6457 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Findes Shell GTL i Danmark?HHKP skrev:alt efter hvad man tanker og hvordan man køre kan DPF holde meget længre, har lige bestilt et nyt, det gamle har klaret +525000km og over 140g askeHansH skrev: ↑19. mar 2019, 19:14https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32007R0715The Micktrix / Dk skrev: ↑19. mar 2019, 18:53Vidste faktisk ikke at det var et Eu krav at filter skal kunne kører 160.000 km. Så er det derfor det skal tjekkes i følge service skema
Chapter II, Article 4 - Manufacturers Type Approval Obligations (uddrag):
...Durability testing of pollution control devices undertaken for type approval shall cover 160 000 km.
Men, hvorfor ikke gøre noget ved det vi putter i tanken ????
Jeg tanker stort set altid Shell (med FDM kort), men der er kun “almindelig diesel”
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
https://www.dccenergi.dk/gtl.aspx?gclid ... v4QAvD_BwEBrianDS skrev: ↑20. mar 2019, 10:39Findes Shell GTL i Danmark?HHKP skrev:alt efter hvad man tanker og hvordan man køre kan DPF holde meget længre, har lige bestilt et nyt, det gamle har klaret +525000km og over 140g askeHansH skrev: ↑19. mar 2019, 19:14
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32007R0715
Chapter II, Article 4 - Manufacturers Type Approval Obligations (uddrag):
...Durability testing of pollution control devices undertaken for type approval shall cover 160 000 km.
Men, hvorfor ikke gøre noget ved det vi putter i tanken ????
Jeg tanker stort set altid Shell (med FDM kort), men der er kun “almindelig diesel”
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Diesel uden udledning af NOX
Sagen har været undersøgt
viewtopic.php?p=1455284#p1455284
viewtopic.php?p=1455284#p1455284
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813