Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 4. dec 2019, 19:42

thg skrev:Har I der tjener en forholdsvis normal løn - vel 30.000-40.000 kr./mdr. excl. pension og som har hus, billån (dvs. forskellige renteudgifter der kan fratrækkes) og som har +30 km. hver på arbejde prøvet at sammenligne jeres bruttoløn med nettoløn og så udregne hvor lidt skat I faktisk har betalt i procent? (er godt klar over at jo højere vi kommer op i løn, jo højere samlede procent betaler man i skat, men nu tager jeg udgangspunkt i mange typiske danskere, som beskrevet herover).

Jeg ejer selv lejlighed til ca. 1,5 mio, har en Golf som jeg afdrager på (dvs. jeg får rente fradrag for disse to ting), jeg har alm. kørselsfradrag til/fra arbejde, jeg får fradrag for fagforening/a-kasse/lønforsikring og alt i alt når jeg får min løn udbetalt, har jeg "kun" betalt 36% i skat, AM bidrag mv. og dette beløb er ovenikøbet hvor der også er trukket 6% af min bruttoløn som jeg selv betaler til min pensionsordning!

Og hvis jeg lægger min egenbetalte pensions indbetaling til, trækker AM bidrag og min skatteprocent fra og så sammenligner bruttoløn med nettoløn, så er vi nede på 32,5% forskel - dvs. reelt set afleverer jeg kun 32,5% i skatter hver eneste mdr.

Så ja, vi har høje skatter i Danmark, nogle af verdens højeste, men lige så gælder det med fradrag!

Din pointe er da både relevant og fin. Den gælder bare kun dem der har netop fradrag.
Jeg har fradrag for A kasse og for 2X17 km befordring om dagen. Og det er det.

Det er vel et af problemerne med vores system. Det rammer skævt over hele linjen. Medmindre man spekulerer i det. Hvilket mange så føler sig kaldet til, for ikke at blive sat helt af.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 4. dec 2019, 19:49

martinta skrev:
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 17:12
Helt kort, eneste grund til der her i landet spekuleres i alle kanter af skatter og afgifter er, at de er tåbelige, for høje og mange af dem reelt ikke bidrager væsentligt til helheden! Det er nemlig sådan venstreorienteret politik virker.
I øvrigt, så skal man ikke læse ret mange emner igennem her, før man støder på folk der har opnået store rabatter på de biler de har handlet privat - Mange bruger endda cvr-finten. Du ved, man får en bil til sig selv, med flåderabat - Hvem tror du betaler den rabat - Nok ikke importøren alene!?
CVR finten virker jo på præcis samme måde som leasingfinten. Bare med væsentligt lavere beløb. Hvis du læser om folk med CVR finten, så besparelsen typisk på hvad? 70.000,-? Af dem kan du jo så spekulere i at ca. hvad? 52.000,- af dem er betalt at statskassen. Resten er reelt rabat fra importøren.

Men der har du ret.

At der generelt er et kæmpe skattetryk i danmark er vi ikke uenige om, men hvis det skal ændres, så skal det gøres generelt, dvs. ved et valg. Ikke ved at der snydes ude i samfundet, og slet ikke i den skala som der er tale om her.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 17:12
Helt overordnet bliver ingen hverken rigere eller fattigere af, at der spekuleres i mindre skat osv - Der er allerede så uendeligt mange penge i den store fælleskasse, de forvaltes bare skræmmende dårligt - Det er vores fine nye finanslov et godt eksempel på. Jeg forstår godt Skipper og Co smiler så bredt.
Imponerende, 2 steder i træk hvor vi er enige. Men uanset hvad, så får vi ingen gevinst som samfund hvis folk ikke betaler de afgifter/skatter der er lagt på fordi de synes de er dumme.

Skal det laves om, så skal det laves om politisk, og den eneste måde det kan ske er ved næste valg. Der kommer så et problem, hvem vil du stemme på som rent faktisk tør ændre det?
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 17:12
Og nej, jeg kunne ikke bare ha valgt en gulpladet firmabil dengang - Det ville muligvis blive en mulighed senere, - Ingen vælger sgu da en Mitsubishi Spacestar frivilligt! Og det var den jeg kunne vælge i mellem - Den blev byttet til en Citroen Xsara 1.6 senere - Heller ikke et valg ret mange ville tage frivilligt. Bilerne var netop valgt, for at kunne holdes på laveste beskatning. De gulpladede var der ikke mange af dengang, det er først kommet senere!
Mangler du ikke også lige at nævne at du fik 9.000,- om måneden i hvad? 1996? Der var de noget mere værd end 9.000,- i dag.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 17:12
Cool nok du mener jeg er fuld af løgn, men så meld det da rent ud - Det andet der er lidt tøset!
Hah, hvis jeg mener du er fuld af løgn, så skal jeg nok fortælle dig det, jeg er absolut ikke enig i hverken din retorik (læs selv starten på dit andet indlæg) eller dine holdninger. Men du har intet skrevet der gør at jeg tror du lyver.

Men hvis det kan hjælpe, så du ikke skal gætte hvad jeg tror om dig, så er du lige nu i kategorien baby boomer inde i mit hovedet(og det er udelukkende baseret på 2 indlæg). Den kategori svarer til en mand i, midt fyrrerne til midt halvtredserne. Kommer på arbejde hver dag, dybt selvhøjtidelig. Ved ALT om alt, tager aldrig fejl, og er fantastisk til at sidde og råbe sin holdning når der kommer et emne frem han har en holdning om. Alle andre ved alligevel ikke hvad de taler om. Kan kun finde ud af at diskutere et emne ved at øge stemmen, og i telefon samtaler med en supporter (callcenter) bliver egoet en lille smule større ved at råbe af den stakkel i den anden ende.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 17:12
Uagtet dit lange skriv, så fastholder jeg det dybest set er socialisisk misundelse der gives udtryk for og egentlig synes jeg du bekræfter det meget godt.

I stedet for at ha så travlt med hvad andre har og får og ikke mindst hvordan, så glæd jer da lidt over tingene.
Hvad i alverden skal jeg være misundelig over? Jeg har mulighed for at få firmabil, jeg ejer selv mit nybyggede hus, både min kone og jeg tjener i den pæne ende af lønskalaen. Vi har 2 dejlige børn. Så nej, misundelse er ikke det rigtige ord.

Men ja foragt over at vi andre betaler hvad vi skal, og du så har et par spader (leasing selskaberne), som i den grad underminerer det fundament med at snyde, det kan jeg nok ikke løbe fra.

Og nej, jeg mener ikke de folk der har leasing biler kan gøre meget anerledes, de får en bil stillet til rådighed fra sin arbejdsgiver (eller som dig, leaser den selv), og de firmabiler bliver beskattet efter markedsvilkår. Ingen kan forvente at hr. og fru. hansen skal tage stilling til om der er betalt den rigtige afgift og på hvilke forudsætninger. Køber/leaser du ved en forhandler må man gå ud fra alt er gået rigtigt til.Problemet ligger i at leasingselskabere og forhandlere kan lege rundt med afgiften som de har lyst til ved at lave deres små finter.

Du ramte rigtigt med min alder, det var cirka det. Billede

Det var i øvrigt ikke i 96 jeg var ved Berner, det var i 2005.

Det er fint du jagter at folk skal betale det de skal. Vi skal bare være enige om, at det så handler om principper og ikke om hvad der kommer i kassen.
Nogen gætter på, at det tiltag mod leasing vi ævler om her, vil betyde mindre og dermed billigere firmabiler. Med andre ord vil det ikke hæve indtægten fra afgifterne. De vil blive ca det samme.
Eneste resultat bliver, at manden med firmabil, der ikke er på topniveau, får ringere bil. Dem i toppen har da så vide rammer, at det intet vil ændre for dem.

Nu er jeg så bare nysgerrig på, om du får et bedre liv af, at en sælger skal køre 50-60.000 km om året i en mindre og dermed mindre komfortabel og måske mindre sikker bil?
Jeg er med på det er leasingselskabet du er efter, men det er manden på gulvet det kommer til at betale.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af xbn » 4. dec 2019, 20:51

Realtor skrev:
4. dec 2019, 11:17
Grunden til at beskatningen er lavere på firmabilen kontra privatbilen, er jo mig bekendt at leasingfirmaet indkøber 100x så mange biler, og derfor får dem billigere u. afgift, hvorfor prisen ink. afgift til beskatning så er markant lavere.
Et leasingfirma indkøber selvfølgelig flere biler end en enkelt privatperson. Men erhvervsleasing andrager “kun” 25% af den samlede tilgang, så det virker for mig som privatperson , fra et overordnet synspunkt, mærkeligt at de så kan slippe billigere i afgift, uanset de så køber 100 biler ad gangen.
Billede

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 4. dec 2019, 21:02

Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 19:49
Du ramte rigtigt med min alder, det var cirka det. Billede
Når det er baseret på 2 indlæg er det vel også en ganske udmærket statistik. ;) :D
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 19:49
Det er fint du jagter at folk skal betale det de skal. Vi skal bare være enige om, at det så handler om principper og ikke om hvad der kommer i kassen.
Fuldstændig korrekt, hvis du har 2 identiske varer, og der er afgifter på de varer, så skal den afgift være den samme uanset om det er dig eller naboen der køber den. Om naboen så er god til at forhandle en rabat er fair nok, det er sælger der skal afstå det.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 19:49
Nogen gætter på, at det tiltag mod leasing vi ævler om her, vil betyde mindre og dermed billigere firmabiler. Med andre ord vil det ikke hæve indtægten fra afgifterne. De vil blive ca det samme.
Eneste resultat bliver, at manden med firmabil, der ikke er på topniveau, får ringere bil. Dem i toppen har da så vide rammer, at det intet vil ændre for dem.

Nu er jeg så bare nysgerrig på, om du får et bedre liv af, at en sælger skal køre 50-60.000 km om året i en mindre og dermed mindre komfortabel og måske mindre sikker bil?
Jeg er med på det er leasingselskabet du er efter, men det er manden på gulvet det kommer til at betale.
Nu blander du ting sammen her. Du skriver at det er manden på gulvet der bliver ramt af det. Det er jeg ikke enig med dig i, for i dag betaler manden på gulvet (som du kalder ham) for lidt uden grund. Så ja, manden på gulvet kommer til at skulle betale afgifter ud fra det reele beløb.

Hvorfor er der forskel på om jeg skal have ondt af Hr hansen der er sælger, og nu skal gå en klasse ned, men ikke Hr. Madsen som IKKE er sælger, og må nøjes med en mindre bil fordi han skal betale fuld afgift? Det argument holder jo ikke. Og skal du endelig ud i den, så har jeg de sidste mange år også ramt imellem 45-50.000 km om året, i min egen bil, hvoraf de 25-30.000 km er firma kørsel og jeg har da stadig valgt at købe en større bil (hhv. Passat og I40). Men nej, jeg køber ikke en audi eller BMW, og det kommer nok heller ikke til at ske med den afskrivning

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af xbn » 4. dec 2019, 21:25

martinta skrev:
4. dec 2019, 21:02
Når det er baseret på 2 indlæg er det vel også en ganske udmærket statistik. ;)

Hvordan fik du kategorien til at være baby boomer?
Billede

Brugeravatar
Hovawart
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Hovawart » 4. dec 2019, 22:04

Fuck.
Havde skrevet et langt genialt indlæg men browser gik kold og jeg er for dårlig til at genskabe.
Det var ellers genialt, skabte klarhed for alle og verdensfreden var lige om hjørnet. Det bliver stadig et langt indlæg dog mere bittert. 


1: Virksomheder hæver jo ikke deres udgifter og beløbsgrænser fordi finansloven for 2020 kommer.
De køber mindre biler, tilbyder dårligere vilkår for medarbejderen og medarbejderen får et dårligere produkt. Nogle vil også argumentere for, at der bliver fravalgt sikkerhedsudstyr eller andet der kommer samfundet til gode (færre ulykker = færre udgifter til det offentlige). 


2: Der er masser af misundelse i flere indlæg. Nogle driver også af det. Indrøm det nu bare :-)


3: Dem der køber privat vil også gøre en god handel - der er jo mange indlæg herinde om det samme. 
Det er nøjagtig samme mekanisme hos leasingselskaberne. De køber bare MANGE biler og får derfor bedre rabat. 

Hvis der er nogle herinde der har købt en Polo (ingen nævnt) så har de jo ikke ønsket at betale listeprisen. De vil have rabat. Der er talrige indlæg men ingen der tilbyder at betale mere i skat, eller frivilligt indbetalte ekstra på den kontor en tidligere venstre skatte minister oprettet til dem der gerne ville betale mere.


4: Alle fabriksnye biler er prissat af importøren - også beskatningsgrundlaget. Det har været omkring SKAT for anmeldelse og det er faktisk meget systematisk og godt i forhold til vores værdibaserede afgiftssystem. Alle de store leasingselskaber betaler nemlig det samme for stålet og dermed også i reg.afgift på den nye bil, da de køber ind på flådeprisen. Det hele er godkendt af SKAT. 
I kan se de fleste officielle flådepris-lister fra eks. VW, Skoda, BMW, MB online uden koder. 
Derfor er beskatningen også ens på nye biler uanset om du går til ALD, Nordania, LeasePlan, Arval, Alphabet eller andre af de store der fokuserer på fabriksnye biler. 


5: De store leasingselskaber der tilbyder operationelle og finansielle leasingløsninger på fabriksnye biler er jo ikke dem der sidder og er så kreative eller er involveret i de eksempler der har været fremme. De benytter flådepriserne og betaler det der skal i afgift. Men, da de købes billigt ind er afgiften også lavere = det er markedsvilkår. Køber du samme volumen får du samme fordel. 
Jeg køber 1 bræt (hvis det hedder det) hvert 10. år i et byggemarked. Skal jeg have samme pris som den professionelle håndværker? Nej, og det skal du heller ikke som privatperson når du køber 1 bil hvert 4. år. Du kan melde dig ind i en indkøbsforening, gå til FDM, privatlease eller andet hvis du også vil have gode tilbud, eller du forhandler på listeprisen... 


6: Så attraktivt er det heller ikke at have firmabil. Prøv lige at se de sammenligninger de store revisionsfirmaer har liggende på deres hjemmesider - de peger meget ofte mod privat bil og ikke firmabil. 

De fleste medarbejdere går ned i løn når de vælger firmabil. Er du en bedre sælger og må vælge det mest leasede firmabil (MB C220d t) så bliver du beskattet af kr. 7.894 md. (https://blue.nordania.dk/details?carid=c876
50% beskatning = 3.947 mindre udbetalt (stærkt forsimplet). + lønnedgang der typisk modsvare det du må vælge bil for i TCO kontekst. Den kan godt være kr. 8.500 + moms pr. md. for en C220d T med 48 mdr. periode og 50.000 km om året (man er jo sælger). De kr. 8.500 dækker så virksomhedens forventede driftsudgifter i perioden inkl. leasingydelse, service, vinter-/sommerdæk, forsikring, brændstof, vask, sprinkler, add-blue, ny forrude og andre småskader samt de udgifter virksomheden gns. har til returnering af bilen efter endt periode. 

Lønnedgangen på de kr. 8.500 + beskatning på kr. 7.894 giver altså kr. 8.197 mindre udbetalt (50% skat og stærkt forsimplet)

Kan du holde bilen for det samme ved privat køb? Måske, måske ikke. 

I ovenstående eksempel, så kører sælger f.eks. 40.000 km for firmaet og 10.000 km privat. Hvis det var muligt at gøre det i en privat bil, så ville han blive kompenseret (SKATTEFRIT) af 20.000 km x kr. 3,52 + 20.000 km x kr. 1,96 = kr. 109.600+ den manglende lønnedgang på kr. 8.500 = kr. 4.250

Det er altså 13.383 kr. md. efter skat. + evt. befordringsfradrag. Han skulle så betale for sine 10.000 km privat, men det bør der altså være råd til. 

Pilen peger altså mod privatbilen. 

Hvorfor så ikke altid privat? 
- Fordi virksomheden ikke vil betale det, det er nemlig dyrt for dem
- Fordi medarbejderen bare gerne vil have det nemt og uden risiko ved fyring eller jobskifte
- Fordi virksomheden får momsfordele af firmabilen (den del af momsen der er på bilens reg.afgift)
- Fordi nogle får muligheden

Nogle vil stadig selv bestemme bilen og ikke være underlagt virksomhedens bilpolitik og de muligheder/begrænsninger denne har. 

(hvis nogen er uenig i de kr. 8.500 kan vi tage den i en selvstændig tråd)


7: Det er faktisk ikke flertallet af firmabilsbrugere der har fri brændstof ved kørsel i udlandet. De kan få det modregnet i beskatningsgrundlaget men de har altså ikke alle 100% fri brændstof til skiferien. Jeg har aldrig haft det og har været i 3 selskaber de sidste 10 år og haft mange biler og ordninger. 


8: 95% af de biler der kører som fabriksnye firmabiler kører ikke hos direktionen. De kører hos medarbejdere (sælgere, indkøber, div. chefer, projektmedarbejdere, mm.)Direktionen har ofte bil, men det kan ligeså ofte ske at de har privatleaset en bil via noget meget kreativt da de ikke kan få det de gerne vil have som fabriksny bil - de fleste ønsker jo også at minimere deres skat og opsøger så de kreative selskaber. Det er en anden diskussion. Dette er alene fabriksnye biler dette drejer sig om. 


9: Dette kan risikere at gøre det endnu mere kreativt og vil 100% gøre det uigennemskueligt for medarbejder, virksomhed, leasingselskab og bestemt også SKAT. 
Der er jo ingen løsning præsenteret, og SKAT kan ikke svare på hvordan det skal løses. KPMG har spurgt - de får svar om 4 mdr. (måske).


10: Hvad er markedsprisen? Et det listeprisen for private... Det er jo ikke det markedet betaler for bilerne. Ej heller de privat, I vil jo også have rabat og betale mindre. Der er 216.000 nye biler i år heraf bliver det vel +40.000 til firmaer. Hvad er markedsprisen. Er det ikke mere reelt, at markedsprisen er det som der er betalt og ikke det der står som på en officiel listepris? 


11: Mange med firmabil er på fast løn, eller fast løn + provision. Sælgere får ikke penge af overarbejde og det er meget normalt at arbejdsugen er +50 timer. Den samlede timeløn inkl. bil er derfor ikke nødvendigvis så attraktivt som hos mange andre faggrupper. 


12: Det er den værdibaserede afgift der er problemet. Det er jo misundelse så kun en dansker kan forstå det. Fordi nogen får rabat, er der andre (selvom de ikke skal købe noget) der bliver misundelig og tror de går glip af noget.
Jeg kender ingen vvs og betaler dermed hvad det koster hvis jeg skal have skiftet et toilet. Dem der kender nogle får rabat - staten går glip af momsen. Hvor er forargelsen? 
Hvor er forargelsen i at en lære der er medlem af lærernes indkøbsforening får tilbud som andre ikke kan få - staten går også glip af et højere momsbeløb her. 

Afgiften er en procent, og giver man rabat på grundprisen bliver kroneværdien af afgiftsprocenten mindre. Hvis man vil fastholde at alle skal betale det samme i afgift, så skal afgiften være teknisk. 


13: Mit bud er at branchen indretter sig. 

- Der bliver lidt mindre biler.
- Der bliver pres på virksomhederne og utilfredse medarbejdere.
- Der bliver ikke flere indtægter til staten - jeg bruger jo ikke flere penge på bil, men det samme og får så mindre. Min lønseddel er jo ikke blevet større fordi bilen er dyrere. Det er kun teknisk det ser ud som om jeg får mere i løn da beskatningen stiger.
- De dynamiske effekter vil også fører til færre indtægter på reg.afgiften da folk vælger mindre biler og også køber/lease færre
- Du får som privatperson dårligere vilkår. Importører vil nemlig mindske afstanden mellem flådepris og listepris. Til gengæld, så får private ingen eller stærkt reduceret rabat. 
- Den administrative byrde øges markant i alle led af kæden. 
- SKAT får endnu et felt de ikke magte at løfte eller kontrollere korrekt
- Flere vil kigge på brugte biler - hvor de virkelige kreative arbejder - og hente ældre biler i udladet (dårligere sikkerhed, dårligere miljø, færre afgiftskroner). 

Måske medarbejdere vil efterspørge ting der ikke bliver beskattet. Fritid. Samme løn = færre timer. 
These users thanked the author Hovawart for the post (total 7):
Morten HedenstedRealtorThe Micktrix / DkDanielB12KevinffJDKRIX

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 4. dec 2019, 22:19

Hovawart skrev:Fuck.
Havde skrevet et langt genialt indlæg men browser gik kold og jeg er for dårlig til at genskabe.
Det var ellers genialt, skabte klarhed for alle og verdensfreden var lige om hjørnet. Det bliver stadig et langt indlæg dog mere bittert. 


1: Virksomheder hæver jo ikke deres udgifter og beløbsgrænser fordi finansloven for 2020 kommer.
De køber mindre biler, tilbyder dårligere vilkår for medarbejderen og medarbejderen får et dårligere produkt. Nogle vil også argumentere for, at der bliver fravalgt sikkerhedsudstyr eller andet der kommer samfundet til gode (færre ulykker = færre udgifter til det offentlige). 


2: Der er masser af misundelse i flere indlæg. Nogle driver også af det. Indrøm det nu bare :-)


3: Dem der køber privat vil også gøre en god handel - der er jo mange indlæg herinde om det samme. 
Det er nøjagtig samme mekanisme hos leasingselskaberne. De køber bare MANGE biler og får derfor bedre rabat. 

Hvis der er nogle herinde der har købt en Polo (ingen nævnt) så har de jo ikke ønsket at betale listeprisen. De vil have rabat. Der er talrige indlæg men ingen der tilbyder at betale mere i skat, eller frivilligt indbetalte ekstra på den kontor en tidligere venstre skatte minister oprettet til dem der gerne ville betale mere.


4: Alle fabriksnye biler er prissat af importøren - også beskatningsgrundlaget. Det har været omkring SKAT for anmeldelse og det er faktisk meget systematisk og godt i forhold til vores værdibaserede afgiftssystem. Alle de store leasingselskaber betaler nemlig det samme for stålet og dermed også i reg.afgift på den nye bil, da de køber ind på flådeprisen. Det hele er godkendt af SKAT. 
I kan se de fleste officielle flådepris-lister fra eks. VW, Skoda, BMW, MB online uden koder. 
Derfor er beskatningen også ens på nye biler uanset om du går til ALD, Nordania, LeasePlan, Arval, Alphabet eller andre af de store der fokuserer på fabriksnye biler. 


5: De store leasingselskaber der tilbyder operationelle og finansielle leasingløsninger på fabriksnye biler er jo ikke dem der sidder og er så kreative eller er involveret i de eksempler der har været fremme. De benytter flådepriserne og betaler det der skal i afgift. Men, da de købes billigt ind er afgiften også lavere = det er markedsvilkår. Køber du samme volumen får du samme fordel. 
Jeg køber 1 bræt (hvis det hedder det) hvert 10. år i et byggemarked. Skal jeg have samme pris som den professionelle håndværker? Nej, og det skal du heller ikke som privatperson når du køber 1 bil hvert 4. år. Du kan melde dig ind i en indkøbsforening, gå til FDM, privatlease eller andet hvis du også vil have gode tilbud, eller du forhandler på listeprisen... 


6: Så attraktivt er det heller ikke at have firmabil. Prøv lige at se de sammenligninger de store revisionsfirmaer har liggende på deres hjemmesider - de peger meget ofte mod privat bil og ikke firmabil. 

De fleste medarbejdere går ned i løn når de vælger firmabil. Er du en bedre sælger og må vælge det mest leasede firmabil (MB C220d t) så bliver du beskattet af kr. 7.894 md. (https://blue.nordania.dk/details?carid=c876
50% beskatning = 3.947 mindre udbetalt (stærkt forsimplet). + lønnedgang der typisk modsvare det du må vælge bil for i TCO kontekst. Den kan godt være kr. 8.500 + moms pr. md. for en C220d T med 48 mdr. periode og 50.000 km om året (man er jo sælger). De kr. 8.500 dækker så virksomhedens forventede driftsudgifter i perioden inkl. leasingydelse, service, vinter-/sommerdæk, forsikring, brændstof, vask, sprinkler, add-blue, ny forrude og andre småskader samt de udgifter virksomheden gns. har til returnering af bilen efter endt periode. 

Lønnedgangen på de kr. 8.500 + beskatning på kr. 7.894 giver altså kr. 8.197 mindre udbetalt (50% skat og stærkt forsimplet)

Kan du holde bilen for det samme ved privat køb? Måske, måske ikke. 

I ovenstående eksempel, så kører sælger f.eks. 40.000 km for firmaet og 10.000 km privat. Hvis det var muligt at gøre det i en privat bil, så ville han blive kompenseret (SKATTEFRIT) af 20.000 km x kr. 3,52 + 20.000 km x kr. 1,96 = kr. 109.600+ den manglende lønnedgang på kr. 8.500 = kr. 4.250

Det er altså 13.383 kr. md. efter skat. + evt. befordringsfradrag. Han skulle så betale for sine 10.000 km privat, men det bør der altså være råd til. 

Pilen peger altså mod privatbilen. 

Hvorfor så ikke altid privat? 
- Fordi virksomheden ikke vil betale det, det er nemlig dyrt for dem
- Fordi medarbejderen bare gerne vil have det nemt og uden risiko ved fyring eller jobskifte
- Fordi virksomheden får momsfordele af firmabilen (den del af momsen der er på bilens reg.afgift)
- Fordi nogle får muligheden

Nogle vil stadig selv bestemme bilen og ikke være underlagt virksomhedens bilpolitik og de muligheder/begrænsninger denne har. 

(hvis nogen er uenig i de kr. 8.500 kan vi tage den i en selvstændig tråd)


7: Det er faktisk ikke flertallet af firmabilsbrugere der har fri brændstof ved kørsel i udlandet. De kan få det modregnet i beskatningsgrundlaget men de har altså ikke alle 100% fri brændstof til skiferien. Jeg har aldrig haft det og har været i 3 selskaber de sidste 10 år og haft mange biler og ordninger. 


8: 95% af de biler der kører som fabriksnye firmabiler kører ikke hos direktionen. De kører hos medarbejdere (sælgere, indkøber, div. chefer, projektmedarbejdere, mm.)Direktionen har ofte bil, men det kan ligeså ofte ske at de har privatleaset en bil via noget meget kreativt da de ikke kan få det de gerne vil have som fabriksny bil - de fleste ønsker jo også at minimere deres skat og opsøger så de kreative selskaber. Det er en anden diskussion. Dette er alene fabriksnye biler dette drejer sig om. 


9: Dette kan risikere at gøre det endnu mere kreativt og vil 100% gøre det uigennemskueligt for medarbejder, virksomhed, leasingselskab og bestemt også SKAT. 
Der er jo ingen løsning præsenteret, og SKAT kan ikke svare på hvordan det skal løses. KPMG har spurgt - de får svar om 4 mdr. (måske).


10: Hvad er markedsprisen? Et det listeprisen for private... Det er jo ikke det markedet betaler for bilerne. Ej heller de privat, I vil jo også have rabat og betale mindre. Der er 216.000 nye biler i år heraf bliver det vel +40.000 til firmaer. Hvad er markedsprisen. Er det ikke mere reelt, at markedsprisen er det som der er betalt og ikke det der står som på en officiel listepris? 


11: Mange med firmabil er på fast løn, eller fast løn + provision. Sælgere får ikke penge af overarbejde og det er meget normalt at arbejdsugen er +50 timer. Den samlede timeløn inkl. bil er derfor ikke nødvendigvis så attraktivt som hos mange andre faggrupper. 


12: Det er den værdibaserede afgift der er problemet. Det er jo misundelse så kun en dansker kan forstå det. Fordi nogen får rabat, er der andre (selvom de ikke skal købe noget) der bliver misundelig og tror de går glip af noget.
Jeg kender ingen vvs og betaler dermed hvad det koster hvis jeg skal have skiftet et toilet. Dem der kender nogle får rabat - staten går glip af momsen. Hvor er forargelsen? 
Hvor er forargelsen i at en lære der er medlem af lærernes indkøbsforening får tilbud som andre ikke kan få - staten går også glip af et højere momsbeløb her. 

Afgiften er en procent, og giver man rabat på grundprisen bliver kroneværdien af afgiftsprocenten mindre. Hvis man vil fastholde at alle skal betale det samme i afgift, så skal afgiften være teknisk. 


13: Mit bud er at branchen indretter sig. 

- Der bliver lidt mindre biler.
- Der bliver pres på virksomhederne og utilfredse medarbejdere.
- Der bliver ikke flere indtægter til staten - jeg bruger jo ikke flere penge på bil, men det samme og får så mindre. Min lønseddel er jo ikke blevet større fordi bilen er dyrere. Det er kun teknisk det ser ud som om jeg får mere i løn da beskatningen stiger.
- De dynamiske effekter vil også fører til færre indtægter på reg.afgiften da folk vælger mindre biler og også køber/lease færre
- Du får som privatperson dårligere vilkår. Importører vil nemlig mindske afstanden mellem flådepris og listepris. Til gengæld, så får private ingen eller stærkt reduceret rabat. 
- Den administrative byrde øges markant i alle led af kæden. 
- SKAT får endnu et felt de ikke magte at løfte eller kontrollere korrekt
- Flere vil kigge på brugte biler - hvor de virkelige kreative arbejder - og hente ældre biler i udladet (dårligere sikkerhed, dårligere miljø, færre afgiftskroner). 

Måske medarbejdere vil efterspørge ting der ikke bliver beskattet. Fritid. Samme løn = færre timer. 
Tak. Godt og velformuleret. Jeg er, ikke overraskende, ganske enig.

Resultatet bliver mindre/billigere biler og derned stiger afgiftsprovenuet ikke. Ingen vinder, alle taber derimod.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 4. dec 2019, 22:25

martinta skrev:
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 19:49
Du ramte rigtigt med min alder, det var cirka det. Billede
Når det er baseret på 2 indlæg er det vel også en ganske udmærket statistik. ;) :D
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 19:49
Det er fint du jagter at folk skal betale det de skal. Vi skal bare være enige om, at det så handler om principper og ikke om hvad der kommer i kassen.
Fuldstændig korrekt, hvis du har 2 identiske varer, og der er afgifter på de varer, så skal den afgift være den samme uanset om det er dig eller naboen der køber den. Om naboen så er god til at forhandle en rabat er fair nok, det er sælger der skal afstå det.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 19:49
Nogen gætter på, at det tiltag mod leasing vi ævler om her, vil betyde mindre og dermed billigere firmabiler. Med andre ord vil det ikke hæve indtægten fra afgifterne. De vil blive ca det samme.
Eneste resultat bliver, at manden med firmabil, der ikke er på topniveau, får ringere bil. Dem i toppen har da så vide rammer, at det intet vil ændre for dem.

Nu er jeg så bare nysgerrig på, om du får et bedre liv af, at en sælger skal køre 50-60.000 km om året i en mindre og dermed mindre komfortabel og måske mindre sikker bil?
Jeg er med på det er leasingselskabet du er efter, men det er manden på gulvet det kommer til at betale.
Nu blander du ting sammen her. Du skriver at det er manden på gulvet der bliver ramt af det. Det er jeg ikke enig med dig i, for i dag betaler manden på gulvet (som du kalder ham) for lidt uden grund. Så ja, manden på gulvet kommer til at skulle betale afgifter ud fra det reele beløb.

Hvorfor er der forskel på om jeg skal have ondt af Hr hansen der er sælger, og nu skal gå en klasse ned, men ikke Hr. Madsen som IKKE er sælger, og må nøjes med en mindre bil fordi han skal betale fuld afgift? Det argument holder jo ikke. Og skal du endelig ud i den, så har jeg de sidste mange år også ramt imellem 45-50.000 km om året, i min egen bil, hvoraf de 25-30.000 km er firma kørsel og jeg har da stadig valgt at købe en større bil (hhv. Passat og I40). Men nej, jeg køber ikke en audi eller BMW, og det kommer nok heller ikke til at ske med den afskrivning

Enten forstår du ikke hvad jeg mener, ellers vil du ikke.
Du skal ikke ha ondt af nogen. Det tror jeg ikke nogen har forlangt.
Pointen er, at manden på gulvet ikke kommer til at bidrage mere til fælleskassen via højere beskatning. Manden på gulvet får en mindre bil og med lidt held bevares det nuværende provenue, reelt vil det nok falde lidt.
Med andre ord, gevinsten udebliver.

I øvrigt, på Kanal 5 har vi lige i aften kunnet se, at det bestemt ikke kun er på leasingbiler afgiften er for lav.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 4. dec 2019, 22:49

Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 22:25
Enten forstår du ikke hvad jeg mener, ellers vil du ikke.
Du skal ikke ha ondt af nogen. Det tror jeg ikke nogen har forlangt.
Pointen er, at manden på gulvet ikke kommer til at bidrage mere til fælleskassen via højere beskatning. Manden på gulvet får en mindre bil og med lidt held bevares det nuværende provenue, reelt vil det nok falde lidt.
Med andre ord, gevinsten udebliver.
Vi er på ingen måder uenige om at der næppe bliver bidraget mere til fælleskassen, folk skifter en klasse ned, som de ville have haft hvis de ikke havde haft en leasing bil.

Som du selv skrev tidligere, så er hele konceptet omkring afgiften på de her biler for mig et princip. Hvis du vil lave en afgift på noget, så skal den afgift være identisk for alle. Ud fra den tankegang og det du skrev før, så kan dem med firmabil få råd til en større og mere sikker bil, men dem som ikke får firmabil kan ikke, fordi de skal betale den fulde afgift. Synes du selv det er fair?

Så jeg forstår udmærket godt hvad du mener, men vi er bare ikke enige. Hvis nogen skal slippe billigere, så skal det være en generel nedsættelse af afgiten, og ikke en selektiv på dem der leaser, og den kan kun fås ved stemmeboksen om 4 år.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Realtor » 4. dec 2019, 23:00

smukt skrevet Hovawart
These users thanked the author Realtor for the post (total 2):
DanielB12Kevinff
2020 Audi E-tron 55

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af The Micktrix / Dk » 4. dec 2019, 23:27

Kan man drage et paralle, at det var det samme som den gang de gik fra 180% afgift til 150% og flyttede skærings punktet.

% hvis kom den ned, men gav flere penge i Stats kassen da vi købte dyre biler. Da de små blev dyre da de ikke fik noget ud af af nedsættelsen.

Nu det bare modsat igen. Firma bilen bliver minder og færre pengen i den store Stats kasse. Da firmaer jo ikke bare køber en dyre bil. Hvis i forstår :D
These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post:
DanielB12
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 4. dec 2019, 23:28

og du synes ikke den her var lang? :D :lol: Vil seriøst gerne have set det originale.

Går ikke ned i alt du har skrevet, men der er nogle enkelte områder hvor jeg mener du slipper ret let om den, også selvom det du skriver ikke er forkert.
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
Fuck.
Havde skrevet et langt genialt indlæg men browser gik kold og jeg er for dårlig til at genskabe.
Det var ellers genialt, skabte klarhed for alle og verdensfreden var lige om hjørnet. Det bliver stadig et langt indlæg dog mere bittert. 
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
1: Virksomheder hæver jo ikke deres udgifter og beløbsgrænser fordi finansloven for 2020 kommer.
De køber mindre biler, tilbyder dårligere vilkår for medarbejderen og medarbejderen får et dårligere produkt. Nogle vil også argumentere for, at der bliver fravalgt sikkerhedsudstyr eller andet der kommer samfundet til gode (færre ulykker = færre udgifter til det offentlige). 
Og lige der rammer du det første punkt. Som du formulerer dig der, så mener du at det er negativt for en virksomhed hvis deres medarbejdere skal betale det samme i beskatning, som alle andre virksomheders medarbjedere der selv betaler for deres biler skal, fordi de så får et dårligere produkt?

Er enig i at færre ulykker = færre udgifter til det offentlige, og at medarbejderne får et dårligere produkt, og at sikkerhedsudstyr bliver fravalgt. Altså, præcis det samme som i resten af danmark. Vil man opnår det, så skal man kigge afgifterne efter generelt. Og ikke tillade et lille segment kan slippe på mere eller mindre kreative måder.
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
2: Der er masser af misundelse i flere indlæg. Nogle driver også af det. Indrøm det nu bare :-)
Helt klart, et emne om penge vil altid skabe misundelse.
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
3: Dem der køber privat vil også gøre en god handel - der er jo mange indlæg herinde om det samme. 
Det er nøjagtig samme mekanisme hos leasingselskaberne. De køber bare MANGE biler og får derfor bedre rabat. 

Hvis der er nogle herinde der har købt en Polo (ingen nævnt) så har de jo ikke ønsket at betale listeprisen. De vil have rabat. Der er talrige indlæg men ingen der tilbyder at betale mere i skat, eller frivilligt indbetalte ekstra på den kontor en tidligere venstre skatte minister oprettet til dem der gerne ville betale mere.
Godt så, lad os lige vende den engang. Så når Audi henter en bil hjem, sælger den til et leasingselskab (deres eget?)til en voldsomt underdrejet pris, lader den køre leasing på korttid og i den forbindelse kan få den indregistreret billigt (vi tager lige artiklen fra før)
https://finans.dk/indsigt/ECE9738003/sa ... ctxref=ext

De lader den køre nogle måneder, hvorefter de trækker den ud og sætter den til salg. Så trækker de 268.000,- i profit, fordi de kun har betalt afgift af den sindsygt lave pris. De har ikke tabt noget på salget, da det er internt audi selv der både har leasing og salg. til gengæld får de en voldsomt øget profit.

Når noget svindel i den prisklasse sker, så skal der altså ske noget. Det har ikke en skid at gøre med at købe mange biler hjem, det er så organiseret svindel som det næsten kan blive (og imponerende nok jo ikke ulovligt)
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04

4: Alle fabriksnye biler er prissat af importøren - også beskatningsgrundlaget. Det har været omkring SKAT for anmeldelse og det er faktisk meget systematisk og godt i forhold til vores værdibaserede afgiftssystem. Alle de store leasingselskaber betaler nemlig det samme for stålet og dermed også i reg.afgift på den nye bil, da de køber ind på flådeprisen. Det hele er godkendt af SKAT. 
I kan se de fleste officielle flådepris-lister fra eks. VW, Skoda, BMW, MB online uden koder. 
Derfor er beskatningen også ens på nye biler uanset om du går til ALD, Nordania, LeasePlan, Arval, Alphabet eller andre af de store der fokuserer på fabriksnye biler. 


5: De store leasingselskaber der tilbyder operationelle og finansielle leasingløsninger på fabriksnye biler er jo ikke dem der sidder og er så kreative eller er involveret i de eksempler der har været fremme. De benytter flådepriserne og betaler det der skal i afgift. Men, da de købes billigt ind er afgiften også lavere = det er markedsvilkår. Køber du samme volumen får du samme fordel. 
Jeg køber 1 bræt (hvis det hedder det) hvert 10. år i et byggemarked. Skal jeg have samme pris som den professionelle håndværker? Nej, og det skal du heller ikke som privatperson når du køber 1 bil hvert 4. år. Du kan melde dig ind i en indkøbsforening, gå til FDM, privatlease eller andet hvis du også vil have gode tilbud, eller du forhandler på listeprisen... 
Når du er ansat som tømrer, så arbejder du for din arbejdsgiver. Din arbejdsgiver har aftalen med tømrer forretningen. Nu går du ned som privat person, forventer du så samme rabat som din chef? På papiret er du ikke engang kunde endnu? Hvorfor er beskatningen for den medarbejder som kun har én bil så skruet ned?
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
6: Så attraktivt er det heller ikke at have firmabil. Prøv lige at se de sammenligninger de store revisionsfirmaer har liggende på deres hjemmesider - de peger meget ofte mod privat bil og ikke firmabil. 

De fleste medarbejdere går ned i løn når de vælger firmabil. Er du en bedre sælger og må vælge det mest leasede firmabil (MB C220d t) så bliver du beskattet af kr. 7.894 md. (https://blue.nordania.dk/details?carid=c876
50% beskatning = 3.947 mindre udbetalt (stærkt forsimplet). + lønnedgang der typisk modsvare det du må vælge bil for i TCO kontekst. Den kan godt være kr. 8.500 + moms pr. md. for en C220d T med 48 mdr. periode og 50.000 km om året (man er jo sælger). De kr. 8.500 dækker så virksomhedens forventede driftsudgifter i perioden inkl. leasingydelse, service, vinter-/sommerdæk, forsikring, brændstof, vask, sprinkler, add-blue, ny forrude og andre småskader samt de udgifter virksomheden gns. har til returnering af bilen efter endt periode. 

Lønnedgangen på de kr. 8.500 + beskatning på kr. 7.894 giver altså kr. 8.197 mindre udbetalt (50% skat og stærkt forsimplet)

Kan du holde bilen for det samme ved privat køb? Måske, måske ikke. 

I ovenstående eksempel, så kører sælger f.eks. 40.000 km for firmaet og 10.000 km privat. Hvis det var muligt at gøre det i en privat bil, så ville han blive kompenseret (SKATTEFRIT) af 20.000 km x kr. 3,52 + 20.000 km x kr. 1,96 = kr. 109.600+ den manglende lønnedgang på kr. 8.500 = kr. 4.250

Det er altså 13.383 kr. md. efter skat. + evt. befordringsfradrag. Han skulle så betale for sine 10.000 km privat, men det bør der altså være råd til. 

Pilen peger altså mod privatbilen. 

Hvorfor så ikke altid privat? 
- Fordi virksomheden ikke vil betale det, det er nemlig dyrt for dem
- Fordi medarbejderen bare gerne vil have det nemt og uden risiko ved fyring eller jobskifte
- Fordi virksomheden får momsfordele af firmabilen (den del af momsen der er på bilens reg.afgift)
- Fordi nogle får muligheden

Nogle vil stadig selv bestemme bilen og ikke være underlagt virksomhedens bilpolitik og de muligheder/begrænsninger denne har. 

(hvis nogen er uenig i de kr. 8.500 kan vi tage den i en selvstændig tråd)
Så lige nu sidder du og sammenligner en medarbejder, som er ansat et sted, og siger "jeg vil gerne have firmabil" med en medarbejder som skifter job og siger det samme?

Den udregning du beskriver der, har jeg personligt kun oplevet hos Atea og en tidligere arbejdsgiver hvor jeg gerne ville have firmabil. Alle andre steder hvor emnet har været oppe, har det været et tilbud, og et TOC for firmaet har været nævnt som max. Men derudover er min egen løn ikke faldet ved det. Det skal dog siges det har været i forbindelse med en lønforhandling om jobskifte - men det går jeg ud fra sælgere også gør.
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
7: Det er faktisk ikke flertallet af firmabilsbrugere der har fri brændstof ved kørsel i udlandet. De kan få det modregnet i beskatningsgrundlaget men de har altså ikke alle 100% fri brændstof til skiferien. Jeg har aldrig haft det og har været i 3 selskaber de sidste 10 år og haft mange biler og ordninger. 
Pas, er ikke selv flertallet, de gange jeg har haft emnet oppe har det været med.
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
8: 95% af de biler der kører som fabriksnye firmabiler kører ikke hos direktionen. De kører hos medarbejdere (sælgere, indkøber, div. chefer, projektmedarbejdere, mm.)Direktionen har ofte bil, men det kan ligeså ofte ske at de har privatleaset en bil via noget meget kreativt da de ikke kan få det de gerne vil have som fabriksny bil - de fleste ønsker jo også at minimere deres skat og opsøger så de kreative selskaber. Det er en anden diskussion. Dette er alene fabriksnye biler dette drejer sig om. 
Enig.
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
9: Dette kan risikere at gøre det endnu mere kreativt og vil 100% gøre det uigennemskueligt for medarbejder, virksomhed, leasingselskab og bestemt også SKAT. 
Der er jo ingen løsning præsenteret, og SKAT kan ikke svare på hvordan det skal løses. KPMG har spurgt - de får svar om 4 mdr. (måske).


10: Hvad er markedsprisen? Et det listeprisen for private... Det er jo ikke det markedet betaler for bilerne. Ej heller de privat, I vil jo også have rabat og betale mindre. Der er 216.000 nye biler i år heraf bliver det vel +40.000 til firmaer. Hvad er markedsprisen. Er det ikke mere reelt, at markedsprisen er det som der er betalt og ikke det der står som på en officiel listepris? 
pas, det er der nogle kloge hoveder der skal finde ud af, men købsprisen er jo tydeligvis ikke det rigtige at bruge. Men en værdi baseret afgift i en eller anden grad for hver model der bliver importeret kunne vel være et bud. Hvad du så kan forhandle den hjem til er afgiften uvedkommende.
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
11: Mange med firmabil er på fast løn, eller fast løn + provision. Sælgere får ikke penge af overarbejde og det er meget normalt at arbejdsugen er +50 timer. Den samlede timeløn inkl. bil er derfor ikke nødvendigvis så attraktivt som hos mange andre faggrupper. 
Folks arbejdstid er ikke relevant. Jeg har siddet i intern it uden firmabil og med langt over 37 timer om ugen uden betaling for de timer. Så hvad er din pointe? burde jeg få en bil for det? eller en pc til hjemmebrug?
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
12: Det er den værdibaserede afgift der er problemet. Det er jo misundelse så kun en dansker kan forstå det. Fordi nogen får rabat, er der andre (selvom de ikke skal købe noget) der bliver misundelig og tror de går glip af noget.
Jeg kender ingen vvs og betaler dermed hvad det koster hvis jeg skal have skiftet et toilet. Dem der kender nogle får rabat - staten går glip af momsen. Hvor er forargelsen? 
Hvor er forargelsen i at en lære der er medlem af lærernes indkøbsforening får tilbud som andre ikke kan få - staten går også glip af et højere momsbeløb her. 

Afgiften er en procent, og giver man rabat på grundprisen bliver kroneværdien af afgiftsprocenten mindre. Hvis man vil fastholde at alle skal betale det samme i afgift, så skal afgiften være teknisk. 
Nu snakker vi jo om besparelser der slår indkøbsprisen på et toilet med længder. Men hvis en teknisk afgift er det der skal til, ja, så må det jo nok være sådan.
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
13: Mit bud er at branchen indretter sig. 

- Der bliver lidt mindre biler.
- Der bliver pres på virksomhederne og utilfredse medarbejdere.
- Der bliver ikke flere indtægter til staten - jeg bruger jo ikke flere penge på bil, men det samme og får så mindre. Min lønseddel er jo ikke blevet større fordi bilen er dyrere. Det er kun teknisk det ser ud som om jeg får mere i løn da beskatningen stiger.
- De dynamiske effekter vil også fører til færre indtægter på reg.afgiften da folk vælger mindre biler og også køber/lease færre
- Du får som privatperson dårligere vilkår. Importører vil nemlig mindske afstanden mellem flådepris og listepris. Til gengæld, så får private ingen eller stærkt reduceret rabat. 
- Den administrative byrde øges markant i alle led af kæden. 
- SKAT får endnu et felt de ikke magte at løfte eller kontrollere korrekt
- Flere vil kigge på brugte biler - hvor de virkelige kreative arbejder - og hente ældre biler i udladet (dårligere sikkerhed, dårligere miljø, færre afgiftskroner). 

Måske medarbejdere vil efterspørge ting der ikke bliver beskattet. Fritid. Samme løn = færre timer. 
Det gør de allerede i dag. Den administrative byrde vil i øvrig vel ikke øges ved en teknisk afgift for hver specifik model? Listepris x afgiftprocent - (NCAP, Selealarmer osv) = Pris.

Uanset om du køber eller et selskab skal leases. Så kommer der en masse spændende detaljer omkring beskatning af udstyr osv
Senest rettet af martinta 4. dec 2019, 23:42, rettet i alt 1 gang.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 4. dec 2019, 23:29

The Micktrix / Dk skrev:
4. dec 2019, 23:27
Kan man drage et paralle, at det var det samme som den gang de gik fra 180% afgift til 150% og flyttede skærings punktet.

% hvis kom den ned, men gav flere penge i Stats kassen da vi købte dyre biler. Da de små blev dyre da de ikke fik noget ud af af nedsættelsen.

Nu det bare modsat igen. Firma bilen bliver minder og færre pengen i den store Stats kasse. Da firmaer jo ikke bare køber en dyre bil. Hvis i forstår :D
Ikke rigtigt. De medarbejdere det drejer sig om bliver i dag beskattet af værdien der svarer til en octavia, men kører i en superb.

Skulle det laves blev de beskattet af værdien af en octavia - men kørte faktisk en octavia.

Brugeravatar
Hovawart
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Hovawart » 5. dec 2019, 00:12

Det her kommer til at gøre ondt på quote følsomme personer :D
Tror jeg tager punkt for punkt på anden måde.
martinta skrev:
4. dec 2019, 23:28
og du synes ikke den her var lang? :D :lol: Vil seriøst gerne have set det originale.
...
Og lige der rammer du det første punkt. Som du formulerer dig der, så mener du at det er negativt for en virksomhed hvis deres medarbejdere skal betale det samme i beskatning, som alle andre virksomheders medarbjedere der selv betaler for deres biler skal, fordi de så får et dårligere produkt?
Det er lidt svært at få kogt argumentationen helt ned. Bær over med mig.

Begge parter betaler faktisk selv for bilen. Den ene part via lønreduktion + beskatning, den anden part direkte af beskattede midler.
Nogle gange så er det som om, at folk der ikke har firmabil tror at det er guds gave til den ansatte - det er det ikke alttid og der er ved guder enorme forskelle i virksomheders bilordning. Der er og kan være fordele, men det er en afvejning af din konkrete situation.

Beskatningen har intet med den virksomhed at gøre der stiller bil til rådighed. Det er 100% et forhold mellem bruger og SKAT.

Bemærk, at firmabilsbruger ofte er meget mere låst.

- Der er økonomiske begrænsninger (man tror det ikke i denne tråd).

- Der kan være begrænsninger på valg af bil (ja nogle får en hvid Renault Megane, og er du utilfreds smider du bare din opsigelse). Om du så har 4 børn så er det ikke virksomhedens problem.

- Der kan være brugs begrænsninger (ingen fri kørsel i udlandet, forbud mod udstyr, modeller, fælge, ALT kan være reguleret)

- Mærke og modelbegrænsninger (ikke alle får en Mercedes!), ingen SUV, ingen cabriolet eller coupe.

- Co2 begrænsninger (særligt fedt efter WLTP, hvis virksomheden ikke vil tilpasse til ny virkelighed så er det tillykke med en Polo fra en Passat)

- Der kan være meget store elementer af egenbetaling (tvinger virksomheden jo dig til et produkt du ikke ønsker).

- Der er ofte meget store klasse inddelinger og forbud mod eks. Polo GTI (eller bare Polo). Gud nåde og trøste dem der er ansat i en fransk virksomhed eller underlagt en amerikansk styret politik.

- Du kan blive tvunget til at overtage en brugt bil der er ledig. (Tillykke med ryge kabinen, eller den med hund)

- Man er i øvrigt også bundet af bilen i perioden. Du kan ikke bare hoppe ud af kontrakten uden en seriøs bod som virksomhed (der kan være særlige kommercielle vilkår for storkunder).

- Du hænger også på beskatningen i alle år dog med reduktion fra md. 37 til 75% af det oprindelige grundlag. Dem der fik bil inden reduktionen fra 180% til 150% har altså først i år fået ny bil hvis den har været på 48 mdr. Det har været nogle dyre år kontra den kollega der privat købte en bil 1 md. senere...

- Beskatningen kan faktisk også stige - ved regulering i miljøtillæg stiger beskatning (dog kr. mæssigt ikke enormt)
Ved en forlængelse af bilen , skal der laves en markeds vurdering. Var bilen meget billig eller har markedet ændret sig, så kan du faktisk også stige i beskatning. Det har der været eksempler på ved Ford S-Max der var nede i en meget lav pris - der steg beskatningen da kontrakter blev forlænget. Det ville være billigere at købe bilen. Tough luck.

- Du kommer aldrig under kr. 160.000 i beskatning selvom bilen er billiger. Det er ikke så relevant for de fleste, men hvis du har en Up! i dag, så bliver firmabil dyrere for dig i morgen hvis vi skifter 1:1

- Leasingselskabet bestemmer også om det er Michellin eller Hankook dæk du får på. Din arbejdsgiver bestemmer om du må få de fælge du gerne vil have. Vil du have opdateret navigationen eller have nye måtter, så skal du forbi din chef eller flådeansvarlig.

- Du får grundlæggende ikke samme produkt. Du får brugs adgang = det er ikke samme som at eje sin bil. Du skal sammenligne det med privatleasing for det er det bedste alternativ - ikke et køb. Faktisk kan privatleasing være mere attraktivt. F.eks. Peugeot og Citroen har ekstremt gode privatleasingpriser som leasingselskaberne ikke engang kan købe biler til. Der er så meget support fra fabrikken på disse biler. Hvor er forargelsen nu - det går 100% til den private forbruger?
Og den private forbruger får 100% fordelen af den lavere afgift grundet den lavere indkøbspris, for det går til en lavere md. ydelse eller en lavere 1. gangs ydelse. Her bliver der så også taget penge direkte ud fra de forsvarsløse børn og pædagoger der går til min. løn og ingen firmabil.

Der er ikke nogen der får noget som skjules for andre. Det står alle frit for at søge et job hvor der er firmabil med eller forsøge at forhandle med din nuværende arbejdsgiver.

Vi er jo enige på mange punkter - så det er ikke dig jeg går efter - det er bare en interessant problemstilling som jeg mener rammer skævt og er præget af den nye regeringsfarve og ikke rationelle beslutninger ;)
These users thanked the author Hovawart for the post (total 2):
DanielB12Morten Hedensted

Brugeravatar
Hovawart
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Hovawart » 5. dec 2019, 00:55

martinta skrev:
4. dec 2019, 23:28
og du synes ikke den her var lang? :D :lol: Vil seriøst gerne have set det originale.

Går ikke ned i alt du har skrevet, men der er nogle enkelte områder hvor jeg mener du slipper ret let om den, også selvom det du skriver ikke er forkert
Hovawart skrev:
4. dec 2019, 22:04
3: Dem der køber privat vil også gøre en god handel - der er jo mange indlæg herinde om det samme. 
Det er nøjagtig samme mekanisme hos leasingselskaberne. De køber bare MANGE biler og får derfor bedre rabat. 
...
Godt så, lad os lige vende den engang. Så når Audi henter en bil hjem, sælger den til et leasingselskab (deres eget?)til en voldsomt underdrejet pris, lader den køre leasing på korttid og i den forbindelse kan få den indregistreret billigt (vi tager lige artiklen fra før)
https://finans.dk/indsigt/ECE9738003/sa ... ctxref=ext

De lader den køre nogle måneder, hvorefter de trækker den ud og sætter den til salg. Så trækker de 268.000,- i profit, fordi de kun har betalt afgift af den sindsygt lave pris. De har ikke tabt noget på salget, da det er internt audi selv der både har leasing og salg. til gengæld får de en voldsomt øget profit.

Når noget svindel i den prisklasse sker, så skal der altså ske noget. Det har ikke en skid at gøre med at købe mange biler hjem, det er så organiseret svindel som det næsten kan blive (og imponerende nok jo ikke ulovligt)
Her er vi enige. 100%

Det er også ulovligt.
SKAT kan bare ikke finde ud af at kontrollere det og det har nok givet et tilskud til nogle private og selskaber.
Det er egentlig også lukket sidste år det hul, men måske de har fundet nye veje. Den del følger jeg ikke så tæt mere, men der er ingen tvivl om at det er en skandale af dimension - vi taler milliarder.

Det har dog ikke noget med firmabiler at gøre på standard anmeldte flådepriser. De store leasingselskaber er altså frikendt, og vi er ude i det "grå" marked og det der kaldes Rocker Leasing. Kan du se en skandale hvis en større dansk bank havde finansieret bilen første gang via importørsamarbejde eller forhandler finansiering - måske der endda var flere danske banker involveret?

Fortjenesten er lidt letkøbt - men på biler sidste år var der flere penge at tjene. Af frygt for kreative og moralsk anløbne personer er nedenstående en lille smule faktuelt forkert. Men det bygger på en sand historie.

Bilen skal ved salg eller videreleasing vurderes og afgiftes på ny. Sælges den videre skal den indfries til fuld afgift (på en vurdering dog afhængig af lidt teknikaliteter) så i den profit skal jo indgå det beløb SKAT skal have for at bilen har fået indfriet fuld afgift på 150% . Dog kan man modregne eller tilbagefører allerede betalt afgift - kæmpe trick for nogle inden for 4 mdr. - for hvem kender egentlig den reelle prissætning?
Det er jo lige det, at bilen har haft et stort værditab og det bekræftes af forhandleren selv. Det er jo typisk kun forhandlere der har 1-6 mdr. gamle (altså helt nye biler) stående. Det er altså dem der sætter markedsprisen. Hvis nogen tjekker bilbasen - hvad er så til salg af biler under 6 mdr.? Tjekker du mobile.de så har du en anden pris ex.afgift og regner man banglæs så kan regnestykket godt passe.
Alternativt (hold lige tungen lige i munden), så har man næsten fået bilen forærende fra start af fabrikken = ekstrem lav fuld 150% afgift. Så betaler man selvfølgelig al værdibaseret afgift fra start, for så er bilen jo 100% fri på begge markeder: Salg eller leasing (dog fuld afgifts leasing der normale er dyrere). Så er der penge at hente og mon ikke det er det der er sket...?
Det kan undersøges simpelt i relativt offentlige arkiver. Man har måske fået bilen gratis eller næsten gratis da den ikke kunne sælges på andet marked, var en del i bytte for markedsføringskroner eller på anden måde et bytte-bytte-købmand med en fabrik. Bilen er jo mere værd end kr. i DK da den geares med afgiften. Igen skal fokus dog her være på nogle importører og forhandlere. Måske nogle af dem der via cvr.dk har vokset meget i top og bundlinje de sidste 10 år?

Tidligere, så kunne man faktisk også eksportere bilen og få SKAT eller toldsyn til at lave en markeds vurdering og få afgiften retur dog minus 15%. Det var bare ikke en samkøring af hvad afgift der oprindeligt blev betalt da bilen kom ind i landet! Det var jo et pengetrykkeri!

Hvis der nu var en god undersøgende seriøs journalist tilbage i dette land, så var der måske en der satte sig for at undersøge hvem der have købt bilen til at starte med, hvem har finansieret den, hvad blev der oprindeligt betalt i afgift og hvem betalte pengene til SKAT, hvem har eksporteret den, og hvad er der betalt i afgift i hvert enkelt led til staten og refunderet fra staten. Jeg spår en Caulning pris!

Det er jo en eventyr det her i hvordan man lave en forretning - inklusiv ræv.

Hele dette forhold er en skandale og netop fordi politikere ikke har evner eller forstand er det stadig et problem. Det er alle andre der betaler og det belaster branchen og dem der rent faktisk betaler det man skal i afgift og også betaler selskabsskat.
Fokus er bare på firmabilsbeskatningen og virksomhederne og derfor er finansloven endnu et bluf. Enhedslisten kan ikke acceptere at det er ok at BMW, Audi eller Mercedes bliver billigere for både private og virksomheder.
Beskatnings systemet og SKAT skal laves om, og vi skal acceptere at en teknisk afgift + en brugsafgift er den samfundsøkonomiske rigtige model.

PS - hvis jeg forsvinder i morgen er jeg endt samme sted som Hoffa.
These users thanked the author Hovawart for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Hovawart
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Hovawart » 5. dec 2019, 01:08

martinta skrev:
4. dec 2019, 23:28
og du synes ikke den her var lang? :D :lol: Vil seriøst gerne have set det originale.

Går ikke ned i alt du har skrevet, men der er nogle enkelte områder hvor jeg mener du slipper ret let om den, også selvom det du skriver ikke er forkert.

….
Så lige nu sidder du og sammenligner en medarbejder, som er ansat et sted, og siger "jeg vil gerne have firmabil" med en medarbejder som skifter job og siger det samme?

Den udregning du beskriver der, har jeg personligt kun oplevet hos Atea og en tidligere arbejdsgiver hvor jeg gerne ville have firmabil. Alle andre steder hvor emnet har været oppe, har det været et tilbud, og et TOC for firmaet har været nævnt som max. Men derudover er min egen løn ikke faldet ved det. Det skal dog siges det har været i forbindelse med en lønforhandling om jobskifte - men det går jeg ud fra sælgere også gør.
Prøv at vend den om - hvad er lønnen hvis du ikke skal have bil?
Den skal jo ikke være det samme. I så fald så skal du da bare acceptere løsningen. Hvis du kan få bil oveni din eksisterende løn, så har du bare fået en kæmpe lønstigning. Og det et jo også godt :D
Det kan være at virksomheden tilbyder ½ af TCO rammen som kompensation/biltilskud hvis du fravælger bilordning. Det kan også være en anden løsning - der er utallige løsningsmuligheder.

Jeg kan ikke udtale mig specifikt om tidligere og nuværende kunders politikker. Mange faggrupper har bare bil med som standard da det er hvad markedet forventer. Det er ikke sikkert at arbejdsgiver er så fleksibel for mange vil være låst på netop bilområdet da det er et synligt gode. Men, i disse tider er der større mulighed for det.
These users thanked the author Hovawart for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Hovawart
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Hovawart » 5. dec 2019, 01:22

martinta skrev:
4. dec 2019, 23:28
og du synes ikke den her var lang? :D :lol: Vil seriøst gerne have set det originale.

Går ikke ned i alt du har skrevet, men der er nogle enkelte områder hvor jeg mener du slipper ret let om den, også selvom det du skriver ikke er forkert.


Folks arbejdstid er ikke relevant. Jeg har siddet i intern it uden firmabil og med langt over 37 timer om ugen uden betaling for de timer. Så hvad er din pointe? burde jeg få en bil for det? eller en pc til hjemmebrug?
Det er netop relevant når der er krav/forventning om kørsel i jobbet. Derfor er der også EU dom der siger at din arbejdstid starter når du kører hjemmefra hvis du ikke har fast kontorplads.
Hvis du fik en pc til hjemmebrug blev du jo også beskattet lavere end den reelle pris ved at købe pc...
Også med mobil - den reelle beskatning er jo lavere end hvad jeg kan købe mobil og abonnement til (måske er der nogle krejler der også gør det billigt privat. Jeg har ikke undersøgt det i detaljen så det bliver et postulat på dette punkt).

Intern IT bør ikke have firmabil - no offence - men måske på ledelsesniveau eller hvis der var kørsel mellem mange virksomhedslokationer i jobbet.
Jeg ville ikke få firmabil hvis jeg sad på kontoret alle dage - hverken som sælger eller indkøber. Bil gives til dem med behov (og typiske ledelsesansvar på bestemt niveau) - for der er sikkerhed for virksomhedens omkostninger, ensretning, politik, arbejdsmiljø mm.
Har du ikke bil, så har du en anden konkurrencedygtig lønpakke for din jobfunktion - ellers bør du finde en ny arbejdsgiver.


Anyways - Jylland og 700 km motorvej kalder torsdag morgen i den, lavere beskattede end hvis jeg havde købt den, (men trods alt lovlige) beskattede firmabil :D
These users thanked the author Hovawart for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af DanielB12 » 5. dec 2019, 02:05

martinta skrev:
4. dec 2019, 23:28

Når du er ansat som tømrer, så arbejder du for din arbejdsgiver. Din arbejdsgiver har aftalen med tømrer forretningen. Nu går du ned som privat person, forventer du så samme rabat som din chef? På papiret er du ikke engang kunde endnu? Hvorfor er beskatningen for den medarbejder som kun har én bil så skruet ned?
Igen tager du ikke hensyn til virkeligheden. Alle de håndværkere jeg kender, ikke mange, men en håndfuld måske, de får lov til at udnytte de samme rabatter hos virksomhedens leverandør privat. Min mors mand er VVS’er og deres firma har lige skulle installere 250 quookere i er lejlighedsprojekt. Dem købte de direkte igennem quooker, og har fået en pris på 40 % under markedsprisen. Både ham og hans kollegaer har da købt hjem til privat, til samme pris.

Hvorfor skal jeg betale fuld pris fordi jeg kun skal købe 1 til vores hus?

Arbejder du på gulvet i netto, så får du også rabat. Har nok ændret sig nu måske, men for 10+ år siden da min dav. kæreste arbejdede der, fik de 15 pct på Nettos/sallings egne varemærker og 10 pct på resten.
Hvorfor får jeg ikke den rabat?
martinta skrev:
4. dec 2019, 23:28

Så lige nu sidder du og sammenligner en medarbejder, som er ansat et sted, og siger "jeg vil gerne have firmabil" med en medarbejder som skifter job og siger det samme?

Den udregning du beskriver der, har jeg personligt kun oplevet hos Atea og en tidligere arbejdsgiver hvor jeg gerne ville have firmabil. Alle andre steder hvor emnet har været oppe, har det været et tilbud, og et TOC for firmaet har været nævnt som max. Men derudover er min egen løn ikke faldet ved det. Det skal dog siges det har været i forbindelse med en lønforhandling om jobskifte - men det går jeg ud fra sælgere også gør.
Så er du da tosset, at du ikke har sagt ja til sådan en stor bonus.. har en kammerat som har firmabil.. han er fået 2.500 kr ned i løn og har så stadigvæk beskatningen. Kæresten fik tilbudt firma-bil da vi kiggede ny bil i forsommeren. Hun skulle også gå ned (nok meget svarende 50 % af TCO) i løn. Begge sidder i høje stillinger, med høje lønninger, så tror ikke på det er normalen, at det ikke er sådan andre steder, til en hvis grænse i hvert fald.

Desuden - når det er ifbm jobskifte, så ved du jo reelt set ikke hvad forskellen i lønnen ville være. Hvis du sagde nej, kunne du måske forhandle din løn højere op, selvom de sagde at firmabilen er gratis?
j
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af The Micktrix / Dk » 5. dec 2019, 06:56

martinta skrev:
4. dec 2019, 23:29
The Micktrix / Dk skrev:
4. dec 2019, 23:27
Ikke rigtigt. De medarbejdere det drejer sig om bliver i dag beskattet af værdien der svarer til en octavia, men kører i en superb.

Skulle det laves blev de beskattet af værdien af en octavia - men kørte faktisk en octavia.
Jeg tænker kun på den manglen ind tænkt Skatte messigt, ved nedsættelse. Der gav det flere kugler i statskasse ind med de høje afgifter ;)

Det jo lidt sjovt og tænke på.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af tuxx » 5. dec 2019, 08:45

Mit forhold til en firmabil er en gennenkneppet Transit med 20 forskellige chauffører.. :?

Spændende tråd med indblik i en verden der er mega fjern for mig.

Er det korrekt forstået at de firmabiler der her er tale om er at betragte som en privatbil, blot med den forskel at arbejdsgiveren betaler og så betaler man selv i form af en beskatning istedet for en månedlig ydelse i banken?
These users thanked the author tuxx for the post:
RIX
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af ReneBo » 5. dec 2019, 09:00

tuxx skrev:
5. dec 2019, 08:45

Er det korrekt forstået at de firmabiler der her er tale om er at betragte som en privatbil, blot med den forskel at arbejdsgiveren betaler og så betaler man selv i form af en beskatning istedet for en månedlig ydelse i banken?
Yes.
These users thanked the author ReneBo for the post:
tuxx
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Thor-thor » 5. dec 2019, 10:08

Er det bare mig eller kører diskussionen en smule af sporet? (måske fordi vi formentlig allesammen synes at biler gerne måtte være billigere/belagt med lavere afgifter?)

Jeg synes ikke at jeg hører nogen der er specielt utilfredse, misundelige, socialistiske etc. i forhold til firmabiler, erhvervsleasing etc. der foregår efter reglerne og der betales skat, afgifter etc. efter reglerne.

Jeg hører derimod nogen (inkl. undertegnede) der siger at reglerne skal overholdes, skat/afgift skal betales efter reglerne og at der ikke skal udnyttes smuthuller/foretages "bilvask" etc. og det håber jeg da alle er enige om.

Ellers så ender det jo i rent anarki, hvor størrelsen af ens betaling af skat/afgifter afhænger af, hvem man kender/hvilken klub man er medlem af etc.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Realtor » 5. dec 2019, 10:28

Jeg tror også, at et væsentligt punkt for denne stigning i finansloven, skal ses i lyset af at el/hybrid firma biler fremover får en skatterabat, hvorfor rød blok håber på alle fremover tager el/hybrid firmabil, som så potentielt vil sende en masse lettere brugte af disse ud i markedet, som vil gøre omstillingen hurtigere på sigt.
These users thanked the author Realtor for the post:
DanielB12
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
Hovawart
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Hovawart » 5. dec 2019, 11:06

Thor-thor skrev:
5. dec 2019, 10:08
Er det bare mig eller kører diskussionen en smule af sporet? (måske fordi vi formentlig allesammen synes at biler gerne måtte være billigere/belagt med lavere afgifter?)

Jeg synes ikke at jeg hører nogen der er specielt utilfredse, misundelige, socialistiske etc. i forhold til firmabiler, erhvervsleasing etc. der foregår efter reglerne og der betales skat, afgifter etc. efter reglerne.

Jeg hører derimod nogen (inkl. undertegnede) der siger at reglerne skal overholdes, skat/afgift skal betales efter reglerne og at der ikke skal udnyttes smuthuller/foretages "bilvask" etc. og det håber jeg da alle er enige om.

Ellers så ender det jo i rent anarki, hvor størrelsen af ens betaling af skat/afgifter afhænger af, hvem man kender/hvilken klub man er medlem af etc.
Helt enig.
Det bliver bare ikke løst men tager branchen som gidsel isteret for at fokusere på dem der bryder loven.

Der er dog en tendens til også at være misundelig på at der kan være forskel mellem beskatning og købspriser på helt almindelige biler.
Leasingselskaberne skal rent faktisk allerede idag genberegne reg.afgiftog betale sim om de var privat. Beskatningen er dog stadig lavere fordi indkøbspris og std flådeprisen er anmeldt hos skat.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 5. dec 2019, 15:06

martinta skrev:
4. dec 2019, 22:49
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 22:25
Enten forstår du ikke hvad jeg mener, ellers vil du ikke.
Du skal ikke ha ondt af nogen. Det tror jeg ikke nogen har forlangt.
Pointen er, at manden på gulvet ikke kommer til at bidrage mere til fælleskassen via højere beskatning. Manden på gulvet får en mindre bil og med lidt held bevares det nuværende provenue, reelt vil det nok falde lidt.
Med andre ord, gevinsten udebliver.
Vi er på ingen måder uenige om at der næppe bliver bidraget mere til fælleskassen, folk skifter en klasse ned, som de ville have haft hvis de ikke havde haft en leasing bil.

Som du selv skrev tidligere, så er hele konceptet omkring afgiften på de her biler for mig et princip. Hvis du vil lave en afgift på noget, så skal den afgift være identisk for alle. Ud fra den tankegang og det du skrev før, så kan dem med firmabil få råd til en større og mere sikker bil, men dem som ikke får firmabil kan ikke, fordi de skal betale den fulde afgift. Synes du selv det er fair?

Så jeg forstår udmærket godt hvad du mener, men vi er bare ikke enige. Hvis nogen skal slippe billigere, så skal det være en generel nedsættelse af afgiten, og ikke en selektiv på dem der leaser, og den kan kun fås ved stemmeboksen om 4 år.

Så længe du vil beregne afgiften efter hvad bilen koster, vil den her udfordring bestå - Det er da logisk!

Jeg har nu, måske lidt sent, fattet, at det handler om det principielle i, at alle skal bidrage lige meget til fælleskassen, når de køber det samme produkt. Kan vi så heraf udlede, at du aldrig har købt noget med rabat? Princippet er jo præcis det samme - Du skal ha 4 nye dæk, dem køber du jo ikke til listeprisen, det er der forhåbentligt ingen der gør - Dem køber du til den bedste pris du kan finde - Men hov, det koster jo på momsprovenuet, det falder jo i takt med, at du får rabat.

Det samme kan man sige om at handle syd for grænsen, eller i Sverige, afhængig af hvad der er nærmest.

Hvis du aldrig har købt noget billigere end listepris eller syd for grænsen, er du sgu en sjælden slags forbruger og hvis du har, er din principielle holdning lidt dobbeltmoralsk.

Helt overordnet kan vi vel nå til enighed om, at listepriserne på biler, ikke er lovbestemte!? Dermed vil en rabat der gives på en bil, helt automatisk få betydning for afgiften, netop fordi systemet er så tåbeligt. Det er vel sådan et frit marked fungerer.
Forhandleren har ingen interesse i afgiften som sådan - Han ved hvad han betaler importøren for en bil netto uden afgift osv og derudfra kan han bestemme hvor stor eller lille avance han vil ha. Afgiften følger naturligvis med op eller ned.
Vil man det her til livs og afgiften ikke ændres, så er vi jo tvunget ud i noget planøkonomisk, hvor nogen bestemmer hvilken pris vi skal betale alle mand uden undtagelse - Det virker ikke særlig attraktivt på mig.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 2):
HovawartDanielB12
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 5. dec 2019, 15:37

Morten Hedensted skrev:
5. dec 2019, 15:06

Så længe du vil beregne afgiften efter hvad bilen koster, vil den her udfordring bestå - Det er da logisk!
Fuldstændig rigtigt, og hvorfor er jeg så, så meget imod det lige præcis på registreringsafgiften på biler? Kunne det være fordi der netop er bevist at der svindles for latterligt mange penge på det område?

At firmabilerne så ryger med ind i den kategori hænger jo nok sammen med at de er landet i samme boks som importørerne der specifikt svindler med det. De to hænger desværre bare sammen, det er fint hvis du som leasing firma kan opnå en rabat, og du så på den måde kan blive beskattet af lidt mindre, men hele den måde det fungerer på åbner bare for at systemet kan og bliver udnyttet.

Så skal det ikke kunne udnyttes længere, så er der nødt til at være beregnet en værdi du betaler afgift af på samme produkt, og så er det det, som betales.
Morten Hedensted skrev:
5. dec 2019, 15:06
Jeg har nu, måske lidt sent, fattet, at det handler om det principielle i, at alle skal bidrage lige meget til fælleskassen, når de køber det samme produkt. Kan vi så heraf udlede, at du aldrig har købt noget med rabat? Princippet er jo præcis det samme - Du skal ha 4 nye dæk, dem køber du jo ikke til listeprisen, det er der forhåbentligt ingen der gør - Dem køber du til den bedste pris du kan finde - Men hov, det koster jo på momsprovenuet, det falder jo i takt med, at du får rabat.

Det samme kan man sige om at handle syd for grænsen, eller i Sverige, afhængig af hvad der er nærmest.

Hvis du aldrig har købt noget billigere end listepris eller syd for grænsen, er du sgu en sjælden slags forbruger og hvis du har, er din principielle holdning lidt dobbeltmoralsk.
Waoo, er du i fuld gang med at blande alle frugter i samme pose for at sammenligne dem?

BilledeBillede
Morten Hedensted skrev:
5. dec 2019, 15:06
Helt overordnet kan vi vel nå til enighed om, at listepriserne på biler, ikke er lovbestemte!? Dermed vil en rabat der gives på en bil, helt automatisk få betydning for afgiften, netop fordi systemet er så tåbeligt. Det er vel sådan et frit marked fungerer.
Forhandleren har ingen interesse i afgiften som sådan - Han ved hvad han betaler importøren for en bil netto uden afgift osv og derudfra kan han bestemme hvor stor eller lille avance han vil ha. Afgiften følger naturligvis med op eller ned.
Vil man det her til livs og afgiften ikke ændres, så er vi jo tvunget ud i noget planøkonomisk, hvor nogen bestemmer hvilken pris vi skal betale alle mand uden undtagelse - Det virker ikke særlig attraktivt på mig.
Den behøver da ikke være lovbestemt, det er da noget sludder at lukke ud.

Du har en bil, den har en værdi som importøren kender, den værdi skal oplyses til skat, skat ligger de afgifter på efter loven , ud i den anden ende har du afgiften.

Så hver gang den model ruller ud ved forhandleren, skal det beløb betales til skat.

Problem solved. (det er det ikke, for så er vi ude i fiktivt lave priser til skat el.) men afgiften behøver vel ikke ligge på den pris der i sidste ende er givet for bilen.

Men vi kan diskutere herfra og til næste år uden vi bliver enige.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 5. dec 2019, 15:42

DanielB12 skrev:
5. dec 2019, 02:05

Så er du da tosset, at du ikke har sagt ja til sådan en stor bonus.. har en kammerat som har firmabil.. han er fået 2.500 kr ned i løn og har så stadigvæk beskatningen. Kæresten fik tilbudt firma-bil da vi kiggede ny bil i forsommeren. Hun skulle også gå ned (nok meget svarende 50 % af TCO) i løn. Begge sidder i høje stillinger, med høje lønninger, så tror ikke på det er normalen, at det ikke er sådan andre steder, til en hvis grænse i hvert fald.

Desuden - når det er ifbm jobskifte, så ved du jo reelt set ikke hvad forskellen i lønnen ville være. Hvis du sagde nej, kunne du måske forhandle din løn højere op, selvom de sagde at firmabilen er gratis?
j
Ja :) For du kan nemlig vurdere mit kørselsbehov privat og økonomien bag, og på den måde vurdere jeg er tosset. :?:

Jeg er imponeret.

men lad mig da give dig et par hints på de info du mangler:
Hvilken bil blev der tilbudt (TCO) kunne den have været for lille til mit behov? Nej da. Det har du jo regnet ud.
Kunne jeg netop have købt en bil, der stod ny hjemme i carporten og jeg derfor skulle tage et kæmpe tab?? Gud nej, Ej, det har du jo styr på.

Men jeg er jo bare tosset :-) Altid dejligt du har styr på mine personlighedsforstyrrelser.

Dine post plejer er være en hvis kvalitet, men det niveau du synker til her er virkelig lavt.

God aften til dig.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 5. dec 2019, 16:31

martinta skrev:
5. dec 2019, 15:37
Morten Hedensted skrev:
5. dec 2019, 15:06

Så længe du vil beregne afgiften efter hvad bilen koster, vil den her udfordring bestå - Det er da logisk!
Fuldstændig rigtigt, og hvorfor er jeg så, så meget imod det lige præcis på registreringsafgiften på biler? Kunne det være fordi der netop er bevist at der svindles for latterligt mange penge på det område?

At firmabilerne så ryger med ind i den kategori hænger jo nok sammen med at de er landet i samme boks som importørerne der specifikt svindler med det. De to hænger desværre bare sammen, det er fint hvis du som leasing firma kan opnå en rabat, og du så på den måde kan blive beskattet af lidt mindre, men hele den måde det fungerer på åbner bare for at systemet kan og bliver udnyttet.

Så skal det ikke kunne udnyttes længere, så er der nødt til at være beregnet en værdi du betaler afgift af på samme produkt, og så er det det, som betales.
Morten Hedensted skrev:
5. dec 2019, 15:06
Jeg har nu, måske lidt sent, fattet, at det handler om det principielle i, at alle skal bidrage lige meget til fælleskassen, når de køber det samme produkt. Kan vi så heraf udlede, at du aldrig har købt noget med rabat? Princippet er jo præcis det samme - Du skal ha 4 nye dæk, dem køber du jo ikke til listeprisen, det er der forhåbentligt ingen der gør - Dem køber du til den bedste pris du kan finde - Men hov, det koster jo på momsprovenuet, det falder jo i takt med, at du får rabat.

Det samme kan man sige om at handle syd for grænsen, eller i Sverige, afhængig af hvad der er nærmest.

Hvis du aldrig har købt noget billigere end listepris eller syd for grænsen, er du sgu en sjælden slags forbruger og hvis du har, er din principielle holdning lidt dobbeltmoralsk.
Waoo, er du i fuld gang med at blande alle frugter i samme pose for at sammenligne dem?

BilledeBillede
Morten Hedensted skrev:
5. dec 2019, 15:06
Helt overordnet kan vi vel nå til enighed om, at listepriserne på biler, ikke er lovbestemte!? Dermed vil en rabat der gives på en bil, helt automatisk få betydning for afgiften, netop fordi systemet er så tåbeligt. Det er vel sådan et frit marked fungerer.
Forhandleren har ingen interesse i afgiften som sådan - Han ved hvad han betaler importøren for en bil netto uden afgift osv og derudfra kan han bestemme hvor stor eller lille avance han vil ha. Afgiften følger naturligvis med op eller ned.
Vil man det her til livs og afgiften ikke ændres, så er vi jo tvunget ud i noget planøkonomisk, hvor nogen bestemmer hvilken pris vi skal betale alle mand uden undtagelse - Det virker ikke særlig attraktivt på mig.
Den behøver da ikke være lovbestemt, det er da noget sludder at lukke ud.

Du har en bil, den har en værdi som importøren kender, den værdi skal oplyses til skat, skat ligger de afgifter på efter loven , ud i den anden ende har du afgiften.

Så hver gang den model ruller ud ved forhandleren, skal det beløb betales til skat.

Problem solved. (det er det ikke, for så er vi ude i fiktivt lave priser til skat el.) men afgiften behøver vel ikke ligge på den pris der i sidste ende er givet for bilen.

Men vi kan diskutere herfra og til næste år uden vi bliver enige.

Hahahaha.

Jeg blander sgu ingen frugter. Jeg aner nemlig ikke noget om frugter.

Eksemplet med dækkene var en illustration af noget der virker på præcis samme måde. Når du får rabat, så falder provenuet til staten, uanset om det er på dæk eller en ny bil. Der er kun beløbets størrelse til forskel. Og du har jo pointeret, at det ikke er pengene, men principperne det drejer sig om for dig.

Men vi er enige om, at vi sikkert ikke bliver enige.

Jeg står gerne ved min politisk ukorrekte forbrugeradfærd. Det er jo fuldstændigt latterligt, at den slags her kan blive et emne, når der trækkes milliarder ud af statskassen i f.eks udbytteskat, uden nogen gør noget ved det. I min verden, er systemet selv ude om, at det bliver udnyttet, sådan er det når tingene ikke er hverken rimelige eller logiske.

Akkurat som en undersøgelse fornylig har vist, at danskere ikke betragter sort arbejde som rigtig skattesnyd. Altså så længe det bare er en dansk håndværker der bruges. :lol:
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af AU-R8 » 5. dec 2019, 21:26

Sikken en masse lange indlæg.
Det nemmeste er at ændre reg afgift til teknisk baseret afgift.
Men så er problemet at dem på venstrefløjen skal leve med at en Ferrari kommer til at koste det halve.
Derfor kommer det ikke til at ske 🤗
These users thanked the author AU-R8 for the post (total 3):
Morten HedenstedMichaelSmedKorreborg

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Kevinff » 5. dec 2019, 21:49

AU-R8 skrev:Sikken en masse lange indlæg.
Det nemmeste er at ændre reg afgift til teknisk baseret afgift.
Men så er problemet at dem på venstrefløjen skal leve med at en Ferrari kommer til at koste det halve.
Derfor kommer det ikke til at ske Billede
Der er få ting der er nemt for vores kære politikere Billede
These users thanked the author Kevinff for the post:
Morten Hedensted

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"