Milltek - lovligt?
-
IbizaFR
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Milltek - lovligt?
Hejsa,
Overvejer kraftigt et Milltek forrør og cat til min Ibiza FR 1.8T fra 2005.
For at være lovligt skal det jo være E-mærket, men det har jeg ikke kunnet finde ud af om det er (og jeg har forgæves forsøgt at få svar fra Milltek i england).
Er der nogen der ved noget?
/Rasmus
Overvejer kraftigt et Milltek forrør og cat til min Ibiza FR 1.8T fra 2005.
For at være lovligt skal det jo være E-mærket, men det har jeg ikke kunnet finde ud af om det er (og jeg har forgæves forsøgt at få svar fra Milltek i england).
Er der nogen der ved noget?
/Rasmus
- kimhemm
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: vagtuning.dk
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Milltek - lovligt?
E-mærket ? Er det ikke kun lygter der skal være det ??
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook
Ja det er fuldt lovligt sålænge din bil kan overholde kravene til udstødningsgasserne.
Resten er helt ligegyldigt...
- ThomasMN
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Biersted
- Been thanked: 1 time
Er der ikke også nogen støjkrav?
Supermule skrev:Ja det er fuldt lovligt sålænge din bil kan overholde kravene til udstødningsgasserne.
- Tonny
- Admin
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 736 times
Selvfølgelig er der det.ThomasMN skrev:Er der ikke også nogen støjkrav?
Supermule skrev:Ja det er fuldt lovligt sålænge din bil kan overholde kravene til udstødningsgasserne.
- Andy
- Medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Kolding
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 120 times
Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.
Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).
Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:
Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.
For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.
Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.
Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.
Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).
Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:
Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.
For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.
Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
- Dennis J
- Medlem
for at være helt lovlig i forhold til den emsige synsmand, så skal katten være E-syns godkendt, og det samme skal udstødningen fordi EU har stillet krav til hvor meget udstødningen må støje, men typisk taler vi altså om meget få syns folk der kan være så emsig eller støjen skal ihvertfald være rimlig høj før de brokker sig, milltek er normalt ikke støjene og ville da også forvente de var E-godkendt.
Ny bil Golf 6R 2.0 4motion, 2011 APR+DSG software
Golf 4 1.8T AGU, årgang 2000 APR stage 3+ GTX2867R (Stjålet)
-
Mulle S4
- Nyt medlem
Milltek sportscat.. Du skal bare være opmærksom på at de kun er på 200 cell, men Milltek GARANTERER at de overholder kravene..
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0940%20(Large)_jpg-for-web-NORMAL.jpg (10.86 KiB) Vist 7215 gange
- Dennis J
- Medlem
En Rs6 kører også med 200 cells kat, så det tror jeg roligt man kan regne med den milltek også gør - hvad ligger prisen på sådan fætter egentlig?Mulle S4 skrev:Milltek sportscat.. Du skal bare være opmærksom på at de kun er på 200 cell, men Milltek GARANTERER at de overholder kravene..
-
Mulle S4
- Nyt medlem
De sælges ikke i løs vægt hos Milltek, men er sikker på at BilX kan skaffe dem 
-
Mikkel
- Aktiv medlem
Det er et eller andet tysk firma som jeg lige har glemt navnet på der laver de katalysatorer til Milltek, så du kan godt købe dem løst, bare ikke igennem Milltek.
/Mikkel
-
IbizaFR
- Helt nyt medlem
Når de "garanterer" det - vil det så sige at de er E-mærket?Mulle S4 skrev:Milltek sportscat.. Du skal bare være opmærksom på at de kun er på 200 cell, men Milltek GARANTERER at de overholder kravene..
Jeg skal have et papir med på det til syn næste gang, for jeg vil gerne kunne få synet bilen igen næste gang - også et sted hvor bilen rent faktisk skal være lovlig for at kunne gå igennem (ved godt at det ikke er tilfældet mange steder).
- Kenneth J
- Aktiv medlem
- Kommerciel bruger: Naviparts/Milltek/Ampire
- Geografisk sted: Rødovre - Islev
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Der er ikke noget hos Milltek der bærer E-mærket.
Der er TÜV på næsten alle de nyere systemer fra Milltek, så man kan tage et dokument med til syn. Dog har vi endnu aldrig hørt om problemer med godkendelse til syn.
Vil du have E-mærke må du ud og købe dig en Remus bagpotte, men du skal nok ikke forvente samme effekt.
Der er TÜV på næsten alle de nyere systemer fra Milltek, så man kan tage et dokument med til syn. Dog har vi endnu aldrig hørt om problemer med godkendelse til syn.
Vil du have E-mærke må du ud og købe dig en Remus bagpotte, men du skal nok ikke forvente samme effekt.
MVH Kenneth
Naviparts.dk Milltek.dk Ampire.dk Følg os også på Facebook!
Salg og eftermontering af originalt ekstraudstyr! Altid rabat til VAGcars.dk brugere!
Salg og eftermontering af originalt ekstraudstyr! Altid rabat til VAGcars.dk brugere!
-
IbizaFR
- Helt nyt medlem
Tak for svaret!Kenneth J skrev:Der er ikke noget hos Milltek der bærer E-mærket.
Det er nu ikke for E-mærkets skyld, men det vil bare være røvirriterende at skulle til at pille systemet af igen hvis man skulle rende ind i en synsmand der havde styr på reglerne...
Ved du om der er TÜV på cat og forrør til min ibiza FR?
- Kenneth J
- Aktiv medlem
- Kontakt:
Det er der ikke, desværre!
Det kommer på de fleste nye systemer, men det går MEGET langsomt med at de får lavet godkendelser på de nuværende systemer.
Det kommer på de fleste nye systemer, men det går MEGET langsomt med at de får lavet godkendelser på de nuværende systemer.
MVH Kenneth
-
Steffang
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Sønderholm
Min gamle G4 Gti Turbo med 348HK og komplet miltek med 200cellers katalysator gik lige gennem syn uden problemer med forureningen eller noget...
-
Giovanni78
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Brøndby Strand
Det lyder godt.. jeg skal også have min A3 til syn inden d. 17.12. så det ville være lækkert hvis udstødningen strøg lige igennem 
Årsag til syn er fordi jeg blev stoppet med tonede ruder og xenon.
Årsag til syn er fordi jeg blev stoppet med tonede ruder og xenon.
Steffang skrev:Min gamle G4 Gti Turbo med 348HK og komplet miltek med 200cellers katalysator gik lige gennem syn uden problemer med forureningen eller noget...
-
mathea
- Nyt medlem
- Geografisk region: Fyn
Att Kenneth J. Bliver der lavet et system til en golf 4 gti, men kun med en rund afgang???
Mvh Andreas
Mvh Andreas
-
IbizaFR
- Helt nyt medlem
Øv, men det er vel svært at se forskel på et milltek forrør og cat i forhold til det originale.. så lidt fristende er det sgu stadigt.. især når det heller ikke forurener mere.Kenneth J skrev:Det er der ikke, desværre!
Er dog blevet i tvivl om det overhovedet passer på resten af udstødningssystemet fra cat' en og bagud. Der må da egentligt være forskel på rørdimensionerne?
-
Mulle S4
- Nyt medlem
Ja du skal ikke regne med at kunne købe et Milltek forrør, og så at dit OEM system passer uden nogen form for tilpasning.
- Kenneth J
- Aktiv medlem
- Kontakt:
Som Martin (Mulle) skriver, så passer det ikke sammen med dit eksisterende system nej, og du ville da også få en gevaldig flaskehals hvis du endelig fik tilpasset det. Hvis det er fordi du godt vil beholde det diskrete udseende, kan du da bare vælge et cat-back system med skjult afgang.
Mathea-> Nej desværre, det er enten med skjult afgang, dobbelt rund afgang eller R32 look!
Mathea-> Nej desværre, det er enten med skjult afgang, dobbelt rund afgang eller R32 look!
MVH Kenneth
-
Giovanni78
- Nyt medlem
Og så fik jeg bilen synet idag med min Milltek udstødning (Komplet resonated system med forrør+cat samt cat-back).
Der blev ikke spurgt til godkendelse eller andet på den, den overholdt kravene for CO2 udledning samt støj, og jeg fik lige en kommentar med fra synsmanden om at det var en rigtig lækker udstødning som var meget flot lavet.
Der blev ikke spurgt til godkendelse eller andet på den, den overholdt kravene for CO2 udledning samt støj, og jeg fik lige en kommentar med fra synsmanden om at det var en rigtig lækker udstødning som var meget flot lavet.
- Kenneth J
- Aktiv medlem
- Kontakt:
Super fedt at høre Brian! 
MVH Kenneth
-
Giovanni78
- Nyt medlem
Ja, det var sgu lækkert. Og tak for hjælpen med udstødningen, jeg er ovenud tilfreds. Glæder mig dog til at få monteret det nye mellemrør uden potte. Men det bliver først når bilen har været en tur hos BK Lakering i næste uge.
Kenneth J skrev:Super fedt at høre Brian!
-
Mulle S4
- Nyt medlem
Fedt at hører at det kan lade sig gøreGiovanni78 skrev:Og så fik jeg bilen synet idag med min Milltek udstødning (Komplet resonated system med forrør+cat samt cat-back).
-
Giovanni78
- Nyt medlem
Jeg fik den synet hos FDM
Mulle S4 skrev:Fedt at hører at det kan lade sig gøre.. Hvor fik du synet den?
-
Maxi Pug
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Midtjylland
- Geografisk sted: Viborg
Står og skal købe en Milltek udstødning til min G4 1,8T, men skal jeg vælge en resonated eller non-resonated? hvor meget mere larmer en non-resonated i forhold til en resonated? er det til at holde ud i længere tid?
kan en non-resonated synes når der ikke er en mellempotte? vil gerne ha at det er iorden, men den må også gerne kunne høres...
kan en non-resonated synes når der ikke er en mellempotte? vil gerne ha at det er iorden, men den må også gerne kunne høres...
- kimhemm
- Meget aktiv medlem
- Kommerciel bruger: vagtuning.dk
- Kontakt:
Jeg har non-resonated på min og det er jeg helt fint tilfreds medMaxi Pug skrev:Står og skal købe en Milltek udstødning til min G4 1,8T, men skal jeg vælge en resonated eller non-resonated? hvor meget mere larmer en non-resonated i forhold til en resonated? er det til at holde ud i længere tid?
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- Kommerciel bruger: CarTrends.dk
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 1347 times
- Kontakt:
du køber en sportsudstødning for at få noget lyd derfor skal du tage en non-resonated, jeg har oplevet en kunde jeg solgte et resonated system til hans 1.8T den sagde fandme mindre end den gjorde originalt
Maxi Pug skrev:Står og skal købe en Milltek udstødning til min G4 1,8T, men skal jeg vælge en resonated eller non-resonated? hvor meget mere larmer en non-resonated i forhold til en resonated? er det til at holde ud i længere tid?
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
- Dennis J
- Medlem
Ja og resonated udstødningssystemer giver samtidig modtryk i udstødningen som man bestemt ikke vil have på en 1.8T