Firmabil - gule plader, men jeg ønsker på hvide. What to do?
-
ij6210
- Aktiv medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 138 times
- Been thanked: 273 times
Firmabil - gule plader, men jeg ønsker på hvide. What to do?
Hey
Har kig på et job med firmabil, men det er en gulpladebil. Det burde betyde, at jeg ikke beskattes, men til gengæld må jeg kun bruge den firmamæssigt. I så fald bliver min egen bil jo overflødig i hverdagen, og det er synd når jeg er så glad for den, og den er på leasingkontrakt til februar 2016.
Jeg ville helst bruge min egen med kørepenge, men da der før er snydt i firmaet, så vil de ikke give kørepenge. Men hvad så? Kan jeg få en bil på fx papegøjeplader eller evt hvide, som jeg dog så beskattes af, men til gengæld kan bruge som familiebil?
Har kig på et job med firmabil, men det er en gulpladebil. Det burde betyde, at jeg ikke beskattes, men til gengæld må jeg kun bruge den firmamæssigt. I så fald bliver min egen bil jo overflødig i hverdagen, og det er synd når jeg er så glad for den, og den er på leasingkontrakt til februar 2016.
Jeg ville helst bruge min egen med kørepenge, men da der før er snydt i firmaet, så vil de ikke give kørepenge. Men hvad så? Kan jeg få en bil på fx papegøjeplader eller evt hvide, som jeg dog så beskattes af, men til gengæld kan bruge som familiebil?
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024), Tesla Model 3 (2023), VW ID.4 (2021)
VW ID.Buzz GTX (2025)
VW ID.Buzz GTX (2025)
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2889 times
- Been thanked: 1060 times
Re: Firmabil - gule plader, men jeg ønsker på hvide. What to
Hvad med at få jobbet først?
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
ij6210
- Aktiv medlem
Og en anden grund til, at jeg ikke kan nøjes med gule plader er, at jeg nogen gange skal på to dages kurser i den anden ende af landet, og her skal jeg have min familie med til overnatning (forlænget weekend).
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024), Tesla Model 3 (2023), VW ID.4 (2021)
VW ID.Buzz GTX (2025)
VW ID.Buzz GTX (2025)
-
ij6210
- Aktiv medlem
Plask. Kan egentlig godt lide at du blander dig i mange tråde, men nogen gange scorer du så bare selvmål. Det sker, og du er tilgivet. Håber ikke på mere off topic i denne tråd, tak.jansom skrev:Hvad med at få jobbet først?
VW ID.Buzz GTX (2025)
VW ID.Buzz GTX (2025)
- Philip
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Arden
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 81 times
Enig med Jasom..
Når du HAR fået jobbet, så er det jo 100% en forhandlings situation mellem dig og arbejdsgiver..
Men rent skatteteknisk er der intet til hindre for at blive beskattet af en bil på papegøje eller hvide plader.
Når du HAR fået jobbet, så er det jo 100% en forhandlings situation mellem dig og arbejdsgiver..
Men rent skatteteknisk er der intet til hindre for at blive beskattet af en bil på papegøje eller hvide plader.
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 308 times
Man aftaler jo på forhånd on der er firmabil og hvilken, det er da ikke noget man tager når jobbet er i hus.
Hvilket beløb i kr eller leasing per måned må du få.
Med mindre der er tale om en desideret kassevogn, er firmaer jo reelt ligeglade med om det er papegøje eller hvidplade, det er jo samme omkostninger i drift. Hvis det er fast beløb får man jo mindre bil på hvide ende papegøje.
Med mindre der er tale om en desideret kassevogn, er firmaer jo reelt ligeglade med om det er papegøje eller hvidplade, det er jo samme omkostninger i drift. Hvis det er fast beløb får man jo mindre bil på hvide ende papegøje.
- Philip
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Arden
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 81 times
Man går jo ikke ind til en samtale "dav, jeg vil gerne have en bil på hvide plader, bare lige så i ved det" inden at man hat været til samtale og der er gensidigt interesse? Men lad det nu ligge.
Det er jo op til firmaet selv at bestemme hvad de tilbyder medarbejderen. De har valgt at de ikke udbetaler befordringsgodtgørelse - færdig. Det det taler mod fri bil for virksomhedens side, kan være økonomien i det. Bilen er dyre indkøb/leasing, større dieselforbrug grundet private km, større vedligehold grundet private km.. Man kan jo spille ud at man måske mod en lille løn nedgang ønsker en fri bil i stedet for en erhvervsmæssig varebil.
Det er jo op til firmaet selv at bestemme hvad de tilbyder medarbejderen. De har valgt at de ikke udbetaler befordringsgodtgørelse - færdig. Det det taler mod fri bil for virksomhedens side, kan være økonomien i det. Bilen er dyre indkøb/leasing, større dieselforbrug grundet private km, større vedligehold grundet private km.. Man kan jo spille ud at man måske mod en lille løn nedgang ønsker en fri bil i stedet for en erhvervsmæssig varebil.
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2889 times
- Been thanked: 1060 times
Hvorfor plask? Man kigger da ikke på jobs som man kigger på brugte biler. Hvis det er et job du mener dig så sikker på at kunne få, så er det vel bare at snakke med arbejdsgiveren om problematikken. Du får det til at lyde som en formsag at få det job, det tyder på at du måske kender arbejdsgiveren i forvejen. Og så burde det da være endnu nemmere at tale med dem om. Eller føler du dig bare så fantastisk at du forventer at få jobbet bare du søger det?ij6210 skrev:Plask. Kan egentlig godt lide at du blander dig i mange tråde, men nogen gange scorer du så bare selvmål. Det sker, og du er tilgivet. Håber ikke på mere off topic i denne tråd, tak.jansom skrev:Hvad med at få jobbet først?
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- Realtor
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 572 times
Jeg har prøvet noget lidt lign.
på jobbet blev der stillet foreslag til at kørepenge skulle bortskaffes og alle skulle køre i leasede fiat 500 fyldt med reklamer. Jeg meldte klart ud, at jeg ville sige op hvis det blev trumfet igennem, og det sagde størstedelen af de ansatte på samme vilkår som mig. Jeg jokede ikke med det, det var 100% seriøst. Kørepengene var en kalkuleret del af af mit bilbudget, så at skulle på arbejde for at stille bilen, ville være omsonst. Blev jeg tilbudt en firmabil på hvide plader ville jeg også takke ja det til, hvis den kunne bruges privat.
på jobbet blev der stillet foreslag til at kørepenge skulle bortskaffes og alle skulle køre i leasede fiat 500 fyldt med reklamer. Jeg meldte klart ud, at jeg ville sige op hvis det blev trumfet igennem, og det sagde størstedelen af de ansatte på samme vilkår som mig. Jeg jokede ikke med det, det var 100% seriøst. Kørepengene var en kalkuleret del af af mit bilbudget, så at skulle på arbejde for at stille bilen, ville være omsonst. Blev jeg tilbudt en firmabil på hvide plader ville jeg også takke ja det til, hvis den kunne bruges privat.
Audi E-tron 55
- HansH
- Admin
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Din forespørgsel svarer til, at du spørger forum'et om man/vi mener at du kan få fri hver 2. torsdag i det nye job.ij6210 skrev:Kan jeg få en bil på fx papegøjeplader eller evt hvide, som jeg dog så beskattes af, men til gengæld kan bruge som familiebil?
Det er udelukkende et forhandlingsanliggende mellem dig og arbejdsgiveren.
I lighed med alle andre vilkår man forhandler, inden man giver hinanden håndslag på et samarbejde.
Som Philip skriver - rent skatteteknisk er det jo et veldefineret scenarie.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
Skoda_Kaj
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Ikke helt rigtigt, I gulplade bliver der kun kørt firma km, men I hvidplade en masse private km som firma betaler, så hos mig er der ikke frit valgAU-R8 skrev:Man aftaler jo på forhånd on der er firmabil og hvilken, det er da ikke noget man tager når jobbet er i hus.
Nu Passat CC 140HK & DSG
Tidligere Skoda Superb(170HK & DSG)
Tidligere Skoda Superb(170HK & DSG)
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
Så er lønnen vel også mindre hvis det hvidplade end gulplade.Skoda_Kaj skrev:Ikke helt rigtigt, I gulplade bliver der kun kørt firma km, men I hvidplade en masse private km som firma betaler, så hos mig er der ikke frit valgAU-R8 skrev:Man aftaler jo på forhånd on der er firmabil og hvilken, det er da ikke noget man tager når jobbet er i hus.
Vi mangler jo lige stadigvæk hvilket type job der er tale om.
Man kan altså ikke have en gulplade med sideruder i bag uden det er papegøjeplader, man tager med hjem til bopælen, vi gør det ihvertfald ikke mere.
Husk at kørsel til og fra din faste arbejdsplads er privat som udgangspunkt.
Så hvis vi taler med papegøjeplader kan han jo køre i den privat.
Men ellers har du ret med omkostningerne. En anden detalje, hvis man har en god medarbejder ansat der har egen bil og skifter til firmabil og man spørger hvor mange km om året han kørte i sin privatbil og han siger 30 tkm, lægger jeg altid 5 tkm oveni til leasingaftalen. For når folk får firmabil kører de bare mere, nogle rigtige miljøsvin er de
-
ij6210
- Aktiv medlem
Jeg har fået det tilbudt. Men sidst i samtalen kom vi ind på det med bil, pension, sundhedsforsikring m. m., og der er flere issues her.
Grundløn er lavere end mit nuværende job, og der er ikke pension. Til gengæld er provisionen en del højere, men det kræver at salget fungerer (det er som sælger). Men det er en ny afdeling, og derfor kan det være risky business, men kan også være det perfekte job på det perfekte tidspunkt. Det er jeg med på, men kun til en vis grænse. Alle disse ting finder jeg selv ud af, men lige præcis omkring bil tænker jeg, at folk herinde må vide alt (fortsættes i næste indlæg)
Grundløn er lavere end mit nuværende job, og der er ikke pension. Til gengæld er provisionen en del højere, men det kræver at salget fungerer (det er som sælger). Men det er en ny afdeling, og derfor kan det være risky business, men kan også være det perfekte job på det perfekte tidspunkt. Det er jeg med på, men kun til en vis grænse. Alle disse ting finder jeg selv ud af, men lige præcis omkring bil tænker jeg, at folk herinde må vide alt (fortsættes i næste indlæg)
VW ID.Buzz GTX (2025)
VW ID.Buzz GTX (2025)
-
ij6210
- Aktiv medlem
Der er vel 3 muligheder:
Gulpladebil med plads til 2 personer. Så skal jeg bruge min egen bil til arbejdspladsen, og herefter skifte til firmabilen. Jeg beskattes naturligvis ikke af dette. Ubrugelig ordning for mig, men hvad er firmaets fordele ved denne ordning?
Hvide plader med plads til 4 personer. Kan en sådan også bruges privat? Jeg skal vel så beskattes, hvilket er ok, og kan så bruge bilen til privatkørsel med familien. Og i princippet kunne firmaet jo overtage min nuværende bil. Hvilke ulemper er der for firmaet ved dette, frem for mulighed 1? Ved ikke hvem der i dette tilfælde betaler forsikring og vægtafgift, men det er vel firmaet, da de ejer bilen og jeg blot beskattes.
Papegøjebil - hvornår bruger man denne metode, og hvad er fordele/ulemper for hhv firma og mig?
Kilometerpenge. Min foretrukne løsning. Så kan jeg beholde min bil. Jeg skal så selv betale bilen, service, afgifter, forsikring osv, men får kørepenge. Dette vil firmaet åbenbart ikke normalt, og eneste risiko jeg kan se for firmaet er, hvis jeg misbruger det ved kun at booke møder langt væk (begrænset risiko i Storkøbenhavn frem for i Jylland).
Er der andre normale ordninger end ovenstående?
Gulpladebil med plads til 2 personer. Så skal jeg bruge min egen bil til arbejdspladsen, og herefter skifte til firmabilen. Jeg beskattes naturligvis ikke af dette. Ubrugelig ordning for mig, men hvad er firmaets fordele ved denne ordning?
Hvide plader med plads til 4 personer. Kan en sådan også bruges privat? Jeg skal vel så beskattes, hvilket er ok, og kan så bruge bilen til privatkørsel med familien. Og i princippet kunne firmaet jo overtage min nuværende bil. Hvilke ulemper er der for firmaet ved dette, frem for mulighed 1? Ved ikke hvem der i dette tilfælde betaler forsikring og vægtafgift, men det er vel firmaet, da de ejer bilen og jeg blot beskattes.
Papegøjebil - hvornår bruger man denne metode, og hvad er fordele/ulemper for hhv firma og mig?
Kilometerpenge. Min foretrukne løsning. Så kan jeg beholde min bil. Jeg skal så selv betale bilen, service, afgifter, forsikring osv, men får kørepenge. Dette vil firmaet åbenbart ikke normalt, og eneste risiko jeg kan se for firmaet er, hvis jeg misbruger det ved kun at booke møder langt væk (begrænset risiko i Storkøbenhavn frem for i Jylland).
Er der andre normale ordninger end ovenstående?
VW ID.Buzz GTX (2025)
VW ID.Buzz GTX (2025)
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
Hvis det er ny afdeling med salg, må det billigste jo være at give dig kørepenge.
Ren gulpladebil fra firmaets side giver jo kun firma km. Det kan så i princippet være en UP på hvide plader du kører ud fra firmaet i som du ikke må tage med hjem.
En på papegøje er jo kun hvis du aldrig har brug for mere end 2 i bilen.
Hvidplade bliver du beskattet af, men som du selv skrev er det jo nok ikke sandsynligt.
Ren gulpladebil fra firmaets side giver jo kun firma km. Det kan så i princippet være en UP på hvide plader du kører ud fra firmaet i som du ikke må tage med hjem.
En på papegøje er jo kun hvis du aldrig har brug for mere end 2 i bilen.
Hvidplade bliver du beskattet af, men som du selv skrev er det jo nok ikke sandsynligt.
- Jonas_R
- Nyt medlem
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Ved ikke hvad din egen bil koster, men du bliver som minimum beskattet af 160.000 kr om året ligegyldigt hvilken værdi bilen har.
Det grundlæggende her, er vel at finde ud af hvad bil budgettet er?
Hvis firmaet skal ud og finansiere en ny bil, kan jeg ikke se noget problem i om den er på hvide eller gule plader, sålænge den holder sig inden for budgettet.
Tjek også om deres firmabils ordning er med eller uden betalt benzin om du også må bruge benzinkortet ved privat kørsel.
Hvis firmaet skal ud og finansiere en ny bil, kan jeg ikke se noget problem i om den er på hvide eller gule plader, sålænge den holder sig inden for budgettet.
Tjek også om deres firmabils ordning er med eller uden betalt benzin om du også må bruge benzinkortet ved privat kørsel.
-
Peder
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Midtjylland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 206 times
Jonas_R skrev:Ved ikke hvad din egen bil koster, men du bliver som minimum beskattet af 160.000 kr om året ligegyldigt hvilken værdi bilen har.
Hvis ikke der beskattes en bil, må du selvfølgelig ikke tanke privat.
Papegøjeplader er så en bil du må bruge privat.
Fordelen er at disse er billigere - og derved beskattes du mindre. Firmaet står dog stadig med udgiften til moms på bilen, forhøjet afgift årligt (privat kørsel i gulplade) og drift samt brændstof.
Hvidoplade er samme smøre - dog dyrere i indkøb ifht samme bil på gule eller papegøjeplader. Din beskatning vil være højere.
Du beskattes af minimum 160.000 kr, som skal udregnes ca sådan her
160.000 x 0,25 årligt = mer beskatning af 40.000
Dette er 3300 / md og er før skat. Værdien efter skat svinger lidt, afhængigt af hvor meget du tjener, men rundt regnet halvdelen.
Er bilen dyrere end 300.000 er værdien fra 300.000 og op kun 20% beskatning
Det er samme udregning på en papegøje- også mindst 160.000 i værdi.
Gulplade er "gratis for dig" men kræver ofte man har en bil privat.
- Jonas_R
- Nyt medlem
Hvorfor citerer du mit indlæg?Peder skrev:
Hvis ikke der beskattes en bil, må du selvfølgelig ikke tanke privat.
Fordelen er at disse er billigere - og derved beskattes du mindre. Firmaet står dog stadig med udgiften til moms på bilen, forhøjet afgift årligt (privat kørsel i gulplade) og drift samt brændstof.
Hvidoplade er samme smøre - dog dyrere i indkøb ifht samme bil på gule eller papegøjeplader. Din beskatning vil være højere.
Dette er 3300 / md og er før skat. Værdien efter skat svinger lidt, afhængigt af hvor meget du tjener, men rundt regnet halvdelen.
Bare fordi han er beskattet af bilen, er det ikke sikkert at han får benzinkort. Har oplevet firmaer der ikke synes de skulle inkludere det i aftalen.
- mortenmol
- Medlem
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 333 times
Fordelen ved en papegøjepladet kontra en hvidpladet er, at virksomheden kan fradrage fuld moms for alle driftsudgifter på bilen, så længe den har en totalvægt på under 3 tonsPeder skrev: Hvis ikke der beskattes en bil, må du selvfølgelig ikke tanke privat.
-
Peder
- Aktiv medlem
Jonas,
Kommenterer på det sidste du skrev i første linie.
De to ting hører sammen.
Der er jo ingen ide i at blive beskattet og ikke må bruge bilen privat. Så skal man jo ikke beskattes.
De to ting hører sammen.
Der er jo ingen ide i at blive beskattet og ikke må bruge bilen privat. Så skal man jo ikke beskattes.
-
Peder
- Aktiv medlem
Morten,
Kan de det, når den må bruges privat?
- mortenmol
- Medlem
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 333 times
Jeps:Peder skrev:Morten,
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1817335&vId=0
Moms og privat brug
Har bilen en tilladt totalvægt på højst tre tons og bruges til både private og momspligtige formål, kan du trække moms af udgifterne til drift fra.
Udgifter er fx benzin, reparationer og færgebilletter.
Har varebilen en tilladt totalvægt på over tre tons, kan du få fradrag for den del af kørslen, som er erhvervsmæssig kørsel.
-
ij6210
- Aktiv medlem
Tak for de - indtil videre - gode råd. Kom gerne med mere.
VW ID.Buzz GTX (2025)
VW ID.Buzz GTX (2025)
- Brizz
- Medlem
- Geografisk sted: 9760 Vrå
- Has thanked: 4 times
Do the Math !
Lav et scenarie med hhv. Kørepenge og firmabil og vis det til din, måske, kommende chef.
Han kan med det samme se at kørepengene er langt det billigste for ham, medmindre der køres rigtig mange km.
Når det så er sagt ville jeg til hver en tid foretrække firmabilen, du kan ikke, gentager; IKKE holde bil selv for det du skal betale i "ekstra" skat.
Derudover er det dit problem hvis din bil af en eller anden årsag bryder sammen, ved firmabil er det firmaets problem.
Lav et scenarie med hhv. Kørepenge og firmabil og vis det til din, måske, kommende chef.
Han kan med det samme se at kørepengene er langt det billigste for ham, medmindre der køres rigtig mange km.
Når det så er sagt ville jeg til hver en tid foretrække firmabilen, du kan ikke, gentager; IKKE holde bil selv for det du skal betale i "ekstra" skat.
Derudover er det dit problem hvis din bil af en eller anden årsag bryder sammen, ved firmabil er det firmaets problem.
BRIZZ
2009 Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180 Elegance DSG7
2021 Seat Mii Electric
2008 Honda CB 1000R
1997 Mercedes E50 AMG
2009 Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180 Elegance DSG7
2021 Seat Mii Electric
2008 Honda CB 1000R
1997 Mercedes E50 AMG
- Jonas_R
- Nyt medlem
Det har jeg jo heller ikke skrevetPeder skrev:Jonas,
De to ting hører sammen.
Jeg skrev at han skulle tjekke om han må bruge benzinkortet ved privat kørsel eller om de idet hele taget betaler for benzinen. Det er ikke en selvfølge.
-
Grosetoe
- Helt nyt medlem
- Geografisk sted: Vodskov
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 0
Hvordan endte denne tråd egentlig?

Volkswagen Golf VII 1,6 TDI DSG Variant Highline Lounge
- 124.000 på klokken
- Tysk import
- 124.000 på klokken
- Tysk import
-
ij6210
- Aktiv medlem
Sorry. Det endte med, at jeg samtidig fik tilbudt et andet job, hvor jeg startede d. 1/6. Her får jeg ikke firmabil, men kørselsgodtgørelse i stedet, hvilket passer mig glimrende.
Har også fået en elektronisk kørebog (autolog), så har en lille GPS tracker liggende i bilen. Ikke så køn, men den virker, og så logger den jo hele min rute incl. eventuelle omveje jeg kører.
Har også fået en elektronisk kørebog (autolog), så har en lille GPS tracker liggende i bilen. Ikke så køn, men den virker, og så logger den jo hele min rute incl. eventuelle omveje jeg kører.
VW ID.Buzz GTX (2025)
VW ID.Buzz GTX (2025)