Side 3 af 6

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. feb 2023, 11:31
af HansH
magre skrev:
8. feb 2023, 11:23
Er det mig der er forvirret eller har du også bestilt en aviloo test til Elsa? ;)

Eller har du "kun" bekostet en test på Ellie!?
Det sidste :)

Et af de udkom jeg gerne ville have fra Aviloo testen på Elli, var at efterprøve om min egen beregningsmetode for SoH var gangbar.
Altså der hvor jeg selv hiver tal ud af bilens styreenheder med VCDS, og laver en beregning.
Hvis det kunne bekræftes, så behøver jeg jo ikke poste yderligere 99 EUR i flere Aviloo tests til nogen af vores biler ... så er jeg selvkørende :)

Som bekendt kom jeg frem til 95,1% på Elli mens Aviloo sagde 97%.
Jeg tror sagtens det kan forklares hvorfor deres tal er et andet end mit eget. De kompenserer for nogle ting, så de får en slags "WLTP-lignende standardtal", som kan bruges til sammenligning.
Jeg bruger det egentlig blot til at sige - mit tal er ikke helt i skoven. Læg 2 procentpoint til, og så har jeg groft sagt hvad Aviloo ville komme frem til.

Dette er selvfølgelig en forenklet tilgang ... bare at lægge 2 procentpoint til.
Og spørgsmålet er hvad jeg kan bruge det til ? I det øjeblik jeg skulle bruge det i forb med salg af bilen, ville jeg nok alligevel skulle indhente en officiel test - og derfor være nødt til at købe et Aviloo certifikat igen. Men den tid, den glæde.

Her og nu kan jeg bruge det til at følge udviklingen på batteriernes SoH.
Jeg påtænker at lave en test hver gang bilen har fødselsdag, og dermed skabe mig en profil af hvordan SoH udvikler sig.
Og til det brug er mit eget tal formodentlig lige så brugbart som Aviloo's, tænker jeg.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. feb 2023, 14:35
af HansH
I forhold til ladetab ved hjemmeladning har jeg lavet flg. lille test.
  • Easee Home ladeboks, opladning med 3 faser (11kW)
  • 7,5m ladekabel
  • Elsa i opvarmet garage, dvs ca 17 gr omgivelsestemperatur
  • SoC ved start: 71%
1. Måling - foretaget efter 10 min opladning. Ladeboks viser 10,7 kW output.

opladning_0_10min_10_7kWh.jpg
opladning_0_10min_10_7kWh.jpg (63.37 KiB) Vist 3124 gange

Tabsberegning:
26,60 * 376,70 = 10020 W ind
ladetab = 100 - (10020 / 10700 * 100) = ~6,4%


2. Måling - foretaget efter 45 min opladning. Ladeboks viser 10,8 kW output.

opladning_1_45min_10_8kWh.jpg
opladning_1_45min_10_8kWh.jpg (61.91 KiB) Vist 3124 gange

Tabsberegning:
26,20 * 381,80 = 10003 W ind
ladetab = 100 - (10003 / 10800 * 100) = ~7,4%

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 4. apr 2023, 21:53
af HansH
Elsa er pt hos Skoda med følgende problemstilling (tekst kopieret fra mit opslag på fb i en af Enyaq grupperne):

Vores 10 mdr gamle Elsa med godt 17.000km på uret, har udviklet en kraftig uro ved nedbremsning.
Dvs når bilens driftsbremser anvendes.
Det opleves ved at den "hugger"/"støder" for hver hjulomdrejning .... lidt som om man kører på en pløjemark på tværs af furerne.
Hvis man kører i D og bare bremser moderat, mærker man det ikke, for så er det jo elmotoren (rekuperation) der sørger for hele decelerationen.
Men sætter man den i N, så det er bremserne der bruges, så er det meget, meget tydeligt 😀
Det virker oplagt at skiver er blevet skæve .. eller noget.
Jeg motionerer jævnligt - dvs mindst et par gange i ugen - driftbremserne, ved at lave et par nedbremsninger i N. Det har jeg gjort siden den var ny.


Der kom meldinger fra andre Enyaq ejere der havde præcis samme problem.
Også fra nogen der allerede havde haft den inde og få skiftet skæve bremseskiver ... og hvor problemet allerede var kommet igen på 2. sæt skiver ved totalt 41.000km.
Rart at høre man ikke er alene .. men ikke rart at høre, at der tilsyneladende er et problem med skiverne, og at de ikke har et bud på forbedret grej så problemet rent faktisk er løst :(

Skoda meldte i dag at de kunne reproducere problemet (ikke så svært :) ), og at de havde målt skiverne ud ---> de var skæve.
De havde så ikke et nyt sæt på lager, så de beholdt hende til i morgen hvor de får varer hjem.

Jeg er lidt spændt på hvor regningen ender.
Første melding lyder på at garantien ikke tager det, og at importør i første omgang har afvist at tage den på service/rep aftalen.
Men også at det sidste ord åbenbart ikke var sagt i sagen endnu mht serv/rep aftalen.
Update følger når der er nyt.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 4. apr 2023, 22:41
af Passatg 3c
Mærkeligt, hvad der gør det...
Hvis ikke de betaler, hvordan vil de mon så forklare, hvad og hvordan det er sket? Hvis regningen ender hos dig skal du jo ha' gjort et eller andet selvforskyldt, og hvordan skulle man ha' gjort det?

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 5. apr 2023, 05:45
af HansH
Passatg 3c skrev:
4. apr 2023, 22:41
Mærkeligt, hvad der gør det... Billede
Hvis ikke de betaler, hvordan vil de mon så forklare, hvad og hvordan det er sket? Hvis regningen ender hos dig skal du jo ha' gjort et eller andet selvforskyldt, og hvordan skulle man ha' gjort det?
Selvfølgelig også min tanke. Hvordan skulle man kunne "køre dem skæve" ... ?
Dvs hvis det skyldtes noget fejlbetjening el lign fra min side, så kan jeg forstå det.
Men at skiverne af sig selv bliver skæve efter 10 mdr/17.000km .... det kan vist ikke siges at være almindeligt.
Nu ser vi hvad dagen bringer .. :)

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 07:50
af DanielB12
De skifter vel (forhåbentlig) ikke bare skiverne? De må vel skifte der der gør de bliver skæve også.

Hvad kan gøre skiverne mærkbart skæve? Skævt nav?

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 5. apr 2023, 08:02
af superbeszzz
HansH skrev:
5. apr 2023, 05:45
Passatg 3c skrev:
4. apr 2023, 22:41
Mærkeligt, hvad der gør det... Billede
Hvis ikke de betaler, hvordan vil de mon så forklare, hvad og hvordan det er sket? Hvis regningen ender hos dig skal du jo ha' gjort et eller andet selvforskyldt, og hvordan skulle man ha' gjort det?
Selvfølgelig også min tanke. Hvordan skulle man kunne "køre dem skæve" ... ?
Dvs hvis det skyldtes noget fejlbetjening el lign fra min side, så kan jeg forstå det.
Men at skiverne af sig selv bliver skæve efter 10 mdr/17.000km .... det kan vist ikke siges at være almindeligt.
Nu ser vi hvad dagen bringer .. :)
Er det ikke den klassiske "du bruger dine bremser for lidt" situation. Jeg har ikke selv oplevet det, men læser det godt nok tit på diverse fora.

Spændende, hvad de kommer tilbage med.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 08:05
af HansH
DanielB12 skrev:
5. apr 2023, 07:50
De skifter vel (forhåbentlig) ikke bare skiverne? De må vel skifte der der gør de bliver skæve også.

Hvad kan gøre skiverne mærkbart skæve? Skævt nav?
De sagde at de havde kontrolleret/målt nav, og der var ingenting galt.

Jeg mistænker - (men det er bare min egen teori) - at det ganske enkelt er skiverne der er dårlig kvalitet.
Kan ikke rigtigt se hvad der skulle kunne afstedkomme at de bliver skæve ved almindeligt brug (efter så kort tid).

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 5. apr 2023, 08:06
af HansH
superbeszzz skrev:
5. apr 2023, 08:02
Er det ikke den klassiske "du bruger dine bremser for lidt" situation. Jeg har ikke selv oplevet det, men læser det godt nok tit på diverse fora.
Jeg "renser" dem mindst et par gange i ugen for at begrænse rustdannelse, og undgå at de gror fast.
Såå.....
Jeg er ret sikker på, at der findes mange derude som er meget mere "don't care" .. som aldrig tænker i de baner, men bare kører :) De skulle jo så alle få problemet, i givet fald.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 08:34
af magre
Bremseskiver er åbenbart noget skrammel nu til dags.

På min Superb 3,6’er skiftede jeg de forreste skiver 3 gange på 110k

Hver gang var de skæve og hver gang sagde Skoda at det havde de aldrig ser før.

Alligevel skete det igen. Fik skiverne betalt den ene gang fordi jeg blev ved med at brokke mig men det var da det mindste de kunne gøre.

Min fars Granada kørte måske 150k mellem skift af skiver … og så siger man Ford er noget lort!

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 5. apr 2023, 08:50
af Passatg 3c
superbeszzz skrev:
5. apr 2023, 08:02

Er det ikke den klassiske "du bruger dine bremser for lidt" situation. Jeg har ikke selv oplevet det, men læser det godt nok tit på diverse fora.

Spændende, hvad de kommer tilbage med.
Det burde de ruste af, ikke blive skæve. Desuden har Enyaq kun bremseskiver foran, så de burde blive brugt.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 09:17
af Henrik2800
Mange bil-modeller har problemer med originale bremseskiver som bliver skæve.
Primær årsag er nok "dårlig kvalitet", da underleverandører er presses for meget på prisen.

Køb nogle u-originale bremseskiver af god kvalitet ;)

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 09:25
af Passatg 3c
Henrik2800 skrev:
5. apr 2023, 09:17
Køb nogle u-originale bremseskiver af god kvalitet ;)
Jeg skal ha' købt nogle nye skiver til vores A4. Hvilke er gode kvalitets skiver?

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 09:26
af HansH
Henrik2800 skrev:
5. apr 2023, 09:17
Mange bil-modeller har problemer med originale bremseskiver som bliver skæve.
Primær årsag er nok "dårlig kvalitet", da underleverandører er presses for meget på prisen.

Køb nogle u-originale bremseskiver af god kvalitet ;)
Tja..
Nu havde jeg jo ikke sådan lige regnet med at jeg skulle købe noget (af den slags) til Elsa, lige foreløbig !
Hun er købt med det "fineste" autoriserede service- og reparationsabo Skoda tilbyder, inkluderet i købsprisen.
Slår man op i tabellen over hvad det omfatter, så er der et punkt der slet og ret hedder "Bremser" - med et flueben ud for mit abo. (De 2 "mindre" aboer har ikke dette med).

Så jeg kan ikke helt forstå hvis jeg på nuv tidspunkt skal til at gøre mig overvejelser om hvilke bremseskiver der skal indkøbes.

https://www.skoda.dk/bilkoeb/service-abonnement

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 09:36
af DanielB12
Kan ikke se ud fra betingelserne: https://semler.dk/media/d00fvcp0/2023-0 ... -final.pdf hvorfor de ville kunne smyge sig uden om, med mindre du kører rundt og leger ambulance i Oksbøl øvelsesterræn 🤔

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 09:43
af HansH
DanielB12 skrev:
5. apr 2023, 09:36
Kan ikke se ud fra betingelserne: https://semler.dk/media/d00fvcp0/2023-0 ... -final.pdf hvorfor de ville kunne smyge sig uden om, med mindre du kører rundt og leger ambulance i Oksbøl øvelsesterræn 🤔
Haha.. :D
Nej præcis. Jeg synes virkelig ikke jeg kan få øje på noget påfaldende i mit brugsmønster.

Men lad os nu se.
Der er før blevet raslet lidt med sablen, og hvor det så alligevel er endt lykkeligt.

Det er jo taktisk smart, at først plante en melding hos kunden om at importør ikke vil tage den.
Og så senere komme tilbage og melde at de har fået den igennem.
Altså en slags - bad cop / good cop ... hvor det ender med at fremstå som om Skoda Fredericia har kæmpet en kamp for mig, og kommer ud fra slagmarken på krykker, bandage om hovedet og blodet silende ned ad ansigtet..... stønnende "Vi fik den igennem for dig! We did it!!" ... lige inden de besvimer og falder om.
Og i virkeligheden har der måske aldrig været en tvivl bag kulisserne.. :)

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 10:33
af Henrik2800
Bremser er ikke dækket, hvis man bremser som en tøs :mrgreen:
Jeg finder selv ud :arrow:

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 5. apr 2023, 13:44
af superbeszzz
HansH skrev:
5. apr 2023, 08:06
superbeszzz skrev:
5. apr 2023, 08:02
Er det ikke den klassiske "du bruger dine bremser for lidt" situation. Jeg har ikke selv oplevet det, men læser det godt nok tit på diverse fora.
Jeg "renser" dem mindst et par gange i ugen for at begrænse rustdannelse, og undgå at de gror fast.
Såå.....
Jeg er ret sikker på, at der findes mange derude som er meget mere "don't care" .. som aldrig tænker i de baner, men bare kører :) De skulle jo så alle få problemet, i givet fald.
Spændende, hvad de siger

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 18:33
af HansH
Skiver er nu skiftet (ikke klodser), og fabriksgarantien tog den.

Som jeg forstod på værkførerens forklaring, så er det lidt et battle mellem fabriksgaranti og service/rep aftalen.
Service/rep aftalen er - som jeg forstod det - et sammenskudsgilde mellem importør (altså Semler) og forhandler, hvor de hver især spytter en del i kassen for at kunne tilbyde den. Og det er så deres kasse der tages fra, hvis den aftale skal dække noget.
Fabriksgarantien derimod, er ... suprise! - Fabrikken.
Så derfor vil forhandler og Semler gerne have tingene skubbet over på fabriksgarantien hvis de på nogen måde kan.
Og det var så lykkedes i dette tilfælde.

Jeg kan selvfølgelig være ligeglad hvem der dækker, når bare mit muldvarpeskind går fri.
Men jeg synes det giver mening i dette tilfælde, at det er fabriksgarantien der tager den. Som vi allerede har drøftet, er der ikke tale om slidtage ved almindelig brug ... men snarere om noget der ikke er i orden fra starten. Så jeg synes det giver god mening.

Hvordan sagen så stiller sig, hvis skiverne skulle blive skæve igen, når de 2 års fabriksgaranti er udløbet ... well, den tid den glæde :)

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 18:37
af BrianDS
HansH skrev:
5. apr 2023, 18:33
...
Hvordan sagen så stiller sig, hvis skiverne skulle blive skæve igen, når de 2 års fabriksgaranti er udløbet ... well, den tid den glæde :)
Der er vel teknisk set 2 års garanti på udskiftningen når det er en garantisag?

Var de repareret i stedet for udskiftet, så ville det i Danmark blive 5 år... (Tænker ikke en reparation af bremseskiver bliver aktuelt)

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 5. apr 2023, 19:06
af HansH
BrianDS skrev:
5. apr 2023, 18:37
HansH skrev:
5. apr 2023, 18:33
...
Hvordan sagen så stiller sig, hvis skiverne skulle blive skæve igen, når de 2 års fabriksgaranti er udløbet ... well, den tid den glæde :)
Der er vel teknisk set 2 års garanti på udskiftningen når det er en garantisag?
Ja.. det tænker jeg du har en god pointe i.
Så skal de jo bare skabe sig med tilpas kort mellemrum, så man kan holde den kørende på den ordning ..... :?

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 6. apr 2023, 22:04
af i-s
HansH skrev:
5. apr 2023, 19:06
BrianDS skrev:
5. apr 2023, 18:37
HansH skrev:
5. apr 2023, 18:33
...
Hvordan sagen så stiller sig, hvis skiverne skulle blive skæve igen, når de 2 års fabriksgaranti er udløbet ... well, den tid den glæde :)
Der er vel teknisk set 2 års garanti på udskiftningen når det er en garantisag?
Ja.. det tænker jeg du har en god pointe i.
Så skal de jo bare skabe sig med tilpas kort mellemrum, så man kan holde den kørende på den ordning ..... :?
Ved du hvilken bremsefabrikant der står bag de org. skiver?

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 6. apr 2023, 22:43
af HansH
i-s skrev:
6. apr 2023, 22:04
Ved du hvilken bremsefabrikant der står bag de org. skiver?
Nej - desværre. Ingen anelse.

Men det virker som om man kan spare sig selv for dårlige oplevelser, ved at finde ud af det .. :?

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 7. apr 2023, 18:05
af i-s
HansH skrev:
6. apr 2023, 22:43
i-s skrev:
6. apr 2023, 22:04
Ved du hvilken bremsefabrikant der står bag de org. skiver?
Nej - desværre. Ingen anelse.

Men det virker som om man kan spare sig selv for dårlige oplevelser, ved at finde ud af det .. :?
Jeg kender flere + inkl. mig selv der har haft rigtig dårlige oplevelser med Brembo på det sidste, så hvis det er dem der er OE leverandør, så er jeg ikke så overrasket.
Dette billede er fra et par Brembo jeg monterede. Et par måneder senere ruskede de under nedbremsning. Jeg tog dette billede med mikroskop, hvor man kan se dybe rust-porer ned i metallet. Billig genbrugsmetal i dårligste kvalitet der er presset om til nye skiver. Der kom ATE på istedet ...
IMG_006.JPG
IMG_006.JPG (92.16 KiB) Vist 2625 gange
Det kan måske bruges i sydeuropa, men i en dansk saltvinter er det no-go.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 07:50
af HansH
i-s skrev:
7. apr 2023, 18:05
Jeg kender flere + inkl. mig selv der har haft rigtig dårlige oplevelser med Brembo på det sidste, så hvis det er dem der er OE leverandør, så er jeg ikke så overrasket.
Dette billede er fra et par Brembo jeg monterede. Et par måneder senere ruskede de under nedbremsning. Jeg tog dette billede med mikroskop, hvor man kan se dybe rust-porer ned i metallet. Billig genbrugsmetal i dårligste kvalitet der er presset om til nye skiver. Der kom ATE på istedet ...
Interessant !

Men.. jeg ved ikke hvordan man kan finde ud af hvilken OE producent der står bag?
Jeg er ikke sikker på at det hjælper at spørge reservedelsmanden hos aut. De kasser de får stumperne hjem i, bærer vel kun VW / Skoda etc logoer, partnumre osv. Mit umiddelbare gæt ville være, at enhver indikation af den "ægte" oprindelse af tingene, er fjernet.

Eller hvordan tænker du man kan finde ud af det ?

Et sæt nye skiver koster 2 * kr 1900,-
Det er da ikke en udgift man har særlig meget lyst til at stå med selv, med 17.000km mellemrum ...
Partno er 1EA 615 301 A

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 09:02
af QT1410
De har nok sat Textar fra Autodoc til €98/stk på

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 09:32
af KMDTHY
HansH skrev:
8. apr 2023, 07:50
Et sæt nye skiver koster 2 * kr 1900,-
Det er da ikke en udgift man har særlig meget lyst til at stå med selv, med 17.000km mellemrum ...
Partno er 1EA 615 301 A
Så du siger én skive koster 1900 DKK, plus montering? :shock:

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 10:20
af i-s
HansH skrev:
8. apr 2023, 07:50
i-s skrev:
7. apr 2023, 18:05
Jeg kender flere + inkl. mig selv der har haft rigtig dårlige oplevelser med Brembo på det sidste, så hvis det er dem der er OE leverandør, så er jeg ikke så overrasket.
Dette billede er fra et par Brembo jeg monterede. Et par måneder senere ruskede de under nedbremsning. Jeg tog dette billede med mikroskop, hvor man kan se dybe rust-porer ned i metallet. Billig genbrugsmetal i dårligste kvalitet der er presset om til nye skiver. Der kom ATE på istedet ...
Interessant !

Men.. jeg ved ikke hvordan man kan finde ud af hvilken OE producent der står bag?
Jeg er ikke sikker på at det hjælper at spørge reservedelsmanden hos aut. De kasser de får stumperne hjem i, bærer vel kun VW / Skoda etc logoer, partnumre osv. Mit umiddelbare gæt ville være, at enhver indikation af den "ægte" oprindelse af tingene, er fjernet.

Eller hvordan tænker du man kan finde ud af det ?

Et sæt nye skiver koster 2 * kr 1900,-
Det er da ikke en udgift man har særlig meget lyst til at stå med selv, med 17.000km mellemrum ...
Partno er 1EA 615 301 A
Ingen idé ! - jeg prøvede at google det og så kikke i ETKA. Men det er ikke lige til at finde hvem der OE leverandør på dem.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 10:31
af HansH
KMDTHY skrev:
8. apr 2023, 09:32
Så du siger én skive koster 1900 DKK, plus montering? :shock:
kr 1906,25 for at være helt nøjagtig. Det er for en 330x23 som jeg vil mene er den der sidder på Elsa.

Den findes også i en 358x30 som jeg gætter på er til X-modellerne (og dermed også Søren's GTX).
kr 2513,75/stk.

Det er ganske heftigt.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 11:04
af xbn
Det er da også en voldsom pris ift her. Ikke at det kan svare sig at bestille den der, men det må da sige noget om avancen de lægger på.
https://parts.vw.com/p/volkswagen__/BRA ... 5301A.html