Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 2. apr 2019, 21:17

Kære Alle

Min kone og jeg har for nyligt købt vores første "nye nye" familiebil, valget faldt på en Skoda Kodiaq.
Skæbnen ville at vi endte hos Skoda i Brøndby.
Da vi har behov for bilen som 5pers og ikke til 7pers. kunne dette ifølge sælger kun lade sig gøre ved at bestille den med den nye 1.5 Tsi Act 150hk.

Vi henter bilen d 04-01 kl 1800.
Jeg reklamere første gange over fejl/mangler mandag d 07-01 kl 0730. Der manglede samlet set ekstra fælge mm for knap 70.000kr. Udstyr vi havde tilkøbt og på skrift havde aftalt skulle udlevere sammen med bilen.
Sælger nægter i første omgang at vi i det hele taget har en aftale, først efter ca 10 dages skriveri erkender han at han vist nok alligevel må indrømme at vi havde en skriftlig aftale, det manglede bliver først udleveret ca 1 måned senere.

I de følgende uger oplever vi betydelige fejl/mangler på bilen, den sætter nærmest ud kort efter start. Vil ikke trække og kommer med mislyde fra motor/gearkasse. Voldsomme rystelser under kørsel. Fejl ved klimaanlæg og senest for nylig fejl ved det elektriske anhængertræk samt parkeringsensorene. Og så skal det da også nævnes at syningerne i kabinen rejser sig/giver op.
Alt dette reklamere vi over til forhandleren, han besigtiger bilen 2 gange og melder hver gang ud at bilen intet fejler. Men at der kommer en software opdatering. Intet i detaljer om hvorvidt det vil afhjælpe de fejl han mener ikke er der osv.

Den 29-01 anmoder vi om at handlen ophæves pga. de mange fejl på bilen. Dette afvises da man fra forhandler mener at man (på det tidspunkt) havde leveret en bil svarende til det aftalte, dog kun lige med undtagelse af anhængertræk, sommerdæk/fælge og korrekte vinterdæk/fælge til det ubetydelige føromtalte beløb.

Siden da har vi oplevet en sele på bagsædet der var defekt, det kostede vores 3 årige pige en flyvetur i bilen ved en mellemhård opbremsning. Den er stadig ikke lavet.
Så er der fejlen på ACC'en der gør at denne deaktivere under kørsel. Dette frakobler også den automatiske nødbremse.
Vi skriver stadig ofte til Skoda om de ønsker at udbedre fejl/mangler ved bilen.
Den seneste mail fra dem beskriver hvordan de fremover vil fakturere os 625kr i opstart ved reklamation.

Så vi kæmper pt stadig på at få handlen hævet, og frygter for hvilken og hvor alvorlig den næste fejl mon bliver......

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 2. apr 2019, 21:21

Meld dig ind i FDM og få lavet en attest hos dem, og så lad dem køre sagen for dig hvis det er så slemt som du beskriver.

Umiddelbart er der nogle ting ved bilen som burde kunne fikses, mens resten er problemer med forhandleren?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Ogopogo
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 28. jul 2018, 22:06
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 44 times
Been thanked: 18 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Ogopogo » 2. apr 2019, 21:35

BrianDS skrev:
2. apr 2019, 21:21
Meld dig ind i FDM og få lavet en attest hos dem, og så lad dem køre sagen for dig hvis det er så slemt som du beskriver.

Umiddelbart er der nogle ting ved bilen som burde kunne fikses, mens resten er problemer med forhandleren?
FDM og SMC skulle man tro var et og samme firma, når man læser MOTOR. Tror hellere TS skal kontakte pressen og bilankenævnet. https://www.bilklage.dk/Forside
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 2. apr 2019, 21:38

Ogopogo skrev:
BrianDS skrev:
2. apr 2019, 21:21
Meld dig ind i FDM og få lavet en attest hos dem, og så lad dem køre sagen for dig hvis det er så slemt som du beskriver.

Umiddelbart er der nogle ting ved bilen som burde kunne fikses, mens resten er problemer med forhandleren?
FDM og SMC skulle man tro var et og samme firma, når man læser MOTOR. Tror hellere TS skal kontakte pressen og bilankenævnet. https://www.bilklage.dk/Forside
Det vil jeg nu ikke sige, jeg kender flere der har fået hjælp, også i sager hvor Semler er modpart.

Omvendt kan jeg heller ikke se hvad der gør at Motor skulle relatere FDM med Semler?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 2. apr 2019, 21:47

Tak for svarene.

Fik ikke nævnt før at der også er fejl i finansieringen idet man ikke har indhentet vores undeskrifter på korrekt vis.
Dette gør vi Skoda opmærksom på da vi erfare det efter ca to måneders brug af bilen, vi undrede os over vi ikke havde fået noget tilsendt ang. indbetaling mm.
Skoda svarede først efter ca to uger, hvori de giver os skylden for at have "forsinket" deres arbejde mht finansieringsaftalen.
Dagen efter modtaget vi pr mail at aftalen er blevet tinglyst, til trods for vores ikke juridiske undeskrifter, en igangværende klagesag hos SMC, Nordania og FDM med ønske om ophævelse af handlen. Hvordan dette er lovlig muligt forstår jeg ikke....
These users thanked the author Michael S for the post:
Ogopogo

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 2. apr 2019, 21:49

Vi har valgt at hyre en advokat og sender bilen til test mm hos FDM om ca 1 uge.
These users thanked the author Michael S for the post (total 6):
OgopogoKMDTHYBrianDSDanielB12okronerdonfetaful

Brugeravatar
Ogopogo
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 28. jul 2018, 22:06
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 44 times
Been thanked: 18 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Ogopogo » 2. apr 2019, 21:50

@ BrianDS

Kan du da komme med eksempler på, hvornår MOTOR har skrevet kritiske artikler om VAG og deres produkter?

Bladet, som generelt er en tynd kop te, plejer gerne at skamrose alt, der kommer fra den koncern.
These users thanked the author Ogopogo for the post:
GaSelle
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3453
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Ice Fox » 2. apr 2019, 22:05

Øv for en omgang i er igennem..
Så er glæden ved en ny bil hurtigt forsvundet..
These users thanked the author Ice Fox for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 2. apr 2019, 22:18

Ogopogo skrev:@ BrianDS

Kan du da komme med eksempler på, hvornår MOTOR har skrevet kritiske artikler om VAG og deres produkter?

Bladet, som generelt er en tynd kop te, plejer gerne at skamrose alt, der kommer fra den koncern.
Det er vist ikke relevant for tråden herBillede

Jeg har læst diverse kommentarer igennem tiden at både Motor, Bilmagasinet og andre skulle tilbede VAG og især VW, men jeg har ikke fundet belæg for at det skulle være tilfældet i de artikler jeg læser.
FDM skrev om nogen kritisk omkring diesel problemerne i VAG og det er ikke altid er lige positive for VAG, men omvendt er de også super positive over de fleste andre bilmærker, også selvom man nogle gange tænker “hvorfor mon det?”

Desuden er FDM bladet Motor og så deres jurister og attesterings muligheder også vidt forskellige i min verden, det er jo ikke journalisterne der laver en FDM test på din bil.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af AAMS » 3. apr 2019, 07:46

Michael S skrev:
2. apr 2019, 21:49
Vi har valgt at hyre en advokat og sender bilen til test mm hos FDM om ca 1 uge.
Sikke en historie. Du må endelig holde os opdateret.
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af HansH » 3. apr 2019, 07:58

Virkelig ærgerligt forløb :(

Når det er kommet så vidt at FDM og advokat er sat på sagen, så kan du evt supplere med et diskret hint om tråden her på vagcars.dk
Det kan nok aldrig endegyldigt bevises at/om det gjorde en forskel, men jeg ved at Sydkystens Bil Center var bekendt med Ib's efterhånden legendariske tråd om eftermontering af DAB+ i hans Polo: www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=140472

Alt hvad der kan hjælpe med at skubbe sagen i din retning, må være det værd.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
DanielB12BrianDS_Jensen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 3. apr 2019, 08:14

Dette er den seneste mail korrespondance:

Afsendt d 07-03
Kære <<>> (Salgschef hos Skoda i Brøndby)

Vi oplever desværre stadig periodiske problemer med vores bil til trods for at I har haft den inde til undersøgelse/reparation af 2 omgange.
Efterfølgende har i konstateret at I mener vores “oplevelser” kan repareres via en software opdatering engang i andet kvartal af 2019.
Vi gjorde Jer i den forbindelse opmærksomme på at andet kvartal ikke i vores optik er “indenfor rimelig tid” i forhold til købstidspunktet af bilen hvilket kun bidrager negativt til den samlede oplevelse af at handle bil hos Jer.
Vi har derfor følgende krav vi ser frem til at få besvaret:
- Et løfte om at den opdatering I kan levere vil løse alle de reklamerede udfordringer med bilen.
- en præcis dato og bookning for indlæsning af omtalte software opdatering.
- En afklaring på finansieringsaftale via Nordania finans. Det er nu 2 uger siden vi gjorde Jer opmærksomme på dette, denne henvendelse har I endnu ikke besvaret.
- økonomisk kompensation for uheldig/dårlig behandling gennem hele forløbet. Vores merudgift på denne bil kontra det af Jer lovede, beløber sig på min. 60.000kr over 8år.
- Udbede os dokumentation i form af nul-faktura for hver af de to værkstedsbesøg hvor I har udlæst data fra bilen.
- En garanti fra Jer på at de ovennævte punkter leveres til os uden omkostninger/udgifter af nogen art.

Vi ser frem til at modtage Jeres svar på ovennævte punkter indenfor fem hverdage dog senest torsdag d 14-03-2019 kl 1500, ellers vil sagen blive overdraget til FDM og bilklagenævnet mm.

Mvh
Michael


Her er deres svar:

Modtaget d 14-03

Kære Michael

Som tidligere nævnt ved dit besøg og dialog med <<>> vil vi opdele din henvendelse i den tekniske del samt den procesmæssige del. nedenstående er samtidig udformet efter vejledning med ABDKs juridiske afdeling.
Jeg vil besvare dine spørgsmål som ikke vedrører dine tekniske spørgsmål til bilen. Mens min kollega <<>> fremadrettet bedes modtage dine henvendelse af tekniske karakter .

Opdatering - Som besvaret i tidligere mails foreligger der information om software opdatering på global plan som vi derfor afventer release på fra VAG koncernen.

Rimelig tid - kan ikke defineres af hverken undertegnede eller jer - men er alene en betragtning af hvilken karakter og kompleksitet som omhandles - det samme gør sig for såvidt også gældende når antallet af afhjælpningsforsøg vurderes.
Datoerne som du har påført i dine mails vil derfor ikke danne grundlag for rimelig tid.

Nordania - Processen er aktiveret og igangsat hos vores samarbejdspartner Nordania / Danske Bank , hvor langt den er nået ved vi enten fredag eller mandag
Til jeres info har vores fokus været jeres direkte henvendelser fremfor en bagvedliggende proces med vores samarbejdspartner Nordania - derfor denne ekstra responstid

Placering af bilen ifbm værkstedsbesøg - dette er allerede omhandlet med <<>> tidligere i dag - men for at opsummere vores politik kører vi aldrig privat i kundebiler mens bilen har været i vores varetægt
hvis i har aflæst km tal efter afh ved besøget fremgår dette også helt tydeligt at bilen ikke har kørt en væsentligt afstand.

Fejlfinding - Vi stiller gerne vores ekspertise samt fabrikssystemer til rådighed for at afhjælpe jer ved eventuelle fejl på bilen
vi skal dog oplyse om at ved fremtidige fejlfinding på vores SKODA værksted hvor vi ikke kan diagnosticere fejl som ligger udover det forventelige ved serieproduktet faktureres fejlfinding 625,- pr opstart

Jeres krav til yderligere kompensation kan vi desværre ikke imødekomme - men vi står gerne til rådighed for at finde en fælles løsning eventuelt ved et møde i butikken.

God aften


Dagen efter modtog vi besked fra tinglysnings retten at en finansieringsaftale via Nordania var blevet tilnglyst. Til trods for vores stadig manglende undeskrifter.......

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af DanielB12 » 3. apr 2019, 08:33

Ogopogo skrev:
2. apr 2019, 21:50
@ BrianDS

Kan du da komme med eksempler på, hvornår MOTOR har skrevet kritiske artikler om VAG og deres produkter?

Bladet, som generelt er en tynd kop te, plejer gerne at skamrose alt, der kommer fra den koncern.
De var godt nok også kritiske ved VW med Golf V og kædeproblemerne. Så det er lidt noget bullshit. Hvis du ikke kan lide FDM eller stoler på dem, så lad være med at melde dig ind i dem/støtte dem.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af DanielB12 » 3. apr 2019, 08:38

Michael S skrev:
3. apr 2019, 08:14
Dette er den seneste mail korrespondance:

Afsendt d 07-03
Kære <<>> (Salgschef hos Skoda i Brøndby)

Vi oplever desværre stadig periodiske problemer med vores bil til trods for at I har haft den inde til undersøgelse/reparation af 2 omgange.
Efterfølgende har i konstateret at I mener vores “oplevelser” kan repareres via en software opdatering engang i andet kvartal af 2019.
Vi gjorde Jer i den forbindelse opmærksomme på at andet kvartal ikke i vores optik er “indenfor rimelig tid” i forhold til købstidspunktet af bilen hvilket kun bidrager negativt til den samlede oplevelse af at handle bil hos Jer.
Vi har derfor følgende krav vi ser frem til at få besvaret:
- Et løfte om at den opdatering I kan levere vil løse alle de reklamerede udfordringer med bilen.
- en præcis dato og bookning for indlæsning af omtalte software opdatering.
- En afklaring på finansieringsaftale via Nordania finans. Det er nu 2 uger siden vi gjorde Jer opmærksomme på dette, denne henvendelse har I endnu ikke besvaret.
- økonomisk kompensation for uheldig/dårlig behandling gennem hele forløbet. Vores merudgift på denne bil kontra det af Jer lovede, beløber sig på min. 60.000kr over 8år.
- Udbede os dokumentation i form af nul-faktura for hver af de to værkstedsbesøg hvor I har udlæst data fra bilen.
- En garanti fra Jer på at de ovennævte punkter leveres til os uden omkostninger/udgifter af nogen art.

Vi ser frem til at modtage Jeres svar på ovennævte punkter indenfor fem hverdage dog senest torsdag d 14-03-2019 kl 1500, ellers vil sagen blive overdraget til FDM og bilklagenævnet mm.

Mvh
Michael


Her er deres svar:

Modtaget d 14-03

Kære Michael

Som tidligere nævnt ved dit besøg og dialog med <<>> vil vi opdele din henvendelse i den tekniske del samt den procesmæssige del. nedenstående er samtidig udformet efter vejledning med ABDKs juridiske afdeling.
Jeg vil besvare dine spørgsmål som ikke vedrører dine tekniske spørgsmål til bilen. Mens min kollega <<>> fremadrettet bedes modtage dine henvendelse af tekniske karakter .

Opdatering - Som besvaret i tidligere mails foreligger der information om software opdatering på global plan som vi derfor afventer release på fra VAG koncernen.

Rimelig tid - kan ikke defineres af hverken undertegnede eller jer - men er alene en betragtning af hvilken karakter og kompleksitet som omhandles - det samme gør sig for såvidt også gældende når antallet af afhjælpningsforsøg vurderes.
Datoerne som du har påført i dine mails vil derfor ikke danne grundlag for rimelig tid.

Nordania - Processen er aktiveret og igangsat hos vores samarbejdspartner Nordania / Danske Bank , hvor langt den er nået ved vi enten fredag eller mandag
Til jeres info har vores fokus været jeres direkte henvendelser fremfor en bagvedliggende proces med vores samarbejdspartner Nordania - derfor denne ekstra responstid

Placering af bilen ifbm værkstedsbesøg - dette er allerede omhandlet med <<>> tidligere i dag - men for at opsummere vores politik kører vi aldrig privat i kundebiler mens bilen har været i vores varetægt
hvis i har aflæst km tal efter afh ved besøget fremgår dette også helt tydeligt at bilen ikke har kørt en væsentligt afstand.

Fejlfinding - Vi stiller gerne vores ekspertise samt fabrikssystemer til rådighed for at afhjælpe jer ved eventuelle fejl på bilen
vi skal dog oplyse om at ved fremtidige fejlfinding på vores SKODA værksted hvor vi ikke kan diagnosticere fejl som ligger udover det forventelige ved serieproduktet faktureres fejlfinding 625,- pr opstart

Jeres krav til yderligere kompensation kan vi desværre ikke imødekomme - men vi står gerne til rådighed for at finde en fælles løsning eventuelt ved et møde i butikken.

God aften


Dagen efter modtog vi besked fra tinglysnings retten at en finansieringsaftale via Nordania var blevet tilnglyst. Til trods for vores stadig manglende undeskrifter.......
Uden nogen betydning, så synes jeg det er en god mail du sender afsted, og det er jo tydeligt at Skoda Brøndby svarer det, som deres jurister siger de skal svare. Selvom det er træls, så er det nok 'klogest' for dem, ud fra et juridisk synspunkt. at deres kundeservice så er hul i hovedet, er en anden sag.

En anden ting - jeg er ikke sikker på det er smart at du har de fulde navne på personerne. Om det er mig der er over-forsigtig ved jeg ikke, men tænker der godt kunne være noget injurie i det eller noget. Spørg HansH om han vil redigere det evt.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af HansH » 3. apr 2019, 08:42

DanielB12 skrev:
3. apr 2019, 08:38
En anden ting - jeg er ikke sikker på det er smart at du har de fulde navne på personerne. Om det er mig der er over-forsigtig ved jeg ikke, men tænker der godt kunne være noget injurie i det eller noget. Spørg HansH om han vil redigere det evt.
Tjek. Indlæg redigeret.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
BrianDSDanielB12KMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af kuno » 3. apr 2019, 10:36

"Vi henter bilen d 04-01 kl 1800.
Jeg reklamere første gange over fejl/mangler mandag d 07-01 kl 0730. Der manglede samlet set ekstra fælge mm for knap 70.000kr. Udstyr vi havde tilkøbt og på skrift havde aftalt skulle udlevere sammen med bilen."

Hvordan kan man overse at der mangler udstyr for 70.000 når man henter bilen - allerede her skulle man være stoppet op og nægtet modtagelse
These users thanked the author kuno for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Mike H » 3. apr 2019, 13:45

Først - tak for at dele din sag.

Dernæst, jeg håber jeres rådgiver snart overtage korrespondancen. Det er lige nøjagtig den service du betaler dem for. (Ikke at du gør det dårligt - mere at det er deres job og det er her de er prof).

Og, så skal jeres rådgivere svare at Skodas svar ikke kan accepteres. De skriver jo bare de ikke vil garantere noget som helst... hvis de ikke kan give en dato for release af software der garanterer at løse problemet. Ja, så kan de ikke løse problemet i rimelig tid (og til Skodas påstand om ingen kan tidsangive rimelig tid ... jo, det kan man - det viser historiske domme/retspraksis etc). Det burde give mulighed for at hæve handlen (og de har jo faktisk erkendt problemet nu de siger software skal løse det). Men - håber jeres rådgivere kan skrive det noget bedre.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2411
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 838 times
Kontakt:

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af TorbenRasmussen » 3. apr 2019, 14:02

kuno skrev:
3. apr 2019, 10:36
"Vi henter bilen d 04-01 kl 1800.
Jeg reklamere første gange over fejl/mangler mandag d 07-01 kl 0730. Der manglede samlet set ekstra fælge mm for knap 70.000kr. Udstyr vi havde tilkøbt og på skrift havde aftalt skulle udlevere sammen med bilen."

Hvordan kan man overse at der mangler udstyr for 70.000 når man henter bilen - allerede her skulle man være stoppet op og nægtet modtagelse
Det er jo en fredag kl. 18 at bilen hentes, så mon ikke man i begejstringen over, at modtage en ny bil, kan overse/glemme at der mangler et sæt hjul? D. 7. er den efterfølgende mandag, hvilket må være førstkomne tidspunkt, der er andre end sælgere på arbejde.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post (total 2):
donfetafulDanielB12
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af GaSelle » 4. apr 2019, 07:50

Men hvilke hjul til en Skoda koster 70K?!

Sikke en ærgerlig sag. Selvom jeg heller ikke har nogen tiltro til FDM (har selv været der med DSG...), så kan det være, de kan få forhandleren på rette spor.

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Monze1980 » 4. apr 2019, 07:51

GaSelle skrev:Men hvilke hjul til en Skoda koster 70K?!

Sikke en ærgerlig sag. Selvom jeg heller ikke har nogen tiltro til FDM (har selv været der med DSG...), så kan det være, de kan få forhandleren på rette spor.
Ekstra fælge mm.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

These users thanked the author Monze1980 for the post:
BrianDS
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Korreborg » 4. apr 2019, 08:22

For lige at være djævlens advokat.
Hvad er HELE historien så? Der er noget som ikke hænger sammen i mine øjne.
Du skriver 1. og han svarer på at de har en politik om at de ikke kører privat i bilerne, og det mener han at det kan du se på km tælleren.
Tænker også at det er utrolig hurtigt du forsøger at ophæve handlen. Og skriver at de vil koste dig 60.000, hvordan er den beregning lavet? Så i mine briller er der noget der virker mærkeligt.

Jeg er nordjyde, så kender ikke forhandleren og her ikke noget med ham at gøre :)
These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
DanielB12BrianDSBnielsen
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 4. apr 2019, 09:03

For at tage det hele lidt fra starten. Da vi køber bilen er der med i handlen:
Vinterdæk på triglav sort/chrom desing, pris 23.900kr.
Der er sommerdæk på Crater matsort/chrom design, pris 23.900.
Tagbøjler, pris 2.700kr.
Elektrisk foldbart anhængertræk pris, 17.000kr

Samlet giver det 67.500. Oven i dette skal ligges den variable bagarerumsbund som er "standdart" ved 7pers men som skal bestilles separat når bilen leveres som 5pers. Mener denne koster omkring 2800kr.

Mht at bilen bliver ca 60.000kr dyrere at køre i, er det en løselig udregning ud fra at bilen er opgivet til 18km/l men reelt kun køre 12km/l. Forskel på 6km/l af 12kr pr/l.
Jeg køre 20.000km om året. Vi forventer at have bilen de 8 år finansieringen løbet.
20.000km pr år er lig 160.000km på 8 år.

160.000/18=8.888 liter benzin til 12kr/l. =106.666kr

Til sammenligning:

160.000/12=13.333 liter benzin til 12kr/l. =160.000kr.

160.000 - 10666 = 53.334kr.

Jeg er helt med på at bilen formodentligt køre lidt længere om sommeren men til gengæld tilsvarende kortere om vinteren.
Den periode vi har kørt i bilen har der været temperature mellem -2 til +13 grader, altså ret gennemsnitligt for det danske klima. Jeg mener derfor ikke det er et urimeligt regnestykke at påstå at bilen vil koste os ca 60.000kr mere end det vi var blevet stillet i vente.
Man skal huske at når Skoda lover 18km/l. er det en gennemsnitlig beregning i dette tilfælde ud fra nogle forhold der gerne skulle minde om reelle køreforhold. Det forstår jeg som at bilen feks. naturligvis køre kortere end 18km/l om vinteren hvor der er frost og bilen skal holde sig varm mm.
Men det betyder vel også at den forventeligt køre tilsvarende længere om sommeren hvor det er varmt.
Som sagt har vi haft bilen i en periode nu, hvor temperaturene har været nogenlunde midt imellem og hvor man derfor bør forvente at bilen køre ret gennemsnitligt, altså de 18/L.

Når vi presser på overfor forhandleren med dette, er det fordi vi da vi købte bilen direkte fravalgte at købe den med en 2.0tsi og 4x4 (som ellers ville klare sig bedre til kørsel med tung trailer) fordi sælger pressede på med at den 1.5tsi ville gå væsentligt længere på literen.
Efterfølgende har vi prøvekørt en Octavia 2.0tsi 190HK, og kunne uden problemer få den til at rende 17.1 km/l. Ved godt det ikke kan sammenlignes fuldstændigt men sidder alligevel med en undelig følelse af at vores 1.5tsi måske skal arbejde for hård under normal kørsel og derfor bruger den ekstra brændstof.
Som vi også skriver til forhandleren føler vi os lidt snydt/vildledt af sælger i den forstand at vi lagde stor vægt på km/l. og direkte fortalte at vi havde fravalgt Ford Kuga pga for få km/l.
Nu står vi med en bil der har kostet os ca 100.000 mere end Ford'en og køre ligeså kort pr liter.
Det er sgu svært at forblive munter over sin nye bil. Især når den samtidig laver fejl og forhandleren virker fuldstændig ligeglad.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af HansH » 4. apr 2019, 09:10

Michael S skrev:
4. apr 2019, 09:03
For at tage det hele lidt fra starten. Da vi køber bilen er der med i handlen vinterdæk på triglav sort/chrom desing, pris 23.900kr.
Der er sommerdæk på Crater matsort/chrom design, pris 23.900.
Tagbøjler, pris 2.700kr.
Elektrisk foldbart anhængertræk pris, 17.000kr

Samlet giver det 67.500. Oven i dette skal ligges den variable bagarerumsbund som er "standdart" ved 7pers men som skal bestilles separat når bilen leveres som 5pers. Mener denne koster omkring 2800kr.
Dvs. når du i første indlæg skriver således:

"Der manglede samlet set ekstra fælge mm for knap 70.000kr. Udstyr vi havde tilkøbt og på skrift havde aftalt skulle udlevere sammen med bilen."

... så kommer de 70.000 frem som 23.900+23.900+2.700+17.000+2800

Jeg forstår din udmelding i 1. indlæg som at der manglede udstyr/tilvalg for 70K ved afhent af bilen 04.01.

Skal det således forstås sådan, at ingen af disse ting var med ved levering ?? Dvs heller ikke foldbart træk osv..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 4. apr 2019, 09:14

Det er korrekt, det blev først monteret d 18/19 -02-2019.

Brugeravatar
KBAndersen
Nyt medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 6. okt 2011, 11:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af KBAndersen » 4. apr 2019, 09:40

Øv, for en sur sag. Ville selv blive meget rasende hvis det var mig der stod i samme situation.
Som jeg læser det, så har de solgt dig en bil med falske forhåbninger. Plus elendig levering.
Mener du har en god sag og de burde lade handlen gå tilbage U.B.

Mht km/l, så har det jo altid været en faktor der er blevet manipoleret med. Reelt køre alle biler mindre på literen. Enkelte kan måske få den op på det lovet, men det er som regel folk der køre meget landevej med konstant lav fart.
Og den måler der sidder i de fleste biler er lidt optimistisk. Min bil køre ca 1 km/l kortere når jeg måler selv, altså når jeg tanker og sammenligner.
12Km/l vs 18km/l er en sjat. Min står til 21km/l men går reelt 15km/l ved blandet kørsel. Dog er min målt på den gamle urealistiske norm. Var selv lidt skuffet over resultatet. Havde håbet på måske 17km/l.. Måske det kan lade sig gøre, men så skal der godt nok køres med strømper og et råddent æg på speederen.
Mvh
KBAndersen

Cupra Formentor 310 - Årgang 2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af HansH » 4. apr 2019, 09:54

Hvis jeg skal sammenfatte, kommer jeg frem til flg. status pr. 04.04.2019:

1) manglende udstyr/tilvalg ved levering for 70K - udbedret (dog med forsinkelse)
2) diverse fejl på sele, ACC, mislyde mm - lovet udbedring via sw opdatering, dog uden tidshorisont
3) bristede forventninger mht brændstoføkonomi - forhandler afviser

Er det korrekt (i grove træk) ? Ellers må du lige korrigere :)

Som jeg læser din beretning, så lyder det for mig som om jeres største skuffelse i virkeligheden er brændstoføkonomien.
Her har I haft en forventning (berettiget eller ej) om betydelig bedre tal end hvad I nu oplever i praksis. Dette lyder til at have været en meget afgørende præmis i jeres valg af bil/motor kombination, og den præmis viser sig nu at falde til jorden.

De bristede forventninger på brændstoføkonomien, bliver så sammenholdt med den skuffelse I har oplevet på de andre punkter, og samlet set er det den "ammunition" I nu bruger i sagen mod forhandleren, i bestræbelserne på at enten blive kompenseret eller få ophævet handlen.

Jeg kan lige så godt sige, at punkt 3 (brændstoføkonomi) tror jeg ikke at I kommer nogen vegne med.
Dvs selv om det måske er jeres primære bevæggrund for at ville ud af denne handel, så er I nødt til at skrive det punkt ud af ligningen, og forholde jer til at I "kun" kan køre en sag på forhandleren i forhold til (2).... idet punkt (1) jo er udbedret.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSDanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2411
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 838 times
Kontakt:

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af TorbenRasmussen » 4. apr 2019, 10:09

Enig med Hans. Brændstoføkonomien har været diskuteret så hyppigt i medierne, at alle burde være forberedte på, at fabrikstallet er for optimistisk. I hvor høj grad de skyder forkert kan variere, men jeg tror ikke jeg har hørt om sager hvor en handel er gået retur pga forkerte angivelser og slet ikke hvor der har været tale om kompensation på baggrund af teoretiske udregner af forventet kørselsudgift.

Du ved jo reelt ikke hvordan 4x4 ville klare sig i dine hænder, så jeg kan ikke se hvordan du kan argumentere for, at den ville have gjort regnestykket anderledes. Jeg er med på, at du nok havde valgt en anden motor, hvis du havde vidst hvordan 1.5’eren klarede sig, men lad være med at blande teoretiske udgifter ind i det.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 4. apr 2019, 12:23

Tak for psykoanalysen Hans H, det er nok ikke så fjernt fra virkeligheden når det kommer til stykket.
Vi er helt med på at det er punkt nr 2 der er sagens omdrejningspunkt og skal derfor have testet bilen d 11 hos FDM.
Derefter må vores advokat gøre hvad han kan.

Mht punkt 2, så skal det nævnes at Skoda idag har meddelt os at en softwareopdatering netop er tilgængelig. En opdatering som ifølge dem vil løse vores "afhjælpe symptomet med manglende speeder respons".

Er der nogen herinde der kan forklare mig på alm dansk hvordan et værksted kan sige at bilen intet fejler og at de derfor naturligvis ikke kan/vil lade handlen ophhæve. Og samtidig tilbyde en "udbedring/afhjælpning/reparation" af nogle af netop selv sammen fejl????
Kald mig bare tosset, men jeg forstår det ikke. Hvis jeg som tømremester gjorde noget tilsvarende overfor mine kunder ville jeg ved at tilbyde at udbedre/afhjælpe problemet, jo netop have erkendt dets eksistens. Og derved hænge på garanti/tilbagebetaling osv. overfor kunden.

Brugeravatar
KBAndersen
Nyt medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 6. okt 2011, 11:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af KBAndersen » 4. apr 2019, 13:07

Præcis Michael. Det er ligesom om, at når man har med biler at gøre, gælder der helt andre regler.
Er selv træt at bilsælgere der kan love guld og grønne skove. Ved godt de skal sælge deres vare, men der bliver godt nok smurt tykt på til tider.
Dog findes der sælgere med sund fornuft og er kunde minded. Holder hvad de lover mm. Der hvor jeg har handlet bil sidst, er netop sådan en forhandler.
Mvh
KBAndersen

Cupra Formentor 310 - Årgang 2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af HansH » 4. apr 2019, 13:21

Michael S skrev:
4. apr 2019, 12:23
Tak for psykoanalysen Hans H..
Ja.. sorry, det var ikke for at spille bedrevidende og fortælle jer hvad I tænker. Fornemmer dog at vi er på samme bølgelængde :)
Er der nogen herinde der kan forklare mig på alm dansk hvordan et værksted kan sige at bilen intet fejler og at de derfor naturligvis ikke kan/vil lade handlen ophhæve. Og samtidig tilbyde en "udbedring/afhjælpning/reparation" af nogle af netop selv sammen fejl????
Kald mig bare tosset, men jeg forstår det ikke. Hvis jeg som tømremester gjorde noget tilsvarende overfor mine kunder ville jeg ved at tilbyde at udbedre/afhjælpe problemet, jo netop have erkendt dets eksistens. Og derved hænge på garanti/tilbagebetaling osv. overfor kunden.
Der er et pænt stykke vej fra at udbedre fejl og til at ophæve handlen, dvs at forhandler køber bilen tilbage.
Købeloven har nogle bestemmelser omkring hvornår man kan forlange et køb ophævet.. kan ikke huske detaljerne, men det kan naturligvis googles. Men det er noget med at de skal have 3 forsøg eller noget i den stil, til at udbedre en fejl/mangel. Først derefter er der juridisk belæg for at kræve handlen ophævet.

Jeg tænker ikke forhandler er specielt interesseret i at ophæve en handel.
Det vil betyde at de skal binde likviditet i at tage en bil ind på lager, som de formodentlig kommer til at tabe penge på når de en gang kan få den solgt.
Derfor er det for mig logisk nok, at de vil kæmpe så længe som de kan imod at lade handlen gå tilbage.
Men det er så dér FDM formodentlig kan hjælpe .... dvs med at vurdere hvornår der er grundlag for at kræve at handlen ophæves.

Derudover kan jeg sagtens følge din helt-nede-på-jorden definition af hvad god kundebehandling er.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Erfaringer med forhandlere"