Side 2 af 3

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 14. dec 2021, 09:41
af GaSelle
magre skrev:
14. dec 2021, 09:06
GaSelle skrev:
13. dec 2021, 19:46
magre skrev:
13. dec 2021, 15:11
hvad med ladehastighed?
Jeg synes at jeg har set flere parallelimporterede Enyaq'er der kun kan lade med 50kW!?
Det er da vist kun de små/billige udgaver?
Ikke umiddelbart, min kollega har købt en 80+ hos Abiler i Billund og den lader "kun" med 50kW...
Vildt nok. Men nå, Skoda kan opgradere ladehastigheden (mod betaling), så det kan løses.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 14. dec 2021, 10:37
af kGlerup
GaSelle skrev:
magre skrev:
14. dec 2021, 09:06
GaSelle skrev:
13. dec 2021, 19:46
Det er da vist kun de små/billige udgaver?
Ikke umiddelbart, min kollega har købt en 80+ hos Abiler i Billund og den lader "kun" med 50kW...
Vildt nok. Men nå, Skoda kan opgradere ladehastigheden (mod betaling), så det kan løses.
Har en bekendt der oplevede det samme.
En 80+, loaded med udstyr, importeret fra das Vaterland.
Den kunne også kun lade med max 50kW.
Heldigt for ham var den solgt med "Fuld ladehastighed", så forhandleren fiksede det hurtigt UB.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 14. dec 2021, 11:28
af majland
magre skrev:
14. dec 2021, 09:06

Ikke umiddelbart, min kollega har købt en 80+ hos Abiler i Billund og den lader "kun" med 50kW...
Og han er klar over at høje lade hastigheder kræver næsten tomt og lunt batteri ?

Siden jeg begyndte at bruge Tronity til logning har mit maks været
- Fra 30% på koldt batteri 62kW (Viggo)
- Fra 77% efter en times kørsel 32kW (OK)

Men har set 91 kW på en Eon/Clever ved 28% og lunt batteri efter at have testet topfart. (15.95kWh på 10:57min giver så et snit på 87kW). Har stadig til gode at se den lade maks.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 14. dec 2021, 21:59
af GaSelle
majland skrev:
14. dec 2021, 11:28
magre skrev:
14. dec 2021, 09:06

Ikke umiddelbart, min kollega har købt en 80+ hos Abiler i Billund og den lader "kun" med 50kW...
Og han er klar over at høje lade hastigheder kræver næsten tomt og lunt batteri ?

Siden jeg begyndte at bruge Tronity til logning har mit maks været
- Fra 30% på koldt batteri 62kW (Viggo)
- Fra 77% efter en times kørsel 32kW (OK)

Men har set 91 kW på en Eon/Clever ved 28% og lunt batteri efter at have testet topfart. (15.95kWh på 10:57min giver så et snit på 87kW). Har stadig til gode at se den lade maks.
Du skal bare under 20% SoC (og have lidt varme i batteriet) ;)

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 16. dec 2021, 18:46
af thomaskollerup
Jeg har lige fundet ud af at min Enyaq 80, som er købt med næsten alle pakker, kun har 50kWh opladning. Jeg tænkte slet ikke over det, da den har varmepumpe.

Er der én her, som kan hjælpe med hvor man kan få 125kW installeret?

Mvh Thomas

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 16. dec 2021, 19:34
af Monze1980
Det kan Skoda ordne - mod betaling naturligvis.....

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 16. dec 2021, 21:22
af claustk
Det koster 500 EUR eller 4000 som jeg har hørt det - i Tyskland giver det et eller andet Ionity kort med i prisen.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 17. dec 2021, 08:38
af thomaskollerup
GaSelle skrev:
14. dec 2021, 09:41
magre skrev:
14. dec 2021, 09:06
GaSelle skrev:
13. dec 2021, 19:46


Det er da vist kun de små/billige udgaver?
Ikke umiddelbart, min kollega har købt en 80+ hos Abiler i Billund og den lader "kun" med 50kW...
Vildt nok. Men nå, Skoda kan opgradere ladehastigheden (mod betaling), så det kan løses.
Hej.
Jeg er også så uheldig at jeg har købt en, som ikke har 125Kw option.
Ved du hvor kan jeg få den opgraderet?

Mvh Thomas

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 17. dec 2021, 10:02
af GaSelle
thomaskollerup skrev:
17. dec 2021, 08:38
GaSelle skrev:
14. dec 2021, 09:41
magre skrev:
14. dec 2021, 09:06


Ikke umiddelbart, min kollega har købt en 80+ hos Abiler i Billund og den lader "kun" med 50kW...
Vildt nok. Men nå, Skoda kan opgradere ladehastigheden (mod betaling), så det kan løses.
Hej.
Jeg er også så uheldig at jeg har købt en, som ikke har 125Kw option.
Ved du hvor kan jeg få den opgraderet?

Mvh Thomas
Hos Skoda :)

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 17. dec 2021, 19:50
af thomaskollerup
GaSelle skrev:
17. dec 2021, 10:02
thomaskollerup skrev:
17. dec 2021, 08:38
GaSelle skrev:
14. dec 2021, 09:41

Vildt nok. Men nå, Skoda kan opgradere ladehastigheden (mod betaling), så det kan løses.
Hej.
Jeg er også så uheldig at jeg har købt en, som ikke har 125Kw option.
Ved du hvor kan jeg få den opgraderet?

Mvh Thomas
Hos Skoda :)
Tak skal du have. Jeg ringer til Skoda ;)

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 17. dec 2021, 20:38
af majland
claustk skrev:
16. dec 2021, 21:22
Det koster 500 EUR eller 4000 som jeg har hørt det - i Tyskland giver det et eller andet Ionity kort med i prisen.
Sikkert samme første års abb "Charge Faster DC Booster" med lave kWh som for biler der har har det ab fabrik.

https://www.skoda.dk/elbiler/powerpass

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 27. dec 2021, 10:31
af claustk
Nå, fik lige tjekket min - det er med 125kW :-) Den er fra nov. 21

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 14. maj 2022, 07:34
af claustk
Så landede bilen hjemme i garagen :-)

Valgte at få James fra Sønderjysk autoteknik til at hente bilen for mig, klare toldsyn og plader og alt det praktiske - det var godt give ud. Hentede bilen torsdag i Aabenraa, og den stod klar og som ny - sælger (tysk bilhus) har været rigtigt gode ved den (har kørt 9000km), og James havde lige ekstraordinært fundet tid til at klargøre bilen, så den stod som ny. :-)

Stor anbefaling herfra, det er ikke sidste gang jeg køber bil syd for grænsen. Som en sjov detalje er prisen i mellemtiden en helt anden end den var i December, så jeg føler også at have gjort en temmelig god handel. Det er helt uvant at tænke sådan når man handler bil - Kugaen jeg solgte fik jeg 20.000 mere for end jeg gav for den, og Enyaq'en her er 70-80.000 mere værd i handel end jeg har givet, så kunne nemt lave en hurtig mønt på den hvis jeg kunne undvære den :-)

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 9. nov 2023, 20:34
af tag_dk
thomaskollerup skrev:
17. dec 2021, 19:50
GaSelle skrev:
17. dec 2021, 10:02
thomaskollerup skrev:
17. dec 2021, 08:38


Hej.
Jeg er også så uheldig at jeg har købt en, som ikke har 125Kw option.
Ved du hvor kan jeg få den opgraderet?

Mvh Thomas
Hos Skoda :)
Tak skal du have. Jeg ringer til Skoda ;)
Gammel tråd, jeg ved det, men ikke desto mindre... @thomaskollerup Hvordan gik det hos Skoda? Eller andre, der måtte have konkrete erfaringer med at opgradere ladehastighed?

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 05:52
af Monze1980
Lærte det nok i går....trods vores Enyaq er solgt "med" opladning på 125 kW, så siger certifikatet 50 kW.

Da jeg ringede til værkstedet og spurgte hvordan jeg skulle forholde mig, sagde han at han aldrig havde hørt om at man kunne tilvælge højere opladning. Han talte derimod omkring de 150 som omhandler de 204 hk som bilen har.

For ikke at forvirre mere, aftalte vi at jeg kontakter Skoda Danmark og hører omkring tingene ift at jeg har fakta på papir på hvad bilen er "solgt med", og at det åbenbart er en manglende opdatering/kodning som mangler, så bilen kan lade med de 125 kW.

Regner bestemt med at Skoda æder den, da bilen er købt hos Skoda i Leverkusen.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 06:23
af HansH
Monze1980 skrev:
4. apr 2024, 05:52
Lærte det nok i går....trods vores Enyaq er solgt "med" opladning på 125 kW, så siger certifikatet 50 kW.

Da jeg ringede til værkstedet og spurgte hvordan jeg skulle forholde mig, sagde han at han aldrig havde hørt om at man kunne tilvælge højere opladning. Han talte derimod omkring de 150 som omhandler de 204 hk som bilen har.

For ikke at forvirre mere, aftalte vi at jeg kontakter Skoda Danmark og hører omkring tingene ift at jeg har fakta på papir på hvad bilen er "solgt med", og at det åbenbart er en manglende opdatering/kodning som mangler, så bilen kan lade med de 125 kW.

Regner bestemt med at Skoda æder den, da bilen er købt hos Skoda i Leverkusen.
Så værksted kunne ikke liiiige på stående fod hitte rede i forskellen på max ladeeffekt .. og så motoreffekt .. :shock: Super..

Men - har du rent faktisk konstateret at den max lader med 50kW på DC ?? Det kan jo bare være en fejl i oplysningerne et sted.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 06:33
af Monze1980
Nej han var ikke helt klar på hvad det med forhøjet opladning var.

Jeg har haft den til en 300 kWh clever nogle gange og der ladede den mellem 40-50.

Men jeg prøver lige ad nogle flere omgange, når den kommer fra værkstedet, for at se om det er en konstant.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 06:35
af HansH
Monze1980 skrev:
4. apr 2024, 06:33
Jeg har haft den til en 300 kWh clever nogle gange og der ladede den mellem 40-50.
Ja okay ... det jo æ' for møj ...

Såfremt det var med tilpas lav SoC og OK temperatur osv, så tyder det på at den er droslet.

Den skal jo bare lige have boret plomben ud. Ligesom en Maxi ... Det kan @GaSelle da garanteret fikse! :)

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 06:39
af DanielB12
Findes der virkelig enyaqs der kun lader med 50kwh ab fabrik?
Og hvad er der for et certifikat? Og hvorfor har du ikke opdaget det da du købte den?

Hvorfor skulle Semler/skoda DK æde den? Er vel forhandleren du skal hive fat i?

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 06:40
af majbom
DanielB12 skrev:Hvorfor skulle Semler/skoda DK æde den? Er vel forhandleren du skal hive fat i?
Jeg tror monze mener forhandler når han skriver Skoda...

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 06:45
af HansH
DanielB12 skrev:
4. apr 2024, 06:39
Findes der virkelig enyaqs der kun lader med 50kwh ab fabrik?
Yes, mener det var nogenlunde som følger:

De to små modeller i familien .. 50 (som der stort set ingen er solgt af i DK) og 60 kunne kun lade med 50kW.

På 80'eren var 125kW standard på de modeller der blev udleveret på det danske marked.
Men i Tyskland var det et tilkøb. Standard kom den med max 50kW .. såå man skulle lige smide et par EUR ekstra.
Derfor en ting på obs-checklisten ved import.

Jeg mener aut værksteder sælger opgraderingen som en standardydelse. Det er jo blot en parameter et sted nede i the belly of the steel beast....

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 07:01
af DanielB12
Tak for svar på mine mange spørgsmål 😂

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 07:16
af HansH
DanielB12 skrev:
4. apr 2024, 07:01
Tak for svar på mine mange spørgsmål 😂
... når Monze siger "certifikat" så snakker han om det Skoda kalder "bilens digitale certifikat".

Det er noget du kan få genereret via My Skoda appen, og indeholder alle mulige oplysninger om bilens konfiguration, servicehistorik osv.
Eksempel vedhæftet.

Det med hvorfor Monze ikke opdagede det da han købte den ... har jeg ingen kommentar til :)

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 07:21
af HansH
Synes virkelig det er morsomt, at det simpelt hen ikke lykkedes at nå til forståelse med aut værksted mht hvilken af disse to der var til debat .. :lol:

@Monze1980 - du skulle da have spurgt ham indigneret, om han virkelig står der og tilbyder dig forøgelse af bilens ydelse ?? En ulovlig, konstruktiv ændring ... bare sådan, uden videre omsvøb. Hos et autoriseret værksted ??! Mage til frækhed !!

Snap47.jpg
Snap47.jpg (32.08 KiB) Vist 664 gange

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 07:21
af DanielB12
HansH skrev:
4. apr 2024, 07:16
DanielB12 skrev:
4. apr 2024, 07:01
Tak for svar på mine mange spørgsmål 😂
... når Monze siger "certifikat" så snakker han om det Skoda kalder "bilens digitale certifikat".

Det er noget du kan få genereret via My Skoda appen, og indeholder alle mulige oplysninger om bilens konfiguration, servicehistorik osv.
Eksempel vedhæftet.

Det med hvorfor Monze ikke opdagede det da han købte den ... har jeg ingen kommentar til :)
Sjov og smart “feature” egentlig.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 07:27
af Monze1980
Jeg har ikke opdaget det, fordi jeg udelukkende har ladet på laderen derhjemme, og ikke på noget, der kan levere mere.

Jeg har købt bilen hos officiel Skoda forhandler (eller hvad man nu kalder det) i Leverkusen, og har sort på hvidt at den er solgt med forhøjet opladning på 125 kW, og vi har endnu ikke været over 50 kW ved opladning.

Derfor tænker jeg det blot bør være en formalitet at få den ind til en autoriseret Skodabutik, få det kodet/opdateret og så må Skodakoncernen tage det økonomiske internt.

Men det kan selvfølgelig være at det ved en fejl blot ikke fremgår af mit certifikat, hvor det ellers fremstår hos andre jeg har set.

Når jeg henter den fra værksted idag må jeg lige få afprøvet nogle flere gange ved lynladere rundt omkring, eller køre et smut ind omkring Skoda i Herning, de bør kunne slå det op også.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 07:40
af DanielB12
Din “sort på hvidt” er vel blot annoncen, eller er det slutsedlen?

Virker underligt, men også tilpas VAG’sk, at det blot er en sortware indstilling.. 150 kontra 50 må jo fordre nogle tykkere kabler og kraftigere dimser rundt omkring.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 08:28
af GaSelle
Jeg tror det er lettere at tabe plomben på en Maxi end på en Enyaq - så beklager :D

De gange du har prøvet en lynlader, har det være med "varmt" batteri og en SoC på under fx 20%? Hvis du hakker den i med koldt batteri og for høj SoC vil du heller ikke opleve en ret høj hastighed.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 09:58
af Realtor
Monze1980 skrev:
4. apr 2024, 07:27
Jeg har ikke opdaget det, fordi jeg udelukkende har ladet på laderen derhjemme, og ikke på noget, der kan levere mere.

Jeg har købt bilen hos officiel Skoda forhandler (eller hvad man nu kalder det) i Leverkusen, og har sort på hvidt at den er solgt med forhøjet opladning på 125 kW, og vi har endnu ikke været over 50 kW ved opladning.

Derfor tænker jeg det blot bør være en formalitet at få den ind til en autoriseret Skodabutik, få det kodet/opdateret og så må Skodakoncernen tage det økonomiske internt.

Men det kan selvfølgelig være at det ved en fejl blot ikke fremgår af mit certifikat, hvor det ellers fremstår hos andre jeg har set.

Når jeg henter den fra værksted idag må jeg lige få afprøvet nogle flere gange ved lynladere rundt omkring, eller køre et smut ind omkring Skoda i Herning, de bør kunne slå det op også.
Jeg ville nok bruge lidt penge på en tysk advokat ret hurtigt, for de gange jeg har købt i tyskland, så har de altid fraskrevet sig et eller andet sted, at de ikke kan holdes ansvarlige for forkert oplyst udstyr.

Re: Ny (brugt) Skoda Enyaq 80 købt - det' en tysker!

: 4. apr 2024, 10:01
af Monze1980
DanielB12 skrev:Din “sort på hvidt” er vel blot annoncen, eller er det slutsedlen?

Virker underligt, men også tilpas VAG’sk, at det blot er en sortware indstilling.. 150 kontra 50 må jo fordre nogle tykkere kabler og kraftigere dimser rundt omkring.
Det står i papirerne fra forhandleren, sammen med alt andet beskrevet udstyr, pakker osv osv.

Billede

Som sagt skal jeg lige prøve et par andre ladere inden jeg gør mere.
Og der kommer ikke advokat på; har de skrevet sig fra det, er det mig der ikke har læst ordentligt, og så må det åbnes via de par tusinde kr det måtte koste.