Forhandler vil (måske) ikke levere bil som aftalt
: 17. jul 2020, 19:29
Hej med jer
Jeg er blevet anbefalet at tilmelde mig herinde, da jeg er rendt ind i en potentielt rigtigt kedelig situation ifm. en bil jeg har bestilt.
I slutningen af april bestiller jeg en fabriksny Skoda Kodiaq hos en Skoda forhandler. Vi får kigget os igennem hvad vi vil have af ekstraudstyr, og får os forhandlet frem til en fin rabat herpå, synes vi selv. Sælgeren fortæller, at der er en længere leveringstid end normalt, da fabrikkerne har været lukket ned i en periode grundet COVID-19. Han viser mig dog et skema, hvoraf det fremgår, at der er "produktionskapacitet" i uge 31, hvorfor han skriver forventet leveringstid i uge 33.
I sidste uger modtager jeg så en mail fra sælger om, at han endnu ikke har modtaget en produktionsdato på bilen fra fabrikken, og derfor ikke mener at han kan overholde den aftalte leveringstid. Jeg skriver tilbage til ham, hvordan det kan være, at han her godt 3 måneder efter bestillingen ikke har fået en produktionsdato.
Han skriver så tilbage, at "problemet ligget i overdragelsen til model år 21 hvor jeres Kodiaq desværre ikke kom med. I de løbende måneder har jeg ikke fået nogen respons på bilen, og har derfor heller ikke fået at vide at bilen ikke var gået i produktion…
Efter jeg selv har kontaktet Skoda Danmark har jeg fået at vide at det er grundet en produktions”fejl” der ligger på 21 modellerne, men ikke 20 modellerne. Det er assistent pakken og det opvarmede rat der giver problemer.
Det opvarmede rat er ikke tilgængeligt på Kodiaq i 21 model og assistentpakken indeholder ikke det samme som før. Bla. Er Rear Traffic Alert ikke en del af pakken længere…
Problemet ligger derfor i at jeg nu skal forsøge at sammensætte en sammenlignelig bil til jer, som står med ca. det samme udstyr til ca. de samme penge, og det er desværre ikke let…"
Jeg går så efterfølgende ind og sammenligner prislisten på Skodas hjemmeside med den slutseddel jeg har fået, og jeg kan se, at grundprisen på prisen er steget 15.000,- og den assistentpakke jeg har bestilt nu er spredt ud over to assistentpakker. Yderligere er der prisstigning på mere af udstyret, og jeg kan også se, at tilkøb af navigation (havde jeg fravalgt da der er carplay i bilen) er obligatorisk på et af de tilkøb jeg har lavet (5.000 kr). Desuden kan man nu slet ikke vælge ratvarme.
Jeg skriver så tilbage til sælgeren at jeg forbeholder mig retten til at hæve købet, såfremt at den leveringstid han melder tilbage er for langt ude i fremtiden. Jeg forventer egentligt, at de vil give mig lidt modstand på dette, men får bare et svar tilbage, at det er helt ok, hvilket jeg i først omgang blot er tilfreds med.
Nu kommer jeg så til at sidde og tænke, om forhandleren i virkeligheden gerne vil have at jeg hæver købet, da prisen på bilen ser ud til at være steget en del siden jeg bestilte bilen. Jeg kan læse på FDM, at de ikke må hæve prisen mellem bestilling og levering, men jeg bliver lidt betænkelig når sælgeren skriver, at han skal finde en "sammenlignelig bil til en sammenlignelig pris", hvilket jeg nærmest ikke kan tolke på andre måder, end at jeg ender med ikke at få det udstyr jeg har bestilt til den pris vi har aftalt. Jeg har ihvertfald svært ved at tænke mig til en situation hvor jeg får en bedre udstyret bil til samme pris eller lavere.
Jeg kan først få svar på leveringstiden i uge 31.
Hvad ville i have gjort i sådan en situation?
Og er der nogen der ved om jeg har ret til at kræve bilen leveret som specificeret på slutsedlen?
Det skal lige siges, at det åbenlyse valg og finde en anden bil eller samme bil brugt ikke virker særligt attraktivt, da jeg ikke rigtigt kan finde andre biler som jeg synes passer til det vi gerne vil have til prisen, og dem jeg kan finde brugt med det udstyr vi ønsker koster 40-50k mere end hvad vi skulle give for en ny..
Jeg er blevet anbefalet at tilmelde mig herinde, da jeg er rendt ind i en potentielt rigtigt kedelig situation ifm. en bil jeg har bestilt.
I slutningen af april bestiller jeg en fabriksny Skoda Kodiaq hos en Skoda forhandler. Vi får kigget os igennem hvad vi vil have af ekstraudstyr, og får os forhandlet frem til en fin rabat herpå, synes vi selv. Sælgeren fortæller, at der er en længere leveringstid end normalt, da fabrikkerne har været lukket ned i en periode grundet COVID-19. Han viser mig dog et skema, hvoraf det fremgår, at der er "produktionskapacitet" i uge 31, hvorfor han skriver forventet leveringstid i uge 33.
I sidste uger modtager jeg så en mail fra sælger om, at han endnu ikke har modtaget en produktionsdato på bilen fra fabrikken, og derfor ikke mener at han kan overholde den aftalte leveringstid. Jeg skriver tilbage til ham, hvordan det kan være, at han her godt 3 måneder efter bestillingen ikke har fået en produktionsdato.
Han skriver så tilbage, at "problemet ligget i overdragelsen til model år 21 hvor jeres Kodiaq desværre ikke kom med. I de løbende måneder har jeg ikke fået nogen respons på bilen, og har derfor heller ikke fået at vide at bilen ikke var gået i produktion…
Efter jeg selv har kontaktet Skoda Danmark har jeg fået at vide at det er grundet en produktions”fejl” der ligger på 21 modellerne, men ikke 20 modellerne. Det er assistent pakken og det opvarmede rat der giver problemer.
Det opvarmede rat er ikke tilgængeligt på Kodiaq i 21 model og assistentpakken indeholder ikke det samme som før. Bla. Er Rear Traffic Alert ikke en del af pakken længere…
Problemet ligger derfor i at jeg nu skal forsøge at sammensætte en sammenlignelig bil til jer, som står med ca. det samme udstyr til ca. de samme penge, og det er desværre ikke let…"
Jeg går så efterfølgende ind og sammenligner prislisten på Skodas hjemmeside med den slutseddel jeg har fået, og jeg kan se, at grundprisen på prisen er steget 15.000,- og den assistentpakke jeg har bestilt nu er spredt ud over to assistentpakker. Yderligere er der prisstigning på mere af udstyret, og jeg kan også se, at tilkøb af navigation (havde jeg fravalgt da der er carplay i bilen) er obligatorisk på et af de tilkøb jeg har lavet (5.000 kr). Desuden kan man nu slet ikke vælge ratvarme.
Jeg skriver så tilbage til sælgeren at jeg forbeholder mig retten til at hæve købet, såfremt at den leveringstid han melder tilbage er for langt ude i fremtiden. Jeg forventer egentligt, at de vil give mig lidt modstand på dette, men får bare et svar tilbage, at det er helt ok, hvilket jeg i først omgang blot er tilfreds med.
Nu kommer jeg så til at sidde og tænke, om forhandleren i virkeligheden gerne vil have at jeg hæver købet, da prisen på bilen ser ud til at være steget en del siden jeg bestilte bilen. Jeg kan læse på FDM, at de ikke må hæve prisen mellem bestilling og levering, men jeg bliver lidt betænkelig når sælgeren skriver, at han skal finde en "sammenlignelig bil til en sammenlignelig pris", hvilket jeg nærmest ikke kan tolke på andre måder, end at jeg ender med ikke at få det udstyr jeg har bestilt til den pris vi har aftalt. Jeg har ihvertfald svært ved at tænke mig til en situation hvor jeg får en bedre udstyret bil til samme pris eller lavere.
Jeg kan først få svar på leveringstiden i uge 31.
Hvad ville i have gjort i sådan en situation?
Og er der nogen der ved om jeg har ret til at kræve bilen leveret som specificeret på slutsedlen?
Det skal lige siges, at det åbenlyse valg og finde en anden bil eller samme bil brugt ikke virker særligt attraktivt, da jeg ikke rigtigt kan finde andre biler som jeg synes passer til det vi gerne vil have til prisen, og dem jeg kan finde brugt med det udstyr vi ønsker koster 40-50k mere end hvad vi skulle give for en ny..