Lejebil og selvrisiko/forsikring

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af asej » 13. sep 2021, 09:33

Jeg er netop hjemvendt fra en udlandsferie, og er lettere forarget over den måde man prissætter/annoncerer lejebiler på - jeg er ikke særlig erfaren i billeje, så måske er det bare sådan det er, men det tænkte jeg på nogle af Jer havde erfaring med.

Historien er at jeg på nettet finder hvad jeg synes er en fin pris (ca. 2400kr for en uge) - der står der er en selvrisiko på 11000kr, og det er da i den høje ende, men vælger at acceptere det.

Vi rejser afsted og skal have udleveret bilen, og får så at vide at selvrisikoen er på 1800 euro, og beløbet bliver trukket på min konto uanset hvad der sker med bilen, og uanset hvis skyld det er. Men jeg kan liiige tegne denne her ekstra forsikring, så går det hele væk. Det gør så at bilen pludselig lander på lidt over 4000kr i stedet. Og jeg tør sgu ikke køre rundt i et fremmed land med den risiko, så jeg måtte jo acceptere den ekstra forsikring.

Er det bare sådan det er?? Jeg ved da godt at det ikke er første gang i verdenshistorien at den annoncerede pris på et produkt kan vokse fordi man ikke har læst det med småt, jeg synes bare det var ekstra groft her fordi man står i et fremmed land med unger om benene og nærmest bliver spurgt om man vil have bilen for det dobbelte eller ej.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af HansH » 13. sep 2021, 09:38

Min erfaring er - det er nærmest standard fremgangsmåde i biludlejningsbranchen.
Entryprisen ser rigtig attraktiv ud hjemmefra, men når man så står ved skranken og skal have udleveret nøglerne, så starter alle former for pres/overtalelse/smiger/trusler/frygt ... alt muligt i den dur .. hvor de netop udnytter at du står og fanmer bare gerne vil videre i den bil du har lejet.

Jeg tror de alle er lige gode om den taktik, så det handler om at stålsætte sig og være klar når du møder "muren" ved skranken.

Blot et lille indskud til din konkrete historie - det lyder også meget standard at de trækker de 1800 EUR på dit kort up front. Men dem får du jo så retur når du afleverer bilen og der ikke er noget galt med den. Trods alt :)
Rent teknisk tror jeg måske endda at de kun reserverer beløbet på kortet .... men ikke sikker. Det kan godt være de simpelt hen trækker det, og så refunderer det bagefter.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af kuno » 13. sep 2021, 09:50

rejseforsikringen dækker vel denne selvrisiko:

"Ved ikke at rejseforsikring dækker selvrisiko

Når du lejer bil på ferien, er forsikring mod indbrud, skrammer og andre skader som regel med i prisen for billejen. Men selvrisikoen for udgifterne ved tyveri eller en skade er ofte ikke med i lejeprisen, og derfor tilbyder biludlejerne ofte en tillægsforsikring, der dækker selvrisikoen.

Men den private rejseforsikring dækker i de fleste tilfælde – og blandt andet med Codans rejseforsikring – en del af selvrisikoen, når du lejer bil på ferien.

I rundspørgen understreges den manglende viden ved, at 76 % svarer, at de ikke ved, at de fleste rejseforsikringer dækker selvrisiko.

”Billejeselskabernes ekstra forsikring, der dækker selvrisikoen ved billejen, er i de fleste tilfælde unødvendig, når du har en rejseforsikring med i baglommen. Det er bemærkelsesværdigt mange danskere, som ikke er klar over det. Det kan det tyde på, at mange vælger at tegne en dobbeltforsikring i forbindelse med billejen. Det er ærgerlige penge at bruge på ferien, når man hellere vil bruge dem på en ekstra god middag eller is til familien,” "
ID.5 PRO Performance 2022

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af asej » 13. sep 2021, 10:07

Tak for gode inputs
HansH skrev:
13. sep 2021, 09:38

Blot et lille indskud til din konkrete historie - det lyder også meget standard at de trækker de 1800 EUR på dit kort up front. Men dem får du jo så retur når du afleverer bilen og der ikke er noget galt med den. Trods alt :)
Rent teknisk tror jeg måske endda at de kun reserverer beløbet på kortet .... men ikke sikker. Det kan godt være de simpelt hen trækker det, og så refunderer det bagefter.
Ja det er korrekt, de reserverer bare beløbet, men så snart en eller anden laver en parkeringsskade på den trækker de beløbet.
kuno skrev:
13. sep 2021, 09:50
rejseforsikringen dækker vel denne selvrisiko:

"Ved ikke at rejseforsikring dækker selvrisiko

Når du lejer bil på ferien, er forsikring mod indbrud, skrammer og andre skader som regel med i prisen for billejen. Men selvrisikoen for udgifterne ved tyveri eller en skade er ofte ikke med i lejeprisen, og derfor tilbyder biludlejerne ofte en tillægsforsikring, der dækker selvrisikoen.

Men den private rejseforsikring dækker i de fleste tilfælde – og blandt andet med Codans rejseforsikring – en del af selvrisikoen, når du lejer bil på ferien.

I rundspørgen understreges den manglende viden ved, at 76 % svarer, at de ikke ved, at de fleste rejseforsikringer dækker selvrisiko.

”Billejeselskabernes ekstra forsikring, der dækker selvrisikoen ved billejen, er i de fleste tilfælde unødvendig, når du har en rejseforsikring med i baglommen. Det er bemærkelsesværdigt mange danskere, som ikke er klar over det. Det kan det tyde på, at mange vælger at tegne en dobbeltforsikring i forbindelse med billejen. Det er ærgerlige penge at bruge på ferien, når man hellere vil bruge dem på en ekstra god middag eller is til familien,” "
God input tak - jeg er så blandt de 76% :roll:
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af DanielB12 » 13. sep 2021, 10:12

De må ikke trække selvrisikoen, hvis du er uforskyldt. Derfor man altid skal have fat i politiet ved f.eks. et uheld med flere parter, så du har deres rapport at forholde dig til. Men får du en p-skade, uden der er en anden part, så må de trække for de faktiske omkostninger, og der har du krav på at se regninger. De må dog trække hele beløbet, indtil skaden er lavet, plus du også er forpligtet til at dække de tabte lejeomkostninger der er.

Generelt, som Hans siger, så reservere de blot beløbet, og det bliver så frigivet igen, når du aflevere bilen - beløbet fratrækkes dog fra din maks-kredit, så det skal man lige være obs på.

Derudover er det altid en rigtig god idé, at bruge et stort selskab som også er beliggende i Danmark, da du så kan bruge den danske forbrugerombudsmand til at klage. Du behøver ikke at bestille igennem det danske selskab, det er nok at man blot kan tilgå reservationen via den danske agent (f.eks. hjemmesiden, eller hvis du ringer til dem at de så kan se den).

En sidste ting - pas lige på med selvrisiko-leje via din egen forsikring. Der kan være nogle spøjse vilkår igennem dem.
Da vi skulle til New Zealand, så kostede selvrisikoforsikring 4-5000 kr. via Nyhavn Rejser som vi brugte som rejsebureau. Ha, tænkte vi - det koster 500 kr. igennem MasterCard.. Et par år senere, fandt jeg så ud af at mastercard ikke dækkede biler med en værdi over 500.000 kr. - Vi kørte i en Land Cruiser dernede, der stod til knap 600.000 kr på new zealandske-plader. Og nej, Mastercard dækkede ikke op til de 500.000 kr - de dækkede slet ikke.. Så undersøg det lige, det er nogle år siden vi sidste havde den forsikring, så den har nok ændret sig siden, og ikke sikkert det er sådan hos andre (Alm brand har dog også den grænse, med mindre man betaler for at få den forhøjet)

Sidste gang vi var i tyskland og leje bil - en S-klasse eller lign. - hos Sixt tegnede vi en forsikring igennem GNFF, til 6 kr. pr. dag med 0 kr. i selvrisiko - sixt ville have €500 for samme forsikring.
Brugte dem også da vi skulle forsikre en Porsche 911 i Frankfurt, til 25 kr. pr. dag. Fik noget rabat igennem min kærestes arbejde.

Har dog aldrig haft brug for forsikringen.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

PhillOS
Medlem
Indlæg: 761
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af PhillOS » 13. sep 2021, 11:49

Har du MasterCard?

Jeg har særlige lejebilsforsikringer på mit MasterCard.

Det er skønt at kunne afvise alle deres argumenter ved skranken 🤣👍🏻
.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af HansH » 13. sep 2021, 12:10

Gennem Danske Bank Private Banking har vi Mastercard Platin - og der er nedenstående dækning tilknyttet.

Snap37.jpg
Snap37.jpg (54.97 KiB) Vist 1756 gange

Jeg synes desuden at denne pointe i Daniel's indlæg er værd at notere sig:
DanielB12 skrev:
13. sep 2021, 10:12
Derudover er det altid en rigtig god idé, at bruge et stort selskab som også er beliggende i Danmark, da du så kan bruge den danske forbrugerombudsmand til at klage. Du behøver ikke at bestille igennem det danske selskab, det er nok at man blot kan tilgå reservationen via den danske agent (f.eks. hjemmesiden, eller hvis du ringer til dem at de så kan se den).
I USA 2019 havde vi en Nissan Rogue gennem Hertz.
På vej hjem en aften/nat kl 01.00, farer der en eller anden lavbenet, pelset ting på tværs af sådan en 6-sporet I-highway, med det resultat at kofangeren måtte lade livet.
Dyret gav formodentlig også op .. vi var ude og kigge, men der var bælgravende mørkt og vi kunne intet spor se af den :(
Vi havde afvist alle fine tilbud om ekstraforsikring, og stolede på at vores Mastercard havde ryggen i fald der skulle blive brug for det.

Vi hørte aldrig noget til skaden.
Efter hjemkomst talte jeg på et tidspunkt med en Hertz-agent, som nævnte at fordi vi havde booket gennem det danske Hertz website, kunne vi tage vores ekstra-dækninger med til USA.
Havde vi booket på det lokale kontor i USA, var der visse vilkår som vi ikke ville have været omfattet af.
En eller anden specialordning Hertz understøttede for at tilgodese EU kunder på besøg i USA... lød meldingen.
Jeg kan simpelt hen ikke huske præcis hvilke(t) vilkår der var tale om, men det kunne bl.a. være Mastercard'ets kaskodækning.
Anyways - jeg noterede mig at jeg altid skal booke via det danske site.

IMAG2546.jpg
IMAG2546.jpg (186.02 KiB) Vist 1756 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af Monze1980 » 13. sep 2021, 12:11

GF Forsikring dækker også selvrisiko på lejebil indtil 10k mener jeg det er.

Det var én af grundene til at vi valgte pågældende forsikring gennem dem.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

These users thanked the author Monze1980 for the post:
asej
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af DanielB12 » 13. sep 2021, 12:41

HansH skrev:
13. sep 2021, 12:10
Gennem Danske Bank Private Banking har vi Mastercard Platin - og der er nedenstående dækning tilknyttet.


Snap37.jpg
Vi havde vidst kun guld dengang, og der er betingelserne de samme nu, som dengang:
Skærmbillede 2021-09-13 kl. 13.33.29.png
Skærmbillede 2021-09-13 kl. 13.33.29.png (123.15 KiB) Vist 1744 gange
Set herinde, på side 32-33: https://www.danskebank.dk/PDF/PRISER-VI ... ILVALG.pdf

Og nu kunne jeg lige se, at hvis du tjekker herinde: https://danskebank.dk/privat/produkter/ ... ard-platin og klikker på linket "Forsikringsbetingelser for tilvalg (pdf)" så kommer du frem til samme dokument som ovenstående, og altså samme betingelser.

Så det er andre og mere gunstige, vilkår med Private Banking (så først at det var private banking, efter jeg havde fundet betingelserne).

Anyhow - vigtigste punkt er altså at man tjekker sine betingelser, inden man bare stoler på dem. Vi har heldigvis aldrig haft brug for den forsikring. Men havde været noget juks at stå med en smadret bil, i New Zealand, uden den lige var dækket.. Mener at selvrisikoen igennem Hertz var langt over 50.000 kr., men kan ikke huske det.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af asej » 13. sep 2021, 12:49

PhillOS skrev:
13. sep 2021, 11:49
Har du MasterCard?

Jeg har særlige lejebilsforsikringer på mit MasterCard.

Det er skønt at kunne afvise alle deres argumenter ved skranken 🤣👍🏻
Nej, har VisaDankort. Men man kan vel heller ikke afvise deres argumenter, for de trækker vel stadig de penge de mener de skal, og så må man tage den med sit forsikringsselskab bagefter.
Monze1980 skrev:
13. sep 2021, 12:11
GF Forsikring dækker også selvrisiko på lejebil indtil 10k mener jeg det er.

Det var én af grundene til at vi valgte pågældende forsikring gennem dem.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Hmmm, vi har faktisk GF rejseforsikring, så det kan sagtens være jeg bare ikke var klar over at den dækkede det - det må jeg lige læse op på til en anden gang. Jeg er også bare nervøs for at man kan havne i en eller anden "mellemsituation" hvor rejseforsikringen ikke dækker alligevel fordi vinden var i sydvest den dag.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af asej » 13. sep 2021, 12:56

asej skrev:
13. sep 2021, 12:49
Monze1980 skrev:
13. sep 2021, 12:11
GF Forsikring dækker også selvrisiko på lejebil indtil 10k mener jeg det er.

Det var én af grundene til at vi valgte pågældende forsikring gennem dem.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Hmmm, vi har faktisk GF rejseforsikring, så det kan sagtens være jeg bare ikke var klar over at den dækkede det - det må jeg lige læse op på til en anden gang. Jeg er også bare nervøs for at man kan havne i en eller anden "mellemsituation" hvor rejseforsikringen ikke dækker alligevel fordi vinden var i sydvest den dag.
Ser ud til du har ret...
Capture2.PNG
Capture2.PNG (86.45 KiB) Vist 1736 gange
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af styker » 13. sep 2021, 15:49

Og så er der lige den lille finte ved GF at selvrisikodækningen ikke gælder i DK, men tror faktisk at sådan er det ved de fleste danske rejseforsikringer.

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1338
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 46 times
Been thanked: 138 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af vandhunden » 13. sep 2021, 18:04

Jeg har prøvet det samme så sidste gang fandt jeg en lille lokal udlejer på Kreta.

Vi lejede en ældre bulet og skrammet Peugeot Cabriolet i 3 dage som vi betalte et symbolsk beløb for. Jeg skrev ikke under på en skid for det stod kun på græsk.

Vi havde de 3 bedste dage i vores ferie i den bil😀
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

flubber200
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 45 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af flubber200 » 13. sep 2021, 19:22

Vi plejer at leje/booke igennem rejseselskabet vi rejser med (typisk Spies eller Nyhavn). Så kan man læse betingelser med selvrisiko osv. hjemmefra på dansk og det er normalt nogenlunde fair vilkår den vej igennem.
Jeg har også selvrisikodækning for lejet bil på mit MasterCard, så jeg tegner typisk ikke ekstra forsikringer.
For 2 år siden da vi var på Mallorca, blev jeg tilbudt en opgradering fra en Fiat Tipo til en BMW 318i med automatgear for 50 EUR for en uge, da jeg stod og skulle hente bilen i lufthavnen. Det sagde jeg i første omgang ja til, men da jeg fik kontrakten var selvrisikoen pludselig meget højere end på Tipo'en og der var ikke længere fri kilometer med. Og for at komme på samme vilkår som på Tipo'en ville de have ret meget ekstra, så det var pludselig en meget dyr opgradering og derfor valgte jeg alligevel Tipo'en.
Da vi så kom over i p-huset stod Tipo'en med et fladt dæk og de havde ikke lige et reservehjul. Jeg fik endnu engang tilbudt BMW'en i stedet, de ville stadig have ekstra betaling for opgraderingen - men da jeg sagde at jeg lige ville ringe til Spies' servicetelefon, kunne jeg pludselig få BMW'en med samme dækninger som på Tipo'en og uden ekstra betaling. De havde ikke andre ledige biler og jeg kunne tydeligt høre at de ikke ville have Spies med ind over sagen, så sådan endte det med at jeg faktisk fik en BMW 318i med automatgear i en uge for ca. 1.700 kr... 😁
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017

Peiter
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15. mar 2019, 11:47
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af Peiter » 14. sep 2021, 17:36

Her betingelserne fra vores årsrejseforsikring ved Tryg. Ser så lige at de ikke dækker selvrisiko på ridser og lakskader :shock:
Er det mon normalen i branchen ?

TrygÅrsrejse.jpg
TrygÅrsrejse.jpg (87.74 KiB) Vist 1624 gange
12/2023 - Tesla Model 3 (Highland) Long Range
11/2021 - Audi A4 Avant S line Plus 40 TFSI
07/2018 - VW T-ROC Sport 1.5 TSI
06/2016 - Audi A3 Ambition 1.4 TFSI
05/2010 - Skoda Octavia 1.9 TDI
m.fl.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1720
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af Thor-thor » 16. sep 2021, 14:02

asej skrev:
13. sep 2021, 09:33
Jeg er netop hjemvendt fra en udlandsferie, og er lettere forarget over den måde man prissætter/annoncerer lejebiler på - jeg er ikke særlig erfaren i billeje, så måske er det bare sådan det er, men det tænkte jeg på nogle af Jer havde erfaring med.
Det er vel nogenlunde standard, især hos de "kreative" mindre selskaber, hvor forretningsmodellen tilsyneladende er at have billig leje, skyhøj selvrisiko og så sælge dyr forsikring med.

Min erfaring er, at holder man sig til de store globale selskaber som Hertz, Avis, Dollar, Europcar, Sixt etc. så virker det uden problemer og der er ikke forsikringspres (de spørger som regel, men det er det)
Samtidig har de en bagatelgrænse, hvor eks. småridser der er mindre end et 1-2 cm ikke tæller som skader.

Mht. til at de bare trækker selvrisikoen så skal man ikke bare finde sig i det. Lejede for mange år siden i Italien ved Sicily By Car (kan ikke fraråde det nok, der var ikke andet end problemer, også udover stenslag).

Fik en bil med et stenslag i forruden (som jeg pga. udlevering i mørk kælder etc. først opdagede da vi havde kørt nogle km (har siden været totalt inspektions-fascist ved modtagelse af biler ;) )).
Firmaet var naturligvis ikke til at diskutere med. Er faktisk ret sikker på, at de vidste at stenslaget var der. Medarbejderen der tog imod bilen, gik i hvert fald utrolig målrettet hen til den side af forruden med stenslaget og havde allerede kameraet parat, inden han var henne ved bilen. Så det stenslag er nok blevet betalt en del gange....

Så fik en regning på omkring 300€. Forsøgte at klage direkte til firmaet, men de svarede ikke eller smed røret på (når man talte engelsk?).
Klagede til ForbrugerEuropa efterfølgende (da jeg kunne se at Carglass i Italien tog 99€ for en rep) Så fik differencen retur....

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af Monze1980 » 16. sep 2021, 15:12

Vi bruger altid dem her i malagaområdet.

http://malagabil.dk/

Upåklagelig service, aldrig bøvl og rigtig gode priser


Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk


Billede
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af xbn » 16. sep 2021, 21:02

Thor-thor skrev:
16. sep 2021, 14:02

Fik en bil med et stenslag i forruden (som jeg pga. udlevering i mørk kælder etc. først opdagede da vi havde kørt nogle km (har siden været totalt inspektions-fascist ved modtagelse af biler ;) )).
Firmaet var naturligvis ikke til at diskutere med. Er faktisk ret sikker på, at de vidste at stenslaget var der. Medarbejderen der tog imod bilen, gik i hvert fald utrolig målrettet hen til den side af forruden med stenslaget og havde allerede kameraet parat, inden han var henne ved bilen. Så det stenslag er nok blevet betalt en del gange....

Så fik en regning på omkring 300€. Forsøgte at klage direkte til firmaet, men de svarede ikke eller smed røret på (når man talte engelsk?).
Klagede til ForbrugerEuropa efterfølgende (da jeg kunne se at Carglass i Italien tog 99€ for en rep) Så fik differencen retur....
Vi lejede bil ved Bluecar på Island sidste år, og fik et stenslag, som endte med en revne fra top til bund på ruden. Jeg spurgte ved afleveringen om vi kunne slå halv skade om selvrisikoen, da den i forvejen havde et lille stenslag i den anden side af ruden. De mente at jeg slet ikke skulle betale noget, og opkrævede heller ikke noget. Det oprindelige stenslag var også dokumenteret i pre rental rapporten. God stil af et lille lokalt firma.
Det var først bagefter det gik op for mig, at det også ville være dækket af rejseforsikringen.
Billede

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1720
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af Thor-thor » 16. sep 2021, 23:00

xbn skrev:
16. sep 2021, 21:02
....De mente at jeg slet ikke skulle betale noget, og opkrævede heller ikke noget. Det oprindelige stenslag var også dokumenteret i pre rental rapporten. God stil af et lille lokalt firma.
Altid lækkert med god service

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af asej » 17. sep 2021, 06:36

Thor-thor skrev:
16. sep 2021, 14:02
asej skrev:
13. sep 2021, 09:33
Jeg er netop hjemvendt fra en udlandsferie, og er lettere forarget over den måde man prissætter/annoncerer lejebiler på - jeg er ikke særlig erfaren i billeje, så måske er det bare sådan det er, men det tænkte jeg på nogle af Jer havde erfaring med.
Det er vel nogenlunde standard, især hos de "kreative" mindre selskaber, hvor forretningsmodellen tilsyneladende er at have billig leje, skyhøj selvrisiko og så sælge dyr forsikring med.

Min erfaring er, at holder man sig til de store globale selskaber som Hertz, Avis, Dollar, Europcar, Sixt etc. så virker det uden problemer og der er ikke forsikringspres (de spørger som regel, men det er det)
Samtidig har de en bagatelgrænse, hvor eks. småridser der er mindre end et 1-2 cm ikke tæller som skader.
Det var Avis - og der var forsikringspres ;)
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af xbn » 17. sep 2021, 18:46

Dollar forsøger også med ekstra forsikring. Efter mange timer i fly og indrejsekontrol, så er det nemt bare at skrive under.
Billede

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af DanielB12 » 17. sep 2021, 20:12

Der giver Entreprise satme mening.. Stig ud af flyet, og Stig ind i den bil du vil have, og så kør ud og lev livet.. ingen snak med nogen agenter eller sælgere..
Avis har lidt samme system, hvor nøglen bare ligger klar i bilen man har fået assigned på tavlen.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1720
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af Thor-thor » 19. sep 2021, 01:01

asej skrev:
17. sep 2021, 06:36
Det var Avis - og der var forsikringspres ;)
Ok.
Har aldrig oplevet det. Kommer måske også an på hvad man oplever som pres. De oplyser naturligvis gerne om de mulige (dyre) konsekvenser med stor selvrisiko og virker man som om man er usikker/kan overtales, kører de måske lidt på. Men min oplevelse er at de stopper når man siger nej tak.

Men nogen af de mindre lokale selskaber, havde en overgang gjort det til en sport, at forsøge at nægte at udlevere biler medmindre man købte ekstra forsikring med selvrisikodækning, pga. de eks. krævede et Mastercard eller lign. Det var max pres og blev beskrevet i medierne.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af perw » 19. sep 2021, 07:56

Hvis man skal til de kanariske øer, så kan jeg kun anbefale

https://autoreisen.com/autovermietung/a ... ietung.php

Ekstra chauffør med i prisen
Barnesæde med i prisen.
Fuldforsikring med i prisen.
Leje er billig

Ingen fup mht tankning

Det kan så godt være at bilen ikke er helt ny og den kan også have nogle km på bagen. Men det har ingen betydning.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af Target » 19. sep 2021, 08:21

Mine erfaringer med biludlejning er primært fra USA.
Her kan jeg kun anbefale at undgå Budget/Avis. Har brugt dem et par gange, og har udelukkende dårlige erfaringer. Dels presser de virkelig meget på for at tilkøbe alle deres forsikringer, og sidste gang brugte jeg næsten en time på at få udleveret den bil jeg havde reserveret. De blev ved med at påstå, at de ikke havde den bil jeg havde bestilt, men at jeg selvfølgelig kunne opgradere til en anden som de tilfældigvis havde klar. Ham der ekspederede mig forlod skranken flere gange fordi han "lige skulle se de havde bilen et andet sted" eller for at se "om han kunne finde en tilsvarende bil". Efter en times tid fandt han sjovt nok den bil jeg havde bestilt... :roll:
Det orker man bare ikke efter 11 timers flyvetur, to timers ventetid på US CBP, og 45 minutters køtid hos Budget/Avis.

Enterprise og Alamo derimod, der har jeg udelukkende oplevet god service og høflig betjening. Sidste gang jeg lejede hos Enterprise blev jeg endda kørt til/fra mit hotel, da de ikke lige havde den bil jeg gerne ville leje hos den nærmeste Enterprise.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Lejebil og selvrisiko/forsikring

Indlæg af asej » 20. sep 2021, 07:51

Thor-thor skrev:
19. sep 2021, 01:01
asej skrev:
17. sep 2021, 06:36
Det var Avis - og der var forsikringspres ;)
Ok.
Har aldrig oplevet det. Kommer måske også an på hvad man oplever som pres. De oplyser naturligvis gerne om de mulige (dyre) konsekvenser med stor selvrisiko og virker man som om man er usikker/kan overtales, kører de måske lidt på. Men min oplevelse er at de stopper når man siger nej tak.

Men nogen af de mindre lokale selskaber, havde en overgang gjort det til en sport, at forsøge at nægte at udlevere biler medmindre man købte ekstra forsikring med selvrisikodækning, pga. de eks. krævede et Mastercard eller lign. Det var max pres og blev beskrevet i medierne.
Jeg kunne også sagtens sige nej, det var ikke fordi han pressede som om det var den eneste løsning, han fik det bare til at lyde som om det var ufattelig dumt ikke at tage forsikringen fordi man skulle smide den kæmpe selvrisiko hvis der skulle ske noget som helst med bilen, og gjorde grundigt opmærksom på at det var også hvis det ikke var min skyld.

Men for ikke at tale dem helt ned skal det da siges at bilen var god, og der var ingen kø, hverken ved indlevering eller tilbagelevering. Man skal bare være bedre forberedt end jeg var.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"