Forsikringsspørgsmål - min skyld

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
PHH91
Helt nyt medlem
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Forsikringsspørgsmål - min skyld

Indlæg af PHH91 » 10. jun 2011, 14:23

Hej

Jeg er 19 år, og har haft kørekort siden jeg var 18. Jeg lånte i dag min fars Mercedes E320 CDI ned for at handle, da jeg lavede en virkelig dum fejl, og bakkede ind i en parkeret bil. Ejeren kom ud og jeg snakkede stille og roligt med hende, det var jo min skyld. På min fars bil er noget af lakken skrabet af på den ene liste, og der er røget et lille stykke plastik af baglygten. På hendes bil kom der en lille bule i kofangeren, og en masse ridser dvs. den skal males, men går ikke udfra at hele bilen skal males om!?

Hvad kommer der til at ske nu?

Jeg ved han har kasko på den, og en selvrisiko på 5.500 kr. Min far er 47, og er elite bilist uden skader.

Jeg er fuldstændig ude af mig selv, pga. man ikke orientere sig ordenligt. :evil: Selvfølgelig skal jeg betale det, det kommer til at koste, men er mest trist over at hans premie kommer til at stige.

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 83 times
Been thanked: 133 times
Kontakt:

Re: Forsikringsspørgsmål - min skyld

Indlæg af Schmidt » 10. jun 2011, 14:45

Det er meget normalt at selvrisikoen bliver doblet op hvis føreren af bilen er under 25/26 år, alt afhængig af forsikringsselskabet.

I korte træk kommer der til at ske flg.

- Hun melder skaden til sin forsikring, og de klarer egentlig det meste. Jeres forsikringsselskab vil kontakte jer for at høre din version af ulykken, så de kan tage stilling til hvis skylden er.

- Derefter vil hun få lavet bilen for x antal kr. og du/i betaler selvrisikoen til jeres forsikringsselskab, og forsikring selskabet betaler det beløb ud over selvrisikoen.
(Hvis det bliver dyrere)

- Og så skal der vel også lige laves de ting på din fars bil :)

Har jeg misset noget? :)

Husk nu, det er ikke verdens undergang, det er pisse træls når det sker. Og nej hele hendes bil skal bestemt ikke males om. Men husk også at HVIS den skulle ville du stadig "kun" skulle af med selvrisikoen.
VW ID. BUZZ 2026
Skoda Citigo · "MiniHulk" :mrgreen:
Solgt: Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey :roll:

sglaursen
Nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland

Indlæg af sglaursen » 10. jun 2011, 15:11

Alt afhængig af din fars forsikring. Mange selskaber har ikke præmiestigning ved skader, så det er ikke sikkert at den næste termin bliver dyrere. Har selv tryg forsikring, elite(trin 12) og uden præmiestigning.

Men din alder kan udgøre en forhøjet selvrisiko, men igen ikke alle selskaber gør dette.

Bed din far om at ringe og få svar på spørgsmålene hos forsikringsselskabet, der kan sagtens gå en lille uge før i ved noget og det kan "dræbe" en at vente på.

PHH91
Helt nyt medlem

Indlæg af PHH91 » 10. jun 2011, 19:47

Jeg ved ikke mht. til det med dobbelt selvrisiko, men det skulle da ikke undre mig hvis den hedder dobbelt op. :(

Nu har vi snakket med modparten, og har faktisk været over hos dem, så min far kunne se skaden på deres bil. (En Chevrolet Nubira) Min far skal så bare betale selvrisikoen, så hendes bil kan blive lavet, eller det er så mig der hænger på den siden det er mig der har lavet skaden.

Han har Codan, og er det der hedder Kerne kunde. Jeg kiggede lige på hans forsikringspolice tidligere, og der stod noget med "Du betaler kun én selvrisiko, selvom en skade skal dækkes af flere forskellige forsikringer" Så er det jo bare spørgsmålet om den skade der er på hans bil er dækket også? I så fald er det ikke kasko'en der dækker der, eller skal man selv punge ud for at få det fikset?

Her et billede af den skade der er på vores bil:

http://i269.photobucket.com/albums/jj76 ... foto-2.jpg

Der er kun skade på selve på listen, ikke på chromet. Derudover er der røget en lille flænge af baglygten.

Brugeravatar
Runawayking
Nyt medlem
Geografisk region: København
Geografisk sted: Solrød Strand

Indlæg af Runawayking » 10. jun 2011, 22:41

Det var godt nok ærgerligt, men hvor er det godt at det var en "lille" skade, hvor der ikke var personskade indblandet!

Kør altid den slags skader over forsikringen! Lad for Guds skyld være med at indgå aftaler om, at det klarer vi selv vi kender en mekaniker.

Fordi:

*1 Du får takseret skaden på din fars bil af en taksator, udpeget af bilforsikringsselskabet
*2 Modparten får takseret skaden på sin bil af en taksator fra modpartens forsikringsselskab, medmindre modparten kun har ansvarsforsikring. Så bliver det din fars forsikringsselskab, der takserer skaden objektivt.
*3 Forsikringsselskaberne afgør ud fra jeres beskrivelse af hændelsesforløbet om hvem der har skylden og ikke ud fra hvem der tror hvem der har skylden Vigtig forskel.

Og så det smarte:

ad *1: Din far kan evt. sige til værkstedet, at de de ikke skal reparere skaden, før han beder dem om det. Men så har I en taksator rapport, der beskriver skaderne på bilen, og denne taksatorrapport bliver godkendt af modpartens forsikringsselskab på forlangende.
Det er mere, hvis I ikke vil have bonustab, men istedet betaler skaden selv.

ad 2* Det er set før, at én af parterne kommer og kræver erstatning for mere, end hvad der er sket af skader. Det er hamrende urimeligt. Men når der er en taksatorrapport, står der ligesom nedskreved af en 3. part, hvad der er af skader.
Så fordi du bakker ind i en anden bil, skal du altså ikke betale for 4 nye Viborgdæk, en heloplakering og en ny læderkabine i modpartens bil. Men derimod kun den faktiske skade, som står i taksatorrapporten. Taksatoren kan også se, hvis der er en gammel skade i forvejen. Den skal du jo heller ikke betale for.
Hér kan du også tilsidst vælge at betale skaden selv, hvis bonustabet overstiger skadens beløb.
Og så er der altså ikke noget bonustab,
Heller ikke selvom forsikringen har brugt tid og energi på at hjælpe med taksering af skaderne og korrespondance frem og tilbage.

ad 3* I jeres tilfælde er sagen klokkeklar. Men der er sager, hvor modparten bakker samtidig. Og så har begge skylden! Og sådan kan jeg blive ved med mange andre kedelige anekdoter. Det vigtigste er egentlig bare at være ærlig og skrive på helt normalt dansk, hvad der skete.
Så samler forsikringsselskabet puslespilet og afgør skyldsspørgsmålet efter nogle selskabsbestemte fordelingsregler (som er baseret på retspraksis gennem tiden)

God vind med sagen :)
Roland Nielsen, Solrød Strand
Aug. 2012 - VW High Up! 5 dr. - 1,0 FSI - 75 HK/95Nm - 5 gear man. - DK Pakke inkl. Maps + More Navigations- og Multimediesystem, Parkeringssensor bag (med optisk visning i Maps + More), Fartpilot, Multipunktionsanlæg, Leatherette pakke, Hvid
Dec. 2010 - VW Golf VI 5 dr. - 1,4 TSI - 160 HK/240NM - DSG7 - Highline inkl. Vinterpakke, Lys- og Synpakke, Spejlpakke, Teknikpakke incl. Parkeringsassistent, Reflexsølvmet.
Tidligere: Okt. 2004 - VW Golf IV Variant - 1,9 TDI - 100 HK/240 NM - 5-gear - DK-Pakke, Fartpilot, Reflexsølvmet.

sglaursen
Nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland

Indlæg af sglaursen » 11. jun 2011, 07:18

Forklarede I ikke at sådan skal en Nubira se ud. Når man køber en skod bil må man forvente at folk griner og spytter på den ;)

Hvis der ikke er krav om højere selvrisiko ved skadeforvolder under 25 år, så er det bare oplyste takst. Men ja din far,( eller dig hvis han insistere på det som lærestreg) betaler beløbet og det er alt.

Kasko'en dækker de skader I laver, på egen bil og andres genstande (bil,m.m.)+tyveri/hærværk
Ansvar dækker kun de skader I laver på andres genstande.
...Alt det ved du nok i forvejen men du får den lige med 8-)

mhammer
Medlem

Indlæg af mhammer » 11. jun 2011, 11:39

Et kort og godt svar.

i skal betale selvrisiko - så bliver begge biler lavet. + han stiger højstsandsynligt ikke i premie.
VW Passat 2.0 TFSI
http://koebenhavns-laasesmed.dk - Vi giver 15% rabat til vaggere
Http://autolaasesmed.dk - Marschalls Autonøgler giver 20% rabat til vaggere

superbeszzz
Aktiv medlem
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 377 times
Been thanked: 693 times

Indlæg af superbeszzz » 11. jun 2011, 11:45

Hey buddy

Hvis det er det værste du har lavet i dine 19 år, skulle din far fandeme bære dig i guldstol for at være så ansvarsfuld som du viser dig at være lige nu. Alle kan lave sådan en parkeringsskade om man er 19 eller 40 - han ku bare have valgt at købe en parkeringssensor til den mercedes anyway 8-).
Herrebil: 2024 Mercedes EQS 450+
Ged: 2024 Pinarello F, Zwift ride
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Mercedes EQE AMG 53, BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

PHH91
Helt nyt medlem

Indlæg af PHH91 » 11. jun 2011, 14:21

Tak for alle svarene, nu må vi se hvad der kommer til at ske i løbet af ugen. Bilen har i øvrigt parkeringssenorer for og bag, det var bare mig der var et kvaj fordi jeg skulle tage telefonen, og de kloger siger jo mænd ikke kan multi-taske hehe. :) Men nu har man prøvet dét, så ved man det til en anden gang. :)

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"