Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 5. dec 2019, 23:13

Morten Hedensted skrev:
5. dec 2019, 16:31
Men vi er enige om, at vi sikkert ikke bliver enige.

Jeg står gerne ved min politisk ukorrekte forbrugeradfærd. Det er jo fuldstændigt latterligt, at den slags her kan blive et emne, når der trækkes milliarder ud af statskassen i f.eks udbytteskat, uden nogen gør noget ved det. I min verden, er systemet selv ude om, at det bliver udnyttet, sådan er det når tingene ikke er hverken rimelige eller logiske.

Akkurat som en undersøgelse fornylig har vist, at danskere ikke betragter sort arbejde som rigtig skattesnyd. Altså så længe det bare er en dansk håndværker der bruges. :lol:
Håber ikke der er nogen som er uenige med dig på det punkt.. Der skal en god slat biler over disken før de penge er betalt hjem igen.

Pacs
Medlem
Indlæg: 545
Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 30 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Pacs » 6. dec 2019, 00:56

Kevinff skrev:
5. dec 2019, 21:49
AU-R8 skrev:Sikken en masse lange indlæg.
Det nemmeste er at ændre reg afgift til teknisk baseret afgift.
Men så er problemet at dem på venstrefløjen skal leve med at en Ferrari kommer til at koste det halve.
Derfor kommer det ikke til at ske Billede
Der er få ting der er nemt for vores kære politikere Billede
Det hele kommer i bund og grund ned til at system der ikke virker på alle punkter og det bliver aldrig bedre for der bliver lavet om flere og flere regler.

Jeg forstår ikke hvorfor folk altid vil ha flere penge i fælleskassen... ?

JO flere penge den enkelte borger får jo mindre penge er der for staten at sylte væk på dvs. idioti ting i deres bundløse hul

Nu de så også i gang med at lave lort i ejendomsmarked i stedet for at lave noget helt logisk og igen er det et organ der ikke virker som giver mange måneders behandlings tid
These users thanked the author Pacs for the post:
Morten Hedensted
Nuværende bil
Golf 6 2,0

Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Kevinff » 6. dec 2019, 06:42

Pacs skrev:
Kevinff skrev:
5. dec 2019, 21:49
AU-R8 skrev:Sikken en masse lange indlæg.
Det nemmeste er at ændre reg afgift til teknisk baseret afgift.
Men så er problemet at dem på venstrefløjen skal leve med at en Ferrari kommer til at koste det halve.
Derfor kommer det ikke til at ske Billede
Der er få ting der er nemt for vores kære politikere Billede
Det hele kommer i bund og grund ned til at system der ikke virker på alle punkter og det bliver aldrig bedre for der bliver lavet om flere og flere regler.

Jeg forstår ikke hvorfor folk altid vil ha flere penge i fælleskassen... ?

JO flere penge den enkelte borger får jo mindre penge er der for staten at sylte væk på dvs. idioti ting i deres bundløse hul

Nu de så også i gang med at lave lort i ejendomsmarked i stedet for at lave noget helt logisk og igen er det et organ der ikke virker som giver mange måneders behandlings tid
Regeringen er rigtig gode til at smide penge efter en masse projekter og systemer på kommunalt plan men når det kommer til betale for flere pædagoger eller pensionsalder baseret på branche så kan tingene udskydes forevigt Billede
These users thanked the author Kevinff for the post:
Morten Hedensted

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1338
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 46 times
Been thanked: 138 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af vandhunden » 6. dec 2019, 11:08

Denne artikel er bragt i Business Danmark i går

https://www.businessdanmark.dk/karriere ... psis-anp-3

Jeg skal ikke til og køre rundt i noget der er fuldstændigt blottet for udstyr med 70-80.000 kilometer om året på vejene for at reducere beskatning. Så vil alternativet være kilometerpenge og en flexleasing bil.
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

Lynge1974
Medlem
Indlæg: 513
Tilmeldt: 26. maj 2011, 19:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Lynge1974 » 6. dec 2019, 11:25

vandhunden skrev:
6. dec 2019, 11:08
Denne artikel er bragt i Business Danmark i går

https://www.businessdanmark.dk/karriere ... psis-anp-3

Jeg skal ikke til og køre rundt i noget der er fuldstændigt blottet for udstyr med 70-80.000 kilometer om året på vejene for at reducere beskatning. Så vil alternativet være kilometerpenge og en flexleasing bil.
Igen er jeg glad for min indregistreres pr. 1/1 2020. Overvejer at få dem til at gøre det pr. 27/12 2019 bare for at være sikker på de ikke napper januar med :roll:
Volvo V60 D4 R-Design Polestar 2019
VW Up! 2017

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Roeden » 6. dec 2019, 11:42

kan godt følge din paranoia, man ved sgu aldring hvad de kan finde på :?
glæder mig allerede til skift i 21 jeg må træne Tetris pakke skills i mellemtiden, når man kan få en UP til samme ydelse :lol:
Roeden
Senest rettet af Roeden 6. dec 2019, 11:43, rettet i alt 1 gang.
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Realtor » 6. dec 2019, 11:42

bare hav i mente så, at du beskattes for hele december måned hvis det skal gøres rigtig.
2020 Audi E-tron 55

Lynge1974
Medlem
Indlæg: 513
Tilmeldt: 26. maj 2011, 19:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Lynge1974 » 6. dec 2019, 11:45

Realtor skrev:
6. dec 2019, 11:42
bare hav i mente så, at du beskattes for hele december måned hvis det skal gøres rigtig.
Får den i hvert fald udleveret 27/12, men lad os se hvad kontoret siger.
ps. den nye er 20.000 billigere i beskatning end den gamle, så det går nok.
Volvo V60 D4 R-Design Polestar 2019
VW Up! 2017

Whoolie
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 18. maj 2016, 11:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 33 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Whoolie » 6. dec 2019, 13:07

Morten Hedensted skrev:
5. dec 2019, 16:31
Jeg blander sgu ingen frugter. Jeg aner nemlig ikke noget om frugter.

Eksemplet med dækkene var en illustration af noget der virker på præcis samme måde. Når du får rabat, så falder provenuet til staten, uanset om det er på dæk eller en ny bil. Der er kun beløbets størrelse til forskel. Og du har jo pointeret, at det ikke er pengene, men principperne det drejer sig om for dig.

Men vi er enige om, at vi sikkert ikke bliver enige.

Jeg står gerne ved min politisk ukorrekte forbrugeradfærd. Det er jo fuldstændigt latterligt, at den slags her kan blive et emne, når der trækkes milliarder ud af statskassen i f.eks udbytteskat, uden nogen gør noget ved det. I min verden, er systemet selv ude om, at det bliver udnyttet, sådan er det når tingene ikke er hverken rimelige eller logiske.

Akkurat som en undersøgelse fornylig har vist, at danskere ikke betragter sort arbejde som rigtig skattesnyd. Altså så længe det bare er en dansk håndværker der bruges. :lol:
Moms != SKAT og afgifter, så nej, det er ikke det samme og kan ikke sammenlignes på den måde du gør her. :)

Og vi er helt enige i, at skandalen med udbytteskat er helt i havnen, og det lader til at de nu er godt i gang med at "forhandle" sig til en rigtig god aftale. "Bøden" nedsættes og samtidig kan den trækkes fra, wait what!? Betyder det at jeg kan tække fartbøder fra i skat?... Nå, men det er så også lidt uden for emnet her.

Men der er jo ingen grund til at sidde på hænderne vedr. alt andet, fordi der kører en sag om udbytteskat. Det ene udelukker ikke det andet.


Jeg er tilgengæld godt træt af, at hver gang der er en diskussion som denne, så bliver man stemplet som en misundelig socialist. Det er som om at når argumenterne hører op, så er det da også bare fordi de andre er misundelige - det har sgu ikke noget med misundelse at gøre, jeg er ikke misundelig på nogen.
Polo GTI 2019

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 6. dec 2019, 13:35

Whoolie skrev:
6. dec 2019, 13:07
Morten Hedensted skrev:
5. dec 2019, 16:31
Jeg blander sgu ingen frugter. Jeg aner nemlig ikke noget om frugter.

Eksemplet med dækkene var en illustration af noget der virker på præcis samme måde. Når du får rabat, så falder provenuet til staten, uanset om det er på dæk eller en ny bil. Der er kun beløbets størrelse til forskel. Og du har jo pointeret, at det ikke er pengene, men principperne det drejer sig om for dig.

Men vi er enige om, at vi sikkert ikke bliver enige.

Jeg står gerne ved min politisk ukorrekte forbrugeradfærd. Det er jo fuldstændigt latterligt, at den slags her kan blive et emne, når der trækkes milliarder ud af statskassen i f.eks udbytteskat, uden nogen gør noget ved det. I min verden, er systemet selv ude om, at det bliver udnyttet, sådan er det når tingene ikke er hverken rimelige eller logiske.

Akkurat som en undersøgelse fornylig har vist, at danskere ikke betragter sort arbejde som rigtig skattesnyd. Altså så længe det bare er en dansk håndværker der bruges. :lol:
Moms != SKAT og afgifter, så nej, det er ikke det samme og kan ikke sammenlignes på den måde du gør her. :)

Og vi er helt enige i, at skandalen med udbytteskat er helt i havnen, og det lader til at de nu er godt i gang med at "forhandle" sig til en rigtig god aftale. "Bøden" nedsættes og samtidig kan den trækkes fra, wait what!? Betyder det at jeg kan tække fartbøder fra i skat?... Nå, men det er så også lidt uden for emnet her.

Men der er jo ingen grund til at sidde på hænderne vedr. alt andet, fordi der kører en sag om udbytteskat. Det ene udelukker ikke det andet.


Jeg er tilgengæld godt træt af, at hver gang der er en diskussion som denne, så bliver man stemplet som en misundelig socialist. Det er som om at når argumenterne hører op, så er det da også bare fordi de andre er misundelige - det har sgu ikke noget med misundelse at gøre, jeg er ikke misundelig på nogen.

Det da cool. Det er et problem, at rabat giver mindre afgift, men det er ikke et problem, at rabat giver mindre moms. Altså uagtet, at begge dele er penge til fælleskassen.

At misundelseskortet kommer på bordet, er jo et udslag af den måde man formulerer sin forargelse på - I øvrigt har nogen jo tidligere i tråden erkendt, at misundelse ofte er et emne, når det handler om penge. Og så holder det ikke, at sætte mig i bås som de andre, jeg har jo netop ingen firmabil - Men er ej heller hverken misundelig eller forarget på dem der har.

Nedsat afgift er en naturlig konsekvens, når den rå nettopris, der er grundlag for afgiften falder og jo, det er præcis samme mekanisme med moms!

Men når nu misundelse og socialisme er som en kæmpe rød klud, så udskift dem med politisk korrekt - Det er same shit!

Jeg fastholder, at det er typisk dansk, at ha ondt i røven over andre og de muligheder de har, som man ikke selv har.
Det er helt på månen, at skyde på dem der bruger de muligheder der er i systemet. Skyd dog på systemet i stedet for.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af nbryde » 6. dec 2019, 15:26


Morten Hedensted skrev: Jeg fastholder, at det er typisk dansk, at ha ondt i røven over andre og de muligheder de har, som man ikke selv har.
Det er helt på månen, at skyde på dem der bruger de muligheder der er i systemet. Skyd dog på systemet i stedet for.
Det mener jeg så ikke, for mig indikerer det en anløben moral at man helt bevidst går efter at udnytte de huller der er i systemet.


Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk

These users thanked the author nbryde for the post:
Nichlas83

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 6. dec 2019, 16:26

nbryde skrev:
6. dec 2019, 15:26
Morten Hedensted skrev: Jeg fastholder, at det er typisk dansk, at ha ondt i røven over andre og de muligheder de har, som man ikke selv har.
Det er helt på månen, at skyde på dem der bruger de muligheder der er i systemet. Skyd dog på systemet i stedet for.
Det mener jeg så ikke, for mig indikerer det en anløben moral at man helt bevidst går efter at udnytte de huller der er i systemet.


Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
Så du vil takke nej til rabat på en ny bil? :roll:
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Jørgen
Helt nyt medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: ÅRHUS
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Jørgen » 6. dec 2019, 23:51

Som jeg ser det er det her kun en misundelses ting, der kan ikke være meget forretning for staten i at "tvinge" folk væk fra en firmabil.

Et lille regnestykke:
Jeg har en firmabil hvor beskatningen er 400.000 kr. - ud fra dette betaler jeg ca. 4.000 kr. I ekstra skat for firmabil.

Afgiften på bilen er i runde tal 200.000 kr. som leasingselskabet betaler en procentdel af hver måned - jeg mener det er 1,5% det er så 3.000 kr. Ekstra til staten.

Dvs. at "statens indtægt" på min firmabil er 7.000 kr. Pr. Måned + noget moms.

Når jeg så ikke gider at have min firmabil længere og istedet vælger at privatlease den samme bil, så kan jeg istedet få skattefri kørselsgodtgørelse for de km. jeg kører for firmaet - i mit tilfælde ca. 2.000 km. om måneden x 3,8 kr. Skattefrit = 7.600 kr. som staten ikke har nogen indtægt af. - man har dog de månedlige afgift fra leasingselskabet på ca. 3.000 kr.

Så i mit tilfælde "koster" det vel vores fælles kasse 4.000 kr. I måneden at jeg ikke gider have firmabil længere ?

Det var en lang smøre - men er der noget jeg har overset i regnestykket?

Lige hurtigt beregnet giver det samme resultat for mig selv - jeg har firmabil fordi det er nemmest - men skal det til at være dyrere, så ender jeg nok med at privatlease istedet.
These users thanked the author Jørgen for the post (total 3):
DanielB12Morten HedenstedKevinff

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af yBFoxb8N6P » 7. dec 2019, 07:49

Du glemmer at din arbejdsgiver har fradrag for udgifterne. Formentlig 8000-10000kr/månedlig.
These users thanked the author yBFoxb8N6P for the post (total 2):
Morten Hedensted383CI
Elbilsejer

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 261 times
Been thanked: 118 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af stadil » 7. dec 2019, 10:45

Kan kun sige at jantelov endnu engang gør indtog og den nye ræverøde finanslov igen bekræfter mig i at jeg nok bør forlænge min kontrakt i udlandet 8-) ..

Jeg elsker DK og betaler glædeligt min skat MEN der er to forudsætninger der grundlæggende skal ændres..

1: ulighed er ikke nødvendigvis dårligt så længe den svage del af befolkning har en indkomst / socialt sikkerhedsnet der gør at de har tag over hovedet, fri adgang til uddannelse og læger/hospitaler
2: et skattetryk på 40-50% er for højt og der bør være plads til optimeringer , afbureaukratisering, bruger betaling på eksempelvis lægebesøg (på linje med tandlæge) så vi kan ramme et skattetryk på 35% +\- og den vej rundt blive mere konkurrencedygtige.

Har boet i 5 forskellige lande og ja Danmark er dejligt men der er sgu plads til forbedringer.
These users thanked the author stadil for the post (total 5):
Morten HedenstedSgh2008ejsDanielB12KevinffYenko

Brugeravatar
Hovawart
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Hovawart » 7. dec 2019, 11:26

yBFoxb8N6P skrev:
7. dec 2019, 07:49
Du glemmer at din arbejdsgiver har fradrag for udgifterne. Formentlig 8000-10000kr/månedlig.
Der er ikke fuldt fradrag for hvidplade biler. Kun momsen der henfører til registreringsafgiften kan fradrages. Dermed er der ej heller momsfradrag for driften.
Større afgift = større moms = større fradrag. Reelt er fradrag få hundrede kr. md. På en mellemklasse bil.
Pudsigt nok, så er der jo ikke reg.afgift på el-biler under ca 400.000, men det betyder også at de i TCO taber til en traditionel bil, da virksomheden jo ikke kan fradrage moms.
These users thanked the author Hovawart for the post (total 2):
JDKMorten Hedensted

mrechnagel
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 19. feb 2017, 10:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af mrechnagel » 7. dec 2019, 21:11

thg skrev:
4. dec 2019, 18:00
Har I der tjener en forholdsvis normal løn - vel 30.000-40.000 kr./mdr. excl. pension og som har hus, billån (dvs. forskellige renteudgifter der kan fratrækkes) og som har +30 km. hver på arbejde prøvet at sammenligne jeres bruttoløn med nettoløn og så udregne hvor lidt skat I faktisk har betalt i procent? (er godt klar over at jo højere vi kommer op i løn, jo højere samlede procent betaler man i skat, men nu tager jeg udgangspunkt i mange typiske danskere, som beskrevet herover).

Jeg ejer selv lejlighed til ca. 1,5 mio, har en Golf som jeg afdrager på (dvs. jeg får rente fradrag for disse to ting), jeg har alm. kørselsfradrag til/fra arbejde, jeg får fradrag for fagforening/a-kasse/lønforsikring og alt i alt når jeg får min løn udbetalt, har jeg "kun" betalt 36% i skat, AM bidrag mv. og dette beløb er ovenikøbet hvor der også er trukket 6% af min bruttoløn som jeg selv betaler til min pensionsordning!

Og hvis jeg lægger min egenbetalte pensions indbetaling til, trækker AM bidrag og min skatteprocent fra og så sammenligner bruttoløn med nettoløn, så er vi nede på 32,5% forskel - dvs. reelt set afleverer jeg kun 32,5% i skatter hver eneste mdr.

Så ja, vi har høje skatter i Danmark, nogle af verdens højeste, men lige så gælder det med fradrag!
Udover skatten og tilhørende fradrag har vi jo så også nogle nedenstående:'
  • Moms
    Ejendomsværdiskat
    Grundskyld
    Registreringsafgift
    Vægtafgift
    El-afgift
    Benzin- og olieafgift
    Afgift på ansvarsforsikring
    Emballageafgift
    Vandafgift
    Spildevandsafgift
    Spilleafgift
    Is- og chokoladeafgift
Jeg stopper men vi betaler så rigeligt i Danmark - fradrag eller ej :lol:

Men det er selvfølgelig bare min mening og respektere skulle du have en anden :D
These users thanked the author mrechnagel for the post:
Morten Hedensted
2017 Passat Variant 2.0 TDI Highline+ 190 HK DSG

mrechnagel
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 19. feb 2017, 10:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af mrechnagel » 7. dec 2019, 21:14

Det er selvfølgelig ærgerligt at man nu har lukket en mindre smuthul at få et lavere beskatningsgrundlag på firmabilen når man leasede den fremfor at køb.

Men hvis skattereglerne skal være med en vis sund fornuft giver det efter min mening god mening at den samme bil koster det samme i skat uanset om firmabilen er leaset eller betalt kontant. Det giver trods alt lidt mening. Det er jo sådan set det eneste som ligger i ændringen denne gang.
2017 Passat Variant 2.0 TDI Highline+ 190 HK DSG

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 7. dec 2019, 23:28

Jørgen skrev:
6. dec 2019, 23:51
Når jeg så ikke gider at have min firmabil længere og istedet vælger at privatlease den samme bil, så kan jeg istedet få skattefri kørselsgodtgørelse for de km. jeg kører for firmaet - i mit tilfælde ca. 2.000 km. om måneden x 3,8 kr. Skattefrit = 7.600 kr. som staten ikke har nogen indtægt af. - man har dog de månedlige afgift fra leasingselskabet på ca. 3.000 kr.
Bare for at være pisse irriterende.

statens takst er 3,56 op til 20.000 km og 1,98 for alt over 20.000 km (falder lidt til næste år, men det glemmer vi lige her)

Så regner du som du gør med for høj takst, og fuld takst får du 91.200,- om året. Det reele tal er noget mindre

(20.000 x 3,56) + (4.000 x 1,98) = 79.120,- altså en difference på 12.080,-

Hvis du giver 4.000,- om måneden nu for fri bil, så koster det dig i dag 48.000,- at have en fri bil.
Hvis du skal lease en bil med ca. samme beskatning (tager en A4 som eksempel) ved audi, med dine 24.000 km og du kører bare 10.000 km ved siden af, så koster det dig følgende i leasing:

Audi A4 - Stationcar 5-dørs advanced Prestige Tour Plus 2.0 40 TDI 190HK S-Tronic
jævnfør nordania leasing har den en beskatning på 414.000,- så den tager vi udgangspunkt i. Lidt over det du skrev med du i dag bliver beskattet af 400.000,-

udbetaling: 25.000,-
ydelse per måned: 7.200,-
Audi forsikring per måned 759,-

Har ikke tilvalgt noget udstyr

Altså over 3 år: 311.524,-

Hertil kommer brændstof

Du får 237.360,- i skattefrie befordringspenge.

Altså en udgift til dig (før brændstof, men efter befordring) på 74.164,-

et skud på brændstof, valgte bil er en diesel opgivet til 18,5 km/l, så lad os sige den kører det, bare for lethedens skyld.

35.000 km x 3 år = 105.000 km.
105.000 km divideret med 18,5 km/l = 5675 liter brændstof
literpris 10,- gange 5526 liter = 56750,-

Ligger vi det sammen med de 74.164,- + 56750,- Så rammer du en samlet omkostning over 3 år efter kilometer penge er trukket fra på 130.914,- eller 3.636,-

Hvis du giver 4.000,- om måneden i dag efter eget udsagn, for ubegrænset kilometer. Ovenstående er KUN med 10.000 km ekstra, så der er ikke meget plads til skiferie el.

Øger du med 5.000 km om året stiger prisen med ca. 500,- per måned, og allerede der vil den værre dyrere end din nuværende. Dertil kommer jo så at du hæfter for evt. ridser som bilen har når du leverer den tilbage samt selv står med selvrisiko ved en skade

Det er regnestykket i dag i forhold til privatleasing, så kan du jo tage den op når du ved hvad du skal betale ved næste bil efter andre regler, men i dag ville du i hvert fald ikke vinde ved at skifte over på privat leasing.

Disclaimer: Ovenstående er taget med udgangspunkt i en bil med nogenlunde den beskatning der blev nævnt i det tidligere indlæg, det kom på forsiden på nordania leasing. Regnestykket vil muligvis se anerledes ud med andre biler end den valgte. Der er som altid en risiko for at jeg har tastet forkert et sted, og en sådan fejl kan naturligvis flytte resultatet.
These users thanked the author martinta for the post (total 3):
cyklistenMonze1980383CI

Pacs
Medlem
Indlæg: 545
Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 30 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Pacs » 11. dec 2019, 13:18

Hvis eksemplet fra Finans ,sat ind under her, er korrekt så er det jo ikke den der leaser bilen der får en mindre rabat men klart noget det kunne lige svindel...

Dette tænker jeg de fleste kan se HVIS det er sådan det forholder sig ?

Her er det Audi der handler med Audi...

Jeg har en makker der har haft utallige store Mercedes på samme måde de sidste mange år og ingen af os har kunne greje logikken i hvordan det har kunne lade sig gøre at ha en bil til en million i 6 måneder til 6000kr inkl. alt pr måned uden udbetaling men han var jo blot glad for ofte at få ny bil.

Nu kan jeg jo se at hvis der gøres som i dette eksempel jo er en kæmpe gevinst hos Mercedes ved denne leasing...

Disse sager burde følges op på af skat da det er bevist omgåelse af reglerne

Igen alt for besværlige regler...


For eksempel har Audi i Fredericia en Audi A6 til salg.

Listeprisen for en ny begynder ved 759.500 kr., men ifølge Skats motorregister blev samme bil indregistreret som leasingbil i december sidste år på baggrund af en pris på 491.860 kr.

Siden har bilen kørt 10.000, men nu er den sat til salg for 729.900 kr.
Nuværende bil
Golf 6 2,0

Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af AU-R8 » 11. dec 2019, 14:44

Der fifles så vandet driver.
Der er kun den tekniske afgift tilbage som løsning.
Jeg ved godt jeg gentager mig selv.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af DanielB12 » 11. dec 2019, 14:54

Men den 1. registreringspris, har vel også noget at gøre med, om importøren får rabat hos fabrikken, og forhandler- og importør-avance er jo også skrællet af. Mercedes Danmark satte jo på et tidspunkt hårdt ind med nogle meget skarpe leasing-tilbud til TAXA-branchen, og der var det fabrikken der gav nogle klækkelige rabatter, så de kunne opretholde en fin markedsandel.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af AU-R8 » 11. dec 2019, 15:08

DanielB12 skrev:
11. dec 2019, 14:54
Men den 1. registreringspris, har vel også noget at gøre med, om importøren får rabat hos fabrikken, og forhandler- og importør-avance er jo også skrællet af. Mercedes Danmark satte jo på et tidspunkt hårdt ind med nogle meget skarpe leasing-tilbud til TAXA-branchen, og der var det fabrikken der gav nogle klækkelige rabatter, så de kunne opretholde en fin markedsandel.
Der “Vaskes” biler som branchen kalder det.
Lad nu være med at være så naive.
Tjek den tyske pris ex moms og samme pris ex moms og afgift i DK.
Det råber himlen.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af DanielB12 » 11. dec 2019, 15:45

AU-R8 skrev:
11. dec 2019, 15:08
DanielB12 skrev:
11. dec 2019, 14:54
Men den 1. registreringspris, har vel også noget at gøre med, om importøren får rabat hos fabrikken, og forhandler- og importør-avance er jo også skrællet af. Mercedes Danmark satte jo på et tidspunkt hårdt ind med nogle meget skarpe leasing-tilbud til TAXA-branchen, og der var det fabrikken der gav nogle klækkelige rabatter, så de kunne opretholde en fin markedsandel.
Der “Vaskes” biler som branchen kalder det.
Lad nu være med at være så naive.
Tjek den tyske pris ex moms og samme pris ex moms og afgift i DK.
Det råber himlen.
Du kan ikke altid regne med den tyske pris kontra den pris i danmark. Der bliver forhandlet en hel del på priserne mellem importør og fabrik, uanset om det er en fabriksimportør eller selvstændig.
Men hvordan dét hænger sammen med det her 'svindel' ved jeg som skrevet ikke.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af perw » 11. dec 2019, 15:48

DanielB12 skrev:
11. dec 2019, 14:54
Men den 1. registreringspris, har vel også noget at gøre med, om importøren får rabat hos fabrikken, og forhandler- og importør-avance er jo også skrællet af. Mercedes Danmark satte jo på et tidspunkt hårdt ind med nogle meget skarpe leasing-tilbud til TAXA-branchen, og der var det fabrikken der gav nogle klækkelige rabatter, så de kunne opretholde en fin markedsandel.
TAXA betaler da ikke afgift. Det er først når de vidersælges.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af DanielB12 » 11. dec 2019, 16:00

perw skrev:
11. dec 2019, 15:48
DanielB12 skrev:
11. dec 2019, 14:54
Men den 1. registreringspris, har vel også noget at gøre med, om importøren får rabat hos fabrikken, og forhandler- og importør-avance er jo også skrællet af. Mercedes Danmark satte jo på et tidspunkt hårdt ind med nogle meget skarpe leasing-tilbud til TAXA-branchen, og der var det fabrikken der gav nogle klækkelige rabatter, så de kunne opretholde en fin markedsandel.
TAXA betaler da ikke afgift. Det er først når de vidersælges.
Ja, derfor de ændrede på den pris som de køber bilerne for hos fabrikken. Sådan har jeg i hvert fald forstået det. Det var også dét, der ledte til at de for nogle år siden, satte priserne ned i forbrugerprislisterne. Der faldt en E-klasse jo med en 100.000+ kr. 'over night'.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af styker » 11. dec 2019, 16:44

Du har jo kammerater der er i branchen, så forstår ikke du prøver at virke så uvidende om problemet
Du kan jo prøve at tjekke din kammerats fine 800k passat hvad den er anmeldt til skat med af pris, jeg kunne jo godt tænke den er en tur i "vaskemaskinen"
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... merats+nye
Og jeg kunne også godt få den tanke at det er pga dine relationer hertil at du prøver at overbevise os andre om det ikke er et problem.

Jeg synes jo bare der skal betales den korrekte afgift og i samme ombæring fastsættes korrekt beskatningsværdi på firmabiler.
Der er jo noget der lugter, for 10 år siden kørte de fleste sælgere og mellemledere i pug407 eller lignende.
Nu kører de næsten alle mb c-klasse eller noget i samme prisklasse, jeg har ikke de opfattelse at det er blevet så meget bedre at være sælger f.eks.

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Sgh2008ejs » 11. dec 2019, 18:44

styker skrev:
11. dec 2019, 16:44
Du har jo kammerater der er i branchen, så forstår ikke du prøver at virke så uvidende om problemet
Du kan jo prøve at tjekke din kammerats fine 800k passat hvad den er anmeldt til skat med af pris, jeg kunne jo godt tænke den er en tur i "vaskemaskinen"
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... merats+nye
Og jeg kunne også godt få den tanke at det er pga dine relationer hertil at du prøver at overbevise os andre om det ikke er et problem.

Jeg synes jo bare der skal betales den korrekte afgift og i samme ombæring fastsættes korrekt beskatningsværdi på firmabiler.
Der er jo noget der lugter, for 10 år siden kørte de fleste sælgere og mellemledere i pug407 eller lignende.
Nu kører de næsten alle mb c-klasse eller noget i samme prisklasse, jeg har ikke de opfattelse at det er blevet så meget bedre at være sælger f.eks.
Jeg tror du har fat i den forkerte bruger ;)
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af DanielB12 » 11. dec 2019, 19:08

styker skrev:
11. dec 2019, 16:44
Du har jo kammerater der er i branchen, så forstår ikke du prøver at virke så uvidende om problemet
Du kan jo prøve at tjekke din kammerats fine 800k passat hvad den er anmeldt til skat med af pris, jeg kunne jo godt tænke den er en tur i "vaskemaskinen"
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... merats+nye
Og jeg kunne også godt få den tanke at det er pga dine relationer hertil at du prøver at overbevise os andre om det ikke er et problem.

Jeg synes jo bare der skal betales den korrekte afgift og i samme ombæring fastsættes korrekt beskatningsværdi på firmabiler.
Der er jo noget der lugter, for 10 år siden kørte de fleste sælgere og mellemledere i pug407 eller lignende.
Nu kører de næsten alle mb c-klasse eller noget i samme prisklasse, jeg har ikke de opfattelse at det er blevet så meget bedre at være sælger f.eks.
Er det mig du henviser til? Mickis bil du henviser til er jo en demo-bil. Der gælder helt andre skatteregler jo.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af HansH » 11. dec 2019, 20:54

styker skrev:
11. dec 2019, 16:44
Du har jo kammerater der er i branchen, så forstår ikke du prøver at virke så uvidende om problemet
Du kan jo prøve at tjekke din kammerats fine 800k passat hvad den er anmeldt til skat med af pris, jeg kunne jo godt tænke den er en tur i "vaskemaskinen"
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... merats+nye
Og jeg kunne også godt få den tanke at det er pga dine relationer hertil at du prøver at overbevise os andre om det ikke er et problem.

Jeg synes jo bare der skal betales den korrekte afgift og i samme ombæring fastsættes korrekt beskatningsværdi på firmabiler.
Der er jo noget der lugter, for 10 år siden kørte de fleste sælgere og mellemledere i pug407 eller lignende.
Nu kører de næsten alle mb c-klasse eller noget i samme prisklasse, jeg har ikke de opfattelse at det er blevet så meget bedre at være sælger f.eks.
Tror du lige er nødt til at læse op på persongalleri og netværk igen, i forhold til den artikel du linker til :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"