Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020
: 4. dec 2019, 12:53
Tilfalder direktionsgangen....
Der er vist mange andre grupper medarbejdere der har firmabil.
Der er vist mange andre grupper medarbejdere der har firmabil.
Det første er naivt, der fifles rigtigt meget.Realtor skrev: ↑4. dec 2019, 11:17Måske lidt dumt formuleret, men med mest ydende tænkes dem der i forvejen betaler mest i skat / bidrager til samfundet.
Mig bekendt så " fuskes " der på ingen måde med leasede firmabiler, både firmaet og medarbejderen betaler for ydelsen, og alle har i praksis mulighed for det, hvis man kan overtale sin arbejdsgiver til det. De fleste der har firmabil går samtidigt ned i løn og beskattes derudover af fri bil, så det er ikke gratis på nogen måde.
Jeg får dog svært ved at se hvordan pokker det skal gøres i praksis. Grunden til at beskatningen er lavere på firmabilen kontra privatbilen, er jo mig bekendt at leasingfirmaet indkøber 100x så mange biler, og derfor får dem billigere u. afgift, hvorfor prisen ink. afgift til beskatning så er markant lavere. Skal man så til at regne beskatningen ud fra hvad en ville have kostet privatfinansieret eller?
Det er vel logisk nok at det er ansatte der bruger bilen arbejdsmæssigt. Her gør firmaet op med sin bilpolitik om man tilbyder firmabil eller ej. Sammenlignet med hvilke kørepenge den ansatte skulle have og om man vil tiltrække medarbejdere.Whoolie skrev: ↑4. dec 2019, 12:33Det er jo som sådan ikke fordi nogen rammes, de er jo netop ikke blevet ramt tidligere, hvorimod andre er. Det laver man så om på nu, så det er mere lige. Det er i hvert fald sådan jeg forstår og ser på det.
Igen, jeg kan ikke se at der er behov for at lave skattelempelser for de rigeste, så fint tiltag.
Måske har alle i teorien den samme mulighed for firmabil, men i praksis så er det jo ikke arbejderen i produktionen, der har mulighed for firmabil, heller ikke hvis han/hun aktivt efterspørger det. Det er noget der traditionelt set og i den virkelige verden tilfalder direktionsgangen, og jeg vil mene at de nok skulle have råd til at købe deres egen bil. Måske netop i modsætning til arbejderen i produktionen. Men direktøren kan jo selvfølgelig også lige tage nogle år i udlandet, så de kan ansættes på forskningskontrakt med yderst lukrative skattefordele, da de jo er såkaldte nøglepersoner (defineret ved at lønnen er over 65.000/mnd)...
Kan da ikke se hvorfor de "mest ydende" (eller andre for den sags skyld) skal have særlige fordele ifm. bilkøb/leasing, bare fordi man gør det igennem et firma.Realtor skrev: ↑4. dec 2019, 11:17Måske lidt dumt formuleret, men med mest ydende tænkes dem der i forvejen betaler mest i skat / bidrager til samfundet.
Mig bekendt så " fuskes " der på ingen måde med leasede firmabiler, både firmaet og medarbejderen betaler for ydelsen, og alle har i praksis mulighed..........
Jeg får dog svært ved at se hvordan pokker det skal gøres i praksis. Grunden til at beskatningen er lavere på firmabilen kontra privatbilen, er jo mig bekendt at leasingfirmaet indkøber 100x så mange biler........
Der er nu ikke noget som velbegrundede og velfundrede indlæg af saglig karakter. Desværre er det ikke det jeg ser her.DanielB12 skrev: ↑4. dec 2019, 15:15Kender nu faktisk flere, hvor firmabil blot er en del af lønpakken fordi det er billigere for firmaet, og ikke noget de har option på at kunne til eller fravælge, eller til og fravælge hvilken model eller udstyr de skal have, da firmaernes politikker er så strikse. Og så skal de oftes tilklaskes med enorme reklamer samtidig, som man ikke får “fradrag” for.
Og vil tro at langt, langt hovedparten af de ~200.000 firmabiler der er i DK, bruges af sælgere og almindelige arbejdere, langt fra direktionsgangen.
Det her er endnu en latterlig socialistisk klapjagt på alt “misundelsesværdigt” som er åh så farligt for alle de svage på gulvet i netto.. se også fjernelsen af fri telefon og elbilsafgiften.. hold nu kæft altså, og tag jeg sammen..
og i den forbindelse, er AUs indspark om varevognen jo også ret sjovt - det er da et skattegode uden lige..
Problemet findes når firmaer kan indkøbe biler til kunstigt lave priser, hvor der betales langt mindre reg. afgift. i forhold til et privatkøb.
Nu er langt de fleste firmabiler rimeligt normale biler.
Vi er vel enige om at de leases ikke købes. Det er jo leasingfirmaerne der udnytter det latterlige system fuldt ud og konkurrencen er stor her. Hvis det ændres får medarbejderne blot "mindre" bil for samme beløb og beskatning. Fint nok for mig.
AU-R8 skrev: ↑4. dec 2019, 15:55Nu er langt de fleste firmabiler rimeligt normale biler.
Hos os fra Renault til VW Passat typisk.
Det er kun mig der har en dyr en.
De fleste hos os der har firmabil, er det primært fordi de slipper med bøvlet selv at have bilen og de slipper for at lave kørselsregnskab ved egen bil.
Er enig i at der er mange sælgere der har firmabil, men udover sælgere, så kommer firmabilerne typisk på tale når vi ryger op i et ledelses lag.
Om de købes eller leases er jo fuldstændig ligemeget. At det er leasingselskaberne der udnytter systemet er der ikke meget tvivl om, den enkelte medarbejder får jo en bil stillet til rådighed ud fra markedsvilkår, så dem kan du ikke klandre noget. Men det gør jo ikke problemet mindre at det bare er blevet en markedsstandard at snyde på vægten for de selskaber der leverer bilerne.AU-R8 skrev: ↑4. dec 2019, 15:57Vi er vel enige om at de leases ikke købes. Det er jo leasingfirmaerne der udnytter det latterlige system fuldt ud og konkurrencen er stor her. Hvis det ændres får medarbejderne blot "mindre" bil for samme beløb og beskatning. Fint nok for mig.
Hvad i alverden har det med jantelov og misundelse at gøre? Tror du skal tage et kig mere på de indlæg der er.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09Jøsses en masse indlæg der stinker af jantelov og misundelse - Socialismen har sgu fået gode kår - Og næ nej, jeg har ingen firmabil, det er mange år siden - Heldigvis.
Hvis de sælgere har det så hårdt, så kan de fleste af dem få en firmabil på gule plader, problem solved.. Ohh wait.. Det har de allerede, for hvis du ser på mange af de steder hvor de netop giver en latterlig lav grundløn, så får de en reklame overmalet bil på gule plader. (hint: den koster gratis for medarbejderen)Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09Den misundelige teori om, at det kun er de rige der har firmabil holder jo på ingen måde. Der findes masser af sælgere, der har en latterlig lav grundløn og resten er provision, der er påduttet firmabil, netop fordi deres arbejdsgivere ønsker at bruge bilen til profilering.
Tillykke. Du kunne have bedt om en på gule plader og sluppet for beskatningen, men så kunne du jo ikke selv køre rundt i den privat. Så er det jo bedre at klage over en lav grundløn og hvordan det er svært at få til at hænge sammen.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09Jeg har selv haft en kort karriere hos Berner for år tilbage - Grundlønnen var 9.000, men beskatningen af firmabilen var da den samme som alle andre betaler - Dengang var det minimum 160.000! Og nej, den gængse Berner sælger lavede sgutte kassen - Langtfra.
Problemet er da præcist det samme på privat leasing, nu er emnet her specifikt beskatningsregler af firmabiler, men generelt er udfordringen jo at samme bil har forskellige registreringsafgift alt efter om den er købt af et leasing selskab eller privat.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09Dem der sidder her og er ved at blive kvalt i deres misundelses-frustrationer, har de husket på, at fænomenet om stort indkøb til lav pris og dermed lavere afgift, er præcis det samme på privatleasing, som mange jo benytter i deres private husholdning. Her har Hr og Fru Leverpostej, bare gavn af det man gladeligt kalder fup og fiduser her i tråden. Det er da tankevækkende. Og ja, jeg er absolut skyldig når det kommer til privatleasing. Jeg har både en ny og en brugt.
Ja, det kan vi sagtens blive enige om.. Lige den ene del af det udbrud du ellers får lukket ud her. Men der er ingen der bliver rigere af at statskassen bliver snydt i den grad som det desværre er tilfældet her. Og alene det at du ikke kan se det er i sig selv en smule skræmmende.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09I min optik burde vi alle glæde os over, at det er blevet muligt for almindelige mennesker, at ha råd til ny og/eller nyere, større, mere økonomiske og mere sikre biler, end tilfældet var for bare 15-20 år siden! I stedet for at glædes, forarges man. Det er så typisk dansk.
Jantelov og misundelse har intet med den her tråd at gøre. Måden som vores love er skruet sammen på, og måden som de misbruges på derimod er. Men du har da ret i en ting.. Der er da ikke noget mere dansk end at sidde og brokke sig over janteloven og andres misundelse som de store problemer i danmark.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09Jantelov og misundelse er nok det værste i det her land. Alle har sgu ondt i røven af det andre har, som de ikke selv har råd til, eller gidet knokle for! Sørgeligt!
Helt kort, eneste grund til der her i landet spekuleres i alle kanter af skatter og afgifter er, at de er tåbelige, for høje og mange af dem reelt ikke bidrager væsentligt til helheden! Det er nemlig sådan venstreorienteret politik virker.martinta skrev: ↑4. dec 2019, 17:01Hvad i alverden har det med jantelov og misundelse at gøre? Tror du skal tage et kig mere på de indlæg der er.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09Jøsses en masse indlæg der stinker af jantelov og misundelse - Socialismen har sgu fået gode kår - Og næ nej, jeg har ingen firmabil, det er mange år siden - Heldigvis.
Hvis de sælgere har det så hårdt, så kan de fleste af dem få en firmabil på gule plader, problem solved.. Ohh wait.. Det har de allerede, for hvis du ser på mange af de steder hvor de netop giver en latterlig lav grundløn, så får de en reklame overmalet bil på gule plader. (hint: den koster gratis for medarbejderen)Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09Den misundelige teori om, at det kun er de rige der har firmabil holder jo på ingen måde. Der findes masser af sælgere, der har en latterlig lav grundløn og resten er provision, der er påduttet firmabil, netop fordi deres arbejdsgivere ønsker at bruge bilen til profilering.
Tillykke. Du kunne have bedt om en på gule plader og sluppet for beskatningen, men så kunne du jo ikke selv køre rundt i den privat. Så er det jo bedre at klage over en lav grundløn og hvordan det er svært at få til at hænge sammen.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09Jeg har selv haft en kort karriere hos Berner for år tilbage - Grundlønnen var 9.000, men beskatningen af firmabilen var da den samme som alle andre betaler - Dengang var det minimum 160.000! Og nej, den gængse Berner sælger lavede sgutte kassen - Langtfra.
Problemet er da præcist det samme på privat leasing, nu er emnet her specifikt beskatningsregler af firmabiler, men generelt er udfordringen jo at samme bil har forskellige registreringsafgift alt efter om den er købt af et leasing selskab eller privat.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09Dem der sidder her og er ved at blive kvalt i deres misundelses-frustrationer, har de husket på, at fænomenet om stort indkøb til lav pris og dermed lavere afgift, er præcis det samme på privatleasing, som mange jo benytter i deres private husholdning. Her har Hr og Fru Leverpostej, bare gavn af det man gladeligt kalder fup og fiduser her i tråden. Det er da tankevækkende. Og ja, jeg er absolut skyldig når det kommer til privatleasing. Jeg har både en ny og en brugt.
Men lad os da linke til den artikel fra thor-thor fra tidligere.
https://finans.dk/indsigt/ECE9738003/sa ... ctxref=ext
En bil der sælges for 759.000,- men hvor der kun er betalt afgift af den som om den blev solgt for 491.000,- Det er en profit på 268.000,- Men lad os da bare sige "janteloven" og "socialisme" er problemet her. Men går privatperson ud og skal købe den bil fra ny betaler vi rent faktisk 759.000 hvoraf en betragtelig del er afgifter.
Ja, det kan vi sagtens blive enige om.. Lige den ene del af det udbrud du ellers får lukket ud her. Men der er ingen der bliver rigere af at statskassen bliver snydt i den grad som det desværre er tilfældet her. Og alene det at du ikke kan se det er i sig selv en smule skræmmende.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09I min optik burde vi alle glæde os over, at det er blevet muligt for almindelige mennesker, at ha råd til ny og/eller nyere, større, mere økonomiske og mere sikre biler, end tilfældet var for bare 15-20 år siden! I stedet for at glædes, forarges man. Det er så typisk dansk.
Jantelov og misundelse har intet med den her tråd at gøre. Måden som vores love er skruet sammen på, og måden som de misbruges på derimod er. Men du har da ret i en ting.. Der er da ikke noget mere dansk end at sidde og brokke sig over janteloven og andres misundelse som de store problemer i danmark.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 16:09Jantelov og misundelse er nok det værste i det her land. Alle har sgu ondt i røven af det andre har, som de ikke selv har råd til, eller gidet knokle for! Sørgeligt!
Hvis det er tilfældet, hvorfor så alt den fokus på direktionsgangene, høje indtægter og hvem der yder hvad i forhold til andre!?donfetaful skrev: ↑4. dec 2019, 17:06Martinta:
Jeg forstår heller ikke lige sammenhængen. Det er systemet vi er sure på, ikke dem i bilerne.
Samme grund som Olsen Banden er efter bankerne og bagmændene: de gør hvad der passer dem, fordi lobbyister, underbordsaftaler og rygklappere
Hvad så med andre personalegoder? Har noget ‘arbejder’-familie, hvor konen arbejder på en malerfabrik, og manden på en møbelfabrik. De får gratis maling, og maler 2-3x årligt, og møbler til halv pris. Skal de så ikke også beskattes af det? Eller kokke som får p-mad, uden at betale de ~360 kr/mdr som alle andre der får kantinemad gør? Eller mekanikeren der gratis kan låne en lift på værkstedet, og sætte aut. stempel i bogen?martinta skrev: ↑4. dec 2019, 16:05Og hvis du gør det endnu bedre (hvilket er det der lidt sker her), så ringer du til din leverandør og får dem til at flytte noget rabat fra en anden ordre over på den her bærbare så du nu kun har købt den for 5.000,- fra din leverandør. Du skal officielt stadig beskattes af værdien som er 10.000,- men har kun betalt af 5.000,- ved at flytte rundt på nogle tal, og hvis skat ikke tjekker mere end det, så er du sluppet afsted med det. Men i samme omgang har du jo i princippet snydt statskassen for ca 2.500,-
Måske det er en let sammenligning. De kører ofte i store biler, der er betalt af firmaet. Jeg ved det ikkeMorten Hedensted skrev: Hvis det er tilfældet, hvorfor så alt den fokus på direktionsgangene, høje indtægter og hvem der yder hvad i forhold til andre!?
Jagten på lighed, er lige præcis socialistisk. Det er grund-dna i venstre side af folketinget! Lighed og lige muligheder har ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre. Dybest set, er vi alle, i teorien, født med samme muligheder her i landet. At alle så enten ikke formår eller ikke gider udnytte mulighederne er så bare realiteterne og heldigvis for det, ellers skulle vi alle kæmpe om de samme pladser samme sted i samfundet.Sgh2008ejs skrev: ↑4. dec 2019, 17:20Skulle vi ikke forholde os til det målet med ændringen vha finansloven faktisk er??
At prisen for en firmabil mere skal afspejle den reele pris, hvis den skulle købes privat. Netop for at man ikke kan få bilen billigere fordi det er en firmabil, end hvis den skulle købes privat som skaber ulighed?
Jeg er på ingen måde socialist, men går meget ind for lighed og lige muligheder. Det mener jeg også det her forslag gør.
Men hvis i er uenige: så smid beskatningsgrundlag på jeres firmabiler op, og lad os se om man kan holde dem privat for samme pris? (Naturligvis uden at medregne udgifter til kørsel på jobbet)
CVR finten virker jo på præcis samme måde som leasingfinten. Bare med væsentligt lavere beløb. Hvis du læser om folk med CVR finten, så besparelsen typisk på hvad? 70.000,-? Af dem kan du jo så spekulere i at ca. hvad? 52.000,- af dem er betalt at statskassen. Resten er reelt rabat fra importøren.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 17:12Helt kort, eneste grund til der her i landet spekuleres i alle kanter af skatter og afgifter er, at de er tåbelige, for høje og mange af dem reelt ikke bidrager væsentligt til helheden! Det er nemlig sådan venstreorienteret politik virker.
I øvrigt, så skal man ikke læse ret mange emner igennem her, før man støder på folk der har opnået store rabatter på de biler de har handlet privat - Mange bruger endda cvr-finten. Du ved, man får en bil til sig selv, med flåderabat - Hvem tror du betaler den rabat - Nok ikke importøren alene!?
Imponerende, 2 steder i træk hvor vi er enige. Men uanset hvad, så får vi ingen gevinst som samfund hvis folk ikke betaler de afgifter/skatter der er lagt på fordi de synes de er dumme.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 17:12Helt overordnet bliver ingen hverken rigere eller fattigere af, at der spekuleres i mindre skat osv - Der er allerede så uendeligt mange penge i den store fælleskasse, de forvaltes bare skræmmende dårligt - Det er vores fine nye finanslov et godt eksempel på. Jeg forstår godt Skipper og Co smiler så bredt.
Mangler du ikke også lige at nævne at du fik 9.000,- om måneden i hvad? 1996? Der var de noget mere værd end 9.000,- i dag.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 17:12Og nej, jeg kunne ikke bare ha valgt en gulpladet firmabil dengang - Det ville muligvis blive en mulighed senere, - Ingen vælger sgu da en Mitsubishi Spacestar frivilligt! Og det var den jeg kunne vælge i mellem - Den blev byttet til en Citroen Xsara 1.6 senere - Heller ikke et valg ret mange ville tage frivilligt. Bilerne var netop valgt, for at kunne holdes på laveste beskatning. De gulpladede var der ikke mange af dengang, det er først kommet senere!
Hah, hvis jeg mener du er fuld af løgn, så skal jeg nok fortælle dig det, jeg er absolut ikke enig i hverken din retorik (læs selv starten på dit andet indlæg) eller dine holdninger. Men du har intet skrevet der gør at jeg tror du lyver.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 17:12Cool nok du mener jeg er fuld af løgn, men så meld det da rent ud - Det andet der er lidt tøset!
Hvad i alverden skal jeg være misundelig over? Jeg har mulighed for at få firmabil, jeg ejer selv mit nybyggede hus, både min kone og jeg tjener i den pæne ende af lønskalaen. Vi har 2 dejlige børn. Så nej, misundelse er ikke det rigtige ord.Morten Hedensted skrev: ↑4. dec 2019, 17:12Uagtet dit lange skriv, så fastholder jeg det dybest set er socialisisk misundelse der gives udtryk for og egentlig synes jeg du bekræfter det meget godt.
I stedet for at ha så travlt med hvad andre har og får og ikke mindst hvordan, så glæd jer da lidt over tingene.
Jamen du har jo selv svaret på det. Men jo, kokke skal beskattes, maleren skal beskattes hvis det har en værdi over 1.200,-DanielB12 skrev: ↑4. dec 2019, 17:23Hvad så med andre personalegoder? Har noget ‘arbejder’-familie, hvor konen arbejder på en malerfabrik, og manden på en møbelfabrik. De får gratis maling, og maler 2-3x årligt, og møbler til halv pris. Skal de så ikke også beskattes af det? Eller kokke som får p-mad, uden at betale de ~360 kr/mdr som alle andre der får kantinemad gør? Eller mekanikeren der gratis kan låne en lift på værkstedet, og sætte aut. stempel i bogen?martinta skrev: ↑4. dec 2019, 16:05Og hvis du gør det endnu bedre (hvilket er det der lidt sker her), så ringer du til din leverandør og får dem til at flytte noget rabat fra en anden ordre over på den her bærbare så du nu kun har købt den for 5.000,- fra din leverandør. Du skal officielt stadig beskattes af værdien som er 10.000,- men har kun betalt af 5.000,- ved at flytte rundt på nogle tal, og hvis skat ikke tjekker mere end det, så er du sluppet afsted med det. Men i samme omgang har du jo i princippet snydt statskassen for ca 2.500,-
Det bliver er sygt samfund, hvis alle skal være ens og alle skal have lige meget, uanset hvor meget arbejde de lægger, eller hvor vigtigt deres arbejde er.
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234840En medarbejder kan som hovedregel kun modtage gaver og mindre personalegoder for op til 1.200 kr. om året i 2019 inkl. moms (1.100 kr. om året i 2018) uden at betale skat, men der er nogle særregler.
Arbejdsgiveren eller medarbejderen skal oplyse gavens værdi til Skattestyrelsen
Kontantgaver og gavekort, der kan byttes til kontanter, er altid skattepligtige.
Arbejdsgiveren skal indberette gaven, hvis det er en kontantgave, eller hvis gavens værdi i sig selv overstiger 1.200 kr. i 2019 (1.100 kr. i 2018)
Medarbejderen skal oplyse beløbet på årsopgørelsen, hvis arbejdsgiveren et år har givet flere gaver, hvis værdi tilsammen overstiger 1.200 kr. i 2019 (1.100 kr. i 2018). Beløbet skal oplyses i rubrik 20.
Arbejdsgiver kan trække udgiften fra
Arbejdsgiveren skal indberette beløbet og kan trække hele udgiften fra som en driftsomkostning.