Side 3 af 5

Re: 2020 VW e-Golf

: 17. maj 2022, 22:36
af jansom
Jeg kender godt reglerne.

Hvis du har en underskrevet salgskontrakt med alle nødvendige oplysninger på køber, så ville jeg ikke betænke mig. Dog ville jeg rådføre mig med min bank først.

Re: 2020 VW e-Golf

: 17. maj 2022, 22:47
af HansH
Jeg kan slet ikke se hvorfor jeg skulle påtage mig noget som helst besvær, eller nogen som helst risiko, når manden bare kunne gå ned og sætte pengene ind på en bankkonto !
Gjorde han det —> problem solved.

Og sådan er det…

Re: 2020 VW e-Golf

: 18. maj 2022, 05:22
af Watcher
HansH skrev:Jeg kan slet ikke se hvorfor jeg skulle påtage mig noget som helst besvær, eller nogen som helst risiko, når manden bare kunne gå ned og sætte pengene ind på en bankkonto !
Gjorde han det —> problem solved.

Og sådan er det…
Billede
Minder mig om den audi jeg så på vejen hjem igårBilledeBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 2020 VW e-Golf

: 18. maj 2022, 08:47
af jansom
HansH skrev:Jeg kan slet ikke se hvorfor jeg skulle påtage mig noget som helst besvær, eller nogen som helst risiko, når manden bare kunne gå ned og sætte pengene ind på en bankkonto !
Gjorde han det —> problem solved.

Og sådan er det…
Og det har du sådan set ret i.

Jeg siger bare, at jeg ikke ville glippe en handel hvis muligheden var kontant betaling. Ihvertfald ikke uden at undersøge det ordentligt. Hvor pengene kommer fra, er ikke mit problem.

Re: 2020 VW e-Golf

: 18. maj 2022, 10:29
af majland
jansom skrev:
18. maj 2022, 08:47
HansH skrev:Jeg kan slet ikke se hvorfor jeg skulle påtage mig noget som helst besvær, eller nogen som helst risiko, når manden bare kunne gå ned og sætte pengene ind på en bankkonto !
Gjorde han det —> problem solved.

Og sådan er det…
Og det har du sådan set ret i.

Jeg siger bare, at jeg ikke ville glippe en handel hvis muligheden var kontant betaling. Ihvertfald ikke uden at undersøge det ordentligt. Hvor pengene kommer fra, er ikke mit problem.
Nej, men nogen typer ønsker man heller ikke kommer rendende igen med vennerne for at reklamere om 3-6 måneder fordi de mener at man har snydt dem ....

Re: 2020 VW e-Golf

: 18. maj 2022, 12:53
af jansom
majland skrev:
18. maj 2022, 10:29
jansom skrev:
18. maj 2022, 08:47
HansH skrev:Jeg kan slet ikke se hvorfor jeg skulle påtage mig noget som helst besvær, eller nogen som helst risiko, når manden bare kunne gå ned og sætte pengene ind på en bankkonto !
Gjorde han det —> problem solved.

Og sådan er det…
Og det har du sådan set ret i.

Jeg siger bare, at jeg ikke ville glippe en handel hvis muligheden var kontant betaling. Ihvertfald ikke uden at undersøge det ordentligt. Hvor pengene kommer fra, er ikke mit problem.
Nej, men nogen typer ønsker man heller ikke kommer rendende igen med vennerne for at reklamere om 3-6 måneder fordi de mener at man har snydt dem ....
Den type vil man jo under alle omstændigheder ikke handle med

Re: 2020 VW e-Golf

: 13. jun 2022, 20:53
af jansom
Hvad har i af lader derhjemme Hans og hvor lang tid tager det at lade den op?

Re: 2020 VW e-Golf

: 13. jun 2022, 21:43
af HansH
jansom skrev:
13. jun 2022, 20:53
Hvad har i af lader derhjemme Hans og hvor lang tid tager det at lade den op?
Vi har en Easee Home.

Vores e-Golf kan lade med 7,4 kWh på 2 faser.
Batteriets nettokapacitet er 32 kWh, dvs hvis det er kørt helt ned på 0% SoC, så vil det tage ca 4½ time at lade til 100%.
I praksis vil man imidlertid tilstræbe at holde SoC mellem 20-80, så når vi har kørt den ned på ca 20% (svarende til 6,4kWh) , lader den typisk ca 2½ time for at komme op på de 80%.

De første e-Golf på markedet (altså dem der kaldes "190") kan så vidt jeg ved kun lade med 1 fase ... dvs 3,7kWh. Den har 24kWh (brutto) batteri.
2. generation kom i 2017 og kaldes "300" med 36 kWh (brutto) batteripakke.
Betegnelserne 190 og 300 refererer til deres NEDC rækkevidde.

Re: 2020 VW e-Golf

: 13. jun 2022, 21:45
af Tonny
jansom skrev:
13. jun 2022, 20:53
Hvad har i af lader derhjemme Hans og hvor lang tid tager det at lade den op?
Et kvik svar er at det afhænger af hvor langt den er kørt ned og hvor meget du skal have på. Men sådan en E-golf kan lade 7,4KW fra en 11KW lader, og det rækker til ca 50km/time i gennemsnit

Re: 2020 VW e-Golf

: 21. jul 2022, 08:56
af HansH
For 3 uger siden mødte jeg desværre en kendt svaghed på Golf VII serien (og andre?) ..... tankklap/ladeport der ikke vil åbne.

Elli kneb benene sammen bedre end en kysk gammeljomfru, og nægtede mig således adgang til at sætte mit hanstik i hende.
Ethvert forsøg på at åbne hendes ladeport forblev forgæves.
Lås/lås op ½ mio gange, tryk, nulren og smiger prellede altsammen af på hende som vand på en gås ! :(
Til sidst var der kun tilbage at bruge "dåseåbneren" i form af et stykke blåt plasticværktøj og så bare brække til. Coveret sprang af (det kostede nogle tapper), men derefter var der adgang.
Det var således tid at finde ud af hvad VW's 5 års fabriksgaranti dur til :)

Bilen blev indleveret til vores foretrukne servicepartner, Fredericia Autoservice (Skoda/Seat forhandler og aut VW servicepartner).

Det startede med en præcisering til mig om, at uanset hvad der sker, så bør man altid kontakte vejhjælp i stedet for selv at "gøre noget", når det handler om sager der bringer fabriksgaranti i spil.
Hvis ikke vejhjælp kan løse problemet (dvs få åbnet ladeporten i dette tilfælde), så kører de bilen til aut værksted.
Derefter har værkstedet 24 timer til at præsentere en løsning, og hvis ikke de kan det, så stilles en lånebil til rådighed.
Hvis ikke værkstedet kan skaffe en lånebil, er det vejhjælp der skal stille med en! Men altså -KUN- hvis man har tilkaldt vejhjælp fra starten.
Jeg var ikke klar over den med vejhjælp og deres forpligtelse i forhold til lånebil ... shame on me! :oops:
Læring som måske kan komme andre til gode.

Diagnosen var jo nem at stille, så der blev aftalt en tid for rep en uge senere.
Var som sådan ikke presset, og havde heller ikke brug for lånebil, da jeg jo selv havde skaffet mig adgang til opladning.. hehe 8-)
Lavede en deal med værkstedet om at de skiftede tankklaplåsen på garantien, og i samme ombæring udskiftede de dele jeg selv havde brækket i stykker for min egen regning.
Alt forløb herefter som aftalt, bilen blev reppet og jeg fik efterflg en regning på de stumper jeg selv havde ødelagt.

Min (ubeviste) påstand er, at hverken vejhjælp eller værksted ville have været i stand til at få den port op på andre måder end jeg selv havde ... dvs ved at brække den op med magt.
Der findes ingen nødudløsningsmekanisme på en e-Golf. Dette havde jeg tjekket både i instruktionsbogen og på online Erwin, inden jeg brækkede den op.
Men havde jeg overladt det til dem at brække den op, så var jeg sluppet for regningen på de stumper .... så det er selvfølgelig 100% i orden at jeg selv betaler de lærepenge.

Jeg vil rose Fredericia Autoservice og Stephan Kristiansen for en prof håndtering med god dialog og imødekommenhed :)

20220701_063434.jpg
20220701_063434.jpg (97.97 KiB) Vist 3702 gange
20220701_063651.jpg
20220701_063651.jpg (120.25 KiB) Vist 3702 gange
20220701_072715.jpg
20220701_072715.jpg (72.07 KiB) Vist 3702 gange

Re: 2020 VW e-Golf

: 21. jul 2022, 09:18
af baconbaronen
HansH skrev:
21. jul 2022, 08:56
Elli kneb benene sammen bedre end en kysk gammeljomfru, og nægtede mig således adgang til at sætte mit hanstik i hende.
Ethvert forsøg på at åbne hendes ladeport forblev forgæves.
En nærmest episk beskrivelse :lol:

Re: 2020 VW e-Golf

: 21. jul 2022, 09:24
af HansH
baconbaronen skrev:
21. jul 2022, 09:18
HansH skrev:
21. jul 2022, 08:56
Elli kneb benene sammen bedre end en kysk gammeljomfru, og nægtede mig således adgang til at sætte mit hanstik i hende.
Ethvert forsøg på at åbne hendes ladeport forblev forgæves.
En nærmest episk beskrivelse :lol:
Haha... :) Ja.. nu her bagefter kan jeg grine af det :)
Da jeg stod i situationen den torsdag aften, var mit sprog så naboerne tog børnene ind...

Re: 2020 VW e-Golf

: 21. jul 2022, 13:39
af Jannik
Fin beskrivelse af problemet med den defekte låsemekanisme.
Jeg har 7-9-13 ikke oplevet det i hverken GTE’en, hvor ladeporten skulle bruges 2 gange om dagen, eller i e-Golf’en.
Sker det skal jeg huske at tilkalde vejhjælpen.

Re: 2020 VW e-Golf

: 21. jul 2022, 14:46
af mulandk
Jeg havde også samme problem for nogle uger siden, det hjalp at slå hårdt der hvor låsemekanismen er, samtidigt med at låse op. På det måde fik jeg den åben så bilen kunne benyttes, indtil jeg kunne få skiftet den på garantien.

Synes dog det er lidt af en designfejl at der ikke er en nødåbning. Eller alternativt ikke at have en lås på dækslet. Det jo ikke muligt at stjæle strømmen som man kan med brændstof på den alm. Golf.

Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk


Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 31. jan 2023, 14:30
af HansH
Valgte at investere i en batteriydelsestest til Elli.
Dels for at kende "rigets tilstand". Vi har ikke ejet hende de første 2 år, så ved ikke hvordan hun er blevet behandlet der.
Dels fordi vi med 3 år (som hun fylder om et par uger) rammer første "målepunkt" i VW's garanti på højvoltbatteriet.
Og dels af ren nysgerrighed. Data is king!

Indkøb af test:
Købte testen via det østrigske firma Aviloo's hjemmeside.
Det er samme test FDM tilbyder. FDM vil dog have 1300 kr for det (medlemspris), og derudover skal man køre hen til et af de 6 FDM-centre der tilbyder denne test ... både for at de kan montere en boks i OBD-stikket, og tage den ud igen når man er færdig et par dage senere.
Nærmeste for mig er Odense, så det er meget tidsspilde at køre 2 gange Taulov-Odense t/r, blot for at få sat en dongle i OBD-stikket...

Så jeg valgte at købe den direkte fra kilden hvor den koster 99 EUR.
For den pris sender de dongle + fyldestgørende instruktioner med DHL Express (kommer dagen efter) inkl returlabel. Dvs forsendelse frem og tilbage er inkluderet i de 99 EUR ..... altså (ca 750) vs (1300 og en hel masse tidsspilde). Det er ganske enkelt en no brainer.

Testen har jeg afsluttet i dag og sendt boksen retur, og så skulle de indenfor et par dage maile mig et "certifikat" med resultatet.
Spændende! :)

Egen beregning af SoH:
Men (mindst) lige så spændt er jeg på, om deres test kommer frem til samme resultat som jeg selv har regnet mig frem til !
Med VCDS kan man trække nogle måletal ud på højvoltbatteriet (tak for hint Søren @i-s ) :)
De interessante er:
1) præcis SoC. Altså ikke det tal bilen viser i instrument eller på app .... men den eksakte SoC. Instrument/app trækker buffer i top og bund fra.
2) hvor mange kWh der totalt er tilført batteriet i dets levetid

Jeg kørte Elli flad, dvs ned til jeg havde 3km restrækkevidde i bilens display, hvilket var 1% SoC iflg. VW's We Connect app.
Derefter aflæste jeg 1) og 2):
1) SoC = 9,2%
2) Totalt tilført kWh = 6608,618

Derefter ladede jeg hende op til 100%, og foretog samme aflæsning:
1) SoC = 96%
2) Totalt tilført kWh = 6638,187

Totalt har jeg altså opladet (6638,187 - 6608,618) = 29,569 kWh på Elli.
Disse kWh gav mig (96 - 9,2) = 86,8% SoC.

Hvis 29,569 kWh svarer til 86,8% SoC, så vil der altså skulle (29,569 / 0,868) == 34,06 kWh til for at fylde batteriet, såfremt jeg kunne køre det helt ned på 0 og fylde det helt op til 100.
Batteriets bruttokapacitet var fra fødslen 35,8 kWh.
Denne kapacitet er altså i dag, 3 år senere, blevet til 34,06 kWh.
Med andre ord kommer jeg frem til at Elli's SoH er (34,06 / 35,8) == 95,14%.

Nu er jeg spændt på at se hvad Aviloo kommer frem til. Update følger når jeg har fået certifikatet :)

Om e-Golf'ens batteri:
Ud af denne historie kan man altså lære at en e-Golf 300 opererer med 8% buffer i bunden og 4% buffer i toppen.
Dvs når bilen siger "TOM!" eller 0% .......... så har man i realiteten stadig 8% af batteriets bruttokapacitet tilbage.
Og når bilen siger 100% så er det kun ladet op til 96% af sin bruttokapacitet.
Disse buffere er uden tvivl for at beskytte batteriet og forlænge dets levetid.

Men jeg skulle hilse og sige, at der ikke er meget musik i Elli når hun er nede på de der 3-10km restrækkevidde... haha :D
Klima slukker ved 15% SoC (mener jeg) og ved 10% (mener jeg) drosler den ydelsen så meget at acceleration foregår ..... Lad mig sige: man kan godt liiige nå at tælle de hvide afstandspæle ude i siden af vejen.... !

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 31. jan 2023, 16:24
af magre
Det er nærmest som en HBO serie hvor man ikke kan vente på at næste afstnit bliver frigivet :D

Jeg har ingen erfaring med EV'er men masser af erfaring med batterier generelt; <5% på 3 år er meget acceptabelt, har set langt værre, både på systemer som i princippet ikke bliver brugt men også på systemer som bliver brugt ofte.

De fleste af de systemer står endda under meget kontrollerede forhold og bliver aldrig udsat for svingende temperaturer, rystelser, ujævn belastning osv.

I min branche er det helt normalt at regne med 2% degradation om året :(

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 31. jan 2023, 16:28
af diskoboy
Det er sikkert svaret på allerede men hvordan skulle de komme frem til et andet resultat?

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 31. jan 2023, 16:31
af magre
HansH skrev:
31. jan 2023, 14:30
Men jeg skulle hilse og sige, at der ikke er meget musik i Elli når hun er nede på de der 3-10km restrækkevidde... haha :D
Klima slukker ved 15% SoC (mener jeg) og ved 10% (mener jeg) drosler den ydelsen så meget at acceleration foregår ..... Lad mig sige: man kan godt liiige nå at tælle de hvide afstandspæle ude i siden af vejen.... !
Hov, der var lige noget som fangede mit øje efter min sidste post var skudt af..

3-10km restrækkevidde, så siger min overslagsregning mig at vi er helt nede <5%
nu skrev du "kun" noget vedr. accellerationen, men hvad med opretholdelse af farten? Kan den holde 130 km/t el. kun 90 km/t eller taber den fart selv når det går ligeud på motorvejen eller hvordan?

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 31. jan 2023, 16:35
af HansH
diskoboy skrev:
31. jan 2023, 16:28
Det er sikkert svaret på allerede men hvordan skulle de komme frem til et andet resultat?
Jeg kender jo ikke den algoritme Aviloo bruger.

De skriver lidt om det her - https://aviloo.com/aviloo-premium-batte ... -step.html
.. hvor de bl.a. fortæller at de normaliserer tallene så de er valide for sammenligning.
Den normalisering indebærer bl.a. en justering for hvor hurtigt batteriet er blevet afladet samt temperatur jvnf. beskrivelsen.

Det er i hvert fald ting jeg ikke har med i min simple model :)

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 31. jan 2023, 16:36
af HansH
magre skrev:
31. jan 2023, 16:31
3-10km restrækkevidde, så siger min overslagsregning mig at vi er helt nede <5%
nu skrev du "kun" noget vedr. accellerationen, men hvad med opretholdelse af farten? Kan den holde 130 km/t el. kun 90 km/t eller taber den fart selv når det går ligeud på motorvejen eller hvordan?
Da den droslede ned, skrev den i instrumentet noget i retning af "Tophastighed begrænset".

Jeg var på landevej, så var kun oppe på 80km/t og det kunne den i hvert fald godt køre. Det tog bare lidt længere tid at komme derop.

EDIT:
Har lige konsulteret manualen.
Den siger at ved "meget lav restrækkevidde", aktiveres køreprofilen Eco+ og max hastighed begrænses til 80km/t.
Tænker det var den fase jeg var nået til.

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 31. jan 2023, 21:51
af i-s
@HansH Hatten af mega prof tilgang.

2 Kommentarer:
A. Udlæste du tal, så du fik AC onboard charger ladetab. Jeg vil gerne sammenligne med vores E-Up, der skulle have samme type installeret.
B. Hvis det skal være 100% præcis, så burde du køre den fra 100 -> 0% igen, hvor board computer nulstilles ved 100%. Efter afladning skal distance i km * forbrug kWh/km gerne give ca. samme tal som du fandt under opladning. Jeg mener også at Aviloo boksen gerne vil det - efter hvad jeg kan forstå, så mener de at de kan estimere resten hvis man bare kommer under 10% (altså 100 -> 10%).

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 31. jan 2023, 22:10
af HansH
i-s skrev:
31. jan 2023, 21:51
Udlæste du tal, så du fik AC onboard charger ladetab.
Det ved jeg ikke om jeg gjorde :)
Der er jo ikke noget sted man kan slå op i en tabel, og få en forklaring på præcis hvad de enkelte adv. meas. values betyder.
Så jeg fandt de her der hedder total charge (og total discharge for den sags skyld), og kunne se at de udviklede sig i takt med op- og afladning.
Om de er inkl eller ekskl onboard charger ladetab ... pas !
Det ved jeg ikke hvordan man finder ud af.

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 31. jan 2023, 22:25
af i-s
HansH skrev:
31. jan 2023, 22:10
i-s skrev:
31. jan 2023, 21:51
Udlæste du tal, så du fik AC onboard charger ladetab.
Det ved jeg ikke om jeg gjorde :)
Der er jo ikke noget sted man kan slå op i en tabel, og få en forklaring på præcis hvad de enkelte adv. meas. values betyder.
Så jeg fandt de her der hedder total charge (og total discharge for den sags skyld), og kunne se at de udviklede sig i takt med op- og afladning.
Om de er inkl eller ekskl onboard charger ladetab ... pas !
Det ved jeg ikke hvordan man finder ud af.
For mig ser det ud til du har de rigtige tal, dvs. ex. ladetab.

Jeg finder ladetabet sådan her (log fra vores E-Up):
I dette tilfælde lades med 2*16A. Væglader rapporter 7.2 kW.
VCDS:
-----------------------------------------------------
Fredag,23,December,2022,11:54:14:64105
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator - Kører på Windows 11 x64
VCDS version: NEZ 22.10.0.1 HEX-NET CB: 0.4623.4
Dataversion: 20221120 DS344.0
www.vcds.dk




adresse BD: HV batteriladning (12E 915 022 AC)

11:54:12
IDE06954 Højvolt ladestrøm: faktisk værdi 21 A
IDE08719-MAS04059 Værdier fra batteristyringssystem-Batteritemperatur 8.00 °C
IDE08719-MAS07396 Værdier fra batteristyringssystem-Faktisk spænding højvolt batteri 317.50 V
IDE08719-MAS07397 Værdier fra batteristyringssystem-Faktisk strøm højvolt batteri 20.25 A
IDE08719-MAS07407 Værdier fra batteristyringssystem-Maksimal batteriladespænding 357 V
IDE09057 Højvolt batteri ladetilstand 54.5 %
-----------------------------------------------------

Så 20.25 * 317.5 = 6429 W ind i batteriet.
Dvs. ladetab = 100 - (6429 / 7200 * 100) = 10.8 %

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 31. jan 2023, 22:30
af HansH
i-s skrev:
31. jan 2023, 22:25
.. Søren forklarer om ladetab
Ahh.. yes. Det kan jeg godt se.
Styreenhed BD .. der har jeg ikke været inde :) Jeg trak mine tal fra 8C

Men dvs du sætter bare lige VCDS på mens bilen lader, og så aflæser du de her tal i BD for hvad der rent faktisk tilflyder batteriet .... og sammenholder med hvad ladeboksen siger den pumper ud.
Som jeg forstår det ?

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 31. jan 2023, 22:58
af HansH
magre skrev:
31. jan 2023, 16:24
Jeg har ingen erfaring med EV'er men masser af erfaring med batterier generelt;
..
I min branche er det helt normalt at regne med 2% degradation om året :(
Hvad er det for en branche og hvilken type batterier du har erfaring med ... hvis man må spørge (nysgerrig) ?

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 1. feb 2023, 09:32
af magre
HansH skrev:
31. jan 2023, 22:58
magre skrev:
31. jan 2023, 16:24
Jeg har ingen erfaring med EV'er men masser af erfaring med batterier generelt;
..
I min branche er det helt normalt at regne med 2% degradation om året :(
Hvad er det for en branche og hvilken type batterier du har erfaring med ... hvis man må spørge (nysgerrig) ?
Jeg arbejder indenfor offshore vind, specifikt omkring projektering af offshore transformerstationer. Der er som regel mindst 2 batterisystemer på sådan en fætter. Afhængig af alt muligt så er hver batteribank som regel et sted mellem 30 og 200kWh.

Når vi regner på hvordan batteribanken ældes så regner vi med en faktor på 1,25, dvs. batteribanken forventes at miste 20% kapacitet over levetiden af batterierne. Nogen batterier har en forventet levetid på 8 eller 10 år mens andre forventes at leve helt op til 20 år. Aldringsfaktoren er som regel den samme, 1,25.

Traditionelt så havde vi "åbne" væskebatterier, nu ser vi mest "lukkede" gel batterier men Li-ion er på vej, både fordi de fylder mindre og vejer mindre men også fordi at merprisen efterhånden er minimal samlet set.

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 1. feb 2023, 14:20
af i-s
HansH skrev:
31. jan 2023, 22:30
i-s skrev:
31. jan 2023, 22:25
.. Søren forklarer om ladetab
Ahh.. yes. Det kan jeg godt se.
Styreenhed BD .. der har jeg ikke været inde :) Jeg trak mine tal fra 8C

Men dvs du sætter bare lige VCDS på mens bilen lader, og så aflæser du de her tal i BD for hvad der rent faktisk tilflyder batteriet .... og sammenholder med hvad ladeboksen siger den pumper ud.
Som jeg forstår det ?
Jeps

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 2. feb 2023, 08:46
af HansH
Så fik jeg resultatet fra AVILOO .....

Snap16.jpg
Snap16.jpg (56.48 KiB) Vist 2763 gange

Dvs mit eget tal er pænt meget til den konservative side. 2 procentpoint er alligevel "en del" i min bog.. :|
Selv skriver Aviloo bl.a. således i dokumentet:

AVILOO-Batteritesten for elkøretøjer er baseret på en kombination af følgende metoder:
  • Beregning af den nettoenergi, der kan trækkes fra det elektriske køretøj (EV),
  • Batterimodeller til beregning af temperaturkompensation og intern modstand.
  • Beregning til at udlede batteriets sundhedstilstand (SoH).
Deres metode går altså iflg egen ordlyd på nettokapaciteten, hvor min høkermetode er beregnet på bruttokapacitet.
Derudover kompenserer de for nogle ting for at opnå en normalisering, så deres tal kan bruges til sammenligning.
Det giver vel fint nok mening. En slags "WLTP for højvoltbatterier" ..
.
.

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 2. feb 2023, 17:18
af magre
HansH skrev:
2. feb 2023, 08:46
Så fik jeg resultatet fra AVILOO .....

Dvs mit eget tal er pænt meget til den konservative side. 2 procentpoint er alligevel "en del" i min bog.. :|
Well, procentpoint tab er jo også et forholdstal ift. den oprindelige kapacitet.
Googler man lidt på sådan en e-golf så kan man nok også finde 5 forskellige nettokapaciteter og aviloo regner med 31,5kWh
Jeg troede at den var 32,0kWh!? :?

Din beregning med 8% buffer i bunden og 4% buffer i toppen passer dog meget godt med de 31,5kWh :D

3% på 3 år, jeg synes at det er bedre end forventet. Hvor mange km har den kørt?

fdel siger 30,6kWh
https://fdel.dk/elbil-paa-kanten-vinter ... en-e-golf/

ev-db siger 32,0kWh
https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-Golf

Re: 2020 VW e-Golf - aka "Elli"

: 2. feb 2023, 17:25
af HansH
magre skrev:
2. feb 2023, 17:18
Googler man lidt på sådan en e-golf så kan man nok også finde 5 forskellige nettokapaciteter og aviloo regner med 31,5kWh
Jeg troede at den var 32,0kWh!? :?

Din beregning med 8% buffer i bunden og 4% buffer i toppen passer dog meget godt med de 31,5kWh :D

3% på 3 år, jeg synes at det er bedre end forventet. Hvor mange km har den kørt?

fdel siger 30,6kWh
https://fdel.dk/elbil-paa-kanten-vinter ... en-e-golf/

ev-db siger 32,0kWh
https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-Golf
Altså - jeg tror på de 31,5 .. da det, som du rigtigt siger, passer præcis med den buffer jeg kunne aflæse ud af VCDS tallene.
Og således også det tal Aviloo regner med.

Jeg har egentlig ikke noget problem med at min egen beregning giver et mere konservativt tal.
Hellere det, end hvis den var for optimistisk.
Nu ved jeg at den officielle test ligger på den gode side af det tal jeg selv kan komme frem til, og så er det fint.

Elli har kørt 33.000km nu hvor hun bliver 3 år.
Havde kørt 22 da vi fik hende, så vores brugsprofil må minde meget om første ejers.
Det er jo en beskeden km-stand ... :) Men jeg tænker umiddelbart at de 97% er ok, tingene taget i betragtning.