"Et blink kan koste dig 1.000 kroner"

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Escholzmatt - CH
Has thanked: 683 times
Been thanked: 329 times

Re: "Et blink kan koste dig 1.000 kroner"

Indlæg af mertodinlo » 5. feb 2015, 23:48

Du kan læse en rapport om forsøget her:
https://www.google.no/url?sa=t&source=w ... 9wCVxWtENw
-It's betta to be a smart fellah, than a fart smellah

Fabia Combi
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Indlæg af Fabia Combi » 6. feb 2015, 08:11

Jeg synes ikke at jeg kan se værdien af trafikanternes tid nogen steder i den rapport???

Den må så være sat til et stort rundt NUL.

Det kan man også se når højresvingsbaner uden om lyskryds bliver nedlagt, så ALLE skal holde for rødt lys, istedet for at kunne flette ind i trafikstrømmen i en lang fletbane, nej den pløjer man op og sår til med blomster.

Da værdien af trafikanternes tid er sat til nul, så vælges konsekvent den løsning som på papiret er sikrest, uanset at den forsinker trafikanterne 10 gange mere end den næst sikreste løsning.

Jeg kan godt acceptere at der sker en fender-bender fra tid til anden, frem for at holde for rødt for at svinge til højre.
I praksis er risikoen for at folk kører til højre for taxagult og torpederes nok større end for at folk ikke kan finde ud af at flette, og der sker sammenstødet ikke ret ind i siden, men side mod side.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Indlæg af SteffenR » 6. feb 2015, 10:01

Kære Magnus Heunickes

Jeg er svært utilfreds med, at Mette Frederiksen og hendes Passat kørende lejesvende indskrænker mine personlige friheder og misbruger min meget værdifulde tid.

Derfor vil jeg bede dem om, at konstruere en bane på alle veje, kun for mig. Så jeg kan komme hurtigere frem, da min tid er vigtigere end alle andres tid, samt liv og lemmer, lidt ligesom i Moskva.

Hilsen
Fabia Combi
Kære Dan Jørgensen

Jeg vil høre om muligheden for, at indfører jagtsæson på idioter, gerne flere gange om året.

Darwin er tydeligvis sat ud af spil, så det ville være en ide, at hjælpe ham lidt på vej.

Hilsen
Alle andre
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."

Ironi kan forekomme

Fabia Combi
Medlem

Indlæg af Fabia Combi » 6. feb 2015, 10:36

Hold da kæft en gang skinhellige gloriepudsere. Er jeg havnet på Modkraft eller Dansk Cyklistforbunds forum?

På landevejen sætter jeg fartpiloten på ægte 85-87, hvilket passer med det lastbilerne kører på begrænseren, og i hvert fald før i tiden ikke udløste et kamerablitz.

Indhenter jeg en som kører mærkbart langsommere, og især ikke holder konstant fart, så overhaler jeg når det er forsvarligt, over så kort afstand som muligt, og bremser blødt ned igen til 85-87, som jeg så kan holde i lang tid.

I byen står den på 52

Uha, hvor er det ulovligt og farligt.

--------------------

Synes I virkelig at det er fornuftigt at højresvingsbaner, hvor man før kunne køre udenom lyskrydset, bliver nedlagt, ikke fordi der er sket ulykker i flettebanerne, men fordi det er meningen at hastigheden for grøn bølge skal være 70 eller lavere på en 80-vej, og citat fra lederen af det nedlagte trafiksikkerhedskontor i Frederiksborg Amt "De, der kører hurtigt [dvs. kører det de må, min tilføjelse]skal føle sig som idioter, når de langsomme biler triller op bag dem når de holder for rødt lys

Se bare hvordan man holder ved hvert eneste lyskryds på Herredsvejen, med mindre man kun kører 65, det er sgu ikke optimal udnyttelse af vejens kapacitet.

Jeg lavede et forsøg en sommernat for 18 år siden på motorcykel, og fik ret i min teori om at den grønne bølges hastighed fra Gørløse til Isterødvejen var 60 eller et multiplum heraf. Det passede med at køre 120, men 180 havde sikkert også virket. Tænk om det havde passet hvis man accelerede normalt op til de 80 man må køre.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Bryrup
Been thanked: 2 times

Indlæg af Uffe » 6. feb 2015, 11:31

Fabia Combi skrev:
På landevejen sætter jeg fartpiloten på ægte 85-87, hvilket passer med det lastbilerne kører på begrænseren, og i hvert fald før i tiden ikke udløste et kamerablitz.

I byen står den på 52
Du er jo fuldstændigt rablende sindssyg!

:mrgreen:
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km

Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Indlæg af Villanyi » 6. feb 2015, 13:07

Jeg blinker sgu bare alligevel.....
Mvh.
Micki

Das Auto

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 13 times
Been thanked: 172 times

"Et blink kan koste dig 1.000 kroner"

Indlæg af Dikal » 6. feb 2015, 13:32

Villanyi skrev:Jeg blinker sgu bare alligevel.....
Billede

;-)
Nuværende: Mercedes C220d Night Edition
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke, 1x Kinesisk Svensker

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem

Indlæg af Villanyi » 6. feb 2015, 14:07

Er fra Greve jo :lol:
Mvh.
Micki

Das Auto

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Indlæg af SteffenR » 6. feb 2015, 17:12

Billede
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."

Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem

Indlæg af Villanyi » 6. feb 2015, 17:23

SteffenR skrev:Billede
Lige præcis min gris :mrgreen:
Mvh.
Micki

Das Auto

Brugeravatar
vrod
Medlem
Geografisk sted: Fredensborg
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Indlæg af vrod » 23. feb 2015, 23:41

Ja politiet kan jo stoppe med selv at blinke af en uden grund... Kørte på E45'eren mod grænsen på vej hjem (bor i tyskland) hvor en politibil lige pludselig kører ud bagved mig og giver 2-3 blink med det lange... Kørte ind i det ydre spor (overhalede) og de overhalede så mig efterfølgende... men der skete aldrig noget. Lys var OK så aner ikke hvad det kunne have været.

Tror kun det er bosserne der prøver at skræmme og være strenge. Folkende på jorden med lort under neglene gider nok ikke spilde tid på det. De er trods alt flinke og rare mennesker.
Nuværende: 2023 Audi Q7 55 TFSi e - HD MxB m. Laser, B&O Advanced, Optikpakke sort Plus, Head-up, Læder overalt, Pano, Soft-close, Parfume (what?), etc.
Tidligere: 2021 Audi A6 Avant 55 TFSi e // 2015 Audi S6 Avant // 2015 Touareg // 2014 G7 GTI Performance

JeppeSandersen
Nyt medlem

Indlæg af JeppeSandersen » 24. feb 2015, 14:38

vrod skrev:Ja politiet kan jo stoppe med selv at blinke af en uden grund... Kørte på E45'eren mod grænsen på vej hjem (bor i tyskland) hvor en politibil lige pludselig kører ud bagved mig og giver 2-3 blink med det lange... Kørte ind i det ydre spor (overhalede) og de overhalede så mig efterfølgende... men der skete aldrig noget. Lys var OK så aner ikke hvad det kunne have været.

Tror kun det er bosserne der prøver at skræmme og være strenge. Folkende på jorden med lort under neglene gider nok ikke spilde tid på det. De er trods alt flinke og rare mennesker.

Det lange lys kan benyttes til at vise forankørende at man har tænkt sig at overhale.... Eller sige "flyt dig" :D

§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.
Mvh
Jeppe Andersen

Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004

Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998

Fiat Uno 1.0 årgang 1994

Brugeravatar
Baronen_
Nyt medlem
Geografisk sted: Lige ved siden af naboen

Indlæg af Baronen_ » 24. feb 2015, 14:51

vrod skrev:Ja politiet kan jo stoppe med selv at blinke af en uden grund... Kørte på E45'eren mod grænsen på vej hjem (bor i tyskland) hvor en politibil lige pludselig kører ud bagved mig og giver 2-3 blink med det lange... Kørte ind i det ydre spor (overhalede) og de overhalede så mig efterfølgende... men der skete aldrig noget. Lys var OK så aner ikke hvad det kunne have været.

Politiet laver også lort i den, så at sige. Kørte en gang på en mørk landevej kl. l... om natten. Imod mig kom en Mondeo med xenon og det lange lys tændt. Han kom tættere og tættere på men slukkede det ikke. Blev sgu så irriteret, at jeg valgte at flashe mit lange lys inden han kørte forbi. Sekunderne efter, kunne jeg i bakspejlet se, at bremselys fra pågældende bil og pludselig vendte den om. Der gik ikke længere, før der kom blåt blink til syne og en hundepatrulje (Formoder jeg de mørkeblå Mondeo med reklamer er?) fik bragt mig til standsning og jeg fik en ordentlig røffel af ordensmagten.

Indrømmet, jeg må naturligvis ikke køre og blænde folk og den tager jeg også på min kappe. Men politiet burde vel også kunne finde ud af at blænde ned, når de ser modkørende - det er immervæk ikke så svært igen ;)

Brugeravatar
vrod
Medlem
Geografisk sted: Fredensborg
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Indlæg af vrod » 26. feb 2015, 09:05

Vi var 3 biler på motorvejen indenfor 500m så jeg tvivler på at der var nogen fare.. :) I Tyskland bliver man ristet hvis man gør det... Polizei ser meget slemt på det. Jeg gør det også selv men det er kun i højere hastigheder fx. 200km/t.
Nuværende: 2023 Audi Q7 55 TFSi e - HD MxB m. Laser, B&O Advanced, Optikpakke sort Plus, Head-up, Læder overalt, Pano, Soft-close, Parfume (what?), etc.
Tidligere: 2021 Audi A6 Avant 55 TFSi e // 2015 Audi S6 Avant // 2015 Touareg // 2014 G7 GTI Performance

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Geografisk sted: Svenstrup
Been thanked: 3 times

Indlæg af mk4Rasmus » 26. feb 2015, 09:18

Hvad med modkørendes dårligt justerede lygter? Det ødelægger sgu da også nattesynet, slå ned på det istedet!

jensj 979
Helt nyt medlem
Kontakt:

Re: "et Blink Kan Koste Dig 1.000 Kroner"

Indlæg af jensj 979 » 20. mar 2015, 22:21

Og hvad sker der så hvis man kommer til at gøre det ved et uheld?? Lige en bøde på 1000 bobs... Det er fandeme kedeligt for farmoderen der lige er kommet til at snitte knappen...... :shock:

EsbenJ
Medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 231 times
Been thanked: 173 times

Indlæg af EsbenJ » 21. mar 2015, 07:04

Så en lastbil der bliver overhalet af en anden lastbil må ikke give et blink når det er sikkert at trække ind og afslutte overhalingen. Det håber jeg ikke politiet begynder at håndhæve for så bliver overhalingerne enten unødigt lange eller for korte og dermed farlige.
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Indlæg af mart!n » 21. mar 2015, 07:44

Tror man skal lære at skille tingene ad... Er sikker på at Politiet gør det samme for at kunne bruge det så specifikt som muligt, at det kun gælder hvis du bruger dit blink for at advare andre om en fotovogn og derved forhindrer Politi'et i at indkassere penge for en overtrædelse af færdselsloven, da vedkommende så har en chance for at sætte farten ned.

Blinke funktionen på fjernlyset er der jo som et advarsels instrument, hvilket man også lærer når man tager kørekort. MEN det er der kun til at advare om fare.
Det er jo ikke en fare i lovens øjne at advare om at der længere fremme holder en fotovogn som vil give dig en bøde.

Men det ka som sagt gradbøjes lige som man vil ha det... At lastbilchaufførere som jeg selv blinker til andre lastbiler der har overhalet ka jo på mange punkter også siges ikke at være en advarsel. Det mener jeg heller ikke det er. Det er det stik modsatte. Det er en tilkendegivelse af at NU er faren for at vedkommende trækker sit vogntog ind i siden på mig drevet over og manøvren ka foretages uden besvær.

At blinke af folk med ukorrekt lygteføring at i mine øjne at advare om fare, eller ihvertfald at fortælle modkørende at han skal få blændet ned eller tændt lyset (alt efter hvad tilfældet er på pågældende tidspunkt), da der hvis vedkommende ikke gør det er en fare for at nogle enten bliver blændet og ikke ka orientere sig eller at nogen kører ind i vedkommende fordi de ikke ka se vedkommende uden lys på.
Færdselsloven skrev:§ 32.
Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"