Ny motor i A4 3.0

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
UdstyrsFreak
Nyt medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ny motor i A4 3.0

Indlæg af UdstyrsFreak » 19. aug 2009, 09:59

Jeg står i den situation at jeg skal have ny motor i min Audi A4 3.0 Multitronic fra 2002. Jeg har så fået den ide at finde en skadet A4 3.0 TDI TipTronic i tyskland og bygge alt mekanikken over. Men må jeg det ? Jeg holder mig jo indenfor de 20% effektforøgelse.

Og hvis nu den jeg finder er en der har Quattro må jeg så bygge det over og er det overhovedet mulig ? Er vognbunden anderledes ?
Senest rettet af UdstyrsFreak 21. sep 2009, 06:45, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Michael Hansen
Audi A6 Avant 2.0 TDI, 2007
VW Golf 4 - 1.9 TDI, 2002
VW Golf 1 - 1.8 Cabriolet, 1991

Brugeravatar
Morten TDI
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark / Nordjylland

Re: Ombygning af A4 fra Benzin til Diesel

Indlæg af Morten TDI » 19. aug 2009, 11:08

holder du dig inden for 20% reglen må du, ang quattro tror jeg ikke det er sådan lige til ;)
Audi A6 4B TDI Avant 130hk 6g.
Vw Lupo 3L 2003
Golf 1 1975 swallowtail sorte plader
Golf 1 Cab Projekt

UdstyrsFreak
Nyt medlem

Indlæg af UdstyrsFreak » 19. aug 2009, 11:51

Morten TDI skrev:...ang quattro tror jeg ikke det er sådan lige til ;)
Nå du skriver at det ikke er sådan lige til, er det så fordi det ikke er lovligt eller at det er fordi det er svært sådan rent praktisk at bygge over ?
Mvh
Michael Hansen

Brugeravatar
Morten TDI
Nyt medlem
Geografisk sted: Danmark / Nordjylland

Indlæg af Morten TDI » 20. aug 2009, 13:15

Der mangler vel noget kardan tunel osv? :)
Audi A6 4B TDI Avant 130hk 6g.
Vw Lupo 3L 2003
Golf 1 1975 swallowtail sorte plader
Golf 1 Cab Projekt

UdstyrsFreak
Nyt medlem

Indlæg af UdstyrsFreak » 20. aug 2009, 13:26

Morten TDI skrev:Der mangler vel noget kardan tunel osv? :)
Hmm ja det er jo så spørsmålet om kardantunnelen er anderledes på en quattro ?
Og måske er bagagerumsbunden anderledes for at gøre plads til differentialet ?
Mvh
Michael Hansen

Anders D
Meget aktiv medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 92 times
Been thanked: 190 times

Indlæg af Anders D » 20. aug 2009, 13:36

Motorskiftet fra benzin til diesel udløser ikke fornyet registreringsafgift i sig selv. 20% reglen er irrelevant i din situation.

Fritagelsen er betinget af følgende:

a.. Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.

b.. Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt

På linket kan du læse dels at motorudskiftning i selv ikke betyder noget, men også nogle konkrete eksempler.

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=110568 ... 62#i110568

Men jeg tror ikke du har overskuet konsekvenserne, bare i rent papirarbejde. Derudover kommer også, at hele elektronikken, ledningsnet, gearkasse, bremser, undervogn (bliv selv ved..) skal med over. Og da den du omtaler er en 4x4 rammer du afgiftsberettigelsen.

Hvis der samtidig med motorudskiftning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer (hvilket der gør i dit tilfælde), kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit:

Modelskifte

Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.

Problemet i din situation er større fordi dieselmodellen i sin helhed, sidestillet med din benziner, oprindeligt var dyrere i indkøb og dermed forskel i registreringsafgiften.

Du kan forespørge på en forhåndsvurdering af registreringsafgiften med følgende blanket: http://www.skat.dk/Blanketter/21009.pdf men regn med at de generelt tager 63% af salgsværdien af en lignende model i DK og beder dig betale det..

Alt i alt kan du lige så godt sælge din defekte bil og købe din diesel, hvis det er diesel du vil have, eller finde en identisk motor som den du har i dag, og få lagt i.

Alt andet er i mine øjne hul i hovedet på en så ny og kompleks bil.

UdstyrsFreak
Nyt medlem

Indlæg af UdstyrsFreak » 21. aug 2009, 07:26

Hej Duckstar.

Mange tak for dit svar. Så tror jeg at jeg vil lede videre efter en identisk motor.

Mvh
Michael
Mvh
Michael Hansen

Allanxx
Medlem
Geografisk region: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Allanxx » 4. sep 2009, 12:42

Snak lige med det lokale synshal om dette.
Jeg har en kollega der ville bygge en Polo årg. 02 om til Diesel. Og det er no go fik han at vide

UdstyrsFreak
Nyt medlem

Indlæg af UdstyrsFreak » 4. sep 2009, 21:51

jydefyr29 skrev:Snak lige med det lokale synshal om dette.
Jeg har en kollega der ville bygge en Polo årg. 02 om til Diesel. Og det er no go fik han at vide
Ja jeg har efterfølgende også hørt om flere der har haft problemer med dette. Men nu har jeg bestilt en sprit ny identisk 3.0 benzin motor. Så det skal nok blive lækkert at få den i.
Mvh
Michael Hansen

Brugeravatar
brianaxel
Medlem
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af brianaxel » 20. sep 2009, 08:51

duckstar skrev:20% reglen er irrelevant i din situation.

b.. Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt
Der er noget der ikke passer så...
UdstyrsFreak skrev:Men nu har jeg bestilt en sprit ny identisk 3.0 benzin motor. Så det skal nok blive lækkert at få den i.
Er du kommet igang med at få den skiftet?
'09 Audi A4 Avant Quattro 2,0TDi - Anthrazite Grey, 143Hk, MMI2G, Mustangbraun læderstue
Bi-Xenon, KeylessEntry+GO, Farve D.I.S. - helt original, lidt endnu...

Medlem siden 24/10-2006

UdstyrsFreak
Nyt medlem

Indlæg af UdstyrsFreak » 20. sep 2009, 14:16

brianaxel skrev:
duckstar skrev:20% reglen er irrelevant i din situation.

Der er noget der ikke passer så...
UdstyrsFreak skrev:Men nu har jeg bestilt en sprit ny identisk 3.0 benzin motor. Så det skal nok blive lækkert at få den i.
Er du kommet igang med at få den skiftet?

Ikke endnu. Har modtaget motoren fra tyskland. Den er godt nok fin sådan en ny motor.
Så nu venter jeg bare på at Audi Zentrum Flensburg har tid tl at skifte den.
Mvh
Michael Hansen

Brugeravatar
brianaxel
Medlem
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af brianaxel » 20. sep 2009, 15:37

UdstyrsFreak skrev:Ikke endnu. Har modtaget motoren fra tyskland. Den er godt nok fin sådan en ny motor.
Hvad skete der med den 'gamle'?
'09 Audi A4 Avant Quattro 2,0TDi - Anthrazite Grey, 143Hk, MMI2G, Mustangbraun læderstue
Bi-Xenon, KeylessEntry+GO, Farve D.I.S. - helt original, lidt endnu...

Medlem siden 24/10-2006

UdstyrsFreak
Nyt medlem

Indlæg af UdstyrsFreak » 20. sep 2009, 20:23

brianaxel skrev:
UdstyrsFreak skrev:Ikke endnu. Har modtaget motoren fra tyskland. Den er godt nok fin sådan en ny motor.
Hvad skete der med den 'gamle'?
Længere historie... Startede med at bilen pludselig røg helt vandvittigt og indhyllede 3 vognbaner på motorvejen i tåge. Den blev så kørt på et lokalt værksted og mekanikeren skiftede toppakningen på den ene cylinder. Jeg fik den så hjem igen, men dagen efter da jeg skulle starte den om morgenen gik den kun på 5 cylinder i ca 20 sek, hvorefter alle 6 kom. Dette gjorde den kun når den var kold og kun når den havde været gennemvarm inden den blev slukket. Tilbage på værkstedet. Man fandt så ud af at det var fordi der løb vand ind i cylinderen natten over. Så motoren blev skildt ad igen og denne gang blev begge toppakninger skiftet + topstykkerne planet.
Der gik så en lille uge hvor den røg lidt hvidt men fik at vide an den nok bare skulle køres til..1000 km. Men det blev kun værre og værre og til sidst gik den på 5 cyl hele tiden. Så den røg tilbage på værkstedet og denne gang fik den den store tur hvor både topstykkerne og og blokken blev sendt til cylinderservice og planslebet. Men heller ikke dette hjalp. Til sidst fandt de endelig ud af at det var topstykket der var revnet men en så lille revne at den kun var der når motoren var varm. Den blev så svejst og motoren samlet igen. Efterfølgende kørte motoren upåklageligt i næsten 3 måneder. Problemet er nu tilbage og efter at have talt med et par andre mekanikere er de enige om at topstykket er revnet igen. De forstod iøvrigt heller ikke at man havde valgt at svejse topstykket, da det aldrig ville kunne holde. Noget med at det vil revne igen lige ved siden af svejsningen.

Det lyder måske lidt mærkeligt men efter den omgang så besluttede jeg mig for ikke at bruge flere penge på den motor. Men den kunne da sikkert komme til at køre rigtig godt igen med et nyt topstykke.
Mvh
Michael Hansen

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Prodigy » 20. sep 2009, 21:00

det lyder da til at du kunne nøjes med et nyt topstykke.. men hvorfor blev toppen ikke trykprøvet da den blev planslebet første gang?

PS jeg kender da til flere brugere herinde som har G3, A4 osv der er ombygget til 1.9TDI uden at det har kostet afgift.. så længe du bare skifter motor og gearkassen og du ikke overstiger 20% og motoren kunne levers til din bil fra fabrik, kan jeg ikke se at syns stedet har noget som helst lovmæssigt at brokke sig over..
Medlem siden: 2003/05/14

UdstyrsFreak
Nyt medlem

Indlæg af UdstyrsFreak » 21. sep 2009, 06:43

Prodigy skrev:det lyder da til at du kunne nøjes med et nyt topstykke.. men hvorfor blev toppen ikke trykprøvet da den blev planslebet første gang?

PS jeg kender da til flere brugere herinde som har G3, A4 osv der er ombygget til 1.9TDI uden at det har kostet afgift.. så længe du bare skifter motor og gearkassen og du ikke overstiger 20% og motoren kunne levers til din bil fra fabrik, kan jeg ikke se at syns stedet har noget som helst lovmæssigt at brokke sig over..
Fik at vide at det var trykprøvet men at revnet kun viste sig når topstykket blev varmt.

Ja et nyt topstykke kunne da nok have klaret det. Men fik tilbudt en ny Motor hos ABT Sportsline i Tyskland til en fornuftig pris. Motoren er taget ud af en helt ny bil som kun lige har kørt fra den lokale forhandler og hen til ABT. Så motoren er også helt komplet med alt indsprøjtning, generator, klima, servopumpe osv. Ikke ligesom når man bestiller den hos Audi og kun får en helt rå motor med kun bund og topstykker.

Men nu bliver det dejligt at få bilen ned til AZF. Har bedt dem om i samme omgang at skifte bremser og støddæmpere hele vejen rundt samt olie og filter på gearkassen. Så skulle billen gerne køre som "ny" igen uden problemer....
Mvh
Michael Hansen

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"