Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
guru13
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 17. jun 2008, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af guru13 » 28. aug 2008, 20:25

Kom til at tænke på, hvis jeg nu bliver impliceret i et uheld, hvor jeg har skylden, og forsikringsselskabet finder ud af at bilen er chippet eller monteret med en tuningsboks. Hvad sker der så ?
Kan de finde på at nægte at ryste op med pungen, da bilen jo ikke er lovlig ?

På forhånd tak

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Supermule » 28. aug 2008, 21:08

Næææ, vidste du den var chippet da du fik den????? ;)

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Sagild » 28. aug 2008, 21:30

Det er ligemeget om du "ved det" eller ej... Såfremt effekten er forøget i forhold til en standard bil skal forsikringsselskabet have det at vide. Det er så op til dem at beslutte om de vil højne din præmie eller bare sige at det er iorden... At en bil er tunet når du køber den, gør det ikke mere iorden... Det er jo det samme hvis du køber en bil uden at vide at baglyset ikke virker, kan du sagtens få en bøde af politiet for det...

Hvis situationen er som du beskriver den, kan de i værste fald undlade at udbetale erstatning. Hvis selskabet f.eks har en politik om at de ikke vil have biler med over et vist antal hk...

Hvis nu din præmie ville have været 20% dyrere hvis du havde oplyst de korrekte specifikationer på bilen og de gerne ville have tegnet den, vil man nøjes med at nedsætte erstatningen med 20% (og med skade på andre betyder det altså at du selv skal betale de 20%)...

Hvis du vil have uddybet det så skriv en pm så kan jeg forklare dig det over tlf eller lign..
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Anders D » 28. aug 2008, 21:41

Der går hårrejsende historier om, at bilforsikringen aldrig dækker, hvis man har tunet sin bil "ulovligt" (ikke fået synet og godkendt ændringen) og kommer ud for et uheld.

Dette er imidlertid ofte ikke tilfældet. Forsikringsselskabet skal nemlig kunne påvise, at årsagen - eller en medvirkende årsag - til dit uheld har været den ikke godkendte ombygning, og at ombygningen med hensyn til teknisk egnethed ikke ville kunne godkendes.

(..om den også ville kunne godkendes med hensyn til den oftest større hurdle vedrørende bevis for luftforurening er i denne forbindelse uinteressant).

Hvis du ikke overholder din vigepligt eller lignende, og der sker et uheld i den forbindelse, kan forsikringsselskabet naturligvis ikke nægte at betale med henvisning til den ikke godkendte ombygning af bilen. Det har jo intet med sagen at gøre..

Leff
Nyt medlem
Indlæg: 415
Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Leff » 29. aug 2008, 16:38

Mener nu også at ha hørt, at de dækker.
Den eneste måde de kan slippe på, er hvis de kan påvise, at uheldet skete pga tuningen.
Fx.
(hurtig Acc. som bliver fejlbedømt, og en køre ud foran dig)
(RWD bil der skrider ud i et sving, og rammer en anden bil)
Sådan nogle ulykker, hvor de ekstra heste, kan have haft indflydelse på ulykken

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Sagild » 30. aug 2008, 11:00

For at en skade skal være dækningsberretiget skal der jo altid være årsagssammenhæng...

Det har absolut intet med emmissionsniveau eller noget som helst at gøre, det er et punkt i forsikringsaftaleloven der hedder FAREFORØGELSE. At hvis din risiko er større end først forventet får du nedsat din erstatning jf. den risiko du burde have betalt for... I juridiske termer hedder dette PRO RATA...

Situationen er det samme som hvis du laver forsikring på et hus der har tegltag. Efter et par år skiftet du taget ud til et stråtag. Da stråtag indebærer meget højere risiko for skader burde forsikringen derfor stige. Det gør den ikke da det ikke er oplyst til forsikringsselskabet. 1 år senere brænder taget så. Her går forsikringsselskabet ind og erstatter procentvis i forhold til det du burde have betalt f.eks hvis forsikringen normalt kostede 700 kr med tegltaget og ville stige til 1000 kr med stråtag har du kun betalt for 70% af risikoen. Af samme årsag får du kun 70% erstatning... Dette er essensen af PRO RATA...
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Brugeravatar
Trold
Helt nyt medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tæt på Esbjerg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Trold » 2. sep 2008, 19:23

I dette tilfælde kunne det jo måske være interessant hvis nogle kan oplyse hvilke forsikringer der er villig til at forsikre biler der er tunet. For det er jo ikke alle der vil. :roll:
Tdi 110hk, FMIC, 3kpa map, 1749vb, 0,216 bosch dysser, 6trins kasse, brembo max bremser.
Søger BMW e36 325i uden afgift...Skal bruges til trackday!
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!
http://www.ravenz.dk/

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Dennis J » 2. sep 2008, 19:40

Det er altså lidt noget sludder - forsikringsselskabet bedømmer ikke årsagen til en ulykke, det gør politiet og begrunder politiet ikke ulykken som værende pga. grov uagtsomhed i form af tuning, så blander forsikringsselskabet sig ikke mere i det, de taksere skadens omfang og lytter til hvorledes or årsagen til ulykken er sket, og som det er nævnt skal denne årsag i form af tuning kunne bevises - dvs. kører man galt med en bil med en hastighed på 280 km/t og bilen kun er opgivet til at kunne køre 150, så falder hammeren, men ikke alt det snik snak om hustage og jeg ved ikke hvad, der bliver skyld og årsagen jo ikke afgjort af politiet eller i sidste ende en retlig instans.

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Sagild » 3. sep 2008, 18:25

Dennis J skrev:Det er altså lidt noget sludder - forsikringsselskabet bedømmer ikke årsagen til en ulykke, det gør politiet og begrunder politiet ikke ulykken som værende pga. grov uagtsomhed i form af tuning, så blander forsikringsselskabet sig ikke mere i det, de taksere skadens omfang og lytter til hvorledes or årsagen til ulykken er sket, og som det er nævnt skal denne årsag i form af tuning kunne bevises - dvs. kører man galt med en bil med en hastighed på 280 km/t og bilen kun er opgivet til at kunne køre 150, så falder hammeren, men ikke alt det snik snak om hustage og jeg ved ikke hvad, der bliver skyld og årsagen jo ikke afgjort af politiet eller i sidste ende en retlig instans.
Ked af at skulle sige at du tydeligvis ikke kender noget til forsikringsselskabernes fremgang.

Politiet har INTET at gøre med undersøgelse af årsagssammenhæng i forsikringsmæssig forstand. Det eneste politiet gør er at lave en objektiv vurdering hvor forsikringsselskaberne så kan vurdere hvorvidt den ene part skal have skylden eller man skal dele ansvaret for skaden. Efterfølgende skal en taksator for hvert selskab så vurdere hvor meget det vil koste at reparere den skadede bil og godkende eller afvise værkstedets overslag af en reparation. Hvis taksatoren her ser at bilen er tunet så er det han kan gøre brug af paragraffen i forsikringsaftaleloven omhandlende "Fareforøgelse". Skyld af skadesårsag afgøres ikke at politiet!!

Jeg er forsikringsmægler til daglig og har oplevet adskillige eksempler på skadesscenarier hvor folk har skiftet motorer ud, tunet biler, gejlet dem med masse lir osv osv. og skaden derefter er sket med problemer for forsikringstageren til følge...
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Sagild » 3. sep 2008, 18:28

Tilknyttes skal self at man i mange situationer giver politiet ret omkring hvem der får ansvaret for skaden, men det er ikke dem som kan bestemme hvilket forsikringsselskab der skal betale for skaden. Det finder forsikringsselskaberne ud af dem selv imellem - netop ved at kigge på de nævnte omstændigheder...
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Allan_84
Medlem
Indlæg: 929
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Allan_84 » 3. sep 2008, 18:30

Sagild skrev:Tilknyttes skal self at man i mange situationer giver politiet ret omkring hvem der får ansvaret for skaden, men det er ikke dem som kan bestemme hvilket forsikringsselskab der skal betale for skaden. Det finder forsikringsselskaberne ud af dem selv imellem - netop ved at kigge på de nævnte omstændigheder...
okay, men hvordan skal man så bære sig ad hvis man nu har tunet sin bil eller gailet den og ønsker ikke at få problemer sener hen hvis der nu skulle ske en ulykke eller noget andet?

skal man bare ringe til selskabet og sige jeg har tunet min bil, hva skal jeg give xtra i forsikring?
Audi A3 Sportback

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Supermule » 3. sep 2008, 18:31

Ja............
Allan_84 skrev:
Sagild skrev:Tilknyttes skal self at man i mange situationer giver politiet ret omkring hvem der får ansvaret for skaden, men det er ikke dem som kan bestemme hvilket forsikringsselskab der skal betale for skaden. Det finder forsikringsselskaberne ud af dem selv imellem - netop ved at kigge på de nævnte omstændigheder...
okay, men hvordan skal man så bære sig ad hvis man nu har tunet sin bil eller gailet den og ønsker ikke at få problemer sener hen hvis der nu skulle ske en ulykke eller noget andet?

skal man bare ringe til selskabet og sige jeg har tunet min bil, hva skal jeg give xtra i forsikring?

Brugeravatar
Trold
Helt nyt medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tæt på Esbjerg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Trold » 3. sep 2008, 18:41

Nogle som kan fortælle hvem der forsikre den slags biler? Mange biler kan jo ikke synes pga chiptuning hvilket er første trin i en tuning om man vil. Og ved der er flere som ikke vil forsikre hvis bilen ikke kan synes med tuningen..

Sagil, hvem er du mægler for? svar evt i en PB
Tdi 110hk, FMIC, 3kpa map, 1749vb, 0,216 bosch dysser, 6trins kasse, brembo max bremser.
Søger BMW e36 325i uden afgift...Skal bruges til trackday!
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!
http://www.ravenz.dk/

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Sagild » 3. sep 2008, 19:08

Allan_84 skrev:
Sagild skrev:Tilknyttes skal self at man i mange situationer giver politiet ret omkring hvem der får ansvaret for skaden, men det er ikke dem som kan bestemme hvilket forsikringsselskab der skal betale for skaden. Det finder forsikringsselskaberne ud af dem selv imellem - netop ved at kigge på de nævnte omstændigheder...
okay, men hvordan skal man så bære sig ad hvis man nu har tunet sin bil eller gailet den og ønsker ikke at få problemer sener hen hvis der nu skulle ske en ulykke eller noget andet?

skal man bare ringe til selskabet og sige jeg har tunet min bil, hva skal jeg give xtra i forsikring?
Du har 2 muligheder:
Den ene er som du selv nævner, at ringe til dit forsikringsselskab og sige at du har tunet din bil (hermed risikerer du at de siger at de desværre ikke kan forsikre dig fremadrettet, fordi deres acceptregler siger at de ikke forsikre biler der er tunede eller ombygget el. lign.). Nogen selskaber ser igennem fingre med chiptuninger og den slags, men klassificerer dig som en hurtigere bil hvis det er store modifikationer.

Den anden mulighed er ikke at sige noget, og så risikere at få nedsat din erstatning eller i værste tilfælde (det sker meeeeget sjældent) slet ikke at modtage erstatning.
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Sagild » 3. sep 2008, 19:11

Trold skrev:Nogle som kan fortælle hvem der forsikre den slags biler? Mange biler kan jo ikke synes pga chiptuning hvilket er første trin i en tuning om man vil. Og ved der er flere som ikke vil forsikre hvis bilen ikke kan synes med tuningen..

Sagil, hvem er du mægler for? svar evt i en PB
Hvis du chiptuner din bil fornuftigt kan den vel godt holde sig indenfor de emmisionsgrænser der ligger idag?? Så vidt jeg husker skal den bare synes med "konstruktive ændringer" hvis der er over 20% effektforøgelse. (her er jeg ikke 100% sikker) - Jeg ved at der er flere der har tunet sine biler og fået dem synet med tun... Kender også til et par stykker der har fået nye motorer, bremser osv. og efterfølgende fået synet den med ovennævnte konstruktive ændringer.

(har svaret dig på det andet i PB)
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Brugeravatar
Trold
Helt nyt medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tæt på Esbjerg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Trold » 3. sep 2008, 19:53

Ja men på nyrere diselbiler skal der forelægge tüv papire på at chiptuningen er godkendt og det er ikke alle diselbiler det papir kan fåes til.
Tdi 110hk, FMIC, 3kpa map, 1749vb, 0,216 bosch dysser, 6trins kasse, brembo max bremser.
Søger BMW e36 325i uden afgift...Skal bruges til trackday!
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!
http://www.ravenz.dk/

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Sagild » 3. sep 2008, 20:43

Den diskussion behøver vi ikke komme ind på her... Det vil vist være ret OT
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Dennis J » 3. sep 2008, 22:08

Sagild skrev:
Dennis J skrev:Det er altså lidt noget sludder - forsikringsselskabet bedømmer ikke årsagen til en ulykke, det gør politiet og begrunder politiet ikke ulykken som værende pga. grov uagtsomhed i form af tuning, så blander forsikringsselskabet sig ikke mere i det, de taksere skadens omfang og lytter til hvorledes or årsagen til ulykken er sket, og som det er nævnt skal denne årsag i form af tuning kunne bevises - dvs. kører man galt med en bil med en hastighed på 280 km/t og bilen kun er opgivet til at kunne køre 150, så falder hammeren, men ikke alt det snik snak om hustage og jeg ved ikke hvad, der bliver skyld og årsagen jo ikke afgjort af politiet eller i sidste ende en retlig instans.
Ked af at skulle sige at du tydeligvis ikke kender noget til forsikringsselskabernes fremgang.

Politiet har INTET at gøre med undersøgelse af årsagssammenhæng i forsikringsmæssig forstand. Det eneste politiet gør er at lave en objektiv vurdering hvor forsikringsselskaberne så kan vurdere hvorvidt den ene part skal have skylden eller man skal dele ansvaret for skaden. Efterfølgende skal en taksator for hvert selskab så vurdere hvor meget det vil koste at reparere den skadede bil og godkende eller afvise værkstedets overslag af en reparation. Hvis taksatoren her ser at bilen er tunet så er det han kan gøre brug af paragraffen i forsikringsaftaleloven omhandlende "Fareforøgelse". Skyld af skadesårsag afgøres ikke at politiet!!

Jeg er forsikringsmægler til daglig og har oplevet adskillige eksempler på skadesscenarier hvor folk har skiftet motorer ud, tunet biler, gejlet dem med masse lir osv osv. og skaden derefter er sket med problemer for forsikringstageren til følge...
Det er fint du er forsikringsmægler og kan finde frem til de forsikringsselskaber til den rigtige pris osv. , men:

punkt 1 - forsikringsselskabet er ikke en retlig instans, og skulle sagen havne i retten - så er det politiets undersøgelse der er afgørende.

Punkt 2. Det er ens eget forsikringsselskab der drøner ud og taksere ens bil, og modpartens forsikringsselskab taksere modpartens bil, det er jo derfor ikke sådan at taksatoren fra ens eget forsikringsselskab ringer modpartens forsikringsselskab op og siger nu skal du hører, årsagen til i ikke skal betale noget er fordi vores kundes bil er tunet, sådan fungere verden altså ikke.

Dernæst vil jeg da gerne mødes i retten med det forsikringsselskab der påstår i nedenstående typiske skadestilfælde er pga. tuning:

1. tante gerda ruller ind i siden på en eller i bagenden
2. Man futter afsted på motorvejen med 150km/t og bilen kan på papiret fra fabrikken kører 210, en klovn trækker ud foran og kaboom.
3. Man kører 50km/t i byzonen og pludselig bremser den foran kørende og wupti kaboom.

Ja jeg kunne blive ved, men ingen af de ovenstående har årsagssammenhæng med tuning som årsagen til skaden.

I tilfælde hvor skaden man påfører er årsagssammenhængende med tuning, så er det givet et skaden ikke bliver dækket af forsikringsselskabet hvis man ikke har oplyst sit forsikringsselskab om det, uanset om det bare er chiptuning eller lignende, men det skal kunne påvises at tuning er årsagen til skaden.

jeg synes det er forkert du laver en skræmme kampagne, for jeg kan selvfølgelig godt se dit formål som forsikringsmægler og kan måske få lidt provision på at få folk hen i nogen forsikringsselskaber som vil forsikre tunet biler mm, men faktum er at bevisbyrden i årsagssammenhæng med tuning og skaden hviler på forsiringsselskabet. Tuning kan give vrøvl i skadesituation, men det skal virkelig være direkte åbenlyst eller kunne bevises at årsagen er tuning, men i de fleste tilfælde hvor tuning har været årsagen til ulykken tror jeg nærmere bekymringen skal ligge på ens helbred og lovens lange arm osv..

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Brugeravatar
Ørn
Nyt medlem
Indlæg: 271
Tilmeldt: 15. jul 2008, 05:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Ørn » 4. sep 2008, 00:27

Jeg tror nu ikke Sagild er ude på at trække nogen over i nogen som helst selskaber :) Lige så lidt som en synsmand der kommenterer en ombygning herinde ikke er interesseret i at få dem til at komme over i hans synshald for at få bilen synet. Folk som disse herrer er nok mest ude på at diskutere det da det har deres interesse, og de møder tilfælde til hverdag som vi andre kun hører om fra mund til mund hvor 1 fjer hurtigt bliver til 3 høns ;)

Sidste jeg var involveret i et færdselsuheld, kom politiet og tog rapport, men det var så også det. Vi (de 2 involverede parter) skulle så hver beskrive hvordan vi mente det var foregået, og så sendte vi det ind til vores forsikringsselskaber, hvorefter de i fællesskab fandt ud af hvem der skulle betale. Her var politiet ikke indblandet, det snakkede forsikringsselskaberne om indbyrdes. Vi (parterne) fik så bare afgørelsen.

Jeg synes det er en god ting at en person gør Guru13 opmærksom på at der KAN opstå visse problemer med en tuning af en bil i forsikringsøjemed. Det var jo det Guru13 spurgte om. Sagild maler jo ikke fanden på væggen og siger at tuning = så er der ingen penge, han siger jo bare at det er en god ting at få afklaret enten med sig selv (ok, bliver jeg taget får jeg muligvis en procentvis mindre erstatning), eller afklare det med sit forsikringsselskab (ok, jeg skal muligvis betale 200 kr mere pr mdr, da min bil stiger en klasse eller lignende). Jeg ville da klart foretrække sådan et svar frem for "ja kør du bare løs, der kan ikke ske en skid" :roll:

Det er de færreste forsikringsselskaber der sætter et engagement over bord pga en chip eller en tuningsboks. De vil nok nærmere sige godt så skal du betale lidt ekstra og så er den i vinkel.

Mvh
Ørnen
VW T-Cross Style med alle krydser
VW Up
Audi A4 Avant 2,8 V6 30v Quattro Tiptronic. (Solgt)
Polo 6n2 1,4 16v Comfortline m. Aircon. (solgt)

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Dennis J » 4. sep 2008, 00:38

Det er slet ikke det der er min point, det er noget sludder som det bliver udlagt at man er på røven så snart man har tunet sin bil i forsikringsøjemed, det handler jo om årsagen til ulykken skyldes tuningen eller ej og det er fakta - længere er den ikke, men skyldes ulykken tuning og det kan påvises, ja så var man bedre stillet hvis man havde fået forsikret sin bil som tunet (men det er heller ikke altid nok da man så typisk i en sådan given situation vil have handlet groft uagsomt og ikke som en bonus-pater), men det skal altså påvises at årsagen er tuning - det er lidt svært for et forsikringsselskab at sige årsagen til en ulykke er sket er pga. tuning hvis ulykken er sket med 30 km/t hvor man må kører 30 - nu skal det heller ikke gøres til en støre og voldsommer diskussion, men faktum er at bevisbyrden ligger hos forsikringsselskabet.

Jeg synes skal sagilds indlæg var fine, de var bare lidt overdrevet.

Derudover har jeg da aldrig hørt om en forsikringsmægler der kender til sagers gang når skaden er sket, en mægler får penge for at handle den bedste forsikringspræmie hjem for en kunde, man arbejde ikke hos et forsikringsselskab, men samarbejder med dem og kommer med kunder.

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Brugeravatar
Ørn
Nyt medlem
Indlæg: 271
Tilmeldt: 15. jul 2008, 05:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Ørn » 4. sep 2008, 00:47

Dennis J skrev:Derudover har jeg da aldrig hørt om en forsikringsmægler der kender til sagers gang når skaden er sket, en mægler får penge for at handle den bedste forsikringspræmie hjem for en kunde, man arbejde ikke hos et forsikringsselskab, men samarbejder med dem og kommer med kunder.
Hvis din assurandør/mægler ikke ved hvordan eller hvad der foregår når skaden er sket, eller hvordan hans selskab handler ved forskellige forhold, ville jeg hurtigst muligt se mig om efter en anden :lol:

Mvh
Ørnen ;)
VW T-Cross Style med alle krydser
VW Up
Audi A4 Avant 2,8 V6 30v Quattro Tiptronic. (Solgt)
Polo 6n2 1,4 16v Comfortline m. Aircon. (solgt)

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Dennis J » 4. sep 2008, 00:51

Ørn skrev:
Dennis J skrev:Derudover har jeg da aldrig hørt om en forsikringsmægler der kender til sagers gang når skaden er sket, en mægler får penge for at handle den bedste forsikringspræmie hjem for en kunde, man arbejde ikke hos et forsikringsselskab, men samarbejder med dem og kommer med kunder.
Hvis din assurandør/mægler ikke ved hvordan eller hvad der foregår når skaden er sket, eller hvordan hans selskab handler ved forskellige forhold, ville jeg hurtigst muligt se mig om efter en anden :lol:

Mvh
Ørnen ;)
Der er pokkers til forskel på en assurandør og en mægler, en mægler er lige præcis det - han mægler en pris igennem hos forskellige forsikringsselskaber - det har intet med en assurandør at gøre, for ja assurandøren ved skal altid hvad der foregår i hans portefølje osv.

Typisk så gør en mægler det - hvis jeg f.eks. ringede til en mægler som Rasmussen assurance eller lignende at de kontakter 10-15 forsikringsselskaber og forsøger at få den biligste pris til mig på en forsikring, men ikke assurandør arbejde.

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Sagild » 4. sep 2008, 19:06

Jeg er assurandør!!!! Forsikringsmægler er stort set det samme. Du skal igennem flere uddannelser for at kunne kalde dig mægler for de store mæglerfirmaer som willis osv men det kan være ligemeget lige nu...

Jeg er assurandør og er uddannet både som assurandør og også i skadessituationer kva mine tidligere stillinger på hovedkontoret... Bare for at slå fast at jeg HAR erfaring i skader også...

Netop derfor bliver jeg også nødt til at fastslå at du TYDELIGVIS INTET KENDER TIL DET!!!!

Lad mig tage dine 3 eksempler:

"Dernæst vil jeg da gerne mødes i retten med det forsikringsselskab der påstår i nedenstående typiske skadestilfælde er pga. tuning:

1. tante gerda ruller ind i siden på en eller i bagenden
2. Man futter afsted på motorvejen med 150km/t og bilen kan på papiret fra fabrikken kører 210, en klovn trækker ud foran og kaboom.
3. Man kører 50km/t i byzonen og pludselig bremser den foran kørende og wupti kaboom."

Situation 1: Hvis din bil er tunet og tante gerda ruller ind i den bagi er der stort set ingen risiko for at taksatoren tjekker motoren! Ydermere er din kommentar om hvorvidt modparts erstatning afhænger af din tuning helt i vejret for det har vi slet ikke omtalt på noget tidspunkt! Der er kun tale om DIN erstatning! Nå men hvis gerda ruller ind i dig vil ingen tjekke at bilen er tunet og derfor ikke nogen synderlig risiko.

For sjov skyld kan jeg lige citere et af de store forsikringsselskabers betingelser på bilforsikring: Det er et punkt under fællesbetingelser og lyder
XXXX Forsikring skal straks have besked hvis: a. Forsikringstager eller den faste bruger flytter og/eller ønsker betalingsadresse ændret. b. Der sker ændring af den risiko der er beskrevet i policen, herunder vognskifte, køretøjets art og anvendelse, tilbehør, vægt, antal HK og nyværdi ved første registrering.
Lidt længere nede står: Undladelse at af give denne meddelelse kan medføre, at erstatningen bliver nedsat eller bortfalder.

INGEN STEDER STÅR NÆVNT NOGET MED AT DET SKAL VÆRE SKYLD I SKADEN!

Situation 2: En klovn trækker ud foran dig og du kører op i ham! Det er dig som gør den skadesførende handling og det vil i første omgang blive henledt til at DU ikke holdt nok afstand til forankørende. HVIS og jeg siger HVIS der er vidner som vil støtte din sag om at det var forankørende der var skyld i skaden kommer du MÅSKE til at DELE ansvaret for skaden...

Situation 3: Hvis du kører 50 km/t i byzone og forankørende bremser hårdt op skal du gøre det samme. Hvis du rammer ind i ham, har du ikke holdt tilstrækkelig afstand. Du får HELE skylden uden nogen former for delt ansvar!!!

Jeg kan godt lide du siger du gerne vil i retten med den slags situationer... Jeg siger bare GOD FORNØJELSE MESTER!!!

Faktisk er det lige sket for mig at en idiot trækker hårdt ud foran mig så jeg skal nødbremse og lave undvige manøvre for ikke at ramme ham. Den kørende bag mig var ikke ligeså hurtig som jeg var, så han kører op i mig bagfra! Den sidstnævnte får HELE skylden for skaden fordi man siger han ikke har holdt afstand, på trods af det er ham som trækker ud foran mig, der i bund og grund er skyld i skaden.
Jeg var vidne som bekræfter det er ham den forreste der er skyld i skaden, men på trods af det slås ham som kørte ind i mig nu for at få lov at DELE ansvaret med ham som var skyld i skaden...

Jeg synes ikke du skal prøve at komme med flere eksempler eller lign. men bare acceptere at det i praksis ikke altid fungerer som folk går og tror og fortæller fra mund til mund...
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Sagild » 4. sep 2008, 19:07

Dennis J skrev:Det er slet ikke det der er min point, det er noget sludder som det bliver udlagt at man er på røven så snart man har tunet sin bil i forsikringsøjemed, det handler jo om årsagen til ulykken skyldes tuningen eller ej og det er fakta - længere er den ikke, men skyldes ulykken tuning og det kan påvises, ja så var man bedre stillet hvis man havde fået forsikret sin bil som tunet (men det er heller ikke altid nok da man så typisk i en sådan given situation vil have handlet groft uagsomt og ikke som en bonus-pater), men det skal altså påvises at årsagen er tuning - det er lidt svært for et forsikringsselskab at sige årsagen til en ulykke er sket er pga. tuning hvis ulykken er sket med 30 km/t hvor man må kører 30 - nu skal det heller ikke gøres til en støre og voldsommer diskussion, men faktum er at bevisbyrden ligger hos forsikringsselskabet.

Jeg synes skal sagilds indlæg var fine, de var bare lidt overdrevet.

Derudover har jeg da aldrig hørt om en forsikringsmægler der kender til sagers gang når skaden er sket, en mægler får penge for at handle den bedste forsikringspræmie hjem for en kunde, man arbejde ikke hos et forsikringsselskab, men samarbejder med dem og kommer med kunder.

Bonus Pater er afskaffet for MANGE år siden!!!!
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Sagild » 4. sep 2008, 19:11

Desuden synes jeg det er DYBT latterligt du begynder at tale om skræmmekampagner for at få provision!!!

For det første aner du ikke om jeg er provisionslønnet og jeg kører ingen skræmmekampagner når jeg svarer på et andet medlems forumpost... Specielt ikke når langt størstedelen af mit tidsforbrug på denne tråd har været for at demonstrere at du ikke ved hvad du taler om! Havde du ikke kommet med forkerte kommentare havde jeg blot haft et enkelt eller to indlæg som var forklarende...
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Brugeravatar
Dennis J
Medlem
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 18. jun 2008, 22:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Dennis J » 4. sep 2008, 19:43

Jeg er fuldstændig enig i skyld og ansvar i alle 3 scenario, men hvori kommer manglende dækning fra mit forsikringsselskab ind i billedet pga. tuning? - det er sådan set heletiden mit argument, du skal kunne påvise at årsagen til en ulykke er et resultat af tuningen og det var derfor jeg nævnte de 3 eksemplar, som jeg heletiden har sagt er årsagen til ulykken pga. tuning, så falder hammeren, men det skal altså kunne påvises - iøvrigt vil jeg da gerne møde den taksator som kan ud fra at glo i et motorrum konstatere om man har over eller under fabriksopgivende HK. ja måske lige bortset fra når der ligger en helt anden motor i bilen.

Det første scenario har jeg selv prøvet, og jeg ved fra min svigerfar der er pladesmed at takseringen i 90% af tilfældende foregår ved at han sender billeder til taksator af skaden og ser altså ikke motorrummet.

Det 3. scenario har en af mine venner prøvet og der var heldigvis vidner der så ulykken, hans bil er tunet rimlig voldsomt - skylden blev placeret hos kvinden der ret uagtsomt trak ud i hans bane - ikke et piv fra forsikringsselskaberne.

Til sidst så ved jeg ikke hvem der har bildt dig ind at bonus pater begrebet er afskaffet, det er almindelig retspraksis og er bestemt ikke forældet. Jeg beskæftigere mig en del med jura til daglig ;)

Til sidst siger jeg ikke noget om du er her inde for at få kunder eller provision eller lignende, men du oplyste du var mægler og havde du sagt assurandør havde piben fået en anden lyd, for jeg kender skam til både forsikringsbranchen og mæglerbranchen da jeg har kunder i begge grene af branchen og jo jeg kender skam godt til procedurene inden for forsikringsverden.

Men du må da gerne komme med eksempel på et tilfælde hvor en ulykke kunne have haft præcis samme udfald om bilen havde været tunet eller ej, hvor forsikringsselskabet kan snoge sig uden om betaling osv.

* Hvis en ulykke er sket pga. tuning - ingen dækning
* Hvis man ikke har oplyst tuning og bilen bliver stjålet - ingen dækning.
* Hvis ulykken ikke er sket pga. tuningen - dækning

Til sidst ja det klogeste er som du nævner at oplyse tuningen, så er man på den sikre side -men skræmmerkampagnen efter min opfattelse er at du giver udtryk for uanset hvilken ulykke der sker (også scenario 1) så er der ingen dækning at hente pga. tuning, det er bare forkert.

Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af Sagild » 4. sep 2008, 20:45

Jeg giver op... gider ikke sige det samme mere...

Lad mig istedet sige det sådan: Alle situationer med tunede biler jeg nogensinde har hørt om har forsikringsselskaberne nedsat erstatning ligeså snart der er tale om en skade på en tunet bil. Hjemmel til at nedsætte erstatningen findes i FAL (forsikringsaftaleloven) under punktet Fareforøgelse. Selve erstatningen bliver Pro Rata som også forklares i FAL.

Alle betingelsessæt jeg nogensinde har set beskriver at forsikringstager har pligt til at oplyse risikoændringer der har betydning for forsikringen.

Jeg tror ikke at nogen forsikringsselskaber helt ville nægte at betale erstatning, men hvis forsikringsselskabet rent juridisk har ret til det ifølge deres betingelser vil de self nedsætte din erstatning hvis de kan! Det er en forretning der er tale om.

Har skaden intet med hastighed eller lign. at gøre vil man højest sandsynligt aldrig nogensinde se efter en tuning og derfor bliver bilen blot repareret. Dog uden erstatning for modificerede dele...

Bonus Pater Familias er muligvis ikke afskaffet andre steder i juraen, det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men i forsikringsret har man ikke brugt denne betegnelse i lang tid!!!!!

Selv wikipedia skriver at man FØR I TIDEN brugte denne betegnelse... her i forbindelse med Cupla begrebet (ansvar/skyld)
http://da.wikipedia.org/wiki/Culpa

Citat: Før i tiden brugte man en fiktiv gennemsnitsperson, en såkaldt Bonus Pater Familias, og sammenlignede den skadegørende handling med hvilken reaktion denne ufejlbarlige person ville have udøvet. Men i erkendelse af ingen mennesker er ufejlbarlige, er denne vurderingsmetode på kraftigt tilbagetog.

Ved ikke helt hvilken slags forsikringsjura du beskæftiger dig med hvis du benytter det begreb, men det er ihvertfald ikke sager fra det 21. århundrede! :mrgreen: :mrgreen:
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

guru13
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 17. jun 2008, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tuning og forsikring i tilfælde af uheld ?

Indlæg af guru13 » 4. sep 2008, 21:23

Tja..nu var det mig der stillede spørgsmålet og jeg ved ikke hvem der har "mest" ret, men jeg lytter til Sagild, du har til fulde givet et svar jeg kan bruge til noget. Tak for det.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"