Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 7. apr 2019, 10:35

Kære allesammen. Tak for Jeres svar og udtryk for personlige holdninger.
Min holdning er den at når man som kunde henveder sig til en bilforhandler med nogle specifikke krav som i vores tilfælde var/er følgende:
- Bilen SKAL kunne trække en tung trailer OFTE, min +1600kg. Ofte, som i et par gange om ugen.
- Den skal være med automatgear, i den ikke fagkyndige forstand at jeg slipper for fysisk at røre i suppen konstant.
- Der skal være bedst mulig plads i bagagerummet af hensyn til værktøj og ferieoppakning.
- Bedst mulig brændstoføkonomi idet vi bruger bilen privat også, til ferie sydpå mm.
- Det skal være en benzinmotor da vi i hverdagen køre flere "små" ture.

Den sælger vi handlede med hos Skoda-Brøndby rådede os ud fra ovenstående til en 1.5tsi 5pers model.
Han fortalte at bilen havde en tørpladekobling men at vi jo kunne tilkøbe en 150.000km forsikring til bilen som dækker evt skade hvis uheldet alligevel skulle være ude.
Det skal siges at han da vi spørger ham direkte ind til om gearkasse/kobling nu faktisk kan holde til vores behov og om det alligevel ikke er bedre at vælge den model med 2.0tsi og 4x4 idet vi tænker (måske lidt konservativt) at en 1.5liters motor jo ikke er så stor endda og gearkasse/kobling muligvis er en forstærket udgave når der er 4x4, hiver han sin kollega der er teknisk et eller andet mekanikker over for at bekræfte/afkræfte at den 1.5-løsning kan holde. Dette bekræfter han.

Da vi ikke har nogen faglig viden hverken om automatgearkasser generelt eller om DSG, løber vi tør for agumenter for ikke at vælge en 1.5tsi løsning idet Skoda også lover den vil gå væsentligt længere på literen.
Samtidig er det en løsning der giver økonomisk plads i budget til at vælge en pænere kabine som stod på vores "nice to have" liste. Det med gearkasse/kobling holdbarhed mm stod på vores "need to have".

Så helt ærligt. Vi føler ikke vi som kunder har mulighed/ansvar for at handle meget anderledes. Havde vi nu insisteret på en anden løsning og det vidste sig at være noget møg, så ville forhandleren som udgangspunkt have ret i at vi i så fald til dels havde handlet imod hans anbefaling/rådgivning.
Og det med at sælger "kun" er sælger det holder simpelthen ikke.
Alle ved at sælger "naturligvis" vil dreje handlen i en retning hvor hans fortjeneste er størst men han har altid et rådgivende ansvar overfor kunden på linie med feks en bankrådgiver. De må ikke rådgive imod kundes krav/kriterier til et produkt.
These users thanked the author Michael S for the post:
DanielB12

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af AAMS » 7. apr 2019, 10:54

Michael S skrev:
7. apr 2019, 10:35
Kære allesammen. Tak for Jeres svar og udtryk for personlige holdninger.
Min holdning er den at når man som kunde henveder sig til en bilforhandler med nogle specifikke krav som i vores tilfælde var/er følgende:
- Bilen SKAL kunne trække en tung trailer OFTE, min +1600kg. Ofte, som i et par gange om ugen.
- Den skal være med automatgear, i den ikke fagkyndige forstand at jeg slipper for fysisk at røre i suppen konstant.
- Der skal være bedst mulig plads i bagagerummet af hensyn til værktøj og ferieoppakning.
- Bedst mulig brændstoføkonomi idet vi bruger bilen privat også, til ferie sydpå mm.
- Det skal være en benzinmotor da vi i hverdagen køre flere "små" ture.

Den sælger vi handlede med hos Skoda-Brøndby rådede os ud fra ovenstående til en 1.5tsi 5pers model.
Han fortalte at bilen havde en tørpladekobling men at vi jo kunne tilkøbe en 150.000km forsikring til bilen som dækker evt skade hvis uheldet alligevel skulle være ude.
Det skal siges at han da vi spørger ham direkte ind til om gearkasse/kobling nu faktisk kan holde til vores behov og om det alligevel ikke er bedre at vælge den model med 2.0tsi og 4x4 idet vi tænker (måske lidt konservativt) at en 1.5liters motor jo ikke er så stor endda og gearkasse/kobling muligvis er en forstærket udgave når der er 4x4, hiver han sin kollega der er teknisk et eller andet mekanikker over for at bekræfte/afkræfte at den 1.5-løsning kan holde. Dette bekræfter han.

Da vi ikke har nogen faglig viden hverken om automatgearkasser generelt eller om DSG, løber vi tør for agumenter for ikke at vælge en 1.5tsi løsning idet Skoda også lover den vil gå væsentligt længere på literen.
Samtidig er det en løsning der giver økonomisk plads i budget til at vælge en pænere kabine som stod på vores "nice to have" liste. Det med gearkasse/kobling holdbarhed mm stod på vores "need to have".

Så helt ærligt. Vi føler ikke vi som kunder har mulighed/ansvar for at handle meget anderledes. Havde vi nu insisteret på en anden løsning og det vidste sig at være noget møg, så ville forhandleren som udgangspunkt have ret i at vi i så fald til dels havde handlet imod hans anbefaling/rådgivning.
Og det med at sælger "kun" er sælger det holder simpelthen ikke.
Alle ved at sælger "naturligvis" vil dreje handlen i en retning hvor hans fortjeneste er størst men han har altid et rådgivende ansvar overfor kunden på linie med feks en bankrådgiver. De må ikke rådgive imod kundes krav/kriterier til et produkt.
Jeg synes det lyder som om I har gjort hvad I kan. Men jeg tror, som andre også skriver, at I har en dårlig sag mht. at lade handlen gå tilbage.

Alt efter hvad FDM siger - hvad er så Jeres næste træk?
Det man siger, er man selv

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2019, 10:57

Michael S skrev:Kære allesammen. Tak for Jeres svar og udtryk for personlige holdninger.
Min holdning er den at når man som kunde henveder sig til en bilforhandler med nogle specifikke krav som i vores tilfælde var/er følgende:
- Bilen SKAL kunne trække en tung trailer OFTE, min +1600kg. Ofte, som i et par gange om ugen.
- Den skal være med automatgear, i den ikke fagkyndige forstand at jeg slipper for fysisk at røre i suppen konstant.
- Der skal være bedst mulig plads i bagagerummet af hensyn til værktøj og ferieoppakning.
- Bedst mulig brændstoføkonomi idet vi bruger bilen privat også, til ferie sydpå mm.
- Det skal være en benzinmotor da vi i hverdagen køre flere "små" ture.

Den sælger vi handlede med hos Skoda-Brøndby rådede os ud fra ovenstående til en 1.5tsi 5pers model.
Han fortalte at bilen havde en tørpladekobling men at vi jo kunne tilkøbe en 150.000km forsikring til bilen som dækker evt skade hvis uheldet alligevel skulle være ude.
Det skal siges at han da vi spørger ham direkte ind til om gearkasse/kobling nu faktisk kan holde til vores behov og om det alligevel ikke er bedre at vælge den model med 2.0tsi og 4x4 idet vi tænker (måske lidt konservativt) at en 1.5liters motor jo ikke er så stor endda og gearkasse/kobling muligvis er en forstærket udgave når der er 4x4, hiver han sin kollega der er teknisk et eller andet mekanikker over for at bekræfte/afkræfte at den 1.5-løsning kan holde. Dette bekræfter han.

Da vi ikke har nogen faglig viden hverken om automatgearkasser generelt eller om DSG, løber vi tør for agumenter for ikke at vælge en 1.5tsi løsning idet Skoda også lover den vil gå væsentligt længere på literen.
Samtidig er det en løsning der giver økonomisk plads i budget til at vælge en pænere kabine som stod på vores "nice to have" liste. Det med gearkasse/kobling holdbarhed mm stod på vores "need to have".

Så helt ærligt. Vi føler ikke vi som kunder har mulighed/ansvar for at handle meget anderledes. Havde vi nu insisteret på en anden løsning og det vidste sig at være noget møg, så ville forhandleren som udgangspunkt have ret i at vi i så fald til dels havde handlet imod hans anbefaling/rådgivning.
Og det med at sælger "kun" er sælger det holder simpelthen ikke.
Alle ved at sælger "naturligvis" vil dreje handlen i en retning hvor hans fortjeneste er størst men han har altid et rådgivende ansvar overfor kunden på linie med feks en bankrådgiver. De må ikke rådgive imod kundes krav/kriterier til et produkt.
Med de ufravigelige krav havde jeg også peget på en 1.5 TSI DSG, eneste fejl jeg ser her er at de siger gearkassen har tørkoblinger i stedet for vådkoblinger.
Jeg er ikke bilsælger, men jeg ville have udfordret valget af benzinmotor da jeg mener dieselmotoren bedre kunne opfylde de andre krav i har, både mht. at køre med tungt læs, brændstoføkonomi og ferieture.

Jeg er helt sikker på at havde i valgt en 2.0 TSI 4x4 så havde brændstoføkonomien været meget værre.

Jeg ville se tiden an og se om ikke lidt kilometer vil jævne forbruget ud til det positive.

Helt nøgternt ud fra jeres krav så havde jeg også peget på den bil i har fået.
Der er altid er kompromis, mellem økonomi, kræfter, udstyr mv. - altid.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
DanielB12Bnielsen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af HansH » 7. apr 2019, 11:09

DanielB12 skrev:
7. apr 2019, 09:13
Nu må det ikke tages ilde op, men det lyder altså lidt til at du/TS har været noget så naiv i jeres søgen efter en ny bil, og virkelig har troet at sælger var på jeres side, og ikke bare ville sælge dén bil, der gav den største provision. Lidt som når folk bliver overrasket/skuffet/sure over, at deres bankrådgiver eller ejendomsmægler (no offence til de professioner) er mere en sælger, end en rådgiver...

Sagt på en anden måde, når du nu har haft de meget konkrete ønsker/krav til brændstofsforbrug og muligheder for at trække en tung trailer ofte eller hver dag, så forstår jeg simpelthen ikke hvorfor du ikke har undersøgt tingene noget bedre inden købet. Lyder jo til, at I bare er sprunget i med begge ben i alt hvad sælger har sagt.
Er helt med på parallellen til bank"rådgiver" her.
Da bankverdenen indførte dette paradigmeskifte (hvis man kan kalde det sådan), hvor rådgiverne gik fra fast løn til at være delvist præstations/provisionslønnet, skulle kunderne vel også lige bruge nogle år på at erkende denne nye tilgang til tingene. Det var jo årtiers opbygget tillid til en bankrådgivers ord, hvor man var opdraget til at stole blindt på at de kun tænkte i kundernes bedste.

Mht. bilsælgere, så tror jeg det forhold er lidt mere nuanceret.
Sælgere af brugte biler har der altid hersket en naturlig skepsis overfor, og når der laves undersøgelser af folks opfattelse af tillid til forskellige erhverv, ligger de altid lavt.
Men mon ikke man som kunde naturligt tænker, at en fabriksny bil kan der da ikke være nogen skjulte forhold i .....

Hvis jeg tager noget jeg ikke aner en dyt om (og der er rigeligt at tage af), så er det sværeste vel ..... hvordan ved man hvad man skal stille spørgsmålstegn ved og undersøge bedre ?
Nu er det jo brændstofforbrug og gearkassens holdbarhed der er brændpunkterne i denne sag, men hvem kunne på forhånd vide at TS skulle have opsøgt mere 3. parts erfaring med lige netop disse to ting ? Det er jo let at sige nu :)
Man kan jo ikke nørde hver enkelt komponent den af sælgeren foreslåede bil er bygget af, og vende og dreje dette helt ned i detaljen, inden man går videre. Så bliver sådan et køb i hvert fald en omstændelig affære.

Jeg kan sagtens følge hvad du mener Daniel. Men jeg kan omvendt også godt se sagen fra Michael's side som lægmand/almen bilkøber.
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af majland » 7. apr 2019, 11:31

BrianDS skrev:
7. apr 2019, 10:57

Med de ufravigelige krav havde jeg også peget på en 1.5 TSI DSG, eneste fejl jeg ser her er at de siger gearkassen har tørkoblinger i stedet for vådkoblinger.
.....
Helt nøgternt ud fra jeres krav så havde jeg også peget på den bil i har fået.
Der er altid er kompromis, mellem økonomi, kræfter, udstyr mv. - altid.
Vi går og venter på en 1.5. Da vi skrev under var jeg ikke klar over præcis hvilken gearkasse der ville komme i bilen. Jeg var nervøs for om det skulle være DQ200 og sælger viste det heller ikke, men tilbød at undersøge det hvis det var vigtigt. Vi valgte dog at tage chancen og kort efter fandt jeg så ud af at det ville være DQ381 som der er færre lidelseshistorier om.

Vi skal også bruge den til at trække med - blot kun 1500 og ikke helt så ofte.

Største forskel til Michael er jeg kun anvender de oplyse forbrugstal til at se hvad den grønne ejerafgift på bilen vil være. Jeg er det mere nørdet at jeg kigger på hvad folk reelt har kørt og logget på spritmonitor. Så det er med åbne øjne at vi er gået ind i det med det ret elendige brændstofforbrug.

Den forventede ringe brændstof økonomi var en af de ting vi overvejede til det sidste hvor vi endte op med at vælge mellem en superb (igen) og kodiaq'en. De koster stort set det samme med samme udstyrs.

Vi var også meget i tvivl om benzin<>diesel. Superb'en har kun kørt 25000km/år og langt det meste har været korte ture. Men egr ventil, partikelfilter eller andet har nu gjort det uden bøvl. Men en nyere diesel er jo endnu mere optimeret og derfor måske mere følsom over det "forkerte" kørselsmønster

Men en sælger der lover en bil kan gøre de km/l den er oplyst til efter NEDC burde skamme sig ... En prøvetur med samme motor/gear ville også hurtigt vise hvor urealistisk NEDC kan være.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 7. apr 2019, 11:53

Da vi købte vores var 1.5tsi ikke muligt at prøvekøre.
Vi kørte derfor en 1.4tsi istedet, som på det tidspunkt var opgivet til 15.9km/l. På vores tur fra Skoda brøndby ud til lyfthavnen og lidt rundt af småvejene og så tilbage til Skoda, kørte vi 15.6km/l. Derfor havde vi ingen grund til at mistro sælger da han sagde at den nye 1.5tsi faktisk nok gik en smule længere.
Da vi modtog registreringspapirrene stod der 18km/l, hvilket faldt godt i tråd med det sælger havde fortalt, men knap så godt i tråd med det vi oplever reelt.

Men jeg er helt med på at forbruget ikke i sig selv er "nok" til at ophæve købet men sammenholdt med vores yderligere oplevelser med bilen syntes jeg det ville klæde sælger som minimum at tilbyde os at "genforhandle" så vi har mulighed for at vælge en model der rent faktisk passer til det vi skal bruge den til.

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af lionking » 7. apr 2019, 11:55

Øv. Det lyder virkelig som en mandagsmodel.
Håber at det lykkes med at lade handlen gå tilbage.

Med hensyn til brændstofforbruget så er 12 km/l jo rigtig fint i forhold til det man kan forvente.
www.spritmonitor.de er værd at undersøge mht. km/l in real life.
Det er som andre har nævnt naivt at tro på de opgivne værdier.

Din sælger har givet forkerte oplysninger mht. gearkasse da han troede det var en DQ200.

Ud fra min erfaring ved bilsælgere generelt ikke meget om det tekniske på de biler de sælger.
Jeg fik fx. at vide at alle problemer med DQ200 var løst da jeg skulle købe Passat i 2017. Den var på værksted 4 gange på det år jeg havde den til bl.a koblingsskift.
Nu har jeg BMW også der var sælgeren og "Product Genius" helt væk. Og de vidste ikke engang hvordan man nulstillede triptælleren. :lol:

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 7. apr 2019, 12:03

Vores holdning herhjemme er ihvertfald blevet den at VAG tilsyneladende bare er et pænt skilt klistret på en "smart i en fart" produkt.
Næste gang bliver det under ingen omstændigheder en bil fra Vag koncernen, da man åbenbart kan købe for billigt :?
Havde bare forventet noget andet når man smider 500.000 plus foren bil fra verdens største producent. Sørgeligt.

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af QT1410 » 7. apr 2019, 12:48

Når nu VAG fastholder DSG i Europa, mens Tiguan i Nordamerika leveres med en traditionel automatgearkasse med momentomformer, så ville det nok ikke være så dumt, hvis trådstarter stemte med fødderne og købte den Toyota RAV4 hybrid.

Med Toyota Hybrid er der ingen kobling og ingen gearskiftemekanisme af nogen art. Tilkobling, ændring af udveksling og kørselsretning sker udelukkende ved at styre de to motor/generatorer MG1 og MG2's hastighed og omløbsretning.
Systemet har vist sig at holde fremragende i Prius.

Det eneste der mangler er at Toyota laver en motor med karakteristik som TSI, hvor man ikke skal over 4000 o/min før der sker noget.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2019, 12:56

lionking skrev:Øv. Det lyder virkelig som en mandagsmodel.
Håber at det lykkes med at lade handlen gå tilbage.
...
:
Hvis de småting der reelt er med bilen bliver fikset, så tror jeg ikke umiddelbart det er mere mandagsbil end andre biler.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2019, 12:57

majland skrev:
BrianDS skrev:
7. apr 2019, 10:57

Med de ufravigelige krav havde jeg også peget på en 1.5 TSI DSG, eneste fejl jeg ser her er at de siger gearkassen har tørkoblinger i stedet for vådkoblinger.
.....
Helt nøgternt ud fra jeres krav så havde jeg også peget på den bil i har fået.
Der er altid er kompromis, mellem økonomi, kræfter, udstyr mv. - altid.
Vi går og venter på en 1.5. Da vi skrev under var jeg ikke klar over præcis hvilken gearkasse der ville komme i bilen. Jeg var nervøs for om det skulle være DQ200 og sælger viste det heller ikke, men tilbød at undersøge det hvis det var vigtigt. Vi valgte dog at tage chancen og kort efter fandt jeg så ud af at det ville være DQ381 som der er færre lidelseshistorier om.

Vi skal også bruge den til at trække med - blot kun 1500 og ikke helt så ofte.

Største forskel til Michael er jeg kun anvender de oplyse forbrugstal til at se hvad den grønne ejerafgift på bilen vil være. Jeg er det mere nørdet at jeg kigger på hvad folk reelt har kørt og logget på spritmonitor. Så det er med åbne øjne at vi er gået ind i det med det ret elendige brændstofforbrug.

Den forventede ringe brændstof økonomi var en af de ting vi overvejede til det sidste hvor vi endte op med at vælge mellem en superb (igen) og kodiaq'en. De koster stort set det samme med samme udstyrs.

Vi var også meget i tvivl om benzin<>diesel. Superb'en har kun kørt 25000km/år og langt det meste har været korte ture. Men egr ventil, partikelfilter eller andet har nu gjort det uden bøvl. Men en nyere diesel er jo endnu mere optimeret og derfor måske mere følsom over det "forkerte" kørselsmønster

Men en sælger der lover en bil kan gøre de km/l den er oplyst til efter NEDC burde skamme sig ... En prøvetur med samme motor/gear ville også hurtigt vise hvor urealistisk NEDC kan være.
Tja... jeg havde nok valgt en diesel med de behov, også ved 25.000 km/år
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2019, 13:02

Michael S skrev:Da vi købte vores var 1.5tsi ikke muligt at prøvekøre.
Vi kørte derfor en 1.4tsi istedet, som på det tidspunkt var opgivet til 15.9km/l. På vores tur fra Skoda brøndby ud til lyfthavnen og lidt rundt af småvejene og så tilbage til Skoda, kørte vi 15.6km/l. Derfor havde vi ingen grund til at mistro sælger da han sagde at den nye 1.5tsi faktisk nok gik en smule længere.
Da vi modtog registreringspapirrene stod der 18km/l, hvilket faldt godt i tråd med det sælger havde fortalt, men knap så godt i tråd med det vi oplever reelt.

Men jeg er helt med på at forbruget ikke i sig selv er "nok" til at ophæve købet men sammenholdt med vores yderligere oplevelser med bilen syntes jeg det ville klæde sælger som minimum at tilbyde os at "genforhandle" så vi har mulighed for at vælge en model der rent faktisk passer til det vi skal bruge den til.
Jeg må indrømme jeg godt kan forstå sælger hvis ikke de vil genforhandle eller tage bilen tilbage. De har ikke umiddelbart et produkt der opfylder dine krav bedre medmindre du vælger en helt anden bil eller fx skifter til diesel.

Det er ikke ret mange tunge SUV der kører ret langt på literen, slet ikke på benzin.

Har i prøvet at køre samme tur som prøveturen under de samme forhold?
Jeg vil sige at det er meget flot i rammer 15,6 km/l i en Kodiaq 1.4 TSI, jeg kender flere med Octavia og lignende der ikke kører mere end det.

I Touran klarer 1.5 TSI sig hæderligt i forbrug, det er bedre end 1.4 TSI, men væsentlig ringere end 2.0 TDI - i hvert tilfælde i min erfaring.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af DanielB12 » 7. apr 2019, 13:58

Okay - jeg ligger mig flat ned på ryggen omkring Skoda Brøndby. Vi er lige kommet derfra.. naboen var ikke med alligevel, men så tog kæresten med i stedet. Efter en iflg dem for lang prøvetur på 75 min, så var vi egentlig klar til at handle med en af sælgerne, men magen til uprofessionel service og holdning har vi godt nok aldrig oplevet. Vi var begge helt lamslået da vi kørte derfra.. uden et tilbud eller noget som helst, da “det var for besværligt når vi ikke var klar til at handle”.. what..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 4):
BrianDSAAMSHansHokroner
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af pwh » 7. apr 2019, 14:10


Michael S skrev: Men jeg er helt med på at forbruget ikke i sig selv er "nok" til at ophæve købet men sammenholdt med vores yderligere oplevelser med bilen syntes jeg det ville klæde sælger som minimum at tilbyde os at "genforhandle" så vi har mulighed for at vælge en model der rent faktisk passer til det vi skal bruge den til.
Hvad er det præcis problemet er med den nuværende bil - altså ud over de hjul du har modtaget, sikkerhedsselen med fejl og de syninger der er gået?

Ud fra dine tidligere beskrevne krav du har oplyst sælgeren (benzin/korte ture, 1.600 kg trailer, bedst mulig brændstoføkonomi, 25.000 km/år etc.) , så er jeg ret overbevist om at 1,5 TSI med DQ381 er den bedst tænkelige kombination til jer.

Bortset fra det, så gætter jeg på at jeres ACC + nødbremse fejl er sket i forbindelse med lidt tung nedbør. Det er ikke en fejl på bilen, men blot radaren der har været dækket af et tyndt lag slud. Det oplever jeg selv flere gange i løbet af vinteren...

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

These users thanked the author pwh for the post:
BrianDS

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af majland » 7. apr 2019, 18:29


Vi var også meget i tvivl om benzin<>diesel. Superb'en har kun kørt 25000km/år og langt det meste har været korte ture. Men egr ventil, partikelfilter eller andet har nu gjort det uden bøvl. Men en nyere diesel er jo endnu mere optimeret og derfor måske mere følsom over det "forkerte" kørselsmønster
Tja... jeg havde nok valgt en diesel med de behov, også ved 25.000 km/år
Nu går den 150hk 2.0 diesel heller ikke langt literen i en Kodiaq, men merprisen er tjent ind indenfor de første 3-4 år

Til dagligt vil den kommer til at køre 2 x 20 km og typisk 2 x 10-20 km en 3-4 aftener om ugen

Ud af de 25 vil det kun blive et par stykke med campingvogn da vi ikke plejer at gide køre til sydeuropa. Så der vil det være ligegyldigt om den går 8 eller 12km/l (superb'en går ikke meget over 10)

Så med alle dem der har haft EGR problemer og lign med diesel med forkert kørsels mønster valgte vi benzineren - men vi var i tvivl helt til vi satte underskriften ;-) Da vi købte superb'en så dieselen ud til at blive markant billiger. Med kodiaq'en er prisforskellen efter 4-6-8 reelt meget lille i forhold til værditabet
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2019, 18:32

majland skrev:

Vi var også meget i tvivl om benzin<>diesel. Superb'en har kun kørt 25000km/år og langt det meste har været korte ture. Men egr ventil, partikelfilter eller andet har nu gjort det uden bøvl. Men en nyere diesel er jo endnu mere optimeret og derfor måske mere følsom over det "forkerte" kørselsmønster
Tja... jeg havde nok valgt en diesel med de behov, også ved 25.000 km/år
Nu går den 150hk 2.0 diesel heller ikke langt literen i en Kodiaq, men merprisen er tjent ind indenfor de første 3-4 år

Til dagligt vil den kommer til at køre 2 x 20 km og typisk 2 x 10-20 km en 3-4 aftener om ugen

Ud af de 25 vil det kun blive et par stykke med campingvogn da vi ikke plejer at gide køre til sydeuropa. Så der vil det være ligegyldigt om den går 8 eller 12km/l (superb'en går ikke meget over 10)

Så med alle dem der har haft EGR problemer og lign med diesel med forkert kørsels mønster valgte vi benzineren - men vi var i tvivl helt til vi satte underskriften ;-) Da vi købte superb'en så dieselen ud til at blive markant billiger. Med kodiaq'en er prisforskellen efter 4-6-8 reelt meget lille i forhold til værditabet
Fair nok - det giver mening.
Værditabet er der dog ingen der kender på langt sigt endnu, meget kan ændre sig på et par år Billede

I Touran er der omkring 5 km/l til forskel på min pendlertur mellem 1.5 TSI og 2.0 TDI begge med DSG og 150 HK.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 7. apr 2019, 20:43

Tak for den fine beskrivelse af serviceniveauet hos Skoda-Brøndby, Daniel. Det stemmer desværre helt overens med den behandling vi har fået, startende 10sek. efter underskrift af købskontrakt.

Hvad vores nuværende problemer med bilen er, er et lidt flydende emne pt da vi jo idag her på sitet har opklaret mere "fejlsøgning" ang. min bil end Skoda har gjort på tre måneder.

Status på bilen pt er følgende:
- En sele defekt, højre bagsæde. (skoda har bestilt ny sele, men ikke fortalt hvad fejlen skyldes)
- Syninger ved forsæder der "luver", trevler rejser sig. (dette emne har skoda slet ikke komenteret på)
- dørbeskytter på venstre bagdør "hænger" hvilket gør at døren ofte ikke kan lukkes ordentligt uden flere forsøg.( skoda har endnu ikke reageret på dette)
-Ved igangsætning "tøver" bilen lige efter start til trods for ensartet og vedholdende speederbetjening. Hvis ikke speederen trykkes hårdere ned går bilen næsten i stå igen, hvorimod den accelerere i pludselige stød hvis speedertrykket øges.
- Oplevelser med pludselige rystelser i bilen, føles som fire u-afbalancerede hjul. (prøvet to gange, begge med ca 80km/t)
- Haft to oplevelser hvor bilen startes, igangsættes og efter at have kørt ca 1 vognlængde "mister" den trækket, omdrejningerne svinger omkring 12-1500 stykker og der er ellers ingen "kontakt" til motor mm.
Dette vare ca 15sek hvorefter bilen omdrejningerne pludselig stibillaseres ved tomgang og alt igen er normalt. (skoda har testet bilen og siger der ikke var nogle fejlkoder gemt i bilen, de har efterfølgende "genstartet" systemet, begge gange)
- Flere oplevelser hvor bilen startes og ligesom har ujævn motorgang. Lidt som hvis den fik forkert mængde luft/benzin. Når man sætter igang hakker den lidt i det og der er ikke normalt træk i bilen. Når man har kørt ca 20 meter "vågner" bilen og alt er igen normalt.
- Stadig meget dårlig km/L målt op imod det forventede/lovede fra Skoda.

Vores største udfordring indtil nu har helt klart været at råbe Skoda op, de har ikke været spor imødekommende eller på nogen måde virket interesseret i at finde en løsning på vores oplevelser, og hvordan disse kan gribes an så vi får en bil der fungere.
Oven i dette har luret usikkerheden om hvorvidt gearkassen/koblingen i det hele taget kunne holde til vores behov.
Hvis en DSG gearkasse generelt er et "dårligt" valg til vores behov for at trække tung last, ville det absolut være på sin plads at sælger forklare dette istedet. Det ville ærligt have gjort at vi købte bil et andet sted, i denne sag. Men på bare lidt længere sigt ville det have givet ham bedre reklame end man kan tilkøbe for menneskepenge fordi det for kunderne handler om tillid og respekt til den enkelte forhandler.

Det skal siges at vi jo helt generelt syntes Kodiaq'en er en lækker bil med et godt design og smarte løsninger. Den lever på mange måder rigtigt godt op til Skoda's brand, Simply Cleaver. Men alt dette lækre design og fede løsninger ifht konkurenterne, det falmer bare så hurtigt når "hardwaren" ikke følger med. Der er sgu ingen der gider betale en halv mil.+ for en super flot brevvægt på ca 4 m3.
Hvis ikke det er "tysk kvalitet" hele vejen mister man tilliden, og når den er væk....... så kommer kunden sgu ikke igen. Og det gør alle hans venner heller ikke, for de har hørt om de dårlige oplevelser.



Som jeg ser det, er det i denne sag fuldstændigt ligegyldigt hvilke af vores problemer der er "berettiger" et evt tilbagekøb. Hvis SKoda tænker sig om i bare 1½ sekund så ved de godt at vores sag skal løses på en måde hvor vi som kunder hurtigst muligt føler vi har fået bedst mulige oprejsning for en dårlig oplevelse med en af Deres forhandlere, og hvor vi ender med et produkt som giver fornuftig mening for os som kunder. Uanset om det så er et totalt tilbagekøb eller en anden Kodiaq-model i bytte.
Alle andre udfald vil på relativ kort sigt give Skoda et økonomisk tab der er langt større end hvis de for så vidt havde forærede os bilen kvit og frit.
Folk taler sammen, og VAG har ikke "råd" til flere skandaler eller for meget dårlig omtale. De har sgu kvajet sig rigelig på ledelsesplan uden vores "hjælp".
Hvis jeg var Skoda, ville jeg som sagt komme op af stolen, kvæle en af mine forhandlere og sørge for at min utilfredse kunde blev en "mest muligt tilfreds" kunde indefor rimelighedens grænser selvfølgelig.
Men det er jo bare min vurdering som selvstændig om man bør drive virksomhed så kunderne vender tilbage.

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af lionking » 8. apr 2019, 08:45

Skoda/VAG er desværre nok rimelig ligeglade med dig og anden dårlig personlig omtale.
Bare se på omtalen her på VAGcars af DSG-"skandalen" og den lidt større sag om "Dieselgate".

Deres brand/produkter er så stærke at pøblen er ligeglade og stadig køber bilerne...

Tallene taler tydeligt:
https://www.bilimp.dk/Statistik

I øvrigt er Skoda ikke tysk med tjekkisk ;)
Tænk på fx. Volvo. Det er svensk ikke? Selvom det er ejet af kinesiske Geely.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af GaSelle » 8. apr 2019, 08:47

Bilen vil sikkert køre lidt længere på literen, når motoren er kørt til, og vi har lidt lunere temperaturer. Men du skal ikke forvente ret meget, hvis det er småture og bykørsel - det koster, at flytte så stor en bil rundt i byen, og koldstarter koster også brændstof.

Med hensyn til det realistiske forbrug, ville jeg også søge på Spritmonitor.de, som andre også nævner.

Jeg har lavet denne søgning, med alle Kodiaq TSI aut. fra 2018 og frem (med en ydelse mellem 140 og 160 heste, så det er kun 1.4/1.5 TSI) - og samme søgning for Tiguan, så der er lidt flere at sammenligne med. RAV4 er benzin fra 2018 og frem.
Vedhæftede filer
RAV4.JPG
RAV4.JPG (7.81 KiB) Vist 3470 gange
Tiguan.JPG
Tiguan.JPG (4.05 KiB) Vist 3470 gange
Kodiaq.JPG
Kodiaq.JPG (4.08 KiB) Vist 3470 gange
Senest rettet af GaSelle 8. apr 2019, 08:52, rettet i alt 1 gang.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af martinta » 8. apr 2019, 08:49

Michael S skrev:
7. apr 2019, 20:43
Som jeg ser det, er det i denne sag fuldstændigt ligegyldigt hvilke af vores problemer der er "berettiger" et evt tilbagekøb. Hvis SKoda tænker sig om i bare 1½ sekund så ved de godt at vores sag skal løses på en måde hvor vi som kunder hurtigst muligt føler vi har fået bedst mulige oprejsning for en dårlig oplevelse med en af Deres forhandlere, og hvor vi ender med et produkt som giver fornuftig mening for os som kunder. Uanset om det så er et totalt tilbagekøb eller en anden Kodiaq-model i bytte.
Alle andre udfald vil på relativ kort sigt give Skoda et økonomisk tab der er langt større end hvis de for så vidt havde forærede os bilen kvit og frit.
Folk taler sammen, og VAG har ikke "råd" til flere skandaler eller for meget dårlig omtale. De har sgu kvajet sig rigelig på ledelsesplan uden vores "hjælp".
Hvis jeg var Skoda, ville jeg som sagt komme op af stolen, kvæle en af mine forhandlere og sørge for at min utilfredse kunde blev en "mest muligt tilfreds" kunde indefor rimelighedens grænser selvfølgelig.
Men det er jo bare min vurdering som selvstændig om man bør drive virksomhed så kunderne vender tilbage.
Nu har jeg været passiv i den her tråd, men fulgt med.

Men lige den der, den får du altså en kommentar med på.

Lige for at tage lidt kort historie, jeg har selv stået med en 1½ år gammel Seat leon, som elskede værkstedet så meget, at den foretrak at være der, frem for hjemme ved mig for til sidst at dø midt på motorvejen, blot for aldrig at køre på samme måde igen. Jeg har haft en Ford focus som ikke kunne bakke, hvor ford til sidst sagde direkte til mig (dog ikke på skrift), at de ikke anede hvad fejlen var, de enerkendte den, men at de ikke ville bruge mere tid på den. (i bakgear peridisk kom der en høj larmende lyd og bilen bremsede kraftigt ned i 2-3 sekunder, hvorefter den kørte fint igen). Jeg har haft en hyundai hvor bremse kalibre var defekt fra vi fik den og hvor hele bilen raslede, så jeg har taget min del af de kampe der skal tages.

Pointen er at markedet for biler er så stort, som kunde er du så lille, at en forhandler eller mærke ikke har bare noget der minder om de ting du mener de skal overveje. Der findes kunder der har dårlige erfaringer med alle mærker, hvis du går ned i Brugsen og råber ud i butikken, om du skal købe en ford, så kommer der nok en kunde eller 2 som kan fortælle dig om deres dårlige erfaringer, det samme med mazda, Toyota eller andre, men det får ikke andre til at lade være med at købe bilerne.

Burde de løse problemerne, ja naturligvis, men de vil for alt i verden løse dem på din bil, ikke som med et tv, der ikke virker hvor du bare får et nyt.
Michael S skrev:
7. apr 2019, 20:43
Alle andre udfald vil på relativ kort sigt give Skoda et økonomisk tab der er langt større end hvis de for så vidt havde forærede os bilen kvit og frit.
Hvorfor vil det give dem et tab? Har du nogensinde set på en bil, og tænkt "den er flot, den vil jeg købe", så møder du din nabo der fortæller han har haft problemer med den han købte. Og så droppede du helt bilen? Det kender jeg ingen der gør, folk vil nok undersøge og google, men en kommentar eller dårlig oplevelse flytter ikke en invistering på 500.000,-

Hvis jeg hurtigt googler salget af biler 2018, så solgte skoda 12.934 biler sidste år, så er nok bange for at fortælle dig, at Skoda ikke "gider" bruge tid på en tilfreds kunde, de vil gerne have tilfredse kunder, men når de kigger på tilfredshed med forhandlere, så handler det om et gennemsnit af gode/dårlige oplevelser.

Og nej, jeg er ikke ansat inden for bilbranchen, jeg er bare alvorligt bange for at du tilskriver værdien af salget af din bil hos forhandleren for meget værdi, du kan ikke bruge argumentet med at du vil fortælle alle om din oplevelse til at presse noget igennem.

jeg har fuld sympati for at du er irriteret, men hvis du vil have noget igennem, så er du nødt til at se objektivt på det, find argumenter der ikke kommer fra følelser og skuffelser, ellers bliver du helt sikkert jordet af forhandleren. Hvis jeg læser ovenstående, så minder dit første indlæg af en beskrivelse, hvor forhandleren har gjort alt galt, når der så bliver boret lidt i det, så er de fleste af tingene jo løst, hvis du lavede samme beskrivelse på eks. trustpilot (for at ligge pres på den forhandler), så vil han jo vide de ting er løst, og let som ingenting kunne pille dit indlæg fra hinanden, hvilket vil få dig til at fremstå som "the bad guy".

Dertil kan jeg så tilføje, at ting på bilen (rystelser osv) er jo på fabriksgaranti, så hvis formålet er at få en bil der kører godt (og ikke at fortryde købet), så er du mig bekendt fuldt beretiget til at køre til en anden skoda forhandler, og få dem til at kigge på det, det tillader Hyundai og Seat i hvert fald at man gør (Ford gjorde ikke, der er du fanget til det sted du første gang klagede), men fælles for dem alle, er at ingen af dem på noget tidspunkt har sagt noget om betaling, ikke engang Hyundai som faktisk havde vores I40 skilt af i hvert fald 12-13 gange, pga den raslen fra bag instrument bordet.

Beklager hvis noget af ovenstående lyder hårdt, men er alvorligt bange for at du (ud fra de argumenter jeg har læst fra dig i tråden), bliver kørt direkte over af forhandleren. træd et skridt tilbage, kig objektivt på din bil, hvad fejler den stadig som ikke er løst. Lav en liste over de ting (du kan som nævnt ikke bruge listen over ting som er udbedret), og snak med værkstedet/forhandleren hvad i gør ved det. Er det ikke tilfredsstillende, så kører du hen til en anden Skoda forhandler (i en anden kæde) fortæl dem had du oplever, og se om deres svar er anerledes. Du har med mennesker at gøre, og har du været henne hvor du ved dem har fået den der "øv, det er ham den irriterende igen", så er hjælpen mindre en hvis de ikke vidste hvem du var.
These users thanked the author martinta for the post (total 5):
DanielB12BrianDSu_bullhodelMadsNielsen

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af majland » 8. apr 2019, 09:13

Michael S skrev:
7. apr 2019, 20:43
Vores største udfordring indtil nu har helt klart været at råbe Skoda op, de har ikke været spor imødekommende eller på nogen måde virket interesseret i at finde en løsning på vores oplevelser
Det er nok humlen i det hele - valg af sælger/værksted er vigtigere end hvilken bil man køber (Jeg vil undlade at komme med historien om hvorfor jeg aldrig mere vil komme hos en nu tidligere citroen forhandler i viborg)

Nu skriver du konsekvent "Skoda" som synonym for en bestemt forhandler. Og det er jo netop sådan man ser oftest ser det som kunde. En dårlig oplevelse med en forhandler falder tilbage på både produktet, importer og branded generelt.

Kundeservice er også den primære grund til at vi køber en Skoda igen og stadig kører den gamle superb til autoriseret service. Forhandleren har da lavet fejl, men vi har altid fundet en fornuftig løsning i en god tone.

Inden den famøse citroen havde vi en fabia. Det var kunderservicen ved reklamationer/service på den der var den primære årsag til at vi købte superb'en ved samme forhandler. Citigo'en er så en lette brugt grå import men den købs oplevelse har gjort at den kun fik 1. service (sammen med udbedring af de sidste ting vi havde reklameret over) hos sælger. sidste service røg til det sædvandlige skoda værksted.
These users thanked the author majland for the post (total 3):
HansHDanielB12BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 8. apr 2019, 10:48

Kære Alle.

Jeg er med på at jeg nok ligger flere følelser i denne handel/bil end godt er. For mig betyder en bil en uendelig mulighed af frihed.
Men skid nu hul i mine sårede følelser, som nogle af Jer skriver så vil Skoda nok skide det et stykke ifht at tage bilen retur.
Det samme med dårlig omtale, for i lille dk sælger vi jo færre biler på landsplan alle mærker tilsammen end der forhandles i Hamborg om året.

For lige at opsummere lidt da der er flere af Jer der mener jeg bare kan henvende mig til et andet værksted, vi har løbende været i kontakt med SMC ang klage over Skoda-Brøndby og hvordan vores reklamationer kan løses. SMC bliver ved med at skrive den samme rille om hvor meget de beklager vores dårlige oplevelse men at vi skal henvende os hos SKoda-Brøndby da det er der vi har købt bilen og derfor dem der har ansvar vedr garanti. Hvis vi får andre værksteder til så meget at fejlsøge på bilen fritager vi Skoda-Brøndby for garantiansvar.

Vi er blevet tilbud 380.000kr for vores bil af SMC biler i Hillerød hvis vi samtidig køber et Tiguan allspace 2.0tsi 4x4 til ca 650.000kr.
Alternativt har vi fået tilbud på 370.000kr i byttepris ved køb af en Raw4 hybrid 4x4, årgang 2019.

Begge tilbud medføre et "mindre" tab her og nu, men vil spare os for en masse ærgrelser fremover.
Udover at vi (lige pt) ikke har råd til det "mindre" tab, er det da super sørgeligt at man som kunde kan lide et tab på over 100.000kr bare ved at købe en bil hos den forkerte forhandler. Det siger meget om netop den forhandler.

Og for nu at være helt med så der ikke er misforståelser, når jeg nævner Skoda i Brøndby er der tale om Bjørn Caning's Eftf.AS. på vallensbækvej 5-11, 2605 Brøndby.

Brugeravatar
Ogopogo
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 28. jul 2018, 22:06
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 44 times
Been thanked: 18 times

Re: Vores oplevelse med Skoda

Indlæg af Ogopogo » 8. apr 2019, 11:17

Undskyld jeg blander mig men vil kraftigt anbefale dig at slå koldt vand i blodet. Brug dine rettigheder og klag din sag, hvis du har en. At du er tvunget til at få bilen udbedret for fejl og mangler, hvor den er købt, er nyt for mig. Start på en frisk hos et andet autoriseret Skoda værksted og vær udholdende indtil du får den bil, du har ønsket dig. Der er immervæk 2 års garanti, som Skoda ikke kan frasige sig. Såfremt du på et senere tidspunkt ønsker en anden bil, vil jeg anbefale dig at se på mærker fra Asien. Køber du en Tiguan bliver det minimum samme historie en gang til. Hvis du synes Skoda er arrogante, så vær glad for at du ikke benytter et autoriseret VW værksted.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af HansH » 8. apr 2019, 11:18

Jeg har tilladt mig at præcisere "Skoda Brøndby" i emnets overskrift.
Som majland korrekt pointerer, så handler tråden her mere om erfaring med forhandleren, og mindre om selve mærket Skoda.
Derfor er det mest retvisende at overskriften afspejler dette.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
lionkingDanielB12BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af martinta » 8. apr 2019, 11:20

Michael S skrev:
8. apr 2019, 10:48
For lige at opsummere lidt da der er flere af Jer der mener jeg bare kan henvende mig til et andet værksted, vi har løbende været i kontakt med SMC ang klage over Skoda-Brøndby og hvordan vores reklamationer kan løses. SMC bliver ved med at skrive den samme rille om hvor meget de beklager vores dårlige oplevelse men at vi skal henvende os hos SKoda-Brøndby da det er der vi har købt bilen og derfor dem der har ansvar vedr garanti. Hvis vi får andre værksteder til så meget at fejlsøge på bilen fritager vi Skoda-Brøndby for garantiansvar.
Den ville jeg nok lige tjekke igen.

Min Leon havde sager både i Rødekro, Kolding og Aarhus (ikke fordi jeg var utilfreds med værkstedet, men fordi jeg var flyttet).

Men mon ikke der er nogen herinde som kender de interne retningslinjer? Jeg har i hvert fald aldrig oplevet problemer med ovenstående.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af HansH » 8. apr 2019, 11:24

martinta skrev:
8. apr 2019, 11:20
Michael S skrev:
8. apr 2019, 10:48
For lige at opsummere lidt da der er flere af Jer der mener jeg bare kan henvende mig til et andet værksted, vi har løbende været i kontakt med SMC ang klage over Skoda-Brøndby og hvordan vores reklamationer kan løses. SMC bliver ved med at skrive den samme rille om hvor meget de beklager vores dårlige oplevelse men at vi skal henvende os hos SKoda-Brøndby da det er der vi har købt bilen og derfor dem der har ansvar vedr garanti. Hvis vi får andre værksteder til så meget at fejlsøge på bilen fritager vi Skoda-Brøndby for garantiansvar.
Den ville jeg nok lige tjekke igen.

Min Leon havde sager både i Rødekro, Kolding og Aarhus (ikke fordi jeg var utilfreds med værkstedet, men fordi jeg var flyttet).

Men mon ikke der er nogen herinde som kender de interne retningslinjer? Jeg har i hvert fald aldrig oplevet problemer med ovenstående.
Jeg synes tidligere at have set tilkendegivelser fra insidere, som taler om at garantisager er en dårlig business case for forhandleren.
Godt nok er det importøren der skal dække en evt garantisag, men den afregning der foretages fra importør over til forhandleren for dennes arbejde, er dårligere (læs: timepris) end hvis værkstedet selv sælger sine timer til almindelige kundeopgaver.
Det er sådan jeg har forstået det.

Hvis den opfattelse stemmer, så vil forhandler Y alt andet lige ikke være specielt interesseret i at overtage en garantisag som allerede er sat i gang hos forhandler X.

Men ja - rart hvis nogen indefra kunne kaste lys over hvordan dette fungerer i forhandlernetværket.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 6 times
Been thanked: 117 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af CULT » 8. apr 2019, 11:29

HansH skrev:
martinta skrev:
8. apr 2019, 11:20
Michael S skrev:
8. apr 2019, 10:48
For lige at opsummere lidt da der er flere af Jer der mener jeg bare kan henvende mig til et andet værksted, vi har løbende været i kontakt med SMC ang klage over Skoda-Brøndby og hvordan vores reklamationer kan løses. SMC bliver ved med at skrive den samme rille om hvor meget de beklager vores dårlige oplevelse men at vi skal henvende os hos SKoda-Brøndby da det er der vi har købt bilen og derfor dem der har ansvar vedr garanti. Hvis vi får andre værksteder til så meget at fejlsøge på bilen fritager vi Skoda-Brøndby for garantiansvar.
Den ville jeg nok lige tjekke igen.

Min Leon havde sager både i Rødekro, Kolding og Aarhus (ikke fordi jeg var utilfreds med værkstedet, men fordi jeg var flyttet).

Men mon ikke der er nogen herinde som kender de interne retningslinjer? Jeg har i hvert fald aldrig oplevet problemer med ovenstående.
Jeg synes tidligere at have set tilkendegivelser fra insidere, som taler om at garantisager er en dårlig business case for forhandleren.
Godt nok er det importøren der skal dække en evt garantisag, men den afregning der foretages fra importør over til forhandleren for dennes arbejde, er dårligere (læs: timepris) end hvis værkstedet selv sælger sine timer til almindelige kundeopgaver.
Det er sådan jeg har forstået det.

Hvis den opfattelse stemmer, så vil forhandler Y alt andet lige ikke være specielt interesseret i at overtage en garantisag som allerede er sat i gang hos forhandler X.

Men ja - rart hvis nogen indefra kunne kaste lys over hvordan dette fungerer i forhandlernetværket.
Der er ikke mange penge i garanti sager nej men de fleste forhandlere er interesseret i få flere kunder og god omtale så der er helt sikkert andre forhandlere der vil overtage sagen. Dog virker det til at trådstarter ikke vil den bil mere så det er ikke sikkert det løser problemet


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author CULT for the post:
BrianDS
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af martinta » 8. apr 2019, 11:37

HansH skrev:
8. apr 2019, 11:24
martinta skrev:
8. apr 2019, 11:20
Michael S skrev:
8. apr 2019, 10:48
For lige at opsummere lidt da der er flere af Jer der mener jeg bare kan henvende mig til et andet værksted, vi har løbende været i kontakt med SMC ang klage over Skoda-Brøndby og hvordan vores reklamationer kan løses. SMC bliver ved med at skrive den samme rille om hvor meget de beklager vores dårlige oplevelse men at vi skal henvende os hos SKoda-Brøndby da det er der vi har købt bilen og derfor dem der har ansvar vedr garanti. Hvis vi får andre værksteder til så meget at fejlsøge på bilen fritager vi Skoda-Brøndby for garantiansvar.
Den ville jeg nok lige tjekke igen.

Min Leon havde sager både i Rødekro, Kolding og Aarhus (ikke fordi jeg var utilfreds med værkstedet, men fordi jeg var flyttet).

Men mon ikke der er nogen herinde som kender de interne retningslinjer? Jeg har i hvert fald aldrig oplevet problemer med ovenstående.
Jeg synes tidligere at have set tilkendegivelser fra insidere, som taler om at garantisager er en dårlig business case for forhandleren.
Godt nok er det importøren der skal dække en evt garantisag, men den afregning der foretages fra importør over til forhandleren for dennes arbejde, er dårligere (læs: timepris) end hvis værkstedet selv sælger sine timer til almindelige kundeopgaver.
Det er sådan jeg har forstået det.

Hvis den opfattelse stemmer, så vil forhandler Y alt andet lige ikke være specielt interesseret i at overtage en garantisag som allerede er sat i gang hos forhandler X.

Men ja - rart hvis nogen indefra kunne kaste lys over hvordan dette fungerer i forhandlernetværket.
Tror ikke nødvendigvis business casen er dårlig. Har også hørt de får mindre for det end jeg havde betalt som kunde, men lad os nu sige du får en kunde ind som har problemer med sin bil, han er træt af sit nuværende værksted. du invisterer de timer det tager at løse det. Du har fået det der svarer til dine udgifter (mekaniker løn + reservedele). nu skal kunden så have service, skiftet dæk osv. Det får han så lavet ved dig fordi du har hjulpet ham tidligere.

virker det ved 10% af sagerne, så har du jo stadig vundet på det i en eller anden grad.

ovenstående er naturligvis et tænkt eksempel, men de gange hvor jeg er skiftet i forbindelse med flytning har det værksted været mit "stamværksted" efterfølgende på reperationer.
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 8. apr 2019, 12:52

Det lyder umiddelbart lidt overilet at begynde at handle bilen, specielt med et stort tab.

Jeg tænker ikke du får en bedre brændstoføkonomi i en Tiguan AllSpace 2.0 TSI 4x4, ligesom du ikke ville i en tilsvarende Kodiaq. Ser man på de tidligere indlæg mht. Rav4 så er det heller ikke en sikker vinder for brændstoffet.

Jeg tænker at der skal en spand kold vand i blodet og få listet de udfordringer der nu konkret er med bilen og så få dem løst.
Brændstoføkonomien må du leve med når du vælger en stor benzin SUV.

Listen af fejl det blev nævnt tidligere er også lidt svær, da nogle af tingene er sket en eller to gange på 6.000 km, det kan være tilfældigheder.
Tøven ved igangsætning kan være mange ting, hvis man ikke er vant til DSG kan det måske føles sådan. Jeg har fx en bekendt der konstant lettede gassen en smule når hun mente der skulle skiftes gear, hun ramte ret præcist hver eneste gang, men forvirrede gearkassen temmelig meget fordi den nu ikke vidste om den skulle skifte op eller ned. Det var ret imponerende at køre en tur med hende, men da vi byttede og jeg kørte en tur kunne hun godt se “fejlen” ikke var der, selvom det var en DQ200 - hun kører bilen mere “normalt” i dag

Jeg tænker der kan sættes flere ord på fejlene og måske en køretur både som passager og som fører med en anden kan måske afklare fejlen? Hvis du selv kan genskabe den?
Jeg tager altid en køretur med mekanikeren hvis der er mislyde eller andet jeg ikke helt konkret kan forklare, det hjælper meget.

Som de andre siger, så ville jeg prøve et andet Skoda værksted og se hvad de siger til det. Jeg forstår ikke hvordan Semler kan sige at du vil fraskrive Skoda Brøndby som ansvarlig hvis du kører et andet sted hen for en (delvist) uvildig second opinion?
Og hvis de vil fikse fejlene så er det vel fint? Så behøver du ikke komme til Skoda Brøndby igen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 8. apr 2019, 14:01

Så uanset hvad man gør som kunde kan man ikke lade handlen ophæve. Man har bare ikke en sag. Det bilen fejler, er ikke en samlet fejl, det er flere små fejl der ikke kan behandles som en samlet ting men deles ud i små bider for at gøre det lettere/mere overskueligt for forhandleren at "bortforklare" de fleste af dem. Og dem der så er virkelig alvorlige, feks at bilen sætter ud og ikke vil køre, det er så "ekeltstående" tilfælde der ikke i sig selv er nok til at tage bilen retur.
Men gæt engang kære forhandlere..... Som kunde opleves en bil med fejl/mangler ret meget som en samlet enhed.

Og ja, HansH har ret, vi er færdige med den bil. Vi har ikke haft andet en brok og bøvl med den siden vi hentede den d 04-01 og vi er ved at gå under herhjemme fordi vi har brugt en mildelsvær formue på noget der "samlet set" i vores perspektiv ikke fungere som det skal. Og ikke udfylder den funktion det var tiltænkt.
Den med at gå andre steder hen og få "løst" problemerne dur jo ikke når vi i første omgang vil have handlen til at gå retur. Iøvrigt vil de andre værksteder jo ikke røre bilen fordi der er startet garantisag op på den i Brøndby. Så vi er stavns bundet til et værksted der opkræver 625kr pr fejlsøgningsopstart.
Virkelig fed kundeservice Skoda, SMC, VAG.

Besvar

Tilbage til "Erfaringer med forhandlere"