Fabia - Tagantenne

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
MCL
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 16. jun 2008, 18:25
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Fabia - Tagantenne

Indlæg af MCL » 2. aug 2011, 11:57

Hej vagger,

Jeg håber, at nogen derude sidder med svar på følgende:

- Hvordan afmonteres tagantennen(pisken) på en Fabia1???

Min radiomodtagelse er efterhånden så dårlig, at det ikke er til at holde ud og pisken ser ud til at have set bedre dage :( Jeg vil derfor prøve at skifte den, men jeg kan ikke få den gamle afmonteret.
Jeg ved, efter søgning på google.dk, at den er tyverisikret og ved vask kan løsnes og lægges ned langs taglinien, men jeg kan ikke finde noget om hvordan den helt afmonteres :?

Håber, at en venlig vagger kan hjælpe med tips og tricks :)


Mvh.

Martin
2022 Polestar 2 LRDM MY2023
2022 Volvo V60 B4 R-Design
2020 Volvo V60 D4 R-Design

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af Møbbe » 2. aug 2011, 12:19

Jeg er 99% sikker på at den ikke kan afmonteres, da den er tyverisikret....den er garanteret sat fast under loftsbeklædningen.
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

detskodaløwn
Nyt medlem
Indlæg: 244
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lunderskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af detskodaløwn » 2. aug 2011, 13:08

Hmm, sidste gang jeg kørte bilen i vaskehal rev den pisken af.
Den klikkede bare på plads igen, så vil tro at der bare skal hives lidt til.
Vh Michael Pagh

Turbotrim
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af Turbotrim » 2. aug 2011, 14:28

På nogle skoda modeller kan den kun fjernes hvis du skruer møtrikken af under loftbeklædningen og så er det hele klumpen du skifter, pisken er integreret i og kan ikke tages af, kun løsnes så den kan ligges ned !!

detskodaløwn
Nyt medlem
Indlæg: 244
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lunderskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af detskodaløwn » 2. aug 2011, 16:07

Så vidt jeg ved, så er Fabia 1´s antenne blevet konstrueret på 2 måder.

De første modeller kunne du skrue pisken af - ingen problem. (Har haft en Fabia fra 2002)
De senere modeller skruer du løs, og ligger pisken vandret.
Nu er min af senere afstamning og som sagt røg pisken af i vask.
Skal gerne gå ned senere og prøve at pille den af igen.
Vh Michael Pagh

detskodaløwn
Nyt medlem
Indlæg: 244
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lunderskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af detskodaløwn » 2. aug 2011, 16:26

Har lige undersøgt det lidt, og du skal bare hive i pisken - så kommer den af.
Et hurtigt hårdt træk - så skulle den være der.
Der sidder tilsyneladende et printkort i basen, så måske der er kommet vand ind og har ødelagt det.

Hvis du vil skifte hele antennen inkl. base: Open tail gate, pull back/away rubber tail-gate seal, pull head-lining downwards, this will reveal aerial base and cable connection to front of car.
Disconnect aerial cable, 10mm spanner to undo aerial base nut and remove.
Replacement in reverse procedure.

Vær opmærksom på at basen findes i flere udgaver, så frem med et stelnummer eller kig nummeret på den nuværende base.
Vh Michael Pagh

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af asej » 2. aug 2011, 19:58

Jeg skiftede selv pisken på min tidligere fabia 1 - som detskodaløwn siger, skal den skrues så langt ud som den kan komme, og så bare flås og rives - jeg kunne dog ikke få den af med de bare næver, der skulle en tang til (husk at lægge noget der beskytter mod ridser på taget hvis du går i gang på den måde :roll: ).
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Brugeravatar
Dasker
Aktiv medlem
Indlæg: 2339
Tilmeldt: 18. jun 2008, 03:19
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vinderup
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af Dasker » 2. aug 2011, 22:09

Der sidder en lille kugle på enden af pisken. Tyveribeskyttelse.
Man kan med fordel save kuglen af, første gang man rykker den af. Så er det nemmere næste gang.

Selve soklen sider fast med en møtrik unde taget. Du kan løsne himlen lidt i bag og kikke ind.
mvh:
Kenneth Askov Hansen

Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter: :)
VCDS Altid nyeste version.

MCL
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 16. jun 2008, 18:25
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af MCL » 3. aug 2011, 20:34

Jeg takker mange gange for alle de gode svar.

Det lykkedes at flå antennen af med lidt(meget) vold :D
Umiddelbart ser gevindet i foden, samt bunden i foden ud til at have set bedre dage, så nu bliver det hele skiftet, og så ser jeg frem til igen at kunne modtage et ordentlig signal :)


Mvh.

Martin
2022 Polestar 2 LRDM MY2023
2022 Volvo V60 B4 R-Design
2020 Volvo V60 D4 R-Design

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af Uffe » 4. aug 2011, 07:07

Vend tilbage om det hjalp dig. Det kan også være din antenneforstærker skal udskiftes. Dimsen ligger bag radioen, og ligner en metalpind med en ledning fra radioen der forsyner den.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af asej » 4. aug 2011, 09:05

Uffe skrev:Vend tilbage om det hjalp dig. Det kan også være din antenneforstærker skal udskiftes. Dimsen ligger bag radioen, og ligner en metalpind med en ledning fra radioen der forsyner den.
Det er der så uenighed om det er en antenneforstærker (kan huske en diskussion herinde om det). Nogle mener at forstærkeren sidder i antennefoden, og at "metalpinden" er en strømforsyning der sender strøm til forstærkeren via antennekablet.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af Uffe » 4. aug 2011, 10:37

asej skrev: Det er der så uenighed om det er en antenneforstærker (kan huske en diskussion herinde om det). Nogle mener at forstærkeren sidder i antennefoden, og at "metalpinden" er en strømforsyning der sender strøm til forstærkeren via antennekablet.
Jeps. Jeg var en af dem (hvis der er flere) der mener at det blot er en strømforsyning, fordi det ikke nytter at forstærke et signal hvor der er masser af støj på (lang ledning før "forstærkeren).
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

MCL
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 16. jun 2008, 18:25
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af MCL » 4. aug 2011, 19:42

UPDATE:

Ny pisk afhjalp problemet - købte den billig t-hansen bare for at prøve om der var forskel. Der er fint signal og ingen skratteri på radioen nu. Derfor tror jeg skift af foden er sat stand-by indtil videre.

Til Uffe + asej, min Fabia anno 10/2005(2006-model) har ingen ledning bag radioen til antenneforstærker. Men jeg har selv suppleret med en forstærker fra t-hansen til kr. 79,- som sluttes til +ledningen. Samme princip som min gamle Passat 3B havde ab fabrik.


Mvh.

Martin
2022 Polestar 2 LRDM MY2023
2022 Volvo V60 B4 R-Design
2020 Volvo V60 D4 R-Design

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af asej » 4. aug 2011, 20:28

Jeg gjorde det samme - en thansen pisk på, og fint signal. Dog begyndte pisken at irre en del på gevindet efter nogle måneder. Den videre historie kender jeg ikke, da jeg solgte vognen :roll:
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af Uffe » 5. aug 2011, 06:40

MCL skrev:UPDATE:

Ny pisk afhjalp problemet - købte den billig t-hansen bare for at prøve om der var forskel. Der er fint signal og ingen skratteri på radioen nu. Derfor tror jeg skift af foden er sat stand-by indtil videre.

Til Uffe + asej, min Fabia anno 10/2005(2006-model) har ingen ledning bag radioen til antenneforstærker. Men jeg har selv suppleret med en forstærker fra t-hansen til kr. 79,- som sluttes til +ledningen. Samme princip som min gamle Passat 3B havde ab fabrik.


Mvh.

Martin
Ka' du tage P1 nede i dale og i skove uden nogen form for skratten? Hvilken radio var det du havde?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Holst01
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. jun 2010, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af Holst01 » 5. aug 2011, 08:52

Hvordan er resultatet endt ?

jeg har selv samme problem og har lige haft en tråd kørende om samme problem.
Her foreslog folk at jeg skulle købe mig en Forstærker/Strømforsyning afhængig af hvem der svarer på tråden :P

Men der skulle sidde lidt elektronik i foden af antennen som skal forsynes før denne virker. Om det er svaret på mit problem ved jeg ikke endnu, men måske det var det samme hos dig

Jeg havde tagbeklædningen af for at se om der skulle sidde sådan en dims deroppe ved antennen, men der var kun et stik til at samle den korte ledning fra antennen til ledningen ned til anlægget.
Så jeg skal ud og ha invisteret i en forsyning/forstærker på et tidspunkt.

Min har så været dårlig siden jeg købte denne, men jeg købte den brugt. Så om den nogensinde har været god ved jeg ikke. Men det er usandsynlig irriterende som den er nu.

Brugeravatar
Dasker
Aktiv medlem
Indlæg: 2339
Tilmeldt: 18. jun 2008, 03:19
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vinderup
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af Dasker » 5. aug 2011, 12:19

Holst01 skrev:Hvordan er resultatet endt ?

jeg har selv samme problem og har lige haft en tråd kørende om samme problem.
Her foreslog folk at jeg skulle købe mig en Forstærker/Strømforsyning afhængig af hvem der svarer på tråden :P

Men der skulle sidde lidt elektronik i foden af antennen som skal forsynes før denne virker. Om det er svaret på mit problem ved jeg ikke endnu, men måske det var det samme hos dig

Jeg havde tagbeklædningen af for at se om der skulle sidde sådan en dims deroppe ved antennen, men der var kun et stik til at samle den korte ledning fra antennen til ledningen ned til anlægget.
Så jeg skal ud og ha invisteret i en forsyning/forstærker på et tidspunkt.

Min har så været dårlig siden jeg købte denne, men jeg købte den brugt. Så om den nogensinde har været god ved jeg ikke. Men det er usandsynlig irriterende som den er nu.
Den er ikke sevet helt ind endnu. :lol:
Du kan ikke se noget under taget, det hele sidder oppe over taget i soklen.
Der vil også sidde telefonantenne eller gps eller modtager til fjernstyret fyr.
Eneste forskel er at der kommer flere ledninger ud af antenne soklen. Alt efter hvad den er til.

Den lille dims i omtaler er en som giver strøm igennem antenneledningen op til antenne forstærkeren.

Hvis det er en uoriginal radio kan denne sikkert ikke selv levere strøm til antenne. Derfor anvender man dimsen til formålet.
mvh:
Kenneth Askov Hansen

Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter: :)
VCDS Altid nyeste version.

Holst01
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. jun 2010, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af Holst01 » 5. aug 2011, 20:08

Dasker skrev:
Holst01 skrev:Hvordan er resultatet endt ?

jeg har selv samme problem og har lige haft en tråd kørende om samme problem.
Her foreslog folk at jeg skulle købe mig en Forstærker/Strømforsyning afhængig af hvem der svarer på tråden :P

Men der skulle sidde lidt elektronik i foden af antennen som skal forsynes før denne virker. Om det er svaret på mit problem ved jeg ikke endnu, men måske det var det samme hos dig

Jeg havde tagbeklædningen af for at se om der skulle sidde sådan en dims deroppe ved antennen, men der var kun et stik til at samle den korte ledning fra antennen til ledningen ned til anlægget.
Så jeg skal ud og ha invisteret i en forsyning/forstærker på et tidspunkt.

Min har så været dårlig siden jeg købte denne, men jeg købte den brugt. Så om den nogensinde har været god ved jeg ikke. Men det er usandsynlig irriterende som den er nu.
Den er ikke sevet helt ind endnu. :lol:
Du kan ikke se noget under taget, det hele sidder oppe over taget i soklen.
Der vil også sidde telefonantenne eller gps eller modtager til fjernstyret fyr.
Eneste forskel er at der kommer flere ledninger ud af antenne soklen. Alt efter hvad den er til.

Den lille dims i omtaler er en som giver strøm igennem antenneledningen op til antenne forstærkeren.

Hvis det er en uoriginal radio kan denne sikkert ikke selv levere strøm til antenne. Derfor anvender man dimsen til formålet.

Ikke helt med.
Ringede til SMC biler som også har Skoda, de sagde at hvis der var en sådan dims i min skoda, så lå den oppe under tagbeklædningen ved siden af hvor tagantennen sidder fast. Han mente den måske ikke fik sin forsyning da det er set før. Men jeg skulle tjekke deroppe under ved lige at løsne det bagi.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af Uffe » 5. aug 2011, 21:19

Holst01 skrev: Ikke helt med.
Ringede til SMC biler som også har Skoda, de sagde at hvis der var en sådan dims i min skoda, så lå den oppe under tagbeklædningen ved siden af hvor tagantennen sidder fast. Han mente den måske ikke fik sin forsyning da det er set før. Men jeg skulle tjekke deroppe under ved lige at løsne det bagi.
Glem for et kort øjeblik den mekaniker.

Jeg har en fabia, jeg har lige fået min FM radio til at modtage samtlige stationer ved at sætte den strømforsyning/forstærker ind bag min radio. Før den blev sat ind virkede det ikke, jeg har lige skiftet hele antennefoden og pisken ud og det gjorde ikke det der skulle til.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

MCL
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 16. jun 2008, 18:25
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af MCL » 7. aug 2011, 19:39

Uffe skrev: Ka' du tage P1 nede i dale og i skove uden nogen form for skratten? Hvilken radio var det du havde?

:D Det har jeg altså ikke testet, Uffe :)
Men den tager mit standardradioprogram; P3, fint på alle de strækninger jeg har kørt indtil nu.

Radioen er en billig Sony ...med grønt display ;)
2022 Polestar 2 LRDM MY2023
2022 Volvo V60 B4 R-Design
2020 Volvo V60 D4 R-Design

Brugeravatar
mbirkely
Medlem
Indlæg: 600
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gerding
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af mbirkely » 7. aug 2011, 20:46

Uffe skrev: Glem for et kort øjeblik den mekaniker.

Jeg har en fabia, jeg har lige fået min FM radio til at modtage samtlige stationer ved at sætte den strømforsyning/forstærker ind bag min radio. Før den blev sat ind virkede det ikke, jeg har lige skiftet hele antennefoden og pisken ud og det gjorde ikke det der skulle til.
Kunne du ikke være flink at give et link til den "strømforsyning/forstærker". Sådan en kunn ejeg godt bruge. Har samme omtalte problem

På forhånd tak. ;)
/Morten Birkely

[Solgt] Skoda Octavia 1,6 TDi Ambiente Combi, 2012, http://www.bilgalleri.dk/galleri/billed ... e-combi-fl
[Solgt] Skoda Fabia 1,4 16V 101 Comfort Combi 5d, 2002
[Solgt] Skoda Octavia 1,9 TDi Ambiente Combi 5d, 2007, http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.asp ... ipc=678360
[Solgt] Seat Leon 1,9 TDi Stylance SportUp, 2006

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Fabia - Tagantenne

Indlæg af Uffe » 8. aug 2011, 06:03

mbirkely skrev: Kunne du ikke være flink at give et link til den "strømforsyning/forstærker". Sådan en kunn ejeg godt bruge. Har samme omtalte problem

På forhånd tak. ;)
Kør ned til LF audio i Århus, de har dem til 149kr. Jeg købte min der for 2 uger siden ca.

LF AUDIO - RAVNSØVEJ 40 - 8240 RISSKOV VED ÅRHUS - TLF: 87 41 60 61 - FAX: 70 22 15 50 - EMAIL: INFO@LFAUDIO.DK
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"