tdi vs. Commonrail
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 297
- Tilmeldt: 22. jun 2008, 18:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herning
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
tdi vs. Commonrail
Hej. Jeg har en Skoda Octavia med en 1,9 tdi Pd 105 hk fra 2005.
Den anden dag, kom mig og en af mine kamerater til at snakke om dieselmotore. Han påstod at min PD tdi også var en Commonrail motor.
Passer det, og hvad er forskellen.
Den anden dag, kom mig og en af mine kamerater til at snakke om dieselmotore. Han påstod at min PD tdi også var en Commonrail motor.
Passer det, og hvad er forskellen.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 337 times
- Been thanked: 216 times
Re: tdi vs. Commonrail
Nej din er ikke en Commonrail motor.
Sådan funker det
Pumpe dyse motor, må en anden vise dig
Sådan funker det
Pumpe dyse motor, må en anden vise dig
Mercedes w124 280TE sommervogn
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
-
- Medlem
- Indlæg: 1412
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: mj auto/montage
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: tdi vs. Commonrail
forskellen ligger i at en pd der laver en pumpe i tanken ca 0,5 bar op til tandem pumpen der sidder i en af topstykket den sender så brændstoffet ind i toppen men ca 7 bar hvor efter dysen bliver aktiveret via en rullearm der køre på knasen på sin egen knast og den presser så dysen sammen hvorved at dysen laver ca 2000 bar i dysen hvorefter dysen aktiveres elektrisk...
i et commenrail system er der også en pumpen der suger brændstoffet op også laver denne pumpe selve trykken som den sender ud i et rør system til selve dyserne hvorefter at dyserne aktiveres elektrisk ..dette burde være mere lydløst end det andet da der er fære bevæglige dele i dette system....michael
i et commenrail system er der også en pumpen der suger brændstoffet op også laver denne pumpe selve trykken som den sender ud i et rør system til selve dyserne hvorefter at dyserne aktiveres elektrisk ..dette burde være mere lydløst end det andet da der er fære bevæglige dele i dette system....michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: tdi vs. Commonrail
p-d og commonrail er to vidt forskellige indsprøjtnings systemer
og den kan kun være det ene
og den kan kun være det ene
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: tdi vs. Commonrail
De har dog det til fælles, at der skabes et tryk på omkring 2000 bar. Dysen åbnes elektrisk og der er direkte indsprøjtning.
De 2000 bar dannes "bare" på 2 forskellige måder. I commonrail af en fælles pumpe og i PD af en lille pumpe der sidder ved dysen (aktiveret af knasten).
De 2000 bar dannes "bare" på 2 forskellige måder. I commonrail af en fælles pumpe og i PD af en lille pumpe der sidder ved dysen (aktiveret af knasten).
/Søren.
- HeineM
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vognsild
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: tdi vs. Commonrail
Er det ikke noget med Commonrail kører med ca 1600 bar. hvor imod PD kører op mod 2200bar.
i-s skrev:De har dog det til fælles, at der skabes et tryk på omkring 2000 bar. Dysen åbnes elektrisk og der er direkte indsprøjtning.
De 2000 bar dannes "bare" på 2 forskellige måder. I commonrail af en fælles pumpe og i PD af en lille pumpe der sidder ved dysen (aktiveret af knasten).
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: tdi vs. Commonrail
Jo, du har retHeineM skrev:Er det ikke noget med Commonrail kører med ca 1600 bar. hvor imod PD kører op mod 2200bar.
Nyere generation af common-rail vil få trykket endnu længere op, så de kan matche PD trykket.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 292
- Tilmeldt: 12. sep 2008, 16:02
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Albertslund
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: tdi vs. Commonrail
Hvilken er så bedst, hvis den største forskel på de to motorer er støjniveauet ??
Dan
Dan
It ain't the size of the car that matters, it's the arm hanging out of the window.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 337 times
- Been thanked: 216 times
Re: tdi vs. Commonrail
Jeg vil sige CDI 4. Men pizo dyser. De siger ik ret meget. Har en meget fin forbrænding da den på en takt laver op til 6 indsprøjtninger. Så den for en fin gang.
Mercedes w124 280TE sommervogn
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: tdi vs. Commonrail
der er nemlig præcis lige der hele humlen liggerThe Micktrix / Dk skrev: Har en meget fin forbrænding da den på en takt laver op til 6 indsprøjtninger. Så den for en fin gang.
i tomgang føder cr af fler gange og den sænker trykket på brændstoffet det gir en mer rolig forbrændning og derfor forsvinder den hårde diesel lyd
ved fuld last gir den så hele ladningen af en gang og med højt tryk det gir nemlig en god trækkraft
plus det at man kan ligge indsprøjtningen lige præcis der hvor man vil ud fra temp. belastning omdr. osv.
det er kun et spørgsmål om at programere motorstyringen
på en p-d motor er det udformningen af knastakslen der bestemmer indsprøjtnings mønsteret og tidspunktet
og den kan man jo ikke ændre på
når først knastakslen er formet så er den jo ens hele tiden
og man har heller ikke mulighed for at ændre indsprøjtningstrykket
hvad er bedst...???
p-d
men den bliver aligevel den store taber
fremtiden er cr om man kan li det eller ej
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
- Yann
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 66
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:22
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: tdi vs. Commonrail
Knastakslen bestemmer ikke inspr.tidspunktet på en PD-TDI motor, men begrænser blot arbejdsområdet. Inspr.tidspunktet reguleres elektronisk af motorstyreenheden.
VCDS & PicoScope
Bil: Seat Leon ST FR 2,0 TDI 184hk 380Nm.
Bil: Seat Leon ST FR 2,0 TDI 184hk 380Nm.
-
- Medlem
- Indlæg: 929
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: tdi vs. Commonrail
hvad er nyeste cr motor oppe på i indsprøjtningstryk (vag motor)?
er det 2100 eller 2200 pd er oppe på?
er det 2100 eller 2200 pd er oppe på?
Audi A3 Sportback
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 186
- Tilmeldt: 19. sep 2008, 19:47
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: tdi vs. Commonrail
Men det skal jo dertil siges alt efter hvilken motor det er der kører med CR. For fx en Iveco Cursor motor kan jo altså lave op til 9 indsprøjtninger på én indsprøjtning Og scania på deres HPI kommer de jo op i nærheden af små 2500 bar på en ikke CR motor
Hos os i verdenen for traktorer og landbrugsmaskiner der ligger vi i nærheden af 1600 bar max på et CR system og så køre de oftes med 2 eller 3 stemplet højtryks pumper. Men hvor er det dejligt at fejlfinde på sådan et CR system.
Det største minus ved CR for os i den lidt større verden med maskiner er at mange producenter ikke formår at lave en dyse der kan køre på det diesel der er til rådighed i DK
Hos os i verdenen for traktorer og landbrugsmaskiner der ligger vi i nærheden af 1600 bar max på et CR system og så køre de oftes med 2 eller 3 stemplet højtryks pumper. Men hvor er det dejligt at fejlfinde på sådan et CR system.
Det største minus ved CR for os i den lidt større verden med maskiner er at mange producenter ikke formår at lave en dyse der kan køre på det diesel der er til rådighed i DK
Nuværende - A4 B8, Ibis hvid, Org. parkeringsvarme, Multitronic, Xenon, Fjernlys ass., Lane ass., Træk, Sports lædersæder, MMI High, Blanke lister
Tidl. bil - Passat B7, RNS 315, Sportspakke Fontana, Træk, Blanke lister
Tidl. bil - Golf VI GTD, DSG, RNS 510, Farve MFA, Teknikpakke, Spejlpakke, Fjernlys ass., Park ass., Aftagelig jydekrog
Tidl. bil - Golf VI, Highline, 140 HK CR, DSG, Teknik/DK + 18" Sportspakke, Shiftpadels og RCD 510
Tidl. bil - Passat B7, RNS 315, Sportspakke Fontana, Træk, Blanke lister
Tidl. bil - Golf VI GTD, DSG, RNS 510, Farve MFA, Teknikpakke, Spejlpakke, Fjernlys ass., Park ass., Aftagelig jydekrog
Tidl. bil - Golf VI, Highline, 140 HK CR, DSG, Teknik/DK + 18" Sportspakke, Shiftpadels og RCD 510
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: tdi vs. Commonrail
En PD motor injecter diesel 3 gange i forbrændingstakten.norn skrev:der er nemlig præcis lige der hele humlen liggerThe Micktrix / Dk skrev: Har en meget fin forbrænding da den på en takt laver op til 6 indsprøjtninger. Så den for en fin gang.
i tomgang føder cr af fler gange og den sænker trykket på brændstoffet det gir en mer rolig forbrændning og derfor forsvinder den hårde diesel lyd
ved fuld last gir den så hele ladningen af en gang og med højt tryk det gir nemlig en god trækkraft
plus det at man kan ligge indsprøjtningen lige præcis der hvor man vil ud fra temp. belastning omdr. osv.
det er kun et spørgsmål om at programere motorstyringen
på en p-d motor er det udformningen af knastakslen der bestemmer indsprøjtnings mønsteret og tidspunktet
og den kan man jo ikke ændre på
når først knastakslen er formet så er den jo ens hele tiden
og man har heller ikke mulighed for at ændre indsprøjtningstrykket
hvad er bedst...???
p-d
men den bliver aligevel den store taber
fremtiden er cr om man kan li det eller ej
/Søren.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 337 times
- Been thanked: 216 times
Re: tdi vs. Commonrail
Skal ikke kunne sige om de er kommer op på 9 gange. Men skulle ikke under mig. Men CR er vejen frem
Mercedes w124 280TE sommervogn
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: tdi vs. Commonrail
Interessant, det vidste jeg ikke.i-s skrev: En PD motor injecter diesel 3 gange i forbrændingstakten.
De forskellige indsprøjtninger skal vel så tage hensyn til trykket i injectoren der ændrer sig hen over knastakslens rotation igennem forbrændingscyklussen...
På CR er trykket kendt (og ensartet over en forbrændingscyklus fordi den ikke er afhængig af knastakselrotationen) og derfor kan man nemmere justere mængden per pilotindsprøjtning.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Yann
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 66
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:22
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: tdi vs. Commonrail
En PD TDI uden partikelfiter indsprøjter 2x
En PD TDI med partikelfilter indsprøjter 2x. Og har mulighed for at indsprøjte yderligere 2x, men kun i forbindelse med en evt regeneration af partikelfilteret.
Knastakslen på en PD bestemmer altså IKKE indsprøjtningstidspunktet, den begrænser blot området indenfor hvilken en indsprøtning kan ske.
En PD TDI med partikelfilter indsprøjter 2x. Og har mulighed for at indsprøjte yderligere 2x, men kun i forbindelse med en evt regeneration af partikelfilteret.
Knastakslen på en PD bestemmer altså IKKE indsprøjtningstidspunktet, den begrænser blot området indenfor hvilken en indsprøtning kan ske.
VCDS & PicoScope
Bil: Seat Leon ST FR 2,0 TDI 184hk 380Nm.
Bil: Seat Leon ST FR 2,0 TDI 184hk 380Nm.
- sjettal
- Medlem
- Indlæg: 522
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 07:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 6 times
Re: tdi vs. Commonrail
pumpen i tanken er ikke et must og bliver ikke brugt på alle pd'erne.skodacombi skrev:forskellen ligger i at en pd der laver en pumpe i tanken ca 0,5 bar op til tandem pumpen der sidder i en af topstykket den sender så brændstoffet ind i toppen men ca 7 bar hvor efter dysen bliver aktiveret via en rullearm der køre på knasen på sin egen knast og den presser så dysen sammen hvorved at dysen laver ca 2000 bar i dysen hvorefter dysen aktiveres elektrisk...
i et commenrail system er der også en pumpen der suger brændstoffet op også laver denne pumpe selve trykken som den sender ud i et rør system til selve dyserne hvorefter at dyserne aktiveres elektrisk ..dette burde være mere lydløst end det andet da der er fære bevæglige dele i dette system....michael
Der findes også 2 forskellige overføringspumper.
--
Mvh.
Søren
Mvh.
Søren
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: tdi vs. Commonrail
Keder du dig i sommervarmen, siden du lige vil oplive et 4 år gammel emnesjettal skrev:pumpen i tanken er ikke et must og bliver ikke brugt på alle pd'erne.skodacombi skrev:forskellen ligger i at en pd der laver en pumpe i tanken ca 0,5 bar op til tandem pumpen der sidder i en af topstykket den sender så brændstoffet ind i toppen men ca 7 bar hvor efter dysen bliver aktiveret via en rullearm der køre på knasen på sin egen knast og den presser så dysen sammen hvorved at dysen laver ca 2000 bar i dysen hvorefter dysen aktiveres elektrisk...
i et commenrail system er der også en pumpen der suger brændstoffet op også laver denne pumpe selve trykken som den sender ud i et rør system til selve dyserne hvorefter at dyserne aktiveres elektrisk ..dette burde være mere lydløst end det andet da der er fære bevæglige dele i dette system....michael
Der findes også 2 forskellige overføringspumper.
/Søren.
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: tdi vs. Commonrail
Det er længe siden du loggede på, lyder det til!sjettal skrev:Lol. Den var sku da under nye indlæg på Tapatalk??
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.