Jeg er kommet sent til tråden.
Det er lidt interessant. Hvor og hvordan kan man evt. få godkendt en ekstern chip (som ikke er ændring af selve ECU) og derefter synet dette ?
Der står faktisk hos færdselsstyrelsen om at du GODT må chiptune din bil (jeg kan ikke se ECU nævnt i den forbindelse som en specifik ulovlighed ?) . kilde:
https://fstyr.dk/da/Klima-og-Milj%C3%B8/Chiptunning
ps, ja der står tunning.... på færdselstyrelsens side.
Der er dog nogle krav:
Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer af motoren. Du må godt foretage konstruktive ændringer på din bil, men der er visse krav, der skal overholdes. Kort fortalt er kravene:
Bilen må ikke støje eller forurene mere end tilladt
Bilen skal fortsat være sikkerhedsmæssig forsvarlig
At du ved syn af bilen kan dokumentere, at bilen fortsat lever op til ovenstående.
Du kan læse mere om kravene nedenfor under "Hovedkrav til konstruktive ændringer".
Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i afsnit 18.05 i vejledning om syn af køretøjer.
Der gælder tilsvarende regler for motorcykler.
Hvis du vil foretage konstruktive ændringer af din motor, er et af hovedkravene følgende:
Bilen må ikke støje eller forurene mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
For dieselbiler med chiptuning er der særlige krav, som skal dokumenteres. Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan her se eksempel på dansk dokumentation og engelsk dokumentation.
Hvis motorens effekt forøges med mindre end 20 %, må bilens støjniveau (standstøj) ikke stige med mere end 3 db (A) i forhold til det støjniveau, bilen havde ved 1. registrering.
Hvis du forøger motorens effekt med mere end 20 %, skal du kunne fremvise ny dokumentation for støjniveau i form af måling af både kørsels- og standsstøjsmåling. For biler registreret 1. gang før den 1. oktober 1982 er der dog kun krav om standstøjmåling.
Bilen skal være sikker – også med den nye højere effekt. Det medfører b.l.a. øgede krav til bremser og stabilitet ved de øgede hastigheder, der kan opnås.
Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen umiddelbart for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig.
Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra bilfabrikanten. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eventuelt på betingelse af nogle af bilfabrikanten foreskrevne ændringer (f.eks. opgradering af bremser). Andre former for dokumentation kan være TÜV-godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.