Politisk flertal: Kør 90 i timen på landevejene
-
ij6210
- Aktiv medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 138 times
- Been thanked: 273 times
Re: Politisk flertal: Kør 90 i timen på landevejene
Hvis man sætter hastigheden fra 80 til 90, er det ikke nødvendigvis kun få minutter det handler om. For det kan betyde mulighed for at overhale flere biler der kører langsomt. Så det kan måske få ens gennemsnitshastighed fra ca. 70 til 90 - det er 30%. Så en tur på 40 minutter ryger ned på 30...
Audi A3 2.0 TDI 2011, Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011, Audi SQ5 3.0 TDI 2013, VW Touran 1.5 TSI DSG 2020, Tesla Model 3 (2024), Tesla Model 3 (2023), VW ID.4 (2021)
VW ID.Buzz GTX (2025)
VW ID.Buzz GTX (2025)
-
ph
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Håber på godt vejr resten af året! så landevejene kan tages på mc, så er det stort set slut med at køre bag hr. og fru. jeg kører ikke hurtigere end at mit spedometer viser maks det samme som skilte
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2889 times
- Been thanked: 1060 times
Jeg kunne godt se det sjove i intelligente farttavler de steder Fabiacombi kører. Og så 70 km/t på hele ruten
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
Fabia Combi
- Medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Jeg tror jeg køber mig en galvaniseret 2CV, men selv i den skal man holde igen med det søvngængertempo trafikken på rute 211 har.
Eller en Fiat 126, den er også bedst under 80
Måske noget veteran Land-Rover med en BMC 2,2 diesel med 50 hk
Faktisk tror jeg at min onkels MB-Trac 1000, med luftslangen til højgear monteret, ikke er langsommere end de 15% langsomste på vejen, med sin topfart på godt 60. Måske de endda giver gas, når de ser uhyret i bakspejlet.
Eller en Fiat 126, den er også bedst under 80
Måske noget veteran Land-Rover med en BMC 2,2 diesel med 50 hk
Faktisk tror jeg at min onkels MB-Trac 1000, med luftslangen til højgear monteret, ikke er langsommere end de 15% langsomste på vejen, med sin topfart på godt 60. Måske de endda giver gas, når de ser uhyret i bakspejlet.
-
ph
- Aktiv medlem
en 2CV er ALT for hurtig ...det var den allerede i starten af 90'erne
og det er jo ikke ligefrem gået den rigtige vej med hastigheden
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
- Uffe
- Aktiv medlem
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Been thanked: 2 times
Fabia Combi, jeg var ikke useriøs. Jeg fik en bøde for at køre 56km/t på vej ned ad bakke i byen. De trak 3km/t fra og bonnede mig for 53.
Men så tog jeg revanche og kørte 80km/t inde i byerne, jeg skulle sgu have noget for pengene.
Det kostede så et klip i kortet dengang det var billigt, og jeg har siden kørt 49km/t i byen, det har sparet mig for mindst 4 bøder på et par år, men det gav et stenslag fra en bil der overhalede mig og trak hurtigt ind ved byskiltet i frustration.
Men så tog jeg revanche og kørte 80km/t inde i byerne, jeg skulle sgu have noget for pengene.
Det kostede så et klip i kortet dengang det var billigt, og jeg har siden kørt 49km/t i byen, det har sparet mig for mindst 4 bøder på et par år, men det gav et stenslag fra en bil der overhalede mig og trak hurtigt ind ved byskiltet i frustration.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
Fabia Combi
- Medlem
Jeg gætter på at de havde sat den på 55 =+10%Uffe skrev:Fabia Combi, jeg var ikke useriøs. Jeg fik en bøde for at køre 56km/t på vej ned ad bakke i byen. De trak 3km/t fra og bonnede mig for 53.
Det er jo derfor jeg arbejder på at få de rigtige grænser frem, så man kan køre lige til grænsen, på den rigtige side, eller til overgrænsen af den bødesats man er indstillet på at betale.
Værdi for pengene, med andre ord.
Der må være en officiel instruks for hvilken hastighed blitzen tidligst skal komme ved, men indtil den kommer frem holder jeg mig strengt under 55 i byen og sætter fartpiloten på 53, for det skal ikke være mig, der kører langsommere end tilladt.
- farouche
- Medlem
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 157 times
Jeg tror ikke du kan få fat i en model for grænsen som bare holder alle steder. Nu er der flere der har skrevet det med 10% +3 men jeg vil sgu ikke vove pelsen, så travlt har jeg ikke. Jeg bruger altid GPS til at finde min reelle fart, og det er den jeg kører efter i henhold til fartgrænserne på stedet.
2023 Polestar 2 LRSM Plus
Grænsen står da på skiltet... + 3 %. Job done.Det er jo derfor jeg arbejder på at få de rigtige grænser frem, så man kan køre lige til grænsen
- Uffe
- Aktiv medlem
Jeg gætter på den var sat til 53,0000000000000000000000001km/t.Fabia Combi skrev: Jeg gætter på at de havde sat den på 55 =+10%
De er sguda pisse lige glade med om folk synes det er latterligt - enhver betjent vil sige at loven ikke er til fortolkning.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
Fabia Combi
- Medlem
Ikke alle betjene, dem på 50+ gik ind i korpset før det for alvor blev en institution til at varetage statens interesser og beskytte den mod borgerne, men stadig havde til hovedformål at bekæmpe kriminalitet rettet mod borgerne
Jeg kan huske, da vi i folkeskolen skulle læse bøger om hvordan den tidlige fagbevægelse jævnligt var i direkte kamp mod politiet, og bevæbnede sig med jernrør pakket ind i papir som modsvar til politiets stave.
Dengang tænkte jeg at sådan er politiet da ikke mere.
Jeg kan huske, da vi i folkeskolen skulle læse bøger om hvordan den tidlige fagbevægelse jævnligt var i direkte kamp mod politiet, og bevæbnede sig med jernrør pakket ind i papir som modsvar til politiets stave.
Dengang tænkte jeg at sådan er politiet da ikke mere.
- Uffe
- Aktiv medlem
Det kan da godt ske, at da de gik ind, havde de en særlig mentalitet. De er nu enten tvunget til at følge realiteterne af systemets nye struktur, eller finde andre jobs.Fabia Combi skrev:Ikke alle betjene, dem på 50+ gik ind i korpset før det for alvor blev en institution til at varetage statens interesser og beskytte den mod borgerne, men stadig havde til hovedformål at bekæmpe kriminalitet rettet mod borgerne
Teorien om, at der findes betjente der fortolker på reglerne, for at skåne borgerne fra Christiansborgs idioti, tror jeg dermed ikke på.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Det er der da. Men aldrig ifm. hastighed, tror jeg. Jeg er da i hvert fald sluppet med en advarsel i mine unge dage for at køre (pissefuld) uden lys på min cykel. Der kunne de godt have fundet bødeblokken frem, men de vurderede, at jeg allerede var skrækslagen nok over at være blevet stoppet (formoder jeg) 
- Martin1986
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Herning
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 150 times
Siden i aldrig har oplevet, at betjente kan lempe på reglerne, er nok fordi i har fortjent det, eller er stødt ind i nogle, som havde en dårlig dag eller lignende. (Eller ATK)
- Uffe
- Aktiv medlem
Jeg har da oplevet at de lemper reglerne, det er bare 20 år siden.Martin1986 skrev:Siden i aldrig har oplevet, at betjente kan lempe på reglerne, er nok fordi i har fortjent det, eller er stødt ind i nogle, som havde en dårlig dag eller lignende. (Eller ATK)
Min far kørte for stærkt med overlæs på en trailer, der var kun en "husk du kun må køre 70" kommentar til ham for den.
Som skrevet ovenfor, har jeg prøvet at blive blitzet med 56km/t på vej ned ad bakke i byen. Det er bår dæjli.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Martin1986
- Aktiv medlem
Jeg har mange gange bare givet en løftet pegefinger, også af færdselslovsforseelser, så det sker
- Brizz
- Medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: 9760 Vrå
- Has thanked: 4 times
Har oplevet det flere gange hvor jeg er sluppet med en advarsel, men jeg har også lært af den gamle at man taler pænt og ikke spiller smart overfor panserneMartin1986 skrev:Siden i aldrig har oplevet, at betjente kan lempe på reglerne, er nok fordi i har fortjent det, eller er stødt ind i nogle, som havde en dårlig dag eller lignende. (Eller ATK)
Min erfaring er at unge betjente, og især kvindelige, er meget "hardcore", hvorimod lidt ældre og erfarne betjente er mere "slebet til" og har jordforbindelsen iorden.
BRIZZ
2009 Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180 Elegance DSG7
2021 Seat Mii Electric
2008 Honda CB 1000R
1997 Mercedes E50 AMG
2009 Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180 Elegance DSG7
2021 Seat Mii Electric
2008 Honda CB 1000R
1997 Mercedes E50 AMG
- Martin1986
- Aktiv medlem
Det er sjovt at høre det fra den anden side, for jeg har netop modsatte opfattelseBrizz skrev:Har oplevet det flere gange hvor jeg er sluppet med en advarsel, men jeg har også lært af den gamle at man taler pænt og ikke spiller smart overfor panserneMartin1986 skrev:Siden i aldrig har oplevet, at betjente kan lempe på reglerne, er nok fordi i har fortjent det, eller er stødt ind i nogle, som havde en dårlig dag eller lignende. (Eller ATK)
Min erfaring er at unge betjente, og især kvindelige, er meget "hardcore", hvorimod lidt ældre og erfarne betjente er mere "slebet til" og har jordforbindelsen iorden.
Jeg ser mere de gamle som mavesyre og unge som friske
-
ph
- Aktiv medlem
+1Brizz skrev: Min erfaring er at unge betjente, og især kvindelige, er meget "hardcore", hvorimod lidt ældre og erfarne betjente er mere "slebet til" og har jordforbindelsen iorden.
Hvis du med "hardcore" mener typer der ikke kan tåle at få "magt" ,Typer som hidser sig sygt op over absolut ingen ting, kører som om de har stjålet bilen, uanset hvor ubetydelig en handling den de eftersætter har begået.... hvis nogen!
og i bedste fald så har jeg blot rystet på hovedet af dem =Hvis de mente at Jeg skulle lære noget af at blive stoppet, så kan de godt sætte sig ned og være skuffede.
For kan da godt afsløre at den fremgangsmåde på ingen måde skaber respekt!
Virker desværre som om at der er hovedrystende stor mangel på sidemandsoplæring med en ældre og mere erfaren betjent
omvendt så har Langt de fleste af de ældre jeg er blevet stoppet af, været helt nede på jorden og meget saglige.
Dengang der rent faktisk VAR en ung og en ældre betjent i en patruljebil har det typisk været den ungen frembrusende som er blevet sendt frem for at tale med den stoppede (mig) og når keglen så har kvajet sig længe nok så har, enten den ældre betjent selv overtaget, eller jeg har sagt at jeg gerne vil snakke med hans/hendes kollega, eller hvis han/hun har været helt uden for pædagogisk rækkevidde så, blot henvendt mig direkte til kollegaen.
- Uffe
- Aktiv medlem
Det er da rart at høre. Men du får måske indtrykket af at jeg taler hårdt til betjentene? Det er langt fra sandheden, jeg er from som et lam, når ordensmagten vinker mig ind.Martin1986 skrev:Jeg har mange gange bare givet en løftet pegefinger, også af færdselslovsforseelser, så det sker
Hvis du skulle møde mig en dag vil du kun opleve mig som en flink og venlig mand.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
jensj 979
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: København
- Kontakt:
Re: Politisk Flertal: Kør 90 I Timen På Landevejene
Altså min bil viser gerne 71 når jeg kører 80 så jeg træder gerne lidt ekstra på gaspedalen 
Re: Politisk Flertal: Kør 90 I Timen På Landevejene
Forhåbentlig omvendt, for ellers er den da helt gal?jensj 979 skrev:Altså min bil viser gerne 71 når jeg kører 80 så jeg træder gerne lidt ekstra på gaspedalen
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Has thanked: 343 times
- Been thanked: 377 times
Jeg tror ikke det er aldersbetinget. Jeg tror det kommer an på hvilken baggrund vedkommende er blevet betjent på.Martin1986 skrev:Det er sjovt at høre det fra den anden side, for jeg har netop modsatte opfattelseBrizz skrev:Har oplevet det flere gange hvor jeg er sluppet med en advarsel, men jeg har også lært af den gamle at man taler pænt og ikke spiller smart overfor panserneMartin1986 skrev:Siden i aldrig har oplevet, at betjente kan lempe på reglerne, er nok fordi i har fortjent det, eller er stødt ind i nogle, som havde en dårlig dag eller lignende. (Eller ATK)
Min erfaring er at unge betjente, og især kvindelige, er meget "hardcore", hvorimod lidt ældre og erfarne betjente er mere "slebet til" og har jordforbindelsen iorden.![]()
Jeg ser mere de gamle som mavesyre og unge som friske
Nogle bliver betjente fordi de gerne vil være med til at gøre samfundet bedre og mere trygt.
Andre bliver betjente fordi de gerne vil have magt og køre hurtigt.
Begge typer findes imo i alle aldre.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Tonny
- Admin
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 736 times
Jeg gjorde lige lidt test den anden dag. Ved 80km/t på fartpiloten kører min bil 77km/t (GPS målt) i snit. Tolerancen på fartpiloten ligger på ca. +/- 2km/t altså varierende mellem 75 og 79km/t. Jeg sad længe og tænkte på dig og overvejede om jeg fremover skulle begynde at kompencere for den 1 km/t (snithastigheden + max tolerance), men ved du hvad, jeg tror jeg læner mig tilbage istedetFabia Combi skrev:bla bla.... 80 på speedometeret er 72 ægte, og bøden kommer først et stykke over 87.
Jeg har iøvrigt et andet forslag: Lav ens fartgrænser for lastbiler og biler (70/80/90/whatever) og så lav alt overhaling forbudt med mindre der er dobbeltsporet eller det er et =<45km/t køretøj.
-
comforttraktoren
- Nyt medlem
- Been thanked: 7 times
Blev for ca 100 år siden stoppet på en kammerats MZ etz 250, min fart havde været lidt frisk, ca 10-15 over tilladt...
Blev stoppet fordi at blinklyset blinkede ujævnt....
På sån en Svend ER det sådan når det virker...
Men panserbasse var midaldrende og havde en nyere kvindelig køn model med i dagens anledning.
Måske havde konen ikke kogt ægget ordentligt den dag
Fik iøvrigt ingen bøde, kun påtale vedr. Blinklyset og en hullet forskærm.
Blev stoppet fordi at blinklyset blinkede ujævnt....
På sån en Svend ER det sådan når det virker...
Men panserbasse var midaldrende og havde en nyere kvindelig køn model med i dagens anledning.
Måske havde konen ikke kogt ægget ordentligt den dag
Fik iøvrigt ingen bøde, kun påtale vedr. Blinklyset og en hullet forskærm.
Hilsen Tommy
Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !
Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !
-
Fabia Combi
- Medlem
Hvis de kører i Sdr Felding som de plejede i Ølgod og omegn i '88, så bliver du konstant overhalet med en overskydende fart på 20 km/h når du tøffer afsted med 77, Tonny.
Hvis du altså virkelig mener at du sætter fartpiloten på 77 for aldrig at komme over 80.
Din ide med overhalingsforbud er ok, forudsat at den følges op af en pligt til at holde ind til siden efter følgende formel:
20km/(lovlig hastighed - faktisk gps-hastighed)
Kører du 10 under skal du holde ind til siden hver anden kilometer, kører du 5 under kan du vente til hver fjerde kilometer.
Hastigheden ER, med de ufatteligt mange lokale yderligere nedsættelser, allerede sat ned til et niveau, som ALLE, der tør betros et kørekort, sikkert kan holde.
Er der den mindste lokale risiko, kommer der et skilt op med 70, 60, eller 50, igen sat efter laveste fællesnævner.
Hvis du altså virkelig mener at du sætter fartpiloten på 77 for aldrig at komme over 80.
Din ide med overhalingsforbud er ok, forudsat at den følges op af en pligt til at holde ind til siden efter følgende formel:
20km/(lovlig hastighed - faktisk gps-hastighed)
Kører du 10 under skal du holde ind til siden hver anden kilometer, kører du 5 under kan du vente til hver fjerde kilometer.
Hastigheden ER, med de ufatteligt mange lokale yderligere nedsættelser, allerede sat ned til et niveau, som ALLE, der tør betros et kørekort, sikkert kan holde.
Er der den mindste lokale risiko, kommer der et skilt op med 70, 60, eller 50, igen sat efter laveste fællesnævner.
- Tonny
- Admin
Jeg sætter fartpiloten til 80(speedo) for så kommer jeg aldrig over 80(gps), som beskrevet.Fabia Combi skrev:Hvis de kører i Sdr Felding som de plejede i Ølgod og omegn i '88, så bliver du konstant overhalet med en overskydende fart på 20 km/h når du tøffer afsted med 77, Tonny.
Heldigvis er der ingen der kører som i '88 mere. Heldigvis kører jeg ikke som i '99 hvor bøderne ikke betød en skid og jeg troede jeg var udødelig. Jeg havde en tunet Polo 6N, jeg vidste fra rullefelt at den kunne køre 172km/t inden den rendte tør for 5. Gear hvilket betød at jeg ikke kunne miste kørekortet på motorvej (110+80%) ergo kunne jeg køre i begrænseren i 5. Gear og gjorde det ofte. Faktisk var jeg på det tidspunkt træt af at frakendelse var blevet sænket fra 100% til 80% for så kunne man jo allerede miste kortet 144km/t. Heldigvis er jeg og de fleste andre blevet klogere.
-
Fabia Combi
- Medlem
Du lyder præcis som en tørlagt hyklerisk alkoholiker, der fordømmer andre for at drikke et par glas rødvin lørdag aften, og ligestiller det med at de selv drak en flaske whisky om dagen.
177 på landevej er det samme som at køre knap 90 i din verden, begge dele er ulovligt.
Er du sikker på at du ikke er politibetjent?
177 på landevej er det samme som at køre knap 90 i din verden, begge dele er ulovligt.
- Uffe
- Aktiv medlem
Hahahaha!! Det er herligt læsning fredag morgenFabia Combi skrev:Du lyder præcis som en tørlagt hyklerisk alkoholiker, der fordømmer andre for at drikke et par glas rødvin lørdag aften, og ligestiller det med at de selv drak en flaske whisky om dagen.
Se i øvrigt: http://jyllands-posten.dk/indland/ECE75 ... A5-vejene/
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Tonny
- Admin
Kun politibetjent herindeFabia Combi skrev:Du lyder præcis som en tørlagt hyklerisk alkoholiker, der fordømmer andre for at drikke et par glas rødvin lørdag aften, og ligestiller det med at de selv drak en flaske whisky om dagen.
Jeg kan ikke lige huske at jeg har været så unuanceret at jeg har skrevet at alle overtrædelser er lige slemme? Og jeg er da ikke fordømmende. Kører du efter forholdene så bringer det ikke noget i kog hos mig, det er din holdning om at man skal køre "for stærkt" (speedo) jeg til gengæld syntes er hyklerisk