Integration med bil og ladeboks
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6495
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6878 times
- Been thanked: 1829 times
Integration med bil og ladeboks
Jeg kan se der er en masse larm på Skoda EV Lounge fordi der er blevet lukket ned for API som bruges til bl.a. Tronity, Gridio og lignende...
@HansH du har vel også adgang til det via Monta, eller du bruger det måske ikke?
Skoda fortæller at det ifølge betingelserne ikke er tilladt at bruge dette API, men at de vil se på at implementere et nyt der så er tilgængeligt...
Jeg ved ikke hvorfor det sker nu, det er i hvert tilfælde ikke populært, og umiddelbart et underligt træk - omvendt kan det måske hjælpe med at stabilisere serverne, og måske give bedre adgang til OTA (hvis de får det til at virke) - og igen, tilbage til IEC 62443 og ISO 27001/27002, så kan det være en del af årsagen - uden dog VAG/Skoda nogensinde kommer til at fortælle det.
@HansH du har vel også adgang til det via Monta, eller du bruger det måske ikke?
Skoda fortæller at det ifølge betingelserne ikke er tilladt at bruge dette API, men at de vil se på at implementere et nyt der så er tilgængeligt...
Jeg ved ikke hvorfor det sker nu, det er i hvert tilfælde ikke populært, og umiddelbart et underligt træk - omvendt kan det måske hjælpe med at stabilisere serverne, og måske give bedre adgang til OTA (hvis de får det til at virke) - og igen, tilbage til IEC 62443 og ISO 27001/27002, så kan det være en del af årsagen - uden dog VAG/Skoda nogensinde kommer til at fortælle det.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Yes, har godt fulgt med i furoren fra sidelinjen..
Men nej - jeg benytter mig ikke af at Monta har snablen i min Skoda account, og derfor kan aflæse bilens SoC.
Jeg foretager som oftest vores opladninger ved lige at kigge i bilens app hvad SoC vi er på.
Enyaq'en tanker lige godt 13%/time, så jeg har lavet en tabel der springer med 10 min.
Og så planlægger jeg opladningen med fast start- og stoptid ud fra denne tabel.
Dvs hvis jeg gerne vil have 22% på, får den 01:40.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6495
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6878 times
- Been thanked: 1829 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Så har du gjort mere ud af det end migHansH skrev: ↑19. dec 2023, 22:00Yes, har godt fulgt med i furoren fra sidelinjen..
Men nej - jeg benytter mig ikke af at Monta har snablen i min Skoda account, og derfor kan aflæse bilens SoC.
Jeg foretager som oftest vores opladninger ved lige at kigge i bilens app hvad SoC vi er på.
Enyaq'en tanker lige godt 13%/time, så jeg har lavet en tabel der springer med 10 min.
Og så planlægger jeg opladningen med fast start- og stoptid ud fra denne tabel.
Dvs hvis jeg gerne vil have 22% på, får den 01:40.
Snap11.jpg
Jeg når sandsynligvis frem til det samme, men jeg ser bare at hvis jeg mangler 30%, så får den 3 timer til det, så er jeg helt sikker, selvom den nok kunne klare det på 2,5, men oftest står den bare til 00-06, for jeg har jo kun den ene elbil, og laderen styrer bare på tiden.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1199
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 196 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Jeg tjekkede lige Monta som var linket med min bil, og der var stadig hul igennem. Men integrationen har altid været elendig da der er forsinkelse på tallene fra API'et. Så endte faktisk med at slå det fra igen.
Nøj hvor ville jeg ønske at Eassee appen kunne hente elpriser ind, så jeg blot kunne trykke på de timer jeg vil lade og så få en omkostning når opladningen er afsluttet. Jeg syntes Monta er unødvendigt bøvlet og ustabilt - Men jeg ved godt det er fordi det kan meget mere end jeg bruger.
Mvh Anders
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6495
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6878 times
- Been thanked: 1829 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Enig, kunne jeg bare få at vide hvor meget forbrug jeg havde time for time fra Wallbox, så ville jeg også være glad, for så kunne jeg nemmere regne prisen. Jeg har ikke brug for opkobling til bilen, og jeg bruger ikke Monta da jeg ikke kan få refusion, da jeg heller ikke er så vild med den. Det eneste jeg kunne overveje var for at udlæse forbruget time for time.Sace skrev: ↑21. dec 2023, 08:01Jeg tjekkede lige Monta som var linket med min bil, og der var stadig hul igennem. Men integrationen har altid været elendig da der er forsinkelse på tallene fra API'et. Så endte faktisk med at slå det fra igen.
Nøj hvor ville jeg ønske at Eassee appen kunne hente elpriser ind, så jeg blot kunne trykke på de timer jeg vil lade og så få en omkostning når opladningen er afsluttet. Jeg syntes Monta er unødvendigt bøvlet og ustabilt - Men jeg ved godt det er fordi det kan meget mere end jeg bruger.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1419
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 295 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Jeg har stadig hul igennem til min bil fra integrationen i home assistant. Det eneste jeg ændrer i bilen den vej er at sætte ChargeLimit men læser lidt mere - primært SOC og odometer.
Har brugt tronity for laderkurver, men der har jeg ikke fået data siden 2023-12-14
Har brugt tronity for laderkurver, men der har jeg ikke fået data siden 2023-12-14
Anders Majland, 2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6495
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6878 times
- Been thanked: 1829 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Det kan være de har spærret nogle specifikke tjenester?majland skrev: ↑21. dec 2023, 21:36Jeg har stadig hul igennem til min bil fra integrationen i home assistant. Det eneste jeg ændrer i bilen den vej er at sætte ChargeLimit men læser lidt mere - primært SOC og odometer.
Har brugt tronity for laderkurver, men der har jeg ikke fået data siden 2023-12-14
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1199
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 196 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Jeg fik i dag prøvet en ID.7. Der er godt nok sket noget med softwaren ifht. de første ID'er. Det fungerede faktisk ret godt. Det bliver spændende hvordan det kommer til at gå med opdateringer til den "nye" generation.
Jeg arbejder på en løsning. Easee kan give fine rapporter over ens forbrug. Eneste issue er elprisen. Men i dag gik det op for mig at man kan pushe prisen til laderen via deres API. Så nu har jeg lavet et python script der henter elprisen en gang i timen og efterfølgende pusher den til laderen. Så burde jeg kunne få en retvisende forbrugsrapport fra laderen - Uden alle mulige sære apps. I teorien - Skal liiiige have det testetBrianDS skrev: ↑21. dec 2023, 10:15
Enig, kunne jeg bare få at vide hvor meget forbrug jeg havde time for time fra Wallbox, så ville jeg også være glad, for så kunne jeg nemmere regne prisen. Jeg har ikke brug for opkobling til bilen, og jeg bruger ikke Monta da jeg ikke kan få refusion, da jeg heller ikke er så vild med den. Det eneste jeg kunne overveje var for at udlæse forbruget time for time.
Mvh Anders
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6495
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6878 times
- Been thanked: 1829 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Fedt, det må du godt dele - jeg har godt nok en Wallbox, men idéen er god nok - og der er også et APISace skrev: ↑22. dec 2023, 15:19Jeg fik i dag prøvet en ID.7. Der er godt nok sket noget med softwaren ifht. de første ID'er. Det fungerede faktisk ret godt. Det bliver spændende hvordan det kommer til at gå med opdateringer til den "nye" generation.
Jeg arbejder på en løsning. Easee kan give fine rapporter over ens forbrug. Eneste issue er elprisen. Men i dag gik det op for mig at man kan pushe prisen til laderen via deres API. Så nu har jeg lavet et python script der henter elprisen en gang i timen og efterfølgende pusher den til laderen. Så burde jeg kunne få en retvisende forbrugsrapport fra laderen - Uden alle mulige sære apps. I teorien - Skal liiiige have det testetBrianDS skrev: ↑21. dec 2023, 10:15
Enig, kunne jeg bare få at vide hvor meget forbrug jeg havde time for time fra Wallbox, så ville jeg også være glad, for så kunne jeg nemmere regne prisen. Jeg har ikke brug for opkobling til bilen, og jeg bruger ikke Monta da jeg ikke kan få refusion, da jeg heller ikke er så vild med den. Det eneste jeg kunne overveje var for at udlæse forbruget time for time.
Jeg har alle timepriserne i en database, inklusive tariffer, energinet, afgift mv., hvis så bare min lader gad at give mig forbrug på timebasis, så havde det været nemmere.
Og fedt med din beskrivelse af ID.7, jeg synes også den kunne være interessant som stationcar...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1419
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 295 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Lyder super spændende men easee opgør tilsyneladende først hele ladningen til sidst. Dvs du vil måske ikke få de skiftende elpriser med men kun en sammenregning baseret på enten prisen ved start eller afslutning.....Men i dag gik det op for mig at man kan pushe prisen til laderen via deres API. Så nu har jeg lavet et python script der henter elprisen en gang i timen og efterfølgende pusher den til laderen. Så burde jeg kunne få en retvisende forbrugsrapport fra laderen - Uden alle mulige sære apps. I teorien - Skal liiiige have det testet
Af den årsag er jeg ved se på at lave en summation i HA. Energi sensoren opdaterer også kun hver 6 minut men kommer tættere på. Fordelen ved energi og effekt er det er simpelt at gange prisen på. Alternativt så se på effekten f.eks en gang i minuttet så beregn prisen efter det
Anders Majland, 2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1419
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 295 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Nå men nu har jeg så også lavet det... Dvs jeg 5s inde i hver time opdaterer prisen hos easee. Men læser man på github forummet fandt jeg så også et indlæg fra ham der har skrevet integrationen
I og med at jeg typisk lader i de billigste timer hvor der ikke er stor forskel fra time til time så kommer det helt sikkert tættere på end jeg bare har haft den stående til en krone ....olalid commented on Apr 25 • skrev: olalid commented on Apr 25 •
I do not think that will mean that the price will be logged correctly throughout a charging session.
I think the price that is set when the charging starts is the one it will use for the whole session.
Not 100% sure though.
Anders Majland, 2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1419
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 295 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Nu er i nat jo en god dag at teste på.
Da jeg kom hjem her godt 23 var elprisen 0,262 - og jeg ladede op til 10% (asap)
Smart charging starter kl 1 med en pris på 0.19 der de efterfølgende mange timer er 0,15 (frem til kl 7) hvor prisen stiger til 0,22 igen
Så får vi se hvad easee beregner prisen til - jeg har kontrolleret at den i web portalen står til de 0,262 kr/kWh nu
Da jeg kom hjem her godt 23 var elprisen 0,262 - og jeg ladede op til 10% (asap)
Smart charging starter kl 1 med en pris på 0.19 der de efterfølgende mange timer er 0,15 (frem til kl 7) hvor prisen stiger til 0,22 igen
Så får vi se hvad easee beregner prisen til - jeg har kontrolleret at den i web portalen står til de 0,262 kr/kWh nu
Anders Majland, 2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1419
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 295 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Easee bruger som ventet bare en pris - og det var den fra ladestart. Så det hele er opgjort med prisen fra kl 23 selvom bilen ladede mellem 1 og 6 til en lavere pris.
Konklusion - det giver ikke et retvisende billede af prisen.
Konklusion - det giver ikke et retvisende billede af prisen.
Senest rettet af majland 23. dec 2023, 11:34, rettet i alt 1 gang.
Anders Majland, 2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6495
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6878 times
- Been thanked: 1829 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Spørgsmålet er så om den bruger den pris der er når man sætter stikket i, eller den pris fra hvornår den starter opladning?
Sådan teknisk set hvis man har programmeret den til at lade 01-06, og sætter et gennemsnit baseret på det, så kan man måske få en mere præcis pris?
Og kommer man hjem med fx 10% og ved man skal lade til 80%, så ved man at det passer cirka med de 5 timer?
Det ville godt nok være nemmere hvis bare i fik timeforbruget...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1419
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 295 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Det kan jeg se på i morgen efter at have ladet igen i nat. Forventer at komme hjem med rigeligt på batteriet til at der bare skal toppes op i .... Dvs idag vil der ikke være straksopladning når bilen kommer hjem, men kun scheduled til de billigste timer
Jeg har en både en session energy og lifetime energy og begge kunne ret nemt bruges til et bedre estimat af udgiften.
Ved hver opdatering af sensoren (hvert 6 minut) se på den gamle og den aktuelle værdi og så bare gange den aktuelle pris på. Det burde give et bedre estimat selvom del af de 6 minutter over et timeskift vil være med den forkerte værdi
Jeg har en både en session energy og lifetime energy og begge kunne ret nemt bruges til et bedre estimat af udgiften.
Ved hver opdatering af sensoren (hvert 6 minut) se på den gamle og den aktuelle værdi og så bare gange den aktuelle pris på. Det burde give et bedre estimat selvom del af de 6 minutter over et timeskift vil være med den forkerte værdi
Anders Majland, 2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6495
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6878 times
- Been thanked: 1829 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Enig, det burde være mere præcistmajland skrev: ↑23. dec 2023, 11:37Det kan jeg se på i morgen efter at have ladet igen i nat. Forventer at komme hjem med rigeligt på batteriet til at der bare skal toppes op i .... Dvs idag vil der ikke være straksopladning når bilen kommer hjem, men kun scheduled til de billigste timer
Jeg har en både en session energy og lifetime energy og begge kunne ret nemt bruges til et bedre estimat af udgiften.
Ved hver opdatering af sensoren (hvert 6 minut) se på den gamle og den aktuelle værdi og så bare gange den aktuelle pris på. Det burde give et bedre estimat selvom del af de 6 minutter over et timeskift vil være med den forkerte værdi
Jeg skal lige have fundet ud af hvor meget jeg kan trække på min Wallbox, for teknisk set kunne man jo bare læse hvor meget den har ladet for hver hele time, og gange prisen på, altså læse 01:59:59 og igen 02:59:59 osv.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1199
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 196 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Jeg fik det også sat til at køre den anden dag. Den tager prisen ved ladesessionens start, jeg havde stikket siddende i imens jeg legede med priserne mange gange og den tog den pris der var sat da bilen begyndte at lade.
Man kan vel lege med at stoppe lade sessionen kortvarigt hver time - Man kan jo sætte en schedule op. Man kan jo undersøge om "Pause Charging" API'et trigger en ny reload af prisen når man starter igen. For så kunne man jo bare kalde pause inden man opdaterer prisen og så resume.
Man kan vel lege med at stoppe lade sessionen kortvarigt hver time - Man kan jo sætte en schedule op. Man kan jo undersøge om "Pause Charging" API'et trigger en ny reload af prisen når man starter igen. For så kunne man jo bare kalde pause inden man opdaterer prisen og så resume.
Mvh Anders
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1419
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 295 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Nu har jeg så testet.
Bilen sat til ca 18:15 hvor prisen var 0,77
Den har så ladet i nat mellem 3 og 4:45 og stikket taget fra 11:15
Brian fik ret - Den har anvendt prisen fra da bilen blev tilsluttet - men den har også ladet ganske korvarigt der (<1min) Så testen er ikke gyldig ....
Min automation sætter dynamisk maks tilbage til maks når der ikke er nogen bil tilsluttet - Det kan jeg jo bare lade være med ....
Prøver igen til imorgen at finde ud af om det er tilsluttet eller start opladning der sætter prisen
Bilen sat til ca 18:15 hvor prisen var 0,77
Den har så ladet i nat mellem 3 og 4:45 og stikket taget fra 11:15
Brian fik ret - Den har anvendt prisen fra da bilen blev tilsluttet - men den har også ladet ganske korvarigt der (<1min) Så testen er ikke gyldig ....
Min automation sætter dynamisk maks tilbage til maks når der ikke er nogen bil tilsluttet - Det kan jeg jo bare lade være med ....
Prøver igen til imorgen at finde ud af om det er tilsluttet eller start opladning der sætter prisen
Anders Majland, 2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1419
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 295 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Min styring bruger set_circuit_dynamic_limit hvor jeg blot sætter den til 0 for at pause opladningen. Råb lige op hvis det lykkedes for dig at påvirke opdatering af prisen via pause eller stop.Sace skrev: ↑24. dec 2023, 08:47Man kan vel lege med at stoppe lade sessionen kortvarigt hver time - Man kan jo sætte en schedule op. Man kan jo undersøge om "Pause Charging" API'et trigger en ny reload af prisen når man starter igen. For så kunne man jo bare kalde pause inden man opdaterer prisen og så resume.
Måske det her omkring Easee's api skal i en anden tråd da det jo ikke har ret meget med Skoda's api at gøre ?
Anders Majland, 2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6495
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6878 times
- Been thanked: 1829 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Kan Easee levere data på timebasis? Eller kan du læse det ud på timebasis, så kan du selv lave udregningen i fx HA eller... ?majland skrev: ↑24. dec 2023, 12:11Nu har jeg så testet.
Bilen sat til ca 18:15 hvor prisen var 0,77
Den har så ladet i nat mellem 3 og 4:45 og stikket taget fra 11:15
Brian fik ret - Den har anvendt prisen fra da bilen blev tilsluttet - men den har også ladet ganske korvarigt der (<1min) Så testen er ikke gyldig ....
Min automation sætter dynamisk maks tilbage til maks når der ikke er nogen bil tilsluttet - Det kan jeg jo bare lade være med ....
Prøver igen til imorgen at finde ud af om det er tilsluttet eller start opladning der sætter prisen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1419
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 295 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Som skrevet højere oppe i tråden får jeg kun data med en opløsning på 6min. Men det bliver jo klart mere præcist end at bruge prisen fra når bilen tilsluttes.
Ja, jeg testede igen i nat. Bilen sat til mens uden at ladning startede. 3 timer senere startede smart ladning så ved at sæte dynamic limit op fra 0, men alligevel er det tidspunktet hvor kablet sættes i der bruges til at beregne prisen.
Så vil jeg have en ide om prisen for strømmen kommer jeg til selv at regne den ud (medmindre HA får det med som standard på energi displayet inden jeg tager mig sammen)
Ja, jeg testede igen i nat. Bilen sat til mens uden at ladning startede. 3 timer senere startede smart ladning så ved at sæte dynamic limit op fra 0, men alligevel er det tidspunktet hvor kablet sættes i der bruges til at beregne prisen.
Så vil jeg have en ide om prisen for strømmen kommer jeg til selv at regne den ud (medmindre HA får det med som standard på energi displayet inden jeg tager mig sammen)
Anders Majland, 2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2020 Yamaha Ténéré 700 2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Jeg har ændret trådens titel til noget lidt bredere.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6495
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6878 times
- Been thanked: 1829 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Det skal åbenbart ikke være nemt...majland skrev: ↑25. dec 2023, 09:34Som skrevet højere oppe i tråden får jeg kun data med en opløsning på 6min. Men det bliver jo klart mere præcist end at bruge prisen fra når bilen tilsluttes.
Ja, jeg testede igen i nat. Bilen sat til mens uden at ladning startede. 3 timer senere startede smart ladning så ved at sæte dynamic limit op fra 0, men alligevel er det tidspunktet hvor kablet sættes i der bruges til at beregne prisen.
Så vil jeg have en ide om prisen for strømmen kommer jeg til selv at regne den ud (medmindre HA får det med som standard på energi displayet inden jeg tager mig sammen)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 125
- Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 17 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Er der en mening med din metode?HansH skrev: ↑19. dec 2023, 22:00Yes, har godt fulgt med i furoren fra sidelinjen..
Men nej - jeg benytter mig ikke af at Monta har snablen i min Skoda account, og derfor kan aflæse bilens SoC.
Jeg foretager som oftest vores opladninger ved lige at kigge i bilens app hvad SoC vi er på.
Enyaq'en tanker lige godt 13%/time, så jeg har lavet en tabel der springer med 10 min.
Og så planlægger jeg opladningen med fast start- og stoptid ud fra denne tabel.
Dvs hvis jeg gerne vil have 22% på, får den 01:40.
Snap11.jpg
Jeg sætter f.eks bare bilen til 80% og så stopper laderen der.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Den væsentligste er, at på vores e-Golf kan vi ikke sætte en upper limit (som vi kan på Skoda'en).
Dvs vi er nødt til at lukke for hanen når vi ikke vil have mere på ... ellers løber den bare til 100%.
Det er selvfølgelig ikke et problem hvis man gerne vil lade til 100 hver gang.
Men jeg vil gerne holde den på 80% i det daglige, og dermed har vi altså brug for Monta til at kontrollere lademængde.
På Enyaq'en har jeg også sat upper limit til 80, og hvis den bare skal derop, så siger bilen jo selv stop.
Men jeg har også den rutine, at hvis jeg ikke skal ud og køre langt ... men bare pusse-nusse rundt i det lokale, så lader jeg den ikke til 80. Så lader jeg den typisk kun til 50-55%. Dvs der har jeg også brug for Monta til at kontrollere lademængde.
Jeg kunne selvf bare ligge og justere på upper limit på bilen via appen ... men det finder jeg ulig mere bøvlet end blot at programmere opladningen som jeg vil have det i Monta. Og derfor står bilen bare fast til 80% og så styrer jeg det med Monta hvis jeg ikke vil helt derop.
Det er vist min modus operandi i korte træk..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 125
- Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 17 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Okay. Det var fordi jeg troede at var med enyaq du gjorde det
Foruden vores enyaq har vi en ioniq 28 og den har heller ikke upper limit så vi skal også regne ud hvor lang tid den skal lades. Den lader ca 10 % procent i timen så den er nem at regne ud
Foruden vores enyaq har vi en ioniq 28 og den har heller ikke upper limit så vi skal også regne ud hvor lang tid den skal lades. Den lader ca 10 % procent i timen så den er nem at regne ud
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Yes, det er også sådan jeg holder styr på det.
Enyaq = lidt over 13%/time
e-Golf = 22%/time
Dvs som regel er det nemt lige at regne ud i hovedet hvor længe den skal have i ovnen. Og ellers skæver jeg lige til tabellen. Hehe..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 125
- Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 17 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Men vi har lige fået nr 2 lader så vi har begrænset laderne til at lade med 10A så nu holder 10% nok ikke mere men det finder vi ud af når vi har fået ladet nogle gange
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6495
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6878 times
- Been thanked: 1829 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Hvorfor det? Altså holder man den imellem 40-80% har den det jo rigtig godt, og 20-80% er også fint, men hvorfor kun 50-55%?HansH skrev: ↑25. dec 2023, 14:16...
På Enyaq'en har jeg også sat upper limit til 80, og hvis den bare skal derop, så siger bilen jo selv stop.
Men jeg har også den rutine, at hvis jeg ikke skal ud og køre langt ... men bare pusse-nusse rundt i det lokale, så lader jeg den ikke til 80. Så lader jeg den typisk kun til 50-55%. ...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Integration med bil og ladeboks
Jeg har læst nogle artikler der omhandler højvoltbatteriets optimale spændingsniveau. Det hedder et fagudtryk jeg ikke lige kan huske.BrianDS skrev: ↑25. dec 2023, 17:21Hvorfor det? Altså holder man den imellem 40-80% har den det jo rigtig godt, og 20-80% er også fint, men hvorfor kun 50-55%?HansH skrev: ↑25. dec 2023, 14:16...
På Enyaq'en har jeg også sat upper limit til 80, og hvis den bare skal derop, så siger bilen jo selv stop.
Men jeg har også den rutine, at hvis jeg ikke skal ud og køre langt ... men bare pusse-nusse rundt i det lokale, så lader jeg den ikke til 80. Så lader jeg den typisk kun til 50-55%. ...
Den skulle så vidt jeg har forstået ligge omkring de 50-55%.
Kilderne hertil anfører derfor også, at jo tættere man kan holde batteriet på det niveau, jo bedre. Og skal man parkere bilen i længere tid, er det den optimale SoC at parkere den med.
Jeg er ikke i stand til at argumentere hverken for eller imod om det er rigtigt eller forkert, eller om der er mere i det osv osv ov osv .
Men jeg vælger at tro på den her info, og når jeg så ikke har behovet for at lade højere op .. så lader jeg være.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813