Forskel på Castrol EDGE FST og Castrol EDGE Professional?

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Forskel på Castrol EDGE FST og Castrol EDGE Professional

Indlæg af ICON » 12. sep 2014, 15:15

skyrider skrev:
ICON skrev: Samt knaster og løftere - dem ser man da næsten oftere problemer med på dieselerne end turboerne.
På de 1,9-2,0 TDI'er jeg har set var knasterne fine selv efter 150+ k km.

Turboerne døde inden 200k km.
Nu er 150.000 jo ingenting på en tdi, den er jo knap nok kørt til :)
Vi har haft flere tdi'ere i familien med 200-400k på klokken, men er endnu ikke stødt på en død turbo, eller slidte løftere for den sags skyld.
Havde til gengæld en af de nyere Bxx motorer åbnet, og den var godt slidt, selvom den ikke havde rundet 300.000 km endnu. Måske delene er blevet ringere på de nyere (>2005) motorer...
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Forskel på Castrol EDGE FST og Castrol EDGE Professional

Indlæg af Uffe » 12. sep 2014, 16:50

ICON skrev:Måske delene er blevet ringere på de nyere (>2005) motorer...
Jeg har tænkt den tanke mange gange.

Jeg er dog kommet frem til at de årgange med 105hk tdiere er de årgange hvor dieselbiler virkelig blev solgt til alt og alle. Markedet er fyldt med dieselbiler fra dengang til salg. Det så ud til at koste det samme om det var en benzin eller en diesel bil i den årgang jeg købte. Det var også dengang man kunne låne til alt. Forbrugsboomet.

Dvs. selv folk med et latterligt kørselsmønster og uden kendskab til fornuftig kørsel med dieselmotorer har købt bilerne og har kørt dem som var de en benziner. Kort ture, masser af rpm.

Det er umiddelbart den eneste forklaring jeg kan komme op med ... reservedelene på de ting du nævner er vist de samme på de gamle og nyere 1.9tdiere...men jeg ved det ikke med sikkerhed!
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Forskel på Castrol EDGE FST og Castrol EDGE Professional

Indlæg af ICON » 12. sep 2014, 17:59

Uffe skrev:
ICON skrev:Måske delene er blevet ringere på de nyere (>2005) motorer...
Jeg har tænkt den tanke mange gange.

Jeg er dog kommet frem til at de årgange med 105hk tdiere er de årgange hvor dieselbiler virkelig blev solgt til alt og alle. Markedet er fyldt med dieselbiler fra dengang til salg. Det så ud til at koste det samme om det var en benzin eller en diesel bil i den årgang jeg købte. Det var også dengang man kunne låne til alt. Forbrugsboomet.

Dvs. selv folk med et latterligt kørselsmønster og uden kendskab til fornuftig kørsel med dieselmotorer har købt bilerne og har kørt dem som var de en benziner. Kort ture, masser af rpm.

Det er umiddelbart den eneste forklaring jeg kan komme op med ... reservedelene på de ting du nævner er vist de samme på de gamle og nyere 1.9tdiere...men jeg ved det ikke med sikkerhed!
Man gik jo bl.a. over til de sorte løftere på de nyere motorer, og knasten er vist heller ikke helt ens, men der findes kun én type som reservedel, så vidt jeg husker. Man gik også over til KKK fra Garrett. Men du kan sagtens have ret i din hypotese omkrings kørselsmønster. Den motor jeg åbnede stammede fra en Altea på guleplader, som havde tilhørt en ung mand... Motoren havde været bokstunet, og turboen havde sat sig, så akslen var knækket. Ingen stereotyper her :mrgreen:
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Forskel på Castrol EDGE FST og Castrol EDGE Professional

Indlæg af Uffe » 12. sep 2014, 20:09

ICON skrev: Man gik jo bl.a. over til de sorte løftere på de nyere motorer, og knasten er vist heller ikke helt ens, men der findes kun én type som reservedel, så vidt jeg husker. Man gik også over til KKK fra Garrett. Men du kan sagtens have ret i din hypotese omkrings kørselsmønster. Den motor jeg åbnede stammede fra en Altea på guleplader, som havde tilhørt en ung mand... Motoren havde været bokstunet, og turboen havde sat sig, så akslen var knækket. Ingen stereotyper her :mrgreen:
Jeg skal jo ikke kunne sige det. Men "sorte" løftere hvad betyder det?

De var da sorte dem der sad på den fabia du købte af mig :D Var det bare olieaflejringer?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Forskel på Castrol EDGE FST og Castrol EDGE Professional

Indlæg af ICON » 12. sep 2014, 20:49

Uffe skrev:
ICON skrev: Man gik jo bl.a. over til de sorte løftere på de nyere motorer, og knasten er vist heller ikke helt ens, men der findes kun én type som reservedel, så vidt jeg husker. Man gik også over til KKK fra Garrett. Men du kan sagtens have ret i din hypotese omkrings kørselsmønster. Den motor jeg åbnede stammede fra en Altea på guleplader, som havde tilhørt en ung mand... Motoren havde været bokstunet, og turboen havde sat sig, så akslen var knækket. Ingen stereotyper her :mrgreen:
Jeg skal jo ikke kunne sige det. Men "sorte" løftere hvad betyder det?

De var da sorte dem der sad på den fabia du købte af mig :D Var det bare olieaflejringer?
Det må det næsten have været, de er helt blanke nu, og det er ikke fordi overfladebehandlingen er slidt væk. De ser i øvrigt ligesådan ud på min "egen" :)
Volkswagen begyndte selv at fabriksmontere de sorte løftere omkring 2005, med det formål at afhjælpe/reducere slidskader på løftere og knaster, men coatingen i sig selv kan også give anledning til problemer tilsyneladende. Indtil videre, har jeg i hvert fald set flere af de sorte løftere der er slidt igennem end den gl. type, men det kan selvfølgelig være et rent tilfælde.
http://npsheads.omaverkkokauppa.fi/INA- ... PD-Engines
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Forskel på Castrol EDGE FST og Castrol EDGE Professional

Indlæg af Bopjensen » 11. feb 2017, 15:17

Er der nye erfaringer?

Hvor mange kører edge professionel og hvor mange kører FST?

Hvad hælder VW/Audi på hvis man skulle få en hjerneblødning og køre den på værksted?

Skal have købt 12L igen men kan ikke bestemme mig for om FST er mereprisen værd..

Brugeravatar
Bandit
Nyt medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 13 times

Re: Forskel på Castrol EDGE FST og Castrol EDGE Professional

Indlæg af Bandit » 11. feb 2017, 21:56

Har lige købt 15l FST ved rundtombilen.dk til 1050 kr
Jeg kunne ikke finde professionel til den pris, ikke at jeg mener der er nogen forskel på olien. Mener da også at landberg skriver at det er præcis den samme olie.

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Forskel på Castrol EDGE FST og Castrol EDGE Professional

Indlæg af Play4Fun » 11. feb 2017, 23:24

Jeg kører på total olie og min svogers audi RS6-r kører osse på det. 15 liter 600 kr
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

nellemanngro
Nyt medlem
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. nov 2015, 22:57
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Forskel på Castrol EDGE FST og Castrol EDGE Professional

Indlæg af nellemanngro » 12. feb 2017, 00:23

Uffe skrev:
dsdsdk skrev:En tanke..

Longlife interval blev "opfundet" af bilproducenterne så de lettere kunne pushe deres biler til leasing selvskaberne. Bilen skal blot "holde" omkring 100000km og så sælger leasingfirmaet den jo videre. De vinder på færre service..

Man kan få en Golf 5 med QG1 (longlife) og tilsyneladende samme Golf med QG0 (ikke longlife). But why?

Skift olie for hver 10000km må være min anbefaling.
Problemet er ikke longlife - problemet er deres måde at beregne hvornår olien er klar til at blive skiftet. Mange korte ture er nok hårdere ved olien end de estimerer i deres service beregner i motorstyringen.

Der er i hvert fald rigtig mange biler der kører fint på longlife intervallerne, jeg har da også hørt om nogle der har kørt 500.000km+ på en 1.9tdi på longlife intervaller, hvor kørselsmønsteret i høj grad var præget af lange ture.

Dit råd om skift efter 10.000km er nok lidt for generelt og konservativt. Man kan jo snildt køre 15.000km hvis kørselsmønsteret er "bedre" for olien. Mens 10.000km nok er i overkanten hvis man kører meget korte ture eller holder ustandseligt i tomgang.
Har altid skiftet for hver 10.000 km, har altid haft den ide at frisk olie er godt for motoren, men efter hvor mange km mister olien sin opsugningsevne? min tidligere golf V fsi havde kørt 35.000 til 45.000 km på den samme olie! før jeg overtog den.
Mvh. Martin Andersen

14´ Golf 1.4 Tsi.

Besvar

Tilbage til "Motor"