Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af Monze1980 » 8. maj 2023, 11:39

Jeg vil forsøge at beskrive vores fremgangsmåde omkring import af to elbiler i april/maj måned 2023.

Jeg vil forsøge at beskrive det i punktform, for at lette læsningen og hjælpe andre, der måske ønsker at gøre det samme.
Da vi brugte Motorkompagniet.dk er det dém, jeg vil linke til i nedenstående. Mange andre udfører samme opgaver, men dem kender jeg ikke til.

Vi har ikke brugt firma til samtale med forhandlerne, det har vi selv stået for.

Nedenstående er umiddelbart mine punkter, som vi har været igennem i processen:

Find bilen du/I ønsker
- Find ud af, hvilken bil du ønsker indenfor det budget du har. Vi brugte www.mobile.de
- Undersøg hvilken model og hvilket udstyr du ønsker bilen har – eller måske mindst lige så vigtigt, hvilket udstyr ønsker du ikke at undvære, og hvilket udstyr kan du måske undvære
- Hvad er ”need”, hvad er ”nice”?
- F.eks. ift. vores Enyaq var der tre ting vi bestemte var need: Træk, head-up-display og panoramatag. Derudover måtte sædebetrækket ikke være 100 % stof som sådan, men skulle være alcantara, dellæder eller 100 % læder
- Tag dig tid, og lad være med at handle den første og bedste bil, medmindre det virkelig er bilén, og den har alt i ønsker

Vil du selv hente, eller skal nogen gøre det for dig?
- Find ud af, om du ønsker selv at transportere den hjem f.eks. via korttidsnummerplader eller om du ønsker autotransport.
- Vores Enyaq fik vi hentet af autotransport mens vi selv henter Hyundai’en.
- Du kan se priser på hjemtransport her: https://motorkompagniet.dk/hjemtagelse-af-bil/. Vi betalte 7.800,- for hjemtransport fra Leverkusen til Ikast.
- Korttidsnummerplader kan laves af forhandler og de kan oftest lave dem på forhånd, så de er klar til bilen afhentes. Prisen er omkring 150 EURO for plader, der gælder i 5 dage. Til den pris er det inkl. ansvarsforsikring, som gælder i både Tyskland og Danmark. En evt. kaskoforsikring skal laves igennem eget selskab, men det er de færreste, der ønsker at gøre dette.
- Korttidsnummerplader må du køre med i Danmark uden at melde det til Motorstyrelsen.
- Korttidsnummerpladernes ansvarsforsikring gælder i DK kun fra forhandler til hjemmet og fra hjemme og til synshallen. Det gælder som sådan ikke hvis du triller rundt og lige skal drøne rundt i den nye fine bil inden den er kommet på danske plader
- De nye Moms-One-Stop-Shop-regler (OSS) er ikke gældende ved bilkøb, men kun fjernkøb/online handel.

Afgift.
- Få lavet forhåndsvurdering af bilen – eventuelt find nogle forskellige modeller og indhent forhåndsvurdering af afgift på disse, så har du en idé om, hvad afgiften vil være, hvis nu der dukker en ny lignende op.
- Motorkompagniet lavet gratis forhåndsvurderinger på elbiler: https://motorkompagniet.dk/nem-forhandsvurdering-elbil/
- Prisen der modtages fra Motorkompagniet inkluderer følgende ting (vores priser i parentes): Registreringsafgift inkl. risikotillæg (6.080,-), ekspeditionsgebyr (1.000,-), nummerplader 1.180,- og moms (250,-). Afgiften i vores tilfælde var 3.999,-.

Kontakt til sælger/forhandler.
- Kontakt til sælger kan foregå via både telefon, videoopkald a la whatsapp eller mail. Vi brugte alm. tlf. opkald og mail
- Vi handlede via autoriserede Skoda og Hyundai forhandlere og var således ikke bekymret over bilens stand eller eventuelle fejl hos den, da der er garanti via forhandler. Vi havde samtaler om bilens udseende, herunder garanti fra forhandler for at der ingen skader var, samt at eventuelle stenslag o. lign. skulle informeres fra forhandlers side inden køb
- Skodaen har lidt over ét års fabriksgaranti endnu, derudover den alm. garanti på batteripakken
- Hyundai har knap 6 års fabriksgaranti på både bil og batteripakke
- Kontroller at garanti kan overføres til DK

Pris
- Det er ofte muligt at prutte prisen lidt ned, og/eller få sommer-/vinterdæk med i handlen.
- En Enyaq vi så på stod til 55.000 EURO. Den er dd. fortsat til salg, og står nu til lige omkring 50.000 EURO.
- Betaling ordnede vi igennem vores danske bank via IBAN osv.
- Påregn minimum 24 timer før pengene er hos forhandler, såfremt overførslen laves i Danmark inden middag

Første kontakt til forhandler af Enyaq skete 4.4.23, og bilen blev toldsynet og kom på danske plader d. 1.5.23

Første kontakt til forhandler af Hyundai var 29.4.23, og bilen hentes af mig hos forhandler på torsdag d. 11.5.23 og toldsynes og får plader på d. 12.5.23.

Den endelige pris for vores biler blev som følger:

Enyaq.
Pris, bil: 429.928,44,- (57.480 EURO)
Klargøring inkl. fuld opladning: 518,-
Afgift, plader, gebyr osv.: 7.999,-
Hjemtransport: 7.800,-
Toldsyn + gebyr: 1.120,-

I alt 447.365,44,-

Da vi købte stod en lignende bil i DK med samme udstyr, samme alder og 4.000 km. mere på klokken til 530.000,-. Altså en "på-papiret-besparelse" på den gode side af 80.000,-
IMG20230502112321~2.jpg
IMG20230502112321~2.jpg (155.11 KiB) Vist 3749 gange

Hyundai Kona
Pris, bil: 191.981,57,- (25.700 EURO)
Vinterdæk+fælge: 3.735,-
Plader: 1.180,-
Toldsyn+gebyr: 1.120,-
Billet, Ikast-Flensburg: 346,-

I alt 198.362,57,-

Da vi købte stod en lignende bil i DK med samme udstyr, samme alder og 7.000 km. mindre på klokken til 264.000,-.
En "på-papiret-besparelse" på omkring de 60.000,-.
Skærmbillede 2023-05-08 kl. 10.30.10.png
Skærmbillede 2023-05-08 kl. 10.30.10.png (1.06 MiB) Vist 3749 gange
Senest rettet af Monze1980 8. maj 2023, 12:34, rettet i alt 2 gange.
These users thanked the author Monze1980 for the post (total 13):
jenckaVW-GTEvandhundenHansHokronerKMDTHYmartintadonfetafuldklapDanielB12 and 3 more users
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af kuno » 8. maj 2023, 12:11

fra Skodas hjemmeside - så nok ikke så stor besparelse sammenlignet med en ny

Fra 420.995 kr.
Inkluderet i Enyaq Premium:
Assisted Drive Plus
Adaptiv fartpilot, Side Assist, Crew Protect Assist, Travel Assist

Convenience Plus
KESSY Advanced - nøglefri betjening, Phone Box med trådløs opladning, Sunset - mørktonede ruder dag, Træthedsregistrering, El-bagklap med Virtuel pedal

Drive Basis
2-eget multifunktionslæderrat med varme og paddles til rekupration, Driving Mode Select

Familie Basis
Mekaniske solskærme i bagdøre, Elektrisk børnelås i bagdøre, 230v stik bag på midterkonsol, 2x USB-C porte bag på midterkonsol, Aftageligt opbevaringsrum bag midterkonsol

Klima Basis
Forsæder med varme, Opvarmede sprinklerdyser foran, 3-zonet Climatronic klimaanlæg

Lys og Syn Basis
Fuld LED Matrix forlygter, Fuld LED baglygter, Forlygtevaskere, Fjernlysassistent

Komfort Sæde Basis
Elektrisk justerbart førersæde med memory, Elektrisk lændestøtte på førersædet

Anhængerforberedelse
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af HansH » 8. maj 2023, 12:22

Rigtig fin write-up Monze! :)

En ting jeg synes måske kunne være relevant at tilføje, er hvor du skriver "Bilens pris".
Der kunne det måske give mening at nævne i parantes hvad prisen var i Tyskland i EUR.. bare så man lige har det tal med ?
These users thanked the author HansH for the post:
Monze1980
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af Monze1980 » 8. maj 2023, 12:29

kuno skrev:
8. maj 2023, 12:11
fra Skodas hjemmeside - så nok ikke så stor besparelse sammenlignet med en ny

Fra 420.995 kr.
Inkluderet i Enyaq Premium......
Prøv at konfigurer en Enyaq Sportline 80 iV med nedenstående, og skriv prisen herinde:

- Drive Sport PLUS
- Klima PLUS
- Lys/syn PLUS
- Convenience PLUS
- Infotainment PLUS
- Parkering PLUS
- Træk
- Panoramatag
- Suite kabine
- 19" original Skodafælge med vinterdæk (kan ikke huske mærket på fælgene)
- 21" Supernova fælge med dæk.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af Monze1980 » 8. maj 2023, 12:30

HansH skrev:
8. maj 2023, 12:22
Rigtig fin write-up Monze! :)

En ting jeg synes måske kunne være relevant at tilføje, er hvor du skriver "Bilens pris".
Der kunne det måske give mening at nævne i parantes hvad prisen var i Tyskland i EUR.. bare så man lige har det tal med ?
Ah yes, hermed skrevet ind i det originale opslag.
These users thanked the author Monze1980 for the post:
HansH
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af kuno » 8. maj 2023, 13:02

"Prøv at konfigurer en Enyaq Sportline 80 iV med nedenstående, og skriv prisen herinde:"

- Drive Sport PLUS
- Klima PLUS
- Lys/syn PLUS
- Convenience PLUS
- Infotainment PLUS
- Parkering PLUS
- Træk
- Panoramatag
- Suite kabine
- 19" original Skodafælge med vinterdæk (kan ikke huske mærket på fælgene)
- 21" Supernova fælge med dæk.

Nu var det jo ikke nævnt hvilket udstyr der var i bilen og jeg tænker at Enyaq Premium er fint udstyret til de fleste = en ny bil = en dansk bil - men tillykke med bilen
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af Realtor » 8. maj 2023, 13:18

Fint skriv - minder meget godt om de gange jeg har importeret ud fra samme fremgangsmåde

dog lige med det men, at da jeg hentede min e-tron i 2021, så var der nada forhandling at hente. Bød 500 euro under på en til 60k euro - forhandler sagde - du bist wahnsinn og smed røret på, eller ham som sagde bilen jeg ringede på netop var solgt, og så kom den sjovt nok online 2 dage efter til 3k euro mere.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af HansH » 8. maj 2023, 13:22

kuno skrev:
8. maj 2023, 13:02
Nu var det jo ikke nævnt hvilket udstyr der var i bilen og jeg tænker at Enyaq Premium er fint udstyret til de fleste = en ny bil = en dansk bil - men tillykke med bilen
En Premium er en aktuel kampagnemodel, søsat for at mitigere effekten af Tesla's voldsomme prisnedsættelser.
Den er baseret på en "almindelig" Enyaq ..... og altså ikke en Sportline som den Monze har importeret.
Hvor længe den kampagne fortsætter, om den bliver permanent, og hvor priserne i øvrigt "stabiliserer" sig ... må Guderne vide.

Jeg tror Monze's pointe er, at en sammenligning kun giver mening hvis man sammenligner to éns konfigurerede og udstyrede biler.
Og det er jeg enig i.. :)
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
Monze1980martintaKevinff
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af Monze1980 » 8. maj 2023, 13:24

kuno skrev:
8. maj 2023, 13:02
Nu var det jo ikke nævnt hvilket udstyr der var i bilen og jeg tænker at Enyaq Premium er fint udstyret til de fleste = en ny bil = en dansk bil - men tillykke med bilen
Nej det er rigtigt, at det ikke var nævnt, det skulle jeg have gjort, men mit fokus var på at skrive om processen i at finde, handle, hente en bil i Tyskland :).
Jeg har lige prøvet at konfigurere en på hjemmesiden,, som svarer til den vi har importeret, og den ender på omkring 580.000,-, så ved jeg godt, at den er spritny, og afgifterne i DK er ændret efter nytår, det var også derfor jeg tidligere henviste til en lignende bil med ca. samme alder og km.

"De fleste" kan måske godt "nøjes" med en Premium, og der skal jeg ikke kunne sige, om der er noget at spare på tysk kontra dansk pris.

VI har blot konstateret at vi har sparet en stor del penge - og som kvinden i huset så ville sige, så har jeg nu endnu flere penge at bruge, fordi vi har sparet så meget :D nogle af de penge kan jo så blive brugt på gejl og grej som coating osv. :D
These users thanked the author Monze1980 for the post:
martinta
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af martinta » 8. maj 2023, 15:10

Monze1980 skrev:
8. maj 2023, 13:24
VI har blot konstateret at vi har sparet en stor del penge - og som kvinden i huset så ville sige, så har jeg nu endnu flere penge at bruge, fordi vi har sparet så meget :D nogle af de penge kan jo så blive brugt på gejl og grej som coating osv. :D
Det er altid noget at hun siger at du har flere penge at bruge, og ikke at "overskudet" skulle ryge over på hendes shopping budget :D
These users thanked the author martinta for the post:
Monze1980

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af Ozona » 8. maj 2023, 15:37

Fedt skriv @Monze1980
Uden nogensinde at have importeret en bil (selv) fra Tyskland har jeg hørt at de bliver solgt før du kan nå at sige prosit. Hvordan hænger det sammen med dine (i min verden) forholdvis lange tidsestimater?

Sendt fra min Xiaomi MI 11T med Tapatalk

These users thanked the author Ozona for the post:
DanielB12
Jan 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus(Bestilt) - Midlertidig firmabil: Mercedes A220 D
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 125
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 158 times
Been thanked: 41 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af akaup » 8. maj 2023, 16:00

Tak for info!
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af Monze1980 » 8. maj 2023, 17:07

Ozona skrev:
8. maj 2023, 15:37
Fedt skriv Monze1980
Uden nogensinde at have importeret en bil (selv) fra Tyskland har jeg hørt at de bliver solgt før du kan nå at sige prosit. Hvordan hænger det sammen med dine (i min verden) forholdvis lange tidsestimater?

Sendt fra min Xiaomi MI 11T med Tapatalk
Det er helt korrekt.

Jeg havde jo en super livline i @HansH og jeg tror der var fire eller fem biler 'til gennemgang' hos ham for at få aldeles fremragende info og sparring omkring udstyrspakker, fordele, ulemper osv.

Den ene dag var de tilgængelige, og jeg fik lavet en vurdering, næste dag var den så væk.

Én jeg fik øje på havde været til salg over en måned, og da det så var den vi herhjemme fik sat kærligheden mod, så var den væk dagen efter.

Den Sportline det endte med at blive, gav jeg straks ønske om at ville købe, og spurgte samtidig ind til salg til DK, hvilket de uden problem kunne hjælpe med.

Det var hos Skoda, Leverkusen, og jeg fik en rigtig god service, hos Mr. Francesco Pugliese :)
Mails besvaret samme dag, god beskrivelse af bilen og hurtig besvarelse af alle spørgsmål jeg/vi måtte have.

Ift. Hyundai'en så er der mange til salg lige syd for grænsen, så det var ikke så stor en opgave/udfordring.
Vi købte hos Nord-Ostsee Automobile, som har flere afdelinger relativ tæt på hinanden.
Jeg havde kontakt til afdelingen i Flensburg, og bilen vi endte med at købe, fik de transporteret til Flensburg fra en af deres andre afdelinger.

Vi havde ikke helt så mange krav til Hyundai'en, som til Enyaq.
Den er så også markant billigere (mindre dyr), men der var selvfølgelig visse ting vi gerne ville have med som udstyr. Men hos Hyundai er der åbenbart en del udstyr med som standard i den model vi kiggede på, så der var mange at vælge imellem ud fra de ønsker og budget vi havde. Vi havde sat et max på 200.000,- til den bil, da vi så også havde overskud fra salg af vores to biler, som vi kunne smide i Enyaq'en.
F.eks. betød kabinen ikke så meget, som da vi skulle beslutte os for Enyaq'en.

Sælger, Daniel Palau, skrev retur på dansk, hvilket også lettede tingene lidt. Dog talte vi engelsk, når vi talte sammen.

Men for at svare på det du skrev - JA, det gik utrolig stærkt med de Enyaq'er vi kiggede på. Der må virkelig være rift om dem der er 6-12 måneder gamle og har kørt relativ få km. I hvert tilfælde er der flere tilbage af dem, der også stod til salg da vi kiggede, og de har næsten allesammen +25.000 km. på klokken, og er typisk +1 år gamle.

Enyaq er uden tvivl en eftertragtet vogn, og med de stigende afgifter på elbil herhjemme, tror jeg der bliver hentet flere til DK i fremtiden, både fra forhandlere og private.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af DanielB12 » 8. maj 2023, 18:10

Man skal handle hurtigt dernede.. vi “mistede” en del da vi ledte efter i3.. og der var absolut intet at hente i rabat. Men det var besværet værd, og ganske nemt. Dog noget angstprovokerende at overføre 150.000 kr til en polak i Berlin man kun har skrevet med over whatsapp 😅
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

mking
Helt nyt medlem
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17. sep 2019, 09:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af mking » 8. maj 2023, 18:41

Fedt skriv!

Overførte du pengene dagen før du tog afsted?

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af Monze1980 » 8. maj 2023, 19:43

Ift Enyaq overførte vi pengene fire fem dage før transporten hentede bilen i Leverkusen.

Pengene til Hyundai er overført idag og jeg henter den på torsdag.

Har ikke nogen bekymring ift det, da det er store forhandlere.

Da vi købte cabriolet'en havde jeg 12-13.000 euro med i kontanter, da det var en privat som solgte den, dog igennem eget firma som bilhandler.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af KMDTHY » 8. maj 2023, 19:52

Da jeg hentede min Kia Niro var det en privat handel. Så jeg lavede en express overførsel da jeg stod ved siden af bilen. Det var lidt før middag. Pengene kunne han først se cirka 3-4 timer senere. Jeg fik lov til at køre et par ture i bilen mens vi ventede på pengene. Super fin fyr.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af GaSelle » 9. maj 2023, 10:04

Rigtig fint skriv. Det viser også, at der er forskellige veje til målet; altså, hvor meget arbejde man selv ønsker at investere i det.

Jeg har, som nævnt et par gange før, brugt Jels Bilhus til import. Hos dem kan man blot sende et link til drømmebilen på Mobile, og så får man en pris retur, hvor bilen står klargjort, synet og indregistreret i Danmark - eller, som jeg har valgt det, kun at købe deres hjælp til syn/indregistrering. Jeg forhandlede også selv med sælger, hentede selv bilen osv. Det tyske motorkontor jeg har besøgt to gange fastholder, at de prøveplader der gælder 5 dage ("kurzzeitkennzeichen") udelukkende gælder i Tyskland - dem man skal bruge er eksportplader med 14 dages gyldighed ("ausfuhrkennzeichen").

Jeg forespurgte hos mit forsikringsselskab, og de indvilgede i at tegne kasko på bilen under hjemtransporten (dog med højere selvrisiko og jeg skulle sende billeder af bilen inden afgang fra sælger), så der er flere variabler at tage med i ligningen, hvis man selv vil rode med det. Der er penge at spare, men jeg synes også der er noget trygt ved at overlade det til en, der tager hele risikoen som fx Jels Bilhus. Der står bilen klargjort, evt. småskrammer/ridser er malet eller poleret osv, så det er helt som at købe bilen ved en dansk forhandler.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
Monze1980superbeszzz

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af DanielB12 » 9. maj 2023, 11:36

GaSelle skrev:
9. maj 2023, 10:04
Rigtig fint skriv. Det viser også, at der er forskellige veje til målet; altså, hvor meget arbejde man selv ønsker at investere i det.

Jeg har, som nævnt et par gange før, brugt Jels Bilhus til import. Hos dem kan man blot sende et link til drømmebilen på Mobile, og så får man en pris retur, hvor bilen står klargjort, synet og indregistreret i Danmark - eller, som jeg har valgt det, kun at købe deres hjælp til syn/indregistrering. Jeg forhandlede også selv med sælger, hentede selv bilen osv. Det tyske motorkontor jeg har besøgt to gange fastholder, at de prøveplader der gælder 5 dage ("kurzzeitkennzeichen") udelukkende gælder i Tyskland - dem man skal bruge er eksportplader med 14 dages gyldighed ("ausfuhrkennzeichen").

Jeg forespurgte hos mit forsikringsselskab, og de indvilgede i at tegne kasko på bilen under hjemtransporten (dog med højere selvrisiko og jeg skulle sende billeder af bilen inden afgang fra sælger), så der er flere variabler at tage med i ligningen, hvis man selv vil rode med det. Der er penge at spare, men jeg synes også der er noget trygt ved at overlade det til en, der tager hele risikoen som fx Jels Bilhus. Der står bilen klargjort, evt. småskrammer/ridser er malet eller poleret osv, så det er helt som at købe bilen ved en dansk forhandler.
Har du en ide om hvad Jels´ f.eks. tager for sin service kontra du selv hentede den?

Vi gav 2570 kr. for at få vores i3 fragtet fra Berlin til Køge med AutoLogik, så det kunne ikke svare sig at tage turen selv, slet ikke i tidsforbrug.
De har dog flere gange hævet priserne, og er også blevet mere pernitten med hvem de vil hente biler for, har jeg hørt.
Derudover havde vi kun de faste omkostninger som alle andre, til toldsyn og nummerplader, i alt omkring 4000 kr. tror jeg.. Brugte Quickimport til nummerplade og de der ting.
De skulle have 15k for at klare det hele mener jeg, men kan ikke lige finde tilbuddet fra dem.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af GaSelle » 9. maj 2023, 11:43

DanielB12 skrev:
9. maj 2023, 11:36
GaSelle skrev:
9. maj 2023, 10:04
Rigtig fint skriv. Det viser også, at der er forskellige veje til målet; altså, hvor meget arbejde man selv ønsker at investere i det.

Jeg har, som nævnt et par gange før, brugt Jels Bilhus til import. Hos dem kan man blot sende et link til drømmebilen på Mobile, og så får man en pris retur, hvor bilen står klargjort, synet og indregistreret i Danmark - eller, som jeg har valgt det, kun at købe deres hjælp til syn/indregistrering. Jeg forhandlede også selv med sælger, hentede selv bilen osv. Det tyske motorkontor jeg har besøgt to gange fastholder, at de prøveplader der gælder 5 dage ("kurzzeitkennzeichen") udelukkende gælder i Tyskland - dem man skal bruge er eksportplader med 14 dages gyldighed ("ausfuhrkennzeichen").

Jeg forespurgte hos mit forsikringsselskab, og de indvilgede i at tegne kasko på bilen under hjemtransporten (dog med højere selvrisiko og jeg skulle sende billeder af bilen inden afgang fra sælger), så der er flere variabler at tage med i ligningen, hvis man selv vil rode med det. Der er penge at spare, men jeg synes også der er noget trygt ved at overlade det til en, der tager hele risikoen som fx Jels Bilhus. Der står bilen klargjort, evt. småskrammer/ridser er malet eller poleret osv, så det er helt som at købe bilen ved en dansk forhandler.
Har du en ide om hvad Jels´ f.eks. tager for sin service kontra du selv hentede den?

Vi gav 2570 kr. for at få vores i3 fragtet fra Berlin til Køge med AutoLogik, så det kunne ikke svare sig at tage turen selv, slet ikke i tidsforbrug.
De har dog flere gange hævet priserne, og er også blevet mere pernitten med hvem de vil hente biler for, har jeg hørt.
Derudover havde vi kun de faste omkostninger som alle andre, til toldsyn og nummerplader, i alt omkring 4000 kr. tror jeg.. Brugte Quickimport til nummerplade og de der ting.
De skulle have 15k for at klare det hele mener jeg, men kan ikke lige finde tilbuddet fra dem.
Jeg har ikke nogle friske priser, da det kun var den første importbil han "hentede" (jeg endte med selv at køre med ned efter den, det var vældigt hyggeligt :)), men mon ikke det er i samme leje, som det du nævner. Jels Bilhus tager selv ned og henter bilen, så den bliver enten kørt hjem eller transporteret på en trailer. Det synes jeg har den fordel, sammenlignet med et random transportselskab, at bilen bliver gået 100% efter inden der betales for den. Og så er der som sagt en klargøring med i prisen også.

Jeg gav 5000kr for "forhåndsvurdering", papirarbejdet, plader og syn. Med i den pris var også, at han telefonisk talte med sælger - mit talte tyske er ikke super stærkt, og sælger (en privat) var lidt suspekt over, at en gut fra Danmark ringede (på engelsk) og ville købe hans bil.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af DanielB12 » 9. maj 2023, 11:49

GaSelle skrev:
9. maj 2023, 11:43
DanielB12 skrev:
9. maj 2023, 11:36
GaSelle skrev:
9. maj 2023, 10:04
Rigtig fint skriv. Det viser også, at der er forskellige veje til målet; altså, hvor meget arbejde man selv ønsker at investere i det.

Jeg har, som nævnt et par gange før, brugt Jels Bilhus til import. Hos dem kan man blot sende et link til drømmebilen på Mobile, og så får man en pris retur, hvor bilen står klargjort, synet og indregistreret i Danmark - eller, som jeg har valgt det, kun at købe deres hjælp til syn/indregistrering. Jeg forhandlede også selv med sælger, hentede selv bilen osv. Det tyske motorkontor jeg har besøgt to gange fastholder, at de prøveplader der gælder 5 dage ("kurzzeitkennzeichen") udelukkende gælder i Tyskland - dem man skal bruge er eksportplader med 14 dages gyldighed ("ausfuhrkennzeichen").

Jeg forespurgte hos mit forsikringsselskab, og de indvilgede i at tegne kasko på bilen under hjemtransporten (dog med højere selvrisiko og jeg skulle sende billeder af bilen inden afgang fra sælger), så der er flere variabler at tage med i ligningen, hvis man selv vil rode med det. Der er penge at spare, men jeg synes også der er noget trygt ved at overlade det til en, der tager hele risikoen som fx Jels Bilhus. Der står bilen klargjort, evt. småskrammer/ridser er malet eller poleret osv, så det er helt som at købe bilen ved en dansk forhandler.
Har du en ide om hvad Jels´ f.eks. tager for sin service kontra du selv hentede den?

Vi gav 2570 kr. for at få vores i3 fragtet fra Berlin til Køge med AutoLogik, så det kunne ikke svare sig at tage turen selv, slet ikke i tidsforbrug.
De har dog flere gange hævet priserne, og er også blevet mere pernitten med hvem de vil hente biler for, har jeg hørt.
Derudover havde vi kun de faste omkostninger som alle andre, til toldsyn og nummerplader, i alt omkring 4000 kr. tror jeg.. Brugte Quickimport til nummerplade og de der ting.
De skulle have 15k for at klare det hele mener jeg, men kan ikke lige finde tilbuddet fra dem.
Jeg har ikke nogle friske priser, da det kun var den første importbil han "hentede" (jeg endte med selv at køre med ned efter den, det var vældigt hyggeligt :)), men mon ikke det er i samme leje, som det du nævner. Jels Bilhus tager selv ned og henter bilen, så den bliver enten kørt hjem eller transporteret på en trailer. Det synes jeg har den fordel, sammenlignet med et random transportselskab, at bilen bliver gået 100% efter inden der betales for den. Og så er der som sagt en klargøring med i prisen også.

Jeg gav 5000kr for "forhåndsvurdering", papirarbejdet, plader og syn. Med i den pris var også, at han telefonisk talte med sælger - mit talte tyske er ikke super stærkt, og sælger (en privat) var lidt suspekt over, at en gut fra Danmark ringede (på engelsk) og ville købe hans bil.
Ja, det var en fordel. QuickImport bruger også bare AutoLogik, i hvert fald dengang.

Må have fat i ham når i3'eren skal skiftes.. nu har hun kørt lidt i iX3'eren så hun er ved at være mørbanket til at kunne se at en opgradering ikke er helt tosset.. særligt når vi stadigvæk kan få en proper pris for i3'eren, i hvert fald som de står på bilbasen.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
GaSelle
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af KBoesen » 9. maj 2023, 15:36

GaSelle skrev:
9. maj 2023, 10:04
Det tyske motorkontor jeg har besøgt to gange fastholder, at de prøveplader der gælder 5 dage ("kurzzeitkennzeichen") udelukkende gælder i Tyskland - dem man skal bruge er eksportplader med 14 dages gyldighed ("ausfuhrkennzeichen").
De er altså spritstive de tyskere du har snakket med her Kasper.

"Abkommen über die gegenseitige Anerkennung der jeweiligen nationalen Überführungs- und Probekennzeichen und der entsprechenden Fahrzeugpapiere bestehen mit Österreich, mit Italien, mit Dänemark und auch mit der Schweiz."

Sakset fra https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... im-ausland

Så ud fra mit efterhånden halvsløje tysk, betyder det at 5-dages pladerne også er gyldige i DK. :)
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af RIX » 9. maj 2023, 15:43

fint skriv ,lige et par aber da bei. det med prøve pladerne er ikke bare lige som du skriver, det var i gamle dage. nu er der flere også store forhandlere, der intet vil have med prøve plader ihvertfald når de skal ud af landet, de vil dog altid godt hjælpe med og kører en over på "motorkontoret" , de 5 dages har alle dage været det man helst skulle bruge,når man skulle have den ud af landet, men de 10 dages har været halv pris. derfor brugte man tit dem. det er de dog blevet lidt hårde med så det er bare de 5 dags de finder frem.
og så skal man huske at søndag ikke er en åbningsdag i bilhusene, det er lørdag dernede.
flere forhandlere vil have overførsel og ikke som i gamle dage hvor man bare kom med 10-20t euro kontant. og straks overførsel jae det gik så i overstående tilfælde. men selv med straks kan der gå 1 dag. fordi at deres system er lidt anderledes ,det går først ind i hoved afdelingen ,derefter går det ud i den lokal/på den konto det skal. så ekspress er tit stadig en dag.
dette er kun supplerende oplysninger intet andet, on/off har jeg hentet biler til mig selv og for andre i over 20 år(fuck er jeg så gammel he he)
den mest sjove oplevelse var da jeg mødtes med en vw medarbejder og kørte i volkswagen bank, betalte hvor der var tremmer for vinduerne(bygningen var tæt på noget andet vw) fik en kvittering og måtte så vidre til en anden luge for at få reg. attesten, motorkontoret var også lige ved siden af.
ps i skal ikke være afskrækket af deres motorkontor det er egentlig lige ud af landevejen, det kan dog tage noget tid. førhen skulle bilen være der fysisk for at man kunne få prøvepladerne(tjek af stelnummer,m.m)
pps. jeg kan også spørges hvis der er noget af det tyske der er tvivl om
mvh

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af mortenmol » 9. maj 2023, 19:59

KBoesen skrev:
GaSelle skrev:
9. maj 2023, 10:04
Det tyske motorkontor jeg har besøgt to gange fastholder, at de prøveplader der gælder 5 dage ("kurzzeitkennzeichen") udelukkende gælder i Tyskland - dem man skal bruge er eksportplader med 14 dages gyldighed ("ausfuhrkennzeichen").
De er altså spritstive de tyskere du har snakket med her Kasper.

"Abkommen über die gegenseitige Anerkennung der jeweiligen nationalen Überführungs- und Probekennzeichen und der entsprechenden Fahrzeugpapiere bestehen mit Österreich, mit Italien, mit Dänemark und auch mit der Schweiz."

Sakset fra https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... im-ausland

Så ud fra mit efterhånden halvsløje tysk, betyder det at 5-dages pladerne også er gyldige i DK. :)
Ja de fungerer helt fint i DK, jeg er kørt over en del gange ved den danske grænse når der har været kontrol, de er helt ligeglade. Men de må fx ikke køres ind i Tjekkiet, Danmark er faktisk et af få lande hvor pladerne er gyldige.
Jeg har også postet det før til Gaselle da han skrev om at hente Mini…
Billede

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af GaSelle » 10. maj 2023, 09:24

De har fortalt det to gange med et års mellemrum på motorkontoret i Poing, Bayern. Jeg mener endda der hang en plakat, der forklarede det også i "nummberpladeboden". Men pyt, sælger betalte pladerne, så det går nok.
These users thanked the author GaSelle for the post:
RIX

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af mortenmol » 10. maj 2023, 14:28

GaSelle skrev:De har fortalt det to gange med et års mellemrum på motorkontoret i Poing, Bayern. Jeg mener endda der hang en plakat, der forklarede det også i "nummberpladeboden". Men pyt, sælger betalte pladerne, så det går nok.
Generelt er det jo også korrekt, der er bare en undtagelse med 3 lande og det kan man ikke forvente skrankepaven ved. Dog er der ingen grund til ikke at sprede det gode budskab her på vag cars, så skal vi ikke blive enige om de gule fungerer i DK.
Billede
These users thanked the author mortenmol for the post:
jansom

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af KMDTHY » 10. maj 2023, 17:46

Man skal være lidt vågen... jeg havde ikke luret den bil jeg bød på var uden moms. Først da jeg sad med en slutseddel så jeg der ikke var lagt moms på..... det blev et pænt nej tak. Måske det bare er mig, men det er ikke skiltet særligt tydelig på Mobile.de om bilen er med eller uden moms. Men hvis ikke netto prisen er nævnt seperat, så er det netto prisen der står med fed. :P :oops: Det stikker da helt af hvis det er +25% :P

Nåh ja... så har den åbenbart også været skadet. Det står heller ingen steder.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =366968805

Her oversigt over de biler man har parkeret.... der er det slet ikke muligt at se bilen er uden moms.
Screenshot 2023-05-10 at 19.04.03.png
Screenshot 2023-05-10 at 19.04.03.png (95.71 KiB) Vist 3241 gange
Vedhæftede filer
344299134_186446683894967_5051940498800391953_n.png
344299134_186446683894967_5051940498800391953_n.png (67.4 KiB) Vist 3252 gange
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af Monze1980 » 10. maj 2023, 19:28

Haha, det havde jeg ikke skænket en tanke, vi så også på den bil, men da stod den til omkring 55.000,- EURO.

Havde godt set, at der stod det med nicht ausw....og så gik jeg troligt videre, uden dog at vide, hvad det præcist betød :)
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af mortenmol » 10. maj 2023, 22:25

Monze1980 skrev:Haha, det havde jeg ikke skænket en tanke, vi så også på den bil, men da stod den til omkring 55.000,- EURO.

Havde godt set, at der stod det med nicht ausw....og så gik jeg troligt videre, uden dog at vide, hvad det præcist betød :)
Nicht ausweissbar betyder at momsen ikke kan fratrækkes, dvs den er “moms-død”
I Tyskland er der oftest to begreber udover den ovenfor, brutto-Preis = med moms og Netto-preis = uden moms

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Min erfaring med import af to elbiler, april/maj 2023

Indlæg af KMDTHY » 10. maj 2023, 22:31

Monze1980 skrev:
10. maj 2023, 19:28
Haha, det havde jeg ikke skænket en tanke, vi så også på den bil, men da stod den til omkring 55.000,- EURO.

Havde godt set, at der stod det med nicht ausw....og så gik jeg troligt videre, uden dog at vide, hvad det præcist betød :)
"Nicht ausweissbar" - Det står jo netop ingen steder på den annonce?
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =366968805

Men 55.000 EUR for en der mangler en del udstyr UDEN moms... som så også viser sig at være skadet. De må være tossede :D

Der stod med småt på slutsedlen

Kode: Vælg alt

Rep. Vorschaden (beide Türen rechte Seite ersetzt), Schadenshöhe nicht bekannt”
"Schadenshöhe nicht bekannt" ser jeg som et fripas... så kan der være sket hvad som helst. De fralægger sig alt.

Det blev som sagt et meget stort... NEJ TAK :D :lol:
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"