Integration med bil og ladeboks

Alt vedr online services, apps mv.
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Integration med bil og ladeboks

Indlæg af BrianDS » 19. dec 2023, 21:30

Jeg kan se der er en masse larm på Skoda EV Lounge fordi der er blevet lukket ned for API som bruges til bl.a. Tronity, Gridio og lignende...

@HansH du har vel også adgang til det via Monta, eller du bruger det måske ikke?

Skoda fortæller at det ifølge betingelserne ikke er tilladt at bruge dette API, men at de vil se på at implementere et nyt der så er tilgængeligt...

Jeg ved ikke hvorfor det sker nu, det er i hvert tilfælde ikke populært, og umiddelbart et underligt træk - omvendt kan det måske hjælpe med at stabilisere serverne, og måske give bedre adgang til OTA (hvis de får det til at virke) - og igen, tilbage til IEC 62443 og ISO 27001/27002, så kan det være en del af årsagen - uden dog VAG/Skoda nogensinde kommer til at fortælle det.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af HansH » 19. dec 2023, 22:00

BrianDS skrev:
19. dec 2023, 21:30
Jeg kan se der er en masse larm på Skoda EV Lounge fordi der er blevet lukket ned for API som bruges til bl.a. Tronity, Gridio og lignende...

@HansH du har vel også adgang til det via Monta, eller du bruger det måske ikke?
Yes, har godt fulgt med i furoren fra sidelinjen.. :)

Men nej - jeg benytter mig ikke af at Monta har snablen i min Skoda account, og derfor kan aflæse bilens SoC.

Jeg foretager som oftest vores opladninger ved lige at kigge i bilens app hvad SoC vi er på.
Enyaq'en tanker lige godt 13%/time, så jeg har lavet en tabel der springer med 10 min.
Og så planlægger jeg opladningen med fast start- og stoptid ud fra denne tabel.
Dvs hvis jeg gerne vil have 22% på, får den 01:40.

Snap11.jpg
Snap11.jpg (31.52 KiB) Vist 3659 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af BrianDS » 19. dec 2023, 22:27

HansH skrev:
19. dec 2023, 22:00
BrianDS skrev:
19. dec 2023, 21:30
Jeg kan se der er en masse larm på Skoda EV Lounge fordi der er blevet lukket ned for API som bruges til bl.a. Tronity, Gridio og lignende...

@HansH du har vel også adgang til det via Monta, eller du bruger det måske ikke?
Yes, har godt fulgt med i furoren fra sidelinjen.. :)

Men nej - jeg benytter mig ikke af at Monta har snablen i min Skoda account, og derfor kan aflæse bilens SoC.

Jeg foretager som oftest vores opladninger ved lige at kigge i bilens app hvad SoC vi er på.
Enyaq'en tanker lige godt 13%/time, så jeg har lavet en tabel der springer med 10 min.
Og så planlægger jeg opladningen med fast start- og stoptid ud fra denne tabel.
Dvs hvis jeg gerne vil have 22% på, får den 01:40.


Snap11.jpg
Så har du gjort mere ud af det end mig 😂

Jeg når sandsynligvis frem til det samme, men jeg ser bare at hvis jeg mangler 30%, så får den 3 timer til det, så er jeg helt sikker, selvom den nok kunne klare det på 2,5, men oftest står den bare til 00-06, for jeg har jo kun den ene elbil, og laderen styrer bare på tiden.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Sace
Medlem
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 102 times
Been thanked: 196 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af Sace » 21. dec 2023, 08:01

BrianDS skrev:
19. dec 2023, 21:30
Jeg kan se der er en masse larm på Skoda EV Lounge fordi der er blevet lukket ned for API som bruges til bl.a. Tronity, Gridio og lignende...
Jeg tjekkede lige Monta som var linket med min bil, og der var stadig hul igennem. Men integrationen har altid været elendig da der er forsinkelse på tallene fra API'et. Så endte faktisk med at slå det fra igen.

Nøj hvor ville jeg ønske at Eassee appen kunne hente elpriser ind, så jeg blot kunne trykke på de timer jeg vil lade og så få en omkostning når opladningen er afsluttet. Jeg syntes Monta er unødvendigt bøvlet og ustabilt - Men jeg ved godt det er fordi det kan meget mere end jeg bruger.
These users thanked the author Sace for the post (total 2):
BrianDSstadil
Mvh Anders

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af BrianDS » 21. dec 2023, 10:15

Sace skrev:
21. dec 2023, 08:01
BrianDS skrev:
19. dec 2023, 21:30
Jeg kan se der er en masse larm på Skoda EV Lounge fordi der er blevet lukket ned for API som bruges til bl.a. Tronity, Gridio og lignende...
Jeg tjekkede lige Monta som var linket med min bil, og der var stadig hul igennem. Men integrationen har altid været elendig da der er forsinkelse på tallene fra API'et. Så endte faktisk med at slå det fra igen.

Nøj hvor ville jeg ønske at Eassee appen kunne hente elpriser ind, så jeg blot kunne trykke på de timer jeg vil lade og så få en omkostning når opladningen er afsluttet. Jeg syntes Monta er unødvendigt bøvlet og ustabilt - Men jeg ved godt det er fordi det kan meget mere end jeg bruger.
Enig, kunne jeg bare få at vide hvor meget forbrug jeg havde time for time fra Wallbox, så ville jeg også være glad, for så kunne jeg nemmere regne prisen. Jeg har ikke brug for opkobling til bilen, og jeg bruger ikke Monta da jeg ikke kan få refusion, da jeg heller ikke er så vild med den. Det eneste jeg kunne overveje var for at udlæse forbruget time for time.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 295 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af majland » 21. dec 2023, 21:36

Jeg har stadig hul igennem til min bil fra integrationen i home assistant. Det eneste jeg ændrer i bilen den vej er at sætte ChargeLimit men læser lidt mere - primært SOC og odometer.

Har brugt tronity for laderkurver, men der har jeg ikke fået data siden 2023-12-14
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland, Billede2021 Skoda Enyaq iV 80
Billede2020 Yamaha Ténéré 700 Billede2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af BrianDS » 21. dec 2023, 23:53

majland skrev:
21. dec 2023, 21:36
Jeg har stadig hul igennem til min bil fra integrationen i home assistant. Det eneste jeg ændrer i bilen den vej er at sætte ChargeLimit men læser lidt mere - primært SOC og odometer.

Har brugt tronity for laderkurver, men der har jeg ikke fået data siden 2023-12-14
Det kan være de har spærret nogle specifikke tjenester? 🤔
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Sace
Medlem
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 102 times
Been thanked: 196 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af Sace » 22. dec 2023, 15:19

Jeg fik i dag prøvet en ID.7. Der er godt nok sket noget med softwaren ifht. de første ID'er. Det fungerede faktisk ret godt. Det bliver spændende hvordan det kommer til at gå med opdateringer til den "nye" generation.
BrianDS skrev:
21. dec 2023, 10:15

Enig, kunne jeg bare få at vide hvor meget forbrug jeg havde time for time fra Wallbox, så ville jeg også være glad, for så kunne jeg nemmere regne prisen. Jeg har ikke brug for opkobling til bilen, og jeg bruger ikke Monta da jeg ikke kan få refusion, da jeg heller ikke er så vild med den. Det eneste jeg kunne overveje var for at udlæse forbruget time for time.
Jeg arbejder på en løsning. Easee kan give fine rapporter over ens forbrug. Eneste issue er elprisen. Men i dag gik det op for mig at man kan pushe prisen til laderen via deres API. Så nu har jeg lavet et python script der henter elprisen en gang i timen og efterfølgende pusher den til laderen. Så burde jeg kunne få en retvisende forbrugsrapport fra laderen - Uden alle mulige sære apps. I teorien - Skal liiiige have det testet :D
These users thanked the author Sace for the post (total 3):
majlandBrianDSHansH
Mvh Anders

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af BrianDS » 22. dec 2023, 15:34

Sace skrev:
22. dec 2023, 15:19
Jeg fik i dag prøvet en ID.7. Der er godt nok sket noget med softwaren ifht. de første ID'er. Det fungerede faktisk ret godt. Det bliver spændende hvordan det kommer til at gå med opdateringer til den "nye" generation.
BrianDS skrev:
21. dec 2023, 10:15

Enig, kunne jeg bare få at vide hvor meget forbrug jeg havde time for time fra Wallbox, så ville jeg også være glad, for så kunne jeg nemmere regne prisen. Jeg har ikke brug for opkobling til bilen, og jeg bruger ikke Monta da jeg ikke kan få refusion, da jeg heller ikke er så vild med den. Det eneste jeg kunne overveje var for at udlæse forbruget time for time.
Jeg arbejder på en løsning. Easee kan give fine rapporter over ens forbrug. Eneste issue er elprisen. Men i dag gik det op for mig at man kan pushe prisen til laderen via deres API. Så nu har jeg lavet et python script der henter elprisen en gang i timen og efterfølgende pusher den til laderen. Så burde jeg kunne få en retvisende forbrugsrapport fra laderen - Uden alle mulige sære apps. I teorien - Skal liiiige have det testet :D
Fedt, det må du godt dele - jeg har godt nok en Wallbox, men idéen er god nok - og der er også et API
Jeg har alle timepriserne i en database, inklusive tariffer, energinet, afgift mv., hvis så bare min lader gad at give mig forbrug på timebasis, så havde det været nemmere.

Og fedt med din beskrivelse af ID.7, jeg synes også den kunne være interessant som stationcar... :-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 295 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af majland » 22. dec 2023, 15:48

Men i dag gik det op for mig at man kan pushe prisen til laderen via deres API. Så nu har jeg lavet et python script der henter elprisen en gang i timen og efterfølgende pusher den til laderen. Så burde jeg kunne få en retvisende forbrugsrapport fra laderen - Uden alle mulige sære apps. I teorien - Skal liiiige have det testet :D
Lyder super spændende men easee opgør tilsyneladende først hele ladningen til sidst. Dvs du vil måske ikke få de skiftende elpriser med men kun en sammenregning baseret på enten prisen ved start eller afslutning.....

Af den årsag er jeg ved se på at lave en summation i HA. Energi sensoren opdaterer også kun hver 6 minut men kommer tættere på. Fordelen ved energi og effekt er det er simpelt at gange prisen på. Alternativt så se på effekten f.eks en gang i minuttet så beregn prisen efter det
Anders Majland, Billede2021 Skoda Enyaq iV 80
Billede2020 Yamaha Ténéré 700 Billede2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 295 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af majland » 22. dec 2023, 17:24

Nå men nu har jeg så også lavet det... Dvs jeg 5s inde i hver time opdaterer prisen hos easee. Men læser man på github forummet fandt jeg så også et indlæg fra ham der har skrevet integrationen
olalid commented on Apr 25 • skrev: olalid commented on Apr 25 •
I do not think that will mean that the price will be logged correctly throughout a charging session.
I think the price that is set when the charging starts is the one it will use for the whole session.
Not 100% sure though.
I og med at jeg typisk lader i de billigste timer hvor der ikke er stor forskel fra time til time så kommer det helt sikkert tættere på end jeg bare har haft den stående til en krone ....
Anders Majland, Billede2021 Skoda Enyaq iV 80
Billede2020 Yamaha Ténéré 700 Billede2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 295 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af majland » 22. dec 2023, 23:53

Nu er i nat jo en god dag at teste på.

Da jeg kom hjem her godt 23 var elprisen 0,262 - og jeg ladede op til 10% (asap)
Smart charging starter kl 1 med en pris på 0.19 der de efterfølgende mange timer er 0,15 (frem til kl 7) hvor prisen stiger til 0,22 igen

Så får vi se hvad easee beregner prisen til - jeg har kontrolleret at den i web portalen står til de 0,262 kr/kWh nu
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland, Billede2021 Skoda Enyaq iV 80
Billede2020 Yamaha Ténéré 700 Billede2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 295 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af majland » 23. dec 2023, 10:00

Easee bruger som ventet bare en pris - og det var den fra ladestart. Så det hele er opgjort med prisen fra kl 23 selvom bilen ladede mellem 1 og 6 til en lavere pris.

Konklusion - det giver ikke et retvisende billede af prisen.
Senest rettet af majland 23. dec 2023, 11:34, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author majland for the post (total 2):
HansHBrianDS
Anders Majland, Billede2021 Skoda Enyaq iV 80
Billede2020 Yamaha Ténéré 700 Billede2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af BrianDS » 23. dec 2023, 10:44

majland skrev:
23. dec 2023, 10:00
Easee bruger som ventet bare en pris - og det er den fra ladestart. Så det hele er opgjort med prisen fra kl 23 selvom bilen ladede mellem 1 og 6 til en lavere pris.

Konklusion - det giver ikke et retvisende billede af prisen.
Spørgsmålet er så om den bruger den pris der er når man sætter stikket i, eller den pris fra hvornår den starter opladning?
Sådan teknisk set hvis man har programmeret den til at lade 01-06, og sætter et gennemsnit baseret på det, så kan man måske få en mere præcis pris?

Og kommer man hjem med fx 10% og ved man skal lade til 80%, så ved man at det passer cirka med de 5 timer?

Det ville godt nok være nemmere hvis bare i fik timeforbruget...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 295 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af majland » 23. dec 2023, 11:37

Det kan jeg se på i morgen efter at have ladet igen i nat. Forventer at komme hjem med rigeligt på batteriet til at der bare skal toppes op i .... Dvs idag vil der ikke være straksopladning når bilen kommer hjem, men kun scheduled til de billigste timer

Jeg har en både en session energy og lifetime energy og begge kunne ret nemt bruges til et bedre estimat af udgiften.

Ved hver opdatering af sensoren (hvert 6 minut) se på den gamle og den aktuelle værdi og så bare gange den aktuelle pris på. Det burde give et bedre estimat selvom del af de 6 minutter over et timeskift vil være med den forkerte værdi
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland, Billede2021 Skoda Enyaq iV 80
Billede2020 Yamaha Ténéré 700 Billede2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af BrianDS » 23. dec 2023, 17:03

majland skrev:
23. dec 2023, 11:37
Det kan jeg se på i morgen efter at have ladet igen i nat. Forventer at komme hjem med rigeligt på batteriet til at der bare skal toppes op i .... Dvs idag vil der ikke være straksopladning når bilen kommer hjem, men kun scheduled til de billigste timer

Jeg har en både en session energy og lifetime energy og begge kunne ret nemt bruges til et bedre estimat af udgiften.

Ved hver opdatering af sensoren (hvert 6 minut) se på den gamle og den aktuelle værdi og så bare gange den aktuelle pris på. Det burde give et bedre estimat selvom del af de 6 minutter over et timeskift vil være med den forkerte værdi
Enig, det burde være mere præcist

Jeg skal lige have fundet ud af hvor meget jeg kan trække på min Wallbox, for teknisk set kunne man jo bare læse hvor meget den har ladet for hver hele time, og gange prisen på, altså læse 01:59:59 og igen 02:59:59 osv.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Sace
Medlem
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 102 times
Been thanked: 196 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af Sace » 24. dec 2023, 08:47

Jeg fik det også sat til at køre den anden dag. Den tager prisen ved ladesessionens start, jeg havde stikket siddende i imens jeg legede med priserne mange gange og den tog den pris der var sat da bilen begyndte at lade.

Man kan vel lege med at stoppe lade sessionen kortvarigt hver time - Man kan jo sætte en schedule op. Man kan jo undersøge om "Pause Charging" API'et trigger en ny reload af prisen når man starter igen. For så kunne man jo bare kalde pause inden man opdaterer prisen og så resume.
These users thanked the author Sace for the post:
BrianDS
Mvh Anders

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 295 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af majland » 24. dec 2023, 12:11

Nu har jeg så testet.

Bilen sat til ca 18:15 hvor prisen var 0,77
Den har så ladet i nat mellem 3 og 4:45 og stikket taget fra 11:15

Brian fik ret - Den har anvendt prisen fra da bilen blev tilsluttet - men den har også ladet ganske korvarigt der (<1min) Så testen er ikke gyldig ....

Min automation sætter dynamisk maks tilbage til maks når der ikke er nogen bil tilsluttet - Det kan jeg jo bare lade være med ....

Prøver igen til imorgen at finde ud af om det er tilsluttet eller start opladning der sætter prisen
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland, Billede2021 Skoda Enyaq iV 80
Billede2020 Yamaha Ténéré 700 Billede2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 295 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af majland » 24. dec 2023, 12:41

Sace skrev:
24. dec 2023, 08:47
Man kan vel lege med at stoppe lade sessionen kortvarigt hver time - Man kan jo sætte en schedule op. Man kan jo undersøge om "Pause Charging" API'et trigger en ny reload af prisen når man starter igen. For så kunne man jo bare kalde pause inden man opdaterer prisen og så resume.
Min styring bruger set_circuit_dynamic_limit hvor jeg blot sætter den til 0 for at pause opladningen. Råb lige op hvis det lykkedes for dig at påvirke opdatering af prisen via pause eller stop.

Måske det her omkring Easee's api skal i en anden tråd da det jo ikke har ret meget med Skoda's api at gøre ?
These users thanked the author majland for the post:
Sace
Anders Majland, Billede2021 Skoda Enyaq iV 80
Billede2020 Yamaha Ténéré 700 Billede2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af BrianDS » 24. dec 2023, 14:03

majland skrev:
24. dec 2023, 12:11
Nu har jeg så testet.

Bilen sat til ca 18:15 hvor prisen var 0,77
Den har så ladet i nat mellem 3 og 4:45 og stikket taget fra 11:15

Brian fik ret - Den har anvendt prisen fra da bilen blev tilsluttet - men den har også ladet ganske korvarigt der (<1min) Så testen er ikke gyldig ....

Min automation sætter dynamisk maks tilbage til maks når der ikke er nogen bil tilsluttet - Det kan jeg jo bare lade være med ....

Prøver igen til imorgen at finde ud af om det er tilsluttet eller start opladning der sætter prisen
Kan Easee levere data på timebasis? Eller kan du læse det ud på timebasis, så kan du selv lave udregningen i fx HA eller... ?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 295 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af majland » 25. dec 2023, 09:34

Som skrevet højere oppe i tråden får jeg kun data med en opløsning på 6min. Men det bliver jo klart mere præcist end at bruge prisen fra når bilen tilsluttes.

Ja, jeg testede igen i nat. Bilen sat til mens uden at ladning startede. 3 timer senere startede smart ladning så ved at sæte dynamic limit op fra 0, men alligevel er det tidspunktet hvor kablet sættes i der bruges til at beregne prisen.

Så vil jeg have en ide om prisen for strømmen kommer jeg til selv at regne den ud (medmindre HA får det med som standard på energi displayet inden jeg tager mig sammen)
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland, Billede2021 Skoda Enyaq iV 80
Billede2020 Yamaha Ténéré 700 Billede2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af HansH » 25. dec 2023, 09:54

majland skrev:
24. dec 2023, 12:41
Måske det her omkring Easee's api skal i en anden tråd da det jo ikke har ret meget med Skoda's api at gøre ?
Jeg har ændret trådens titel til noget lidt bredere.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af BrianDS » 25. dec 2023, 09:58

majland skrev:
25. dec 2023, 09:34
Som skrevet højere oppe i tråden får jeg kun data med en opløsning på 6min. Men det bliver jo klart mere præcist end at bruge prisen fra når bilen tilsluttes.

Ja, jeg testede igen i nat. Bilen sat til mens uden at ladning startede. 3 timer senere startede smart ladning så ved at sæte dynamic limit op fra 0, men alligevel er det tidspunktet hvor kablet sættes i der bruges til at beregne prisen.

Så vil jeg have en ide om prisen for strømmen kommer jeg til selv at regne den ud (medmindre HA får det med som standard på energi displayet inden jeg tager mig sammen)
Det skal åbenbart ikke være nemt...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af Sokken » 25. dec 2023, 14:01

HansH skrev:
19. dec 2023, 22:00
BrianDS skrev:
19. dec 2023, 21:30
Jeg kan se der er en masse larm på Skoda EV Lounge fordi der er blevet lukket ned for API som bruges til bl.a. Tronity, Gridio og lignende...

@HansH du har vel også adgang til det via Monta, eller du bruger det måske ikke?
Yes, har godt fulgt med i furoren fra sidelinjen.. :)

Men nej - jeg benytter mig ikke af at Monta har snablen i min Skoda account, og derfor kan aflæse bilens SoC.

Jeg foretager som oftest vores opladninger ved lige at kigge i bilens app hvad SoC vi er på.
Enyaq'en tanker lige godt 13%/time, så jeg har lavet en tabel der springer med 10 min.
Og så planlægger jeg opladningen med fast start- og stoptid ud fra denne tabel.
Dvs hvis jeg gerne vil have 22% på, får den 01:40.


Snap11.jpg
Er der en mening med din metode?

Jeg sætter f.eks bare bilen til 80% og så stopper laderen der.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af HansH » 25. dec 2023, 14:16

Sokken skrev:
25. dec 2023, 14:01
Er der en mening med din metode?

Jeg sætter f.eks bare bilen til 80% og så stopper laderen der.
Den væsentligste er, at på vores e-Golf kan vi ikke sætte en upper limit (som vi kan på Skoda'en).
Dvs vi er nødt til at lukke for hanen når vi ikke vil have mere på ... ellers løber den bare til 100%.
Det er selvfølgelig ikke et problem hvis man gerne vil lade til 100 hver gang.
Men jeg vil gerne holde den på 80% i det daglige, og dermed har vi altså brug for Monta til at kontrollere lademængde.

På Enyaq'en har jeg også sat upper limit til 80, og hvis den bare skal derop, så siger bilen jo selv stop.
Men jeg har også den rutine, at hvis jeg ikke skal ud og køre langt ... men bare pusse-nusse rundt i det lokale, så lader jeg den ikke til 80. Så lader jeg den typisk kun til 50-55%. Dvs der har jeg også brug for Monta til at kontrollere lademængde.
Jeg kunne selvf bare ligge og justere på upper limit på bilen via appen ... men det finder jeg ulig mere bøvlet end blot at programmere opladningen som jeg vil have det i Monta. Og derfor står bilen bare fast til 80% og så styrer jeg det med Monta hvis jeg ikke vil helt derop.

Det er vist min modus operandi i korte træk.. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af Sokken » 25. dec 2023, 14:46

Okay. Det var fordi jeg troede at var med enyaq du gjorde det 😀

Foruden vores enyaq har vi en ioniq 28 og den har heller ikke upper limit så vi skal også regne ud hvor lang tid den skal lades. Den lader ca 10 % procent i timen så den er nem at regne ud

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af HansH » 25. dec 2023, 14:55

Sokken skrev:
25. dec 2023, 14:46
Foruden vores enyaq har vi en ioniq 28 og den har heller ikke upper limit så vi skal også regne ud hvor lang tid den skal lades. Den lader ca 10 % procent i timen så den er nem at regne ud
Yes, det er også sådan jeg holder styr på det.
Enyaq = lidt over 13%/time
e-Golf = 22%/time

Dvs som regel er det nemt lige at regne ud i hovedet hvor længe den skal have i ovnen. Og ellers skæver jeg lige til tabellen. Hehe.. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 125
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af Sokken » 25. dec 2023, 15:11

Men vi har lige fået nr 2 lader så vi har begrænset laderne til at lade med 10A så nu holder 10% nok ikke mere men det finder vi ud af når vi har fået ladet nogle gange 😀
These users thanked the author Sokken for the post:
HansH

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af BrianDS » 25. dec 2023, 17:21

HansH skrev:
25. dec 2023, 14:16
...
På Enyaq'en har jeg også sat upper limit til 80, og hvis den bare skal derop, så siger bilen jo selv stop.
Men jeg har også den rutine, at hvis jeg ikke skal ud og køre langt ... men bare pusse-nusse rundt i det lokale, så lader jeg den ikke til 80. Så lader jeg den typisk kun til 50-55%. ...
Hvorfor det? Altså holder man den imellem 40-80% har den det jo rigtig godt, og 20-80% er også fint, men hvorfor kun 50-55%?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: Integration med bil og ladeboks

Indlæg af HansH » 25. dec 2023, 17:31

BrianDS skrev:
25. dec 2023, 17:21
HansH skrev:
25. dec 2023, 14:16
...
På Enyaq'en har jeg også sat upper limit til 80, og hvis den bare skal derop, så siger bilen jo selv stop.
Men jeg har også den rutine, at hvis jeg ikke skal ud og køre langt ... men bare pusse-nusse rundt i det lokale, så lader jeg den ikke til 80. Så lader jeg den typisk kun til 50-55%. ...
Hvorfor det? Altså holder man den imellem 40-80% har den det jo rigtig godt, og 20-80% er også fint, men hvorfor kun 50-55%?
Jeg har læst nogle artikler der omhandler højvoltbatteriets optimale spændingsniveau. Det hedder et fagudtryk jeg ikke lige kan huske.
Den skulle så vidt jeg har forstået ligge omkring de 50-55%.
Kilderne hertil anfører derfor også, at jo tættere man kan holde batteriet på det niveau, jo bedre. Og skal man parkere bilen i længere tid, er det den optimale SoC at parkere den med.

Jeg er ikke i stand til at argumentere hverken for eller imod om det er rigtigt eller forkert, eller om der er mere i det osv osv ov osv .
Men jeg vælger at tro på den her info, og når jeg så ikke har behovet for at lade højere op .. så lader jeg være.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Connected Services/Apps"