Holdbarhed på EA288 motor

Besvar
Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af tuxx » 4. sep 2019, 18:41

Hey,

Har kig på noget VAG diesel. Vi skal beholde den i 5-7 år og dem vi har kigget på nærmer sig 150000km på tælleren.

Vi kører ca. 25000km om året i den. Dvs. efter 5 år har den rendt 275000 og efter 7 år en god sjat over 300000.

Burde det være et issue? Den er med DSG6 hvis det har noget at sige.
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af vartaz » 4. sep 2019, 19:29

Jeg har lige købt en i samme kombi med 180km på klokken. Regner med at køre i den i fem år.
Min vens har gået 325.000 men hsr fæet skiftet følgende
Dyser (dieselgate)
Krumtap?
Kobling og svinghjul
Ellers kærer den bare og den er endda tunet.
Cffb er en stærk motor

Markhh
Medlem
Indlæg: 625
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af Markhh » 4. sep 2019, 20:16

Nu er det bare sådan at en ea288 ikke og aldrig kan blive en cffb.
Den du referere til er en ea189 som også er omfattet af diesel The som du selv beskriver.

Trådstarter snakker om en heeeeelt anden motor og motor type.

Syntes umiddelbart det er en fin motor, du kan dog godt forvente at en vandpumpe der sætter sig fast (eller blænden der på), egr køler der bliver utæt og ladeluft køler ligeså men faktisk ikke de store problemer vi har med de motorer syntes jeg

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af tuxx » 4. sep 2019, 20:19

Det lyder som nogle smårep jeg godt selv kan klare.

Tanken går lidt på, om man skal ofre det ekstra for en som kun har gået omkring de 120kkm istedet for de 150kkm...? Jeg synes bare at om 5-7 år, så virker det lidt ligegyldigt om den har gået 30kkm fra eller til... men det er selvfølgelig ikke ligegyldig hvis den brækker sig lige inden 300kkm :D
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af vartaz » 4. sep 2019, 20:27

My bad ea288 er en tak nyere motor ... sorry
Den er dog også omfattet af dieselgate.

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af tuxx » 4. sep 2019, 20:31

vartaz skrev:
4. sep 2019, 20:27
My bad ea288 er en tak nyere motor ... sorry
Den er dog også omfattet af dieselgate.
Sikker det på det? Ifølge det store "indernet", så lader det til "kun" at omfatte den gamle.. men jeg vil nu ikke lægge hovedet på blokken. Jeg kan bare kun finde at det omfatter Euro5-motoren, altså EA189
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af HansH » 4. sep 2019, 21:00

EA288 er ikke berørt af dieselgate.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af jcn » 5. sep 2019, 19:14

Vi kører EA288 i vores Touran.
Den har kørt 300.000 som taxa og nu op til 343.000 som vores privatbil.
Det eneste der er skiftet er en utæt egr køler (under garanti, da den kørte taxa) og så et nyt batteri.
Jeg synes personligt det er imponerende :-)

Godt tilfreds og en anbefaling her fra!

Jens Chr :-)

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af tuxx » 5. sep 2019, 19:29

'amen altså... så ender det jo nok med sådan en bandit :) Så skal den rette bil blot findes og importeres. Den store jagt sætter igang!
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af Huke » 6. sep 2019, 08:51

Jeg mener også, at kun EA 189 er omfattet af Dieselgate i egentlig forstand, men tysk presse skriver, at EA 288 renser udstødningsgassen inden for et såkaldt "Thermofenster". Den omgivende temperatur skulle således have indflydelse på i hvor høj grad udstødningen renses.
Ifølge tysk presse har VAG indrømmet dette.

Lad mig understrege, at jeg er helt uden viden om, hvorvidt dette Thermofenster princip spiller nogen rolle for motorens holdbarhed. Jeg har ene og alene min "viden" fra tysk presse.

Nogen der ved mere om dette Thermofenster fænomen på EA 288?

Har det noget på sig?

Mvh Huke
Senest rettet af Huke 6. sep 2019, 09:02, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af HansH » 6. sep 2019, 09:01

Huke skrev:
6. sep 2019, 08:51
Jeg mener også, at kun EA 189 er omfattet af Dieselgate i egentlig forstand, men tysk presse skriver, at EA 288 renser udstødningsgassen inden for et såkaldt "Thermofenster". Den omgivende temperatur skulle således have indflydelse på i hvor høj grad udstødningen renses.
Ifølge tysk presse har VAG indrømmet dette og har i Tyskland fået bøder herfor.

Lad mig understrege, at jeg er helt uden viden om, hvorvidt dette Thermofenster princip spiller nogen rolle for motorens holdbarhed. Jeg har ene og alene min "viden" fra tysk presse.

Nogen der ved mere om dette Thermofenster fænomen på EA 288?

Har det noget på sig?

Mvh Huke
Regelsættet, der beskriver kravene til bilens system til efterbehandling af udstødningsgas, indeholder et "smuthul".
Smuthullet beskriver, at bilproducenten har lov til at lukke for EGR-recirkulationen af udstødningsgas, hvis det ".... sker for at beskytte bilens komponenter".
Med andre ord - hvis en helt ekstrem situation opstår, og hele l****** er ved at brænde sammen el lign, så har producenten lov til at trykke på nødknappen og stoppe tilbageføringen af udstødningsgas.

I forbindelse med optrevlingen af dieselgate, fandt man ud af at stort set alle bilproducenter - ikke kun VW - over en bred kam, har "fortolket" denne nødklausul ud i det ekstreme, og anvendt den som undskyldning for at lukke for EGR'en under forhold der på ingen måde er kritiske.

Et kendt problem med tilbageføring af udstødningsgas er udetemperaturen.
Ved lave udetemperaturer, dannes der kondens når den varme EGR-luft passerer tilbage gennem EGR-kanal og indsugning.
Denne kondens forbinder sig med sodpartikler og afsætter en (over tid) dræbende blanding af "våd" koks i systemet.

Dette forhold benytter bilproducenterne til at sige, at når udetemperatur er lavere end 17 grader (det er den tærskel VW anvender, ved ikke med de andre.. men ca det samme), så er der risiko for at beskadige vitale komponenter i motoren. Derfor lukker vi for EGR !
Eller sagt på en anden måde - vi åbner KUN for EGR, hvis udetemp er over 17 grader.
Dette er en fortolkning helt ude af proportioner med de reelle problemer, og er et klokkeklart misbrug af den nødklausul regelsættet rummer.

Men... som bekendt, så længe dommeren ikke dømmer frispark, så er der ikke frispark :)
Eller sagt på en anden måde - så længe de myndigheder, der skulle fange dette misbrug ikke opdagede det, eller satte kikkerten for det blinde øje, så spiller klaveret.

Tilbage til EA288:
Det passer med stor sandsynlighed, at logikken på EA288 også anvender das Thermofenster til at lukke ned for efterbehandlingen.
Men det skal man som bilejer kun se som noget positivt. Dvs noget livsforlængende, i forhold til det oprindelige spgs.mål mht. EA288 holdbarhed.
At det så er på bekostning af NOx udledning, det er en anden snak. Tråden her omhandler holdbarhed.
These users thanked the author HansH for the post:
Huke
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af Huke » 6. sep 2019, 09:17

Jeg må lige korrigere det jeg i mit indlæg skrev om, at VAG skulle have fået bøder i Tyskland for brug af Thermofenster

Det fremgår ikke, ser jeg ved genlæsning af tysk presse, men det fremgår, at VAG ved en retssag i Wuppertal har indrømmet, at de har brugt Thermofenster-princippet i EA 288.

Tripel3
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 3. jan 2018, 23:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af Tripel3 » 19. sep 2019, 08:56

Bilen erkender at den er på prøvefelt og der sættes ekstra køling iværk da den jo holder stille. Det er ikke noget med manipulation at gøre men sund fornuft. Har også læst i tyske medier om det og myndighederne har lukket den ned(KFA hedder det oversat bil amt). Det var en and😳

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af HansH » 19. sep 2019, 09:13

Tripel3 skrev:
19. sep 2019, 08:56
Bilen erkender at den er på prøvefelt og der sættes ekstra køling iværk da den jo holder stille. Det er ikke noget med manipulation at gøre men sund fornuft. Har også læst i tyske medier om det og myndighederne har lukket den ned(KFA hedder det oversat bil amt). Det var en and😳
KBA = Kraftfahrt Bundesamt :)

Spørgsmålet går ikke på om termovinduet benyttes i EA288 eller ej. Det gør det, hvilket du også skriver.

Spørgsmålet går derimod på, om VW i overdreven grad udnytter denne escape klausul til også at lukke ned for efterbehandling af udstødningsgas i det tyskerne kalder "Realbetrieb" - dvs daglig kørsel ude på vejen.
I samme øjeblik bilen opfører sig anderledes, afhængig af om den er på prøvestand eller om den er i "Realbetrieb", så ændrer sagen sig. Så defineres mekanismen som en "Abschalteinrichtung", og en sådan er ulovlig.

Det er altså en vigtig pointe at holde fast i, at VW på ingen måde benægter at termovinduet er der.
Striden går på hvorvidt det kun benyttes til hvad det er tiltænkt, eller om VW også lige tager den et skridt eller to videre.
Lidt ligesom når du i minigolf har lov til at flytte kuglen ud fra banden, så du kan komme til at slå dit slag. Ja - du må flytte den ud fra banden... men du må ikke flytte den 1 meter tættere på hullet! Vi kender nok alle typen der prøver.. :)

Det er også på sin plads lige at fastslå, at dette har intet med køling at gøre.
Det handler om efterbehandling af udstødningsgas, dvs specifikt i EA288' tilfælde : hvor meget AdBlue der tilsættes.

Disse artikler omtaler emnet. De to af dem er helt nye (september 2019).
Det nederste link er fra juni 2019, hvor den fortæller at T6 er indkaldt til opdatering pga. dette.
I min optik er der ikke tale om en and. Jeg tror at VW - også i EA288 - strækker grænserne for hvad termovinduet må bruges til.

https://rechtecheck.de/vw-abgasskandal- ... er-ea-288/
https://www.bild.de/auto/auto-news/auto ... .bild.html
https://www.gansel-rechtsanwaelte.de/sc ... bgaswerten
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Tripel3
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 3. jan 2018, 23:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af Tripel3 » 19. sep 2019, 12:53

Du har ret men sidst for et par dage siden blev det refereret at KBA ikke havde fundet den der ulovlige afbrydelse af rensningen
Så der kommer ikke mere om det
Der er ingen nyheder her aktuelt efter Herbert D kommenterede sagen ellers må du gerne informere

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af HansH » 19. sep 2019, 12:55

Tripel3 skrev:
19. sep 2019, 12:53
Du har ret men sidst for et par dage siden blev det refereret at KBA ikke havde fundet den der ulovlige afbrydelse af rensningen
Interessant, kan du underbygge det med links / kildehenvisning ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Tripel3
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 3. jan 2018, 23:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af Tripel3 » 19. sep 2019, 14:52

Læs focus online vælg auto er idag 2 nyhed fra oven

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Holdbarhed på EA288 motor

Indlæg af HansH » 19. sep 2019, 21:39

Tripel3 skrev:
19. sep 2019, 14:52
Læs focus online vælg auto er idag 2 nyhed fra oven
Det må være denne artikel du refererer til ?
https://www.focus.de/auto/news/abgas-sk ... 52423.html

I denne artikel er Thermofenster slet ikke nævnt.
Som jeg læser det, handler denne artikel for langt størstedelens vedkommende om den logik i softwaren, som er i stand til at genkende om bilen befinder sig i en testcyklus eller ude i normal drift på vejen - dvs "Prüfstanderkennung".
Med andre ord - det man kender som en (ulovlig) Abschalteinrichtung.

Thermofenster og Prüfstanderkennung er to forskellige ting i ECU'ens software, og de har ikke umiddelbart noget med hinanden at gøre - andet end at de begge kan gå ind og påvirke efterbehandlingen af udstødningsgas.

I nærværende tråd har jeg kun koncentreret mig om Termovinduet, og jeg kan ikke se at der noget sted i den refererede artikel står, at termovinduet ikke længere skulle findes i ECU'ernes software.

Artiklen du refererer til, koncenterer sig om Prüfstanderkennung, og sår tvivl om hvorvidt denne funktion stadig findes/bruges. VW har (naturligvis) stort incitament til at fastslå, at dette ikke er tilfældet. Uvildige eksperter mener til gengæld, at meget tyder på at der stadig er lusk med i spillet, hvilket også underbygges af de dokumenter SRW er kommet i besiddelse af.
Som jeg læser artiklen, slutter den af med at konkludere ... at der ikke kan drages en éntydig konklusion.

Men lad os holde fast i, at det kun er Thermofenster vi hidtil har drøftet her i tråden, indtil du selv bragte Prüfstanderkennung ind i debatten.
Og det er to forskellige ting.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Motor"