Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Hej VAGCARs
Muligvis fremgår det et sted herinde, men hvordan kan man - stillet over for en bil og dens papirer - se, om den er med EA 189 eller EA 288?
Mvhuke
Muligvis fremgår det et sted herinde, men hvordan kan man - stillet over for en bil og dens papirer - se, om den er med EA 189 eller EA 288?
Mvhuke
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Skiftet fra EA189 til EA288 sker i forskellige modelår, afhængig af om det er model A, B, C ... osv
Eksempel -
Golf : der skete skiftet fra Golf 6 (EA189) til Golf 7 (EA288). Golf 7 kom sidst i 2012 eller i starten af 2013.. ikke helt sikker.
Superb : Mk II kendt som 3T (EA189) til Mk III kendt som 3V. 3V kom i januar 2016.
Jeg kender ikke til noget sted der ligefrem har en tabel over hver enkelt model i VAG familien, som lister hvornår de skifter fra EA189 til EA288.
Eksempel -
Golf : der skete skiftet fra Golf 6 (EA189) til Golf 7 (EA288). Golf 7 kom sidst i 2012 eller i starten af 2013.. ikke helt sikker.
Superb : Mk II kendt som 3T (EA189) til Mk III kendt som 3V. 3V kom i januar 2016.
Jeg kender ikke til noget sted der ligefrem har en tabel over hver enkelt model i VAG familien, som lister hvornår de skifter fra EA189 til EA288.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
- Men du kan poste model+årgang på den bil der i givet fald er tale om, og så tror jeg hurtigt der lander et svar her
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1377
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 478 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Bør det ikke stå på den label der er i vejledning/servicehæfte?
Sammen med de andre info/koder omkring bilen
Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Sammen med de andre info/koder omkring bilen
Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Det er jeg sikker på, at du har ret i.
Fra min side er det nu mere en teoretisk interesse. Jeg tænkte om "EA 189" henholdsvis "EA 288" evt. var præget et sted på motoren eller på en typeplade et eller andet sted.
Jeg forstod på vores snak forleden, at EA 288 herhjemme i modsætning til EA 189 aldrig har været indkaldt til opdatering, og således ikke er omfattet af "Dieselgate". Det vil igen sige, at ingen EA 288 i kortere eller længere tid har kørt med opdateringssoftware. På trods altså af - som du gjorde opmærksom på - Thermofenster-fænomenet. En EA 288 har således ikke været udsat for den formentlige mer-slitage på injektorer mm., som opdateringen kan føre til.
Og det kan jo være meget rart at vide. Fx i forbindelse med brugtbilshandel.
Jeg har altid betragtet det som noget lidt mærkeligt noget, at der nu hos brugtbilsforhandlerne står et meget stort antal skinnende EA 189-biler, som er opdaterede, og som - tror jeg - ofte bliver købt uden at køberne tænker mere over det, fordi de ikke er klar over, at opdatering kan være et problem, hvad angår motorholdbarheden. Det er ikke mit indtryk, at forhandlerne ønsker at gøre meget ud af at snakke om opdatering og dieselskandale osv. når de står med kunden. Jeg har tilmed mødt ikke-mærke forhandlere, som - tilsyneladende i hvert fald - slet ikke var klar over, hvad der var med de der EA 189, endsige vidste noget særligt om problematikken. Jeg taler her ikke om VAG-forhandlere.
Tak for svarene
mvhuke
Fra min side er det nu mere en teoretisk interesse. Jeg tænkte om "EA 189" henholdsvis "EA 288" evt. var præget et sted på motoren eller på en typeplade et eller andet sted.
Jeg forstod på vores snak forleden, at EA 288 herhjemme i modsætning til EA 189 aldrig har været indkaldt til opdatering, og således ikke er omfattet af "Dieselgate". Det vil igen sige, at ingen EA 288 i kortere eller længere tid har kørt med opdateringssoftware. På trods altså af - som du gjorde opmærksom på - Thermofenster-fænomenet. En EA 288 har således ikke været udsat for den formentlige mer-slitage på injektorer mm., som opdateringen kan føre til.
Og det kan jo være meget rart at vide. Fx i forbindelse med brugtbilshandel.
Jeg har altid betragtet det som noget lidt mærkeligt noget, at der nu hos brugtbilsforhandlerne står et meget stort antal skinnende EA 189-biler, som er opdaterede, og som - tror jeg - ofte bliver købt uden at køberne tænker mere over det, fordi de ikke er klar over, at opdatering kan være et problem, hvad angår motorholdbarheden. Det er ikke mit indtryk, at forhandlerne ønsker at gøre meget ud af at snakke om opdatering og dieselskandale osv. når de står med kunden. Jeg har tilmed mødt ikke-mærke forhandlere, som - tilsyneladende i hvert fald - slet ikke var klar over, hvad der var med de der EA 189, endsige vidste noget særligt om problematikken. Jeg taler her ikke om VAG-forhandlere.
Tak for svarene
mvhuke
Senest rettet af Huke 11. sep 2019, 18:21, rettet i alt 1 gang.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Der står kun en motorkode på 4 tegn, som ikke fortæller om det er den ene eller den anden type.
Der skal flere opslag og googling til for at omsætte en motorkode til EA-nummeret.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Du kan ikke rigtig sammenligne de to motorer på den måde.Huke skrev: ↑11. sep 2019, 18:09Jeg forstod på vores snak forleden, at EA 288 herhjemme i modsætning til EA 189 aldrig har været indkaldt til opdatering, og således ikke er omfattet af "Dieselgate". Det vil igen sige, at ingen EA 288 i kortere eller længere tid har kørt med opdateringssoftware. På trods altså af - som du gjorde opmærksom på - Thermofenster-fænomenet. En EA 288 har således ikke været udsat for den mer-slitage på injektorer mm., som opdateringen kan føre til.
EA189 og dens komponenter var fra starten konstrueret til at fungere med skandalesoftwaren.
Da dieselgate så breaker, er man nødt til at lave en quick fix for at tilfredsstille nogle politikere. Den quick fix indeholder nogle uheldige tiltag i forhold til komponenternes holdbarhed. Nogle tiltag som tingene ikke fra starten var beregnet for.
Nogle af de tiltag man indførte i EA189 NOx-opdateringen, er features/logik taget direkte fra EA288.
Her snakker jeg om antallet af indsprøjtninger og timingen af disse. Med andre ord --> belastningen på injektorerne.
Dette var tiltag som man på tidspunktet hvor EA189 gik i produktion, stadig arbejdede med på forsøgsstadiet i laboratoriet, under udviklingen af EA288, og som altså på det tidspunkt endnu ikke var moden til at blive sendt på markedet.
Mit råd er at du skal se det således:
EA288 er fra starten af beregnet til at fungere sådan som den gør nu. Dvs software og hardware er afstemt til hinanden.
EA189 har aldrig været beregnet til at skulle fungere (over længere tid) med den software som opdateringen giver den.
Jeg ville ikke være betænkelig ved at købe en bil med EA288. Jeg er sikker på at det er en god og driftsikker maskine.
Akkurat lige så god og driftsikker som EA189 er... med sin oprindelige software..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1377
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 478 times
Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Arrrr ja, det er rigtigt.HansH skrev:Der står kun en motorkode på 4 tegn, som ikke fortæller om det er den ene eller den anden type.
Der skal flere opslag og googling til for at omsætte en motorkode til EA-nummeret.
Forvekslede den fire-cifrede kode du nævner med typen.
Det var fordi, da jeg selv købte cabriolet i vinters, skulle jeg sikre mig det netop ikke var en CDHB type EA888, og derfor kunne jeg huske alle de bestemte koder, denne type hørte under
Sent from my iPad using Tapatalk
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Vi er komplet enige. Jeg ville heller ikke have nogen som helst betænkelighed ved EA 288.
Men jeg har meget betænkelighed ved EA 189, så længe den kører med opdateringen.
Og jeg mener, at man - fx fra motororganisationernes side - godt kunne have gjort mere for at oplyse den almindelige køber om, at der kan være et problem med opdateringen.
Jeg mener: Det er jo ikke alle kunder til VW EA 189 der færdes herinde på VAGCARS
Men jeg har meget betænkelighed ved EA 189, så længe den kører med opdateringen.
Og jeg mener, at man - fx fra motororganisationernes side - godt kunne have gjort mere for at oplyse den almindelige køber om, at der kan være et problem med opdateringen.
Jeg mener: Det er jo ikke alle kunder til VW EA 189 der færdes herinde på VAGCARS
Senest rettet af Huke 11. sep 2019, 18:36, rettet i alt 1 gang.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Ja DET... er vi 100% enige om.
Hvis du køber en EA189, så få den downgraded og lavet EGROFF med det samme. Men det fjerner selvf ikke den slidtage der har været mens den har kørt med opdateringen.
Min egen har aldrig været opdateret, og bliver det naturligvis heller ikke. Det betragter jeg som en salgsparameter den dag den skal omsættes. Hvis jeg da altså ikke beholder den til den er helt død..
Prøv evt at læse dette indlæg, som jeg skrev tilbage i marts 2017.
viewtopic.php?p=1358751#p1358751
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Hej Hans;
Det interview kendte jeg ikke. Jeg er rigtig glad for at have læst det. Dine spørgsmål er virkelig gode.
Det var selvfølgelig bl.a. FDM jeg havde i tankerne, da jeg talte om "motororganisationer".
Jeg må sige, at jeg stadigvæk er lidt betænkelig på den ganske almindelige kundes vegne, som køber en brugt opdateret EA 189 uden at kende til opdateringens vanskeligheder. Og som sagt har jeg selv erfaret, at ikke-mærke forhandlerne enten ikke er særlig godt orienteret om problematikken eller ikke ønsker at gå ind på den i en salgssituation. Derved opstår en situation, hvor først den kunde, der købte den nye bil bliver skidt behandlet, og derefter den kunde, der køber bilen brugt. Ingen af dem får det, de tror, de får.
Det interview kendte jeg ikke. Jeg er rigtig glad for at have læst det. Dine spørgsmål er virkelig gode.
Det var selvfølgelig bl.a. FDM jeg havde i tankerne, da jeg talte om "motororganisationer".
Jeg må sige, at jeg stadigvæk er lidt betænkelig på den ganske almindelige kundes vegne, som køber en brugt opdateret EA 189 uden at kende til opdateringens vanskeligheder. Og som sagt har jeg selv erfaret, at ikke-mærke forhandlerne enten ikke er særlig godt orienteret om problematikken eller ikke ønsker at gå ind på den i en salgssituation. Derved opstår en situation, hvor først den kunde, der købte den nye bil bliver skidt behandlet, og derefter den kunde, der køber bilen brugt. Ingen af dem får det, de tror, de får.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Det er et fåtal af mennesker der virkelig forstår hvad dieselgate går ud på, og følgerne deraf.Huke skrev: ↑11. sep 2019, 18:52Jeg må sige, at jeg stadigvæk er lidt betænkelig på den ganske almindelige kundes vegne, som køber en brugt opdateret EA 189 uden at kende til opdateringens vanskeligheder. Og som sagt har jeg selv erfaret, at ikke-mærke forhandlerne enten ikke er særlig godt orienteret om problematikken eller ikke ønsker at gå ind på den i en salgssituation. Derved opstår en situation, hvor først den kunde, der købte den nye bil bliver skidt behandlet, og derefter den kunde, der køber bilen brugt. Ingen af dem får det, de tror, de får.
Den gennemsnitlige bilejer hører noget om en møgsag og en opdatering, og bliver fortalt af værksted/forhandlere/FDM osv at "VW har fucket up, og nu har vi banket dem til at rydde op efter sig. Opdateringen er god ved miljøet. Og desuden SKAL du i øvrigt have den på!".
De får også breve der truer dem med diverse konsekvenser hvis de ikke får bilen opdateret.
De tænker derfor på det ligesom opdateringer til deres windows PC derhjemme... det er jo bare noget der skal på, for at rette fejl og give ny funktionalitet. Og hvis der er problemer, så bliver de selvfølgelig fikset.
Og nu siger de gode mennesker jo at vi SKAL have den, og at vi får med den tykke ende af køllen hvis vi ikke gør det.
Såå... man kan jo ikke fortænke dem i at bare køre hen og få den opdateret..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Fungerer det i praksis sådan i øjeblikket i 2019, at hvis en EA 189 ejer IKKE lader sin uopdaterede bil opdatere, så ender vedkommende i en situation, hvor han ikke kan få bilen synet? At synsmanden altså fra centralt hold får en meddelelse på sin skærm under den pågældende bil, som forbyder ham at lade bilen bestå syn?
Mvhuke
Mvhuke
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
Prøv at læse fra denne post og frem til slutningen af tråden
viewtopic.php?p=1507452#p1507452
(De 37 sider forinden kan du selvfølgelig også med fordel læse op på.. men for hurtigt at komme til svaret på dit spørgsmål).
viewtopic.php?p=1507452#p1507452
(De 37 sider forinden kan du selvfølgelig også med fordel læse op på.. men for hurtigt at komme til svaret på dit spørgsmål).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Hvordan ser man om en VAG bil er med EA 189 eller EA 288 motor?
... Men for at svare direkte på dit spørgsmål:
Ja - du har forstået det helt rigtigt. Det er sådan det er tænkt og officielt udmeldt at det skal virke.
Men i praksis har vi stadig til gode at høre om den første bil der bliver dumpet til syn pga mgl. opdatering.
Og mit bud er at det aldrig kommer til at ske.
Ja - du har forstået det helt rigtigt. Det er sådan det er tænkt og officielt udmeldt at det skal virke.
Men i praksis har vi stadig til gode at høre om den første bil der bliver dumpet til syn pga mgl. opdatering.
Og mit bud er at det aldrig kommer til at ske.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813