Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
Besvar
niels74
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. okt 2019, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af niels74 » 9. okt 2019, 20:07

Hej VAGcars forum

Jeg har en periodisk fejl ved kortdata læsning på den Discovery Media navigationsenhed som sidder i min Passat B8.
Denne fejl har været der siden jeg modtog bilen som ny for 10 måneder siden!

De fleste gange jeg starter bilen/navigation indlæses kortdata korrekt, men i ca. hver 7 – 10 gang jeg starter bilen, fejler navigationsindlæsning af kortdata fra SD kortet!
Jeg kan genskabe fejlen ved at genstarte radioen/navigationen, dvs. holde volumeknappen inde i ca. 15 sek., så vil kortdata indlæsningen ligeledes fejle en gang imellem.
Jeg har vedlagt en video af dette, hvor jeg genstarter navigationen 3 gange, første gang starter den upåklageligt (0:00-0:40), 2. gang fejler den (0:40-3:20), 3. gang starter den igen uden problemer (3:20-3:45).
https://youtu.be/LpO7WEZJIfs

Bilen har nu været på autoriseret VW værksted 5 gange, i alt 15 værkstedsdage. Her har de prøvet flere ting, de har f.eks. opdateret SW (flere gange), udskiftet radio styreenhed og navigationsenhed. Men intet af dette har løst fejlen.

Min spørgsmål til forumet er om der er andre brugere som har oplevet en tilsvarende periodisk navigations kortlæsnings fejl?
Hvis dette er tilfældet, er fejlen så blevet løst? Hvis ja, hvad var så problemet og hvordan blev det løst?
Er der nogle brugere på forumet som har nogen ide om hvad problemet kan skyldes og hvordan dette kan udbedres?

På forhånd tak for hjælpen
Hilsen
Niels

BSJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. aug 2019, 22:58
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 5874 Hesselager
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af BSJ » 10. okt 2019, 11:42

Nu skriver du det ikke direkte - men jeg går ud fra at der også er prøvet med et nyt SD-kort ?
Mvh.
Brian S Jensen
VW Touran 2.0TDI, DSG6, Highline 2017 - Caribbean Blå Metallic
VW UP! "Double Up!", 2020 - Costa Azul Blå Metallic
BMW X5 40d, E70 M-Sport 2012 - Carbonschwarz Metallic
BMW 530D xDrive, M-Sport, F11 LCI 2016 - Alpineweiss

niels74
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. okt 2019, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af niels74 » 10. okt 2019, 18:25

BSJ skrev:
10. okt 2019, 11:42
Nu skriver du det ikke direkte - men jeg går ud fra at der også er prøvet med et nyt SD-kort ?
Undskyld - det har jeg glemt! Ja, vi begyndte med at få et nyt navigations SD-kort. Desværre uden at dette afhjalp problemet!

Brugeravatar
DJ_Gran
Aktiv medlem
Indlæg: 3071
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Carsolutions
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times
Kontakt:

Re: Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af DJ_Gran » 12. okt 2019, 22:27

Jeg har oplevet et par gange nu at sd kortene er dårlige. Det har altid virket med et nyt kort efterfølgende.

Sendt fra min VOG-L29 med Tapatalk

http://www.CarSolutions.dk tilbyder nu også montering i det meste af Nordjylland! Kontakt os hvis du har brug for en opgradering til din bil!
Tjek os vores facebook side - CarSolutions.dk! Klik!

niels74
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. okt 2019, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af niels74 » 13. okt 2019, 16:54

DJ_Gran skrev:
12. okt 2019, 22:27
Jeg har oplevet et par gange nu at sd kortene er dårlige. Det har altid virket med et nyt kort efterfølgende.

Sendt fra min VOG-L29 med Tapatalk
Tak for info. Lyder som om at det kunne give mening at prøve med endnu et SD kort!

niels74
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. okt 2019, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af niels74 » 20. okt 2019, 14:57

Jeg har nu prøvet med at alternativt navigations SD-kort, som foreslået af DJ_Gran.
Desværre gjorde dette ingen forskel. Jeg oplevede stadig denne periodiske kortdata læsnings fejl. Så jeg tror ikke det er SD-kortene som er problemet. Jeg har nu selv prøvet med 3 forskellige kort uden at det har gjort en forskel.

Så er der nogen i dette forum som har en ide om hvad det så kan være som er problemet og hvordan dette kan løses?

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af jcn » 20. okt 2019, 16:16

Det kunne vel være kortlæseren, som har en dårlig forbindelse?
Har du ikke to kortlæsere? Det er der i vores Touran, og navi-kortet fungerer i begge. Evt et forsøg værd.
Eller test kortlæseren ved at lægge en masse musik på et alm SD kort og afspil derfra i en periode. Kommer læsefejlen også der, så er det jo ikke kortet fysisk men nærmere læseren / ledningsnet.

Bare en tanke :-)

niels74
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. okt 2019, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af niels74 » 5. nov 2019, 19:27

Lige en lille opdatering fra min side.

Inspireret af jcn's forslag til at bruge begge SD-kort læsere, så har jeg den seneste tid kørt med 2 SD navigations kort, dvs. et i hver af de 2 SD kortlæsere. Jeg forventede faktisk, at navigationen ville "brokke" sig, men det gør den ikke. Det virker tværtimod som at den prøver henholdsvis at læse det ene og derefter det andet navigations kort og når den så finder sin kortdata så bruger den det kort.

Jeg har nu haft ca. 50 starter, siden jeg startede med at bruge 2 navi-kort, hvor navigationen har læst sin kortdata. Ud af disse er datalæsningen fejlet 2 gange, så en klar forbedring ift. kun at bruge et kort, hvor den fejlede hver 7-10 gang bilen blev startet.

Så nu syntes jeg mest det virker som en forbindelses læsnings fejl. Men bruger navigationen ikke CAN-bussen? For så er den vel næste fejlkandidat for at løse denne periodiske navigations kortdata læsnings fejl?

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af jcn » 5. nov 2019, 19:59

Dejligt med fremskridt :)

Jeg ved ikke om der bliver brugt canbus, men tvivler på at dataoverførslen foregår den vej.
Med de fejl du nævner ville jeg prøve at rense polerne i kortlæseren.

Hvordan?
Tja... ved ikke om der findes et “rensekort”. Men ellers noget elektronikrens på et gammelt sd kort og så ind-ud en del gange.

Bare forslag :-)

Brugeravatar
DJ_Gran
Aktiv medlem
Indlæg: 3071
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Carsolutions
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times
Kontakt:

Re: Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af DJ_Gran » 6. nov 2019, 01:13

Er du helt sikker på den enhed er blevet skiftet? Jeg kan kun se to ting der kan gå i stykker i det scenarier. Unit eller sd. Og normalt er det sd kortet der driller som jeg skrev tidligere.

Sendt fra min VOG-L29 med Tapatalk

http://www.CarSolutions.dk tilbyder nu også montering i det meste af Nordjylland! Kontakt os hvis du har brug for en opgradering til din bil!
Tjek os vores facebook side - CarSolutions.dk! Klik!

niels74
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. okt 2019, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af niels74 » 12. nov 2019, 20:54

DJ_Gran skrev:
6. nov 2019, 01:13
Er du helt sikker på den enhed er blevet skiftet? Jeg kan kun se to ting der kan gå i stykker i det scenarier. Unit eller sd. Og normalt er det sd kortet der driller som jeg skrev tidligere.

Sendt fra min VOG-L29 med Tapatalk
Nu har jeg jo ikke selv været tilstede, så - nej - jeg er ikke sikker på at enheden er blevet skiftet! Jeg er blevet fortalt at det er sket, men jeg er selvfølgelig ikke sikker.
Jeg har kigget papirerne fra værkstedet igennem. Ikke de mest informative, men jeg kan se at de bl.a. har lavet følgende de 5 gange bilen har været på værksted:
  • Styreenhed til radio udskiftet (3Q0 035 874 C)
  • Kontrol af CAN-forbindelse, navigationsenhed af- og påmonteret
  • SW opdatering af Navi-system (2055553/1)
  • Navigationsenhed udskiftet (91125550), navigationsenhed af- og påmonteret
Så måske har de eller også har de ikke udskiftet enheden, jeg kan ikke umiddelbart finde ud af det.

Wimzei
Nyt medlem
Indlæg: 233
Tilmeldt: 3. maj 2019, 16:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Periodisk fejl ved kortdata læsning på Discovery Media

Indlæg af Wimzei » 13. nov 2019, 07:57

niels74 skrev:
12. nov 2019, 20:54
DJ_Gran skrev:
6. nov 2019, 01:13
Er du helt sikker på den enhed er blevet skiftet? Jeg kan kun se to ting der kan gå i stykker i det scenarier. Unit eller sd. Og normalt er det sd kortet der driller som jeg skrev tidligere.

Sendt fra min VOG-L29 med Tapatalk
Nu har jeg jo ikke selv været tilstede, så - nej - jeg er ikke sikker på at enheden er blevet skiftet! Jeg er blevet fortalt at det er sket, men jeg er selvfølgelig ikke sikker.
Jeg har kigget papirerne fra værkstedet igennem. Ikke de mest informative, men jeg kan se at de bl.a. har lavet følgende de 5 gange bilen har været på værksted:
  • Styreenhed til radio udskiftet (3Q0 035 874 C)
  • Kontrol af CAN-forbindelse, navigationsenhed af- og påmonteret
  • SW opdatering af Navi-system (2055553/1)
  • Navigationsenhed udskiftet (91125550), navigationsenhed af- og påmonteret
Så måske har de eller også har de ikke udskiftet enheden, jeg kan ikke umiddelbart finde ud af det.
Har du radio nøgler? Så kunne du jo lige pille radioen ud og tjekke årgangen

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"