Særregler for Køreskolebil?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af DanielB12 » 6. jan 2022, 09:39

Jeg var vidne til et mindre uheld med en køreskolebil her til morgen, ført af en (stakkels) elev der endda skulle til køreprøve i dag.

Stedet er ved afkørsel 32 sydgående, lige ved BK og Tesla..

Køreskolebilen, den røde på kortet, holder i højre drejebane. Den har 'skolebil'-skilt på bagsmækken, men ikke f.eks. på taget.
Modparten, den turkise, holder i venstre drejebane. Begge drejebaner fører samme vej - venstre. Jeg holder bag modparten.

Da der bliver grønt, så kommer skolebilen hurtigt afsted ud i krydset. Modpart gør ikke; først efter 3-4 sek. måske.

På det tidspunkt er køreskolebilen kommet ud til 3. 'prik/streg', altså midt i krydset, hvor opstregningen er virkelig dårlig (den er noget dårligere end på satellitkortet), og kommer til at ligge midt mellem de to baner. Hun kører rimelig langsomt i svinget - nok 30 km/t.

Modpart gasser op og drøner ud i krydset med nok 50-55 km/t.
Han dytter kort/"venligt"/"opmærksomhedsdyt" af køreskoleeleven, som jo ligger midt ovenpå de to striber (der ikke er der) og måske er videre på vej ind i hans bane. Han dytter, lige inden han kommer op på siden af hende.

Det gør at køreskolebilen formentlig panikker og får drejet mere til venstre, altså videre ind i den forkerte bane, hvilket gør at de rammer sammen. Hvem der rammer hinanden, ved jeg ikke lige. Jeg tror manden forventer køreskolebilen selvfølgelig retter op, så han kører videre uden at sænke farten sønderligt.

Men hvem der har skylden og sådan noget, ved jeg ikke, og det er heller ikke så interessant..

De holder begge ind længere fremme, hvor muligt. Jeg kommer bagefter, og bliver vinket ind af modpart.

De udveklser, etc, og modpart er super flink og undskylder mange gange til den noget rystet elev.
I mens er kørelæreren raset godt op i det røde felt.. tangerende til uprofessionelt, og i hvert fald ikke beroligende for pigen, eller konfliktnedtrappende. Går rundt og kigger på sin bil og modpartens og tager en masse billeder..

Jeg fortæller hvad jeg har set, som beskrevet herover, og giver mine oplysninger etc.

Imens forklarer kørelæreren, som jeg kender perifert, til modpart (og mig..), at
- man altid får skylden i uheld med køreskolebiler.
- man altid skal udvise ekstra årvågenhed og tage ekstra afstand.
- det er en "skærpende omstændighed" at man dytter af en køreskolebil, og det kan koste et klip og bøde?!


Ekstra årvågenhed køber jeg gerne, uanset om det er lovkrav eller ej. Men de andre ting? Det har jeg da aldrig hørt om..
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2022-01-06 kl. 09.04.06.png
Skærmbillede 2022-01-06 kl. 09.04.06.png (1.29 MiB) Vist 2857 gange
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
HansHBrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af HansH » 6. jan 2022, 09:48

Interessant.

@LeVelsBech - det kunne være noget for dig :)

Var det to "ligeværdige" bilister ville mit umiddelbare gæt være at de bare måtte dele den her 50/50 ..
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

molz
Nyt medlem
Indlæg: 159
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af molz » 6. jan 2022, 10:24

Aner ikke hvad reglerne er, men det tangerer fandme også det tåbelige at både dytte og køre agressivt overfor en køreskolebil...
These users thanked the author molz for the post (total 6):
larslynBrianDSOzonaQT1410KBoesenTheBlueStingray

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af larslyn » 6. jan 2022, 10:30

aner ikke hvem som får skylden... men ham som dytter og åbenbart er tæt på skolevognen lyder som en hat udfra din beskrivelse af forløbet... han kunne have sluppet speeder 1/2 sec. og afventet hvad skolevognen gjorde og derefter overhale... totalt irrellevant men måtte af med det :-)
These users thanked the author larslyn for the post:
Hallas

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af Realtor » 6. jan 2022, 10:37

Hvis køreskolen har drejet ind i den anden svingbane, så må det være kørelærens skyld, da han ikke har været vågen og burde have reageret. Det er da sikkert derfor han er sur, også lader sin rasen gå udover øvrige.

Det er sikkert korrekt man skal vise ekstra agtpågivenhed overfor køreskoler, men hvem regner med at der midt i et sving skiftes svingbane.
These users thanked the author Realtor for the post:
DanielB12
2020 Audi E-tron 55

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af Bopjensen » 6. jan 2022, 10:54

Kan ikke forstå at køreskolelæren hidser sig op men han har nu ret.

Dytte af en skole vogn = Fejl
Køre tætpå eller agressivt i nærheden af en skolevogn = Fejl
These users thanked the author Bopjensen for the post:
BrianDS

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af perw » 6. jan 2022, 11:08

Bopjensen skrev:
6. jan 2022, 10:54
Kan ikke forstå at køreskolelæren hidser sig op men han har nu ret.

Dytte af en skole vogn = Fejl
Køre tætpå eller agressivt i nærheden af en skolevogn = Fejl
Det er vel ikke en fejl, hvis man dytter af en skolevogn, der laver noget der er farligt.

At man kører tæt på en skolevogn der ikke holder sin bane er vel heller ikke en fejl.

Skolevogn eller ej, så gælder de almindelige færselsregler vel stadig.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af DanielB12 » 6. jan 2022, 11:19

Bopjensen skrev:
6. jan 2022, 10:54
Dytte af en skole vogn = Fejl
Køre tætpå eller agressivt i nærheden af en skolevogn = Fejl
Men står det i lovgivningen?

Det var egentlig det jeg var mest interesseret i. Det ville give god mening, synes jeg, men har bare aldrig hørt om nogen der har fået bøde for feks at dytte (retmæssigt) efter en skolevogn.

- - -

Og uden at forsvare modpart - så sad skiltet på højre side af bagklappen, lige under viskeren, på en hvid Citroën C3 (tror jeg). Det har sikkert siddet korrekt, men det er ikke flashy eller noget, og der er ikke andre reklamer på bilen.

Vi holdt der først, ved rødt, og så kom skolebilen efterfølgende. Den har selvfølgelig ekstra spejle og de der ting, men hvis han sad med sin telefon, for rødt, så kan han meget vel ikke have set skiltet.

Jeg havde helt sikkert også dyttet, hvis en bil møvede sig over i min vejbane, men havde nok også taget farten af. Jeg synes nu heller ikke han kørte decideret aggressivt, men måske mere friskt.

Modpart var ikke tæt på skolebilen - han lå i sin egen bane.

køreskolelæreren er desuden en kvinde. Ikke at det gør en forskel ;)
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

molz
Nyt medlem
Indlæg: 159
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af molz » 6. jan 2022, 11:36

Noget helt andet er hvordan det lykkes ham at komme "bagud" i forhold til en skolevogn? Det er ikke fordi de som regel flyver afsted ved opstart, og han har inderbanen der er kortere... Mon ikke han har siddet med hovedet i en telefon som du nævner og så har været lidt uopmærksom.
Tror køreskolebilen får skylden, men han kunne nok have äfmonteret situation ved lige at slække på gassen til de var igennem svinget og så sluppet for buler :)
These users thanked the author molz for the post:
DanielB12

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af larslyn » 6. jan 2022, 11:41

DanielB12 skrev:
6. jan 2022, 11:19
køreskolelæreren er desuden en kvinde. Ikke at det gør en forskel ;)
sludder Daniel, det afgør sagen for mig... alt jeg skrev tidligere mener jeg ikke med de nye informationer der kom frem :mrgreen:
These users thanked the author larslyn for the post (total 4):
DanielB12HansHKevinffbaconbaronen

Hallas
Medlem
Indlæg: 1082
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 491 times
Been thanked: 238 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af Hallas » 6. jan 2022, 11:57

Ja, der er nok ikke den store uenighed om at modpart kunne have slækket på alt i forhold til køreskolevogn..men måske han ikke har været klar over det. Uanset hvad, er der ikke grund til at kørerlærer viser en dårlig adfærd.
I vores kvarter ynder en køreskole at, sidde med mobiltelefon og sms eller skrive i papier.
En dag blev det for meget for mig, stoppede bilen og spurgte om det kunne være rigtigt at det måtte en lærer godt, ja det måtte han da gerne. HM der var vi så ikke enige, da lærer er ansvarlig for elev og kørsel. Har iøvrigt ikke set kørerlære bruge andet end øjnene til at se ud på vejen siden
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af BrianDS » 6. jan 2022, 13:32

Jeg kender ikke de specifikke regler, men så vidt jeg husker fra teorien for længe siden så må man ikke bruge hornet unødigt, altså hvis man kan nå at reagere på en fare uden, så må man ikke bruge hornet - ikke ordret sådan, men det kan virke unødvendigt.

Men lige meget hvad må man ikke køre ind i andre, om så de overskrider vejbanen, så må man stadig ikke forsøge at presse på.

Det virker også lidt underligt at skolevognen kommer så meget foran, så mon ikke der har været lidt manglende opmærksomhed?

Det er i øvrigt også ulovligt at rode med telefonen imens man holder for rødt
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af martinta » 6. jan 2022, 13:34

Hallas skrev:
6. jan 2022, 11:57
Ja, der er nok ikke den store uenighed om at modpart kunne have slækket på alt i forhold til køreskolevogn..men måske han ikke har været klar over det. Uanset hvad, er der ikke grund til at kørerlærer viser en dårlig adfærd.
I vores kvarter ynder en køreskole at, sidde med mobiltelefon og sms eller skrive i papier.
En dag blev det for meget for mig, stoppede bilen og spurgte om det kunne være rigtigt at det måtte en lærer godt, ja det måtte han da gerne. HM der var vi så ikke enige, da lærer er ansvarlig for elev og kørsel. Har iøvrigt ikke set kørerlære bruge andet end øjnene til at se ud på vejen siden
Nu er det nogle år siden, men så vidt jeg ved anses kørerlæreren som værende der der kører bilen når han sidder ved siden af. Det er af samme grund at han har bremse, sidespejl mm. da han skal reagere hvis eleven ikke gør det. Og når han ikke det, så er det hans kørekort det går ud over.

Tvivler på det er lavet om siden, men både den kørelærer jeg havde da jeg tog kørekort til bil og lastbil sagde enstemmigt det samme.
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af DanielB12 » 6. jan 2022, 14:29

BrianDS skrev:
6. jan 2022, 13:32
Det virker også lidt underligt at skolevognen kommer så meget foran, så mon ikke der har været lidt manglende opmærksomhed?

Det er i øvrigt også ulovligt at rode med telefonen imens man holder for rødt Billede
Jeg ved faktisk ikke, om skolevognen nåede at stoppe, inden der blev grønt.

Men han har sikkert været uopmærksom, måske siddet og lidt efter et specifikt afsnit af Genstart i podcastappen i CarPlay, og bandet over at hans bil ikke har touchscreen? Altså det kunne jeg selvfølgelig ikke finde på, men det er godt nok irriterende at vores bil ikke har touchscreen når man så skal lede efter et specifikt afsnit af Genstart i podcastappen i Carplay.

:oops:
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Hallas
Medlem
Indlæg: 1082
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 491 times
Been thanked: 238 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af Hallas » 6. jan 2022, 15:33

martinta skrev:
6. jan 2022, 13:34
Hallas skrev:
6. jan 2022, 11:57
Ja, der er nok ikke den store uenighed om at modpart kunne have slækket på alt i forhold til køreskolevogn..men måske han ikke har været klar over det. Uanset hvad, er der ikke grund til at kørerlærer viser en dårlig adfærd.
I vores kvarter ynder en køreskole at, sidde med mobiltelefon og sms eller skrive i papier.
En dag blev det for meget for mig, stoppede bilen og spurgte om det kunne være rigtigt at det måtte en lærer godt, ja det måtte han da gerne. HM der var vi så ikke enige, da lærer er ansvarlig for elev og kørsel. Har iøvrigt ikke set kørerlære bruge andet end øjnene til at se ud på vejen siden
Nu er det nogle år siden, men så vidt jeg ved anses kørerlæreren som værende der der kører bilen når han sidder ved siden af. Det er af samme grund at han har bremse, sidespejl mm. da han skal reagere hvis eleven ikke gør det. Og når han ikke det, så er det hans kørekort det går ud over.

Tvivler på det er lavet om siden, men både den kørelærer jeg havde da jeg tog kørekort til bil og lastbil sagde enstemmigt det samme.
Det var også med et smil at jeg skrev sådan..han ville bare prøve at fortælle mig at han godt måtte..han vidste godt den ikke var gangbar
These users thanked the author Hallas for the post (total 2):
martintaBrianDS
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af BrianDS » 6. jan 2022, 18:46

DanielB12 skrev:
BrianDS skrev:
6. jan 2022, 13:32
Det virker også lidt underligt at skolevognen kommer så meget foran, så mon ikke der har været lidt manglende opmærksomhed?

Det er i øvrigt også ulovligt at rode med telefonen imens man holder for rødt Billede
Jeg ved faktisk ikke, om skolevognen nåede at stoppe, inden der blev grønt.

Men han har sikkert været uopmærksom, måske siddet og lidt efter et specifikt afsnit af Genstart i podcastappen i CarPlay, og bandet over at hans bil ikke har touchscreen? Altså det kunne jeg selvfølgelig ikke finde på, men det er godt nok irriterende at vores bil ikke har touchscreen når man så skal lede efter et specifikt afsnit af Genstart i podcastappen i Carplay.

:oops:
BilledeBillede

Du må finde dine podcasts inden du starter bilen BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af LeVelsBech » 6. jan 2022, 22:46

HansH skrev:
6. jan 2022, 09:48
Interessant.

@LeVelsBech - det kunne være noget for dig :)

Var det to "ligeværdige" bilister ville mit umiddelbare gæt være at de bare måtte dele den her 50/50 ..
Kørelæreren er formelt fører af bilen..... Period.

I det konkrete tilfælde, er det efter min vurdering skolevognen som bærer skylden.
De laver et vognbaneskift til fare/ulempe med sammenstød til følge.
At den pågældende kørelærer så himler op - tja, det er satme også ærgeligt at sove i timen.
Vi (jeg/kørelærere generelt) er ekstremt opmæksomme ved dobbelte venstresvingsbaner. Eleverne flyder ofte (som her) rundt mellem banerne.
Her har kærerlæreren så IKKE været opmæksom. Jeg ville have været klar til at rykke i rattet samme øjeblik eleven begynder at fylde - og særligt når der er anden trafik i venstre bane. Og i endnu højere grad når modparten måske ikke opfører sig optimalt.

At modparten dytter i første omgang er vel ok? Skolevognen ryger ind i hans bane. For at afværge sammenstød er det ok, for at sige "idiot, skrid etc" ikke ok.
At han efterfølgende, kører op på siden af en tydeligt usikker medtrafikant, og så dytter igen, er vel bare som mange ville gøre (læs diverse tråde her på forumet) Det er jo bare for dumt.

Måske modparten ikke har set det var en skolevogn, måske han bare var en klovn - uanset, så det kørelæreren som ikke er sin opgave voksen.
At konen så efterfølgende står og skaber sig, er jo bare for dumt.

Skal man opføre sig særligt hensynsfuldt i omgang med skolevogne.
Nææææ, man skal vise hensyn som man gør til ALLE i trafikken. Når der så står skolevogn gir det vel sig selv, at man bør holde lidt ekstra afstand, at man bør være en smule mere overbærende osv osv.
Det magter rigtigt mange (de fleste), og så er der en del som bare ikke evner at opføre sig ordentligt i trafikken :roll:

Bottom line: skod kørelærer ikke at gribe ind før det går galt. Skod modpart som fremprovokerer en utilsigtet reaktion fra eleven :(

Og for god ordens skyld - der gælder fuldkommen samme regler for kørelærere som for alle andre.
Håndholdt mobil, hastighedsoverskridelser, vigepligtsforseelser, uopmæksomhed med farlige situationer til følge osv osv osv...... klip, bøder er fuldkommen som for alle andre ;)
These users thanked the author LeVelsBech for the post (total 15):
mertodinloHansHBrianDSRFalleDanielB12kGlerupSyndicatemortenmolRealtorKorreborg and 5 more users

molz
Nyt medlem
Indlæg: 159
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af molz » 7. jan 2022, 08:39

LeVelsBech skrev:
6. jan 2022, 22:46
Vi (jeg/kørelærere generelt) er ekstremt opmæksomme ved dobbelte venstresvingsbaner. Eleverne flyder ofte (som her) rundt mellem banerne.
Det er et helt generelt problem - også for folk der har taget et kørekort synes jeg ;) Oplever hyppigt at folk skifter bane midt i svinget da de ikke er opmærksomme på der er 2 svingbaner. Min erfaring er at ALLE skal være ekstremt opmærksomme.
Sidste år oplevede jeg at køre lige ved siden af en ældre dame. Jeg var i første vognbane og hun var i anden vognbane. Midt i svinget begyndte hun pludselig at trække til højre for at komme over i første vognbane. Til trods for jeg holdte hornet i bund måtte jeg en tur opover kantstenen da hun overhovedet ikke opdagede mig før langt inde i svinget.
Tror det er en kombination af at folk ikke er opmærksomme nok, og så som Daniel nævner, at hvis ikke pile/vognbaner er meget tydeligt afmærket, så kan folk ikke finde ud af det.
These users thanked the author molz for the post (total 2):
LeVelsBechDanielB12

baconbaronen
Nyt medlem
Indlæg: 262
Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 52 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af baconbaronen » 7. jan 2022, 12:28

LeVelsBech skrev:
6. jan 2022, 22:46

Kørelæreren er formelt fører af bilen..... Period.
...
Og for god ordens skyld - der gælder fuldkommen samme regler for kørelærere som for alle andre.
Håndholdt mobil, hastighedsoverskridelser, vigepligtsforseelser, uopmæksomhed med farlige situationer til følge osv osv osv...... klip, bøder er fuldkommen som for alle andre ;)
Så en kørelærer må ikke sidde og kigge på sin mobil, skrive i papirer osv osv osv, mens der er en elev med i bilen?
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af Martin1986 » 7. jan 2022, 13:47

baconbaronen skrev:
LeVelsBech skrev:
6. jan 2022, 22:46

Kørelæreren er formelt fører af bilen..... Period.
...
Og for god ordens skyld - der gælder fuldkommen samme regler for kørelærere som for alle andre.
Håndholdt mobil, hastighedsoverskridelser, vigepligtsforseelser, uopmæksomhed med farlige situationer til følge osv osv osv...... klip, bøder er fuldkommen som for alle andre ;)
Så en kørelærer må ikke sidde og kigge på sin mobil, skrive i papirer osv osv osv, mens der er en elev med i bilen?
Nej. Det koster et klip. Kørelæreren er "fører" af bilen
These users thanked the author Martin1986 for the post:
baconbaronen
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 471 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af Monze1980 » 7. jan 2022, 14:00

Hvad hvis man har en på 17 der har fået pappet, som fører og man er ved siden af?

Er man så også "fører"?

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af Kevinff » 7. jan 2022, 14:11

Min kørelærer faldt ofte i søvn mens vi kørte
These users thanked the author Kevinff for the post:
DanielB12

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af LeVelsBech » 7. jan 2022, 17:20

Monze1980 skrev:
7. jan 2022, 14:00
Hvad hvis man har en på 17 der har fået pappet, som fører og man er ved siden af?

Er man så også "fører"?

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Den 17 årige er "juridisk fører" og bærer ansvaret for kørslen.

Ledsageren er med som vejleder.

At man kan falde i søvn - det behøver man vist ikke at kommentere på :shock:

Jeg har dog for år tilbage haft en køreprøve - eleven fik sit kørekort, og sagkyndig roste eleven.
Eleven var dog en anelse rystet, over at den sagkyndige var faldet i søvn på motorvejen :lol:
These users thanked the author LeVelsBech for the post (total 3):
Monze1980BrianDSKBoesen

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af Korreborg » 8. jan 2022, 08:13

LeVelsBech skrev:Eleven var dog en anelse rystet, over at den sagkyndige var faldet i søvn på motorvejen Billede
Det er vel et udtryk for, at eleven kører så godt, at den sagkyndige er tryg nok til lige at tage en skraber Billede
These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
donfetafulLeVelsBechBrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af styker » 8. jan 2022, 17:30

Kevinff skrev:
7. jan 2022, 14:11
Min kørelærer faldt ofte i søvn mens vi kørte BilledeBillede
Han havde nok et "fuldtidsjob" som folkeskolelærer eller postbud han skulle passe ved siden af.
Det har min onkel på 75 som var kørelærer i 80erne i hvert fald fortalt at i dengang der var over 50% af kørelærerne enten skolelærere eller postbude.

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 773
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 149 times
Been thanked: 118 times

Re: Særregler for Køreskolebil?

Indlæg af jencka » 8. jan 2022, 19:30

molz skrev:
7. jan 2022, 08:39
Det er et helt generelt problem - også for folk der har taget et kørekort synes jeg ;) Oplever hyppigt at folk skifter bane midt i svinget da de ikke er opmærksomme på der er 2 svingbaner. Min erfaring er at ALLE skal være ekstremt opmærksomme.
Sidste år oplevede jeg at køre lige ved siden af en ældre dame. Jeg var i første vognbane og hun var i anden vognbane. Midt i svinget begyndte hun pludselig at trække til højre for at komme over i første vognbane. Til trods for jeg holdte hornet i bund måtte jeg en tur opover kantstenen da hun overhovedet ikke opdagede mig før langt inde i svinget.
Tror det er en kombination af at folk ikke er opmærksomme nok, og så som Daniel nævner, at hvis ikke pile/vognbaner er meget tydeligt afmærket, så kan folk ikke finde ud af det.
Ja eller bare generelt er ekstremt sløsede med deres kørsel i trafikken. Feks. holde for rødt med hele bilen på den forkerte siden af stoplinien, fylde halvanden vognbane på M3, skifte vognbane/dreje fra uden at blinke og meget mere.
Men det er så off topic - sry - det er bare noget der tænder mig når jeg møder det i trafikken.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"