Valgte at investere i en batteriydelsestest til Elli.
Dels for at kende "rigets tilstand". Vi har ikke ejet hende de første 2 år, så ved ikke hvordan hun er blevet behandlet der.
Dels fordi vi med 3 år (som hun fylder om et par uger) rammer første "målepunkt" i VW's garanti på højvoltbatteriet.
Og dels af ren nysgerrighed. Data is king!
Indkøb af test:
Købte testen via det østrigske firma Aviloo's hjemmeside.
Det er samme test FDM tilbyder. FDM vil dog have 1300 kr for det (medlemspris), og derudover skal man køre hen til et af de 6 FDM-centre der tilbyder denne test ... både for at de kan montere en boks i OBD-stikket, og tage den ud igen når man er færdig et par dage senere.
Nærmeste for mig er Odense, så det er meget tidsspilde at køre 2 gange Taulov-Odense t/r, blot for at få sat en dongle i OBD-stikket...
Så jeg valgte at købe den direkte fra kilden hvor den koster 99 EUR.
For den pris sender de dongle + fyldestgørende instruktioner med DHL Express (kommer dagen efter) inkl returlabel. Dvs forsendelse frem og tilbage er inkluderet i de 99 EUR ..... altså (ca 750) vs (1300 og en hel masse tidsspilde). Det er ganske enkelt en no brainer.
Testen har jeg afsluttet i dag og sendt boksen retur, og så skulle de indenfor et par dage maile mig et "certifikat" med resultatet.
Spændende!
Egen beregning af SoH:
Men (mindst) lige så spændt er jeg på, om deres test kommer frem til samme resultat som jeg selv har regnet mig frem til !
Med VCDS kan man trække nogle måletal ud på højvoltbatteriet (tak for hint Søren
@i-s )
De interessante er:
1) præcis SoC. Altså ikke det tal bilen viser i instrument eller på app .... men den eksakte SoC. Instrument/app trækker buffer i top og bund fra.
2) hvor mange kWh der totalt er tilført batteriet i dets levetid
Jeg kørte Elli flad, dvs ned til jeg havde 3km restrækkevidde i bilens display, hvilket var 1% SoC iflg. VW's We Connect app.
Derefter aflæste jeg 1) og 2):
1) SoC = 9,2%
2) Totalt tilført kWh = 6608,618
Derefter ladede jeg hende op til 100%, og foretog samme aflæsning:
1) SoC = 96%
2) Totalt tilført kWh = 6638,187
Totalt har jeg altså opladet (6638,187 - 6608,618) = 29,569 kWh på Elli.
Disse kWh gav mig (96 - 9,2) = 86,8% SoC.
Hvis 29,569 kWh svarer til 86,8% SoC, så vil der altså skulle (29,569 / 0,868) == 34,06 kWh til for at fylde batteriet, såfremt jeg kunne køre det helt ned på 0 og fylde det helt op til 100.
Batteriets bruttokapacitet var fra fødslen 35,8 kWh.
Denne kapacitet er altså i dag, 3 år senere, blevet til 34,06 kWh.
Med andre ord kommer jeg frem til at Elli's SoH er (34,06 / 35,8) ==
95,14%.
Nu er jeg spændt på at se hvad Aviloo kommer frem til. Update følger når jeg har fået certifikatet
Om e-Golf'ens batteri:
Ud af denne historie kan man altså lære at en e-Golf 300 opererer med 8% buffer i bunden og 4% buffer i toppen.
Dvs når bilen siger "TOM!" eller 0% .......... så har man i realiteten stadig 8% af batteriets bruttokapacitet tilbage.
Og når bilen siger 100% så er det kun ladet op til 96% af sin bruttokapacitet.
Disse buffere er uden tvivl for at beskytte batteriet og forlænge dets levetid.
Men jeg skulle hilse og sige, at der ikke er meget musik i Elli når hun er nede på de der 3-10km restrækkevidde... haha
Klima slukker ved 15% SoC (mener jeg) og ved 10% (mener jeg) drosler den ydelsen så meget at acceleration foregår ..... Lad mig sige: man kan godt liiige nå at tælle de hvide afstandspæle ude i siden af vejen.... !