Godtgørelse ved skade

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Godtgørelse ved skade

Indlæg af LowDog » 30. sep 2021, 08:26

Som nogen måske har set, er min RS6 blevet påkørt i forrige uge og afventer pt. taksator.

Never the less. Jeg er ret bekymret for evt. værdiforringelse. Ikke fordi der er sket det helt vilde (primært bagskærm, sideskørte, sideskærm, bagkofanger, fælg og så er vangen trykket lidt under c stolpen samt lidt andre småting) værkstedet kan dog sagtens lave det, så det ikke kan ses.

Den er skadet for umiddelbart 140-160.000kr. Jeg er jo lidt bekymret at uanset om den kommer 100% tilbage til original stand, så vil det betyde lidt for gensalgsværdien, når der skal krydses af i tidligere skadet, når vi snakker om en bil i den klasse. Det ville i hvert fald have betydning for mig selv ved køb.

1. Jeg får taksator til at komme med et bud, men tvivler dog lidt på deres specifikke erfaring med dette. Hvad mener i?

2. Derudover så kører den jo på flexleasing og koster naturligvis et, ikke mindre betydeligt, beløb hver måned. Kan jeg søge godtgørelse herfor?

3. Jeg har haft (og får) nogen dage med tabt arbejdsfortjeneste da værkstedet ikke kan stille en lånebil til rådighed i hele perioden jeg står uden bil (har selv valgt værksted, Audi kunne slet ikke stille en lånebil med træk til rådighed :roll: ) - da jeg genere en, ikke mindre betydlig, omsætning/fortjeneste om måneden, kan bare 5 dage uden bil, være et relativt højt beløb. Kan jeg søge godtgørelse herfor? Kan jo sagtens dokumentere gennemsnitlig fortjeneste for alle måneder.

Det eneste min egen forsikring siger er at jeg selv skal rejse eventuelle krav mod modparts forsikringsselskab, men aner slet ikke hvad jeg kan søge om eller hvordan man gør det. Så står lidt på bar bund.
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Godtgørelse ved skade

Indlæg af DanielB12 » 30. sep 2021, 08:56

Du skal være forsikret mod værdiforringelse, før du får noget eller har krav på noget, måske medmindre at skadeforvoldte har gjort det med vilje, og det er noget du kan bevise på en eller anden måde.

Jeg fik at vide, da vores bil blev skadet, at den - ved et salg - ikke skal angives som tidligere skadet, da det er lavet på et aut. Audi værksted og de derfor står inde for at reparationen ikke har negativ betydning for "funktionalitet, sikkerhed eller daglig drift" (mener det var de tre parametre), samt at skaden ift. nyværdien var under bagatelgrænsen. Her brugte de så nyprisen som prisen på spisesedlen - lige over 750.000 kr., og ikke den pris vi betalte (500.000 kr) - mener taksatorrapporten var på 38.000 kr. eller noget i den dur, og det er dén der gælder, og ikke selve regningen.

Men der findes ikke nogen faste definitioner eller retningslinjer - det er næsten bare mavefornemmelsen der tæller, og man kigger både på type af skade (f.eks. om der er mulighed for at chassis er blevet skævvredet eller der vil komme følgskader efterfølgende) og prisen.
Alt dette fik jeg oplyst af både vores forsikringsselskab (LB) og igennem et par kollegaer hos Semler, hvor jeg arbejdede.

Om, hvis jeg havde haft dækning af værdiforringelse, ville have fået noget udbetalt, ved jeg ikke - men hvis man gør, så vil jeg da tro at man så i princippet acceptere, at skaden har betydning, og derfor skal oplyses ved et salg.

Ift dine konkrete spørgsmål, så tror jeg du skal kigge i dine forsikringsbetingelser. Da vi havde Codan, der havde vi ekstra dækning for lånebil, og der garanterede de at man fik en lånebil, enten via værkstedet eller via Europcar. Men det var en ekstra dækning vi havde, og brugte den aldrig.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Godtgørelse ved skade

Indlæg af superbeszzz » 30. sep 2021, 09:26

DanielB12 skrev:
30. sep 2021, 08:56
Du skal være forsikret mod værdiforringelse, før du får noget eller har krav på noget, måske medmindre at skadeforvoldte har gjort det med vilje, og det er noget du kan bevise på en eller anden måde.

Jeg fik at vide, da vores bil blev skadet, at den - ved et salg - ikke skal angives som tidligere skadet, da det er lavet på et aut. Audi værksted og de derfor står inde for at reparationen ikke har negativ betydning for "funktionalitet, sikkerhed eller daglig drift" (mener det var de tre parametre), samt at skaden ift. nyværdien var under bagatelgrænsen. Her brugte de så nyprisen som prisen på spisesedlen - lige over 750.000 kr., og ikke den pris vi betalte (500.000 kr) - mener taksatorrapporten var på 38.000 kr. eller noget i den dur, og det er dén der gælder, og ikke selve regningen.

Men der findes ikke nogen faste definitioner eller retningslinjer - det er næsten bare mavefornemmelsen der tæller, og man kigger både på type af skade (f.eks. om der er mulighed for at chassis er blevet skævvredet eller der vil komme følgskader efterfølgende) og prisen.
Alt dette fik jeg oplyst af både vores forsikringsselskab (LB) og igennem et par kollegaer hos Semler, hvor jeg arbejdede.

Om, hvis jeg havde haft dækning af værdiforringelse, ville have fået noget udbetalt, ved jeg ikke - men hvis man gør, så vil jeg da tro at man så i princippet acceptere, at skaden har betydning, og derfor skal oplyses ved et salg.

Ift dine konkrete spørgsmål, så tror jeg du skal kigge i dine forsikringsbetingelser. Da vi havde Codan, der havde vi ekstra dækning for lånebil, og der garanterede de at man fik en lånebil, enten via værkstedet eller via Europcar. Men det var en ekstra dækning vi havde, og brugte den aldrig.
Jeg ville brænde helt sammen, hvis jeg købte en brugt RS6 ved Audi og senere fandt ud af, at den var repareret for 100.000+ uden at være informeret om en sådan skade ved køb. Det undrer mig sådan set ikke, at Semler ikke ønsker at oplyse om det, men det siger mere om Semler end hvad der er ret og rimeligt.

Jvf dette link, har Daniel helt ret i, at Audi ikke SKAL informere om tidligere skader: https://www.danskindustri.dk/medlemsfor ... ere-skade/
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Godtgørelse ved skade

Indlæg af DanielB12 » 30. sep 2021, 09:34

superbeszzz skrev:
30. sep 2021, 09:26

Jeg ville brænde helt sammen, hvis jeg købte en brugt RS6 ved Audi og senere fandt ud af, at den var repareret for 100.000+ uden at være informeret om en sådan skade ved køb. Det undrer mig sådan set ikke, at Semler ikke ønsker at oplyse om det, men det siger mere om Semler end hvad der er ret og rimeligt.

Jvf dette link, har Daniel helt ret i, at Audi ikke SKAL informere om tidligere skader: https://www.danskindustri.dk/medlemsfor ... ere-skade/
Det er jo en helt anden snak. Jeg ville nok også blive bitter, men er 100% sikker på af alle andre bilforhandlere kører efter samme tankegang, særligt med dit link in mente - min mor har lige kigget på en ny Kia Kona - solgt som demobil. Der indrømmede sælger så - efter mange skeptiske spørgsmål fra min mor omkring prisen - at den sådan set havde en komplet ny front, fordi en kunde havde kørt den ind i en mur ved en prøvekørsel. Men stod intet sted på slutsedlen om det eller noget der blev nævnt.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Re: Godtgørelse ved skade

Indlæg af LowDog » 30. sep 2021, 09:49

Du behøver ikke være forsikret for værdiforringelse, det er kun hvis du vil have dækning fra dit eget selskab, her er modparten med fuld skyld og jeg kan/skal derfor søge direkte ved dem. Mit forsikringsselskab (privatsikring/codan) giver naturligvis også lånebil, men så modregner de kompentation for at jeg ikke "slider" på min egen bil i mens, hvilket virker dybt latterligt, samt man kun har 100km om dagen, så det gad jeg slet ikke til at bøvle med. Får gratis lånebil af mit "eget" værksted anyway.

Jeg ved ikke hvornår der skal oplyses for skader, har hørt flere forskellige udsagn, både at det er ved skade over 5x.xxxkr eller xx% - var det en ganske en gammel mondeo der var skadet, ville jeg nok kune være glad for hvis alle pladedele var udskiftet, så den ikke var rustet væk, men lige i dette tilfælde giver det ikke rigtigt det samme.
These users thanked the author LowDog for the post:
DanielB12
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Godtgørelse ved skade

Indlæg af DanielB12 » 30. sep 2021, 10:39

LowDog skrev:
30. sep 2021, 09:49
Du behøver ikke være forsikret for værdiforringelse, det er kun hvis du vil have dækning fra dit eget selskab, her er modparten med fuld skyld og jeg kan/skal derfor søge direkte ved dem.
Ah okay - vidste jeg ikke.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Godtgørelse ved skade

Indlæg af BrianDS » 30. sep 2021, 10:41

Vilkårene for lånebil er der som sådan ikke noget i vejen med, det har været sådan så længe jeg kan huske.

Hvis du har en "ikke ubetydelig omsætning" der er afhængig af en bil med træk, så ville jeg bide i det sure æble og leje en bil, det lyder til det godt kan betale sig. Fx en varebil med træk, det burde kunne findes til en ordentlig pris. Selvom det godt nok ikke matcher en RS6
These users thanked the author BrianDS for the post:
DanielB12
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Re: Godtgørelse ved skade

Indlæg af LowDog » 30. sep 2021, 10:48

BrianDS skrev:
30. sep 2021, 10:41
Vilkårene for lånebil er der som sådan ikke noget i vejen med, det har været sådan så længe jeg kan huske.

Hvis du har en "ikke ubetydelig omsætning" der er afhængig af en bil med træk, så ville jeg bide i det sure æble og leje en bil, det lyder til det godt kan betale sig. Fx en varebil med træk, det burde kunne findes til en ordentlig pris. Selvom det godt nok ikke matcher en RS6
Har fået lånebil, men der har været, og kommer lidt dage hvor jeg ikke har nogen. Jeg forstår dog ikke hvorfor man skal stilles ringere når man er uden skyld i uheldet.
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Godtgørelse ved skade

Indlæg af perw » 30. sep 2021, 11:10

Mht oplysning om skader så gælder der de samme regler for Audi som for andre

https://autobranchendanmark.dk/eksperto ... ingspligt/


Sælger har det man kalder en loyal oplysningspligt i henhold til Købelovens § 76 stk. 1, nr.3. Ifølge den bestemmelse skal sælger oplyse køber om forhold, som han eller hun kendte eller burde kende til og som har betydning for købers bedømmelse af salgsgenstanden. Det betyder, at sælger af egen drift skal oplyse om særlige forhold som større skader, eller hvis en bil er væsentlig ældre end forventet ud fra første registreringstidspunkt.

Der foreligger en mangel, hvis sælger er bekendt med, at en bil har haft en større skade og undlader at orientere køberen om det. Det kan være aktuelt, hvis bilen er repareret på sælgers værksted, eller hvis den er repareret på et mærkeværksted, hvor man har adgang til oplysninger om udførte reparationer, også hos andre forhandlere eller reparatører af samme mærke.

Som bilforhandler skal man vide, at en bil har haft en større skade, hvis man ved at undersøge bilen kunne have fundet ud af det. Hvis man som sælger vælger at lukke øjnene, og ikke undersøger bilen nærmere, fritager det altså ikke for ansvar.

Så er spørgsmålet hvad er en større skade.

Modpartens forsikring skal jo dække evt. vædiforringelse. Men det er jo noget man skal blive enig mod dem om.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Godtgørelse ved skade

Indlæg af Henrik2800 » 30. sep 2021, 12:10

LowDog skrev:
30. sep 2021, 10:48
BrianDS skrev:
30. sep 2021, 10:41
Vilkårene for lånebil er der som sådan ikke noget i vejen med, det har været sådan så længe jeg kan huske.
Hvis du har en "ikke ubetydelig omsætning" der er afhængig af en bil med træk, så ville jeg bide i det sure æble og leje en bil, det lyder til det godt kan betale sig. Fx en varebil med træk, det burde kunne findes til en ordentlig pris. Selvom det godt nok ikke matcher en RS6
Har fået lånebil, men der har været, og kommer lidt dage hvor jeg ikke har nogen. Jeg forstår dog ikke hvorfor man skal stilles ringere når man er uden skyld i uheldet.
Da du bruger din bil til erhverv, så kan du formentlig få modpartens forsikring til at betale billeje.
These users thanked the author Henrik2800 for the post:
BrianDS
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"