2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Her kan du vise din Skoda frem og få feedback
Forumregler
Værkstedet - Galleri/Show off - Skoda > Tilføjelse til de generelle regler
Billeder eller video er et krav i galleriet.
Emnetitel skal indeholde [Årgang] [Mærke][Model]
Bilen skal være indenfor VAG-gruppen.
Bilen skal være din egen.
JKE4068
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29. aug 2021, 11:07
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af JKE4068 » 17. okt 2021, 17:00

Havde bestilt en Enyaq 80 plus i juli måned, vi fandt så ud af at den først ville blive produceret i uge 25 2022, heldigvis har min skoda forhandler oså en leasing og brugtvogns forhandler der havde en tysk import stående fra juli i år og som havde kørt 29 km med meget mere udstyr som jeg havde valgt blandt andet el føre sæde og læder indtræk vi blev så enige om en lille merpris og har nu kørt i den den måned, synes række viden slet ikke lever op til det oplyste, kørte en nat på motorvej med 120 og den gik helt ned på 3km./Kw.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af SkodiaqDK » 17. okt 2021, 17:11

Der forsvinder ca. 30% når der er koldt. Og så går det hurtigt over 110 km/t.

Men 3km/kw, dvs 231km på en bil oplyst til 500km+. Det må man gerne være skuffet over.

Tror vi får mange af de fortællinger nu der bliver koldt.

Glæd dig over du har en 80'er!

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af Madmax » 17. okt 2021, 18:10

Vi har i dag kørt fra Vanløse til Falster og retur i min 60’er.
I alt ca. 270km tur/retur. Fuldt opladt fra Vanløse, og i Nykøbing F smed jeg ca. 10% på.
Den viste 47km tilbage da jeg parkerede herhjemme.

Vi har kørt ca. 114kmt på motorstien med klimaanlægget på 22grader.
Så det rammer hårdt når temperaturen er så lav og man samtidig bruger varme og kører motorvej.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 18. okt 2021, 08:52

Vi kørte hjemad i aftes på øde jyske vege med lidt over det tilladte men under grænsen for klip - så ægte hastighed typisk 90-100 på landevej hvos der var skiltet med 80 og lige godt 100 hvor der var skiltet med 90. Og så selvfølgelig op og ned i fart gennem de utallige rundkørsler hvor den fik lov at accelere ganske pænt op i fart igen. Bilen igen lastet med fyldt bagagerum og 3 MTB'er, og 4 personer. Tror vi endte omkring 3,5 km/kWh (Kiggede på den ~1/2 time fra hjemmet, men hjemme skulle bilen jo lige lodses. Giv fra 80% til 17% på de ca 170km så det passer meget godt med bilens tal undervejs.

Men destinations ladning i vandkantsdanmark er en helt anden sag ....
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 18. okt 2021, 09:25

Der er ved at være lynladere ved motorvejsnettet - selvom der på store rejsedage nemt kan være kø.

Men kører man ikke motorvej kan der være der meget langt mellem lynladere og så bliver man afhængig destinationsladere og så bliver man hurtigt udfordret. Som skrevet kørte vi ca 170 km fredag aften og gik fra 100% til 45%. Vi kunne have have kørt en 20min omvej og gjort holdt ved en lader ca halvvejs - men det var på en motorvejsrasteplads Søby hvor eneste features udover ladning var et toiletskur. Vi skulle også gøre holdt for en sen aftensmad på vejen, så det var ikke lige velegnet. Havde der nu blot været en grillbar havde det været en anden sag.

Lørdag havde vi et par ærinder i Esbjerg og havde håbet at kunne lade mens vi handlede. De får DC ladere der var i byen var optaget. Overvejede at køre ud til Korskroen for at lade, men tog chancen tilbage til vestkysten og nu nede på 20% og ingen ledige AC ladere indenfor 20km.

Så jeg hev mobilladeren frem selvom den jo næsten ikke kan givet noget fra en fase i en alm stikkontakt. Men det udfra devisen at hvis ikke andet burde det kunne få os frem til DC laderen ved Herning søndag aften. Men fik da alligevel hældt 9kWh på.

Men jeg holdt stadig øje med de nærmeste AC ladere og da en af den endelig stod til ledig (16 timer efter at jeg begyndte at se efter strøm) var jeg for langsom og en Tesla kom først 🙁 så jeg spurgte pænt hvor længe de planlagde at lade - 4 timer var estimatet for at de fik nok på til at kunne nå hjem dagen efter.

Så 3:50 senere holdt jeg der igen og de kom heldigvis nærmest på klokkeslæt. Jeg kunne så se at bilen ville være færdig lidt før 02:00 men jeg lod den stå og spærre til kl 7:00 søndag morgen. Godt nok bør man jo flytte sin bil hurtigst muligt fra en lader når den er færdig ...

De 2 ladere der var fra Clever og sat op ved et udlejdningsbureau kun 2km fra min destination. Ikke noget problem da jo have cykel med:-) Men der er meget få lademuligheder ved vestkysten. Jeg har kunnet se at indtil i sommers havde en campingplads derude 3 clever ladestader men de er åbenbart skiftet til en lukket løsning for deres egne campister for de figurerer ikke længere nogen steder.


Jeg kunne ikke lade være med at lægge mærke til at der selv i det mørkeste Jylland yderst sjældent er over 50km til en tankstation. Der er meget langt til en rimelig dækning med DC ladere.

Ved Clever kom der 55kWh på - men til 3,5kr/kWh og ikke meget over 3,5km/kWh kan jeg hurtigt regne ud af Kodiaq'en ikke ville være væsenligt dyrere i brændstof - og den kan tankes på 5min uden at køre omveje ....

Når selv Tesla ejere med deres fantastiske ladenetværk slår desperate opslag op på Facebook efter private lademuligheder i Vandkants-Danmark så er der langt til målet om problemfri elbilejerskab ...

Jeg må have lavet mig en adapter til et gammeldags komfur udtag eller planlægge at besøge min far mere end et par dage ad gangen hvis der er i ellerten 😉

Eller bare tage en anden bil til ture hvor lademulighederne ikke er sikre hjemmefra ....
These users thanked the author majland for the post (total 3):
HansHDanielB12KMDTHY
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 18. okt 2021, 10:58

Min Khong mobil-lader (købt brugt) og adapter fra 3x16A CEE -> 1x16A CEE -> Schucko > DK pinjord
IMG_20211017_151135_978.jpg
IMG_20211017_151135_978.jpg (81.73 KiB) Vist 5050 gange
Åbenbart nærmest en nødvendighed i vandkantsdanmark ...
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af KMDTHY » 18. okt 2021, 10:59

majland skrev:
18. okt 2021, 10:58
Min Khong mobil-lader (købt brugt) og adapter fra 3x16A CEE -> 1x16A CEE -> Schucko > DK pinjord

IMG_20211017_151135_978.jpg

Åbenbart nærmest en nødvendighed i vandkantsdanmark ...
Hvad koster sådan en brugt? Man får en ny til ca 3200 kr kan jeg se.
https://greencargear.dk/vare/mobil-11-kw-lader-3faser/
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 18. okt 2021, 16:08

jeg gav 2000,- med porto - og den du linker til er ikke på lager

Eneste ulemper er at den ikke kan gp helt ned på 6A (som abefalet på ukendte installationer) men har 8A som mindste. Men med overvågning går det nok (brugte den i et udhus hvor jeg viste at der ikke var skjulte samlinger og havde et IR temometer til at checke en samleboks undervejs til stikkontakten).

Btw fandt jeg så også ud af at mobillader og bil var ligeglad med jord ...

Fra kina fåes den også for 2150-2500 incl moms og med lidt held kan man også finde den sendt fra et EU til til nogenlunde samme pris.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af DanielB12 » 19. okt 2021, 07:03

Er det forsvarligt nok at have så mange adaptere på? Vi overvejer selv at købe en lignende løsning, men tænkte egentlig at det blev lidt for Storm P 😬
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 19. okt 2021, 08:56

Det er ikke optimalt - bedre selvfølgelig at gå direkte fra det røde CEE stik. Men hvert skifte er jo fulgt af også at gå ned i strøm.

Op til 16A på det blå CEE
Op til 8-10A på schucko og pinjord (selvom begge er mærket til 16A - kort tids brug)

Man må ikke anvende forlænger ledninger, men adaptere tæller ikke som sådan. Så afaik er det lovligt nok.

Jeg er mere nervøs for skjulte dårlige forbindelser i installationen. Det kan være svært at være 100% sikker på hvad der sker fra tavle til stikkontakt.

Men alt under det røde CEE er nødladning - det går simpelthen for langsomt hvis man har andre muligheder ....
These users thanked the author majland for the post:
DanielB12
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 26. okt 2021, 21:21

2021-10-26_ElOversigt.png
2021-10-26_ElOversigt.png (53.93 KiB) Vist 4839 gange
Det startede egenligt i en anden tråd - og nogle ret bastante udsagn som "Der skal altid være en RCD i tavlen foran en elbillader" gjorde mig usikker på om mit var blevet lavet korrekt.

Udganspunktet er at sikringer skal sidde efter selektivitet således at det altid er den nærmest problemet der slår fra. Kortslutning eller blot overbelastning. Så man starter med en stor stiksikring og har så kabelsikringer i passende størrelse til de øvrige grene af installationen

RCD'er skal derimod ikke side i serie men parallelt. Så el elbilladers sikringer må ikke side bag den RCD der tager huset øvrige installationer, men parallelt med denne.

Samtidigt skal der være en RCD foran samtlige stikkontakter (herunder elbil udtag) men ikke nødvendigvis foran et dobbelt isoleret kabel. Så både kablet til min undertavle i udhuset og det til min elbil lader har kun en ledningssikring i hovedtavlen. Men der er en RCD foran både inverter, varmepumpe og den er indbygget i min elbillader _før_ ladestikket.

Direkte fra hestens mund (sikkerhedsstyrelsen)

Se videoen "Dobbeltisoleret ladestander med RCD" - kan desværre ikke finde ud af at indlejre den her

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... contents-5

Da min lader er dobbeltisoleret med indbygget RCD efter de rette standarder og kablet også er dobbelt isoleret skal der _ikke_ yderligere en RCD i tavlen.

Ledningstikringen til laderen er pt kun 16A da jeg tror at jeg kun har 25A som stiksikring - men har forespurgt og jeg har ret til 35A. Ahs selektivitet må jeg selv med 35A sikring ikke trække 32A til elbilladeren da jeg så risikerer at overbelaste stiksikringen. Men det kan klares i softwaren i laderen - og den understøtter også load balancering med en lader mere.

Så når jeg får kontrolleret/skiftet til 35A stiksikring vil der ikke være problemer i at sætte en lader mere på og så begrænse til f.eks 25A samlet da 10A er rigeligt til husets øvrige gøremål. Easee måleren understøtter også at justere belastningen efter huset øvrige forbrug men så vil jeg skulle have en måler ind i serie med N1's måler og det er der ikke plads til (N1 måleren understøtter ikke udlæsning af af live værdier for forbrug)
Senest rettet af majland 26. okt 2021, 21:37, rettet i alt 1 gang.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af KMDTHY » 26. okt 2021, 21:34

5G10 så er det vidst også minimal spændingstab :D Burde 5G6 ikke være nok?
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 26. okt 2021, 21:40

KMDTHY skrev:
26. okt 2021, 21:34
5G10 så er det vidst også minimal spændingstab :D Burde 5G6 ikke være nok?
Jo måske lovligt nok, men hvis jeg fortsætter 40-50meter over til garagen og sætter en lader mere der - og de på sigt for lov at trække tæt på 22kW til sammen om natten ...

5G10 var den største dimension som laderen understøtter hvis der skal sløjfes videre - ellers tager den op til 5G16

Ærgeligt at de forrige ejere her kun har lagt et 5G2.5 og et 3G1.5 mellem hus og udhus. (Det sidste er ikke på skitsen da det blot er fra en 13A af husets sikringer. Bruges primært til lys i udhuset og et par stikkontakter - men spændingsfaldet er stort når der trækkes blot lidt effekt som støvsugning eller en vinkelsliber )
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

JKE4068
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29. aug 2021, 11:07
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af JKE4068 » 27. okt 2021, 09:53

Hej er der nogle af jer der ved om man kan hente app ned, vil meget gerne have saphe ned så den virker i bilen uden at telefon skal være med

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 2. nov 2021, 15:47

Valgte jo bevidst en lader med et løst kabel. Efter bilen så kom hjem blev vi enige om at 5meter måtte være en passende længde.

Det gule medfølgende er 6meter langt og vi blev hurtigt enige om at det burde være i bilen ahs til muligheden for at AC lade ud. Så for ikke at skulle rode huske at rengøre det og tage det med hvis der risiko for at måtte lade ude har jeg købt et ekstra. Har så også valt et med 6mm2 cores (der understøtter 22kW / 32A ligesom laderen)

Det er også tydeligt kraftigere og den mere kortere gør den lidt nemmere at hænge op.
IMG_20211101_151211_120.jpg
IMG_20211101_151211_120.jpg (144.09 KiB) Vist 4678 gange
IMG_20211101_150833_456.jpg
IMG_20211101_150833_456.jpg (193.6 KiB) Vist 4678 gange
Skal lige have pillet hætterne af ...
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 2. nov 2021, 15:49

JKE4068 skrev:
27. okt 2021, 09:53
Hej er der nogle af jer der ved om man kan hente app ned, vil meget gerne have saphe ned så den virker i bilen uden at telefon skal være med
Mig bekendt kan du ikke installere apps direkte på radioen. De skal være på telefonen og bilen skal blot være skærm.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 4. nov 2021, 20:38

sommerhjul.jpg
sommerhjul.jpg (267.85 KiB) Vist 4574 gange
Så blev det også til vinterhjul her. Med de mange chromelister synes jeg egentligt de sølvgrå fælge er ok selvom de er lidt kedelige.
vinterhjul.jpg
vinterhjul.jpg (236.72 KiB) Vist 4574 gange
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1396
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 248 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af Passatg 3c » 4. nov 2021, 21:17

Det er bedre end de fleste vinterfælge i hvert fald
These users thanked the author Passatg 3c for the post:
majland
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 25. nov 2021, 14:15

Jeg er begyndt at lege lidt med TRONITY - Det er en platform til at læse køretøjs data fra mange forskellige el.biler - Se mere på https://app.platform.tronity.io/docs

Det er interessant i forhold til Enyaq'en da nærmest ingen nørd data er tilgængeligt i selve bilen. Derimod kan man få logget laderkurver og meget andet online i deres cloud løsning.

F.eks har jeg efter nattens ladning sammenlignet Easee Home'ens målte forbrug med hvad bilen siger (via Tronity) den har puttet i batteriet

Jeg ladede fra 46%-100% og min lader har registreret et forbrug på 46,15 kWh incl 15min opvarmning af bilen med op til 3kW (dvs ~0,75kWh)

Bilen selv mener at den har hældt 41,58kWh på batteriet.

Dvs en effektivitet på 90%

Hvis andre vil lege med Tronity så giver det dette referral link 4 ugers prøveperiode istedet for 2. https://app.tronity.io/signup/Dnk-ZYc80
These users thanked the author majland for the post:
DanielB12
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af KMDTHY » 25. nov 2021, 14:23

Jeg oprette mig også i sidste uge. Ved ikke lige om Tronity er pengene værd. Nu prøver jeg de 14 dages gratis. Tror jeg bare selv sætter noget op og visualisere det i Home Assistant. Det er så KIA UVO, men mon ikke der findes tilsvarende til VAG. https://github.com/fuatakgun/kia_uvo -- måske https://github.com/skagmo/ha_vwid
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1396
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 248 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af Passatg 3c » 25. nov 2021, 14:47

Jeg tror Tronity giver mest mening, hvis man bruger det sammen med f.eks. ABRP.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 25. nov 2021, 21:37

Passatg 3c skrev:
25. nov 2021, 14:47
Jeg tror Tronity giver mest mening, hvis man bruger det sammen med f.eks. ABRP.
Eller bare hvis man gerne vil nørde med ladekurver og lign. Men kan sikkert gøre noget tilsvarende med EVNotify og en dongle - men Tronity virker lækkert på web'en. Så jeg ender nok med et abb. Så må jeg jo se om jeg bliver ved med at synes at et er sjovt at nørde med det på den måde, eller det bliver hverdag med ellerten.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 26. nov 2021, 11:49

DC ladede i morges (venter stadig på lader på arbejde) - En 300kW Viggo i ballerup. Kom dog slet ikke så højt på. Ladede fra 30% til 83%. Det gav 40,81 kWh og en regning for 42,33 kwh. Dvs en effektivitet på 96,4%, mens klimaanlægget kørte de 45min det tog.


Med højre sæde helt tilbage er det en hæderlig laptop arbejdsplads mens man venter.... Mangler dog kaffemaskinen .


Måske jeg skal have denne på ønskesedlen
TronityCharge.png
TronityCharge.png (116.36 KiB) Vist 4294 gange
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1396
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 248 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af Passatg 3c » 26. nov 2021, 13:45

Hvilket interface har du i OBD-porten?
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 29. nov 2021, 22:04

Ovenstående er med Tronity der taler med Skoda's portal. Dvs det er ikke noget i bilen. Skal også have lejet med ODB - har en alm veewpeak (til evnotify mf) og OBDeleven. EVnotify kan lave sammenhængende temperatur og ladekurver
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 28. jan 2022, 13:00

En Enyaq sygehistore - min bil er blandt de første og indregistreret i December 2020 i CZ. Den havde kørt 2000km da vi fik den og nu er den på 10500km

Sidste fredag morgen advarede vores Enyaq om lav spænding på 12V batteriet. Den havde de sidste 3 uger også mest kørt korte ture med god brug af elvarme i både sæder, rat og ruder. Men efter dagens pendling var den stadig ikke tilfreds (2x20 + 2x3km så ikke nogen lang tur)

Lørdag satte jer derfor en lille CTEK lader på de dertil indrettet pinde i motorrummet. En jeg normalt bruger til vedligeholdelsesladning af MC'en så den giver kun op til 3,8A. Da jeg så lørdag aften skulle efter pizza var den for alvor blevet sur. Manglende 12V var eskaleret til en hulens masse fejl - og der var hverken forlygter eller klimaanlæg.

Søndag udlæst jeg via OBDeleven en datalog. Spændingsforsyning for lav var allerede registreret i december uden at den have skrevet noget om det i displayet Men der var også en hel masse "Ingen kommunikation" og "Databus" fejl i log'en

Så jeg listede ud til Skoda Hobro søndag uden forlygter, klima etc.

Da de først har telefontid lidt senere end de møder ind sendte jeg værkføreren en besked mandag morgen om hvorfor den syge Enyaq holdt der. Han ringede mig op og sagde at også de var sygdomsramte så der var lidt pres på. Men de fik stillet en diagnose mandag (ny styreenhed) og at der var to aktioner på bilen. Han forventede at styreenheden ville komme onsdag.

Her fredag formiddag meldte han den så klar igen og har lige hentet den.

1) Den ene aktion var noget vandtætning ved motoren der skulle kontrolleres, Done.
2) Den anden aktion lidt af det samme. Kabel bundtet langt bagbroen skulle åbnes og ekstra lim/vandtætning sprøjtes ind. Rep kittet til dette kunne han dog først bestille efter uge 14.

Af udestående har jeg stadig travel assist hvor den skal have et nyt rat og så selvfølgelig alle "seriefejl" i nuværende software ....

Og så skal jeg have kodet vores anden nøgle til bilen igen. Værkføreren er ikke begejstret for Skodas værktøjet til softwaren i de nye biler så han bad om en bilen en _hel_ dag for at få kodet nøglen. Det var ikke noget de kunne gøre mens jeg venter ...Jeg havde ikke tænkt så langt at tage begge nøgle med derud i søndags.
These users thanked the author majland for the post (total 4):
HansHDanielB12i-sKMDTHY
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 21. feb 2022, 10:11

Så fik Enyaq'en lige en hel uges welness ophold i Hobro mens vi tog på skiferie i Kodiaq'en - Det var nemmest for os.

Både mhs skiferie da Kodiaq'en er størst og jeg har snekæder til den (selvom jeg kom til at holde i kø for at tanke den i Norge - men skulle have brugt længere tid på at lade en elbil).

Men også nemmest for os i forhold til værkstedet. Jeg sætte den af fredag eftermiddag og den store knægt kunne samle mig op på vej hjem. Og jeg kørte ham så på arbejde i morges og efterlod Citiigo'en ved Skoda. Så må han lige gå de 15min efter fyraften :-)

De har koden nøgr, lavet den anden aktion og skiftet rattet.

Der var ingen fejl på rattet / tavel asssist på vejen hjem så forhåbenligt er det løst.

Tror dog kessy blev lidt forvirret over at jeg stod med begge nøgler i hånden så skal lige have kontrolleret at det virker rigtigt.

Men så også en instruks i at "synkronisere" det som
1) Lås bilen
2) Tag den fysiske nøgle ud af fob'en
3) Sæt nøglen i og lås op
4) Brug KESSY mens nøglen sidder i
These users thanked the author majland for the post:
KMDTHY
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af magre » 21. feb 2022, 11:34

Hvis man kun skal have noget midlertidigt fx i ens sommerhus som man måske kun bruger nogle enkelte uger om året og ikke ønsker at have en fast post el. lign. til at udlejningsgæster o.l. også har mulighed for at lade så kan man også købe en kraft kabeltromle; den kan man så også tage med hjem til gæster el. lign. hvor der fx er et kraftudtag

https://www.profishop.com/dk/brennenstu ... gKFhfD_BwE
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 22. feb 2022, 07:40

To issues:
  • Det kabel du linker til er kun 5G2.5 - på 30meter er det alt for tyndt til 11kW (3x16A). Men sætter man strømmen ned til 10-13A så går det nok.....
  • Det er ikke lovligt at anvende forlængerledninger ved ladning i DK (Ifølge standarden HD 60364-7-722 er flytbare stikkontakter ikke tilladte, hvilket betyder, at der ikke må anvendes forlængerledninger mellem el-bilen og den stikkontakt, hvor der oplades fra. https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... contents-5 ) Loven skelner her ikke mellem type af kontakter. DK jord, schucko, CEE eller Type 2 (std på ac ladere)
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 22. feb 2022, 07:47

majland skrev:
21. feb 2022, 10:11

Tror dog kessy blev lidt forvirret over at jeg stod med begge nøgler i hånden så skal lige have kontrolleret at det virker rigtigt.
ØV - Værkstedet har ikke fået keyless oplåsning til at virke :-( Og sagde det ikke da jeg hentede bilen :-(

Desuden kom der fejl en gang på travl assist efter ca 70km da ratvarmen blev slået fra - og de sidste 10km hjem
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Besvar

Tilbage til "Skoda"