Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Alt vedr. reservedele, reservedelsnumre, ETKA, ELSAwin o.lign
Besvar
Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1373
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 391 times
Been thanked: 478 times

Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Monze1980 » 20. dec 2022, 14:18

Viskerarmen blev kraftigt udfordret af tyngdekraften og hang ned mod jorden.

Jeg har skruet den af, men er i tvivl om jeg kan nøjes med at skifte armen, eller om viskermotoren skal skiftes.

Armen er tydeligvis slidt rund indeni, men jeg kender ikke lige motorens udseende fra ny, så er i tvivl om 'dippedutten' der får armen til at køre, også er slidt?

Vedhæftet nedenfor er billeder af armen samt dippedutten på motoren, der sidder inde i armen og får den til at køre frem og tilbage.

På forhånd tak for hjælpen.

IMG20221220132446.jpg
IMG20221220132446.jpg (84.78 KiB) Vist 1748 gange
Vedhæftede filer
IMG20221220132707.jpg
IMG20221220132707.jpg (58.98 KiB) Vist 1748 gange
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 170 times
Been thanked: 89 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Hej-Hej » 20. dec 2022, 14:28

Dippedutten der sidder tilbage på motorens aksel nu, hører til inde i hullet på viskerarmen. Så hvis motoren stadig kører som den skal, kan du nok slippe med en ny viskerarm, men du skal have dippedutten af akslen, før du kan få den nye arm på ;)
These users thanked the author Hej-Hej for the post:
Monze1980

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Henrik2800 » 20. dec 2022, 14:30

Monze1980 skrev:
20. dec 2022, 14:18
Viskerarmen blev kraftigt udfordret af tyngdekraften og hang ned mod jorden.
Jeg har skruet den af, men er i tvivl om jeg kan nøjes med at skifte armen, eller om viskermotoren skal skiftes.
Armen er tydeligvis slidt rund indeni, men jeg kender ikke lige motorens udseende fra ny, så er i tvivl om 'dippedutten' der får armen til at køre, også er slidt?
Vedhæftet nedenfor er billeder af armen samt dippedutten på motoren, der sidder inde i armen og får den til at køre frem og tilbage.
Det ser ud til, at du bare skal have en ny viskerarm.
Fås billigt u-original.
Bøsningen fra den gamle viskerarm skal du fjerne, for at kunne monterer den nye.
Billede
These users thanked the author Henrik2800 for the post:
Monze1980
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1373
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 391 times
Been thanked: 478 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Monze1980 » 20. dec 2022, 14:31

Jeg kunne få armen af ved blot at løsne bolten der sad på, og vrikke/trække lidt i armen.

Kan den nye arm ikke blot sættes på og så skrues fast med bolten igen?

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk


:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 170 times
Been thanked: 89 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Hej-Hej » 20. dec 2022, 14:38

Nej du er nød til at have dippedutten af. Der sidder en ny fast inde i hullet på den nye arm. Sammenlign billedet af den nye med dit eget. Motorens aksel er konisk og har stråler der bider fat i bøsningen inde i armen.

Søb bøsningen ind i rustløsner og skru møtrikken på igen og skru den ned til bøsningen, men ikke helt ned til, så kan du trække bøsningen løs, med en papegøje tang, med den ene kæbe under bøsningen og den anden over møtrikken

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1373
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 391 times
Been thanked: 478 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Monze1980 » 20. dec 2022, 14:39

Modtaget, det prøver jeg.

Tak for hjælpen.

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk

:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af HansH » 20. dec 2022, 14:58

... og den kan sidde meganedern fast den dippedut :(

Men som Hej-Hej skriver - lidt snilde... Tilsat passende mængder rå vold.
These users thanked the author HansH for the post:
Monze1980
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1373
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 391 times
Been thanked: 478 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Monze1980 » 20. dec 2022, 15:03

Håber ikke den driller. Bolten var nem at få af efter et døgn med noget wd40

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk


:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1373
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 391 times
Been thanked: 478 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Monze1980 » 20. dec 2022, 16:57

Det må vist være det her, jeg skal have købt.

Overkommelig pris inkl. viskerblad.

https://m.autodoc.de/vaico/7938875

Billede

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk


:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Hallas
Medlem
Indlæg: 1093
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Hallas » 20. dec 2022, 17:02

Jep og wd40 på dip i dutten og så en lille aftrækker, eller også nedstryger på den. Så svækkes den og nemmere at afmontere
These users thanked the author Hallas for the post:
Monze1980
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1373
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 391 times
Been thanked: 478 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Monze1980 » 30. dec 2022, 13:06

Bestilte viskerarm hos VW samtidig med jeg bestilte clamps til udstødning.

Prisen på en original viskerarm var omkring 450,- så det var fin pris.


Sendt fra min NE2213 med Tapatalk

:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1373
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 391 times
Been thanked: 478 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Monze1980 » 17. jan 2023, 10:21

Langt om længe blev det ordnet.

Motoren var kaput så det krævede både arm og motor.

Spørgsmål: Når armen skal på, skal den så bare skrues fast med lidt vold og magt, ved at placere armen korrekt vinklet, og så sætte møtrik på bøsningen og skrue til?

Der er ikke som sådan nogle riller den passer direkte ned i, synes jeg. Laves de blot, når møtrik presser armen ned over bøsningen?

Billede

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk

:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af HansH » 17. jan 2023, 10:24

Monze1980 skrev:
17. jan 2023, 10:21
Spørgsmål: Når armen skal på, skal den så bare skrues fast med lidt vold og magt, ved at placere armen korrekt vinklet, og så sætte møtrik på bøsningen og skrue til?

Der er ikke som sådan nogle riller den passer direkte ned i, synes jeg. Laves de blot, når møtrik presser armen ned over bøsningen?
Som jeg lige husker det, er det bare sådan en konisk fætter ... dvs du gør som du selv beskriver - placerer armen så den er fin vandret, og så spænder du bare til.
These users thanked the author HansH for the post:
Monze1980
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1373
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 391 times
Been thanked: 478 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Monze1980 » 17. jan 2023, 10:25

Det er også sådan jeg lige ser det.

Mission accomplished lidt senere idag

Tak for hjælpen til alle i tråden.

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk

:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 170 times
Been thanked: 89 times

Re: Audi A4 B8 2,0 TDI (2010), ny viskerarm eller -motor bagpå?

Indlæg af Hej-Hej » 17. jan 2023, 13:41

Monze1980 skrev:
17. jan 2023, 10:21
Der er ikke som sådan nogle riller den passer direkte ned i, synes jeg. Laves de blot, når møtrik presser armen ned over bøsningen?
Det gør de lige præcis ja. Så sørg for at armen har den rette vinkel når du strammer den til :)
These users thanked the author Hej-Hej for the post:
Monze1980

Besvar

Tilbage til "Reservedele/Kataloger"