ventilparaplyer eller tætningsringe, ventilarme

Besvar
Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

ventilparaplyer eller tætningsringe, ventilarme

Indlæg af Huke » 2. jul 2019, 08:16

Hej Eksperter
Jeg tror at min 1.9 tdi, 66 kw, PD, BRU, Touran bør have nye ventilparaplyer. Ryger blåt om morgenen og hvis den har stået nogle timer. Den bruger ikke meget motorolie. Og den kører som en drøm.

Kan nogen anbefale mig en reparatør i Jylland, som har erfaring med den operation, og som kan gøre et godt stykke arbejde?

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: ventilparaplyer eller tætningsringe, ventilarme

Indlæg af cnp-vag » 4. jul 2019, 18:26

Huke skrev:
2. jul 2019, 08:16
Hej Eksperter
Jeg tror at min 1.9 tdi, 66 kw, PD, BRU, Touran bør have nye ventilparaplyer. Ryger blåt om morgenen og hvis den har stået nogle timer. Den bruger ikke meget motorolie. Og den kører som en drøm.

Kan nogen anbefale mig en reparatør i Jylland, som har erfaring med den operation, og som kan gøre et godt stykke arbejde?
Det er en ret banal operation som med fordel kan laves samtidig med et tandremsskift da knastakslen skal afmonteres.

For nogle år siden gjorde jeg det selv på en 1.8 ADZ (benzin) uden at afmontere toppen men blot sætte trykluft på cylinderne mens ventilfjedrerne var afmonteret.

På benzinmotorer sætter man trykluft på cylinderne gennem tændrørshullet. Om det er muligt at gøre det samme gennem hullet til gløderørene og om de overhovedet kan afmonteres uden at det bliver en kæmpe operation er måske et åbent spørgsmål som mest handler om den aktuelle motor.

Men det korte af det lange er at jeg vil mene at enhver udlært automekaniker burde kunne løse opgaven.

Mvh
cnp-vag

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: ventilparaplyer eller tætningsringe, ventilarme

Indlæg af Huke » 5. jul 2019, 04:08

Tak for godt seriøst svar. Må jeg spørge, om din reparation hjalp, jeg formoder, at din motor røg noget ved koldstart? Forsvandt symptomerne? Så vidt jeg ved er der andre problemer (stempelringe, cylinderforinger mm), som kan give lignende symptomer? Hermed mener jeg øget motorolieforbrug og blå røg ved start af ikke varm motor?

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: ventilparaplyer eller tætningsringe, ventilarme

Indlæg af cnp-vag » 5. jul 2019, 06:20

Huke skrev:
5. jul 2019, 04:08
Tak for godt seriøst svar. Må jeg spørge, om din reparation hjalp, jeg formoder, at din motor røg noget ved koldstart? Forsvandt symptomerne? Så vidt jeg ved er der andre problemer (stempelringe, cylinderforinger mm), som kan give lignende symptomer? Hermed mener jeg øget motorolieforbrug og blå røg ved start af ikke varm motor?
Da jeg skiftede ventilstammepakningerne havde motoren kørt 360.000 km og brugte ca. 1 liter olie på 3.000 km. I dag har motoren kørt knap 480.000 km og bruger ca. 1 liter olie på 15.000 km (med samme kørselsmønster).

Ligeså interessant er det at før operationen var olien helt sort ved olieskift hver 15.000 km hvor den i dag stadig er brun og kun er blevet en smule mørkere end ny olie. Dette er en benzinmotor så her skal olien ikke blive sort som det ikke kan undgås på en dieselmotor.

Inden ventilstammepaningerne blev skiftet kunne jeg umiddelbart efter motoren blev startet se et blåligt skær over udstødningsrøgen. Hvis jeg selv startede bilen kunne jeg ikke nå ud for at se det, men når en anden startede kunne jeg tydeligt se at røgen var blålig de første par sekunder.


Jeg brugte nogle hundrede kroner i Biltema på en adaptor til at koble trykluft på tændrørshullet og en fjederspænder så jeg kunne løsne ventilfjedrene og så mener jeg at huske at de 8 ventilstamepakninger kostede under 100 DKK, så det var en ganske billig omgang.

Ud over de 45 minutter jeg plejer at bruge på at skifte tandrem på den motor, mener jeg at huske at jeg brugte yderligere et par timer på at afmontere tandremshjulet på knastakselen, afmontere knastakselen og de hydrauliske ventilløftere (som stadig er originale og aldrig har afgivet en klaprende lyd) inden jeg for én ventil ad gangen afmonterede de to ventilfjedre og skiftede ventilstammepakningen. herefter var det bare at samle det hele i modsat rækkefølge.

Mvh
cnp-vag

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: ventilparaplyer eller tætningsringe, ventilarme

Indlæg af Huke » 5. jul 2019, 08:13

Meget interessant og spændende beretning. Min 1.9 tdi 66 kw 90 hk BRU har kørt 396 000. Købt fra ny i nov 2005. Alle service overholdt hos vw. Den kører godt og har ikke rust i bærende dele eller iøvrigt, da den løbende er Pava behandlet. Jeg vil gerne beholde den. Jeg har et tilbud fra vw på henholdsvis 11600 i DK og 1220 Euro i Tyskland. Flensburg. De piller topstykket af. Men jeg har godt hørt om trykluftmetoden. Ved ikke om den kan bruges gennem gløderørshullerne.

Den ryger blåt ved start af kold motor og bruger lidt mere olie end den altid har gjort.

Min frygt er, at jeg lader reparationen foretage, men så stadig har symptomerne, fordi årsagen var en anden.

Man kan jo desværre ikke se de små pakninger som tyskerne kalder Ventilschaftdichtungen med det blotte øje og på forhånd afgøre om de er slidte og utætte.

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: ventilparaplyer eller tætningsringe, ventilarme

Indlæg af Huke » 5. jul 2019, 11:56

Kunne tænke mig at høre, hvad eksperterne herinde mener om det at køre med slidte (tørre, utætte) "ventilparaplyer" og et let øget olieforbrug. Bilen har helt fra ny haft et moderat olieforbrug - nu er det så lidt øget.

Er det at køre med slidte "paraplyer" noget, der på kort tid ødelægger en motor med et højt kilometertal? (396000 km). Eller kan man godt køre med det et årstid indtil bilen måske alligevel står til at blive skiftet ud? Jeg kører vel 25000 - 30000 km pr år?

På forhånd tak for jeres bud på spørgsmålet

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: ventilparaplyer eller tætningsringe, ventilarme

Indlæg af mojo » 5. jul 2019, 15:30

Hvis den ikke bruger vildt meget olie så lad da være med at gøre noget ved det.

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: ventilparaplyer eller tætningsringe, ventilarme

Indlæg af cnp-vag » 5. jul 2019, 21:51

Huke skrev:
5. jul 2019, 11:56
Kunne tænke mig at høre, hvad eksperterne herinde mener om det at køre med slidte (tørre, utætte) "ventilparaplyer" og et let øget olieforbrug. Bilen har helt fra ny haft et moderat olieforbrug - nu er det så lidt øget.

Er det at køre med slidte "paraplyer" noget, der på kort tid ødelægger en motor med et højt kilometertal? (396000 km). Eller kan man godt køre med det et årstid indtil bilen måske alligevel står til at blive skiftet ud? Jeg kører vel 25000 - 30000 km pr år?

På forhånd tak for jeres bud på spørgsmålet
Hvis du kun regner med at beholde bilen et års tid endnu skal du ikke bruge penge på at få det lavet.

Den næste ejer vil sikkert være glad for at du gjorde det, men kun hvis du husker at fortælle det og du får aldrig pengene igen ved salg.

Så med mindre du selv laver arbejdet og synes det er lidt sjovt at rode med så lad være. Det vil være spild af penge.

Mvh
cnp-vag

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: ventilparaplyer eller tætningsringe, ventilarme

Indlæg af Huke » 6. jul 2019, 00:31

Jeg har ikke den fornødne viden og det fornødne håndelag, men jeg ville synes, at det ville være sjovt at arbejde med. Jeg er meget glad for den gamle diesel fra før skandaletiden.

Bilen skal synes oktober 2019, og så tænker jeg, at den skal sælges oktober 2020.

Hvis bilen for alvor begynder at få symptomer, så skal det laves. Den bruger p.t. ca 500 ml 5w30 Longlife på 1000 km.

Mange tak for svarene herinde.

Besvar

Tilbage til "Motor"