2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Her kan du vise din Volkswagen frem og få feedback
Forumregler
Værkstedet - Galleri/Show off - Volkswagen > Tilføjelse til de generelle regler
Billeder eller video er et krav i galleriet.
Emnetitel skal indeholde [Årgang] [Mærke][Model]
Bilen skal være indenfor VAG-gruppen.
Bilen skal være din egen.
magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af magre » 3. feb 2023, 12:39

Jeg kan se på gridio at e-golf endnu ikke er understøttet.
Du bruger måske allerede gridio til at styre opladningen på din Enyaq, ved du tilfældigvis om det med at e-golf er under udvikling og snart vil bliver tilføje er en ny besked eller om det har stået på deres hjemmesiden i årevis!?
Screenshot 2023-02-03 123854.png
Screenshot 2023-02-03 123854.png (229.21 KiB) Vist 2871 gange
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af HansH » 3. feb 2023, 12:57

magre skrev:
3. feb 2023, 12:39
Jeg kan se på gridio at e-golf endnu ikke er understøttet.
Du bruger måske allerede gridio til at styre opladningen på din Enyaq, ved du tilfældigvis om det med at e-golf er under udvikling og snart vil bliver tilføje er en ny besked eller om det har stået på deres hjemmesiden i årevis!?
Nope - bruger ikke gridio. Jeg bruger Monta.
Så jeg kan ikke sige noget om hvor længe gridio har haft e-Golf "under udvikling.." ... :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af magre » 3. feb 2023, 15:09

HansH skrev:
3. feb 2023, 12:57
Nope - bruger ikke gridio. Jeg bruger Monta.
Så jeg kan ikke sige noget om hvor længe gridio har haft e-Golf "under udvikling.." ... :)
Kan Monta også styre det med at bilen lader "automagisk" når prisen er lav fx i løbet af natten?
Virker det på en e-golf?
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af HansH » 3. feb 2023, 17:13

magre skrev:
3. feb 2023, 15:09
Kan Monta også styre det med at bilen lader "automagisk" når prisen er lav fx i løbet af natten?
Virker det på en e-golf?
Yes.
Det hedder SmartCharge på Monta'sk og du vælger trinløst (se screenshot herunder) hvordan du ønsker at vægte pris, CO2 udledning og brug af vedvarende energi, når Monta skal beslutte det optimale tidspunkt for at starte en SmartCharge.
Du vælger ved at flytte den grønne "klat" inde i trekanten. Hvis du ønsker at kun prisen skal afgøre, flytter du bare den grønne klat helt op i toppunktet af trekanten.
Jeg har en fastprisaftale, så derfor vælger jeg at lade CO2 udledning være mit primære kriterie.

Monta's SmartCharge præferencer gælder for opladning og er ikke knyttet til en bil. Dvs ja - det virker også på en e-Golf .. :)

Snap20.jpg
Snap20.jpg (27.87 KiB) Vist 2824 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af majland » 5. feb 2023, 14:47

HansH skrev:
3. feb 2023, 17:13

Monta's SmartCharge præferencer gælder for opladning og er ikke knyttet til en bil. Dvs ja - det virker også på en e-Golf .. :)


Snap20.jpg
Det er heldigvis sådan er der er ganske stror sammenhæng mellem mængde af VE, billige priser og lav co2. Så hvis man bare lader efter billigste pris er man også meget tæt på det optimale mhs co2 og ve :-)
These users thanked the author majland for the post:
HansH
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af HansH » 6. feb 2023, 21:29

i-s skrev:
31. jan 2023, 22:25

Jeg finder ladetabet sådan her (log fra vores E-Up):

IDE06954 Højvolt ladestrøm: faktisk værdi 21 A
IDE08719-MAS04059 Værdier fra batteristyringssystem-Batteritemperatur 8.00 °C
IDE08719-MAS07396 Værdier fra batteristyringssystem-Faktisk spænding højvolt batteri 317.50 V
IDE08719-MAS07397 Værdier fra batteristyringssystem-Faktisk strøm højvolt batteri 20.25 A
IDE08719-MAS07407 Værdier fra batteristyringssystem-Maksimal batteriladespænding 357 V
IDE09057 Højvolt batteri ladetilstand 54.5 %
-----------------------------------------------------

Så 20.25 * 317.5 = 6429 W ind i batteriet.
Dvs. ladetab = 100 - (6429 / 7200 * 100) = 10.8 %
hej igen Søren !

Topper lige Elli lidt op pt, og benyttede chancen for at trække tallene på hende.

opladning 7_2kWh.jpg
opladning 7_2kWh.jpg (93.04 KiB) Vist 2721 gange

Ved 69% SoC - efter 5 min opladning - ladeoutput 7,2kW:
18,50 * 340,25 = 6295 W ind
ladetab = 100 - (6295 / 7200 * 100) = 12,6%

Det viser sig jo at de tal du tidligere smed på bordet for ladetab (10-11%) er ganske retvisende !! :)

Jeg har umiddelbart lidt højere tab end du har på e-Up'en.
- måske 3 gr udetemp vs dine 8 kan betyde noget
- jeg har 7,5m ladekabel mellem boksen og bilen
- disse tal er jo et øjebliksbillede. Ved ikke om det er fuldstændig lineært over hele ladesessionen ? Eller om der er en kurve ...

Et par målinger til:

Ved 33% SoC - efter 60 min opladning - ladeoutput 7,1kW
19,75 * 323,50 = 6389 W ind
ladetab = 100 - (6389 / 7100 * 100) = 10,0%

Ved 77% SoC - efter 180 min opladning - ladeoutput 7,1kW
18,50 * 345,25 = 6387 W ind
ladetab = 100 - (6387 / 7100 * 100) = 10,0%
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af BrianDS » 6. feb 2023, 21:52

FDM mener der er 10-30% ladetab...

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2022-09-e ... -er-spildt

Jeg håber ikke jeg kommer til at ligge i den høje ende, så bliver det godt nok dyrt
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af majland » 7. feb 2023, 14:40

BrianDS skrev:
6. feb 2023, 21:52
FDM mener der er 10-30% ladetab...

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2022-09-e ... -er-spildt

Jeg håber ikke jeg kommer til at ligge i den høje ende, så bliver det godt nok dyrt
Mon ikke de 9% på en ID3 ved 11kW er typiske for MEB på tværs af mærkerne ?

Men det mest overraskende i den ADAC test er at en Tesla Model 3 taber ~12% ved DC ladning mens MEB ligger på 2% - Den kan næsten kun skyldes noget opvarmning af batteriet for hurtigere opladning. For hvis man afsætter 10kW eller mere i tab så er der noget der bliver varmt .....
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af BrianDS » 7. feb 2023, 14:46

majland skrev:
7. feb 2023, 14:40
BrianDS skrev:
6. feb 2023, 21:52
FDM mener der er 10-30% ladetab...

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2022-09-e ... -er-spildt

Jeg håber ikke jeg kommer til at ligge i den høje ende, så bliver det godt nok dyrt
Mon ikke de 9% på en ID3 ved 11kW er typiske for MEB på tværs af mærkerne ?

Men det mest overraskende i den ADAC test er at en Tesla Model 3 taber ~12% ved DC ladning mens MEB ligger på 2% - Den kan næsten kun skyldes noget opvarmning af batteriet for hurtigere opladning. For hvis man afsætter 10kW eller mere i tab så er der noget der bliver varmt .....
Der er noget der bliver varmt, men der må også være noget køling nødvendigt = endnu højere forbrug?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af i-s » 8. feb 2023, 22:46

HansH skrev:
6. feb 2023, 21:29
i-s skrev:
31. jan 2023, 22:25

Jeg finder ladetabet sådan her (log fra vores E-Up):

IDE06954 Højvolt ladestrøm: faktisk værdi 21 A
IDE08719-MAS04059 Værdier fra batteristyringssystem-Batteritemperatur 8.00 °C
IDE08719-MAS07396 Værdier fra batteristyringssystem-Faktisk spænding højvolt batteri 317.50 V
IDE08719-MAS07397 Værdier fra batteristyringssystem-Faktisk strøm højvolt batteri 20.25 A
IDE08719-MAS07407 Værdier fra batteristyringssystem-Maksimal batteriladespænding 357 V
IDE09057 Højvolt batteri ladetilstand 54.5 %
-----------------------------------------------------

Så 20.25 * 317.5 = 6429 W ind i batteriet.
Dvs. ladetab = 100 - (6429 / 7200 * 100) = 10.8 %
hej igen Søren !

Topper lige Elli lidt op pt, og benyttede chancen for at trække tallene på hende. Min Easee app meldte 7,2kW output .. :


opladning 7_2kWh.jpg


Dvs mit tab kommer til at hedde:
18,50 * 340,25 = 6295 W ind
ladetab = 100 - (6295 / 7200 * 100) = 12,6%

Det viser sig jo at de tal du tidligere smed på bordet for ladetab (10-11%) er ganske retvisende !! :)

Jeg har umiddelbart lidt højere tab end du har på e-Up'en.
- måske 3 gr udetemp vs dine 8 kan betyde noget
- jeg har 7,5m ladekabel mellem boksen og bilen
- disse tal er jo et øjebliksbillede. Ved ikke om det er fuldstændig lineært over hele ladesessionen ? Eller om der er en kurve ... Jeg trak tallene få minutter efter jeg havde startet opladningen.

Laver samme tjek på hendes søster i morgen.
Nu kommer jeg nok til at trigge dit detalje-gen :)
Men tabet er også afhængig af SoC, så du har ikke helt samme tab ved f.eks 10% SoC og 80% SoC.
Derudover skal man vide, at onboard AC laderen i en elbil har to modes, fordi Lhitium batterier kræver en IU ladekurve.
Så laderen kører I-mode op til 90-95% SoC og derefter U-mode (man kan se det på sin ladeboks, at det tidspunkt effekten begynder at falde, er det tidspunkt den skifter til U-mode). Tabet i de 2 modes er også lidt forskellige.
Jeg har ikke nørdet i hvor meget vi taler om, men jeg tror det er 1 til 3 %-ish - ren gætværk lige nu. Så når vi måler med VCDS, så har vi altså denne tolerance, ellers skal man også måle tab vs SoC.

Så at jeg har målt 10,8% og du har 12,6% kan lige så godt bare være fordi du er et andet sted på kurven.
These users thanked the author i-s for the post:
HansH
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af i-s » 8. feb 2023, 22:57

@HansH Glemte lige ... Når jeg har målt med VCDS, så er tændingen = OFF. Hvis du har tænding ON, så skal du korrigere for bilens forbrug = besværligt.
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af HansH » 8. feb 2023, 23:11

i-s skrev:
8. feb 2023, 22:57
@HansH Glemte lige ... Når jeg har målt med VCDS, så er tændingen = OFF. Hvis du har tænding ON, så skal du korrigere for bilens forbrug = besværligt.
Øhh.. kan VCDS noget uden tænding på bilen ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af i-s » 9. feb 2023, 16:59

HansH skrev:
8. feb 2023, 23:11
i-s skrev:
8. feb 2023, 22:57
@HansH Glemte lige ... Når jeg har målt med VCDS, så er tændingen = OFF. Hvis du har tænding ON, så skal du korrigere for bilens forbrug = besværligt.
Øhh.. kan VCDS noget uden tænding på bilen ?
I vores E-Up vågner CAN bus mv op, når der lades. Jeg tror det er fordi den skal kunne styre køling. En gang imellem kan jeg høre en kølevandspumpe køre og i vilde tilfælde en blæser. Så ja, under ladning kan man godt komme i Batteri management uden tænding på.
These users thanked the author i-s for the post:
HansH
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af HansH » 9. feb 2023, 17:03

i-s skrev:
9. feb 2023, 16:59
HansH skrev:
8. feb 2023, 23:11
i-s skrev:
8. feb 2023, 22:57
@HansH Glemte lige ... Når jeg har målt med VCDS, så er tændingen = OFF. Hvis du har tænding ON, så skal du korrigere for bilens forbrug = besværligt.
Øhh.. kan VCDS noget uden tænding på bilen ?
I vores E-Up vågner CAN bus mv op, når der lades. Jeg tror det er fordi den skal kunne styre køling. En gang imellem kan jeg høre en kølevandspumpe køre og i vilde tilfælde en blæser. Så ja, under ladning kan man godt komme i Batteri management uden tænding på.
Okay, det var jeg ikke obs på.
Der lever jeg nok stadig i de gamle ICE bilers verden ... hvor der jo altid skal tænding på, før bilen vil snakke med VCDS.
Så det er ren vane bare at slå tænding på når kablet sættes i porten.
These users thanked the author HansH for the post:
i-s
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af i-s » 9. feb 2023, 17:07

HansH skrev:
9. feb 2023, 17:03
i-s skrev:
9. feb 2023, 16:59
HansH skrev:
8. feb 2023, 23:11


Øhh.. kan VCDS noget uden tænding på bilen ?
I vores E-Up vågner CAN bus mv op, når der lades. Jeg tror det er fordi den skal kunne styre køling. En gang imellem kan jeg høre en kølevandspumpe køre og i vilde tilfælde en blæser. Så ja, under ladning kan man godt komme i Batteri management uden tænding på.
Okay. Det var jeg ikke obs på.
Der lever jeg nok stadig i de gamle ICE bilers verden ... hvor der jo altid skal tænding på, før bilen vil snakke med VCDS.
Så det er ren vane bare at slå tænding på når kablet sættes i porten.
Samme her. En dag jeg nørdede lidt i det kom jeg til at tage tændingen, mens VCDS stod og læste data ud. Jeg nåede lige at tænke "Åh nej", for der plejer det så at crashe. Men der skete ingenting .... Så det var på den måde jeg fandt ud af det. Men det giver selvfølgelig god mening at AC-lader kan kalde på køling - det er trods alt den man fyrer 500 W af i.
These users thanked the author i-s for the post:
HansH
/Søren.

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af magre » 21. feb 2023, 20:35

Jeg snublede over denne hjemmeside tidligere i dag: https://www.speakev.com/threads/egolf-s ... ne.158090/

Der står der en masse spændende sager :lol:

For the 100kW version (2017-2020):

The 0-100km / h goes from 9.5 sec to 8.2 sec.

For the gain of autonomy, here is concretely what is calibrated:
• Energy recovery by braking is deactivated from 8 km / h and less. (Originally 13km / h and less)
• Brake recovery gradually reaches full regenerative power if the load is less than 85%. (Originally it is from 75% load)
• The time between acceleration and deceleration is reduced by a few thousandths of a second to activate recovery more quickly.
• The recovery limiter is mounted at 350NM instead of 300NM.
• Power in eco mode is reduced from 70kW to 60kW.
• The power in eco + mode is reduced from 40kW to 30kW.
• The operating range of the battery is extended between 3.5% and 98% instead of 6% and 96% for an additional 4.5%.
• The temperature for the battery reserve is increased by + 5 ° C: The unreserved operation is now between -25 ° C to 55 ° C instead of -20 ° C to 50 ° C.

For an acceleration gain:
• The peak power of the electric motor is maximized at 108kW and stable at 105kW.
• The power limiters are deactivated with the throttle at 100%.
• The speed limiters are increased according to the modes:
- Normal: 156 km / h @ 12000rpm
- Eco: 130km / h
- Eco +: 120km / h
• Full power is accessible up to 15% battery instead of 30%, up to a battery temperature of 55 ° C instead of 50 ° C while maintaining the manufacturer's maximum threshold, ie 60 ° vs.
• Activation of takeoff with brake (launch control) is now possible while simultaneously maintaining brake and accelerator at 100%. The motor will be ready for takeoff with 2Kw upstream, giving you an advantage of a few thousandths of a second when you release the brake.
• The acceptable wheel slip difference with the anti-slip option disabled is now 30km / h instead of 0km / h.
Compatible software versions: 0EA907309A, 0EA906016E, 0EA906016F, 0EA906016AA

så nu er spm. bare om der er nogen der har røv nok i bukserne til at gi' det et skud :twisted:
These users thanked the author magre for the post:
HansH
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af HansH » 21. feb 2023, 21:07

magre skrev:
21. feb 2023, 20:35
Jeg snublede over denne hjemmeside tidligere i dag: https://www.speakev.com/threads/egolf-s ... ne.158090/
...
så nu er spm. bare om der er nogen der har røv nok i bukserne til at gi' det et skud :twisted:
Hahaha.... intet mindre end en stage 1 tuning af en e-Golf :D :D

Det bliver ikke mig der tester noget. Vores Elli skal der ikke pilles ved. Hun er lige som hun skal være :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af magre » 22. feb 2023, 08:11

Jeg vil også sige det der med hk/Nm og accelleration er mig ligemeget men det kunne måske være fint med en topfart i eco+ på 100km/t så man ikke er en flydende chikane på motorvejen.

De 4,5% ekstra udnyttelig batterikapacitet er vel heller ikke helt uden værdi når batteriet ikke ligefrem er det største...
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af HansH » 22. feb 2023, 09:12

magre skrev:
22. feb 2023, 08:11
Jeg vil også sige det der med hk/Nm og accelleration er mig ligemeget men det kunne måske være fint med en topfart i eco+ på 100km/t så man ikke er en flydende chikane på motorvejen.

De 4,5% ekstra udnyttelig batterikapacitet er vel heller ikke helt uden værdi når batteriet ikke ligefrem er det største...
Tja... Jeg synes det kommer helt an på use case.
Vores benyttes langt størstedelen af tiden til lokalkørsel, dvs indenfor max 25-30km fra bopæl. Med den radius kan vi dække Trekantområdet.
Således kan vi altid nå hjem til basen og lade, dvs den lille ekstra batterikapacitet vil ikke betyde noget for os.
Men jeg kan da godt se, at hvis man har et kørselsbehov hvor den sådan er lige 'on the edge' hver dag, så hjælper hver eneste % ... Men så er e-Golf'en måske ikke det rigtige valg :)

I forhold til battery care er det bedst på den lange bane at holde SoC i god afstand af 0 og 100 ... så der gør man ikke noget godt for sit batteri ved at presse yderligere procenter ud af det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af magre » 22. feb 2023, 09:22

HansH skrev:
22. feb 2023, 09:12
I forhold til battery care er det bedst på den lange bane at holde SoC i god afstand af 0 og 100 ... så der gør man ikke noget godt for sit batteri ved at presse yderligere procenter ud af det.
Det er der jo ingen tvivl om at du har ret i.
Særligt når softwaren i e-golf ikke indeholder muligheden for at stoppe ladning ved fx 80 el. 90% så giver det jo ekstra god mening at der er en stor buffer i både bund og top.

Men reelt set så havde et system ala Tesla's været bedre, at man kunne sætte et dagligt ladestop på fx 90% og så kun ved særlige lehjligheder kunne man så vælge at lade til 100%.
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af HansH » 22. feb 2023, 09:45

magre skrev:
22. feb 2023, 09:22
... når softwaren i e-golf ikke indeholder muligheden for at stoppe ladning ved fx 80 el. 90% ..
Hm.. ja, well .. det kan man sådan set styre i bilens e-Manager.
Man opretter et "Ladested", og på ladestedet kan man sige at den kun skal lade til f.eks. 80%.
Og så sætter man en afgangstid i bilen, og til afgangstiden knyttes ladestedet.
Og hvis man så aktiverer den afgangstid, voila! Så vil bilen nægte at tage imod mere juice end 80% :)

Men det er lidt (for) omstændeligt. Jeg bruger slet ikke bilens e-Manager, men styrer det hele i min Monta app.

Der har Enyaq'en en helt overordnet setting som hedder Øvre Ladegrænse. Den er ikke afhængig af afgangstider og andet pjank. Den grænse man sætter der - den gælder. Uanset hvor og hvornår man lader.
Men hvis man så sætter den til 80, og en dag har brug for at lade højere, så skal man ud i bilen og justere op .. hvilket er lidt træls.
Så den har jeg også bare stående til 100 og styrer så i Monta hvor meget jeg tanker.
These users thanked the author HansH for the post:
magre
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af magre » 25. feb 2023, 10:18

@HansH
Har din Elli pACC? Hvis ikke, er det så “bare” kodning eller kræver det også nyt hardware?

Jeg kan se at enkelte e-golf har det, øjensynligt ab fabrik
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af Jannik » 25. feb 2023, 11:09

Jeg mener bestemt ikke at e-Golf er leveret med pACC fra fabrikken.
Det er et spørgsmål om kodning, men om det kræver hardware i nogle biler, ved jeg ikke.
e-Golf har jo altid Discover Pro og navigation.

Jeg blev frarådet at få det kodet af én herinde, der har gjort en del i det.

Havde det i en 2021 Cupra Leon og det var altid slået fra.
Om man kan lide det eller ej, er naturligvis subjektivt.
These users thanked the author Jannik for the post:
HansH
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af HansH » 25. feb 2023, 13:02

magre skrev:
25. feb 2023, 10:18
HansH
Har din Elli pACC? Hvis ikke, er det så “bare” kodning eller kræver det også nyt hardware?

Jeg kan se at enkelte e-golf har det, øjensynligt ab fabrik
Hmm.... Blot for lige at få begreberne på plads -

pACC = predictive ACC, som betyder at bilen selv kan regulere fartpilotens indstilling ud fra hh.vis hastighedsgrænser (kommer fra navidata og skiltelæsning) og vejbanens forløb - dvs sving, rundkørsler osv
Adaptiv vognbaneføring = betyder at bilen selv kan holde sig midt mellem de hvide linjer

pACC har jeg aldrig hørt om på en e-Golf.
Adaptiv vognbaneføring, derimod, har min.

Så hvis vi er enige om definitionen af pACC, så kommer det bag på mig at høre at nogen e-Golf har det ab fabrik.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af Tonny » 25. feb 2023, 13:06

Jeg er 99% sikker på at pACC ikke har været en mulighed ab fabrik, men kun kan kodes efterfølgende. Mine forældre har haft en E-Golf hvor det var kodet, og det var sgu lækkert nok :)
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
HansHmagre

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af magre » 25. feb 2023, 13:10

HansH skrev:
25. feb 2023, 13:02
magre skrev:
25. feb 2023, 10:18
HansH
Har din Elli pACC? Hvis ikke, er det så “bare” kodning eller kræver det også nyt hardware?

Jeg kan se at enkelte e-golf har det, øjensynligt ab fabrik
Hmm.... Blot for lige at få begreberne på plads -

pACC = predictive ACC, som betyder at bilen selv kan regulere fartpilotens indstilling ud fra hh.vis hastighedsgrænser (kommer fra navidata og skiltelæsning) og vejbanens forløb - dvs sving, rundkørsler osv
Adaptiv vognbaneføring = betyder at bilen selv kan holde sig midt mellem de hvide linjer

pACC har jeg aldrig hørt om på en e-Golf.
Adaptiv vognbaneføring, derimod, har min.

Så hvis vi er enige om definitionen af pACC, så kommer det bag på mig at høre at nogen e-Golf har det ab fabrik.
Ja, vi er helt enige i begreberne.
Om det er ab fabrik kan jeg jo ikke garantere men fx denne på bilbasen har det

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/e- ... re_listing
These users thanked the author magre for the post:
HansH
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af HansH » 25. feb 2023, 13:21

magre skrev:
25. feb 2023, 13:10
Om det er ab fabrik kan jeg jo ikke garantere men fx denne på bilbasen har det
Tja... Der kan man bare se !

Den er fra 8/2020 iflg annoncen, dvs lige ½ år nyere - og dermed potentielt også et modelår - nyere end Elli.
Det kan jo godt tænkes at det har været indført for modelår 21 ... indtil den udgik af produktion i december 2020.

I øvrigt et fint udstyret eksemplar og faktisk til en attraktiv pris, alder, km-stand og - ikke mindst! - markedet for e-Golf taget i betragtning .. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af HansH » 25. feb 2023, 13:29

I øvrigt ... for hvem det måtte interessere ... udarbejdede jeg på et tidspunkt denne liste over options på e-Golf.
Man ser tit frasen "ALT I UDSTYR!!" anvendt i salgsannoncer. Og ofte viser det sig ikke at holde stik.. Det er i hvert fald sikkert, at hvis man vil have community'ets opmærksomhed, så skal man bare skrive "ALT i udstyr" i sit opslag :D
Så for lige nemt at kunne tjekke af, lavede jeg denne liste.

Listen er måske især relevant hvis man kigger på en importbil, da flere ting var standard på en bil udleveret i DK ... men ikke på biler udleveret på det tyske marked.

De 4 sidste med '-' foran, er dem Elli *ikke* har ....
  • Vienna læderkabine
  • Varmepumpe
  • CCS (DC) opladning
  • Active Info Display
  • Discover Pro head unit m. DAB+ (MIB 2.5)
  • Dynaudio soundsystem
  • Adaptiv kurvelys
  • LED mid forlygter m. Dynamic Light Assist
  • LED high baglygter m. dynamisk blinklys
  • Adaptiv fartpilot
  • Lane Assist
  • Blindvinkelassistent
  • Udkørselsassistent
  • Skiltegenkendelse
  • Ambientebelysning
  • Bakkamera
  • Klapspejle
  • KESSY
  • PDC for/bag
  • Sædevarme
  • Tonede ruder
  • Opvarmet forrude
  • Tyverialarm
  • - Airbag i bag
  • - Trådløs opladning (Qi)
  • - MIB med SIM-kort port (mobile business pakke)
  • - PLA automatisk parkering
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14504
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 844 times
Kontakt:

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af Watcher » 25. feb 2023, 14:12

Elsker alt i udstyr annoncer når man bar ka sidde og finde 10-20 ting de mangler… men det jo også de samme idioter som køber en bil og bagefter ik kan forstå spejlene ikke klapper ind da de jo gik ud fra det var standard🫣


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

2020 VW e-Golf - aka "Elli"

Indlæg af Jannik » 25. feb 2023, 14:17

@Hans, du har glemt Business Phone og Comfort Phone pakkerne.
Sidstnævnte indeholder Qi opladning af mobil og en ekstra USB i armlænet.
Førstnævnte er bassalt set bare sim mulighed i headunit så man kan dele internet forbindelse.

En anden detalje er de tre forskellige niveauer af forlygter:

- LED Low
- LED MID u. DLA
- LED MID m. DLA

Samt highline baglygter med dynamisk blinklys.
Senest rettet af Jannik 25. feb 2023, 14:17, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Jannik for the post:
HansH
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Besvar

Tilbage til "Volkswagen"