På de fleste rene el biler er bremser af en anden legering så de ruster meget mindre..
Har haft Tesla og nu E Tron
På de fleste rene el biler er bremser af en anden legering så de ruster meget mindre..
Hvor længe har du haft Tesla og e-tron?AU-R8 skrev:På de fleste rene el biler er bremser af en anden legering så de ruster meget mindre..
Har haft Tesla og nu E Tron
3 år Trsla og 1,5 måned E TronBrianDS skrev: ↑10. sep 2019, 11:45Hvor længe har du haft Tesla og e-tron?AU-R8 skrev:På de fleste rene el biler er bremser af en anden legering så de ruster meget mindre..
Har haft Tesla og nu E Tron
Forhåbentlig har du ret i at bremserne er beskyttet bedre (sandsynligvis også dyrere), men hvorfor har de så ikke brugt disse bremser på alle hybrid og elbiler?
Ok, så forstår jeg godt du ikke oplever problemerAU-R8 skrev:3 år Trsla og 1,5 måned E TronBrianDS skrev: ↑10. sep 2019, 11:45Hvor længe har du haft Tesla og e-tron?AU-R8 skrev: På de fleste rene el biler er bremser af en anden legering så de ruster meget mindre..
Har haft Tesla og nu E Tron
Forhåbentlig har du ret i at bremserne er beskyttet bedre (sandsynligvis også dyrere), men hvorfor har de så ikke brugt disse bremser på alle hybrid og elbiler?
Skal siges det ikke er sparekørsel.
Alt andet lige, er service billigere på en elbil. Her set flere beregninger for de forventede udgifter for en elbil, kan desværre ikke finde dem, men enten er det 1/2 eller 1/3 af prisen for ICE (generelt)....BrianDS skrev: ↑10. sep 2019, 05:59
Lad dig nu ikke snyde, alt andet end service på motoren er som minimum det samme.......
En kollega med en Tesla pralede godt nok med hans billige service til “kun” 6.000 kr (bilen var to år gammel 40.000 km), det svarer til det beløb jeg brugte i alt på fire år og 67.000 km i en Polo 1.6 TDI - autoriseret hos VW........
Der er stort set kun olieskift til forskel på et almindeligt service på en ICE bil og en elbil......
Det er nu den billigste Model S - før afgifterne kom til, men ja, den koster stadig næsten tre gange så meget som omtalte Polo. Sammenligner jeg så med en anden VAG som Octavia (halv pris af omtalte Model S) eller Touran (2/3 af omtalte Model S) med diesel motor, så er service omkostningerne ikke væsentlig forskellige fra Poloen - min Touran er dog dyrere i service pga. DSG6 gearkassen, det er klart. Jeg kan ikke helt se hvad indkøbsprisen på bilen har at gøre med hvad det må koste at servicere den? Hvis du har en 1.6 liters diesel i en Polo eller en Passat så er det stadig det samme der skal udføres?Thor-thor skrev: ↑10. sep 2019, 12:18Alt andet lige, er service billigere på en elbil. Her set flere beregninger for de forventede udgifter for en elbil, kan desværre ikke finde dem, men enten er det 1/2 eller 1/3 af prisen for ICE (generelt)....BrianDS skrev: ↑10. sep 2019, 05:59
Lad dig nu ikke snyde, alt andet end service på motoren er som minimum det samme.......
En kollega med en Tesla pralede godt nok med hans billige service til “kun” 6.000 kr (bilen var to år gammel 40.000 km), det svarer til det beløb jeg brugte i alt på fire år og 67.000 km i en Polo 1.6 TDI - autoriseret hos VW........
Der er stort set kun olieskift til forskel på et almindeligt service på en ICE bil og en elbil......
Derudover står du så og sammenligner serviceprisen for en bil til lidt under 1 mio (går ud fra at det er en Tesla S? (hvor der i øvrigt, så vidt jeg ved, ikke er noget krav om service for at opretholde garanti)) og en Polo 1,6tdi?
Så kan du da også lige sammenligne serviceprisen for en ICE bil til knap 1 mio. og Polo'en nu du er i gang?
Det er jo totalt pærer og bananer
OK, min erfaring er så at der som regel er en vis sammenhæng mellem nypris/klasse/mærke af bil og servicepriser. Skoda er eksempelvis i den billige ende, formentlig primært fordi man ved at de kunder har fokus på prisen, hvorimod Audi kører med højere priser, som man selvfølgelig prøver at forklarer med mere avanceret teknik etc. Men som uden tvivl også skyldes at Audi kunderne som regel har flere penge mellem hænderne og er mindre optagede af prisen.BrianDS skrev: ↑10. sep 2019, 12:24
..........Jeg kan ikke helt se hvad indkøbsprisen på bilen har at gøre med hvad det må koste at servicere den? Hvis du har en 1.6 liters diesel i en Polo eller en Passat så er det stadig det samme der skal udføres?
At garantien på en bil ikke kræver service for at blive opretholdt har intet at gøre med behovet for service - der er desværre flere der har den opfattelse at en elbil overhovedet ikke skal have service, altså bare fordi nogle producenter ikke stiller det som krav - det var egentlig den pointe jeg ville frem til med mit indlæg - så skide være med prisen nogle er billige, nogle er dyre, og sådan er det.
Har bilen soltag, så skal afløb kontrolleres og smøres, kan ikke huske hvad jeg gav sidst, men gratis var det ikke.Thor-thor skrev: ↑10. sep 2019, 12:55
Mht. elbil, hvor meget service har den så reelt brug for? Udover bremser, smøring af dørhængsler, "visuel kontrol" af undervogn mm. Personligt ville jeg ikke have noget problem med at springe service over på en elbil. Kan man selv rense/smøre bremser og gider at udføre "visuel kontrol" på diverse, så er der jo intet problem.
På ICE bilen skal der skiftes olie/filter, luftfilter, tændrør, etc. så allerede der bliver man jo træt på forhånd (og man står med potentielt svineri og affaldsprodukter)
Men uanset hvad, så er forventningen stadig at serviceudgifterne er omkring/under det halve på en elbil.....
Så springer du heller ikke over, så laver du det bare selv i stedetThor-thor skrev:
... Personligt ville jeg ikke have noget problem med at springe service over på en elbil. Kan man selv rense/smøre bremser og gider at udføre "visuel kontrol" på diverse, så er der jo intet problem.
...
Det har du ret i. Men der var pointen jo også at det kan være en fordel, hvis der ikke er krav om at få udført service på værksted, for at opretholde garanti. Da man jo så har mulighed for selv at servicere, eller evt. få et "tilfældigt" værksted til at rense/smøre bremser (i øvrigt efter behov og ikke efter et fastsat antal km/periode)...)BrianDS skrev: ↑10. sep 2019, 14:26Så springer du heller ikke over, så laver du det bare selv i stedetThor-thor skrev: ... Personligt ville jeg ikke have noget problem med at springe service over på en elbil. Kan man selv rense/smøre bremser og gider at udføre "visuel kontrol" på diverse, så er der jo intet problem....
Enig. Jeg må indrømme at "mærke snobberiet" er sat lidt på pause når det kommer til el biler for det er godt nok spændende at se hvad de forskellige kommer med! Det er lidt somom tavlen er visket ren.Nicklossi skrev:Et eller andet sted, så kunne jeg nok godt den e208, alt efter prisen.
Tjaaa den e-208 ligner nu meget nuværende portefølje hvis man kigger interiør.... Så ikke nyt som sådan vil jeg sige.Kevinff skrev: ↑13. sep 2019, 20:38Enig. Jeg må indrømme at "mærke snobberiet" er sat lidt på pause når det kommer til el biler for det er godt nok spændende at se hvad de forskellige kommer med! Det er lidt somom tavlen er visket ren.Nicklossi skrev:Et eller andet sted, så kunne jeg nok godt den e208, alt efter prisen.
Mærke snobberiet døde, da Kim købte en Zitron cactusKevinff skrev: ↑13. sep 2019, 20:38Enig. Jeg må indrømme at "mærke snobberiet" er sat lidt på pause når det kommer til el biler for det er godt nok spændende at se hvad de forskellige kommer med! Det er lidt somom tavlen er visket ren.Nicklossi skrev:Et eller andet sted, så kunne jeg nok godt den e208, alt efter prisen.
Der er da en, der har fået nej-hatten på - og den sidder godt fast.BrianDS skrev: ↑10. sep 2019, 09:00Ja, korrekt - i min bog er det dog småting, jeg har ingen tændrør i min dieselbil, luftfilter skiftes ikke så tit, og er ikke dyrt, det samme med brændstoffilter, og partikelfilteret kommer jeg ikke til at skifte i den periode jeg har bilen.Nicklossi skrev:Arh.
Der er heller ikke ret meget hverken luftfilter, brændstoffilter, tændrør, partikelfilter og alt muligt andet gøgl
Der skal nok være andre ting i elbilen der også skal serviceres, medmindre du mener at den bare skal køre til den går i stykker og så smides den væk - ligesom mange husholdningsapparater.
Umiddelbart kan man ikke se bort fra service omkostningen, selvom der er væsentlige besparelser i forhold til ICE biler.
Hvis du får ligestillet afgifterne på de to, så giver du også væsentlig mere for elbilen end en ICE bil, så spørgsmålet er om de to reelt kan konkurrere på økonomien hvis ikke afgifterne hjælper til?
Der er vist meget du ikke vedpeter w skrev:Der er da en, der har fået nej-hatten på - og den sidder godt fast,BrianDS skrev: ↑10. sep 2019, 09:00Ja, korrekt - i min bog er det dog småting, jeg har ingen tændrør i min dieselbil, luftfilter skiftes ikke så tit, og er ikke dyrt, det samme med brændstoffilter, og partikelfilteret kommer jeg ikke til at skifte i den periode jeg har bilen.Nicklossi skrev:
Arh.
Der er heller ikke ret meget hverken luftfilter, brændstoffilter, tændrør, partikelfilter og alt muligt andet gøgl
Der skal nok være andre ting i elbilen der også skal serviceres, medmindre du mener at den bare skal køre til den går i stykker og så smides den væk - ligesom mange husholdningsapparater.
Umiddelbart kan man ikke se bort fra service omkostningen, selvom der er væsentlige besparelser i forhold til ICE biler.
Hvis du får ligestillet afgifterne på de to, så giver du også væsentlig mere for elbilen end en ICE bil, så spørgsmålet er om de to reelt kan konkurrere på økonomien hvis ikke afgifterne hjælper til?
kan jeg se på hans efterfølgende indlæg.
Brian vil blive klogere. Godt han ikke er i udviklingsbranchen - ikke et sted for nej-hatte.
Jamen så kan du jo passende komme med ja-hatten og fortæl os om alle de problemer den løser - ikke miljømæssigt, men bilmæssigtpeter w skrev:I stedet for ensidigt at brokke sig over alle de mangler, der er ved elbilen, og finde på potentielle problemer ved elbilen, så kunne man også have en positiv tilgang til verdens største bilfabrikants første bud på en decideret elbil - forskellen på ja- og nej-hat.
Heldigvis har de europæiske bilfabrikanter ja-hatten på. De er i gang med at investere mere end 300 mia. kr. i elbiler. Well done. Både BMW og Ford har lige rykket deres introduktion af elbiler frem. Dejligt.
"Bilmæssigt"? Der er ikke noget der hedder bilmæssigt. En bil er et objekt, der opfylder et eller flere behov. Det kan fx. være køreglæde eller evnen til at transportere gods eller mennesker på korte eller lange distancer osv. En elbil løser en række af disse behov på ganske fin vis, akkurat som en bil med forbrændingsmotor gør det. Så er der nogle af disse behov, elbilen ikke løser ret godt, fx. større godstransport eller langdistancekørsel.
Så du siger at elbilen som bil ikke er helt på højde med andre biler, men miljømæssigt er den bedre?Dakota skrev:"Bilmæssigt"? Der er ikke noget der hedder bilmæssigt. En bil er et objekt, der opfylder et eller flere behov. Det kan fx. være køreglæde eller evnen til at transportere gods eller mennesker på korte eller lange distancer osv. En elbil løser en række af disse behov på ganske fin vis, akkurat som en bil med forbrændingsmotor gør det. Så er der nogle af disse behov, elbilen ikke løser ret godt, fx. større godstransport eller langdistancekørsel.
Men at sige elbilen er sat i verden for at løse "bilmæssige" problemer er altså fjollet. Den er sat i verden for at løse (nogle) de miljømæssige udfordringer, vi står over for med udledning af drivhusgasser globalt og forurening lokalt. Og med tiden vil elbilen også blive i stand til at opfylde de behov, den ikke gør i dag.
De har lademuligheder, billig og rigelig el, kørsel i busbaner, fordele med moms/afgift osv - vi har ingen af delene.