DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
-
- Medlem
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 80 times
DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Jeg skal ud og prøvekøre min formentlig kommende bil som er født med DSG7, en golf 6 fra 09.
Men er der noget jeg kan gøre eller være opmærksom på i forbindelse med prøvekørslen som kunne indikere at der enten er et issue eller at der er noget under vejs?.
Alternativt nogle ting man kan måle/se sig ud af med en tester?.
På forhånd tak for hjælpen
Men er der noget jeg kan gøre eller være opmærksom på i forbindelse med prøvekørslen som kunne indikere at der enten er et issue eller at der er noget under vejs?.
Alternativt nogle ting man kan måle/se sig ud af med en tester?.
På forhånd tak for hjælpen
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Det er oplagt at give gearkassen lidt opmærksomhed mht hvordan den skifter gear, og hvordan koblingerne fungerer.
Der er ikke noget i den forbindelse du kan aflæse med VCDS. Det skal afprøves i førersædet.
Kør med lidt forskelligt temperament i D, dvs både blød fod så den skifter ved lavt omdrejningstal, og lidt hårdere fod så den trækker gearene længere ud inden skift.
Føl efter om skift er smooth og uden mislyde, rusk og andet kludder.
Mht koblinger:
Test ved at sætte den i manuel i f.eks. 4. gear ... lad omdrejninger falde til 12-1400 .. og så træd sømmet i bund - eller: næsten i bund. Den må ikke lave kickdown og geare ned. Den skal holde gearet! - og mærk om den trækker rent/rykfrit op gennem omdrejningsregisteret.
Du kan også gøre det i 5. gear, så skal du bare have lidt mere plads og en vej hvor du må køre lidt hurtigere, til at teste på
Nålen på omdrejningstælleren skal stige i en ubrudt bevægelse, dvs må ikke "hoppe" undervejs.
Er det en 1.4 TSI .... eller 1.6TDI ?
Hvis det er en TSI, har motoren knastkæde.
Lyt efter om den rasler mere end højst 2 sekunder efter koldstart. (Kræver selvf at du kan prøve bilen kold).
Når motor er varm, må der ingen raslelyd være.
Der er ikke noget i den forbindelse du kan aflæse med VCDS. Det skal afprøves i førersædet.
Kør med lidt forskelligt temperament i D, dvs både blød fod så den skifter ved lavt omdrejningstal, og lidt hårdere fod så den trækker gearene længere ud inden skift.
Føl efter om skift er smooth og uden mislyde, rusk og andet kludder.
Mht koblinger:
Test ved at sætte den i manuel i f.eks. 4. gear ... lad omdrejninger falde til 12-1400 .. og så træd sømmet i bund - eller: næsten i bund. Den må ikke lave kickdown og geare ned. Den skal holde gearet! - og mærk om den trækker rent/rykfrit op gennem omdrejningsregisteret.
Du kan også gøre det i 5. gear, så skal du bare have lidt mere plads og en vej hvor du må køre lidt hurtigere, til at teste på
Nålen på omdrejningstælleren skal stige i en ubrudt bevægelse, dvs må ikke "hoppe" undervejs.
Er det en 1.4 TSI .... eller 1.6TDI ?
Hvis det er en TSI, har motoren knastkæde.
Lyt efter om den rasler mere end højst 2 sekunder efter koldstart. (Kræver selvf at du kan prøve bilen kold).
Når motor er varm, må der ingen raslelyd være.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 80 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
HansH,
Det er en 1.4 TSI 160 Hestes. Men kæden skulle være skiftet for ca 5000 km siden og der er kvittering på det. Men så vidt jeg kan læse så skriver folk om at der findes et erstatningskædekit der skulle forhindrer at kæden kan springe en tand, men som dog stadig "snakker" når at kædestrammeren bliver slidt.
Men kan jeg ud fra PR numre se hvad gearkasse det, udover at det bare er en 7 trins?. Altså hvad moment den er "sat" til.
Det er en 1.4 TSI 160 Hestes. Men kæden skulle være skiftet for ca 5000 km siden og der er kvittering på det. Men så vidt jeg kan læse så skriver folk om at der findes et erstatningskædekit der skulle forhindrer at kæden kan springe en tand, men som dog stadig "snakker" når at kædestrammeren bliver slidt.
Men kan jeg ud fra PR numre se hvad gearkasse det, udover at det bare er en 7 trins?. Altså hvad moment den er "sat" til.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Men... der er ikke så meget at rafle om.DangerDane skrev: ↑3. okt 2023, 21:07Men kan jeg ud fra PR numre se hvad gearkasse det, udover at det bare er en 7 trins?. Altså hvad moment den er "sat" til.
Det er en DQ200 7-trins med tørkoblinger, og den anvendes på motorer med et max drejningsmoment på 250Nm.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9178
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 411 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Jeg ville være mindst lige så bange for at købe en bil med den elendige CAVD motor.
- These users thanked the author Blackfinger for the post:
- KMDTHY
-
- Medlem
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 80 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Er alle de der 1.4 TSI ikke noget bøvl på grund af kæden. Eller er CAVD værre? Og det er også en af mine bekymringer, men nu er budgettet desværre bare ikke til andet end 1.4 TSI hvis det skal være benzin og have over 100 heste.Blackfinger skrev: ↑4. okt 2023, 05:57Jeg ville være mindst lige så bange for at købe en bil med den elendige CAVD motor.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9178
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 411 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
CAVD har også problemer med stemplerne. På tysk kalder de det "ringstegbruch". Ved ikke lige hvad man skal kalde det på dansk. Måske er den motor værre på grund af den større effekt.
Jeg kender personligt en med en Scirocco med dette problem. Endte med at han solgte den med defekt motor for 7000kr. Problemet er at det ikke er til at finde en god brugt motor. Eller man må købe en der er tvivlsomt renoveret i Polen.
viewtopic.php?t=158654
Jeg kender personligt en med en Scirocco med dette problem. Endte med at han solgte den med defekt motor for 7000kr. Problemet er at det ikke er til at finde en god brugt motor. Eller man må købe en der er tvivlsomt renoveret i Polen.
viewtopic.php?t=158654
- Henrik2800
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1510
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 252 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Senest rettet af Henrik2800 5. okt 2023, 06:35, rettet i alt 1 gang.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
- Henrik2800
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1510
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 252 times
-
- Medlem
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 80 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Så vidt jeg har kunne lure så skyldes problemer med at cylinderne "sprækker" primært at folk IKKE kører på 98+ Oktan hvorfor motoren har tendens til tændingsbanken som motorstyringen ikke har været for god til at opfange og kompenserer for. Der skulle være kommet en servicebulletin sådan at motorstyringen bliver opdateret, men det ændrer dog ikke på det faktum at motoren har bedst af 98+
Kan selvfølgelig ikke garderer mig for hvad andre har kørt på, men jeg har tænkt mig kun at kører på 98/100 oktan og så skifter jeg selv olie halvvejs gennem et olieskift for at "helgarderer" mig.
Kan selvfølgelig ikke garderer mig for hvad andre har kørt på, men jeg har tænkt mig kun at kører på 98/100 oktan og så skifter jeg selv olie halvvejs gennem et olieskift for at "helgarderer" mig.
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2202
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 711 times
- Been thanked: 480 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 520.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 520.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
- Medlem
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 80 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Yep, håber ikke det er død stempel for så er der en der får et problem, nemlig ham der har solgt mig bilen, men det bliver også bare en kamp op af bakke.
Men er det ikke "bare" at splitte lortet ad hvis det er, få den honet og så smide 4 nye stempler og stempelringe sæt i?. Og så for alt i verden undgå de lorte Mahle stempler...
Men er det ikke "bare" at splitte lortet ad hvis det er, få den honet og så smide 4 nye stempler og stempelringe sæt i?. Og så for alt i verden undgå de lorte Mahle stempler...
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9178
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 411 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Hvorfor får ham der der har solgt dig bilen er problem Det er da dit problem at du har købt den. Ved første tegn på problemer burde du have løbet skrigende væk.
Du var endda advaret
Du var endda advaret
- These users thanked the author Blackfinger for the post (total 4):
- KMDTHY • GaSelle • tvartou • MichaelSmed
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2202
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 711 times
- Been thanked: 480 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Jeg bliver noget nysgerrig på hvad du måtte slippe for sådan en tikkende bombe Afslaget må have været stort
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 520.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 520.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
- Medlem
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 80 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Han får da problemer i den forstand at han har solgt mig en bil der overhovedet ikke er det værd han har solgt den får. Jeg har intet hvor der står købt som beset, så som udgangs er der faktisk reklamationsret hvis at jeg kan påvise at fejlen forelå på handelstidspunktet. Og ja jeg er og var bekendt med at der var problemer med lige de motorer, men som udgangspunkt ikke at lige de 3 koder udtrykkeligt mente at stemplet var dødt, hvilket jeg teknisk set heller ikke ved om det er endnu. Som udgangspunkt var tændrøret i cylinder 1 knaldsort og de andre 3 så fine ud og bilen kørte fint uden tøven hakken eller noget og der var intet. Fejlen på tænding kom kun i tomgang.Blackfinger skrev: ↑9. okt 2023, 18:24Hvorfor får ham der der har solgt dig bilen er problem Det er da dit problem at du har købt den. Ved første tegn på problemer burde du have løbet skrigende væk.
Du var endda advaret
Og når jeg graver i det kan de 3 fejlkoder også forekomme hvis at indsugning er sodet til fx.
Som udgangspunkt var vi alle 3 på stedet enige om at det formentlig var et tændrør eller en tændspole, men det var det så ikke. Men nu ser jeg hvad jeg finder ud af på torsdag og så tager jeg den derfra.
Formentligt ikke nok afhængig af hvad jeg får fundet ud af om et par dage. Men hvis stemplet er røget så er afslaget ihvertfald som udgangspunkt ikke nok. Er det "bare" en ventilrensning så kan jeg leve med det.
Men hverken min kammerat eller sælger mente eller formodede at det var stemplet. Men er det stemplet så må jeg tage den derfra og forventer at sælger tager dialogen eller så er der kun 1 vej....
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Jeg tror godt nok ikke du kan forvente noget fra sælgers side i forhold til lovgivningen, medmindre han var i decideret ond tro.DangerDane skrev: ↑9. okt 2023, 18:34Han får da problemer i den forstand at han har solgt mig en bil der overhovedet ikke er det værd han har solgt den får. Jeg har intet hvor der står købt som beset, så som udgangs er der faktisk reklamationsret hvis at jeg kan påvise at fejlen forelå på handelstidspunktet. Og ja jeg er og var bekendt med at der var problemer med lige de motorer, men som udgangspunkt ikke at lige de 3 koder udtrykkeligt mente at stemplet var dødt, hvilket jeg teknisk set heller ikke ved om det er endnu. Som udgangspunkt var tændrøret i cylinder 1 knaldsort og de andre 3 så fine ud og bilen kørte fint uden tøven hakken eller noget og der var intet. Fejlen på tænding kom kun i tomgang.Blackfinger skrev: ↑9. okt 2023, 18:24Hvorfor får ham der der har solgt dig bilen er problem Det er da dit problem at du har købt den. Ved første tegn på problemer burde du have løbet skrigende væk.
Du var endda advaret
Og når jeg graver i det kan de 3 fejlkoder også forekomme hvis at indsugning er sodet til fx.
Som udgangspunkt var vi alle 3 på stedet enige om at det formentlig var et tændrør eller en tændspole, men det var det så ikke. Men nu ser jeg hvad jeg finder ud af på torsdag og så tager jeg den derfra.
Formentligt ikke nok afhængig af hvad jeg får fundet ud af om et par dage. Men hvis stemplet er røget så er afslaget ihvertfald som udgangspunkt ikke nok. Er det "bare" en ventilrensning så kan jeg leve med det.
Men hverken min kammerat eller sælger mente eller formodede at det var stemplet. Men er det stemplet så må jeg tage den derfra og forventer at sælger tager dialogen eller så er der kun 1 vej....
- These users thanked the author claussor for the post (total 2):
- GaSelle • Blackfinger
-
- Medlem
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 80 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Handlen gik faktisk tilbage så, med et mindre afslag så jeg er ok tilfreds specielt fordi jeg så også konstaterede at den smed fejl angående koblingen. Men jeg opdaterer det andet opslag med hvad vi fandt frem til, for så er det nemmere for andre at søge på og forhåbentlig undgå at ende i samme kattepine.
- These users thanked the author DangerDane for the post (total 4):
- Hallas • HansH • KMDTHY • claussor
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2202
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 711 times
- Been thanked: 480 times
Re: DSG7 OBS I forbindelse med prøvekørsel??
Imponerende goodwill af sælger.DangerDane skrev: ↑16. okt 2023, 10:31Handlen gik faktisk tilbage så, med et mindre afslag så jeg er ok tilfreds specielt fordi jeg så også konstaterede at den smed fejl angående koblingen. Men jeg opdaterer det andet opslag med hvad vi fandt frem til, for så er det nemmere for andre at søge på og forhåbentlig undgå at ende i samme kattepine.
- These users thanked the author KMDTHY for the post (total 2):
- claussor • MichaelSmed
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 520.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 520.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |