AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Besvar
jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af jcn » 15. apr 2019, 17:15

Hej alle sammen.

Min Touran 2016 1.6TDi BMT meldte i dag, at AdBlue tanken snart var tom, så jeg havde 1000km til at fylde op.

Så langt så godt...

Men i instrumentet stod der til min undren, at der minimum skulle påfyldes 3.5liter og maksimum 3.5 liter ...altså det samme??
Ved faktisk påfyldning kunne der lige præcis være 3,5 liter... Så løb den over ...men den siger samtidig at der kun er AdBlue til 1000km mere?!?
Efter påfyldning viser instrumentet stadig samme melding:
AdBlue.jpeg
AdBlue.jpeg (74.47 KiB) Vist 6913 gange
Mystisk!?
Sensoren havde altså fuldstændig ret i at der kun kunne være 3.5 liter - jeg mente heller ikke at det var så længe siden der var fyldt på, men man glemmer jo hurtigt i min alder...
Men selvom sensoren har styr på mængden i tanken, så melder bilen at der kun er AdBlue til 1000km mere....

What to do?
Nogen der har oplevet lignende? Jeg kan ikke finde noget ved søgning der minder om.

På forhånd tak - og god Påske :)

Jens Christian

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af jcn » 15. apr 2019, 19:50

Har lige haft testeren på:
Umiddelbar fejlkode:
26628 - Reduktionsmiddel
P20E9 00 [237] - Tryk for højt
Fejllampe aktiveret - Bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryseramme:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 2
Fejlhyppighed: 1
Kørestrækning: 333593 km
Dato: 2019.04.15
Tid: 15:39:18
_____________
Måleværdier, som jeg lige kan se er relevante:
IDE03241 Status for reduktionsmiddel tankniveau Ok.
IDE05232 Reduktionsmiddel niveaustand 97.05 %
IDE05630 Reduktionsmiddel tankniveau: rå værdi 0.00 %
IDE10241 Reduktionsmiddel: pumpemodul: relativt tryk: beregnet 0 hPa
IDE10246 Reduktionsmiddel: tankvolumen: faktisk værdi: filtreret 11900 ml
IDE10247 Reduktionsmiddel: tankvolumen: faktisk værdi: beregnet 11.89 l
IDE10248 Reduktionsmiddelpumpe: offsetfaktor: beregnet 1.000
IDE10249 Reduktionsmiddel: sensor for tankindhold: faktisk værdi 127.0 mm
IDE10250 Reduktionsmiddel: returpumpe: adapteret taktvolumen 0.038 ml
IDE10251 Reduktionsmiddelpumpe: målt modstand 4301 mOhm
_________________

Den ved altså godt at tanken er fuld (97,05%)
Men samtidig viser den "rå værdi" 0,00%
...burde det ikke være samme sensor?
Eller er det mere i retning af pumpen man skal kigge?

Håber nogen har lidt viden og erfaring at dele du af :-)
Mvh
Jens Christian

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af jcn » 16. apr 2019, 20:21

Jeg synes ikke jeg kan finde så mange eksempler på andet end tidligere Sharan og Touareg modeller.
Her er der beskrevet en nulstilling ved at hive sikringen til adblue systemet mv.
F.eks. denne:
https://www.youtube.com/watch?v=fi_eggXoDcw

Det er ikke lykkedes mig at finde en komplet sikringsoversigt for Touran'en.
Er der nogen af jer der ligger inde med sådan en, så jeg kan finde den rette sikring?
Så kan jeg prøve samme metode.

Bilen er Touran 2016 1.6TDI BMT.

Takker :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af HansH » 16. apr 2019, 20:59

Prøv lige som det første at hakke dit stelnr ind på denne side:
https://vw-bordbuch.de/welcome?lang=de-DE

Det er self på tysk, men mon ikke det skulle være muligt at tyde en sikringsoversigt..
Hvis ikke det dur, så sig til - så skal jeg gerne forsøge Elsawin.
These users thanked the author HansH for the post:
jcn
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af jcn » 16. apr 2019, 21:16

Das funktioniert desværre ikke :-)
Siden melder at bilen ikke er udleveret/solgt i Tyskland, så ingen info.

...må se om man kan finde et tysk stelnummer?!

Ellers må du (eller andre) meget gerne hjælpe med oversigt.
Ruller på (cykel-)ferie imorgen, så hjemme igen til at forsøge nyt i weekenden.

Tak indtil videre.
Mvh
Jens Christian

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af Allanxx » 17. apr 2019, 07:25

Er det det de kalder reducing agent?
For så må det være sikring sc1 og sc20
Vedhæftede filer
ScreenHunter_05 Apr. 17 08.16.jpg
ScreenHunter_05 Apr. 17 08.16.jpg (102.1 KiB) Vist 6759 gange
ScreenHunter_05 Apr. 17 08.17.jpg
ScreenHunter_05 Apr. 17 08.17.jpg (127.07 KiB) Vist 6759 gange
ScreenHunter_06 Apr. 17 08.17.jpg
ScreenHunter_06 Apr. 17 08.17.jpg (81.62 KiB) Vist 6759 gange
ScreenHunter_07 Apr. 17 08.17.jpg
ScreenHunter_07 Apr. 17 08.17.jpg (87.11 KiB) Vist 6759 gange
ScreenHunter_07 Apr. 17 08.18.jpg
ScreenHunter_07 Apr. 17 08.18.jpg (110.2 KiB) Vist 6759 gange
ScreenHunter_08 Apr. 17 08.19.jpg
ScreenHunter_08 Apr. 17 08.19.jpg (53.25 KiB) Vist 6759 gange
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af jcn » 17. apr 2019, 07:58

Ja, det er det 👍
Så tusind tak :-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af HansH » 17. apr 2019, 08:34

Allanxx har formodentlig leveret den nødvendige information, men her er udtræk om sikringer fra Elsawin på en 2016 Touran salgstype 5T143Z
Bilen er produceret 09-02-2016 så de afsnit der gælder er dem med overskriften "Ab September 2015".
Selv om det er en tidligere taxa, så har den ikke PR-koder med specielt taxa-udstyr.
fwiw...
Vedhæftede filer
2016_Touran_Sikringsoversigt.pdf
(1.15 MiB) Downloadet 73 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af jcn » 17. apr 2019, 08:49

Tusind tak :-)
...jeg prøvekørte den inden udstyret blev pillet ud, så taxa har den været med sikkerhed :-)
Tak igen -arbejder videre på det i weekenden.

Jens Chr

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af jcn » 20. apr 2019, 08:27

Så er det mig igen - fik VCDS på igen og leget lidt med bilen - dog uden den store succes, så håber at I kan hjælpe mig videre:

Videoen ovenfor med Touareg'en fandt jeg ud af er svær at matche op mod min 2016 MQB-bil.
De nævnte kanaler osv. matcher ikke (vel ikke så mærkeligt).

Jeg forsøgte at hive de to reduktionsmiddelsikringer, sætte tænding på, sikringer på plads, slette fejlkoder -men bilen siger stadig 1000km til jeg ikke kan starte motoren igen.

Efter en prøvetur på 17km er der ingen ændring.
Dog er denne fejlkode retur i bilens computer:
"26627 - Reduktionsmiddel
P20E9 00 [101] - Tryk for højt"

Så tog jeg de måleværdier ud, som jeg tænker er relevante:
IDE03241 Status for reduktionsmiddel tankniveau Ok.
IDE03241-ENG127378 Status for reduktionsmiddel tankniveau-Test_Program_UDC st U Tnk Lvl st UBYTE 3
IDE03386 Langvarig tilpasning af reduktionsmiddeldosering 1.00
IDE04099 Reduktionsmiddel dosering Addt. vurdering/krav:0/0 L/h / Addt. tank niv.:99 %
IDE05232 Reduktionsmiddel niveaustand 96.30 %
IDE05630 Reduktionsmiddel tankniveau: rå værdi 0.00 %
IDE10241 Reduktionsmiddel: pumpemodul: relativt tryk: beregnet 6310 hPa
IDE10246 Reduktionsmiddel: tankvolumen: faktisk værdi: filtreret 11900 ml
IDE10247 Reduktionsmiddel: tankvolumen: faktisk værdi: beregnet 11.89 l
IDE10249 Reduktionsmiddel: sensor for tankindhold: faktisk værdi 125.0 mm
IDE10250 Reduktionsmiddel: returpumpe: adapteret taktvolumen 0.038 ml
IDE10251 Reduktionsmiddelpumpe: målt modstand 4286 mOhm
IDE10579-ENG57549 Reduktionsmiddelsystem: trykopbygning: aktiveringsbetingelser-Bits 0-7 255
IDE10579-ENG57549 Reduktionsmiddelsystem: trykopbygning: aktiveringsbetingelser-Bits 0-7 0
IDE10878 Resterende kilometertal til reduktionsmiddelmangel: visning 10391.50 km
IDE10879 Føler for tankindhold: reduktionsmiddel: normeret 99.13 %
IDE10921-ENG57549 Reduktionsmiddelpumpe: antal takter-Bits 0-7 166
IDE10921-ENG57549 Reduktionsmiddelpumpe: antal takter-Bits 0-7 0
IDE11219 Reduktionsmiddelindsprøjtningsmængde: foreskr. værdi 0.0 mg/s
IDE11220 Reduktionsmiddelsystem: aktuel status COSCR_PRESSURECTL
IDE11250 Reduktionsmiddel-kvalitetssensor: temperatur: råværdi -273.1 °C
IDE11448 Reduktionsmiddelovertryk: diagnosefremskridt 0.5 %
IDE11449 Reduktionsmiddelundertryk: diagnosefremskridt 1.5 %

Undringer:
Niveaustand 96,30% (altså helt fyldt)
tankniveau rå værdi 0,00% (hmmm...)
Resterende kilometer til at den mangler: visning 10391,50km (viser 1000km til motoren ikke kan startes!!)
indsprøjtningsmængde: foreskr. værdi 0.0mg/s (er det normalt!?)
Temperatur råværdi: -273,1 C (er det normalt!?)

Som nævnt tidligere kom fejlen den anden dag, hvor den skriver 1000km. til motoren ikke kan startes.
I displayet kunne aflæses, at der både max og min kunne påfyldes 3,5 liter -hvilket stemte med virkeligheden. Tanken var altså IKKE tom.
Efter påfyldning stadig samme melding om 1000km til motoren ikke kan startes -dog beder den ikke længere om 3,5 liter AdBlue i displayet.
Sensoren for niveauet virker altså godt nok - men hvad hulen for den så til at påstå, at der kun er 1000km. til en død bil?!?

Nogen der har et bud? :-)
På forhånd tusind tak!

Mvh
Jens Christian

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af jcn » 21. apr 2019, 17:45

Nogle gange må man bare undres...
I går aftes ville bilen stadig "gå død" efter 900km - men her til morgen er meldingen væk og alt virker som normalt.
Den beder ikke om mere AdBlue og den melder 10.xxxkm rækkkevidde på tankens indhold.

Så alt er gået i sig selv natten over...

Årsag? Nobody knows! -jeg gør i hvert tilfælde ikke! :-)

Men det piner mig stadig, at den meldte fejlen, selvom der kun var brugt 3,5 liter AdBlue fra tanken.
Spændende om det sker igen - ellers finder jeg nok aldrig ud af årsagen til det...

Mvh
Jens Christian

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af jcn » 20. maj 2020, 09:31

Hej alle sammen.

Her til morgen melder vores 2016 Touran 1.6TDi BMT pludselig fejl på Adblue systemet og "ingen motorstart om 1000km".

Bilen er tidligere taxa, så den har pt. kørt 355.000km :-)

Fejlen står i instrumentbordet, men VCDS viser ingen fejl, som har relation til motor/Adblue eller noget der bare minder om...??
Selvom jeg sletter alle fejl med VCDS melder den fejl med det samme man sætter tænding på bilen.
Jeg har forsøgt at køre en tur, så den blev godt varm. Stadig samme fejl -også efter at have standset og taget tændingen af. Ved tænding er fejlen der fortsat.

...hmm.. what do to?

Jeg kan ikke se nogen fysiske utætheder (krystalisering) nogen steder.
Der er masser af Adblue i tanken.

Men hvor skal man lede? Hvis det var en sensorfejl, så burde der vel være en fejl man kan se med VCDS? Det undrer mig at den kan melde fejl i instrumentbordet uden at der bliver lagt en fejl i VCDS.

Er der nogle sensorer/parametre, som jeg kan checke med VCDS ?

Har I nogen gode bud? :-)

På forhånd tak.
Mvh
Jens Christian

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af AAMS » 20. maj 2020, 19:05

En temperatur sensor der viser under det absolutte nulpunkt lyder som en sensor der ikke virker.
Det man siger, er man selv

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af jcn » 20. maj 2020, 19:09

Hej AAMS - jeg skulle lige fange, hvad du mente...
Det er gamle udlæsninger længere oppe i tråden, som du har set.

Jeg har ikke set på målinger, men blot konstateret, at der ikke lagres en fejl jeg kan se med VCDS -selvom bilen laver stor advarsel i instrumentbordet... Det undrer mig....

Samtidig søger jeg nogle konkrete ting jeg kan checke - sensorværdier osv.... men hvilke og hvor?

Takker -og god forlænget weekend til alle, der er så heldige :-)

Jens Christian

kasperv
Nyt medlem
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: VJ Auto
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af kasperv » 20. maj 2020, 20:00

Tjek vedr software opdateringer fra vw ...

Evt kombineret med udskiftning af NOx sensor

Kasper VJ

383CI
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vest for Hobro
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af 383CI » 20. maj 2020, 21:02

På nogle af firmates lastbiler er det en dødssynd at "sjat tanke" AdBlue.
Det er, som jeg kan regne det ud, en kapitalsiv føler der måler niveauet i tanken. Den bliver forvirret på et eller andet tidspunkt, så er der tivoli i instrumentet og problemer med at køre inden den bliver nulstillet. AdBlue eller ej i tanken.

Så måske kan din være blevet forvirret hvis det er samme følertype, så første forsøg kunne være at pille sikringen ud som beskrevet, eller rygge batteriet af en rimelig tid, og se om niveaumåleren kommer til sig selv.
383CI

2002 VW Lupo R3 1,2 3L Stabil til hverdag. 3,2/100km +600k km. Stabil og optimeret til små 100hk.
1968 Dodge Charger V8 383CI (6,3L) 22/100km. På lift
1969 Buick Elektra 225 cab, V8 430CI (7,0L) 20/100km. Bidrager til den globale opvarmning.

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: AdBlue fejl - sensorfejl måske?

Indlæg af jcn » 22. maj 2020, 10:28

...sjovt...
I går satte vi afsted hjemmefra med campingvognen. Samme AdBlue fejl.
Men efter ca 15min på motorvejen forsvandt fejlen og er ikke kommet igen...?! :)
Jeg er spændt på at udlæse fejl når vi er hjemme igen.

Jens Chr

Besvar

Tilbage til "Motor"