Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af styker » 2. nov 2017, 17:31

Glem alt om elbiler på batteri, fremtiden er brint hvor der kun skal slæbes rundt på brændselscelle plus brinten der nærmest ikke vejer noget.
Vel også derfor Toyota satser på brint og nærmest ikke har budt ind på ren elbil.
De har jo lige præsenteret en luksus suv på brint der ikke ligner et rumskib som mirai.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af fjeppe » 2. nov 2017, 18:08

styker skrev:Glem alt om elbiler på batteri, fremtiden er brint hvor der kun skal slæbes rundt på brændselscelle plus brinten der nærmest ikke vejer noget.
Vel også derfor Toyota satser på brint og nærmest ikke har budt ind på ren elbil.
De har jo lige præsenteret en luksus suv på brint der ikke ligner et rumskib som mirai.
Til dels enig, jeg tror stadig på batterierne vil blive brugt for at udnytte bremse enerigen, og der hvor de arbejder mere effektivt og måske skal levere noget boost.

Brugeravatar
clausm
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 15. jun 2010, 18:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af clausm » 3. nov 2017, 07:18

fjeppe skrev:Jeg er skuffet over benzin økonomien, når man køber en bil der lover at kunne kører lige knap 1000km på en tak, men kun levere 700km, incl opladningen, det er alligevel 30% fra det lovet.

Havde jeg ikke opladnings muligheder, så ville det være en al for dyr bil at drive (Årlig olie skift hvert år bla.), så havde jeg nok taget en almindelig benziner.
Jeg kører lige over 900 km på en tank, når det er et mix af lidt kortere ture og så en tur til Jylland og hjem igen.

Det er en helt almindelig 1,4tsi 150 Passat. Med familie og oppakning på Jyllands turen.

Der er en racechip bokstuning på til 1000 kr, ellers er den standard.
Mvh

Claus Møller
www.cm-motorsport.dk

Brugeravatar
bskaarup
Nyt medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 27. aug 2008, 09:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af bskaarup » 3. nov 2017, 07:59

clausm skrev:Jeg kører lige over 900 km på en tank
Du har så også 59 liter i tanken, hvor en Passat GTE har 50 og en Golf GTE har 40.
2015 Golf GTE VanBillede Solgt
2019 Tesla Model 3 https://ts.la/brian98807

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 3. nov 2017, 09:10

Når jeg mener jeg er fanget, så er det fordi jeg kigger på Passat Variant GTE-priserne. Men det kan godt være jeg sammenligner æbler og pærer, for mht. VW ved jeg ikke noget om hvad der er indeholdt i udstyrsvarianterne.

En Passat Variant TSI med 150 hk fås fra 310.000 i laveste udstyrsversion.
En Passat Variant GTE med 218 hk fås fra 436.000, her er der kun en udstyrsversion så vidt jeg kan se. Der er en del udstyr i den, men også en del mangler (hvis man er vant til at have det meste).

Tager man en 1,8 TSI med Highline udstyr, så er prisen 409.000 og så nærmer vi os prismæssigt.

Min tur til arbejdet er 16 km, heraf er 9 km i byen med en del kø-kørsel, herefter 7 km på motorvej med 90-110 km. hastighed.
Så jeg kan sagtens køre ud og hjem på en opladning og undgå at forurene i selve byen.

Men foruden det så kører jeg en del ture på alt mellem 10 og 60 km til diverse møder. Og ca. 5 gange fra København-Jylland og retur. Årligt kører jeg ca. 23.000.

Så jeg forudser, at jeg vil køre på benzin det meste af tiden. Har ingen lader hverken hjemme eller på job. Opladning vil dermed ske når jeg kører, undtagen de gange jeg lige parkerer ved en lader. Og dermed opnår jeg ikke særlig god økonomi ift. en benzin'er.

Det var måske nemmere hvis den kun havde el-motor, og så en generator på benzin der kunne lave strøm. Lige som en brænder med brint.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
clausm
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 15. jun 2010, 18:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af clausm » 3. nov 2017, 10:48

ij6210 skrev:Når jeg mener jeg er fanget, så er det fordi jeg kigger på Passat Variant GTE-priserne. Men det kan godt være jeg sammenligner æbler og pærer, for mht. VW ved jeg ikke noget om hvad der er indeholdt i udstyrsvarianterne.

En Passat Variant TSI med 150 hk fås fra 310.000 i laveste udstyrsversion.
En Passat Variant GTE med 218 hk fås fra 436.000, her er der kun en udstyrsversion så vidt jeg kan se. Der er en del udstyr i den, men også en del mangler (hvis man er vant til at have det meste).

Tager man en 1,8 TSI med Highline udstyr, så er prisen 409.000 og så nærmer vi os prismæssigt.

Min tur til arbejdet er 16 km, heraf er 9 km i byen med en del kø-kørsel, herefter 7 km på motorvej med 90-110 km. hastighed.
Så jeg kan sagtens køre ud og hjem på en opladning og undgå at forurene i selve byen.

Men foruden det så kører jeg en del ture på alt mellem 10 og 60 km til diverse møder. Og ca. 5 gange fra København-Jylland og retur. Årligt kører jeg ca. 23.000.

Så jeg forudser, at jeg vil køre på benzin det meste af tiden. Har ingen lader hverken hjemme eller på job. Opladning vil dermed ske når jeg kører, undtagen de gange jeg lige parkerer ved en lader. Og dermed opnår jeg ikke særlig god økonomi ift. en benzin'er.

Det var måske nemmere hvis den kun havde el-motor, og så en generator på benzin der kunne lave strøm. Lige som en brænder med brint.
Og når du kigger pris, så giver det mening at kigge på demo-modeller.

Der findes en god håndfuld "comfort-plus" til salg for 329 + levering, som har kørt ~10.000 km.

Selv har jeg lige givet 314.000 inkl. levering for en. Den var 360 dage gammel og havde kørt 30.000 km.
Den har så alt comfortline udstyret, adaptiv fartpilot, navi, car-connect, bak-kamera, varme i rattet osv.
Og så har den aftageligt træk og vinterhjul med i prisen også (begge dele noget jeg skulle bruge).
Nåja - det er med DSG gear. I myldretiden på motorvejen kombineret med den adaptive fartpilot, der er det verdensklasse.

Den fik et smæk ned på ca. 50.000 kr. ved seneste afgiftsomlægning, og så syntes jeg pludselig, at den blev interessant.

En Passat bliver aldrig rigtigt sportslig alligevel, den er og bliver et fornuftigt køretøj, hvor man sidder godt. At jeg har smidt en racechip i betyder kun, at den føles lidt mere momentstærk i bunden. Jeg har aldrig brug for mere end de 150 hk alligevel. Men det giver lidt mere dagligdagskomfort, at den trækker lidt mere ved lave omdrejninger. (Jeg kommer fra en 400-hestes BMW 135i, så forventer ikke en racerbil uanset hvad).

Alt i alt gav det ikke mening for mig at betale ret meget ekstra for 1,8T'eren. I stedet for har jeg købt en Peugeot Spider til at have ved siden af, som kan bruges på trackdays. Det får jeg mere glæde af end 30 hk mere i gadebilen.
Mvh

Claus Møller
www.cm-motorsport.dk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af i-s » 7. nov 2017, 18:52

styker skrev:Glem alt om elbiler på batteri, fremtiden er brint hvor der kun skal slæbes rundt på brændselscelle plus brinten der nærmest ikke vejer noget.
Vel også derfor Toyota satser på brint og nærmest ikke har budt ind på ren elbil.
De har jo lige præsenteret en luksus suv på brint der ikke ligner et rumskib som mirai.
Hvordan forholder du dig så til, at der ikke er råmaterialer nok på denne planet til at hver bil kan få en brændselscelle ? + det findes kun i et enkelt land, så hvad mener du prisen bliver ..... Og hvordan forholder du dig til, at du kan måske genudvinde 80% til nye brændselsceller.

Så hvis man skal den vej, så tror jeg først man skal finde en metode til at lave brændselsceller af noget andet, som vi har nok af - biologisk ?? Men det har godt nok lange udsigter ....
/Søren.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Korreborg » 7. nov 2017, 19:28

Brint vs Batterier. Jeg tror også mest på brint. Men hverken de brændselsceller, eller de batterier vi har i dag er der fremtid i. Man udvikler jo helt vildt på begge dele.

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af fjeppe » 8. nov 2017, 08:12

i-s skrev:
styker skrev:Glem alt om elbiler på batteri, fremtiden er brint hvor der kun skal slæbes rundt på brændselscelle plus brinten der nærmest ikke vejer noget.
Vel også derfor Toyota satser på brint og nærmest ikke har budt ind på ren elbil.
De har jo lige præsenteret en luksus suv på brint der ikke ligner et rumskib som mirai.
Hvordan forholder du dig så til, at der ikke er råmaterialer nok på denne planet til at hver bil kan få en brændselscelle ? + det findes kun i et enkelt land, så hvad mener du prisen bliver ..... Og hvordan forholder du dig til, at du kan måske genudvinde 80% til nye brændselsceller.

Så hvis man skal den vej, så tror jeg først man skal finde en metode til at lave brændselsceller af noget andet, som vi har nok af - biologisk ?? Men det har godt nok lange udsigter ....
Det kommer jo an på hvor langt man kigger, for den måde vi transportere os på om 100 år er noget anderledes end om blot 20 år.

Nikola Tesla, havde jo den ide om trådløs strøm, og vi er jo allerede så småt begyndt at se det, i form af induktionsladning, denne teknologi tror jeg vi også kommer til at se biler udnytte i fremtiden, men alt kan ske. Og så tror jeg også på det med abonnement i kombination med at man ikke ejer en fast bil.

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 13. nov 2017, 21:02

Økonomisk er det vel svært at spare penge på en hybrid.

På en dag vil jeg max kunne køre ca. 40 km på ren strøm. Dvs. jeg sparer 40 km kørsel på brændstof hvilket svarer til ca. 3 liter (knap 30 kr.) - med 20 arbejdsdage bliver det 600 kr. jeg sparer pr. md., men så skal jeg betale ca. 300 for strøm. Så er der ikke mange penge tilbage.

Så sparer jeg lidt på ejerafgiften fordi den teoretisk set kører mange km pr. liter, men det vil aldrig opveje merprisen for en hybrid frem for en på brændstof.

Bilen vejer også mere, og det taler vel for at den kører færre km pr. liter når man ikke har mere strøm.

Det betyder, at en hybridbil ikke må være mere end ca. 20-30.000 kr. dyrere end en tilsvarende på benzin hvis det økonomisk skal give mening. Ideologisk kan det godt give mening, med forbehold for hvor meget produktionen af batterierne forurener.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af AU-R8 » 13. nov 2017, 21:13

Nu må VAG da komme ind i plug in hybrid.
Der er jo få modeller, 2 vw, 2 audi og 2 porsche af samme model.
Golf, Passat, A3, Q7 med diesel :mrgreen: og 2 Panemera.
Går ud fra at Tiguan snart kommer, Touran burde det samme
Audi med A8 og Q8, samt A4,5,6,7 også bør komme det.
Superb ligesådan.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af SteffenR » 13. nov 2017, 21:15

Findes peberfrugten ikke også i hybrid.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Dakota » 13. nov 2017, 23:20

AU-R8 skrev:Går ud fra at Tiguan snart kommer
Tiguan GTE er blevet dræbt under udvikling, så det sker næppe. Den næste Touareg kommer formentlig i en plugin-hybrid, ligesom Cayenne og Q7 gør.
Senest rettet af Dakota 14. nov 2017, 12:00, rettet i alt 1 gang.

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 14. nov 2017, 09:06

AU-R8 skrev:Nu må VAG da komme ind i plug in hybrid.
Der er jo få modeller, 2 vw, 2 audi og 2 porsche af samme model.
Golf, Passat, A3, Q7 med diesel :mrgreen: og 2 Panemera.
Går ud fra at Tiguan snart kommer, Touran burde det samme
Audi med A8 og Q8, samt A4,5,6,7 også bør komme det.
Superb ligesådan.
Der kommer også en Q5 hybrid med ca. 45 km rækkevidde.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af SteffenR » 14. nov 2017, 09:45

Sikker? Spurgte Audi tidligere på året og de sagde nej.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 14. nov 2017, 09:47

SteffenR skrev:Sikker? Spurgte Audi tidligere på året og de sagde nej.
Det kan være den ikke kommer til DK. Den gamle Q5 Hybrid fra 2013/14 kom jo heller ikke til Danmark.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af SteffenR » 14. nov 2017, 09:49

Audi sagde til mig, der ikke kom en q5 hybrid /punktum.

Det ville derimod komme en EV udgave på et tidspunkt.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af AU-R8 » 14. nov 2017, 09:58

Mener nu plug in er fremtiden indtil anden teknologi er klar.
Bortset fra pendlere kører de fleste under 50 km per dag.
Det ville være perfekt for os med en Plug in der kan køre reelt 40 på en opladning.
El drift på de fleste hverdage.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af SteffenR » 14. nov 2017, 10:05

Som jeg forstod ham jeg talte med, så var de gået all in på el istedet for hybrid..

En Q5 på ren vil også gøre livet surt for Tesla etc
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 14. nov 2017, 10:42

AU-R8 skrev:Mener nu plug in er fremtiden indtil anden teknologi er klar.
Bortset fra pendlere kører de fleste under 50 km per dag.
Det ville være perfekt for os med en Plug in der kan køre reelt 40 på en opladning.
El drift på de fleste hverdage.
Enig, men det er luksusbiler og hvis man ikke kører ret meget pr. dag så bliver det nogen ret dyre km - en dyr bil taber også værdi selvom den ikke bruges så meget.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af pwh » 14. nov 2017, 12:14

ij6210 skrev:
AU-R8 skrev:Mener nu plug in er fremtiden indtil anden teknologi er klar.
Bortset fra pendlere kører de fleste under 50 km per dag.
Det ville være perfekt for os med en Plug in der kan køre reelt 40 på en opladning.
El drift på de fleste hverdage.
Enig, men det er luksusbiler og hvis man ikke kører ret meget pr. dag så bliver det nogen ret dyre km - en dyr bil taber også værdi selvom den ikke bruges så meget.
Hvad mener du med luksusbiler?

Kia Niro koster under 300.000 kr, og har efter sigende en ganske fornuftig rækkevidde på el.

Men enig - pluginhybrid vil utvivlsomt blive meget større, og komme til at fylde rigtig meget i fremtiden.
Mulighed for ren elkørsel, men fleksibilitet som en traditionel bil med ICE.

Fremtiden hedder muligvis "brint", men ikke i nær fremtid. Man mangler seriøs masseproduktion af flydende brint, og ikke mindst et nærværk til distribution, samt masseproduktion af brændselsceller.

Brint kan sagtens nå at blive overhalet indenom af batteriteknologien. Pt. forskes massivt i at øge energitætheden i batterier, da vægt (og pris) i dag er en gigantisk showstopper (og costdriver).
Batteriet i min Passat indeholder samme mængde energi som en liter benzin, men vejer 125 kg.
Det bliver selvfølgelig delvist opvejet af den markant bedre virkningsgrad for den elektriske drivlinie, men der er stadig et pænt stykke vej endnu...

Nær fremtid byder utvivlsomt på en kombination af hybrid og elbiler, hvor traditionelle benzin- og dieselbiler ryger ud skammekrogen.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Senest rettet af pwh 14. nov 2017, 12:54, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af AU-R8 » 14. nov 2017, 12:16

ij6210 skrev:
AU-R8 skrev:Mener nu plug in er fremtiden indtil anden teknologi er klar.
Bortset fra pendlere kører de fleste under 50 km per dag.
Det ville være perfekt for os med en Plug in der kan køre reelt 40 på en opladning.
El drift på de fleste hverdage.
Enig, men det er luksusbiler og hvis man ikke kører ret meget pr. dag så bliver det nogen ret dyre km - en dyr bil taber også værdi selvom den ikke bruges så meget.
Det er en Golf GTE ikke.
Hvad med Golf st car. Skoda O3
Problemet er at de nye platform ikke er grunddesignet til plug in.
Men det må jo komme med næste modeller. Undre mig over Touran ikke kan.
Er der ikke plads nok under bilen et sted. Eller under midtersæde bag 2 række.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Korreborg » 14. nov 2017, 14:19

Største problem for at skulle købe en ren el er for mig er det med optankningstiden/"sikkerheden".
Altså hvis man planlægger en tur, og når man så kommer til et sted at lade, så er der ikke plads = ekstra vente tid.

Jeg har ikke råd til en tesla. Kører dagligt 140km, men ofte 250-300km. En E-Golf var måske en mulighed. Den er fin i det daglige, men 250+km er ikke realistisk på en opladning.
Man skal vente på opladningen + evt ventetid på at andre er færdige.

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 14. nov 2017, 14:29

Hvorfor laver man ikke en bil der kun har en el-motor og et batteri til ca. 50 km, men som så samtidig har en tank til benzin og en generator der så producerer strøm via benzin'en? Dvs. bilen kan lades op hvis man er ved en ladestation, og når man kører på landevej kan den vedligeholde batteriet - det kræver bare at den producerer lige så meget strøm som den forbruger ved kørsel. Det er vel lidt det en opladningshybrid gør, da den kan lade op mens kan kører, men den har jo så også en benzinmotor til at drive bilen. Denne motor ville jeg spare væk og erstatte med en generator.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Stefan » 14. nov 2017, 14:36

ij6210 skrev:Hvorfor laver man ikke en bil der kun har en el-motor og et batteri til ca. 50 km, men som så samtidig har en tank til benzin og en generator der så producerer strøm via benzin'en? Dvs. bilen kan lades op hvis man er ved en ladestation, og når man kører på landevej kan den vedligeholde batteriet - det kræver bare at den producerer lige så meget strøm som den forbruger ved kørsel. Det er vel lidt det en opladningshybrid gør, da den kan lade op mens kan kører, men den har jo så også en benzinmotor til at drive bilen. Denne motor ville jeg spare væk og erstatte med en generator.
Sådan et system har fx. BMW i3 Rex

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af pwh » 14. nov 2017, 14:46

ij6210 skrev:Hvorfor laver man ikke en bil der kun har en el-motor og et batteri til ca. 50 km, men som så samtidig har en tank til benzin og en generator der så producerer strøm via benzin'en? Dvs. bilen kan lades op hvis man er ved en ladestation, og når man kører på landevej kan den vedligeholde batteriet - det kræver bare at den producerer lige så meget strøm som den forbruger ved kørsel. Det er vel lidt det en opladningshybrid gør, da den kan lade op mens kan kører, men den har jo så også en benzinmotor til at drive bilen. Denne motor ville jeg spare væk og erstatte med en generator.
Som nævnt findes dette system allerede.

Set ift. en typisk pluginhybrid, så sparer man gearkasse, og det er det. Motor og generator sparer du jo ikke.
En i3 REX har desuden ikke større motorgenerator end at man kan holde en jævn hastighed på 80-90 km/t. Hvis man ønsker lang rækkevidde op til alm. motorvejshastighed, så kræver det en motor af en hvis størrelse.

På motoren i en GTE sidder en 3 kW generator, som kan lade direkte på det store batteri.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

JAS
Nyt medlem
Indlæg: 279
Tilmeldt: 28. okt 2013, 11:58
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Dalby
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af JAS » 23. nov 2017, 05:58

Jeg mangler en med lidt viden om Passat gte, som bruger den til hverdag, da jeg overvejer at erhverve mig et sådant køretøj.

Kører selv 45 km motorvej og 18km landevej hver vej om dagen, og mangler lidt hverdagsforbrug-viden om bilen

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af _Jensen » 23. nov 2017, 10:30

Kan du lade på job?
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af fjeppe » 23. nov 2017, 13:04

JAS skrev:Jeg mangler en med lidt viden om Passat gte, som bruger den til hverdag, da jeg overvejer at erhverve mig et sådant køretøj.

Kører selv 45 km motorvej og 18km landevej hver vej om dagen, og mangler lidt hverdagsforbrug-viden om bilen

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Hvis du kan lade både hjemme og på job, så kan du roligt vælge bilen, ellers skal du have det store regneark frem.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af pwh » 23. nov 2017, 13:48

JAS skrev:Jeg mangler en med lidt viden om Passat gte, som bruger den til hverdag, da jeg overvejer at erhverve mig et sådant køretøj.

Kører selv 45 km motorvej og 18km landevej hver vej om dagen, og mangler lidt hverdagsforbrug-viden om bilen

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Min Passat kører om sommeren uden de store udfordringer over 40 km på en opladning. Jeg har et par gange været omkring de 45 km. Det er ved en god blanding af forskellige hastighedszoner - inklusiv motorvej.
Hvis du insisterer på at holde 135 km/t på el på motorvejen, så koster det på rækkevidden, og ligeså med varme og A/C.

Brændstoføkonomien i hybridmode skal du forvente som en tilsvarende benzinbil. Se evt. mit tidligere indlæg fra en tur København-Århus.
Da bilen ikke udregner et benzinforbrug uden el-bidraget, så er det svært at sammenligne 1:1, men her var ladestand 70% ved start og slut.
Jeg ville regne med 15 km/l for dit behov ud over elektrisk rækkevidde - så tror jeg ikke du bliver skuffet (... måske endda positivt overrasket).

Når alt det er sagt, så afhænger økonomien også af hvor kilden højre pegefinger du har, og dermed uforvarende rammer GTE knappen. Det er ikke gratis at fyre 218 hk ud til forhjulene (... men det er sjovt og vanedannende Billede)!
Netop de 218 hk gør det fuldstændig ligegyldigt at sammenligne med en alm. 1,4 TSI, som mildest talt er en tynd kop the i direkte sammenligning.

Set ift. merpris, olieskift for hver 15.000 km, værditab der er svær at spå om osv., så ville jeg ikke vælge en GTE hvis man befinder sig godt Dacia med tilsvarende volumen.
Hvis du derimod tænder på udseende, kabinekvalitet og motorkraft i en Passat GTE, så er den er fantastisk kompromis mellem fortiden og fremtiden!


Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"