Side 2 af 5

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 07:28
af HansH
majland skrev:
6. okt 2021, 07:17
Så fik jeg købt vinterfælge

Det blev "små" 19x8" Skoda Crystal fælge (ET45 5x112) med Continental WinterContact TS850P i 235/55 R19 101T foran og 255/50 R19 bagIMG_20211005_204825_536.jpgIMG_20211005_204808_759.jpg
Nice, jeg synes Crystal fælgen er rigtig fin.

Hvad gav du for sådan et komplet sæt inkl. dæk hvis man må spørge ?
Og hvor ?

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 07:38
af majland
14995 hos Maul Biler skandeborg (Skoda forhandler) - De har vist få sæt tilbage. De kalder dem dog Solaris ....

De havde slået tilbuddet op på facebook for omkring den 23/9

De har dem også i sorte men så er prisen 5000 højere.

Hvis nu Kopacek lige havde haft 20% rabat som da jeg købte til Kodiaq'en havde jeg måske kunne spare noget - men pt kunne jeg ikke finde oem fælge til en væsenligt bedre pris.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 07:45
af HansH
majland skrev:
6. okt 2021, 07:38
14995 hos Maul Biler skandeborg (Skoda forhandler) - De har vist få sæt tilbage. De kalder dem dog Solaris ....
Solaris ? okay, det må være lokaldialekten i Skanderborg :) Jeg kender dem der som Crystal.
Men fred være med den detalje. Det er en fin fælg til bilen.
Det irriterer mig bare at der skal være forskel på dækmonteringen for/bag, så man ikke kan rotere dem :!:

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 08:42
af kGlerup
majland skrev:Jeg har nogle udfordringer med den planlagt opladning - direkte fra bilen (er ikke begyndt at rodde app'en ind i det)

Mandag kl 7 skulle den have været klar - det var den slet ikke og ladede kun på en fase.

Så ændrede laderen fra auto antal faser til fast 3 faser. Tirsdag morgen kl 7 var den så ikke færdig med at lade. Det blev den først kl 8. Så tænkte jeg at det kunne være noget med sommertid og satte den tli kl 6 istedet.

Idag kl6 var den så ladet op - men den skulle kun lade fra 65% natten til idag hvor den natten til igår ladede fra ca 18-20%
Ligesom ID bilerne.
Funktionen virker ganske enkelt ikke, hvilket VAG er klar over.
Det bliver desværre ikke løst i 2.3 opdateringen, så væbn dig med tålmodighed Billede

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 08:46
af HansH
Det jeg har læst mig frem til i facebook grupperne mht styring af opladning, er at man skal lade være med at forsøge at kontrollere det via bilens infotainment eller via bilens app.
I stedet skal man - hvis muligt - styre det via sin ladeboks' app.

Tror måske du også selv var med i en af de tråde Anders ?

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 10:05
af diskoboy
Med forbehold for at der er forskel på min e-Golf og en Enyaq'en, så jeg har fjernet alt vedr. opladning i app/bil.
Det styres udelukkende via Monta appen.

Jeg endte med at bilen ikke var opladet - efter 2 dage uden strøm måtte jeg konkludere at kombinationen af Monta og indstillinger i bilen ikke hænger sammen på den gode måde. Så snart jeg slog indstillinger fra i bilen/app virker opladning perfekt igen.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 10:07
af HansH
diskoboy skrev:
6. okt 2021, 10:05
Jeg endte med at bilen ikke var opladet - efter 2 dage uden strøm måtte jeg konkludere at kombinationen af Monta og indstillinger i bilen ikke hænger sammen på den gode måde. Så snart jeg slog indstillinger fra i bilen/app virker opladning perfekt igen.
Præcis sådan lyder de råd der gives i fb grupperne 👍

Jeg ved bare ikke om alle ladebokse og apps giver de samme muligheder ?
Men hvis man har muligheden, lyder det for mig helt klart som måden at arbejde rundt om den buggy Skoda software.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 10:15
af DanielB12
Kan så afsløre det også er/kan være et problem - at bil, app og ladestandere tilsyneladende modarbejder hinanden - hos BMW og hos Peugeot/opel.. Der må simpelthen manglen nogle overordnede ensretninger og standarder på det..

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 10:18
af HansH
DanielB12 skrev:
6. okt 2021, 10:15
Kan så afsløre det også er/kan være et problem - at bil, app og ladestandere tilsyneladende modarbejder hinanden - hos BMW og hos Peugeot/opel.. Der må simpelthen manglen nogle overordnede ensretninger og standarder på det..
Jeg synes det er fint nok at muligheden for at styre de ting, findes både i bil og på ladeplatformen.

Det må være op til brugeren at sætte det op, så det er entydigt hvem der styrer festen.
Lidt ligesom du også kan f#cke det op, hvis du forsøger at opsætte to routere i dit netværk der begge agerer som DHCP-server og vil uddele IP-adresser... Det er der heller ikke nogen "standard" der forhindrer, andet end at det bare ikke virker hvis du forsøger..

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 10:37
af DanielB12
HansH skrev:
6. okt 2021, 10:18
DanielB12 skrev:
6. okt 2021, 10:15
Kan så afsløre det også er/kan være et problem - at bil, app og ladestandere tilsyneladende modarbejder hinanden - hos BMW og hos Peugeot/opel.. Der må simpelthen manglen nogle overordnede ensretninger og standarder på det..
Jeg synes det er fint nok at muligheden for at styre de ting, findes både i bil og på ladeplatformen.

Det må være op til brugeren at sætte det op, så det er entydigt hvem der styrer festen.
Lidt ligesom du også kan f#cke det op, hvis du forsøger at opsætte to routere i dit netværk der begge agerer som DHCP-server og vil uddele IP-adresser... Det er der heller ikke nogen "standard" der forhindrer, andet end at det bare ikke virker hvis du forsøger..
Jo jo, men sådan virker det bare ikke i forhold til brugervenligheden.

F.eks. i vores bimmer.. Der kan vi sætte det op via app'en under "opladning & klimatisering", hvor knappen så hedder "Overtag i min BMW", når man har ændret noget.
Den tekst ville jeg jo mene betyder, at det jeg sætter op i app'en, det vil så blive overført til bilens system - og reflekteret i bilens indstillinger. Men sådan er det ikke. Nu er det bilen der bestemmer, og ikke hvad man har sat op i app'en. Med mindre du i appen har sat ugentlig kørselstart, så styrer app'en det. Har du sat ugentlig kørselsstart op i bilen, så styrer bilen det dog hele tiden, med mindre du igen trykker "Overtag i min BMW" i app'en.. Nu lader min kæreste så via deres E.on-lader på jobbet. Der bipper man sig ind med en brik/kort, og så starter opladningen med det samme.
Men det gør den kun hvis der i bilen er sat "start opladning med det samme". Hvis der er sat noget kørselstidspunkt op i bilen, så gør den det ikke. Det giver mening.
Men hvis du i App'en har aktiveret kørselstidspunkt, og du så åbner appen og opdatere bilens status (det gør app'en så også automatisk) f.eks. for at se om den lader, så overtager app'en pludselig styringen (selvom du ikke har været inde i "opladning & klimatisering"), og så stopper laderen med at lade (eller bilen med at modtage strøm - ved kke lige hvem der bestemmer der)..
Det bliver så rigtig sjovt, når der kommer profiler ind over, og du f.eks. da du startede bilen valgte en anden profil end den nøglen er knyttet op til, for når du så åbner bilen (f.eks. for at tage din taske man har glemt), så overtager nøglen så profilen, og dermed en helt anden styring.
Og så er jeg ikke engang sikker på, at det er sådan 100%.. det er bare det jeg sådan har kunne fumle mig frem til og læst på nogle forskellige fora..

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 10:47
af HansH
DanielB12 skrev:
6. okt 2021, 10:37
Jo jo, men sådan virker det bare ikke i forhold til brugervenligheden.

<.. Daniel fortæller om konflikter i styring af opladning ..>
Shit :shock: Nej det lyder mildest talt ikke gennemskueligt og brugervenligt !

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 10:47
af majland
HansH skrev:
6. okt 2021, 07:45
Solaris ? okay, det må være lokaldialekten i Skanderborg :) Jeg kender dem der som Crystal.
Ja det er Skoda's navn for dem. Men der var heldigvis billeder på deres facebook oplag så jeg var ikke i tvivl :-)
R19Fælge.png
R19Fælge.png (168.27 KiB) Vist 4407 gange
Kan også rigtig godt lide Regulus - men ikke nogen gode tilbud lige nu. Heller ikke i tyskland. Og ville styr på vinterhjul inden alt bliver udsolgt ....
Det irriterer mig bare at der skal være forskel på dækmonteringen for/bag, så man ikke kan rotere dem :!:
Helt enig - og specielt fordi 60'eren kan nøjes med ens hele vejen rundt. Ved fuld læs med bagage og personer tror jeg ikke den lavere egenvægt gør nogen stor forskel.... De havde begge sæt liggende som komplethjul men jeg tog dem bilen var godkendt til. I Tyskland kan de jo godt være nogle krakiler hvad sådan noget angår ....


Sidst jeg havde en bil med sådan en dækmontering var en Smart Fortwo 451 med 155 foran og 175 bag på 15"

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 10:52
af majland
HansH skrev:
6. okt 2021, 10:47
DanielB12 skrev:
6. okt 2021, 10:37
Jo jo, men sådan virker det bare ikke i forhold til brugervenligheden.

<.. Daniel fortæller om konflikter i styring af opladning ..>
Shit :shock: Nej det lyder mildest talt ikke gennemskueligt og brugervenligt !
So far har jeg holdt både app og ladeboks ude af det. Og bilen var også ladet op til de 80% jeg havde bedt om i morges.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 10:54
af DanielB12
majland skrev:
6. okt 2021, 10:47
. I Tyskland kan de jo godt være nogle krakiler hvad sådan noget angår ....
I hvilken forbindelse? Altså hvornår vil det være relevant om tyskerne er fan eller ej

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 10:56
af HansH
DanielB12 skrev:
6. okt 2021, 10:54
majland skrev:
6. okt 2021, 10:47
. I Tyskland kan de jo godt være nogle krakiler hvad sådan noget angår ....
I hvilken forbindelse? Altså hvornår vil det være relevant om tyskerne er fan eller ej
Vel egentlig kun hvis man bliver stoppet dernede og de skulle falde over det .... såå, ikke verdens højeste sandsynlighed som jeg ser det :)

Jeg tænker at en opmærksom dansk synsmand vel egentlig også bør dumpe bilen på det, hvis man kører til syn med 4 "fordæk" på en Enyaq ....

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 11:04
af DanielB12
HansH skrev:
6. okt 2021, 10:56
DanielB12 skrev:
6. okt 2021, 10:54
majland skrev:
6. okt 2021, 10:47
. I Tyskland kan de jo godt være nogle krakiler hvad sådan noget angår ....
I hvilken forbindelse? Altså hvornår vil det være relevant om tyskerne er fan eller ej
Vel egentlig kun hvis man bliver stoppet dernede og de skulle falde over det .... såå, ikke verdens højeste sandsynlighed som jeg ser det :)

Jeg tænker at en opmærksom dansk synsmand vel egentlig også bør dumpe bilen på det, hvis man kører til syn med 4 "fordæk" på en Enyaq ....
Ah okay - vidste ikke det var noget de gik op i.. altså at dæk skal passe til typegodkendelsen.. De må da have travlt så, de stakkels tyske politifolk :lol:

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 11:27
af magnussen
har lige set et par "dokumentare" på youtube som følger autobahn polisen, og de checker alt vedr, TUV og ombygninger på biler, bla dækmontage og sænkning... kan bare ikke finde programet igen :-(

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 11:46
af majland
magnussen skrev:
6. okt 2021, 11:27
har lige set et par "dokumentare" på youtube som følger autobahn polisen, og de checker alt vedr, TUV og ombygninger på biler, bla dækmontage og sænkning... kan bare ikke finde programet igen :-(
Og de har mulighed for at udstede kørselsforbud på stedet. Dernæst er der så hele balladen hvis man bliver involveret i et uheld ... Hvor meget de kan gøre ved en udenlandsk bil på ikke godkendte fælge ved jeg ikke sålængede lever op til hastighed og vægt - men motorcyklister med uoriginale udstødninger har fået kørselsforbud for manglende godkendelser. Uanset om de støjer eller ej .... Men udgangspunktet er jo at man skal følge producentens anvisninger og når Skoda siger 255mm bagpå en 80'er uanset om det er i 18" eller 21" har jeg valgt at følge det.

Det er et kæmpe cirkus dernede med TÜV-Gutachten/ABE for fælge og dæk. Herhjemme er synsmanden som regel glad bare de ikke raver ud over skærmkanterne. Men i et af de her docu-soup tv programmer var der da en varevogn det blev stoppet pga "fede lavprofil personbilsfælge" der nok ikke havde den rette styrke til bilen. Noget der også kunne gå hen og blive aktuelt med tunge elbiler - Min har en totalvægt på 2658 kg hvor min Kodiaq er på 2354 kg

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 12:04
af DanielB12
Okay - så lærte man da det. Vildt nok.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 13:30
af magnussen

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 13:37
af HansH
magnussen skrev:
6. okt 2021, 13:30
fandt et af programerne

https://www.youtube.com/watch?v=tWZ7PDko6DQ
Altså - jeg siger ikke, at tysk politi ikke gør deres arbejde. Det er jeg såmænd overbevist om de gør.
Men jeg tænker også tanken, at den slags videoer er lavet med et vist præventivt / "afskrækkende" formål for øje.
Dvs videoen tjener også en rolle som "tro ikke at du kan slippe afsted med noget som helst her"-funktion :)
Altså en slags mild propaganda.

Hvis trafikstyrelsen skulle have lavet en tilsvarende video om dieselgate-opdateringen herhjemme, så ville de sikkert have portrætteret en uopdateret EA189-ejer, som bliver skilt ad på kryds og tværs i synshallen, og derefter brændt levende på bålet på græsplænen udenfor synshallen.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. okt 2021, 14:57
af _Jensen
Jeg har monteret ens str dæk hele vejen rundt. 235/50-20 tænker ikke ordensmagten ser på dæk str, hvis de stopper en ny eller nyere EV


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 12. okt 2021, 07:23
af majland
Så har sønnike lejet med sin 3D printer - https://www.thingiverse.com/thing:4869718

Jeg fik den samlet igår og den virker helt efter hensigten. Lader og holder sidder på nordsiden af huset og det er ikke en sti vi normalt bruger så det er ret skjult bag nedløbet når man kommer op til huset.
Ladeboks_kabelholder_IMG_20211011_174027_946.jpg
Ladeboks_kabelholder_IMG_20211011_174027_946.jpg (117.72 KiB) Vist 4206 gange
PS kablet på jorden er bare til campingvognen - det er lidt forskelligt hvor den holder når den er hjemme.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 12. okt 2021, 08:08
af majland
Købe oem måtter billigt hos Kopacek. De fåes både med sort, gråt eller rødt bilnavn.
IMG_20211010_082318_865.jpg
IMG_20211010_082318_865.jpg (74.38 KiB) Vist 4190 gange
Men i en bil uden kardantunnel burde måtter ved bagsædet være lavet ud i et i gulvers bredde.
IMG_20211010_082331_330.jpg
IMG_20211010_082331_330.jpg (60.03 KiB) Vist 4190 gange
Måtten i baggagerummet ligger højt pga transportbakken, men rart med den lille gummi kant på måtten til at holde dryp og lign inden,
IMG_20211010_082304_782.jpg
IMG_20211010_082304_782.jpg (107.92 KiB) Vist 4190 gange

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 12. okt 2021, 09:37
af DanielB12
majland skrev:
12. okt 2021, 08:08
Købe oem måtter billigt hos Kopacek. De fåes både med sort, gråt eller rødt bilnavn.

IMG_20211010_082318_865.jpg

Men i en bil uden kardantunnel burde måtter ved bagsædet være lavet ud i et i gulvers bredde.

IMG_20211010_082331_330.jpg

Måtten i baggagerummet ligger højt pga transportbakken, men rart med den lille gummi kant på måtten til at holde dryp og lign inden,

IMG_20211010_082304_782.jpg
Det er til gengæld irriterende at skulle have hele bagsæde-måtten ud. Alt mudder, jord og de 10 ton sandkassesand som kan gemme sig i et par børnestøvler, ryger ret nemt ud i selve bilen på vores Bmw, når man prøver at krænge den ud..

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 12. okt 2021, 10:48
af HansH
DanielB12 skrev:
12. okt 2021, 09:37
Det er til gengæld irriterende at skulle have hele bagsæde-måtten ud. Alt mudder, jord og de 10 ton sandkassesand som kan gemme sig i et par børnestøvler, ryger ret nemt ud i selve bilen på vores Bmw, når man prøver at krænge den ud..
Det kræver da bare den rette teknik ... :)

Tag fat i måttens forkant inde under forsædet, fold den forsigtigt bagover, så sand og skidt løber bagud mod bagsædet.
Når du har forkanten fri af forsædets rygstøtte, folder du varsomt måttens bagkant fremad, så du nu nærmest står med en slags "håndtaske" i hånden, hvor du bærer sandet i midten.
Derefter lempes "håndtasken" forsigtigt ud af døren.
Voila!

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 12. okt 2021, 11:37
af DanielB12
HansH skrev:
12. okt 2021, 10:48
DanielB12 skrev:
12. okt 2021, 09:37
Det er til gengæld irriterende at skulle have hele bagsæde-måtten ud. Alt mudder, jord og de 10 ton sandkassesand som kan gemme sig i et par børnestøvler, ryger ret nemt ud i selve bilen på vores Bmw, når man prøver at krænge den ud..
Det kræver da bare den rette teknik ... :)

Tag fat i måttens forkant inde under forsædet, fold den forsigtigt bagover, så sand og skidt løber bagud mod bagsædet.
Når du har forkanten fri af forsædets rygstøtte, folder du varsomt måttens bagkant fremad, så du nu nærmest står med en slags "håndtaske" i hånden, hvor du bærer sandet i midten.
Derefter lempes "håndtasken" forsigtigt ud af døren.
Voila!
Ja, det er nemt nok med én lille bagmåtte. Jeg synes at kanten er alt for stiv til at kunne folde den langt nok tilbage - ved ikke om den er forstærket Men ja, lidt vanedannelse gør det dog nemmere..

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 16. okt 2021, 07:01
af majland
Så fik jeg også jo købt tagbøjler. Det blev Thule (igen) men nu med bøjler i Evo serien. På kodiaq'en har jeg de gamle i Edge Mount. Jeg valgte ikke Edge mount da de så bliver lidt smalle til 2 cykler. På kodiaq'en kan de ikke være side om side uden at den ene står baglæns. Evo baren er så forbedret således at man ikke skal rode med at klippe gummi afdækningen til ved t mountd. Istedet sidder der nu 2 gummi bånd og T'et kan bare skubbes ind.

Det store gamle Euroway stativ bagpå kan egentligt tage 4 cykler. Bare ikke når det er MTB'er med boost nav. Så er afstanden mellem skinnerne for lille.

Men den kører ikke langt i modvind mod en hård vind. Rækkevidden baseret på ovenstående under 300 km på landevejBillede

Sendt fra min Armor 7E med Tapatalk


Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 17. okt 2021, 16:41
af JKE4068
majland skrev:
6. okt 2021, 07:38
14995 hos Maul Biler skandeborg (Skoda forhandler) - De har vist få sæt tilbage. De kalder dem dog Solaris ....

De havde slået tilbuddet op på facebook for omkring den 23/9

De har dem også i sorte men så er prisen 5000 højere.

Hvis nu Kopacek lige havde haft 20% rabat som da jeg købte til Kodiaq'en havde jeg måske kunne spare noget - men pt kunne jeg ikke finde oem fælge til en væsenligt bedre pris.
Den pris er den samme som på Skodas hjemmeside, har også købt dem hos min lokale Skoda forhandler til 12500

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 17. okt 2021, 16:47
af JKE4068
HansH skrev:
6. okt 2021, 10:07
diskoboy skrev:
6. okt 2021, 10:05
Jeg endte med at bilen ikke var opladet - efter 2 dage uden strøm måtte jeg konkludere at kombinationen af Monta og indstillinger i bilen ikke hænger sammen på den gode måde. Så snart jeg slog indstillinger fra i bilen/app virker opladning perfekt igen.
Præcis sådan lyder de råd der gives i fb grupperne 👍

Jeg ved bare ikke om alle ladebokse og apps giver de samme muligheder ?
Men hvis man har muligheden, lyder det for mig helt klart som måden at arbejde rundt om den buggy Skoda software.
Har købt en Easee ladeboks, som er blevet monteret med 5X6 kabel og en 16 amp. sikring, den lader med 10Kw, så det tager ca. 5-6 timer for at oplade fra 28 pct til 90pct, det virker rigtig godt