tdi vs. Commonrail

Besvar
spejdermanden
Nyt medlem
Indlæg: 297
Tilmeldt: 22. jun 2008, 18:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 0
Been thanked: 0

tdi vs. Commonrail

Indlæg af spejdermanden » 13. nov 2008, 17:29

Hej. Jeg har en Skoda Octavia med en 1,9 tdi Pd 105 hk fra 2005.

Den anden dag, kom mig og en af mine kamerater til at snakke om dieselmotore. Han påstod at min PD tdi også var en Commonrail motor.
Passer det, og hvad er forskellen.

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 337 times
Been thanked: 216 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af The Micktrix / Dk » 13. nov 2008, 18:02

Nej din er ikke en Commonrail motor.

Sådan funker det

Billede

Pumpe dyse motor, må en anden vise dig :)
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

skodacombi
Medlem
Indlæg: 1412
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: mj auto/montage
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af skodacombi » 13. nov 2008, 18:20

forskellen ligger i at en pd der laver en pumpe i tanken ca 0,5 bar op til tandem pumpen der sidder i en af topstykket den sender så brændstoffet ind i toppen men ca 7 bar hvor efter dysen bliver aktiveret via en rullearm der køre på knasen på sin egen knast og den presser så dysen sammen hvorved at dysen laver ca 2000 bar i dysen hvorefter dysen aktiveres elektrisk...
i et commenrail system er der også en pumpen der suger brændstoffet op også laver denne pumpe selve trykken som den sender ud i et rør system til selve dyserne hvorefter at dyserne aktiveres elektrisk ..dette burde være mere lydløst end det andet da der er fære bevæglige dele i dette system....michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af norn » 13. nov 2008, 19:43

p-d og commonrail er to vidt forskellige indsprøjtnings systemer
og den kan kun være det ene
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af i-s » 13. nov 2008, 20:00

De har dog det til fælles, at der skabes et tryk på omkring 2000 bar. Dysen åbnes elektrisk og der er direkte indsprøjtning.

De 2000 bar dannes "bare" på 2 forskellige måder. I commonrail af en fælles pumpe og i PD af en lille pumpe der sidder ved dysen (aktiveret af knasten).
/Søren.

Brugeravatar
HeineM
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vognsild
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af HeineM » 14. nov 2008, 00:48

Er det ikke noget med Commonrail kører med ca 1600 bar. hvor imod PD kører op mod 2200bar.

i-s skrev:De har dog det til fælles, at der skabes et tryk på omkring 2000 bar. Dysen åbnes elektrisk og der er direkte indsprøjtning.

De 2000 bar dannes "bare" på 2 forskellige måder. I commonrail af en fælles pumpe og i PD af en lille pumpe der sidder ved dysen (aktiveret af knasten).
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af Uffe » 14. nov 2008, 07:32

HeineM skrev:Er det ikke noget med Commonrail kører med ca 1600 bar. hvor imod PD kører op mod 2200bar.
Jo, du har ret :)

Nyere generation af common-rail vil få trykket endnu længere op, så de kan matche PD trykket.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

DanK
Nyt medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 12. sep 2008, 16:02
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Albertslund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af DanK » 14. nov 2008, 14:27

Hvilken er så bedst, hvis den største forskel på de to motorer er støjniveauet ?? :)

Dan
It ain't the size of the car that matters, it's the arm hanging out of the window.

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 337 times
Been thanked: 216 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af The Micktrix / Dk » 14. nov 2008, 17:24

Jeg vil sige CDI 4. Men pizo dyser. De siger ik ret meget. Har en meget fin forbrænding da den på en takt laver op til 6 indsprøjtninger. Så den for en fin gang.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af norn » 14. nov 2008, 20:07

The Micktrix / Dk skrev: Har en meget fin forbrænding da den på en takt laver op til 6 indsprøjtninger. Så den for en fin gang.
der er nemlig præcis lige der hele humlen ligger
i tomgang føder cr af fler gange og den sænker trykket på brændstoffet det gir en mer rolig forbrændning og derfor forsvinder den hårde diesel lyd
ved fuld last gir den så hele ladningen af en gang og med højt tryk det gir nemlig en god trækkraft
plus det at man kan ligge indsprøjtningen lige præcis der hvor man vil ud fra temp. belastning omdr. osv.
det er kun et spørgsmål om at programere motorstyringen

på en p-d motor er det udformningen af knastakslen der bestemmer indsprøjtnings mønsteret og tidspunktet
og den kan man jo ikke ændre på
når først knastakslen er formet så er den jo ens hele tiden
og man har heller ikke mulighed for at ændre indsprøjtningstrykket

hvad er bedst...???
p-d
men den bliver aligevel den store taber
fremtiden er cr om man kan li det eller ej
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
Yann
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af Yann » 15. nov 2008, 00:57

Knastakslen bestemmer ikke inspr.tidspunktet på en PD-TDI motor, men begrænser blot arbejdsområdet. Inspr.tidspunktet reguleres elektronisk af motorstyreenheden.
VCDS & PicoScope

Bil: Seat Leon ST FR 2,0 TDI 184hk 380Nm.

Allan_84
Medlem
Indlæg: 929
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af Allan_84 » 15. nov 2008, 01:08

hvad er nyeste cr motor oppe på i indsprøjtningstryk (vag motor)?
er det 2100 eller 2200 pd er oppe på?
Audi A3 Sportback

Tobias Madsen
Nyt medlem
Indlæg: 186
Tilmeldt: 19. sep 2008, 19:47
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af Tobias Madsen » 15. nov 2008, 01:48

Men det skal jo dertil siges alt efter hvilken motor det er der kører med CR. For fx en Iveco Cursor motor kan jo altså lave op til 9 indsprøjtninger på én indsprøjtning :shock: Og scania på deres HPI kommer de jo op i nærheden af små 2500 bar på en ikke CR motor :)

Hos os i verdenen for traktorer og landbrugsmaskiner der ligger vi i nærheden af 1600 bar max på et CR system og så køre de oftes med 2 eller 3 stemplet højtryks pumper. Men hvor er det dejligt at fejlfinde på sådan et CR system.
Det største minus ved CR for os i den lidt større verden med maskiner er at mange producenter ikke formår at lave en dyse der kan køre på det diesel der er til rådighed i DK :(
Nuværende - A4 B8, Ibis hvid, Org. parkeringsvarme, Multitronic, Xenon, Fjernlys ass., Lane ass., Træk, Sports lædersæder, MMI High, Blanke lister
Tidl. bil - Passat B7, RNS 315, Sportspakke Fontana, Træk, Blanke lister
Tidl. bil - Golf VI GTD, DSG, RNS 510, Farve MFA, Teknikpakke, Spejlpakke, Fjernlys ass., Park ass., Aftagelig jydekrog
Tidl. bil - Golf VI, Highline, 140 HK CR, DSG, Teknik/DK + 18" Sportspakke, Shiftpadels og RCD 510

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af i-s » 15. nov 2008, 15:03

norn skrev:
The Micktrix / Dk skrev: Har en meget fin forbrænding da den på en takt laver op til 6 indsprøjtninger. Så den for en fin gang.
der er nemlig præcis lige der hele humlen ligger
i tomgang føder cr af fler gange og den sænker trykket på brændstoffet det gir en mer rolig forbrændning og derfor forsvinder den hårde diesel lyd
ved fuld last gir den så hele ladningen af en gang og med højt tryk det gir nemlig en god trækkraft
plus det at man kan ligge indsprøjtningen lige præcis der hvor man vil ud fra temp. belastning omdr. osv.
det er kun et spørgsmål om at programere motorstyringen

på en p-d motor er det udformningen af knastakslen der bestemmer indsprøjtnings mønsteret og tidspunktet
og den kan man jo ikke ændre på
når først knastakslen er formet så er den jo ens hele tiden
og man har heller ikke mulighed for at ændre indsprøjtningstrykket

hvad er bedst...???
p-d
men den bliver aligevel den store taber
fremtiden er cr om man kan li det eller ej
En PD motor injecter diesel 3 gange i forbrændingstakten.
/Søren.

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 337 times
Been thanked: 216 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af The Micktrix / Dk » 15. nov 2008, 16:24

Skal ikke kunne sige om de er kommer op på 9 gange. Men skulle ikke under mig. Men CR er vejen frem ;)
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af Uffe » 15. nov 2008, 23:05

i-s skrev: En PD motor injecter diesel 3 gange i forbrændingstakten.
Interessant, det vidste jeg ikke.

De forskellige indsprøjtninger skal vel så tage hensyn til trykket i injectoren der ændrer sig hen over knastakslens rotation igennem forbrændingscyklussen...

På CR er trykket kendt (og ensartet over en forbrændingscyklus fordi den ikke er afhængig af knastakselrotationen) og derfor kan man nemmere justere mængden per pilotindsprøjtning.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Yann
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af Yann » 16. nov 2008, 22:11

En PD TDI uden partikelfiter indsprøjter 2x
En PD TDI med partikelfilter indsprøjter 2x. Og har mulighed for at indsprøjte yderligere 2x, men kun i forbindelse med en evt regeneration af partikelfilteret.

Knastakslen på en PD bestemmer altså IKKE indsprøjtningstidspunktet, den begrænser blot området indenfor hvilken en indsprøtning kan ske.
VCDS & PicoScope

Bil: Seat Leon ST FR 2,0 TDI 184hk 380Nm.

Brugeravatar
sjettal
Medlem
Indlæg: 522
Tilmeldt: 17. jun 2008, 07:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af sjettal » 18. aug 2012, 21:05

skodacombi skrev:forskellen ligger i at en pd der laver en pumpe i tanken ca 0,5 bar op til tandem pumpen der sidder i en af topstykket den sender så brændstoffet ind i toppen men ca 7 bar hvor efter dysen bliver aktiveret via en rullearm der køre på knasen på sin egen knast og den presser så dysen sammen hvorved at dysen laver ca 2000 bar i dysen hvorefter dysen aktiveres elektrisk...
i et commenrail system er der også en pumpen der suger brændstoffet op også laver denne pumpe selve trykken som den sender ud i et rør system til selve dyserne hvorefter at dyserne aktiveres elektrisk ..dette burde være mere lydløst end det andet da der er fære bevæglige dele i dette system....michael
pumpen i tanken er ikke et must og bliver ikke brugt på alle pd'erne.
Der findes også 2 forskellige overføringspumper.
--

Mvh.

Søren

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af i-s » 19. aug 2012, 16:25

sjettal skrev:
skodacombi skrev:forskellen ligger i at en pd der laver en pumpe i tanken ca 0,5 bar op til tandem pumpen der sidder i en af topstykket den sender så brændstoffet ind i toppen men ca 7 bar hvor efter dysen bliver aktiveret via en rullearm der køre på knasen på sin egen knast og den presser så dysen sammen hvorved at dysen laver ca 2000 bar i dysen hvorefter dysen aktiveres elektrisk...
i et commenrail system er der også en pumpen der suger brændstoffet op også laver denne pumpe selve trykken som den sender ud i et rør system til selve dyserne hvorefter at dyserne aktiveres elektrisk ..dette burde være mere lydløst end det andet da der er fære bevæglige dele i dette system....michael
pumpen i tanken er ikke et must og bliver ikke brugt på alle pd'erne.
Der findes også 2 forskellige overføringspumper.
Keder du dig i sommervarmen, siden du lige vil oplive et 4 år gammel emne :mrgreen:
/Søren.

Brugeravatar
ltdr
Nyt medlem
Indlæg: 478
Tilmeldt: 6. dec 2008, 18:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af ltdr » 19. aug 2012, 17:20

Haha. Fedt nok. :)

Brugeravatar
sjettal
Medlem
Indlæg: 522
Tilmeldt: 17. jun 2008, 07:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af sjettal » 19. aug 2012, 17:46

Lol. Den var sku da under nye indlæg på Tapatalk??
--

Mvh.

Søren

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: tdi vs. Commonrail

Indlæg af Uffe » 20. aug 2012, 09:54

sjettal skrev:Lol. Den var sku da under nye indlæg på Tapatalk??
Det er længe siden du loggede på, lyder det til! :D
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Besvar

Tilbage til "Motor"